Ухвала
від 28.12.2022 по справі 910/14532/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua0,2

УХВАЛА

м. Київ

28.12.2022Справа № 910/14532/22Суддя Господарського суду міста Києва Карабань Я.А., розглянувши матеріали за позовом керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі 1) Черкаської обласної ради, 2) Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації, 3) Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕМИРГАЗ ЗБУТ» про стягнення 196 600, 95 грн,

УСТАНОВИВ:

Керівник Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі 1) Черкаської обласної ради, 2) Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації, 3) Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» звернувся до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕМИРГАЗ ЗБУТ» про стягнення коштів за непоставлений товар у розмірі 196 600,95 грн.

Позовні вимоги мотивовані нікчемністю додаткових угод №№3, 4, 7-11, 16 та 17 до договору №6 про постачання природного газу від 13.01.2020, укладеним між Комунальним закладом «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» та Товариством з обмеженою відповідальністю ТЕМИРГАЗ ЗБУТ.

Розглянувши матеріали позовної заяви та додані до неї документи, суд дійшов висновку про повернення позовної заяви, з огляду на таке.

Відповідно до частини 3 статті 4 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України) до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

До таких осіб процесуальний закон відносить прокурора та визначає підстави участі цієї особи у господарській справі.

У статті 53 ГПК України унормовано, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Відповідно до частини 4 статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано в статті 23 Закону України "Про прокуратуру", згідно з якою представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень. Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії. У разі відсутності суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина або представництва інтересів держави у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право: 1) витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, що знаходяться у цих суб`єктів, у порядку, визначеному законом; 2) отримувати від посадових та службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування усні або письмові пояснення.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу. При цьому поняття "компетентний орган" у цій постанові вживається в значенні органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. Дана правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18.

Щодо статусу суб`єкта, в особі якого прокурор може звертатися з позовом в інтересах держави, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 06.07.2021 у справі №911/2169/20 дійшла висновку, що заборона на здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, передбачена абзацом 3 частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру", має застосовуватися з урахуванням положень абзацу 1 частини третьої цієї статті, який передбачає, що суб`єкт, в особі якого прокурор може звертатись із позовом в інтересах держави, має бути суб`єктом владних повноважень, незалежно від наявності статусу юридичної особи.

Згідно з рішенням Конституційного суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 прокурори та їх заступники подають до господарського суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій, незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом відповідно до Конституції України може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Так, у поданому позові прокурор просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕМИРГАЗ ЗБУТ» на користь Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» грошові кошти в сумі 196 600,95 грн.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» є комунальною організацією (установою, закладом).

Верховний Суд у постановах від 08.11.2021 у справі №917/561/21та від 07.12.2021 у справі №903/865/20 додатково звернув увагу на те, що у випадку звернення прокурором за захистом інтересів держави в особі комунального підприємства/установи, необхідним є дослідження судами питання наявності у такого підприємства/установи делегованих органом місцевого самоврядування повноважень здійснювати владні управлінські функції, що, в такому випадку, наділяє комунальне підприємство/установу статусом суб`єкта владних повноважень (у розумінні пункту 7 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України) як іншого суб`єкта при здійсненні ним публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Однак, прокурором не зазначено, а судом не встановлено наявності в Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» повноважень здійснювати будь-які владні управлінські функції у спірних правовідносинах.

При цьому прокурор самостійно вказує, що засновником Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради», яким є Черкаська обласна рада делеговано лише окремі повноваження Управлінню освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації, однак не самому комунальному закладу.

Беручи до уваги, що Комунальний заклад «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» не є суб`єктом владних повноважень та йому не делеговано органом місцевого самоврядування повноважень здійснювати владні управлінські функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку про те, що прокурор не може звертатися з позовом в інтересах держави в особі такого комунального підприємства.

У свою чергу, Комунальний заклад «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» не позбавлене права самостійно звертатися з позовом за захистом порушених прав.

Судом враховано, що прокурор додатково посилався на те, що відповідний позов пред`явлений в інтересах держави, а саме в особі Черкаської обласної ради, яка є органом місцевого самоврядування, уповноваженим на управління Комунальним закладом «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради», є його власником і засновником, а джерелами формування майна підприємства є майно комунальної власності.

Утім, зі змісту пред`явлених позовних вимог слідує, що прокурор просить стягнути грошові кошти саме на користь Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради», а не на користь органу місцевого самоврядування.

При цьому, Черкаська обласна рада не є стороною договору №6 про постачання природного газу від 13.01.2020, за яким сторонами виступають лише Комунальний заклад «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» та Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕМИРГАЗ ЗБУТ.

Отже, фактично прокурором заявлено позов в інтересах Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради», яке не є органом державної влади чи місцевого самоврядування, а тому пред`явлення позову в інтересах останнього є неправомірним, оскільки виходить за межі повноважень прокурорського представництва.

Відповідно до висновку Верховного Суду, викладеного в постанові від 25.11.2021 у справі №917/269/21, Верховний Суд, з урахуванням висновків Великої Палати Верховного Суду у справі №911/2169/20, дійшов висновку, що оскільки комунальне підприємство не є суб`єктом владних повноважень, а прокурором визначено порушення прав саме комунального підприємства як суб`єкта господарювання, а не безпосередньо територіальної громади в особі органу місцевого самоврядування, то звернення прокурора до суду в цій справі в інтересах держави є безпідставним.

Прокурор насамперед повинен звернутися з позовом на захист інтересів держави в особі того органу владних повноважень, на відновлення прав якого безпосередньо спрямований позов у спірних правовідносинах та на задоволення прав та інтересів якого заявлено позовну вимогу (про стягнення, повернення майна). Аналогічні за змістом висновки викладено в постанові Верховного Суду від 07.12.2021 у справі №903/865/20.

З метою забезпечення єдності судової практики в питанні застосування положень ГПК України у справах за позовами прокурорів Велика Палата Верховного Суду в справі №912/2385/18 дійшла висновку, що якщо суд установить відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави вже після відкриття провадження у справі, то позовну заяву прокурора слід вважати такою, що підписана особою, яка не має права її підписувати.

Відповідно до пункту 1 частини 5 статті 174 ГПК України суддя повертає позовну заяву і додані до неї документи також у разі, якщо заяву подано особою, яка не має процесуальної дієздатності, не підписано або підписано особою, яка не має права її підписувати, або особою, посадове становище якої не вказано.

Також згідно з пунктом 4 частини 5 статті 174 ГПК України суддя повертає позовну заяву і додані до неї документи у разі, якщо відсутні підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави або для звернення до суду особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.

Враховуючи зазначене вище, позовна заява підлягає поверненню на підставі ч. 5 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України

Суд звертає увагу позивача, що відповідно до ч. 8 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України повернення позовної заяви не перешкоджає повторному зверненню з нею до господарського суду в загальному порядку після усунення недоліків.

Враховуючи викладене та керуючись п. 1 ч. 5 ст. 174, ст. 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позовну заяву керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі 1) Черкаської обласної ради, 2) Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації, 3) Комунального закладу «Смілянська спеціалізована мистецька школа-інтернат Черкаської обласної ради» до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕМИРГАЗ ЗБУТ» про стягнення 196 600, 95 грн повернути.

2. Додаток: позовна заява та додані до неї документи.

3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена у встановленому законодавством України порядку.

СуддяЯ.А.Карабань

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.12.2022
Оприлюднено29.12.2022
Номер документу108137743
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/14532/22

Ухвала від 06.06.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

Постанова від 18.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 15.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 07.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 28.12.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Карабань Я.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні