Постанова
від 09.01.2023 по справі 160/2341/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

09 січня 2023 року м. Дніпросправа № 160/2341/22

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

судді - доповідача Чумака С.Ю.,

суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в місті Дніпрі апеляційні скарги ОСОБА_1 і Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2022 року в адміністративній справі № 160/2341/22 (суддя І інстанції Бухтіярова М.М.)

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ, РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ, ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень від 05.03.2022, просив:

-визнати рішення відповідача про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах від 20.01.2022 № 047350004072 протиправним і скасувати його;

-зобов`язати ГУ ПФУ в Дніпропетровській області призначити пенсію за віком на пільгових умовах (зі зниженням пенсійного віку) із зарахуванням до пільгового трудового стажу період роботи на:

Шахта ім. М.В. Фрунзе «Ровенькиантрацит»:

- 18.05.1990 - 05.07.1990 ученик електрослюсаря підземного 1 розряду з повним робочим днем під землею;

- 10.01.1991 - 09.05.1991 електрослюсар підземний 3 розряду з повним робочим днем під землею;

Шахта 71 «Індустрія»:

- 06.07.1993 - 31.07.1993 електрослюсар підземний 3 розряду з повним робочим днем під землею;

- 28.06.1994 - 16.08.1994 електрослюсар підземний 3 розряду з повним робочим днем під землею;

- 11.07.1995 - 30.08.1995 електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею;

Шахта № 81 «Київська»:

- 08.07.1996 - 28.08.1996 електрослюсар підземний 3 розряду з повним робочим днем під землею;

- 06.02.1997 - 30.11.1997 підземний виконуючий обов`язки заступника механіка видобувної дільниці з повним робочим днем під землею;

- 08.01.1998 - 17.03.1999 підземний заступник механіка видобувної дільниці з повним робочим днем під землею;

- 18.03.1999 - 25.03.1999 електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею;

- 26.03.1999 - 04.04.1999 підземний механік видобувної дільниці з повним робочим днем під землею;

- 05.04.1999 - 03.05.1999 підземний заступник механік видобувної дільниці з повним робочим днем під землею;

- 04.05.1999 - 09.05.1999 механік підземної дільниці з повним робочим днем під землею;

- 10.05.1999-30.06.1999 заступник механіка підземний видобувної дільниці з повним робочим днем під землею;

- 01.07.1999-05.07.2004 механік видобувної дільниці з повним робочим днем під землею;

- 05.08.2004-31.10.2004 електрослюсар підземний 3 розряду з повним робочим днем під землею на гірничомонтажних дільницях;

- 01.11.2004 - 11.10.2005 електрослюсар підземний 4 розряду з повним робочим днем під землею;

ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит В/П«Шахтоуправління Ровеньківське»:

- 12.04.2013 - 20.03.2017 заступник начальника

- 06.04.2017 - 20.02.2018 механік підземний дільниці з повним робочим днем у шахті;

- 21.02.2018 - 03.11.2019 електрослюсар підземний 4 р. з повним робочим днем у шахті;

- 04.11.2019 - 30.12.2021 електрослюсар підземний 5 р. з повним робочим днем у шахті;

До загального трудового стажу період роботи на:

ДП «Ровенькиантрацит»:

- 14.10.2005 - 05.03.2007 заступник директора по механізації виробництва дирекції з виробництва;

- 06.03.207 - 04.08.2009 головний технолог енергомеханічної служби;

- 05.08.2009 - 29.12.2011 заступник головного механіка енергомеханічної служби;

ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит окружного»: просив:

- 30.12.2011 - 31.03.2013 заступник головного механіка енергомеханічної служби,та здійснити призначення пенсії з дня звернення із заявою. (т. № 1 а.с. 90-94)

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2022 року позов задоволений частково:

- визнано протиправним і скасовано рішення відповідача про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах позивачу від 20.01.2022 № 047350004072.

- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно розглянути заяву позивача від 12.01.2022 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах із зарахуванням до стажу, що надає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за п. 2 ч. 1 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», періодів його роботи повний робочий день на підземних роботах у шахті на посадах, які надають право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1, а саме: 18.05.1990 - 05.07.1990, 10.01.1991 - 09.05.1991, 06.07.1993 - 31.07.1993, 28.06.1994 - 16.08.1994, 08.07.1996 - 28.08.1996, 06.02.1997 - 30.11.1997, 08.01.1998 - 17.03.1999, 18.03.1999 - 25.01.1999, 26.01.1999 - 04.04.1999, 05.04.1999 - 03.05.1999, 04.05.1999 - 09.05.1999, 10.05.1999 - 30.06.1999, 01.07.1999 - 05.07.2004, 05.08.2004 - 31.10.2004, 01.11.2004 - 11.10.2005, 15.05.2017 19.05.2017, 12.01.2018 12.01.2018, 02.02.2018 02.02.2018, 20.02.2018 20.02.2018, 05.11.2018 07.11.2018, 21.03.2019 23.03.2019.

Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду частково скасувати в частині відмови у зобов`язанні відповідача повторно розглянути заяву від 12.01.2022 про призначення пенсії на пільгових умовах із зарахуванням до стажу, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» період роботи повний день на підземних роботах у шахті на посаді заступника начальника дільниці, яка надає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1 за період з 12.04.2013 по 20.03.2017 і прийняти нове рішення у відповідній частині.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що запис № 37 має штамп, який підтверджує прав на пенсію на пільгових умовах відповідно до наказу «Шахтоуправління Ровенківське» ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит» від 03.04.2013 № 13 узгодженим листом Департаменту соціального захисту населення Луганської ОДА від 18.12.2013 про проведення державної експертизи умов праці.

Відповідач також подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що для підтвердження пільгового характеру роботи позивачем надані довідки підприємством, яке розташоване на непідконтрольній території України. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 з 01.12.2014 року на територіях, які тимчасово не контролюються українською владою, органи державної влади не функціонують. Враховуючи зазначене вище, будь-які запити, звернення, довідки чи інші документи, підготовлені або видані підприємствами з територій, які непідконтрольні Українській владі, не підлягають реєстрації та виконанню. Також, відповідно до Указу Президента України від 14 листопада 2014 № 875/2014 «Про рішення ради національної безпеки і оборони України від 04 листопада 2014 року «Про невідкладні заходи щодо стабілізації соціально-економічної ситуації в Донецькій та Луганській областях», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 1085-р (зі змінами), визначено перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово «є здійснюють або здійснюють не в повному обсязі повноваження. До переліку таких населених пунктів входить м. Ровеньки Луганської області. З огляду на викладене, Головне управління не має законних підстав приймати документи, підготовлені або видані підприємствами з територій, які непідконтрольні українській владі. Відповідно до розрахунку стажу (Форма PC-право) страховий стаж становить 32 роки 8 місяців 25 днів, пільговий стаж за Списком № 1 (підземні роботи) - 4 роки 5 місяців 10 днів, що становить менше половини стажу робіт з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, отже, право на пенсію на пільгових умовах із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону, відсутнє. Таким чином, відповідач вважає, що позов є безпідставним і не підлягає задоволенню.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить апеляційну скаргу відповідача задовольнити частково, скасувавши рішення суду першої інстанції в частині відмови у зобов`язанні відповідача зарахувати до пільгового стажу, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» періоду роботи на посаді заступника начальника дільниці з 12.04.2013 по 20.03.2017 і прийняти нове рішення в цій частині, яким зобов`язати відповідача при повторному розгляді заяви позивача від 12.01.2022 зарахувати до пільгового стажу вказаний період.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВСТАНОВЛЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ

Позивач є громадянином України, внутрішньо переміщеною особою, 30.12.2021 звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 04.01.2021 № 047350004072 відмовлено позивачу у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1 відповідно до частини другої ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». (т. № 1 а.с. 12)

В обґрунтування рішення від 04.01.2021 № 047350004072 зазначено, що вік заявника 50 років, необхідний страховий відповідно до частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на дату досягнення 50-річного віку становить 23 роки 6 місяців. Страховий стаж роботи заявника становить 25 років 9 місяців 26 днів. Пільговий стаж за Списком № 1 не підтверджено в установленому порядку. Також, зазначено, що особа матиме право на пенсію за віком на пільгових умовах згідно частини другої статті 114 Закону № 1058 за умови повторного звернення до територіальних органів ПФУ із наданням довідки про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи та за умови підтвердження 10 років пільгового стажу роботи за Списком № 1.

12.01.2022 позивач повторно звернувся із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах (т. № 1 а.с. 200), долучивши копії паспорта, трудової книжки, документа про стаж № 537, довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 0000572689/5131, диплом, витяги з документа № 0630/71, рішення про відмову № 047350004072, атестат 8409, довідки, що визначають право на пенсію на пільгових умовах № 6583 (заява зареєстрована за № 68 від 12.01.2022).

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 20.01.2022 № 047350004072 відмовлено позивачу у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 2 ч. 1 статті 114 Закону №1058-IV за відсутності необхідного пільгового стажу. (а.с. 13)

Спірне рішення від 20.01.2022 № 047350004072 обґрунтоване тим, що працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу на зазначених роботах, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, - чоловікам на 1 рік за кожний повний рік такої роботи. Згідно наданих документів та індивідуальних відомостей страховий стаж ОСОБА_1 на дату звернення становить 32 роки 8 місяців 25 днів. Пільговий стаж за Списком № 1 згідно пільгових довідок, наданих для призначення пенсії, склав - 4 роки 5 місяців 10 днів, тому у призначені пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 2 ч. 1 статті 114 Закону №1058-IV відмовлено.

Позивач, вважаючи протиправним рішення відповідача, звернувся з позовом до суду.

Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що записами у трудовій книжці підтверджено зайнятість позивача повний робочий день на підземних роботах у шахті на посадах, які надають право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1, у періодах 18.05.1990 - 05.07.1990, 10.01.1991 - 09.05.1991, 06.07.1993 - 31.07.1993, 08.07.1996 - 28.08.1996, 06.02.1997 - 30.11.1997, 08.01.1998 - 17.03.1999, 18.03.1999 - 25.01.1999, 26.01.1999 - 04.04.1999, 05.04.1999 - 03.05.1999, 04.05.1999 - 09.05.1999, 10.05.1999 - 30.06.1999, 01.07.1999 - 05.07.2004, 05.08.2004 - 11.10.2005, 06.04.2017 - 20.02.2018, 21.02.2018 - 04.11.2019. Враховуючи часткове зарахування відповідачем до пільгового стажу періодів, що є спірними у справі, а також дискреції пенсійного органу в питаннях обрахунку стажу (в тому числі пільгового), необхідного для призначення пенсії, суд з метою належного та ефективного захисту прав позивача вважає за необхідне зобов`язати відповідача-2 повторно розглянути заяву позивача від 12.01.2022 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах із зарахуванням до стажу, що надає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за п. 2 ч. 1 ст. 114 Закону №1058-IV, періодів його роботи повний робочий день на підземних роботах у шахті на посадах, які надають право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1, а саме: 18.05.1990 - 05.07.1990, 10.01.1991 - 09.05.1991, 06.07.1993 - 31.07.1993, 28.06.1994 - 16.08.1994, 08.07.1996 - 28.08.1996, 06.02.1997 - 30.11.1997, 08.01.1998 - 17.03.1999, 18.03.1999 - 25.01.1999, 26.01.1999 - 04.04.1999, 05.04.1999 - 03.05.1999, 04.05.1999 - 09.05.1999, 10.05.1999 - 30.06.1999, 01.07.1999 - 05.07.2004, 05.08.2004 - 31.10.2004, 01.11.2004 - 11.10.2005, 15.05.2017 19.05.2017, 12.01.2018 12.01.2018, 02.02.2018 02.02.2018, 20.02.2018 20.02.2018, 05.11.2018 07.11.2018, 21.03.2019 23.03.2019.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення; засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім`ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров`я; екологічної безпеки (пункт 6 частина перша статті 92 Конституції України).

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду визначені Законом України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV).

Відповідно до частини першої статті 8 Закону № 1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають, зокрема, громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.

Частина третя статті 4 Закону № 1058-IV визначає, що виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються: види пенсійного забезпечення; умови участі в пенсійній системі чи її рівнях; пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат; джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення; умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.

Положенням частиною першою статті 9 Закону № 1058-IV визначено, що відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

За унормуванням ч. 1 статті 26 Закону № 1058 визначено умови призначення пенсії за віком, відповідно до якої особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.

Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року не менше 29 років.

Статтею 114 Закону № 1058-IV врегульовані питання щодо призначення пенсії за віком на пільгових умовах та за вислугу років для окремих категорій працівників.

Згідно з частиною 1 статті 114 Закону № 1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Відповідно до абзацу першого пункту 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року не менше 23 років 6 місяців у чоловіків і не менше 18 років 6 місяців у жінок.

Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи; жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (абзац перший частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років (абзац третій частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).

Статтю 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 № 1788-XII визначено порядок підтвердження стажу роботи, згідно з якою основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі Порядок № 637), визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників визначені пунктом 20 Порядку № 637, згідно з яким, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

При цьому, надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 20 лютого 2018 року у справі № 234/13910/17 і від 07 березня 2018 року у справі № 233/2084/17.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте, якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Частиною 1 статті 44 Закону України № 1058 визначено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі Порядок № 22-1).

Унормуванням пп. 3.2-3.3 Порядку № 22-1 передбачено, що у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії посадова особа підприємства, установи, організації оформляє всі необхідні документи і направляє їх до органу, що призначає пенсію, за місцезнаходженням підприємства, установи, організації або передає документи працівнику для їх подачі до органу, що призначає пенсію, самостійно. У необхідних випадках посадова особа підприємства, установи, організації надає працівнику допомогу щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії. У разі якщо підготовлено не всі необхідні для призначення пенсії документи, до органу, що призначає пенсію, подаються наявні документи, а документи, яких не вистачає, подаються додатково у строки, передбачені пунктом 1.9 розділу І цього Порядку.

Відповідно до п. 4.3 Порядку № 22-1 рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Аналіз наведених вище правових норм дозволяє дійти висновку, що у разі звернення пенсіонера з заявою про призначення пенсії і надання ним необхідних документів, уповноважений орган Пенсійного фонду України має за результатами розгляду такої заяви прийняти мотивоване рішення про перерахунок або про відмову в перерахунку пенсії. При цьому, рішення про відмову в перерахунку пенсії має містити зазначення причин відмови та порядок його оскарження.

Аналогічний за змістом правовий висновок викладено Верховним Судом в постанові від 21 грудня 2020 року в справі № 229/4165/17.

У постанові Верховного Суду від 30.05.2018 у справі № 174/658/16-а сформульовані завдання суду, який розглядає справу з аналогічним предметом позову, а саме, що оцінюватися судом мають саме підстави, тобто, мотиви, з яких виходив відповідач, розглядаючи заяву про призначення пенсії та приймаючи відповідне рішення.

Як зазначалось вище, спірне рішення від 20.01.2022 № 047350004072 обґрунтоване тим, що працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу на зазначених роботах, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, - чоловікам на 1 рік за кожний повний рік такої роботи. Згідно наданих документів і індивідуальних відомостей страховий стаж ОСОБА_1 на дату звернення становить 32 роки 8 місяців 25 днів. Пільговий стаж за Списком № 1 відповідно до пільгових довідок, наданих для призначення пенсії, склав - 4 роки 5 місяців 10 днів. Таким чином, позивачу відмовлено в призначенні пенсії.

Отже, у спірному рішенні відповідача взагалі не визначено періодів, які не зараховані позивачеві до пільгового стажу роботи, та які зараховані до такого стажу, не здійснено оцінки представлених документів, посилання на них та на нормативно-правові акти, на підставі яких такі періоди роботи не були зараховані.

Оскільки рішення суду не може ґрунтуватись на припущеннях, має бути чітким і зрозумілим, а відсутність у спірному рішенні визначення як періодів, які зараховані чи не зараховані до пільгового стажу, а також мотивів не зарахування до пільгового стажу роботи позивача окремих періодів, не дозволяє суду перевірити, чи правомірно зазначені періоди роботи не зараховані до пільгового стажу, і свідчить про те, що відповідач діяв необґрунтовано та без додержання вимог до відповідного рішення органу, уповноваженого на призначення пенсії.

У зв`язку з наведеним, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність спірного рішення відповідача і необхідність його скасування. Водночас суд першої інстанції, при вирішенні справи не взяв до уваги зазначені вище обставини, дослідивши можливість зарахування зазначених позивачем періодів до пільгового стажу роботи останнього виходячи лише із відзиву пенсійного органу.

При вирішені цього спору суд керується ч. 2 ст. 2 КАС України, в силу якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд наголошує, що прийняте управлінням рішення дозволяє неконкретне/різне тлумачення щодо періодів, які не були зараховані та/або які були зараховані до пільгового стажу позивача, та причин такого незарахування, натомість у суду відсутнє право на самостійне тлумачення рішення відповідача у зазначених частинах, оскільки визначення періодів зарахування або відмови у зарахування певної кількості днів до пільгового стажу, а також мотиви незарахування певних періодів до такого стажу роботи повинні бути відображені у рішенні органу, що призначає пенсію, з посиланням на відповідні законодавчі норми, відтак позовні вимоги про зобов`язання відповідача зарахувати до пільгового стажу позивача наведені позивачем періоди наразі не можуть бути задоволені судом.

З огляду на вказане висновок суду першої інстанції про можливість зарахування до стажу позивача, що надає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за п. 2 ч. 1 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», періодів роботи з 18.05.1990 - 05.07.1990, 10.01.1991 - 09.05.1991, 06.07.1993 - 31.07.1993, 28.06.1994 - 16.08.1994, 08.07.1996 - 28.08.1996, 06.02.1997 - 30.11.1997, 08.01.1998 - 17.03.1999, 18.03.1999 - 25.01.1999, 26.01.1999 - 04.04.1999, 05.04.1999 - 03.05.1999, 04.05.1999 - 09.05.1999, 10.05.1999 - 30.06.1999, 01.07.1999 - 05.07.2004, 05.08.2004 - 31.10.2004, 01.11.2004 - 11.10.2005, 15.05.2017 19.05.2017, 12.01.2018 12.01.2018, 02.02.2018 02.02.2018, 20.02.2018 20.02.2018, 05.11.2018 07.11.2018, 21.03.2019 23.03.2019 є передчасним.

Виходячи зі змісту положень КАС України щодо компетенції адміністративного суду, з огляду на встановлені у справі обставини та наведені норми чинного законодавства, якими регулюються спірні відносини, з урахуванням дискреційних повноважень пенсійного органу на прийняття рішення про призначення/перерахунку пенсії, з наведенням обґрунтувань причин його прийняття, суд апеляційної інстанції зазначає, що належним та достатнім способом правового захисту у даному випадку є визнання протиправним і скасування рішення ГУ ПФУ в Донецькій області від 20.01.2022 № 047350004072 про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах та зобов`язання ГУ ПФУ в Донецькій області повторно розглянути заяву позивача від 12.01.2022 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах із зазначенням конкретних періодів роботи позивача, які зараховані/не зараховані до пільгового стажу позивача, з посиланням на нормативно-правові акти, на підставі яких такі періоди роботи не зараховані та з яких конкретно причин.

ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Суд першої інстанції, неповно з`ясувавши фактичні обставини, які мають значення для справи, допустив порушення норм процесуального права та неправильно застосовав норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

За таких обставин, враховуючи наведені норми законів, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції неправильно застосовані норми матеріального та порушені норми процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нового судового рішення про відмову в позові.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

У зв`язку із скасуванням судового рішення і частковим задоволенням позовних вимог з відповідача підлягає сплачений позивачем за подачу позову судовий збір в розмірі 496,2 грн.

Оскільки справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, постанова суду апеляційної інстанції касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242, 243, 286, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2022 року в адміністративній справі № 160/2341/22 скасувати.

Прийняти нову постанову.

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, місцезнаходження: 84122, Донецька область, місто Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 від 20.01.2022 № 047350004072.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, місцезнаходження: 84122, Донецька область, місто Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.01.2022 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з урахуванням висновків суду, викладених у мотивувальній частині цієї постанови.

У задоволенні іншої частини позову відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (місцезнаходження юридичної особи: 84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3, код ЄДРПОУ 13486010) судові витрати у вигляді судового збору у сумі 496 (чотириста дев`яносто шість грн) 20 коп.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Суддя - доповідачС.Ю. Чумак

суддяС.В. Чабаненко

суддяІ.В. Юрко

Дата ухвалення рішення09.01.2023
Оприлюднено11.01.2023
Номер документу108293871
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/2341/22

Ухвала від 10.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 09.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 04.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 04.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 26.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 28.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

Ухвала від 25.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні