Рішення
від 28.12.2022 по справі 400/4472/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 грудня 2022 р. № 400/4472/22 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Брагар В. С. в порядку письмового провадження розглянув адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "Белоусовка", пр. Леніна, 101, Миколаїв, 54055, вул. Димитрова, 56-а, Білоусівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56576

до відповідача:Головного управління Державної податкової служби у Волинській області, Київський майдан, 4,м. Луцьк,43010, Державної податкової служби України, Львівська площа, 8,Київ 53,04053,

про:визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

Товариство з обмеженою відповідальністю "Белоусовка" (надалі позивач) звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (надалі відповідач 1), Державної податкової служби України (надалі відповідач 2) про:

- визнання протиправним та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області №6933522/36579577 від 17.06.2022р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну від 30.03.2022р. №8 датою її подання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає що рішення відповідача є необґрунтованими як нормативно, так i документально, оскільки платником надано відповідна документи які передбачені п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 p. № 520, тобто як того вимагає відповідний Порядок, також в рішеннях контролюючий орган не здійснив посилання на конкретні документи звітів по виробництву яких саме не вистачає на думку податкового органу, оскільки платником були надані відповідні документи на підтвердження виробництва, також платником були надані платіжні доручення на перерахування коштів за поставлену продукцію, на що податковий орган не звернув увагу. Тому рішення податкового органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Ухвалою суду від 14.10.2022 року відкрито провадження по справі призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Від відповідача, ГУ ДПС у Волинській області, надійшов відзив у якому зазначено, що Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не встановлено обов`язку податкової зазначати конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, натомість обов`язком платника податків є надання повного пакету документів, вичерпний перелік яких встановлений п. 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, податковий орган не може наперед знати які саме документи наявні у платника податків. Також, зазначив, що ГУ ДПС у Миколаївській області не виконував своїх функцій, а тому вимога до ГУ ДПС у Миколаївській області щодо скасування спірних рішень є безпідставною.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «БЕЛОУСОВКА» зареєстровано як юридична особа в установленому законом порядку. Відомості щодо юридичної особи внесено до Єдиного державного реєстру юридичнихосіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Позивач зареєстрований за юридичною/податковою адресою: 56576, Миколаївська обл., Вознесенський р-н, с.Білоусівка, вул. Димитрова, буд. 56А та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Миколаївській області. Код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ: 36579577.

Позивач є платником податку на додану вартість. Ідентифікаційний номер платника податку на додану вартість: 365795714038.

Між Позивачем (Орендодавець) та Приватним підприємством «ЗВЕРОВ В.В.» (код ЄДРПОУ 34437989) (Орендар) був укладений Договір оренди майна №01 від 30.03.2020р. (далі Договір №01), за яким Орендодавець зобов`язується надати у тимчасове володіння і користування Орендарю технічно справні і придатні для використання цистерни, призначені для зберігання нафтопродуктів, а Орендар зобов`язується прийняти та використовувати їх для зберігання нафтопродуктів, а також сплачувати орендодавцю орендну плату на умовах і терміни, передбачені Договором.

30 березня 2022 року Орендодавець передав Орендарю цистерни, про що свідчить Видаткова накладна №8 від 30.03.2022р.

За фактом передачі в оренду майна та дотримуючись приписів п. 201.10. ст. 201 ПК України позивачем, була складена та спрямовані на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна:

- № 8 від 30.03.2022 р. на суму 21600,00грн. ( в т.ч. ПДВ 4320,00 грн.);

Згідно отриманої електронної квитанції від 30.05.2022 р. податкову накладну № 8 від 30.03.2022 р. прийнято, але її реєстрацію зупинено із зазначенням причини, а саме: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критерії в ризиковості здійснення операцій.

Після отримання електронних квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних № 8 від 30.03.2022 р., в порядку, встановленому законодавством, позивачем до Головного управління ДПС у Волинській області (Відповідач 1) подані пояснення та копії документів необхідні для розгляду питання про реєстрацію податкових накладних, товариством направлено засобами електронного зв`язку повідомлення №1 від 10.06.2022 року в якому зазначено специфіку діяльності позивача та первинні документи, які підтверджували інформацію викладену у податкових накладних, а саме:

Додаток №1 до Договору оренди майна №01 від 30.03.2020 року (Акт передачі-приймання від 01.04.2022р..

Договір оренди майна №01 від 30.03.2020р.

Рахунок на оплату №8 від 30.03.2022р.

Видаткова накладна №8 від 30.03.2022р.

Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність від 05.05.2020р.

За результатом розгляду повідомлень, письмових пояснень та копій документів, що були поданіпозивачем, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регіонального рівня прийнято спірне рішення від 17.06.2022 р. №36933522/36579577 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.03.2022 р. №8 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів: документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування». В графі «додаткова інформація» вказано: «Невідповідність даних податкової накладної та первинних документів.

Факт ненадання письмових пояснень та/або складання документів з порушенням вимог законодавства за результатами розгляду повідомлень Відповідачем не встановлено, що підтверджується змістом рішень.

Єдиною підставою для прийняття рішення від 17.06.2022 р. №36933522/36579577 стало «ненадання платником податку копій документів: документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування». Причому у згаданих рішеннях в графах «додаткова інформація» зазначено: «Невідповідність даних податкової накладної та первинних документів».

Протедоводи, визначені в графах «додаткова інформація» не відповідають дійсності, оскільки позивачем первинні документи, якими могла підтверджуватися господарська операція за результатами якої була складена зупинена податкова накладна, було надано у повному обсязі, що спростовує помилкове твердження податкового органу, щодо відсутності відповідних документів. Отже, як вбачається з вищевказаної інформації позивач має та мав у наявності належним чином оформлені первинні документи, які засвідчують факт реального виконання платником та його контрагентами своїх господарських зобов`язань, а також має документи які відповідно до п.5 Порядку №520 мають вичерпний характер та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

12.07.2022 року позивач скористався порядком досудового врегулювання спору, направивши до контролюючого органу Скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, 15 липня 2022 року прийнято Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №23787/36579577/2, яким Скаргу було залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з наступної підстави: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (iнвентаризацiйнi описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

З 01.02.2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп.«а» або «б» п.185.1 ст.185, пп.«а» або «б» п.187.1 ст.187, абзацу 1 п.п.201.1, 201.7, 201.10 ст.201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Зі спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних вбачається, що воно не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальні фрази. Тобто, викладена загальна правова норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.

Спірне рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії та породжує неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зазначений висновок суду узгоджується з правовою позицією, викладеною в постановах Верховного Суду від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17 та від 10.04.2020 року №819/330/18.

Щодо позиції відповідача, що у графі «додаткова інформація» вказано: «ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних», то на думку суду, зазначені документи є факультативними у цих випадках, їх ненадання платником податків не може бути підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки зазначені документи не засвідчують події, перелічені у п.187.1 ст. 187 ПК України. Крім того, позивачем були надані усі пояснення та копії наявних у нього документів для підтвердження здійснення господарської операції.

В Рекомендації Ради Європи, зокрема Резолюцію 77 (31) про захист особи від актів адміністративних органів, зазначено, що обов`язок органу інформувати про мотиви свого рішення, віднесений до одного з п`ять основних складових (принципів) адміністративної процедури.

Ні позивачем, ні судом не заперечується, надане законодавством відповідачу право ДФС України на відмову у реєстрації податкових накладних, з підстав того, що надання платником податку копій документів, але це не є безумовним повноваженням, яке не потребує доказування або будь-якої аргументації.

Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

За таких обставин, саме відповідачі повинні надати суду докази про те, що первинні документи позивача не є достатніми, для підтвердження реальності та товарності господарської операції з постачання товарів/послуг.

При цьому, відповідачі повинні конкретизувати, які саме недоліки допущено при направлені податкових накладних для їх реєстрації, щоб платник податків мав можливість або їх виправити або оскаржити.

Відповідачем не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних.

Законодавство не висуває вимоги до платника податків у разі зупинення реєстрації податкової накладної сканувати та надавати на адресу контролюючого органу всю власну бухгалтерію.

Наявні в матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують реальність вищевказаних господарських операцій, за наслідками яких складена та направлена для реєстрації податкова накладна.

За таких умов, суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі.

Сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 2481,00 грн. відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19, 139, 241, 244, 242 - 246 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Белоусовка" (пр. Леніна, 101, Миколаїв, 54055, вул. Димитрова, 56-а, с. Білоусівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56576, код ЄДРПОУ 36579577) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) Головного управління Державної податкової служби у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, код ЄДРПОУ 44106679) задовольнити.

2.Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області №6933522/36579577 від 17.06.2022р. про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 30.03.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (м. Київ, Львівська пл,8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Белоусовка" (пр. Леніна, 101, Миколаїв, 54055, вул. Димитрова, 56-а, с. Білоусівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56576, код ЄДРПОУ 36579577) податкову накладну №8 від 30.03.2022 р. за датою її подання.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Белоусовка" (пр. Леніна, 101, Миколаїв, 54055, вул. Димитрова, 56-а, с. Білоусівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56576, код ЄДРПОУ 36579577) судовий збір у сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень 50 коп.) сплачений платіжним дорученням № 40 від 21.09.2022.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, Волинська область, 43000, код ЄДРПОУ 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОНСТАНТ АГРО" (вул. Чернецького, 110-Д/2, м. Первомайськ, Миколаївська області, 55200, код ЄДРПОУ 42527139) судовий збір у сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень 50 коп.) сплачений платіжним дорученням № 40 від 21.09.2022р.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя В. С. Брагар

Дата ухвалення рішення28.12.2022
Оприлюднено12.01.2023
Номер документу108316121
СудочинствоАдміністративне
Сутьреєстрацію податкової накладної, натомість обов`язком платника податків є надання повного пакету документів, вичерпний перелік яких встановлений п. 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, податковий орган не може наперед знати які саме документи наявні у платника податків. Також, зазначив, що ГУ ДПС у Миколаївській області не виконував своїх функцій, а тому вимога до ГУ ДПС у Миколаївській області щодо скасування спірних рішень є безпідставною. Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті

Судовий реєстр по справі —400/4472/22

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 09.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 02.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні