П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/11139/22
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Шевчук О.П.
Суддя-доповідач - Шидловський В.Б.
10 травня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Шидловського В.Б.
суддів: Курка О. П. Боровицького О. А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
у жовтні 2022 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України щодо нездійснення перерахунку та несплати індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 року по момент звернення до суду із даним позовом. Зобов`язати Хмельницьке міське відділення управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України здійснити нарахування та виплату суми індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 року по момент звернення до суду із даним позовом.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернувся до Хмельницького міського відділення Управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України з заявою про надання інформації щодо індексації щомісячних страхових виплат за весь час перебування на обліку в фонді соціального страхування, на що листом від 14.09.2022 року №736-02 відповідач повідомив про те, що позивач не має права на індексацію страхових виплат у зв`язку з тим, з що 15.09.2015 року він був працевлаштованою особою.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2022 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України щодо здійснення перерахунку та виплати індексації щомісячних страхових виплат ОСОБА_1 за період з 29.09.2015 року по 30.09.2016.
Зобов`язано Хмельницьке міське відділення управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 суми індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 року по 30.09.2016.
В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Хмельницьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області з судовими рішеннями в частині задоволених вимог не погодилося, тому звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у позові. В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що відповідно до пункту 5 Порядку індексації грошових доходів населення, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Враховуючи що позивач працевлаштувався у вересні 2015 року на КП "Управління механізації" та отримав за вказаний місяць відповідну заробітну плату тому вересень місяць 2015 року є базовим при обчисленні в майбутньому індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення.
07 квітня 2023 року до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від позивача, в якому останній вказав на безпідставність доводів апеляційної скарги, у зв`язку із чим просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, позивач перебуває на обліку як потерпілий з 28.09.1988 року по страховому випадку, який мав місце 28.02.1987 року.
Згідно висновку МСЕК від 25.11.1996 року позивачу встановлено стійку втрату професійної працездатності 30% та 3 групу інвалідності безстроково.
Позивач звернувся до Хмельницького міського відділення Управління виконавчої дирекції фонду в Хмельницькій області Фонду соціального страхування України з заявою про надання інформації щодо індексації щомісячних страхових виплат за весь час перебування на обліку в фонді соціального страхування.
Листом від 14.09.2022 року №736-02 відповідач повідомив позивача про те, що позивач не має права на індексацію страхових виплат у зв`язку з тим, з що 15.09.2015 року він був працевлаштованою особою та йому було призупинено нарахування індексації.
Позивач вважаючи, що йому протиправно не виплачується індексація страхових виплат, звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що починаючи з 29 вересня 2015 року та по вересень 2016 року включно відповідачем не було здійснено нарахування та виплати індексації щомісячних грошових виплат, попри те, що позивач з 29.09.2015 року не працює, а тому має право на індексацію страхових виплат.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.
Згідно із ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та Інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Згідно зі ст.64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV).
Згідно зі ст.4 Закону №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Відповідно до п.18 ст.34 Закону №1105-XIV в редакції, чинній до 01.01.2015 та п.15 ст.42 Закону №1105-ХІV, в редакції Закону України від 28.12.2014 №77-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов`язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці", чинній з 01.01.2015 до 11.10.2017, передбачено, що індексація суми страхової виплати провадиться відповідно до законодавства.
Індексація суми страхової виплати проводиться відповідно до частини другої статті 37 цього Закону (п.15 ст.42 Закону №1105-ХІV).
Згідно із ч.2 ст.37 Закону №1105-XIV перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться також у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати. Таке перерахування провадиться з 1 березня наступного року відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України на підставі даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики. Визначена раніше сума щомісячної страхової виплати зменшенню не підлягає.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначались Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 року №1282-ХІІ (далі - Закон №1282-ХІІ).
Положеннями ст.2 Закону №1282-ХІІ визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії; оплата праці (грошове забезпечення); суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування тощо.
Відповідно до ст.4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі: до 01 січня 2016 року - 101 відсоток, після 01 січня 2016 року - 103 відсотки.
Абзацом 5 пункту 10 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ №1078 від 17.07.2003 визначено, що працюючому потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання в першу чергу індексується сума оплати праці. Підприємства, установи та організації зобов`язані у двотижневий строк після проведення індексації оплати праці подавати відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань інформацію про розмір оплати праці працюючого потерпілого, проіндексовану її суму та суму індексації. Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань на підставі поданої інформації здійснюють перерахунок сум індексації щомісячної грошової суми, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку. Якщо особа, зазначена в цьому абзаці, отримує пенсію, вона індексується в останню чергу. Загальний дохід цієї особи, який підлягає індексації, не повинен перевищувати прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
Таким чином, індексація щомісячних страхових виплат здійснюється після проведення індексації оплати праці.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1078, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення.
Згідно п.п. 3.8.1, 3.8.2 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 27.04.2007 року № 24, який був чинний до 01.10.2018, підставою для перерахування розміру щомісячної страхової виплати з 1 березня кожного року є зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати у галузях національної економіки за даними центрального органу виконавчої влади з питань статистики.
Перерахування розміру щомісячної страхової виплати проводиться виходячи з відкоригованої заробітної плати на коефіцієнт підвищення страхових виплат, затверджений правлінням Фонду соціального страхування від нещасних випадків.
Згідно з п.п.1.16, 6.2 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 року № 11, чинного з 01.10.2018 року по теперішній час індексація щомісячних страхових виплат проводиться відповідно до статті 37 Закону №1105-ХІV.
Починаючи з 01.01.2018 року перерахування сум щомісячних страхових виплат проводиться з 01 березня, за умови зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати (за даними центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики), відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Перерахування розміру щомісячної страхової виплати проводиться виходячи з відкоригованої заробітної плати на коефіцієнт підвищення страхових виплат, затверджений Кабінетом Міністрів України.
При цьому, розмір щомісячної страхової виплати обчислюється відповідно до відкоригованої заробітної плати та відсотку втрати працездатності, встановленого МСЕК.
Отже, з 11.10.2017 року індексація щомісячних страхових виплат здійснюється з 1 березня відповідного року не індивідуально щодо кожного потерпілого, а масово за умови зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати, відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Даючи правову оцінку доводам апеляційної скарги стосовно правомірності дій відповідача при здійсненні індексації щомісячних страхових виплат позивача, колегія суддів враховує наступне.
Згідно документів, які містяться в справі позивачу за серпень 2015 року індексація призначена в розмірі 639,89 грн згідно постанови від 26.08.2015 року №2221/473/88.
Згідно трудової книжки позивача, яку він додав до заяви від 15.09.2015 до Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області встановлено, що ОСОБА_1 з 01.09.2015 прийнятий в КП "Управління механізації" машиністом екскаватора та при цьому, його звільнено з роботи за власним бажанням з 28.09.2015 року (наказ №4 від 28.09.2015 року).
Враховуючи вимоги абзацу 5 пункту 10 Порядку №1078, позивачу індексацію за вересень 2015 року повинно було здійснити КП "Управління механізації". Так як працюючому потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання в першу чергу індексується сума оплати праці.
Підприємства, установи та організації зобов`язані у двотижневий строк після проведення індексації оплати праці подавати відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань інформацію про розмір оплати праці працюючого потерпілого, проіндексовану її суму та суму індексації. Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань на підставі поданої інформації здійснюють перерахунок сум індексації щомісячної грошової суми, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку.
Відповідно до п.5 Порядку індексації грошових доходів населення, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Враховуючи, що позивач працевлаштувався у вересні 2015 року на КП "Управління механізації" та отримав за вказаний місяць відповідну заробітну плату, то вересень місяць 2015 року є базовим при обчисленні в майбутньому індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення.
Так, у зв`язку із зростанням індексу споживчих цін та згідно Постанови про індексацію щомісячної страхової виплат від 30.12.2016 №2221/473/91 позивачу була призначена така індексація за жовтень, листопад та грудень 2016 року. Починаючи з 01.03.2017 року на підставі Постанови від 30.03.2017 року №2221/473/473/92 ОСОБА_1 призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1133,10 грн. у зв`язку із зростанням у попередньому календарному році середньої заробітної плати.
Згідно Постанови про індексацію щомісячної страхової виплат від 05.04.2017 року №2221/473/93 позивачу призначена така індексація за січень, лютий та березень 2017 року.
Відповідно до п.15 ст.42 Закону №1105-ХІV в редакції чинній з 11.10.2017 індексація суми страхової виплати проводиться відповідно до частини другої статті 37 цього Закону. Згідно з частиною 2 статті 37 Закону №1105-ХІV перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати. Таке перерахування провадиться з 1 березня наступного року відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України на підставі даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики. Визначена раніше сума щомісячної страхової виплати зменшенню не підлягає.
Враховуючи наведені вимоги законодавства України, позивачу з 01.01.2018 здійснено наступні перерахунки призначеної щомісячної страхової виплати: - згідно Постанови №2209/473/473/97 від 16.01.2018 року позивачу з 01.01.2018 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 1517,68 грн.; - згідно Постанови №2209/473/473/98 від 15.03.2018 року позивачу з 01.03.2018 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 1821,22 грн.; - згідно Постанови №2209/473/473/101 від 25.03.2019 року позивачу з 01.03.2019 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 1912,28 грн.; - згідно Постанови №2209/473/473/104 від 21.04.2020 року позивачу з 01.03.2020 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 2122,63 грн.; - згідно Постанови №68013/540626/473/106 від 31.03.2021 року позивачу з 01.03.2021 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 2356,12 грн.; - згідно Постанови №68013/540626/473/107 від 06.03.2022 року позивачу з 01.03.2022 року призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 2685,98 грн..
Суд апеляційної інстанції враховує, що апеляційна скарга не містить належного правового обґрунтування стосовно не здійснення починаючи з 29 вересня 2015 року та по вересень 2016 року включно нарахування та виплати індексації щомісячних грошових виплат позивачу. , попри те, що та обставина, що позивач з 29.09.2015 року не працює, що також не заперечується відповідачем.
Зміни стану працевлаштування, інформація щодо підвищення доходу, інформація щодо розміру отримуваної пенсії та місяців її підвищення, є обставинами, які впливають на умови та зміни розміру матеріального забезпечення потерпілого, дають можливість Фонду зробити вірний розрахунок індексації.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом при розгляді подібних правовідносин у постанові від 24 січня 2023 року у справі № 200/10176/19-а та у постанові від 20 квітня 2023 року у справі № 200/11746/19-а.
Судом першої інстанції вірно встановлено та матеріалами справи підтверджено, що після отримання документів, необхідних для здійснення розрахунку індексації щомісячної страхової виплати позивачу, Хмельницьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області не поновило нарахування та виплати індексації страхової виплати починаючи з 29 вересня 2015 року та по вересень 2016 року попри те, що позивачем було повідомлено про своє звільнення.
Відтак, право позивача на проведення індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 по вересень 2016 року включно було порушено і судом першої інстанції вірно його відновлено шляхом зобов`язання відповідача здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 суми індексації щомісячних страхових виплат за період з 29.09.2015 року по 30.09.2016.
Отже, враховуючи встановлені у справі обставини, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про часткове задоволення позовних вимог. При вирішенні даного публічно-правового спору, суд правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку і, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Згідно п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Хмельницького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2022 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст.325 КАС України.
Головуючий Шидловський В.Б. Судді Курко О. П. Боровицький О. А.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2023 |
Оприлюднено | 15.05.2023 |
Номер документу | 110801964 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні