Ухвала
від 02.01.2023 по справі 420/19271/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/19271/22

У Х В А Л А

02 січня 2023 рокум. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Скупінська О.В., розглянувши матеріали позовної заяви товариства з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСКІ МОТОРИ» (65058, м. Одеса, проспект Шевченка, 33, кв.91, код ЄДРПОУ 42533378) до Головного управління державної податкової служби в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (04655, м. Київ-53, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду 28 грудня 2022 року надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСКІ МОТОРИ» до Головного управління державної податкової служби в Одеській області, Державної податкової служби України, в якій просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.08.2021 року № 3048060/42533378 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 02.08.2021;

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» податкову накладну №1 від 02.08.2021 на загальну суму 686600,00 грн, в тому числі ПДВ 114433,33 грн, датою її фактичної подання на реєстрацію.

Позовні вимоги ТОВ «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» обґрунтовує тим, що позивач належить до реального сектору економіки. 19.07.2021 року товариство з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» (Постачальник) та товариство з додатковою відповідальністю «ПЕРВОМАЙСЬКДИЗЕЛЬМАШ» (Покупець) уклали договір поставки №1/7/21, на умовах та в порядку визначеному яким, Постачальник зобов`язується поставити та передати Покупцеві вузли, деталі двигун-генератора ДвГА-500 та обладнання дизельної станції, надалі - Товар, а Покупець зобов`язується прийняти належним чином поставлений товар і оплатити його. Пунктами 1.2 та 1.2 Договору №1/7/21 визначено, що загальний обсяг та кількість товару, що поставляється на умовах Договору, визначається у підписаних Сторонами специфікаціях до Договору, або рахунках Постачальника. Фактична кількість та обсяг поставленого товару підтверджується товарно-транспортними та/або товарними (видатковими) накладними, що були підписані Сторонами протягом строку дії Договору. Строки та умови постави кожної партії Товару, визначається Сторонами у Специфікаціях до Договору. 29.07.2021 року товариством з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» (Постачальник) та товариством 3 додатковою відповідальністю «ПЕРВОМАЙСЬКДИЗЕЛЬМАШ» (Покупець) складено та підписано специфікацію №1, яка є додатком до Договору №1/7/21 від 19.07.201 року. На виконання умов даного договору ТОВ «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» поставило на адресу ТОВ «ПЕРВОМАЙСЬКДИЗЕЛЬМАШ» вищевказаний товар, що підтверджується видатковою накладною №2 від 02.08.2021 та рахунком на оплату №2 від 02.08.2021. Даний товар отримано уповноваженою особою ТОВ «ПЕРВОМАЙСЬКДИЗЕЛЬМАШ», а саме інженером ВМЗ Пригара О.В. повноваження якого підтверджуються довіреністю №82 від 02.08.2021. Вже 19.08.2021 ТОВ «ПЕРВОМАЙСЬКДИЗЕЛЬМАШ2 згідно виставленого рахунку здійснено оплату за товар, що підтверджується платіжним дорученням №3547 від 19.08.2021 (на підтвердження даної обставини до суду надається виписка по рахунку за 19.08.2021, яка сформована 15.11.2022). З правилом першої події (поставка товару) 02.08.2021 позивачем складено податкову накладну № 1 на загальну суму 686 600,00 грн, в тому числі ПДВ 114433,33 грн. Вказана податкова накладна 20.08.2021 направлена для реєстрації в ЄРПН. Проте, згідно квитанції від 20.08.2021 реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, так як коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8413, 8481, 8516, 8531, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. ТОВ «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» скористалося своїм правом та надіслало відповідачу свої пояснення з додатком документів на підтвердження реальності операції. Однак, незважаючи на надані пояснення, Комісією прийнято рішення № 3048060/42533378 від 31.08.2021, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 02.08.2021 через не надання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузей специфіки, накладні. 10.09.2021 контролюючим органом прийнято рішення №40892/42533378/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3048060/42533378 від 31.08.2021- без змін. Позивач наголошує, що ані квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної, ані оскаржуване рішення відповідача, як фіскального органу, не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що у свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивачем, як платником податків, виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень (Головного управління ДПС в Одеській області). З огляду на зазначене, оскаржуване рішення є протиправними та такими, що підлягає скасуванню.

Одночасно з позовною заявою позивачем подано заяву про поновлення строку на звернення до суду, в якій він просить суд поновити ТОВ «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» строк для звернення до суду з даними вимогами.

Так, в поданій заяві про поновлення строків для звернення до суду з вищенаведеними вимогами, представник позивача зазначає наступне.

Наказом №01/09/1 від 30.09.2021, у зв`язку із відсутністю господарської діяльності через введення карантину та загрозу епідемії коронавірусної інфекції в Україні та з метою недопущення поширення COVID-19 з метою забезпечення життя та здоров`я робітників на ТОВ «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» встановлено з 01.10.2021 початок простою підприємства не з вини працівників до стабілізації ситуації в Україні та припинення обставин, які викликали простій. Запровадження вказаних заходів зупинило повністю роботи позивача. При цьому, так як y штаті товариства відсутній юрист, процедуру оскарження рішення № 3048060/42533378 від 31.08.2021 не було своєчасно ініційовано. Із дати прийняття спірного рішення до дати звернення позивача до суду карантин на усій території України не припинено.

Ще однією обставиною, яка спричинила звернення позивача до суду з пропуском, встановлений чинним законодавством, є вторгнення російської Федерації на територію Україна та запроваджений у зв`язку з цим воєнний стан. Наказом 01/03-2 від 28.02.2022 на товаристві з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСЬКІ МОТОРИ» встановлено простій у зв`язку з повномасштабною агресією російської Федерації проти країни та запровадженням на території України воєнного стану. Факт збройної агресії суттєво вплинув на пріоритетність напрямків роботи позивача, так як ключовим стало не моніторинг внутрішньої діяльності товариства, а пошук шляхів забезпечення безпечними умовами праці.

Надаючи правову оцінку викладеним обставинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Зазначеною статтею визначаються строки звернення до адміністративного суду з адміністративним позовом з метою досягнення юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними.

Строк звернення до адміністративного суду з адміністративним позовом - проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із позовною заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів. Дотримання строку звернення з адміністративним позовом є однією з умов для реалізації права на позов у публічно-правових відносинах, яка дисциплінує учасників цих відносин у випадку, якщо вони стали спірними, запобігає зловживанням.

Відповідно до пункту 1 ст. 120 КАС України, перебіг процесуального строку починається з наступного дня після календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Аналіз зазначених норм показав, що пропущення строків звернення до адміністративного суду не може бути безумовною підставою для застосування наслідків пропущення цих строків, оскільки суд може визнати причину пропуску таких строків поважними і в такому випадку справа розглядається і вирішується в порядку, встановленому КАС України.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соцiальних та економічних гарантій з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» №540-IX вiд 30 березня 2020 року, який набрав чинності 02.04.2020 р. доповнено розділ VI Прикінцеві положення КАС України пунктом 3, вiдповiдно до якого під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначенi статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165,169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо змiни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адмiнiстративного суду, подання відзиву та вiдповiдi на вiдзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рiшення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину. Строк, який встановлює суд у своєму рiшеннi, не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

В подальшому, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»№731-IX вiд 18.06.2020, який набрав чинності 17.07.2020 пункт з розділу VI Прикінцеві положення КАС України викладено в редакції, відповідно до якої під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про пхнi права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення вiдповiдних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнае причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити вiдповiдний строк як до, так i пiсля його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 з 5:30 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації.

Указом Президента України №341/2022 на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (зі змінами, внесеними Указами від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ, та від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-ІХ), продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України № 2500-IX від 15 серпня 2022 року було затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

У пункті 6 рекомендацій Ради суддів України «Щодо роботи в умовах воєнного стану», зазначено про виважений підхід до питань, пов`язаних з поверненням різного роду процесуальних документів, залишення їх без руху, встановлення різного роду строків, та по можливості продовжувати їх щонайменше до закінчення воєнного стану.

Верховний Суд у своєму повідомленні щодо особливості здійснення правосуддя на території, на якій введено воєнний стан зазначив також, що «запровадження воєнного стану на певній території є поважною причиною для поновлення процесуальних строків».

04.03.2022 видано наказ голови Верховного Суду, згідно з яким встановлено особливий режим роботи й запроваджено відповідні організаційні заходи. Згідно з даним наказом Верховний суд акцентував судам, що варто ураховувати, що запровадження воєнного стану на певній території є поважною причиною для поновлення процесуальних строків. Окрім того судам рекомендовано виважено підходити до питань, пов`язаних з поверненням процесуальних документів, залишення їх без руху, встановлення процесуальних строків та, по можливості, продовжувати їх щонайменше до закінчення воєнного стану. Із даних рекомендацій слідує, що введення воєнного стану фактично визнається поважною причиною пропуску строку.

Ураховуючи той факт, що право на справедливий суд займає основне місце у системі глобальних цінностей демократичного суспільства, Європейський суд з прав людини у своїй практиці пропонує досить широке його тлумачення.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) наголошує на тому, що право на доступ до суду має бути ефективним. Реалізуючи пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі Конвенція), кожна держава-учасниця Конвенції вправі встановлювати правила судової процедури, в тому числі й процесуальні заборони і обмеження, зміст яких не допустити судовий процес у безладний рух. Разом із тим не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, так як доступ до правосуддя повинен бути не лише фактичним, але і реальним (рішення ЄСПЛ у справі «Жоффр де ля Прадель проти Франції» від 16 грудня 1992 року).

Гарантії, пов`язані із реалізацією права на справедливий суд, закріпленого у статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі Конвенція), повинні відповідати також і забезпеченню ефективного доступу до суду (пункт 25 рішення у справі «Делькур проти Бельгії» від 17 січня 1970 року та пункт 65 рішення у справі «Гофман проти Німеччини» від 11.11.2001р.).

Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі Конвенція) визначено право людини на доступ до правосуддя, а статтею 13 Конвенції ефективний спосіб захисту прав, і це означає, що особа має право пред`явити в суді таку вимогу на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права та характеру правопорушення. Пряма чи опосередкована заборона законом на захист певного цивільного права чи інтересу не може бути виправданою. Тому пункт 1 статті 6 Конвенції гарантує кожному право звернутися до суду з будь-якою вимогою щодо своїх цивільних прав та обов`язків. У такий спосіб здійснюється право на суд, яке включає не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом.

Крім того, при застосуванні процесуальних норм належить уникати як надмірного формалізму, так і надмірної гнучкості, які можуть призвести до скасування процесуальних вимог, встановлених законом. Надмірний формалізм у трактуванні процесуального законодавства визнається неправомірним обмеженням права на доступ до суду як елемента права на справедливий суд згідно зі статтею 6 Конвенції.

Відтак суд вважає за доцільне заяву позивача про поновлення пропущеного строку звернення до суду задовольнити, визнати поважною причину пропуску строку на звернення до суду та поновити позивачу строк звернення до суду з даною позовною заявою.

Отже, позовна заява відповідає вимогам, встановленим статтями 160, 161 КАС України.

Зазначений спір підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства та підсудний Одеському окружному адміністративному суду.

Підстави для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви відповідно до ст. 169 КАС України, а також підстави для відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлені ст. 170 КАС України - відсутні.

Частиною 3 статті 257 КАС України визначено, що при вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

З урахуванням положень ч.3 ст.257 КАС України дана справа підлягає розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Згідно ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до ч.7 ст.262 КАС України клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.

Відповідно визначених ч.2 ст.257 КАС України критеріїв, які суд враховує при вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження, суддя дійшов висновку, що дана справа розглядатиметься за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) з особливостями, визначеними ст.262 КАС України.

Керуючись ст.ст. 12, 120, 122, 160, 161, 171, 248, 257, 262 КАС України, суддя

У Х В А Л И В:

Заяву товариства з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСКІ МОТОРИ» про поновлення пропущеного строку на звернення до суду задовольнити.

Поновити товариству з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСКІ МОТОРИ» пропущений строк на звернення до суду з даною позовною заявою.

Прийняти до розгляду позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСКІ МОТОРИ».

Відкрити провадження у адміністративній справі за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОРСКІ МОТОРИ» до Головного управління державної податкової служби в Одеській області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

Розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку ст.262 КАС України).

Встановити відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі. Відзив подається до суду разом із документами, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи.

Відповідно до ч.4 ст.159 КАС України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Згідно зі ст.44 КАС України учасники справи зобов`язані, зокрема, сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; подавати наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази.

З урахуванням викладеного, у разі своєчасного виконання сторонами своїх прав та обов`язків щодо подання та направлення до суду у встановлених КАС України випадках заяв по суті справи (відзив на позовну заяву (відзив) з доказами по справі не шляхом здачі вказаних заяв до канцелярії суду, а шляхом відправки його до суду у встановлений строк засобами поштового зв`язку, необхідно про надіслання відповідних заяв засобами поштового зв`язку повідомити суд на його електрону адресу, телефон, факс.

У разі неотримання судом відповідних заяв та доказів з урахуванням встановлених нормативів та відсутності повідомлень іншими засобами зв`язку, суд буде вирішувати питання про подальший розгляд справи у встановлені судом в ухвалі суду строки.

Веб-адреса сторінки Одеського окружного адміністративного суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://adm.od.court.gov.ua/sud1570/.

Копію ухвали направити сторонам у справі, разом з інформацією про їхні процесуальні права та обов`язки.

Справа розглядатиметься суддею одноособово.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню не підлягає.

СуддяОлена СКУПІНСЬКА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.01.2023
Оприлюднено03.01.2023
Номер документу108219124
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/19271/22

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні