П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 грудня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/19290/21Головуючий в 1 інстанції: Іванов Е.А.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Димерлія О.О.
суддів: Крусяна А.В. , Танасогло Т.М.
за участю секретаря: Мунтян С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ-АГРО» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.10.2022 року у справі № 420/19290/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ-АГРО» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 30.09.2021 року №24500/15-32-07-15/39076260, №24504/15-32-07-15/39076260
У С Т А Н О В И В :
18.10.2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ-АГРО» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просило суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 30.09.2021 року №24500/15-32-07-15/39076260, №24504/15-32-07-15/39076260.
В обґрунтування позовних вимог ТОВ "БЕССАРАБІЯ-АГРО" вказувало, що приймаючи податкові повідомлення-рішення від 30.09.2021 року №24500/15-32-07-15/39076260, №24504/15-32-07-15/39076260 контролюючим не враховано наявності в платника податку реєстраційного ліміту у розмірі 53308302, який визнано судовим рішенням у справі №815/1504/17. Також, позивач зазначав про правомірність формування податкового кредиту з ТОВ «РЕФУЛ РЕСУРС», що підтверджується судовим рішенням у справі №815/2699/17. Крім того, ТОВ "БЕССАРАБІЯ-АГРО" стверджувало, що строки на заявлення сум ПДВ до бюджетного відшкодування ним не пропущено. Як наголошує позивач, ТОВ "БЕССАРАБІЯ-АГРО" дотримано усіх передбачених чинним законодавством умов для формування податкового кредиту.
Відповідач Головне управління ДПС в Одеській області з позовними вимогами не погоджувалось з підстав викладених у відзиві на позовну заяву зазначаючи про завищення ТОВ "БЕССАРАБІЯ-АГРО" суми від`ємного значення, що зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість на 7882253,46грн., завищення суми від`ємного значення, що підлягає бюджетному відшкодуванню на 5341818грн., завищення суми від`ємного значення, яка включається до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на 8235680грн. Зокрема, як стверджує податковий орган, ТОВ "БЕССАРАБІЯ-АГРО" у розрахунок бюджетного відшкодування за червень 2021р. включено суми ПДВ за серпень 2016р., внаслідок чого порушено строки (1095 днів), які установлено п.102.5 ст.102 Податкового кодексу України. Також, контролюючий орган зауважував, що позивачем до перевірки не подано первинних документів (договорів, видаткових накладних, платіжних доручень, товарно-транспортних накладних, тощо), даних бухгалтерського обліку, оборотно-сальдових відомостей по рахунку 631 за період 10-2018 06-2021, картки по рахунку 631 по наступних платниках податку: ТОВ «ЛАЙТЕНС», ТОВ «ДРАНТЕК», ТОВ «ТРАСТ ЛАЙН», ТОВ «ПРЕСЛІНГ», ТОВ «ТРЕЙД ПРОГРЕС», ТОВ «ТРЕЙД-ГРУПП». Крім того, відповідач наголошував, що станом на 31.08.2016р. сума ліміту в Системі електронного адміністрування ПДВ складала 41113,54грн., а тому до зарахування підлягає сума від`ємного значення у зменшення податкового боргу з ПДВ лише в межах наявного ліміту.
Як наголошено ТОВ "БЕССАРАБІЯ-АГРО" у поданій до суду першої інстанції відповіді на відзив, суму заявленого товариством позивача до відшкодування податкового кредиту у розмірі 5341818грн., сформовано за рахунок від`ємного значення, нарахованого у попередньому та звітному (податковому) періоді за серпень 2016р. по постачальнику ТОВ «РЕФУЛ РЕСУРС». Право на врахування такого податкового кредиту виникло 14.11.2017р., у зв`язку з набранням законної сили постанови Одеського окружного адміністративного суду від 27.06.2017р. у справі №815/2699/17, а тому граничний строк подання заяви про бюджетне відшкодування мав сплинути у листопаді 2020р. При цьому, позивач акцентував увагу на тому, що з огляду на введення на всій території України карантину з 18.03.2020р. перебіг, визначених ст.102 Податкового кодексу України, строків давності було зупинено. Крім того, на думку ТОВ "БЕССАРАБІЯ-АГРО", контролюючим органом безпідставно проведено перевірку правильності визначення сум від`ємного значення, сформованого за листопад 2018р. та включеного до рядка 21 декларації з ПДВ за червень 2021р. в сумі 8235680грн.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.10.2022 року у справі №420/19290/21 у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ-АГРО» відмовлено.
Відмовляючи у задоволені позовних вимог суд першої інстанції вказав про порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ-АГРО» визначених п.102.5 ст.102 Податкового кодексу України строків (1095 днів) на подання заяви про бюджетне відшкодування. Також, окружним адміністративним судом зазначено, що ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» до податкового органу не подано належним чином оформлених первинних документів на підтвердження здійснення своєї господарської діяльності з контрагентами, а саме: ТОВ «ЛАЙТЕНС», ТОВ «ДРАНТЕК», ТОВ «ТРАСТ ЛАЙН», ТОВ «ПРЕСЛІНГ», ТОВ «ТРЕЙД ПРОГРЕС», ТОВ «ТРЕЙД-ГРУПП», за результатами якої відповідні суми ПДВ включено до складу податкового кредиту та вплинули на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції позивачем подано апеляційну скаргу в якій зазначено про неповне з`ясування окружним адміністративним судом обставин, що мають значення для справи, у зв`язку з чим ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» просить скасувати оскаржуване рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.10.2022 року у справі №420/19290/21 та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» зазначає, що платник податку був позбавлений можливості відобразити в податковій декларації з ПДВ суму від`ємного значення, яка зараховується у зменшення податкового боргу з податку на додану вартість в розмірі 7923367грн. до вирішення судової справи №815/1504/17, адже не було реєстраційного ліміту. Лише за наслідками виконання судових рішень, податковим органом 28.08.2020р. скасовано реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 53267252,80грн., що відповідно поновило реєстраційний ліміт ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» на вказану суму та надало право на отримання бюджетного відшкодування. Також, скаржник наголошує, що окружним адміністративним судом не надано належної оцінки судовим рішенням у справі №815/2699/17. Крім того, на думку позивача, визначені главою ХІХ Цивільного кодексу України та п.102.5 ст.102 Податкового кодексу України терміни не стосуються порядку відшкодування ПДВ, який встановлено ст.200 Податкового кодексу України та показників податкової звітності з ПДВ. Як стверджує позивач, у разі заявлення до бюджетного відшкодування сум ПДВ, які сплачено постачальникам товарів/послуг, платник податку має право врахувати у складі таких сум залишок від`ємного значення податку до повного його погашення незалежно від спливу термінів позовної давності (1095 днів). До того ж, скаржник зазначає про вихід податкового органу за межі предмета перевірки.
Скориставшись наданим приписами чинного процесуального законодавства правом Головним управління ДПС в Одеській області до П`ятого апеляційного адміністративного суду подано відзив на апеляційну скаргу, основними доводами якого є неподання ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» до контролюючого органу під час проведення перевірки первинних документів щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість. Також, суб`єкт владних повноважень акцентує увагу на тому, що ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» заявлено до бюджетного відшкодування суму ПДВ за серпень 2016р. з порушенням строку, який установленого п.102.5 ст.102 Податкового кодексу України (1095 днів).
13.12.2022р. ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» до суду апеляційної інстанції подано додаткові письмові пояснення, у яких зазначено, що право на подання до контролюючого органу заяви про бюджетне відшкодування в платника податку виникло після отримання постанови Верховного Суду у справі №815/1504/17 від 02.06.2021р. Отже, на думку позивача, заяву про бюджетне відшкодування ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» подано в межах визначеного приписами чинного податкового законодавства строку. Стосовно неподання до податкового органу під час проведення перевірки первинних документів позивач зазначає, що в Головного управління ДПС в Одеській області немає повноважень досліджувати такі документи під час проведення перевірки щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2021р. від`ємного значення з податку на додану вартість. Крім того, позивач акцентує увагу на наявності судових рішень у справі №815/2699/17.
20.12.2022р. та 21.12.2022р. ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» до апеляційного суду подано додаткові письмові пояснення, доводи яких у повному обсязі дублюють обґрунтування позовної заяви (т.І а.с.1-9), відповіді на відзив (т.ІІ а.с.12-15) та апеляційної скарги (т.ІІІ а.с.55-61).
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, у системному зв`язку з положеннями чинного законодавства, заслухавши пояснення сторін, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга позивача задоволенню не підлягає, з урахуванням такого.
Зокрема, колегією суддів установлено, що ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» є платником податку на додану вартість.
З матеріалів справи убачається, що 20.07.2021р. ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» до контролюючого органу подано податкову декларацію з податку на додану вартість за звітний (податковий) період червень 2021 року.
У вказаній податковій звітності платником податку на додану вартість задекларовано суму від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Податкового кодексу України на момент подання податкової декларації (рядок 19-19.1), яка підлягає бюджетному відшкодуванню (рядок 20.2.1 + рядок 20.2.2) (рядок 3 Д3) на рахунок платника у банку в сумі 13 577 498грн. та відображено заяву про повернення суми бюджетного відшкодування.
Згідно із наявним у матеріалах справи розрахунком суми бюджетного відшкодування (ДЗ), який є додатком до податкової декларації з ПДВ, звітним (податковим) періодом, у якому виникло значення є серпень 2016р.
20.08.2021р. та 30.08.2021р. ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» до податкового органу подано уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за звітний (податковий) період, що уточнюється червень 2021р.
З урахуванням означеної звітності платником податку задекларовано суму від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Податкового кодексу України на момент подання податкової декларації (рядок 19-19.1), яка підлягає бюджетному відшкодуванню (рядок 20.2.1 + рядок 20.2.2) (рядок 3 Д3) на рахунок платника у банку в сумі 5 341 818грн. та яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 20 рядок 20.1 рядок 20.2) в розмірі 8 236 682грн.
До такої звітності ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» також було додано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування в сумі 5 341 818грн.
У зв`язку з чим, у період з 31.08.2021р. по 06.09.2021р. фахівцями Головного управління ДПС в Одеській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2021 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 20.07.2021р. №9198739422, з урахуванням уточнюючих розрахунків податкових зобов`язань від 20.08.2021р. №9240901137 та від 30.08.2021р. №9249398703 від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету з урахуванням від`ємного значення з ПДВ, відображеного у Додатку 3 до декларації.
За наслідками вказаної перевірки контролюючим органом складено акт «про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у т.ч. заявленого до відшкодування з бюджету, яке становить більше 100тис.грн., з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість попередніх звітних періодів, зазначених у додатку 3 до податкової декларації з ПДВ» №19463/15-32-07-15/39076260 від 13.09.2021р., у висновках якого зазначено, що ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» в порушення вимог п.44.1 ст.44, п.10.25 ст.102, п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198, п.200.1, абз. а), б), в) п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України, п.5 р.ІІІ Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016р. №21, завищено суму від`ємного значення, що зараховується у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість на 7882253,46грн., завищено суму від`ємного значення, що підлягає бюджетному відшкодуванню на 5341818грн. та завищено суму від`ємного значення, яка включається до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на 8235680грн.
На підставі означеного акту перевірки №19463/15-32-07-15/39076260 від 13.09.2021р. Головним управлінням ДПС в Одеській області винесено податкові повідомлення-рішення від 30.09.2021р. №24500/15-32-07-15/39076260, №24504/15-32-07-15/39076260.
Не погодившись із вказаними рішеннями суб`єкта владних повноважень ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» звернулось до суду з даною позовною заявою.
Здійснюючи перегляд справи в апеляційному порядку, в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів виходить із такого.
Відповідно до пункту 200.10 статті 200 Податкового кодексу України платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.
Згідно із п.200.11 ст.200 Податкового кодексу України контролюючий орган має право протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання провести документальну перевірку платника податку в разі, якщо розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено за рахунок від`ємного значення, сформованого за операціями:
- за періоди до 1 липня 2015 року, що не підтверджені документальними перевірками;
- з придбання товарів/послуг за період до 1 січня 2017 року у платників податку, що використовували спеціальний режим оподаткування, визначений відповідно до статті 209 цього Кодексу.
У визначені цим пунктом терміни проводяться також документальні перевірки, передбачені підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Приписами п.п.78.1.8 п. 78.1 ст.78 Податкового кодексу України передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється у разі якщо платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
Тлумачення підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України свідчить про наявність у вказаній нормі двох випадків, за наявності яких контролюючий орган має право провести документальну позапланову перевірку, а саме:
- подання декларації, в якій заявлено до відшкодування з бюджету суму податку на додану вартість;
- подання декларації з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
На думку колегії суддів, такі питання можуть досліджуватись контролюючим органом у межах однієї документальної позапланової перевірки, оскільки жодних заборон щодо означеного вказаний законодавчий припис не містить.
Як установлено судом апеляційної інстанції, в податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО задекларовано від`ємне значення з податку на додану вартість у розмірі 8 236 682грн., а також заявлено до відшкодування з бюджету суму податку на додану вартість у розмірі 5 341 818грн.
Дослідження наведених вище питань власне й було охоплено проведеною податковим органом документальною позаплановою виїзною перевіркою, що підтверджується змістом наявних у матеріалах справи наказу від 17.08.2021р. №5973-п, акту №19463/15-32-07-15/39076260 від 13.09.2021р. тощо.
З урахуванням наведеного, колегія суддів уважає необґрунтованими доводи скаржника стосовно того, що контролюючий орган вийшов за межі предмету перевірки.
Щодо суті виявлених порушень апеляційний суд зазначає наступне.
Як з`ясовано колегією суддів, заявлений до бюджетного відшкодування податковий кредит у сумі 5 341 818грн. ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» сформовано за рахунок фінансово-господарських операцій з ТОВ «Рефул Ресурс».
З матеріалів справи убачається, що фахівцями податкового органу проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 03.02.2014 по 30.09.2016.
За результатами вказаної перевірки складено акт від 07.02.2017 № 31/15-32-14-02/39076260, у якому встановлено, що ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» не підтверджено первинними документами операції, у тому числі, з ТОВ «Рефул Ресурс».
На підставі акту від 07.02.2017 № 31/15-32-14-02/39076260 ГУ ДПС в Одеській області винесено податкові повідомлення-рішення від 24.02.2017 року № 0002271402, № 0002291402, № 0002281402.
Відповідно до п.54.5 ст.54 Податкового кодексу України якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно із п.56.18 ст.56 Податкового кодексу України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Не погодившись із вказаними рішеннями суб`єкта владних повноважень позивачем оскаржено їх в судовому порядку.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 27.06.2017р., залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.11.2017р., у справі № 815/2699/17 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ-АГРО» задоволено.
Визнано протиправними та скасовано прийняті Головним управлінням ДФС в Одеській області податкове повідомлення-рішення форми «Р» № 0002271402 від 24.02.2017, податкове повідомлення-рішення форми «В4» № 0002291402 від 24.02.2017, податкове повідомлення-рішення форми «В1» № 0002281402 від 24.02.2017.
Відповідно до ч.5 ст.254 КАС України (в редакції станом на прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення) ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.
Отже, за наслідками апеляційного перегляду постанова Одеського окружного адміністративного суду від 27.06.2017р. у справі № 815/2699/17 набрала законної сили 14.11.2017р.
До вказаної дати, визначена у податкових повідомленнях-рішеннях сума грошового зобов`язання, у тому числі, по господарських операціях з ТОВ «Рефул Ресурс» була неузгодженою.
Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначено статтею 200 Податкового кодексу України.
Згідно із пунктами 200.1 200.4 статті 200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету.
При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Пунктом 200.7 статті 200 Податкового кодексу України передбачено, що платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Згідно із п.102.5 ст.102 Податкового кодексу України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем виникнення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Таким чином, у разі обрання платником податку одного з напрямів використання непогашеного залишку податку на додану вартість, а саме - бюджетного відшкодування, обов`язково необхідно враховувати наявність строку давності в 1095 днів, який передбачено пунктом 102.5 статті 102 Податкового кодексу України.
Вказаний строк починає свій відлік з наступного дня після виникнення у платника права на таке відшкодування.
Тобто, заяву про бюджетне відшкодування надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість, може бути подано не пізніше 1095 днів, що розпочинає свій відлік з дня отримання права на таке відшкодування.
Колегія суддів вказує, що законом встановлено строк давності, за збігом якого, вимоги щодо суми податкового зобов`язання, як не сплаченої, так і надміру сплаченої (такої, що підлягає відшкодуванню) у податковому правовідношенні припиняються. Це стосується і суми бюджетного відшкодування ПДВ, оскільки за своєю сутністю вона є надміру сплаченою платником при придбанні товарів (послуг), в порівнянні із сумою його податкових зобов`язань за податковий (звітний) період.
Право на отримання бюджетного відшкодування у платника ПДВ виникає щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд в постановах від 20.01.2021р. у справі №520/3210/19, від 20.05.2022р. у справі № 825/2007/17, які є обов`язковими для врахування судом апеляційної інстанції під час розгляду даної справи.
За наслідками з`ясування фактичних обставин справи, колегією суддів установлено, що право на подання заяви про бюджетне відшкодування у ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» виникло 14.11.2017р., тобто після набрання постановою Одеського окружного адміністративного суду від 27.06.2017р. у справі № 815/2699/17 законної сили та узгодження грошового зобов`язання.
Натомість, податкову звітність з податку на додану вартість та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування (по контрагенту ТОВ «Рефул Ресурс») в сумі 5 341 818грн. ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» до контролюючого органу подано лише 30.08.2021р., тобто поза межами строку, який установлено пунктом 102.5 статті 102 Податкового кодексу України.
Між тим, суд апеляційної інстанції уважає необґрунтованими посилання позивача на те, що несвоєчасне подання заяви про бюджетне відшкодування пов`язане з відсутністю в ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» реєстраційної суми (ліміту), оскільки положеннями податкового законодавства не ставиться в залежність право платника податку на ініціювання процедури бюджетного відшкодування від наявності реєстраційної суми (ліміту).
Наявність необхідної суми реєстраційного ліміту надає платнику податків можливість зареєструвати на таку суму податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та в жодному разі не впливає на можливість подання заяви про бюджетне відшкодування.
На таке право також не впливає подальше касаційне оскарження судових рішень у справі №815/2699/17, з огляду на те, що постанова/ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення (ст.254 КАС України в редакції чинній на час винесення судового рішення) та саме із вказаної дати грошове зобов`язання вважається узгодженим.
Означене у повному обсязі спростовує доводи скаржника у відповідній частині апеляційної скарги.
Крім того, апеляційний суд уважає за необхідне відмітити, що в судовому засіданні 14.12.2022р. суддею-доповідачем у справі представниці скаржника було поставлено питання щодо підтримання ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» обґрунтування позовної заяви в частині зупинення, передбаченого ст.102 Податкового кодексу України, строку давності у зв`язку із запровадженням на території України карантинних заходів.
Надаючи відповідь на вказане питання представниця скаржника двічі зазначила, що такі доводи ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» не підтримує.
Отже, з урахуванням положень ч.1 ст.308 КАС України, суд апеляційної інстанції не надає оцінку правовідносинам в частині дотримання платником податку строку на ініціювання питання про бюджетне відшкодування в призмі запровадження на території України карантинних заходів.
Також, колегією суддів установлено, що в податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ «БЕССАРАБІЯ-АГРО» задекларовано суму від`ємного значення, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду в розмірі 8 236 682грн.
Означену суму від`ємного значення платником податку сформовано за рахунок господарських операцій з наступними платниками податку: ТОВ «ЛАЙТЕНС», ТОВ «ДРАНТЕК», ТОВ «ТРАСТ ЛАЙН», ТОВ «ПРЕСЛІНГ», ТОВ «ТРЕЙД ПРОГРЕС», ТОВ «ТРЕЙД-ГРУПП».
В ході проведення перевірки, Головним управлінням ДПС в Одеській області на адресу ТОВ «Бессарабія-Агро» направлялись запити від 31.08.2021 року, від 02.09.2021 року, від 03.09.2021 року та від 06.09.2021 року щодо надання первинних документів по взаємовідносинам з ризиковими підприємствами, по яким суми ПДВ були включені до складу податкового кредиту та вплинули на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду по рядку 21 декларації за червень 2021 року, а саме: договори, видаткові накладні, первинні документи щодо перевезення, оприбуткування, оплати, зберігання та подальше використання придбаного товару, відображення цих операцій у бухгалтерському та податковому обліку (оборотно-сальдові відомості, картки рахунків по рах. 201, 206, 26, 631, 377, 685 тощо за період з 01.10.2018 по 30.06.2021 року) по підприємствам: ТОВ «ЛАЙТЕНС», ТОВ «ДРАНТЕК», ТОВ «ТРАСТ ЛАЙН», ТОВ «ПРЕСЛІНГ», ТОВ «ТРЕЙД ПРОГРЕС», ТОВ «ТРЕЙД-ГРУПП».
Як з`ясовано апеляційним судом та не заперечується позивачем, вказані запити було отримано ТОВ «Бессарабія-Агро».
Однак, витребуваних податковим органом первинних документів ТОВ «Бессарабія-Агро» до перевірки надано не було, у зв`язку з чим ГУ ДПС в Одеській області складено відповідні акти від 01.09.2021р. №2627/15-32-07-15/39076260, від 02.09.2021р. №2636/15-32-07-15/39076260, від 03.09.2021р. №2644/15-32-07-15/3907260, від 06.09.2021р. №2659/15-32-07-15/39076260.
Таких документів позивачем також не було надано під час розгляду даної справи в судах першої та апеляційної інстанції.
Отже, позивачем не забезпечено надання до перевірки належним чином оформлених документів на підтвердження здійснення господарської діяльності по яким суми ПДВ були включені до складу податкового кредиту та вплинули на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, що є порушенням приписів п.44.1 ст.44, п.п.198.1, 198.2, 198.3 ст.198, п.200.1, абз. а), в) п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України.
Установлені апеляційним судом фактичні обставини та зроблені висновки у повному обсязі спростовують доводи скаржника у відповідній частині апеляційної скарги.
Відтак, з огляду на вищевикладене, колегія суддів уважає правильним висновок суду першої інстанції щодо відмови в задоволенні позовної заяви ТОВ «Бессарабія-Агро» з огляду на її необґрунтованість.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно із практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Доводи апеляційної скарги не спростовують докази, досліджені та перевірені в суді першої інстанції, у системному зв`язку з положеннями чинного законодавства та не впливають на висновки суду, викладені в рішенні суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи позивача, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.
Отже, при ухваленні оскаржуваного рішення судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому підстави для його скасування відсутні.
З підстав визначених статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «БЕССАРАБІЯ-АГРО» залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.10.2022 року у справі № 420/19290/21 без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлено та підписано колегією суддів 27.12.2022р.
Суддя-доповідач Димерлій О.О.Судді Крусян А.В. Танасогло Т.М.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2022 |
Оприлюднено | 29.12.2022 |
Номер документу | 108113688 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Димерлій О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні