Рішення
від 03.01.2023 по справі 620/7714/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 січня 2023 року Чернігів Справа № 620/7714/22

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді ЖитнякЛ.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Управління комунального майна Чернігівської обласної ради до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Голована Олексія Григоровича про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних сіоб та фізичних осіб-підприємців Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Голована Олексія Григоровича, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову від 22.09.2022 у державній реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, прийняте державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Голована Олексія Григоровича;

- зобов`язати державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Голована Олексія Григоровича здійснити державну реєстрацію в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо юридичної особи - Комунального підприємства ''Надра Чернігівщини'' Чернігівської обласної ради, відповідно до поданих 21.09.2022 документів.

Свої вимоги мотивує тим, що документи державному реєстратору подані у порядку та строки, встановлені законодавством, а державний реєстратор помилково зробив висновок про нібито порушення ч.1 ст. 105 ЦК України. Також зазначає, що ліквідаційна комісія утворена відповідно до рішення засновника та з дотриманням вимог чинного законодавства.

Суд ухвалою від02.11.2022 відкрив провадження у справі та призначив її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін. Одночасно, встановив відповідачу строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов.

У встановлений судом строк, відповідач подав відзив на позов, в якому з обгрунтуваннями позивача не погодився, просив у задоволенні вимог відмовити, вказуючи, що законодавством зобов`язано державного реєстратора перевіряти документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

22.08.2017 рішенням Чернігівської обласної ради «Про створення комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради» №14-10/VII на базі відокремленої частини майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області створено комунальне підприємство «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради, яке було передано у сферу управління Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (надалі позивач) та доручено останньому розробити та затвердити статут цього підприємства, здійснити заходи щодо державної реєстрації підприємства.

16.09.2022 на одинадцятій сесії Чернігівської обласної ради восьмого скликання прийнято рішення №10-11/VIII «Про припинення юридичної особи комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради шляхом ліквідації».

Даним рішенням передбачено, зокрема: Припинити юридичну особу - комунальне підприємство «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради (код ЄДРНОУ 41569183) шляхом ліквідації; Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради доручити управлінню комунального майна обласної ради.

Управлінню комунального майна обласної ради: Повідомити державного реєстратора про припинення юридичної особи у порядку, передбаченому законодавством України. Забезпечити офіційне оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи на власному веб-сайті та сайті обласної ради. Протягом трьох місяців з дати публікації повідомлення про припинення юридичної особи здійснити інші дії, пов`язані з ліквідацією комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради. Подати на затвердження ліквідаційний баланс комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради, тощо.

На виконання рішення Чернігівської обласної ради від16.09.2022 №10-11/VIII «Про припинення юридичної особи - комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради шляхом ліквідації», 20.09.2022 начальником управління комунального майна обласної ради видано наказ №105 «Про здійснення заходів з ліквідації комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради».

Даним наказом створено комісію з ліквідації юридичної особи комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради (код ЄДРПОУ 41569183) згідно з додатком; комісії з ліквідації юридичної особи доручено, зокрема, повідомити державного реєстратора про ліквідацію юридичної особи у порядку, передбаченому законодавством.

21.09.2022 головним спеціалістом з питань статистики та фінансового аналізу аналітичного відділу управління комунального майна Чернігівської обласної ради Попович Віталієм Юрійовичем, який є головою ліквідаційної комісії згідно з наказом позивача від 20.09.2022 №105, для проведення державної реєстрації «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації» до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради було подано відповідну заяву.

До заяви було додано рішення Чернігівської обласної ради від16.09.2022 №10-11/VIII «Про припинення юридичної особи комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради шляхом ліквідації» та наказ управління комунального майна Чернігівської обласної ради від20.09.2022 №105 «Про здійснення заходів з ліквідації комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради».

Проте, 22.09.2022 отримано рішення про відмову у державній реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Державний реєстратор Голован О.Г., розглянув документи, подані для проведення реєстраційної дії «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації», що були прийняті 21.09.2022, стосовно комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради (код ЄДРНОУ 41569183) та встановив, що документи суперечать вимогам Конституції та законів України. За змістом п.1 ст.65 Господарського кодексу України: «Управління підприємством здійснюється відповідно до його установчих документів». Згідно до діючої редакції статуту даного КП в редакції 2019р. (розділ 9) ліквідації здійснюється засновником. Рішення Чернігівської обласної ради про припинення прийнято 16.09.2022, подано 21,09.2022 - порушено норми п. 1 ст. 105 ЦК України. Недотримано п.9.2. статуту КП в частині утворення ліквідаційної комісії порушено п.1 ст.65; п.2 cm.57 Господарського кодексу України».

З вказаним рішенням державного реєстратора позивач не погоджується, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, з огляду на що, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Згідно ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від15.05.2003 №755 (далі Закон №755 в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно до ч.10 ст.17 цього Закону для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - відповідним державним органом, подаються такі документи:

примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про припинення юридичної особи;

примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - у рішенні відповідного державного органу, про припинення юридичної особи.

Відповідно до ст.25 Закону №755 державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі, зокрема, документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, здійснюється у такі строки, зокрема, щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів.

Статтею 28 Закону №755 передбачено підстави для відмови у державній реєстрації, зокрема якщо, документи суперечать вимогамКонституціїта законів України.

Як вбачається з окаржуваного рішення, підставою для висновку про відмову у державній реєстрації стало суперечність поданих документів вимогам Конституції та Законів України, а саме зазначено про порушення норми п.1 ст.105 ЦК України. Недотримано п.9.2. статуту КП в частині утворення ліквідаційної комісії, порушено п.1 ст.65; п.2 ст.57 Господарського кодексу України».

За змістом п.1 ст.105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Відповідно до положень ст.251-253 ЦК України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами. Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

В даному випадку суд звертає увагу, що питання тривалості, складу, режиму і порядку обліку робочого часу регулюються Кодексом законів про працю України. Робочим часом вважається встановлений законом або на його підставі угодою сторін час, протягом якого працівники згідно з правилами внутрішнього трудового розпорядку повинні виконувати за трудовим договором свої трудові обов`язки. Для працівників установлюється п`ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями. При п`ятиденному робочому тижні тривалість щоденної роботи (зміни) визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками змінності, які затверджує власник або уповноважений ним орган за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) підприємства, установи, організації з додержанням установленої тривалості робочого тижня. Проте, на тих підприємствах, в установах, організаціях, де за характером виробництва та умовами роботи запровадження п`ятиденного робочого тижня є недоцільним, встановлюється шестиденний робочий тиждень з одним вихідним днем. При шестиденному робочому тижні тривалість щоденної роботи не може перевищувати 7 годин при тижневій нормі 40 годин, 6 годин при тижневій нормі 36 годин і 4 годин при тижневій нормі 24 години.

Вирішення питання про встановлення п`ятиденного або шестиденного робочого тижня віднесено до компетенції власника, який повинен приймати рішення спільно з виборним органом первинної профспілкової організації, враховуючи специфіку роботи, з урахуванням думки трудового колективу і за погодженням з сільською, селищною, міською радою.

Враховуючи наведене, суд критично відноситься до посилань відповідача на те, що позивач мав би врахувати, що ЦНАП міста Чернігова має 6-ти денний робочий день, оскільки обов`язку виконувати роботу у свій вихідний день щодо подачі відповідних документів до державного реєстратору позивач не має. Законодавець також не визначає протягом яких саме 3 робочів днів виникає обов`язок повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

В той же час, згідно п.2 ст.57 Господарського кодексу України в установчих документах повинні бути зазначені найменування суб`єкта господарювання, мета і предмет господарської діяльності, склад і компетенція його органів управління, порядок прийняття ними рішень, порядок формування майна, розподілу прибутків та збитків, умови його реорганізації та ліквідації, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до п.9.2 статуту КП «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради ліквідація підприємства за рішенням Засновника здійснюється ліквідаційною комісією, яка утворюється засновником. До складу ліквідаційної комісії входять представники засновника, органу управління та підприємства. З моменту призначення ліквідаційної комісії (комісії з реорганізації) до неї переходять повноваження по керівництву Підприємством.

Відповідно до п.1 ст.65 Господарського кодексу України» управління підприємством здійснюється відповідно до його установчих документів на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і участі в управлінні трудового колективу.

Як встановлено судом, для проведення державної реєстрації «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації» до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради було подано відповідну заяву та рішення Чернігівської обласної ради від16.09.2022 №10-11/VIII «Про припинення юридичної особи комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради шляхом ліквідації» та наказ управління комунального майна Чернігівської обласної ради від20.09.2022 №105 «Про здійснення заходів з ліквідації комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради».

При цьому, згідно з ст.4 Закону України від12.05.2015 №389 «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення діїКонституціїта законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

З початком повномасштабного вторгнення росії на територію України Президентом України було прийнято Закон «Про введення воєнного стану в Україні» та низку актів, зокрема, про введення воєнного стану в Україні (Указ Президента України від24.02.2022 №64/2022) та про утворення військових адміністрацій (Указ Президента України від24.02.2022 №68/2022), яким, зокрема, було утворено Чернігівську обласну військову адміністрацію.

Відповідно до пунктів 3, 4 частини третьої статті 10 Закону у разі утворення обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування відповідні районні та обласні ради не здійснюють свої повноваження, а комунальні підприємства, установи та організації, засновані на базі майна спільної власності територіальних громад району або області, підпорядковуються відповідній військовій адміністрації.

Також, варто зазначити, що відповідно до пункту 3 частини першої статті 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження, крім інших, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, зокрема, передбачених Законом України «Про правовий режим воєнного стану» та Законом України «Про військово-цивільні адміністрації».

Крім цього, згідно з частиною п`ятою статті 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження, зокрема, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.

Враховуючи наведене, повноваження Чернігівської обласної ради на час дії воєнного стану здійснює Чернігівська обласна військова адміністрація, яка підпорядковується начальнику. Крім цього, управління об`єктами спільної власності територіальних громад району та\або області здійснює начальник військової адміністрації.

За таких обставин, рішення Чернігівської обласної ради від16.09.2022 №10-11/VIII «Про припинення юридичної особи комунального підприємства «Надра Чернігівщини» Чернігівської обласної ради шляхом ліквідації» не є документом, який відповідно до пункту частини 10 статті 17 Закону, може бути підставою для державної реєстрації.

Згідно із частинами 1 та 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3статті 90 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що відповідач діяв в межах наданих йому повноважень та прийшов до вірного висновку про невідповідність поданих документів вимогамКонституціїта законів України, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають. При цьому, помилковість міркувань відповідача про пропуск строків, передбачених п.1 ст.105 ЦК України, не може вважатися самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення та свідчити про невідповідність рішення положенням ст.2 КАС України.

Відповідно до частини другоїстатті 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипідстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.12, 72, 139, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У позові Управління комунального майна Чернігівської обласної ради до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Голована Олексія Григоровича про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Позивач - Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (пр.Миру, 43, м.Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 33469166).

Відповідач Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради (пр.Левка Лук`яненка, 20-А, м.Чернігів, 14032, код ЄДРПОУ 38271176).

Відповідач Державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Голован Олексій Григорович (пр.Левка Лук`яненка, 20-А, м.Чернігів, 14032).

Повне рішення суду складено 03.01.2023.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.01.2023
Оприлюднено05.01.2023
Номер документу108235513
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —620/7714/22

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Постанова від 18.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 23.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 10.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні