Справа № 456/908/17 Головуючий у 1 інстанції: Шрамко Р.Т.
Провадження № 22-ц/811/1551/23 Доповідач в 2-й інстанції: Левик Я. А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 лютого 2024 року колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Львівського апеляційного суду в складі:
головуючого-судді: Левика Я.А.,
суддів: Крайник Н.П., Шандри М.М.,
секретарка: Гай О.О.,
за участі в судовому засіданні представника апелянта ОСОБА_1 ОСОБА_2 , представника відповідача ОСОБА_3 ОСОБА_4 , представника позивача Стрийської міської ради Кобка Т.І., прокурорки Котовської І.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Стрийського міськрайонного суду Львівської області в складі судді Шрамка Р.Т. від 25 листопада 2022 року у справі за позовом Стрийської міської ради до ОСОБА_3 , третя особа Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки та Стрийської міської ради до ОСОБА_3 , третя особа Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі, -
в с т а н о в и л а :
рішенням Стрийського міськрайонногосуду Львівськоїобласті від25листопада 2022року позов Стрийської міської ради до ОСОБА_3 , третя особа Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки та позов Стрийської міської ради до ОСОБА_3 , третьої особи Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі задоволено.
Зобов`язано ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) повернути в комунальну власність Стрийської ОТГ в особі Стрийської міської ради самовільно зайняту земельну ділянку площею 0.1716 га., яка знаходиться на АДРЕСА_1 та привести її у придатний для використання стан шляхом знесення дерев?яного паркану висотою 3м., довжиною 85.8м., шириною 20 м.
Зобов`язано ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) за власний рахунок знести самочинно збудовану нежитлову будівлю та дерев?яну огорожу розміром 85.80м.х20.0м. за адресою на АДРЕСА_1 .
Стягнуто з ОСОБА_3 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) в користь Стрийської міської ради судові витрати в сумі 3200 (три тисячі двісті) грн. 00 коп.
Дане рішення оскаржив ОСОБА_1 .
В апеляційній скарзі просить скасувати рішення Стрийського міськрайонного суду Львівської області від 25 листопада 2022 року повністю та ухвалити нове, яким у задоволенні позовів відмовити повністю.
Вказує, що суд зобов`язав ОСОБА_3 повернути в комунальну власність Стрийської ОТГ в особі Стрийської міської ради самовільно зайняту земельну ділянку площею 0.1716 га., яка знаходиться на АДРЕСА_1 та привести її у придатний для використання стан шляхом знесення дерев`яного паркану висотою 3 м., довжиною 85.8м., шириною 20 м. і за власний рахунок знести самочинно збудовану нежитлову будівлю та дерев`яну огорожу розміром 85.80м.х20.0м., однак така земельна ділянка на підставі договору оренди належала та належить йому, а не ОСОБА_3 . Зазначає, що про дану справу йому не було відомо, ніхто не повідомляв і до розгляду не залучав, однак це суперечить вимогам закону. Повідомляє, що він був власником цієї нежитлової будівлі, яку суд постановив знести. Зазначає, що 1 липня 2019 року він уклав із ОСОБА_3 попередній договір і того ж дня Договір купівлі-продажу нежитлової будівлі контрольно технічного пункту, за яким ОСОБА_3 продав йому нежитлову будівлю контрольно технічного пункту, зальною площею 11,7 кв.м., що знаходиться на АДРЕСА_1 , реєстраційний номер нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 464559546253. 11 серпня 2022 року ОСОБА_3 через Договір купівлі-продажу нежитлової будівлі контрольно технічного пункту цю нежитлову будівлю викупив в нього назад. 15 червня 2022 року Стрийська міська рада уклала з ним Договір оренди землі, за яким йому на підставі рішення XVIII сесії VIII демократичного скликання Стрийської міської ради №1031 від 24.02.2022 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачу земельної ділянки у користування (оренду) на території Стрийської міської ради». За цим Договором він прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту) (КВЦПЗ 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі), категорія земель - землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер: 4625381000:01:022:0061, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Вважає, що рішення є незаконним, бо порушено норми процесуального права і є необґрунтованим, оскільки суд не з`ясував, що його рішенням, які стосуються його прав, свобод, інтересів та (або) обов`язків та не залучив його до участі у справі.
В судове засідання окрім ОСОБА_1 ОСОБА_2 , представника відповідача ОСОБА_3 ОСОБА_4 , представника позивача Стрийської міської ради Кобка Т.І., прокурорки Котовської І.А., решта учасників справи не з`явилися, однак суд вважав за можливе проводити розгляд справи за їх відсутності, зважаючи на те, що такі повідомлялась про час та місце судового розгляду належним чином, клопотань про відкладення розгляду справи від них до суду не надходило, доказів поважності причин неявки суду представлено не було та зважаючи на вимоги ч.2 ст. 372 ЦПК України.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника апелянта та представника відповідача на підтримання апеляційної скарги, представника позивача та прокурорки в заперечення скарги, дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи учасників справи в межах мотивів позовної заяви, відзиву на позовну заяву, апеляційної скарги, відзиву на неї, а також усних та письмових учасників справи у судах обох інстанцій, - колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з таких підстав.
Із змісту оскаржуваного рішення вбачається, що суд першої інстанції, посилаючись, зокрема, на ч. 1 ст. 223, ст.ст. 4,12 13, 81 ЦПК України, ст.ст. 12, 83, ч.2ст.152, ст. 116, ст.ст. 125, 126, 123, 212 Земельного кодексу України, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини п`ятої статті 319, ст. 376 Цивільного кодексу України, статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність», ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» та задовольняючи позов,виходив зтого, що згідно рішення сесії Добрянської сільської ради від 12.08.2005 №935 було надано в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_5 , земельну ділянку площею 0,0299 га на умовах оренди строком на 25 років для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту. 15.09.2005 на підставі зазначеного рішення сесії Добрянської сільської ради між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 , та Добрянською сільською радою укладено договір оренди земельної ділянки (зареєстрований у Державному реєстрі земель 25.10.2005 за № 040544500064), відповідно до якого фізичній особі-підприємцю ОСОБА_5 , передано в оренду із земель житлової та громадської забудови земельну ділянку площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 для обслуговування викупленої будівлі контрольно-технічного пункту. У подальшому на нежитлову будівлю контрольно-технічного пункту площею 11,7 кв.м. по АДРЕСА_1 зареєстровано право приватної власності за громадянином ОСОБА_3 . У зв`язку з відчуженням вказаної нежитлової будівлі між Добрянською сільською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 , укладено додаткову угоду від 05.03.2015 про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 34762380 від 11.03.2015. Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.05.2015 № 889 надано дозвіл ОСОБА_3 на виготовлення детального плану території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності, пов`язаної з усіма операціями з торгівлі в с.Добряни, Стрийського району, Львівської області. Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 04.12.2015 №24 затверджено детальний план території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності. Згідно детального плану території передбачено виділення земельної ділянки площею 0,05 га для обслуговування та реконструкції будівлі колишнього контрольно-технічного пункту під магазин і кафе шляхом добудови основного блока до існуючої будівлі та пристосування під магазин та кафе-бар. Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.01.2016 №38 надано дозвіл ОСОБА_3 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі її в оренду для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту орієнтовною площею 0,0300 га за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Добрянської сільської ради. Згідно інформації Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 0-13-0.1-120/90-17 від 20.03.2017, вбачається, що ОСОБА_3 , обгородив по периметру дерев`яним парканом висотою 3 м, довжиною 85,8 м та шириною 20 м земельну ділянку із земель запасу комунальної власності Добрянської сільської ради загальною площею 0,1716 га, що також підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 10.03.2017, складеного комісією Добрянської сільської ради та встановлено факт самовільного зайняття ОСОБА_3 земельної ділянки по АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,15 га шляхом обгородження дерев`яною огорожею. При цьому відстань від осі автодороги міжнародного значення М-06 Київ-Чоп становить 17,1 м. Згідно декларації про початок виконання будівельних робіт реконструкції контрольно-пропускного пуку під об`єкт, пов`язаний з торгівлею та надання побутових послуг на АДРЕСА_1 , замовником є ОСОБА_3 , та зареєстрованої в Департаменті ДАБІ у Львівській області 11.03.2016, загальна площа до проектної документації становить 550м.кв. Згідно повідомлення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області від 21.04.2017 №1013-6/2357-17, вбачається, що в ході перевірки достовірності даних внесених до Декларації встановлено, що будь-яких угод (договорів) на здійснення технічного нагляду між ОСОБА_3 та інженером технічного нагляду, а також - на авторський нагляд не було укладено, проектна документація на будівництвом не розроблялася, експертиза проекту будівництва не проводилася, проектна документація ОСОБА_3 не затверджувалася, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки відділом архітектури, містобудування та інфраструктурних проектів Стрийської районної державної адміністрації не видавалися, договір оренди земельної ділянки між Добрянською сільською радою та ОСОБА_3 не укладався. Факт наведення недостовірних даних до поданої Декларації про початок виконання будівельних робіт є порушення частини 8 статті 36 Закону України та пункту 11 Порядку № 466. Земельну ділянку прямокутної форми площею орієнтовно 1716 кв.м., на якій розміщена вищевказана нежитлова будівля, огороджено суцільним парканом з дощок висотою 3м периметром: ~ 85,8м.х20,0х85,8м.х20,0м. Будівельні роботи з реконструкції контрольно-пропускного пункту під об`єкт пов`язаний з торгівлею та наданням побутових послуг на АДРЕСА_1 не розпочато. За результатами проведеної перевірки 20.04.2017 складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 27/537, протоколи про адміністративне правопорушення № 27/537, № 27/537/1, № 7/537/2, видано припис № 27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Здійснено фотофіксацію об`єкта. Департаментом вживаються заходи щодо скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 11.03.2016 за № ЛВ 083160711736. Згідно рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.04.2019, скасовано припис Департаменту Державної архітектурно будівельної інспекції у Львівській області від 20.04.2017 за №27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Згідно актів обстеження Управління контролю за використанням та охороною земель головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 08.05.2017 та 18.05.2017, встановлено, що земельна ділянка в АДРЕСА_1 , по периметру огороджена тимчасовим дерев`яним парканом, загальною площею 0,1617га. На земельній ділянці розташована нежитлова споруда. Згідно постанови Управління контролю за використанням та охороною земель головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 24.05.2017 №100-ДК-ДК/0014/КН/05/01/-17 про накладення адміністративного стягнення вбачається, що на ОСОБА_3 , накладено адміністративне стягнення за порушення ст. 126, 126 Земельного кодексу України, а саме: здійснив самовільне зайняття земельної ділянки площею 0,1677га. Без правовстановлюючих документів на землекористування у с. Добряни Стрийського району Львівської області. Так, ОСОБА_3 , зареєстрував декларацію про початок виконання будівельних робіт, однак за результатами проведеної перевірки 20.04.2017 складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 27/537, протоколи про адміністративне правопорушення № 27/537, № 27/537/1, № 7/537/2, видано припис № 27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Департаментом вживаються заходи щодо скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 11.03.2016 за № ЛВ 083160711736. Відтак, спірна прибудова збудована відповідачем на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети та, без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, без належно затвердженого проекту. Обставини щодо самовільного зайняття відповідачем ОСОБА_3 , земельної ділянки шляхом самовільно зайняття земельної ділянки площею 0.1716 га., яка знаходиться по АДРЕСА_1 із встановленням дерев?яного паркану та самочинно збудованої нежитлової будівлі, підтверджуються матеріалами справи. Таким чином, на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які посилався позивач, як на підставу своїх вимог, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог. Також суд критично оцінює доводи відповідача щодо відсутності доказів самовільного захоплення земельної ділянки відповідачем, оскільки такі спростовуються наданими письмовими доказами.
Колегія суддів вважає, що підстав для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції немає. Висновки суду відповідають обставинам, що мають значення для справи та вимогам закону.
28.03.2017 року Добрянська сільська рада Стрийського району Львівської області, правонаступником якої є Стрийська міська рада звернулася в суд з позовом до ОСОБА_3 , третя особа Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській, у якому просили:
- зобов`язати ОСОБА_3 повернути в комунальну власність територіальної громади с. Добряни в особі Добрянської сільської ради самовільно зайняту земельну ділянку площею 0.1716 га., яка знаходиться на АДРЕСА_1 та привести її у придатний для використання стан шляхом знесення дерев?яного паркану висотою 3м., довжиною 85.8м., шириною 20 м.
Крім цього, 13.12.2017 року Добрянська сільська рада Стрийського району Львівської області, правонаступником якої є Стрийська міська рада звернулася в суд з позовом до ОСОБА_3 , третя особа Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, у якому просили:
- зобов`язати ОСОБА_3 0за власний рахунок знести самочинно збудовану нежитлову будівлю та дерев?яну огорожу розміром 85.80м.х20.0м. за адресою по АДРЕСА_1 .
Свої вимоги мотивує тим, що рішенням сесії Добрянської сільської ради від 12.08.2005 №935 було надано в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_5 , земельну ділянку площею 0,0299 га на умовах оренди строком на 25 років для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту. 5.09.2005 на підставі зазначеного рішення сесії Добрянської сільської ради між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 , та Добрянською сільською радою укладено договір оренди земельної ділянки (зареєстрований у Державному реєстрі земель 25.10.2005 за № 040544500064), відповідно до якого фізичній особі-підприємцю ОСОБА_5 , передано в оренду із земель житлової та громадської забудови земельну ділянку площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 для обслуговування викупленої будівлі контрольно-технічного пункту. У подальшому на нежитлову будівлю контрольно-технічного пункту площею 11,7 кв.м. по АДРЕСА_1 зареєстровано право приватної власності за громадянином ОСОБА_3 . У зв`язку з відчуженням вказаної нежитлової будівлі між Добрянською сільською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 , укладено додаткову угоду від 05.03.2015 про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 34762380 від 11.03.2015. Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.05.2015 № 889 надано дозвіл ОСОБА_3 на виготовлення детального плану території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності, пов`язаної з усіма операціями з торгівлі в с.Добряни, Стрийського району, Львівської області. Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 04.12.2015 №24 затверджено детальний план території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності. Згідно детального плану території передбачено виділення земельної ділянки площею 0,05 га для обслуговування та реконструкції будівлі колишнього контрольно-технічного пункту під магазин і кафе шляхом добудови основного блока до існуючої будівлі та пристосування під магазин та кафе-бар. Крім цього, рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.01.2016 №38 надано дозвіл громадянину ОСОБА_3 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі її в оренду для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту орієнтовною площею 0,0300 га за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Добрянської сільської ради. Однак, ОСОБА_3 , не маючи правовстановлюючих документів на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , в порушення ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України обгородив по периметру дерев`яним парканом висотою 3 м, довжиною 85,8 м та шириною 20 м земельну ділянку із земель запасу комунальної власності Добрянської сільської ради загальною площею 0,1716 га, що підтверджується інформацією Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 0-13-0.1- 120/90-17 від 20.03.2017. Також, згідно акту обстеження земельної ділянки від 10.03.2017, складеного комісією Добрянської сільської ради, встановлено факт самовільного зайняття ОСОБА_3 земельної ділянки по АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,15 га шляхом обгородження дерев`яною огорожею. При цьому відстань від осі автодороги міжнародного значення М-06 Київ-Чоп становить 17,1 м. Таким чином, ОСОБА_3 самовільно зайняв земельну ділянку площею 0,1716 га по АДРЕСА_1 із земель запасу комунальної власності Добрянської сільської ради, у зв`язку з чим зобов`язаний повернути земельну ділянку власнику та привести її у придатний для використання стан шляхом знесення дерев`яного паркану висотою 3 м, довжиною 85,8 м та шириною 20 м. Самовільне зайняття ОСОБА_3 земельної ділянки із земель комунальної власності порушує інтереси територіальної громади с.Добряни в особі Добрянської сільської ради на розпорядження землями комунальної власності. Крім того, за результатами проведеної перевірки 20.04.2017 Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівські області встановлено, що відповідач здійснив самочинне будівництво нежитлової будівлі за адресою: АДРЕСА_1 , яка перебуває у комунальній власності Добрянської сільської ради, та яка не відводилась для зазначеного будівництва. На підставі вказаного, слід зобов`язати ОСОБА_3 , знести за власний рахунок самочинно збудовану нежитлову будівлю та дерев`яну огорожу розміром 85,80мх20,00м.
Ухвалою Стрийського міськрайонного суду Львівської області від 28 березня 2018 року, об`єднано в одне провадження справу № 456/908/17 провадження № 2/456/236/2018 за позовомДобрянської сільської ради до ОСОБА_3 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки та справу №456/3905/17 провадження №2/456/560/2018 за позовом Добрянської сільської ради до ОСОБА_3 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі та присвоїти справі № 456/908/17 провадження № 2/456/236/2018.
Як вбачається з матеріалів справи, правильно встановлено судом першої інстанції та сторонами не оспорено та не спростовано, згідно рішення сесії Добрянської сільської ради від 12.08.2005 №935 було надано в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_5 , земельну ділянку площею 0,0299 га на умовах оренди строком на 25 років для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту.
15.09.2005 на підставі зазначеного рішення сесії Добрянської сільської ради між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 та Добрянською сільською радою укладено договір оренди земельної ділянки (зареєстрований у Державному реєстрі земель 25.10.2005 за № 040544500064), відповідно до якого фізичній особі-підприємцю ОСОБА_5 , передано в оренду із земель житлової та громадської забудови земельну ділянку площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 для обслуговування викупленої будівлі контрольно-технічного пункту.
У подальшому на нежитлову будівлю контрольно-технічного пункту площею 11,7 кв.м. на АДРЕСА_1 зареєстровано право приватної власності за громадянином ОСОБА_3 .
У зв`язку з відчуженням вказаної нежитлової будівлі між Добрянською сільською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_5 , укладено додаткову угоду від 05.03.2015 про припинення права користування земельною ділянкою площею 0,0300 га кадастровий номер 4625381000:01:022:0061 в АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 34762380 від 11.03.2015.
Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.05.2015 № 889 надано дозвіл ОСОБА_3 на виготовлення детального плану території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності, пов`язаної з усіма операціями з торгівлі в с.Добряни, Стрийського району, Львівської області.
Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 04.12.2015 №24 затверджено детальний план території для обслуговування та реконструкції контрольно-технічного пункту під приміщення для ведення комерційної діяльності. Згідно детального плану території передбачено виділення земельної ділянки площею 0,05 га для обслуговування та реконструкції будівлі колишнього контрольно-технічного пункту під магазин і кафе шляхом добудови основного блока до існуючої будівлі та пристосування під магазин та кафе-бар.
Рішенням сесії Добрянської сільської ради від 29.01.2016 №38 надано дозвіл ОСОБА_3 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі її в оренду для обслуговування викупленої нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту орієнтовною площею 0,0300 га за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Добрянської сільської ради.
Згідно інформації Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 0-13-0.1-120/90-17 від 20.03.2017, вбачається, що ОСОБА_3 , обгородив по периметру дерев`яним парканом висотою 3 м, довжиною 85,8 м та шириною 20 м земельну ділянку із земель запасу комунальної власності Добрянської сільської ради загальною площею 0,1716 га, що також підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 10.03.2017, складеного комісією Добрянської сільської ради та встановлено факт самовільного зайняття ОСОБА_3 земельної ділянки на АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,15 га шляхом обгородження дерев`яною огорожею. При цьому відстань від осі автодороги міжнародного значення М-06 Київ-Чоп становить 17,1 м.
Згідно декларації про початок виконання будівельних робіт реконструкції контрольно-пропускного пуку під об`єкт, пов`язаний з торгівлею та надання побутових послуг на АДРЕСА_1 , замовником є ОСОБА_3 , та зареєстрованої в Департаменті ДАБІ у Львівській області 11.03.2016, загальна площа до проектної документації становить 550м.кв.
З повідомлення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області від 21.04.2017 №1013-6/2357-17, вбачається, що в ході перевірки достовірності даних внесених до Декларації встановлено, що будь-яких угод (договорів) на здійснення технічного нагляду між ОСОБА_3 та інженером технічного нагляду, а також на авторський нагляд не було укладено, проектна документація на будівництвом не розроблялася, експертиза проекту будівництва не проводилася, проектна документація ОСОБА_3 не затверджувалася, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки відділом архітектури, містобудування та інфраструктурних проектів Стрийської районної державної адміністрації не видавалися, договір оренди земельної ділянки між Добрянською сільською радою та ОСОБА_3 не укладався.
Земельну ділянку прямокутної форми площею орієнтовно 1716 кв.м., на якій розміщена вищевказана нежитлова будівля, огороджено суцільним парканом з дощок висотою 3м периметром: ~ 85,8м.х20,0х85,8м.х20,0м. Будівельні роботи з реконструкції контрольно-пропускного пункту під об`єкт пов`язаний з торгівлею та наданням побутових послуг на АДРЕСА_1 не розпочато.
За результатами проведеної перевірки 20.04.2017 складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 27/537, протоколи про адміністративне правопорушення № 27/537, № 27/537/1, № 7/537/2, видано припис № 27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Здійснено фотофіксацію об`єкта.
Департаментом вживаються заходи щодо скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 11.03.2016 за № ЛВ 083160711736.
Згідно рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.04.2019, скасовано припис Департаменту Державної архітектурно будівельної інспекції у Львівській області від 20.04.2017 за №27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Згідно актів обстеження Управління контролю за використанням та охороною земель головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 08.05.2017 та 18.05.2017, встановлено, що земельна ділянка в АДРЕСА_1 , по периметру огороджена тимчасовим дерев`яним парканом, загальною площею 0,1617га. На земельній ділянці розташована нежитлова споруда.
Згідно постанови Управління контролю за використанням та охороною земель головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 24.05.2017 №100-ДК-ДК/0014/КН/05/01/-17 про накладення адміністративного стягнення вбачається, що на ОСОБА_3 , накладено адміністративне стягнення за порушення ст. 126, 126 Земельного кодексу України, а саме: здійснив самовільне зайняття земельної ділянки площею 0,1677га. Без правовстановлюючих документів на землекористування у с. Добряни Стрийського району Львівської області.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_3 , зареєстрував декларацію про початок виконання будівельних робіт, однак за результатами проведеної перевірки 20.04.2017 складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 27/537, протоколи про адміністративне правопорушення № 27/537, № 27/537/1, № 7/537/2, видано припис № 27/537 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Департаментом вживаються заходи щодо скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 11.03.2016 за № ЛВ 083160711736.
Враховуючи вказане,судом першоїінстанції правильновстановлено,що обставинищодо самовільногозайняття відповідачем ОСОБА_3 ,земельної ділянкишляхом самовільно зайняття земельної ділянки площею 0.1716 га., яка знаходиться на АДРЕСА_1 із встановленням дерев?яного паркану та самочинно збудованої нежитлової будівлі, підтверджуються матеріалами справи.
Згідно зі статтею 2 ЦПК України завданням цивільного судочинстває справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Частиною першою статті 4 ЦПК України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Згідно зі статтею 129 Конституції України суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права. Основними засадами судочинства є, зокрема, забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках на касаційне оскарження судового рішення.
Ці засади є конституційними гарантіями права на судовий захист.
Конституційний Суд України у Рішенні від 11 грудня 2007 року № 11?рп/2007 у справі законституційнимзверненням громадянина ОСОБА_6 щодо офіційного тлумачення положень пункту 8 частини третьої статті 129 Конституції України, частини другої статті 383 Кримінально-процесуального кодексу України зазначив, що реалізацією права особи на судовий захист є можливість оскарження судових рішень у судах апеляційної та касаційної інстанцій. Перегляд судових рішень в апеляційному та касаційному порядку гарантує відновлення порушених прав і охоронюваних законом інтересів людини і громадянина (абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини).
Частиною першою статті 17 ЦПК України передбачено, що учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках на касаційне оскарження судового рішення.
Відповідно до частини третьої статті 18 ЦПК України обов`язковість судового рішення не позбавляє осіб, які не брали участі у справі, можливості звернутися до суду, якщо ухваленим судовим рішенням вирішено питання про їхні права, свободи чи інтереси.
Згідно з частиною першою статті 352 ЦК України визначено, що учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Отже, законодавець визначає коло осіб, які наділені процесуальним правом на апеляційне оскарження судового рішення, які поділяються на дві групи: учасники справи, а також особи, які участі у справі не брали, але судове рішення стосується їхніх прав, інтересів та (або) обов`язків. На відміну від оскарження судового рішення учасником справи, не залучена до участі у справі особа повинна довести наявність у неї правового зв`язку зі сторонами спору або безпосередньо судовим рішенням через обґрунтування наявності трьох критеріїв: вирішення судом питання про її право, інтерес, обов`язок і такий зв`язок має бути очевидним та безумовним, а не ймовірним.
При цьому судове рішення, оскаржуване незалученою особою, повинно безпосередньо стосуватися прав, інтересів та обов`язків цієї особи, тобто судом має бути розглянуто й вирішено спір про право у правовідносинах, учасником яких на момент розгляду справи та прийняття рішення судом першої інстанції є заявник, або міститься судження про права та обов`язки цієї особи у відповідних правовідносинах. Рішення є таким, що прийняте про права та обов`язки особи, яка не була залучена до участі у справі, якщо в мотивувальній частині рішення містяться висновки суду про права та обов`язки цієї особи, або у резолютивній частині рішення суд прямо вказав про права та обов`язки таких осіб. В такому випадку рішення порушує не лише матеріальні права осіб, не залучених до участі у справі, а й їх процесуальні права, що витікають із сформульованого в пункті 1 статті 6 Конвенції положення про право кожного на справедливий судовий розгляд при визначенні його цивільних прав і обов`язків.
Рішення є таким, що прийняте про права, інтереси та (або) обов`язки особи, яка не була залучена до участі у справі, лише тоді, якщо в мотивувальній частині рішення містяться висновки суду про права, інтереси та (або) обов`язки цієї особи, або у резолютивній частині рішення суд прямо вказав про права, інтереси та (або) обов`язки такої особи. Будь-який інший правовий зв`язок між скаржником і сторонами спору не може братися до уваги.
Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 09 серпня 2023 року ц справі №758/2524/17, від 13 січня 2021 року у справі № 466/5766/13-ц (провадження № 61-13912св20), від 29 червня 2021 року у справі № 201/751/14-ц (провадження № 61-1490св21) та від 15 вересня 2021 року у справі № 712/13890/15 (провадження № 61-6202св21).
З огляду на викладене право на апеляційне оскарження мають особи, які не брали участі в справі, проте ухвалене судом рішення певним чином впливає на їхні права та обов`язки.
Як вбачається з матеріалів справи, 01.07.2019 року ОСОБА_3 продав, а ОСОБА_1 купив нежитлову будівлю контрольно-технічного пункту, загальною площею 11,7 кв.м., що знаходиться на АДРЕСА_1 , що підтверджується Договором купівлі-продажу нежитлової будівлі контрольно-технічного пункту.
01.07.2019 року ОСОБА_1 та ОСОБА_3 уклали попередній договір, згідно якого сторони зобов`язались у строк до 01.07.2020 року укласти договір купівлі продажу (основний договір), згідно якого ОСОБА_1 продасть,а ОСОБА_3 купить нежитлову будівлю контрольно-технічного пункту, загальною площею 11,7 кв.м., що знаходиться на АДРЕСА_1 .
Згідно Договору купівлі-продажу нежитлової будівлі контрольно технічного пункту від 11.08.2022 року, ОСОБА_1 продав,а ОСОБА_3 купив нежитлову будівлю контрольно-технічного пункту, загальною площею 11,7 кв.м., що знаходиться на АДРЕСА_1 .
Окрім цього, 15.06.2022 року між Стрийською міською радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди землі, згідно якого Стрийська міська рада надала ОСОБА_1 в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі кадастровий номер: 4625381000:01:022:0061, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0638 грн.
Також, з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, доданої до відзиву на апеляційну скаргу, вбачається, що право оренди вказаної земельної ділянки на даний час зареєстроване за відповідачем ОСОБА_7 в силу переходу до нього права власності на згадану вище будівлю контрольно-технічного пункту, загальною площею 11,7 кв.м., що знаходиться на АДРЕСА_1 .
Колегія суддів звертає увагу на те, що предметом спору у даній справі є знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі та дерев?яної огорожі розміром 85.80м.х20.0м. за адресою АДРЕСА_1 , у зв`язку зпорушенням права власності позивача (територіальної громади яку представляє позивач) внаслідок протиправних дій відповідача ОСОБА_3 .
Відповідно оскаржуване рішення (процес розгляду справи) гіпотетично могли стосуватися прав та законних інтересів апелянта, оскільки такий був власником нежитлового приміщення на час розгляду справи, однак таке рішення про задоволення позову не вплинуло на права та обов`язки ОСОБА_1 , оскільки на момент постановлення рішення суду про знесення самочинно збудованої нежитлової будівлі, апелянт не був власником згаданої будівлі, про що сам зазначив у апеляційній скарзі. Крім цього, в резолютивній та мотивувальній частинах рішення чітко вказано про демонтаж самовільно здійсненої нежитлової будівлі та дерев?яної огорожі розміром 85.80м.х20.0м. на АДРЕСА_1 , а отже таке рішення про демонтаж не стосується законно придбаної апелянтом та згодом знову відчуженої на користь відповідача будівлі контрольно-технічного пункту, загальною площею 11,7 кв.м., що знаходиться на АДРЕСА_1 .
Що стосується вимоги позову про повернення в комунальну власність Стрийської ОТГ в особі Стрийської міської ради самовільно зайнятої земельної ділянки площею 0.1716 га., яка знаходиться на АДРЕСА_1 та приведення її у придатний для використання стан шляхом знесення дерев?яного паркану висотою 3м., довжиною 85.8м., шириною 20 м., то слід вказати, що рішення про задоволення вказаної вимоги не порушує прав апелянта та не впливало на реалізацію ним його правомочностей орендаря земельної ділянки, зважаючи на те, що апелянту було надано в оренду (хоч таке на даний час вже і згідно реєстру знову ж перейшло до відповідача) земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0638 га., а площа спірної земельної ділянки складає 0.1716 га. І хоч ділянка, що передавалася в оренду входить, є частиною спірної земельної ділянки, знесення спірної огорожі та повернення ділянки в комунальну власність громади (приведення земельної ділянки у придатний для використання стан) не порушує питання оренди, а навпаки сприяє передачі належної ділянки в оренду, тобто відповідало та відповідає інтересам орендарів апелянта (на час розгляду справи) та відповідача (на даний час).
Зважаючи на вказане, доводи скарги слід вважати безпідставними, а саму скаргу слід залишити без задоволення, рішення ж суду, як таке, що відповідає обставинам, що мають значення для справи та вимогам закону слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 367, 368, 374 ч.1 п.1, 375, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, -
п о с т а н о в и л а :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Стрийського міськрайонногосуду Львівськоїобласті від25листопада 2022року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст постанови складено 27 лютого 2024 року.
Головуючий : Я.А. Левик
Судді: Н.П. Крайник
М.М. Шандра
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2024 |
Оприлюднено | 29.02.2024 |
Номер документу | 117285625 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: спори про самочинне будівництво |
Цивільне
Львівський апеляційний суд
Левик Я. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні