Рішення
від 25.11.2022 по справі 456/908/17
СТРИЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 456/908/17

Провадження № 2/456/115/2022

РІШЕННЯ

іменем України

25 листопада 2022 року місто Стрий

Стрийський міськрайонний суд Львівської області в складі:

головуючого судді Шрамка Р. Т. ,

з участю секретаря: Свержинської І.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Стрию справу №456/908/17 за позовом Стрийської міської ради до ОСОБА_1 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки та Стрийської міської ради до ОСОБА_1 , третьої особи без самостійних вимог Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі , -

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовною заявою до ОСОБА_1 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки та Стрийської міської ради до ОСОБА_1 , третьої особи без самостійних вимог Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі. Стягнути з відповідача судові витрати.

Свої вимоги мотивує тим, що рішенням сесії Добрянської сільської ради від 12.08.2005 №935 було надано в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 , земельну ділянку площею 0,0299 га на умовах оренди строком на 25 років для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту.

15.09.2005 на підставі зазначеного рішення сесії Добрянської сільської ради між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 , та Добрянською сільською радою укладено договір оренди земельної ділянки (зареєстрований у Державному реєстрі земель 25.10.2005 за № 040544500064), відповідно до якого фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 , передано в оренду із земель житлової та громадської забудови земельну ділянку площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 для обслуговування викупленої будівлі контрольно-технічного пункту.

У подальшому на нежитлову будівлю контрольно-технічного пункту площею 11,7 кв.м. по АДРЕСА_1 зареєстровано право приватної власності за громадянином ОСОБА_1 . У зв`язку з відчуженням вказаної нежитлової будівлі між Добрянською сільською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 , укладено додаткову угоду від 05.03.2015 про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 34762380 від 11.03.2015.

Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.05.2015 № 889 надано дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення детального плану території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності, пов`язаної з усіма операціями з торгівлі в с.Добряни, Стрийського району, Львівської області.

Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 04.12.2015 №24 затверджено детальний план території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності. Згідно детального плану території передбачено виділення земельної ділянки площею 0,05 га для обслуговування та реконструкції будівлі колишнього контрольно-технічного пункту під магазин і кафе шляхом добудови основного блока до існуючої будівлі та пристосування під магазин та кафе-бар.

Крім цього, рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.01.2016 №38 надано дозвіл громадянину ОСОБА_1 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі її в оренду для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту орієнтовною площею 0,0300 га за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Добрянської сільської ради.

Однак, ОСОБА_1 , не маючи правовстановлюючих документів на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , в порушення ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України обгородив по периметру дерев`яним парканом висотою 3 м, довжиною 85,8 м та шириною 20 м земельну ділянку із земель запасу комунальної власності Добрянської сільської ради загальною площею 0,1716 га, що підтверджується інформацією Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 0-13-0.1- 120/90-17 від 20.03.2017.

Також, згідно акту обстеження земельної ділянки від 10.03.2017, складеного комісією Добрянської сільської ради, встановлено факт самовільного зайняття ОСОБА_1 земельної ділянки по АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,15 га шляхом обгородження дерев`яною огорожею. При цьому відстань від осі автодороги міжнародного значення М-06 Київ-Чоп становить 17,1 м.

Таким чином, ОСОБА_1 самовільно зайняв земельну ділянку площею 0,1716 га по АДРЕСА_1 із земель запасу комунальної власності Добрянської сільської ради, у зв`язку з чим зобов`язаний повернути земельну ділянку власнику та привести її у придатний для використання стан шляхом знесення дерев`яного паркану висотою 3 м, довжиною 85,8 м та шириною 20 м.

Самовільне зайняття ОСОБА_1 земельної ділянки із земель комунальної власності порушує інтереси територіальної громади с.Добряни в особі Добрянської сільської ради на розпорядження землями комунальної власності.

Крім того, за результатами проведеної перевірки 20.04.2017 Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівські області встановлено, що відповідач здійснив самочинне будівництво нежитлової будівлі за адресою: АДРЕСА_1 , яка перебуває у комунальній власності Добрянської сільської ради, та яка не відводилась для зазначеного будівництва. На підставі вказаного, слід зобов`язати ОСОБА_1 , знести за власний рахунок самочинно збудовану нежитлову будівлю та дерев`яну огорожу розміром 85,80мх20,00м.

Згідно рішення Стрийської міської ради ІІ сесії VІІІ демократичного скликання від 08.12.2020 №21 «Про реорганізацію юридичних осіб шляхом приєднання до Стрийської міської ради Стрийського району Львівської області» вбачається, що Добрянську сільську раду реорганізовано, шляхом приєднання до Стрийської міської ради.

Ухвалою суду від 29.03.2021 залучено Стрийську міську раду Стрийського району Львівської області як правонаступника Добрянської сільської ради у справі за позовом до ОСОБА_1 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, третьої особи без самостійних вимог Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі та про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки.

Представник позивача Стрийської міської ради в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задоволити.

Прокурор Стрийської окружної прокуратури Романів О., в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та пояснив, що ОСОБА_1 не маючи відповідних дозволів, незаконно обгородив спірну земельну ділянку, яка належить Добрянській сільській раді тому, просить позов задоволити.

Відповідач ОСОБА_1 , в судове засідання не з`явився та не повідомив суду про причини своєї неявки, хоча про час та міцне розгляду справи повідомлявся належним чином. Подав до суду відзив, в якому вказав, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Невід`ємним атрибутом земельної ділянки, який відокремлює її від інших частин земної поверхні, є її межа. Позивачем не зазначено посилання на докази підтвердження меж та місця розташування земельної ділянки, не вказав координати поворотних точок. У позовній заяві зазначено про наявність на ній споруд, але не зазначено їх площі та місця розташування, а також не зазначено доказів непридатності земельної ділянки для використання за цільовим призначенням. Позивач не вказує на докази, наявності прав саме на цю земельну ділянку, не зазначає про докази які б підтверджували порушення відповідачем їх права на користування земельною ділянкою, що підлягає захисту. Окрім того позивач просить звільнити земельну ділянку на якій розміщено об`єкт нерухомого майна - нежитлова споруда, при цьому до зазначених обмірів входить площа земельної ділянки, яка знаходиться під об`єктом приміщенням і позивач просить суд її повернути власнику. На основі викладеного просив суд відмовити у задоволені позовних

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області в судове засідання не з`явився та не повідомив суду про причини своєї неявки.

Представник третьої особи без самостійних вимог Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області в судове засідання не з`явились та не повідомили суду про причини своєї неявки, подав до суду пояснення по справі, в якому вказав, що з метою усунення виявлених порушень ОСОБА_1 , було видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, яким зобов`язано ОСОБА_1 , привести об`єкт самочинного будівництва: нежитлову будівлю на АДРЕСА_1 відповідно до вимог законодавства у сфері містобудівельної діяльності. Просив розгляд справи проводити за їхньої відсутності та прийти рішення згідно чинного законодавства України.

Згідно із ч. 1 ст. 223 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу , в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення відповідача, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Згідност. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Зі змістуст. 12 ЦПК Українивбачається, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до вимогст.81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Як вбачається з матеріалів справи згідно рішення сесії Добрянської сільської ради від 12.08.2005 №935 було надано в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 , земельну ділянку площею 0,0299 га на умовах оренди строком на 25 років для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту.

15.09.2005 на підставі зазначеного рішення сесії Добрянської сільської ради між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 , та Добрянською сільською радою укладено договір оренди земельної ділянки (зареєстрований у Державному реєстрі земель 25.10.2005 за № 040544500064), відповідно до якого фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 , передано в оренду із земель житлової та громадської забудови земельну ділянку площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 для обслуговування викупленої будівлі контрольно-технічного пункту.

У подальшому на нежитлову будівлю контрольно-технічного пункту площею 11,7 кв.м. по АДРЕСА_1 зареєстровано право приватної власності за громадянином ОСОБА_1 . У зв`язку з відчуженням вказаної нежитлової будівлі між Добрянською сільською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 , укладено додаткову угоду від 05.03.2015 про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 34762380 від 11.03.2015.

Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.05.2015 № 889 надано дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення детального плану території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності, пов`язаної з усіма операціями з торгівлі в с.Добряни, Стрийського району, Львівської області.

Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 04.12.2015 №24 затверджено детальний план території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності. Згідно детального плану території передбачено виділення земельної ділянки площею 0,05 га для обслуговування та реконструкції будівлі колишнього контрольно-технічного пункту під магазин і кафе шляхом добудови основного блока до існуючої будівлі та пристосування під магазин та кафе-бар.

Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.01.2016 №38 надано дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі її в оренду для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту орієнтовною площею 0,0300 га за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Добрянської сільської ради.

Згідно інформації Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 0-13-0.1-120/90-17 від 20.03.2017, вбачається, що ОСОБА_1 , обгородив по периметру дерев`яним парканом висотою 3 м, довжиною 85,8 м та шириною 20 м земельну ділянку із земель запасу комунальної власності Добрянської сільської ради загальною площею 0,1716 га, що також підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 10.03.2017, складеного комісією Добрянської сільської ради та встановлено факт самовільного зайняття ОСОБА_1 земельної ділянки по АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,15 га шляхом обгородження дерев`яною огорожею. При цьому відстань від осі автодороги міжнародного значення М-06 Київ-Чоп становить 17,1 м.

Згідно декларації про початок виконання будівельних робіт реконструкції контрольно-пропускного пуку під об`єкт, пов`язаний з торгівлею та надання побутових послуг на АДРЕСА_1 , замовником є ОСОБА_1 , та зареєстрованої в Департаменті ДАБІ у Львівській області 11.03.2016, загальна площа до проектної документації становить 550м.кв.

Згідно повідомлення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області від 21.04.2017 №1013-6/2357-17, вбачається, що в ході перевірки достовірності даних внесених до Декларації встановлено, що будь-яких угод (договорів) на здійснення технічного нагляду між ОСОБА_1 та інженером технічного нагляду, а також - на авторський нагляд не було укладено, проектна документація на будівництвом не розроблялася, експертиза проекту будівництва не проводилася, проектна документація ОСОБА_1 не затверджувалася, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки відділом архітектури, містобудування та інфраструктурних проектів Стрийської районної державної адміністрації не видавалися, договір оренди земельної ділянки між Добрянською сільською радою та ОСОБА_1 не укладався.

Факт наведення недостовірних даних до поданої Декларації про початок виконання будівельних робіт є порушення частини 8 статті 36 Закону України та пункту 11 Порядку № 466.

Земельну ділянку прямокутної форми площею орієнтовно 1716 кв.м., на якій розміщена вищевказана нежитлова будівля, огороджено суцільним парканом з дощок висотою 3м периметром: ~ 85,8м.х20,0х85,8м.х20,0м. Будівельні роботи з реконструкції контрольно-пропускного пункту під об`єкт пов`язаний з торгівлею та наданням побутових послуг на АДРЕСА_1 не розпочато.

За результатами проведеної перевірки 20.04.2017 складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 27/537, протоколи про адміністративне правопорушення № 27/537, № 27/537/1, № 7/537/2, видано припис № 27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Здійснено фотофіксацію об`єкта.

Департаментом вживаються заходи щодо скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 11.03.2016 за № ЛВ 083160711736.

Згідно рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.04.2019, скасовано припис Департаменту Державної архітектурно будівельної інспекції у Львівській області від 20.04.2017 за №27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Згідно актів обстеження Управління контролю за використанням та охороною земель головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 08.05.2017 та 18.05.2017, встановлено, що земельна ділянка в АДРЕСА_1 , по периметру огороджена тимчасовим дерев`яним парканом, загальною площею 0,1617га. На земельній ділянці розташована нежитлова споруда.

Згідно постанови Управління контролю за використанням та охороною земель головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 24.05.2017 №100-ДК-ДК/0014/КН/05/01/-17 про накладення адміністративного стягнення вбачається, що на ОСОБА_1 , накладено адміністративне стягнення за порушення ст. 126, 126 Земельного кодексу України, а саме: здійснив самовільне зайняття земельної ділянки площею 0,1677га. Без правовстановлюючих документів на землекористування у с. Добряни Стрийського району Львівської області.

Згідно зістаттею 13 Конституції України, земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначенихКонституцією.

Відповідно дост. 12 Земельного кодексу Українирозпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності віднесено до компетенції органів місцевого самоврядування.

Згідно із п. 34 ч. 1ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин віднесено виключно до компетенції міських рад.

Відповідно до частини п`ятоїстатті 319 Цивільного кодексу Українивласник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.

У відповідності достатті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність»будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеномуЗаконом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Статтею 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»передбачено, що замовник має право виконувати будівельні роботи після: подання ним повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України; видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно ізЗаконом України «Про оцінку впливу на довкілля».

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 , зареєстрував декларацію про початок виконання будівельних робіт, однак за результатами проведеної перевірки 20.04.2017 складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 27/537, протоколи про адміністративне правопорушення № 27/537, № 27/537/1, № 7/537/2, видано припис № 27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Департаментом вживаються заходи щодо скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 11.03.2016 за № ЛВ 083160711736.

Відповідно достатті 376 Цивільного кодексу Українижитловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Відтак, спірна прибудова збудована відповідачем на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети та, без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, без належно затвердженого проекту.

Відповідно до частини другоїстатті 376 ЦК Україниособа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Відповідно до частини четвертоїстатті 376 Цивільного кодексу України, якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду України у справі № 6-180цс14 об`єкт нерухомості відноситься до самочинного будівництва за наявності однієї із наведених умов: земельна ділянка не відведена для цієї мети; відсутній належний дозвіл на будівництво; відсутній належним чином затверджений проект; під час будівництва допущені істотні порушення будівельних норм і правил.

Верховний Суд у постанові від 10 жовтня 2018 року 520/17520/14-ц зробив висновок щодо самочинного будівництва, підтвердивши ряд висновків Верховного Суду України. Так, суд підтвердив правовий висновок у постанові Верховного Суду України від 02 грудня 2015 року у справі № 6-1328цс15, відповідно до якого якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок (частина четвертастатті 376 ЦК України).

Відповідно дост. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування /оренду/ або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Згідност.83 Земельного Кодексу України, землі територіальних громад сіл, селищ, міст є комунальною власністю, до яких належать усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності таст. ст.10,16 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до ч.2ст.152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Положеннямист. 116 ЗК Українивизначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Відповідно до ст.ст.125,126 Земельного кодексу Україниправо власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, тобто оформлюється відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

За відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування, юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності (абзац третій п.2.1Постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" №6 від 17.05.2011р.).

Згідно, визначеногостаттею 123 Земельного кодексу Українипорядку одержання у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, особа звертається з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 Земельного Кодексу України, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

При цьому, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а відсутність у цієї особи даних документів є самовільним зайняттям земельної ділянки.

Згідно частини першої та другоїстатті 376 ЦК Українижитловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Відповідно до частини третьої цієї статті право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно.

Згідно до частини четвертої вказаної статті, якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.

Обставини щодо самовільного зайняття відповідачем ОСОБА_1 ,земельної ділянкишляхом

самовільно зайняття земельної ділянки площею 0.1716 га., яка знаходиться по АДРЕСА_1 із встановленням дерев?яного паркану та самочинно збудованої нежитлової будівлі, підтверджуються матеріалами справи.

Згідност. 212 ЗК України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам з приведення їх у придатний для користування стан включаючи знесення будинків, будівель і споруд, які здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Відповідно дост. 212 ЗК України, самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

На основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які посилався позивач, як на підставу своїх вимог, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням і охороною земель визначеніЗаконом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель". Згідно зістаттею 1 вказаного Законусамовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Суд критично оцінює доводи відповідача щодо відсутності доказів самовільного захоплення земельної ділянки відповідачем, оскільки такі спростовуються наданими письмовими доказами.

Згідно змісту ч.1, ч.2ст. 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, інші судові витрати пов`язані із розглядом справи покладаються у разі задоволення позову - на відповідача. Оскільки суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, тому вимога позивача про стягнення із відповідача судових витрат, підлягає задоволенню.

Керуючись ст..7, 10, 259, 263-268 ЦПК України суд, -

вирішив:

Позов Стрийської міської ради до ОСОБА_1 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки та позов Стрийської міської ради до ОСОБА_1 , третьої особи без самостійних вимог Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі задоволити .

Зобов?язати ОСОБА_1 06.09.1969 ІНФОРМАЦІЯ_1 , (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) повернути в комунальну власність Стрийської ОТГ в особі Стрийської міської ради самовільно зайняту земельну ділянку площею 0.1716 га., яка знаходиться по АДРЕСА_1 та привести її у придатний для використання стан шляхом знесення дерев?яного паркану висотою 3м., довжиною 85.8м., шириною 20 м..

Зобов?язати ОСОБА_1 06.09.1969 ІНФОРМАЦІЯ_1 , (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) за власний рахунок знести самочинно збудовану нежитлову будівлю та дерев?яну огорожу розміром 85.80м.х20.0м. за адресою по АДРЕСА_1 .

Стягнути з ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) в користь Стрийської міської ради судові витрати в сумі 3200 (три тисячі двісті) грн.. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене позивачем до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а для осіб, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, в цей же строк з дня його отримання.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання ) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення суду виготовлений 06 грудня 2022.

Суддя Р. Т. Шрамко

СудСтрийський міськрайонний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення25.11.2022
Оприлюднено30.12.2022
Номер документу108140176
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —456/908/17

Ухвала від 24.09.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Ухвала від 24.09.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Ухвала від 20.09.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Ухвала від 12.08.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Ухвала від 06.05.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шандра М. М.

Ухвала від 09.04.2024

Цивільне

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

Шрамко Р. Т.

Постанова від 20.02.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Левик Я. А.

Постанова від 20.02.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Левик Я. А.

Ухвала від 18.01.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Левик Я. А.

Ухвала від 13.09.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Левик Я. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні