Постанова
від 06.07.2010 по справі 2а-14426/09/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

06 липня 2010 року 15:15 № 2а-14426/09/2670

Окружний адміністрати вний суд міста Києва у складі головуючого судді Винокуро ва К.С. при секретарі судового засідання Горбан А.В., розглян ув у відкритому судовому зас іданні адміністративну спра ву

За позовом Публічно го акціонерного товариства т рест «Київськміськбуд-1»імен і

М.П. Загородн ього

до Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Шевченківському районі

міста Києва

про скасуванн я рішення

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

Публічне акціонерне то вариство трест «Київміськбу д-1»імені М.П. Загороднього (надалі трест «Київміськбуд -1», позивач) звернулось до суд у з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фо нду України у Шевченківськом у районі міста Києва (надалі У ПФ у Шевченківському районі, відповідач) про скасування р ішення № 2325 від 22.10.2009 року про зас тосування фінансових санкці й та нарахування пені за несп лату (неперерахування) або не своєчасну сплату (несвоєчасн е перерахування) страхових в несків, яким до позивача заст осовано штраф в сумі 67 955,70 грн. т а пеню в розмірі 6 018,57 грн.

Ухвалою суду від 26.11.2009 року в ідкрито провадження у справі за зазначеним позовом, призн ачено до судового розгляду.

Позовні вимоги в цілому мот ивовані тим, що фінансові сан кції згідно з рішенням УПФ Ук раїни у Шевченківському райо ні від 22.10.2009 р. застосовані до ві докремленого структурного п ідрозділу позивача - ВП СБУ № 30 ПАТ трест «Київміськбуд-1» імені М.П. Загороднього, я кий не є юридичною особою. Поз ивачем в якості доказу надан і рішення Головного управлін ня Пенсійного фонду України в м. Києві, якими за результата ми розгляду скарг скасовані рішення УПФ в Оболонському р айоні м. Києва з підстав непра вомірного застосування фіна нсових санкцій до відокремле ного підрозділу позивача, ос кільки останній не є юридичн ою особою, до якої може бути за стосована відповідальність .

Окрім того, обґрунтовуючи с вої позовні вимоги позивач з азначав про те, що фінансові с анкції застосовані безпідст авно, оскільки перерахування страхових внесків здійснюєт ься страхувальниками одноча сно з одержанням (перерахува нням) коштів на оплату праці. В раховуючи те, що позивачем бу ли перераховані кошти на опл ату праці за січень 2009 року - 05 березня 2009 року, за травень 2009 р оку - 7, 9 липня 2009 року, за червен ь 2009 року - 7, 11, 13, 27 серпня 2009 року, п озивач вважає, що відсутні по рушення строків перерахуван ня страхових внесків.

Відповідачем позову не виз нано, в матеріалах справи ная вні письмові заперечення на позов, у яких зазначено про бе зпідставність заявлених вим ог про скасування рішення № 232 5 від 22.10.2009 року про застосуванн я фінансових санкцій до ВП СБ У № 30 ПАТ «Київміськбуд-1»ім. М.П . Загороднього.

Дослідивши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін, адмініст ративний суд,-

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне т овариство трест «Київміськб уд-1»імені М.П. Загороднього зареєстровано Оболонсько ю районною у місті Києві держ авною адміністрацією (свідоц тво про державну реєстрацію серії АО1 № 480222, ідентифікаційн ий код 04012655) та має Відокремлени й підрозділ - Спеціалізован е будівельне управління № 30 Пу блічного акціонерного товар иства трест «Київміськбуд-1» імені М.П. Загороднього (д алі ВП СБУ № 30 ПАТ трест «Київм іськбуд-1») (ідентифікаційний код 34299638) без статусу юридичної особи, який здійснює свою дія льність відповідно до Положе ння.

Згідно з ст. 14 Закону України «Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування »ВП СБУ № 30 ПАТ трест «Київміс ькбуд-1»є платником страхови х внесків на загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування, і згідно повідомленн я зареєстровано в УПФУ у Шевч енківському районі, реєстрац ійний № 26.10.03-37866.

Управлінням Пенсійного ф онду України у Шевченківсько му районі міста Києва прийня то рішення № 2325 від 22.10.2009 року, яки м застосовано до ВП СБУ № 30 ПАТ трест «Київміськбуд-1»ім.. М .П. Загороднього фінансові санкції в сумі 73 974,27 грн. на підс таві пункту 2 частини 9 статті 106 Закону України «Про загальн ообов'язкове державне пенсій не страхування»за несплату ( неперерахування) або несвоєч асну сплату (несвоєчасне пер ерахування) страхувальником страхових внесків.

Розглянувши спір по суті, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтова ними та підлягають задоволен ню, виходячи з наступного.

Статтею 1 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування»п ередбачено, що страхувальник и - це роботодавці та інші особ и, які відповідно до цього Зак ону сплачують страхові внеск и на загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування.

Відповідно до вказаної ста тті страхові внески - це кош ти відрахувань на соціальне страхування та збір на обов'я зкове державне пенсійне стра хування, сплачені згідно із з аконодавством, що діяло рані ше; кошти, сплачені на загальн ообов'язкове державне пенсій не страхування відповідно до цього Закону.

Згідно з ч. 1 статті 15 Закону « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування»п латниками страхових внесків до солідарної системи є стра хувальники, зазначені в стат ті 14 цього Закону, і застрахов ані особи, зазначені в частин і першій статті 12 цього Закону .

До страхувальників віднос яться, зокрема, підприємства , установи і організації, ство рені відповідно до законодав ства України, незалежно від ф орми власності, виду діяльно сті та господарювання, об'єдн ання громадян, профспілки, по літичні партії (у тому числі ф ілії, представництва, відділ ення та інші відокремлені пі дрозділи зазначених підприє мств, установ, організацій, об 'єднань громадян, профспілок , політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застра хованими особами).

Частинами 3 та 4 цієї статті в становлено, що страхувальник и набувають статусу платникі в страхових внесків із дня їх реєстрації у територіальном у органі Пенсійного фонду; пл атникам страхових внесків у десятиденний термін після їх реєстрації видається повідо млення про реєстрацію платни ка страхових внесків за форм ою, встановленою правлінням Пенсійного фонду.

Як вбачається з наведених н орм та підтверджується матер іалами справи, позивач та йог о відокремлений підрозділ є платниками страхових внескі в до солідарної системи Пенс ійного фонду України.

Частиною 6 статті 19 Закону «П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування»пе редбачено, що страхові внеск и нараховуються незалежно ві д джерел їх фінансування, фор ми, порядку, місця виплати та в икористання, а також незалеж но від того, чи були зазначені суми фактично виплачені піс ля їх нарахування до сплати.

Згідно з ст.ст. 19,20 Закону Укр аїни «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння», ст. 3 Закону України «Про збір на державне пенсійне ст рахування», та п. 2 Інструкції «Про порядок обчислення і сп лати страхувальниками та зас трахованими особами внесків на загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування»к ожен суб'єкт господарювання повинен своєчасно та в повно му обсязі нараховувати, утри мувати та сплачувати до ПФУ с трахові внески.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 17 Зако ну України «Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування»страхувальник зо бов'язаний подавати звітніст ь територіальним органам Пен сійного фонду у строки, в поря дку та за формою, встановлени ми Пенсійним фондом.

Відповідно до п. 2.1 (розділ 11) П орядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на з агальнообов'язкове державне пенсійне страхування органа м Пенсійного фонду України, з атвердженого постановою пра вління Пенсійного фонду Укра їни від 05.11.2009 за № 26-1 зареєстрова ного в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 р. за № 1136/1 7152, страхувальники формують т а подають до органів Пенсійн ого фонду звіт не пізніше ніж через 20 календарних днів із д ня закінчення базового звітн ого періоду.

Позивач у судовому засідан ні підтвердив своєчасність п одання звітів відокремленим підрозділом СБУ № 30, на доказ ч ого подав копії розрахунків сум страхових внесків на заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування, що під лягають сплаті за лютий 2009, бер езень 2009, квітень 2009, травень 2009, ч ервень 2009, липень 2009, серпень 2009 р оку. Водночас, на думку позива ча, подання звітів і фактична сплата страхових внесків є о кремими діями страхувальник а і не завжди повинні збігати ся у часі, таку позицію він обґ рунтовує наступним.

Відповідно до ч. 6 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування»страхувальники зоб ов'язані сплачувати страхові внески, нараховані за відпов ідний базовий звітний період , не пізніше ніж через 20 календ арних днів із дня закінчення цього періоду.

Базовим звітним періодом є :

для страхувальників, зазна чених у пунктах 1, 2, 4 статті 14 цьо го Закону, - календарний місяц ь.

При цьому в разі здійснення протягом базового звітного періоду виплат (виплати дохо ду), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхо ві внески, страхувальники од ночасно з видачею зазначених сум зобов'язані сплачувати а вансові платежі у вигляді су м страхових внесків, що підля гають нарахуванню на зазначе ні виплати (дохід).

У разі недостатності у стра хувальника коштів для здійсн ення в повному обсязі виплат и заробітної плати (доходу) та одночасної сплати відповідн их авансових платежів виплат а зазначених сум та сплата ст рахових внесків здійснюєтьс я в пропорційних розмірах у п орядку, визначеному правлінн ям Пенсійного фонду.

У разі несплати авансових п латежів до страхувальників з астосовуються фінансові сан кції, передбачені цим Законо м.

Перерахування страхових в несків здійснюється страхув альниками одночасно з одержа нням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплати дохо ду), у тому числі в безготівков ій чи натуральній формі або з виручки від реалізації това рів (послуг). При цьому фактичн им одержанням (перерахування м) коштів на оплату праці (випл ати доходу) вважається одерж ання відповідних сум готівко ю, зарахування на банківськи й рахунок одержувача, перера хування за дорученням одержу вача на будь-які цілі, одержан ня товарів (послуг) або будь-як их інших матеріальних ціннос тей в рахунок зазначених вип лат (доходу), фактичне здійсне ння із цих виплат (доходу) відр ахувань, передбачених законо давством або за виконавчими документами, чи будь-яких інш их відрахувань.

Згідно з виписками по банкі вським рахункам ПАТ трест «К иївміськбуд-1»ім. М.П. Загородн ього за лютий 2009 року, червень 2 009 року та серпень 2009 року, позив ачем були перераховані кошти на оплату праці за січень 2009 ро ку - 05 березня 2009 року, за траве нь 2009 року - 7, 9 липня 2009 року, за ч ервень 2009 року - 7, 11, 13, 27 серпня 2009 р оку. Таким чином, позивач вваж ає, що перерахував страхові в нески одночасно із одержання м коштів на оплату праці, тому не вбачає порушень вимог Зак ону.

Аналізуючи норми законода вства щодо обов' язку сплати страхових внесків, суд відмі чає, що ч. 6 ст. 20 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування»в становлені строки перерахув ання сум страхових внесків н а рахунок Пенсійного фонду, а ч. 10 цієї статті передбачено, щ о до страхувальників, які нес воєчасно або не в повному обс язі сплачують страхові внеск и застосовуються фінансові с анкції.

При цьому, в Інформаційному листі Вищого адміністративн ого суду України від 01 червня 2010 року № 781/11/13-10 «Щодо застосуван ня окремих норм матеріальног о права під час розгляду адмі ністративних справ»містить ся посилання на постанову Ве рховного Суду України від 14 кв ітня 2009 року стосовно стягнен ня заборгованості зі сплати страхових внесків із загальн ообов'язкового державного пе нсійного страхування, у якій висловлено позицію, що фінан совий стан платника страхови х внесків (наприклад, відсутн ість коштів на виплату зароб ітної плати) не звільняє його від сплати недоїмки, нарахув ання пені та застосування фі нансових санкцій у розмірах, встановлених пунктом другим частини дев'ятої статті 106 вищ еназваного Закону.

Разом з тим, суд погоджуєтьс я позицією позивача щодо вин есення УПФ у Шевченківському районі м. Києва рішення про за стосування фінансових санкц ій з порушенням вимог Інстру кції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внес ків на загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я до Пенсійного фонду Україн и (далі Інструкція).

Зазначена Інструкція затв ерджена постановою правлінн я Пенсійного фонду України в ід 19 грудня 2003 року № 21-1, зареєстр ована в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 р. за № 64/8663, та в изначає процедуру реєстраці ї та обліку платників внескі в на загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування, обчислення і сплати страхови х внесків та інших платежів д о бюджету Пенсійного фонду У країни підприємствами, устан овами, організаціями незалеж но від форм власності, виду ді яльності і господарювання та фізичними особами, нарахува ння і сплати фінансових санк цій та пені, подання страхува льниками звітності управлін ням Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах.

Як передбачено пунктом 9.1. Ін струкції до страхувальників за порушення норм законодав ства про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня, яке контролюється органа ми Пенсійного фонду, застосо вуються фінансові санкції ві дповідно до Закону.

Відповідно до п. 9.3.2. за неспла ту (неперерахування) або несв оєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальни ками страхових внесків, у том у числі донарахованих страху вальниками або територіальн ими органами Пенсійного фонд у, накладається штраф у розмі рі 10 відсотків своєчасно не сп лачених сум.

При цьому складається ріше ння за формою згідно з додатк ом 14.

У п. 9.2 визначається, що фінан сові санкції, зазначені у під пунктах 9.3.2 - 9.3.7 пункту 9.3 Інструк ції, застосовуються органами Пенсійного фонду України до страхувальників, визначених підпунктами 2.1.1 - 2.1.3 та 2.1.5 пункту 2.1 цієї Інструкції.

Фінансові санкції, зазначе ні у підпункті 9.3.1 пункту 9.3 Інст рукції, застосовуються орган ами Пенсійного фонду України до страхувальників, визначе них підпунктами 2.1.1 - 2.1.3 та 2.1.5 пунк ту 2.1 цієї Інструкції, на яких н е поширюється дія Закону Укр аїни "Про державну реєстраці ю юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".

Враховуючи те, що дія Закону поширюється на державну реє страцію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно -правової форми, форми власно сті та підпорядкування, а так ож фізичних осіб - підприємц ів, суд приходить до висновку , що тільки фінансові санкції , зазначені у пункті 9.3.1 (ухилен ня страхувальників від взятт я на облік або несвоєчасного подання заяви про взяття на о блік в органах Пенсійного фо нду України) можуть бути заст осовані до відокремлених під розділів або до інших осіб, як і не зареєстровані як юридич ні особи у встановленому Зак оном порядку.

Як вбачається зі змісту Ріш ення про застосування фінанс ових санкцій № 2325 від 22.10.2009 року, з азначений документ винесено у відношенні ВП СБУ № 30 ВАТ тре ст «Київміськбуд-1»ім. М.П. Заг ороднього із зазначенням код у ЄДРПОУ відокремленого підр озділу 34299638 та адреси: вул. Мельн икова, 35, яка при цьому не відпо відає адресі, зазначеній у до відці АБ № 233749 з Єдиного держав ного реєстру підприємств та організацій України - м. Киї в, вул. Полупанова, 16.

Рішення органу Пенсійного фонду про нарахування пені а бо накладення штрафу, передб ачених частинами дев'ятою і д есятою статті 106 Закону Україн и «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня»у розумінні пункту 9 части ни першої статті 3 Закону Укра їни "Про виконавче проваджен ня" є виконавчим документом, щ о підлягає виконанню державн ою виконавчою службою. Ця нор ма також кореспондується з п оложенням ч. 14 ст. 106 Закону «Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування».

Відповідно до ст. 11 Закону Ук раїни «Про виконавче провадж ення» сторонами у виконавчом у провадженні є стягувач і бо ржник. Стягувачем є фізична а бо юридична особа, на користь чи в інтересах якої видано ви конавчий документ. Боржником є фізична або юридична особа , яка зобов'язана за рішенням в чинити певні дії (передати ма йно, виконати інші обов'язки, п ередбачені рішенням) або утр иматися від їх вчинення.

Таким чином, рішення про зас тосування фінансових санкці й за несплату (неперерахуван ня) або несвоєчасну сплату (не своєчасне перерахування) стр ахувальниками страхових вне сків може бути прийнято відн осно юридичної особи, оскіль ки в протилежному випадку це зробить неможливим його вик онання.

На підтвердження того, що рі шення Пенсійного фонду про н арахування пені або накладен ня штрафу може бути винесено по відношенню до юридичної о соби, позивачем надано рішен ня Головного управління Пенс ійного фонду України в м. Києв і про результати розгляду ск арги від 17.11.2009 № 24228/08, 19.05.2010 № 10551/08, згідн о з якими скасовані рішення У ПФ в Оболонському районі м. Ки єва про застосування фінансо вих санкцій до Відокремленог о підрозділу УО ПАТ трест «Ки ївміськбуд-1»імені М.П. Заго роднього.

З огляду на вищевикладене, с уд приходить до висновку про неправомірність застосуван ня санкцій до ВП СБУ № 30 ПАТ тре ст «Київміськбуд-1»імені М. П. Загороднього, оскільки н езважаючи на те, що відокремл ений підрозділ позивача є за реєстрованим страхувальник ом, останній здійснює свою ді яльність від імені головного підприємства і не може нести відповідальність у вигляді сплати фінансових санкцій бе з відома юридичної особи, що й ого утворила.

Відповідно до п. 3 ст. 2 Кодекс у адміністративного судочин ства України у справах щодо о скарження рішень, дій чи безд іяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн ий суд перевіряє, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у м ежах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституціє ю та законами України; з викор истанням повноваження з мето ю, з якою це повноваження нада но; обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії); безсторо нньо; добросовісно; розсудли во; з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації; пропорційно, зокрем а з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване не це рішення (дія); з урахуванням права особи на у часть у процесі прийняття рі шення; своєчасно, тобто протя гом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодекс у адміністративного судочин ства України, кожна сторона п овинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимог и та заперечення, крім випадк ів, встановлених статтею 72 цьо го Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, в адміністративних с правах про протиправність рі шень, дій чи бездіяльності су б' єкта владних повноважень обов' язок щодо доказування правомірності свого рішенн я, дій чи бездіяльності покла дається на відповідача, якщо він заперечує проти адмініс тративного позову.

Судом встановлено поруше ння законодавства з боку Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни у Шевченківському район і міста Києва при винесенні р ішення про застосування фіна нсових санкцій від 22.10.2009 р. № 2325 у в игляді штрафу в сумі 67 955,70 грн. т а пені в сумі 6 018,57 грн., у зв' язк у з чим оспорюване рішення пі длягає скасуванню.

За таких обставин, суд визна є позовні вимоги позивача та кими, що ґрунтуються на вимог ах чинного законодавства та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158-163 К АС України, адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовол ьнити.

2. Скасувати рішенн я Управління Пенсійного фонд у в Шевченківському районі м . Києва № 2325 від 22.10.2009 року про заст осування фінансових санкцій та нарахування пені за неспл ату (неперерахування) або нес воєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальни ками страхових внесків, у том у числі донарахованих страху вальниками або органам Пенсі йного фонду.

3. Стягнути з рахунків Д ержавного бюджету України на користь Публічного акціонер ного товариства трест «Київм іськбуд-1»імені М.П. Загород нього 3 грн. 40 коп. (три гривні сорок копійок) судових витра т.

Постанова набирає зак онної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження або апеля ційної скарги в порядку, вста новленому ст. 254 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни. Постанова може бути ос каржена в апеляційному поряд ку та в строки, встановлені ст .186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.С. Винокуров

Дата складення та п ідписання постанови в повном у обсязі - 02.08.2010.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення06.07.2010
Оприлюднено20.08.2010
Номер документу10808000
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-14426/09/2670

Ухвала від 02.11.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Зайцев М. П.

Постанова від 06.07.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні