Рішення
від 28.12.2022 по справі 560/11139/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/11139/22

РІШЕННЯ

іменем України

28 грудня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України щодо нездійснення перерахунку та несплати індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 року по момент звернення до суду із даним позовом. Зобов`язати Хмельницьке міське відділення управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України здійснити нарахування та виплату суми індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 року по момент звернення до суду із даним позовом.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він працював з 01.12,2011 по 16.01.2012 в КП "Управління механізації будівництва", де 28.02.1987 року під час праці на виробництві з позивачем трапився нещасний випадок, про що був складений акт форми 11-1 про нещасний випадок від 01.03.1987 року, на підставі чого ОСОБА_1 отримує страхові виплати, що підтверджується довідкою Хмельницького міського відділення Управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України №886-02 від 17.10.2022.

Позивач звернувся до Хмельницького міського відділення Управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України з заявою про надання інформації щодо індексації щомісячних страхових виплат за весь час перебування на обліку в фонді соціального страхування, на що листом від 14.09.2022 року №736-02 відповідач повідомив про те, що позивач не має права на індексацію страхових виплат у зв`язку з тим, з що 15.09.2015 року він був працевлаштованою особою.

Не погоджуючись з такими діями відповідача позивач звернувся до суду з цим позовом.

Від відповідача надійшов відзив, в якому останній просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Позивач надав до суду відповідь на відзив, в якій просить задовольнити позовні вимоги.

Дослідивши позовну заяву, відзив, відповідь на відзив оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що позивач перебуває на обліку як потерпілий з 28.09.1988 року по страховому випадку, який мав місце 28.02.1987 року.

Згідно висновку МСЕК від 25.11.1996 року позивачу встановлено стійку втрату професійної працездатності 30% та 3 групу інвалідності безстроково.

Позивач звернувся до Хмельницького міського відділення Управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України з заявою про надання інформації щодо індексації щомісячних страхових виплат за весь час перебування на обліку в фонді соціального страхування.

Листом від 14.09.2022 року №736-02 відповідач повідомив позивача про те, що позивач не має права на індексацію страхових виплат у зв`язку з тим, з що 15.09.2015 року він був працевлаштованою особою та йому було призупинено нарахування індексації.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та Інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Відповідно до статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV).

Згідно ст.4 Закону №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Відповідно до п.18 ст.34 Закону №1105-XIV в редакції, чинній до 01.01.2015 та п.15 ст.42 Закону №1105-ХІV, в редакції Закону України від 28.12.2014 №77-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов`язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці", чинній з 01.01.2015 до 11.10.2017, передбачено, що індексація суми страхової виплати провадиться відповідно до законодавства.

Індексація суми страхової виплати проводиться відповідно до частини другої статті 37 цього Закону (п.15 ст.42 Закону №1105-ХІV).

Згідно з частиною 2 статті 37 Закону №1105-XIV перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться також у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати. Таке перерахування провадиться з 1 березня наступного року відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України на підставі даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики. Визначена раніше сума щомісячної страхової виплати зменшенню не підлягає.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначались Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 року №1282-ХІІ (далі - Закон №1282-ХІІ).

Згідно ст.2 Закону №1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії; оплата праці (грошове забезпечення); суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування тощо.

Відповідно до ст.4 Закону №1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі: до 01 січня 2016 року - 101 відсоток, після 01 січня 2016 року - 103 відсотки.

Абзацом 5 пункту 10 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ №1078 від 17.07.2003 визначено, що працюючому потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання в першу чергу індексується сума оплати праці. Підприємства, установи та організації зобов`язані у двотижневий строк після проведення індексації оплати праці подавати відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань інформацію про розмір оплати праці працюючого потерпілого, проіндексовану її суму та суму індексації. Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань на підставі поданої інформації здійснюють перерахунок сум індексації щомісячної грошової суми, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку. Якщо особа, зазначена в цьому абзаці, отримує пенсію, вона індексується в останню чергу. Загальний дохід цієї особи, який підлягає індексації, не повинен перевищувати прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Таким чином, індексація щомісячних страхових виплат здійснюється після проведення індексації оплати праці.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1078, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення.

Згідно п.п. 3.8.1, 3.8.2 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 27.04.2007 року № 24, який був чинний до 01.10.2018, підставою для перерахування розміру щомісячної страхової виплати з 1 березня кожного року є зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати у галузях національної економіки за даними центрального органу виконавчої влади з питань статистики.

Перерахування розміру щомісячної страхової виплати проводиться виходячи з відкоригованої заробітної плати на коефіцієнт підвищення страхових виплат, затверджений правлінням Фонду соціального страхування від нещасних випадків.

Згідно п.п.1.16, 6.2 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 року № 11, чинного з 01.10.2018 року по теперішній час індексація щомісячних страхових виплат проводиться відповідно до статті 37 Закону №1105-ХІV.

Починаючи з 01.01.2018 року перерахування сум щомісячних страхових виплат проводиться з 01 березня, за умови зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати (за даними центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики), відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Перерахування розміру щомісячної страхової виплати проводиться виходячи з відкоригованої заробітної плати на коефіцієнт підвищення страхових виплат, затверджений Кабінетом Міністрів України.

При цьому, розмір щомісячної страхової виплати обчислюється відповідно до відкоригованої заробітної плати та відсотку втрати працездатності, встановленого МСЕК.

Отже, з 11.10.2017 року індексація щомісячних страхових виплат здійснюється з 1 березня відповідного року не індивідуально щодо кожного потерпілого, а масово за умови зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати, відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Згідно документів, які містяться в справі позивачу за серпень 2015 року індексація призначена в розмірі 639,89 грн згідно постанови від 26.08.2015 року №2221/473/88.

Згідно трудової книжки позивача, яку він додав до заяви від 15.09.2015 року до Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області встановлено, що ОСОБА_1 з 01.09.2015 прийнятий в КП "Управління механізації" машиністом екскаватора та при цьому, його звільнено з роботи за власним бажанням з 28.09.2015 року (наказ №4 від 28.09.2015 року).

Враховуючи вимоги абзацу 5 пункту 10 Порядку №1078, позивачу індексацію за вересень 2015 року повинно було здійснити КП "Управління механізації". Так як працюючому потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання в першу чергу індексується сума оплати праці.

Підприємства, установи та організації зобов`язані у двотижневий строк після проведення індексації оплати праці подавати відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань інформацію про розмір оплати праці працюючого потерпілого, проіндексовану її суму та суму індексації. Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань на підставі поданої інформації здійснюють перерахунок сум індексації щомісячної грошової суми, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку. Відповідно до пункту 5 Порядку індексації грошових доходів населення, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Враховуючи що позивач працевлаштувався у вересні 2015 року на КП "Управління механізації" та отримав за вказаний місяць відповідну заробітну плату тому вересень місяць 2015 року є базовим при обчисленні в майбутньому індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення.

Відповідач зазначив, що в зв`язку із зростанням індексу споживчих цін та згідно Постанови про індексацію щомісячної страхової виплат від 30.12.2016 року №2221/473/91 позивачу була призначена така індексація за жовтень, листопад та грудень 2016 року. Починаючи з 01.03.2017 року на підставі Постанови від 30.03.2017 року №2221/473/473/92 ОСОБА_1 призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1133,10 грн. у зв`язку із зростанням у попередньому календарному році середньої заробітної плати.

Згідно Постанови про індексацію щомісячної страхової виплат від 05.04.2017 року №2221/473/93 позивачу призначена така індексація за січень, лютий та березень 2017 року.

Відповідач вказує, що відповідно до пункту 15 статті 42 Закону №1105-ХІV в редакції, чинній з 11.10.2017 передбачено, що індексація суми страхової виплати проводиться відповідно до частини другої статті 37 цього Закону. Згідно з частиною 2 статті 37 Закону №1105-ХІV перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати. Таке перерахування провадиться з 1 березня наступного року відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України на підставі даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики. Визначена раніше сума щомісячної страхової виплати зменшенню не підлягає.

Враховуючи наведені вимоги законодавства України, позивачу з 01.01.2018 року здійснено наступні перерахунки призначеної щомісячної страхової виплати: - згідно Постанови №2209/473/473/97 від 16.01.2018 року позивачу з 01.01.2018 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 1517,68 грн.; - згідно Постанови №2209/473/473/98 від 15.03.2018 року позивачу з 01.03.2018 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 1821,22 грн.; - згідно Постанови №2209/473/473/101 від 25.03.2019 року позивачу з 01.03.2019 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 1912,28 грн.; - згідно Постанови №2209/473/473/104 від 21.04.2020 року позивачу з 01.03.2020 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 2122,63 грн.; - згідно Постанови №68013/540626/473/106 від 31.03.2021 року позивачу з 01.03.2021 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 2356,12 грн.; - згідно Постанови №68013/540626/473/107 від 06.03.2022 року позивачу з 01.03.2022 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 2685,98 грн..

Суд погоджується з вказаними вище доводами відповідач, однак звертає увагу, що починаючи з 29 вересня 2015 року та по вересень 2016 року включно відповідачем не було здійснено нарахування та виплати індексації щомісячних грошових виплат.

Суд також звертає увагу відповідача, що позивач з 29.09.2015 року не працює, що також не заперечується відповідачем, а тому має право на індексацію страхових виплат.

У справі «Кечко проти України» Європейський суд з прав людини встановив, що мало місце порушення статті 1 Протоколу № 1 Конвенції, про захист прав людини і основоположних свобод, зауважив, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними (пункт 23 Рішення).

Так, реалізація особою права, яке пов`язане з отриманням коштів і базується на спеціальних та чинних, на час виникнення спірних правовідносин, нормативно-правових актах національного законодавства, не залежить від бюджетних асигнувань, відсутність яких не може бути підставою для порушення прав громадян.

Таким чином, у позивача наявне право на проведення індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 по вересень 2016 року включно.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є та обґрунтованими частково, відтак позов підлягає задоволенню частково.

Відповідно ст. 139 КАС України судовий збір стягненню не підлягає.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України щодо здійснення перерахунку та виплати індексації щомісячних страхових виплат ОСОБА_1 за період з 29.09.2015 року по 30.09.2016.

Зобов`язати Хмельницьке міське відділення управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 суми індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 року по 30.09.2016.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Хмельницьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області (вул. Кам`янецька, 170,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 41421490)

Головуючий суддя О.П. Шевчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2022
Оприлюднено30.12.2022
Номер документу108144651
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —560/11139/22

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 02.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Постанова від 10.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 09.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Рішення від 28.12.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 26.10.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні