СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 грудня 2022 року Справа № 480/4163/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шаповала М.М.,
за участю секретаря судового засідання - І.С.Іуткіної,
представника позивача - Т.А. Мурашко,
представника відповідача - І.М. Ізюменка,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4163/22 за позовом керівника Роменської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Липоводолинської селищної ради Роменського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Роменської окружної прокуратури Сумської області звернувся до суду в інтересах держави і в своїй позовній заяві просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Липоводолинської селищної ради Роменського району Сумської області щодо не приведення штатної чисельності працівників відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради відповідно до нормативів, встановлених ст. 4 Закону У країни "Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей", зобов`язавши Липоводолинську селищну раду привести штатну чисельність працівників відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради відповідно до нормативів, встановлених зазначеним Законом, а саме в кількості 2 особи.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що органом, уповноваженим здійснювати заходи щодо реалізації державної політики з питань соціального захисту дітей на території Липоводолинської селищної ради Роменського району Сумської області, є служба у справах дітей виконавчого комітету Липоводолинської селищної ради Роменського району Сумської області. Рішенням другої сесії Липоводолинської селищної ради восьмого скликання від 11.02.2021 створено юридичну особу - відділ "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради за адресою: 42500, Україна, Сумська область, селище міського типу Липова Долина, вулиця Роменська, 10 та пунктом другим даного рішення затверджено Положення про відділ "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради (далі - Положення). При цьому, Липоводолинською селищною радою Липоводолинського району Сумської області не виконуються належним чином повноваження із забезпечення, дотримання та захисту прав дитини, оскільки штатна чисельність служби у справах дітей не відповідає вимогам .
Ухвалою суду від 27.06.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи здійснюється в загальному позовному провадженні, призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою суду від 02.11.2022 закрито підготовче провадження по справі за позовом, призначено справу до судового розгляду.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримала, просила суд задовольнити їх у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечував, просив відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки позивачем ототожнюються повноваження державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
У відповідача відсутній обов`язок органу місцевого самоврядування утворювати у своїй структурі службу у справах дітей, тому у структурі апарату Липоводолинської селищної ради її виконавчих органів служба у справах дітей і не була утворена, а був утворений відділ під назвою "Служба у справах дітей". Представник просив прийняти до уваги, що утворення цього відділу вимагають і певні особливості життєдіяльності громади, адже саме відділ ради, як її виконавчий орган, може мати повноваження органу опіки та піклування на відміну від служби у справах дітей.
Нормами процесуального законодавства (наприклад ст. 232 ЦПК України) передбачено службу у справах дітей та орган опіки та піклування як різні органи, що наділені повноваженнями бути присутніми під час допиту неповнолітнього свідка. Однак безпосередньо служба у справах дітей не має повноважень, притаманних органу опіки та піклування, що визначено вимогами ст. 56 ч. 1 Цивільного кодексу України, ст. 11 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" та рядом підзаконних актів.
Зазначив про те, що позивачем взагалі не береться до уваги, що на території Липоводолинської громади наявна діюча служба у справах дітей - це служба у справах дітей Роменської районної адміністрації і саме ця служба забезпечує реалізацію на території Роменського району (до складу якого входить і територія Липоводолинської громади) державної політики з питань соціального захисту дітей, запобігання дитячій безпритульності та бездоглядності, вчиненню дітьми правопорушень і т.д., як це передбачено Положенням про службу у справах дітей Роменської районної державної адміністрації.
Вказана служба зареєстрована відповідним чином та являється діючою (ЄДРПОУ 35960185). Наголошує, що відповідність штатної чисельності певного органу вимогам закону необхідно відшукувати саме у належних органах, а не у відділах органів місцевого самоврядування, утворення яких узагалі не являється обов`язковим, а залежить від волевиявлення депутатського корпусу.
Вислухавши прокурора, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Роменською окружною прокуратурою Сумської області вивчено інформацію, надану Липоводолинською селищною радою (лист № 02-25/3065 від 29.12.2021), згідно якої встановлено, що на пленарному засіданні селищної ради 11.02.2021 було прийнято рішення про створення юридичної особи - відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради.
22.03.2021 було проведено реєстрацію даної юридичної особи (код ЄДРПОУ 43977282).
11.02.2021 внесено доповнення у структуру апарату селищної ради серед яких є відділ "Служба у справах дітей" зі штатною чисельністю одна одиниця - "начальник відділу".
Відповідно до рішення другої сесії восьмого скликання Липоводолинської селищної ради від 11.02.2021 "Про внесення змін до рішення Липоводолинської селищної ради від 23.12.2020 "Про затвердження структури та загальної чисельності апарату Липоводолинської селищної ради та її виконавчих органів", внесено зміни до структури і загальної чисельності апарату Липоводолинської селищної ради та її виконавчих органів. Кількість штатних одиниць відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради - і одиниця (начальник відділу).
Згідно рішення п`ятої сесії восьмого скликання Липоводолинської селищної ради від 23.12.2021 "Про затвердження структури та загальної чисельності апарату Липоводолинської селищної ради та її виконавчих органів", штатна чисельність працівників відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради залишена без змін та складає одну штатну одиницю - "начальник відділу".
Згідно інформації, наданої Головним управлінням статистики у Сумській області листом від 25.01.2022 № 06.2-158/223-22, чисельність постійного населення (за оцінкою) у віці 0-17 років на 01 січня 2021 року по Липоводолинському району складає 2528 осіб, у тому числі міське населення (смт. Липова Долина) - 795, сільське населення - 1733.
Відповідно до листа Липоводолинської селищної ради від 20.01.2022 № 02-25/133 кількість дітей, які проживають на території Липоводолинської селищної ради станом на 31 грудня 2021 року складає 2227 осіб.
Вважаючи, що штатна чисельність працівників відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради (42500, Україна, Сумська область, селище міського типу Липова Долина, вулиця Роменська, 10, код ЄДРПОУ 43977282) не відповідає вимогам ст. 4 Закону України "Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей" позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Згідно із ст. 1 Закону України "Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей" від 24.01.1995 № 21/95-ВР (далі - Закон № 21/95-ВР) здійснення соціального захисту дітей і профілактики серед них правопорушень покладається в межах визначеної компетенції, зокрема, на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері сім`ї та дітей, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері сім`ї та дітей, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім`ї та дітей, відповідні структурні підрозділи обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських і районних у містах рад. У здійсненні соціального захисту і профілактики правопорушень серед дітей беруть участь у межах своєї компетенції інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, окремі громадяни.
Відповідно до ч. 7 ст. 4 Закону № 21/95-ВР штатна чисельність працівників районних, міських, районних у містах служб у справах дітей установлюється з розрахунку один працівник служби не більше ніж на одну тисячу дітей, які проживають у районі, та не більше ніж на дві тисячі дітей, які проживають у місті, районі у місті. Штатна чисельність працівників служб у справах дітей виконавчих органів сільських, селищних рад відповідних територіальних громад встановлюється з розрахунку один працівник служби не більше ніж на одну тисячу дітей, але не менше одного працівника на об`єднану територіальну громаду.
Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13.01.2005 № 2342-IV (далі - Закон 2342-IV) органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують вирішення питань щодо встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих, житлових і майнових прав та інтересів дітей та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Відповідно до ч.ч 1, 2 ст. 12 Закону 2342-IV безпосереднє ведення справ та координація діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, покладаються на служби у справах дітей. Служба у справах дітей: бере участь у здійсненні заходів щодо соціального захисту і захисту прав та інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і несе відповідальність за їх дотримання, а також координує здійснення таких заходів; оформляє документи на усиновлення і застосування інших форм влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, визначених цим Законом; оформляє клопотання щодо переведення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на інші форми влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; здійснює контроль за умовами влаштування і утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; здійснює моніторинг діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; здійснює інші заходи стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ч. 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР).
Згідно із ст. 25 № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У відповідності до пп. 6, 8 п. "б" ст. 32 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать забезпечення школярів із числа дітей-сиріт, дітей з інвалідністю/осіб з інвалідністю I - III групи, дітей, позбавлених батьківського піклування, та дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються в державних і комунальних навчальних закладах, безоплатними підручниками, створення умов для самоосвіти; вирішення відповідно до законодавства питань про повне державне утримання дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, у школах-інтернатах, дитячих будинках, у тому числі сімейного типу, професійно-технічних навчальних закладах та утримання за рахунок держави осіб, які мають вади у фізичному чи розумовому розвитку і не можуть навчатися в масових навчальних закладах, у спеціальних навчальних закладах, про надання громадянам пільг на утримання дітей у школах-інтернатах, інтернатах при школах, а також щодо оплати харчування дітей у школах (групах з подовженим днем).
Згідно із п. 2, 2-1 п. "б" ч. 1 ст. 34 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, забезпечення здійснення передбачених законодавством заходів щодо поліпшення житлових і матеріально-побутових умов, зокрема, дітей, що залишились без піклування батьків, на виховання в сім`ї громадян; вирішення відповідно до законодавства питань надання соціальних послуг особам та сім`ям з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги, забезпечення утримання та виховання дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.
Статтею 3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05.02.2015 № 157-VIII (далі - Закон № 157-VIII) суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об`єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.
Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону № 157-VIII найменування об`єднаної територіальної громади, як правило, є похідним від найменування населеного пункту (села, селища, міста), визначеного її адміністративним центром.
У зв`язку з розширенням повноважень сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад щодо провадження діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, постановами Кабінету Міністрів України від 15.11.2017 № 877 та від 11.04.2018 № 301 внесені зміни до Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 № 866, згідно із якими сільські, селищні, міські ради об`єднаних територіальних громад мають самостійно здійснювати діяльність, пов`язану із захистом прав дитини, зокрема передано об`єднаним територіальним громадам повноваження стосовно влаштування під опіку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
При цьому, у відповідності до п.п. 1, 9, 11 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації наділені повноваженнями щодо захисту майнових та немайнових прав дітей - сиріт, дітей позбавлених батьківських прав, осіб з їх числа, сімей, що опинилися в складних життєвих обставинах. Тобто, Законом України "Про місцеві державні адміністрації" повноваження адміністрацій, щодо захисту прав дітей не обмежуються у зв`язку з утворенням територіальної громади.
У відповідності до п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження типових положень про службу у справах дітей" № 1068 від 30.08.2007 (далі Постанова № 1068) постановлено обласним, Київській та Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям у місячний строк розробити та затвердити положення про службу у справах дітей. А пунктом 5 Постанови № 1068, Кабінет Міністрів України лише рекомендує органам місцевого самоврядування розробити положення про службу у справах дітей на основі Типового положення про службу у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації та Типового положення про службу у справах дітей районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації.
Вирішуючи спір, суд враховує, що позовні вимоги прокурора стосуються визнання бездіяльності відповідача протиправною щодо збільшення штатної чисельності працівників служби у справах дітей, та зобов`язання відповідача вчинити дії для її збільшення і ніяким чином не враховано, що рішенням другої сесії восьмого скликання Липоводолинської селищної ради від 11.02.2021 "Про внесення змін до рішення Липоводолинської селищної ради від 23.12.2020 "Про затвердження структури та загальної чисельності апарату Липоводолинської селищної ради та її виконавчих органів", внесено зміни до структури і загальної чисельності апарату Липоводолинської селищної ради та її виконавчих органів. Кількість штатних одиниць відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради - одна штатна одиниця (начальник відділу), а рішенням п`ятої сесії восьмого скликання Липоводолинської селищної ради від 23.12.2021 "Про затвердження структури та загальної чисельності апарату Липоводолинської селищної ради та її виконавчих органів", штатна чисельність працівників відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради залишена без змін та складає одну штатну одиницю - "начальник відділу".
Вказані рішення Липоводолинської селищної ради Роменського району Сумської області відомі керівнику Роменської окружної прокурату Сумської області, ці рішення прокурор не оскаржує і визнає їх дію, а тому в цьому випадку не має правових підстав визнавати, що відповідачем була допущена бездіяльність з розгляду питання щодо збільшення чисельності працівників відділу "Служба у справах дітей" Липоводолинської селищної ради
Враховуючи вищевикладене суд визнає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову керівника Роменської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Липоводолинської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 19.12.2022.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2022 |
Оприлюднено | 29.12.2022 |
Номер документу | 108112422 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні