Постанова
від 11.01.2023 по справі 520/12997/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2023 р.Справа № 520/12997/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Кононенко З.О.,

Суддів: Мінаєвої О.М. , Макаренко Я.М. ,

за участю секретаря судового засідання Пукшин Л.Т.,

представника позивача Плугатирьова В.В.,

представника відповідача Гончарука Я.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2021, головуючий суддя І інстанції: Біленський О.О., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 20.10.21 року по справі № 520/12997/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД"

до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, в якому, з урахуванням уточненого адміністративного позову, просили суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17 про застосування до платника податків штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних в розмірі 14151,60 грн., винесеного ГУ ДПС у Харківській області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що 17.07.2020 року ГУ ДПС у Харківській області було винесено податкове повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17 про застосування до платника податків штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних, яким до ТОВ "ХАРПРОД" застосовано штраф у розмірі 14151,60 грн.. Підставою для винесення вищевказаного податкового повідомлення-рішення виступає акт перевірки №3805/20-40-18-17-10/39611822 від 10.03.2021. У вказаному акті зазначено, що перевіркою встановлено порушення п.201.10 ст.201 Кодексу, а саме порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Позивач вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким визначена сума штрафних санкцій за порушення скаржником граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, безпідставним та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства. В обґрунтування правової позиції позивач зазначив, що штрафні санкції нараховані контролюючим органом за період - жовтень, листопад, грудень 2019 та березень, квітень, травень 2020, який виходить за межі досліджуваного періоду камеральної перевірки, а період - травень, червень, серпень, вересень 2019 був охоплений під час попередньої документальної планової перевірки платника податків, що підтверджується Актом документальної планової перевірки податкового, валютного та іншого законодавства №9336/20-40-05-01-08/39611822 від 23.03.2020. З огляду на викладене позивач просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2021 року в задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовлено.

Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.

Так в апеляційній скарзі скаржник посилається на те, що відповідно до п. 52 прим. 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), штрафні санкції не застосовуються.

Апелянт наголошує, що перелік порушень податкового законодавства, за які податковим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Запроваджений з 12.03.2020р. карантин не переривався і наразі триває згідно з іншими нормативними актами Уряду України.

Різний склад правопорушень щодо порушення строку реєстрації податкових накладних має наслідком настання відповідної відповідальності в залежності від конкретного складу правопорушення (10%, 20%, 30%, 40%).

Представник апелянта вважає, що оскільки станом на 01.03.2020 р., та дату запровадження карантину, тривалість строку затримки реєстрації цих 12 податкових накладних в Реєстрі була меншою від необхідної для застосування штрафів у розмірі 40% відсутні і підстави для застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРПРОД» штрафних санкцій за порушення строку реєстрації зазначених вище накладних у період з 01 березня 2020 року та по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Відповідачем не лише протиправно нараховано штраф за несвоєчасну реєстрацію 12 податкових накладних у період карантину за період березень та травень 2020 року, а ще й збільшено його відсоткову ставку протягом березня-травня 2020р., за якими сума штрафу У спірному рішенні складає 10 348,24 грн.

На переконання представника апелянта, дії податкового органу щодо застосування до Товариства штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних, у період з 01 березня 2020 року та по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, є неправомірними, безпідставними та такими, що суперечать нормам податкового законодавства. Отже, владний суб`єкт не забезпечив реалізацію управлінської функції відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України при винесенні оскаржувального рішення про застосування штрафних санкцій до ТОВ «ХАРПРОД» за затримку реєстрації податкових накладних у сумі 14 151,60 грн.

Відповідач не скористався своїм правом та не надав до Другого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу позивача.

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 16.12.2021 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2021 по справі № 520/12997/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 16.12.2021 року закінчено підготовку до розгляду адміністративної справи та адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2021 по справі №520/12997/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення призначити до апеляційного розгляду на 03.02.2022 о 10:15 у відкритому судовому засіданні в приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду у залі судових засідань № 6.

В подальшому, 03.02.2022 року у справі оголошено перерву до 24.02.2022 о 12:45 у зв`язку з витребуванням додаткових доказів у сторін.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 введено воєнний стан в Україні.

Розпорядженням Другого апеляційного адміністративного суду №2.2-08/5 від 24.02.2022 року "Щодо здійснення заходів по евакуації та збереження справ" зобов`язано здійснити вивезення всіх судових справ, насамперед у першу чергу тих, що перебувають у провадженні суддів; вміст серверів скопіювати на переносні носії та вивезти їх за першої можливості (в т.ч. сервери з кадровою, бухгалтерською інформацією та інші переносні носії з відповідною інформацією); вивезти особові справи та трудові книжки суддів і працівників апарату суду; вивезти прилади з електронними цифровими підписами суддів і працівників апарату суду, які знаходяться у приміщенні суду. З метою запобігання пошкодженню документи на паперових носіях, що підлягають перевезенню, щільно укладати у картонні коробки, ящики, пакунки чи інші засоби зберігання. Вивезення судових справ, документів, носіїв, приладів (зазначених у пункті першому цього розпорядження) здійснити у бомбосховище чи інше доступне безпечне місце, в якому буде забезпечено їх схоронність. За наявності ризику для життя чи здоров`я працівників суду для здійснення вивезення, - перемістити не вивезені судові справи, документи, носії, прилади (зазначених у пункті першому цього розпорядження) у бомбосховище або інше безпечне місце, де буде забезпечено їх схоронність.

Рішенням зборів суддів Другого апеляційного адміністративного суду "Про особливості роботи Другого апеляційного адміністративного суду в період воєнного стану" №6 від 14.04.2022 зазначено, що у зв`язку з проведенням бойових дій на території Харківської області, робота суду та організація процесу відправлення правосуддя значно ускладнено, оскільки питання безпеки та здоров`я людей є пріоритетним. На підставі викладеного, з урахуванням попереднього онлайн-голосування суддів від 03.03.2022, обмежено доступ до приміщень Другого апеляційного адміністративного суду, без особливого дозволу голови або керівника апарату суду, крім працівників Служби судової охорони. Тимчасово обмежено приймання, реєстрацію вхідної та відправку вихідної кореспонденції судом. Розгляд судових справ та матеріалів, виготовлення повних текстів судових рішень, відправка судових рішень до Єдиного державного реєстру судових рішень, надсилання сторонам у справах процесуальних документів Другим апеляційним адміністративним судом відкладено на інші дати та буде здійснюватися з урахуванням ситуації, що склалась та вирішено, що об`єктивних підстав відсутня можливість зміни умов роботи Другого апеляційного адміністративного суду, а саме: скасування обмеженого доступу до приміщень Другого апеляційного адміністративного суду, без особливого дозволу голови або керівника апарату суду, крім працівників Служби судової охорони; повного відновлення приймання, реєстрації вхідної та відправки вихідної кореспонденції судом; відновлення розгляду судових справ та матеріалів, виготовлення повних текстів судових рішень, відправка судових рішень до Єдиного державного реєстру судових рішень, надсилання сторонам у справах процесуальних документів Другим апеляційним адміністративним судом. Керівнику апарату суду вжити заходів щодо переведення доступних працівників на дистанційну роботу та забезпечення організаційних та технічних умов роботи суду.

Рішенням зборів суддів Другого апеляційного адміністративного суду "Про особливості роботи Другого апеляційного адміністративного суду в період воєнного стану" №7 від 16.05.2022 вирішено розпочати організаційні заходи суду щодо відновлення процесу відправлення правосуддя, який був вимушено тимчасово обмежений, у зв`язку з проведенням бойових дій на території Харківської області, а саме поступове вирішення питань щодо розгляду справ в порядку письмового провадження та процесуальних питань, в яких не вимагається призначення судового засідання, та за наявності можливості інших справ та питань. Визначити умови роботи суддів та працівників апарату суду, виходячи з індивідуальних обставин безпосередньо на робочому місці в приміщенні суду, дистанційно тощо. Працівники апарату суду, що залучаються до роботи, визначаються наказом керівника апарату суду. Доручити керівнику апарату суду з урахуванням значної кількості евакуйованих працівників, вжити організаційних, технічних та інших заходів для забезпечення можливості працівниками суду виконувати визначену роботу, у тому числі забезпечення обробки організаційно-розпорядчих та процесуальних документів, роботи в автоматизованій системі документообігу суду тощо.

Рішенням зборів суддів Другого апеляційного адміністративного суду "Про особливості роботи Другого апеляційного адміністративного суду в період воєнного стану" №10 від 30.06.2022 зазначено, що у зв`язку з проведення бойових дій у Харківському регіоні, постійним оповіщенням сигналу повітряної тривоги про небезпеку авіаційних та артилерійських ударів, перебоями у роботі систем електропостачання та Інтернету, з метою недопущення випадків загрози життю та безпеці відвідувачів і працівників суду, тимчасово обмежено призначення та проведення відкритих судових засідань, в тому числі в режимі відеоконференцзв`язку та вирішено вважати неможливим відновлення проведення відкритих судових засідань, в тому числі в режимі відеоконференцзв`язку зважаючи на ситуацію в Харківському регіоні на теперішній час.

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 07.07.2022 року запропоновано учасникам справи протягом 10 днів з моменту отримання вказаної ухвали висловити свою пропозицію щодо можливості апеляційного розгляду справи №520/12997/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення за їх відсутності в порядку письмового провадження.

Рішенням зборів суддів Другого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2022 № 11 "Про відновлення проведення судових засідань в режимі ВКЗ в Другому апеляційному адміністративному суді в період воєнного стану" відновлено проведення судових засідань в режимі відеоконференцзв`язку.

Листом Другого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2022 року сторін у справі повідомлено, що враховуючи факт проведення бойових дій на території Харківської області та технічні можливості суду, проведення розгляду справи у відкритому судовому засіданні за участю сторін є значно ускладненим та небезпечним та запропоновано учасникам судового процесу висловити позицію стосовно можливості розгляду справи в режимі відеоконференції та надати відповідні клопотання у найкоротший термін будь-яким засобом зв`язку.

Рішенням зборів суддів Другого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2022 року відновлено з 05.12.2022 проведення відкритих судових засідань, зважаючи на ситуацію в Харківському регіоні та за дотриманням умов відсутності загрози життю та здоров`ю учасникам судового процесу, суддям та працівникам суду з урахуванням вимог воєнного часу. Зважаючи на відсутність сховища (захисної споруди цивільного захисту) у Другому апеляційному адміністративному суді, виходячи з поточної ситуації у регіоні, рекомендовано суддям керуватися реальною поточною обстановкою, та за можливості здійснювати розгляд справ та матеріалів в порядку письмового провадження або в режимі відеоконференцзв`язку.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник позивача підтримав апеляційну скаргу, просив задовольнити її, посилаючись на доводи та обґрунтування, викладені в апеляційній скарзі.

Представник відповідача, посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просив залишити без задоволення апеляційну скаргу, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, сторін по справі, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ХАРПРОД», код ЄДРПОУ 39611822, належним чином зареєстровано в якості юридичної особи 31.01.2015 та як платник податків перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС Харківської області з 02.02.2015 р., що підтверджується Витягом з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, номер запису 1 480 102 0000 065158.

Головним управлінням ДПС у Харківській області (надалі - ГУ ДПС у Харківській області) 10.03.2021 проведено камеральну перевірку ТОВ «ХАРПРОД» з питань дотримання граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за травень, червень, серпень, вересень 2019, січень - лютий 2020.

За результатами камеральної перевірки складено Акт за №3805/20-40-18-17-10/39611822 від 10.03.2021, яким встановлено порушення п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, а саме ТОВ «ХАРПРОД» здійснена несвоєчасно з порушенням граничного строку реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі вказаного акту контролюючим органом прийнято податкове повідомлення - рішення від 06.04.2021 року №00/4731/1817 про застосування штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 14593,00 грн..

ТОВ «ХАРПРОД» відповідно до ст. 56 ПК України оскаржило податкове повідомлення - рішення від 06.04.2021 року №00/4731/1817 в адміністративному порядку до ДПС України, що підтверджується скаргою за вих. №б/н від 16.04.2021 року.

За результатами розгляду скарги, рішенням Державної податкової служби України (надалі - ДПС України) за №13657/66/99-00-06-01-01-06 від 17.06.2021 року, частково задоволено скаргу ТОВ «ХАРПРОД», скасовано податкове повідомлення - рішення від 06.04.2021 року №00/4731/1817 ГУ ДПС у Харківській області в частині застосування штрафних санкцій в розмірі 387,40 грн., в іншій частині зазначене ППР залишено без змін.

За результатами адміністративного оскарження, 09.08.2021 ГУ ДПС у Харківській області прийнято податкове повідомлення-рішення №0/16149/18-17 про застосування штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 14151,60 грн..

З матеріалів справи встановлено, що до ТОВ «ХАРПРОД» застосовано штрафні санкції за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за наступними податковими накладними:

1. №513 від 30.09.2019 року, гранична дата реєстрації 15.10.2019р., дата реєстрації 17.10.2019 року;

2. №1191 від 23.08.2019 року, гранична дата реєстрації 15.09.2019р., дата реєстрації 17.09.2019 року;

3. №514 від 30.09.2019 року, гранична дата реєстрації 15.10.2019р., дата реєстрації 26.02.2020 року;

4. №15 від 28.12.2019 року, гранична дата реєстрації 15.01.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

5. №376 від 13.06.2019 року, гранична дата реєстрації 15.07.2019р., дата реєстрації 30.07.2019 року;

6. №180 від 21.05.2019 року, гранична дата реєстрації 15.06.2019., дата реєстрації 18.06.2019 року;

7. №321 від 09.01.2020 року, гранична дата реєстрації 31.01.2020р., дата реєстрації 18.02.2020 року;

8. №23 від 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

9. №19 від 24.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

10. №18 від 17.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

11. №16 від 07.01.2020 року, гранична дата реєстрації 31.01.2020р., дата реєстрації 30.05.2020 року;

12. №25 від 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 30.05.2020 року;

13. №21 від 29.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

14. №26 від 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

15. №17 від 14.01.2020 року, гранична дата реєстрації 31.01.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

16. №24 від 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р. дата реєстрації 29.05.2020 року;

17. №22 від 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

18. №20 від 24.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року;

19. №322 від 27.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 18.02.2020 року:

на загальну суму 14151,60 грн., відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не наведено та не надано жодного доказу в обґрунтування відсутності обов`язку щодо своєчасної реєстрації податкових накладних відповідно до приписів Податкового кодексу України.

Колегія суддів частково не погоджується з висновками суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову з наступних підстав.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу приписів пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платники податків обтяжені обов`язком сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Підпунктом 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючим органам надано право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з пунктом 14.1.60 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних (ЄРПН) - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Пунктом 187.1. ст.187 Податкового кодексу України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 Податкового кодексу України.

Згідно з нормами пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до положень абз.14 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Таким чином, постачальник товарів (робіт, послуг) має безумовний обов`язок провести реєстрацію податкових накладних у межах визначених законом строків у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється відповідно до вимог ПК України, Порядку № 1246, а також з урахуванням Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261) (далі - Порядок №557).

Пунктами 1,2 Порядку №1246 визначено, що цей Порядок визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних, звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі.

Операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Відповідно до п.3 Порядку №1246, операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200.1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/ зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку №1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.

Пунктом 42 прим. 1.6 ст. 42 прим. 1 ПКУ передбачено, що електронний кабінет працює постійно (24 години на дату кожного календарного дня), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Проведення технічного обслуговування електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, та з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня забороняється. Технічне обслуговування електронного кабінету проводиться у порядку, що визначається методологом електронного кабінету.

Електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється відповідно до ПКУ, законів України від 22 травня 2003 року №851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг", зі змінами та доповненнями, та від 05 жовтня 2017 року №2155-VIII "Про електронні довірчі послуги" без укладення відповідного договору (абзац перший п. 42.6 ст. 42 ПКУ).

Порядок обміну електронними документами платника податків та контролюючого органу затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац десятий п.42.6 ст.42 ПКУ).

Абзацом першим п. 2 розд. II Порядку №557 визначено, що платник (автор) створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком.

Після накладання КЕП платник (автор) здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня (п. 3 розд. II Порядку №557).

Операційний день - частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг (абзац десятий п. 2 розд. I Порядку №557).

Електронний документообіг - сукупність процесів створення, подання, приймання, ідентифікації, оброблення, зберігання, використання електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та (у разі необхідності) з підтвердженням факту одержання таких документів (абзац сьомий п. 2 розд. I Порядку №557).

Після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка (п. 5 розд. II Порядку) у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня (п. 6 розд. II Порядку №557).

Згідно з п.7 Порядку №557, автоматизована перевірка електронного документа включає: перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги"; перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку; перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту); перевірку наявності обов`язкових реквізитів; перевірку права підпису електронного документа підписувачем.

За результатами автоматизованої перевірки платнику (автору) надсилається перша квитанція протягом двох годин з часу отримання електронного документа контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня (абзац перший п. 8 розд. II Порядку № 557).

Якщо автору протягом встановленого строку (абзац перший п. 8 розд. II Порядку) після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом (абзац третій п. 8 розд. II Порядку).

Згідно з абзацом першим п. 9 розд. II Порядку не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та Порядком, формується друга квитанція, яка є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа (абзац другий п. 9 розд. II Порядку №557).

У разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції (п. 11 розд. II Порядку №557).

З матеріалів справи встановлено, що позивачем було подано на реєстрацію податкові накладні, які відповідно до квитанцій були зареєстровані відповідачем в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, у квитанціях, отриманими позивачем, зафіксована дата отримання та прийняття на реєстрацію в ЄРПН вказаних податкових накладних.

Відповідно до п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Слід зазначити, що позивачем не заперечується факт несвоєчасної реєстрації вказаних податкових накладних, у своїй позовній заяві жодним чином позивач не спростовує несвоєчасність реєстрації вказаних податкових накладних.

Проте, апелянт вважає, що контролюючим органом неправильно розраховано розмір штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, оскільки не враховано вимоги приписів п. 52 прим. 1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Так, позивач вважає неправомірним застосування штрафних санкцій за наступними податковими накладними, а саме:

1. №15виписаної 31.12.2019 року,гранична дата реєстрації 15.01.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до" 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 808,45грн.;

2. №23виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 184,33грн.;

3. №19виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 1082,47 грн.;

4. №18 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 1054,34 грн.

5. №16виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації, 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 761,20 грн.

6. №25виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 969,26 грн.

7. №21 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 1203,43 грн.

8. №26виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації; 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних дній); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 376,13 грн.

9. №17виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 847,16 грн.;

10. №24 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 1056,3 грн.

11. №22 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 01.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 1187,00 грн.

12. №20 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф нарахований 40% (як за затримку від 61 до 365 календарних днів); тривалість затримки до 12.03.2020р. менше 61 дня, накладено штраф у розмірі 818,17 грн.

Колегія суддів погоджується з цими доводами скаржника та вважає за необхідне зазначити таке.

Відповідно до п. 52 прим. 1підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Україниза порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

- порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

- порушення вимог законодавства в частині; обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

- здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

- порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

При цьому, згідно з п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу Україниза порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати (в редакціїЗакону України № 591-IX від 13.05.2020).

Тобто, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у рішенні від 10.12.2021 р. у справі № 420/10367/20.

Таким чином, штрафні санкції повинні бути розраховані відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10розділу XX Податкового кодексу України.

Посилання контролюючого органу на те, що порушення позивачем законодавства в частині реєстрації податкових накладних відбулось до 01 березня 2020 року, а тому до спірних правовідносин не застосовуються положення пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу Україниколегія суддів не приймає до уваги з огляду на наступне.

Правове значення у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу Українимає саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів зазначає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу Українимістить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

З огляду на зазначене, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року, проте за період до 01 березня 2020 року такі штрафні санкції підлягають застосуванню.

Таким чином, колегія суддів дослідивши розрахунок штрафних ( фінансових) санкцій (штрафу) до податкового повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17, дійшла висновку, що до них слід застосовувати наступні відсоткові значення штрафних (фінансових) санкцій, а саме:

1. №15виписаної 31.12.2019 року,гранична дата реєстрації 15.01.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 30% (як за затримку від 31 до 60 календарних днів); штраф у розмірі 606,34грн.;

2. №23виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 46,08грн.;

3. №19виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 270,62 грн.;

4. №18 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 263,59 грн.

5. №16виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації, 29.05.2020 року - штраф 20% (як за затримку від 16 до 30 календарних днів); штраф у розмірі 380,76 грн.

6. №25виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 242,32 грн.

7. №21 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 300,86 грн.

8. №26виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації; 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 94,03 грн.

9. №17виписаної 31.01.2020 року,гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 20% (як за затримку від 16 до 30 календарних днів); штраф у розмірі 423,58 грн.;

10. №24 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 264,08 грн.

11. №22 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 296,75 грн.

12. №20 виписаної 31.01.2020 року, гранична дата реєстрації 15.02.2020р., дата реєстрації 29.05.2020 року - штраф 10% (як за затримку до 15 календарних днів); штраф у розмірі 204,54 грн.

Отже, по наведеним вище податковим накладним, штрафні санкції за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних повинен становити 3393,55 грн.

Крім того, розрахунок штрафних санкцій ТОВ "Харпрод" до податкового повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17, містить податкові накладні: № 513 дата реєстрації 17.10.2019; № 1191 дата реєстрації 17.10.2019; № 514 дата реєстрації 26.02.2020; № 376 дата реєстрації 30.07.2019; № 180 дата реєстрації 18.06.2019; № 321 дата реєстрації 18.02.2020; №322 дата реєстрації 18.02.2020 розмір штрафних санкцій по яким суб`єктом владних повноважень розрахований вірно, у відповідності до норм Податкового кодексу України.

Таким чином, колегія суддів дослідивши матеріали справи дійшла висновку, що обгрунтованим та законним повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17 в частині застосування до платника податків штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних, яким до ТОВ "ХАРПРОД" застосовано штраф у розмірі 7250,57 грн.

Водночас, податкове повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17 в частині застосування до платника податків штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних, яким до ТОВ "ХАРПРОД" застосовано штраф у розмірі 6901,03 грн. є протиправним та таким що підлягає скасуванню.

Щодо доводів апеляційної скарги позивача, що ГУ ДПС у Харківський області була проведена планова документальна перевірка ТОВ «ХАРПРОД» за період з 01.10.2016 по 30.09.2019 включно, що підтверджується Актом документальної планової перевірки податкового, валютного та іншого законодавства №9336/20-40-05-01-08/39611822 від 23.03.2020 р., в якому зазначено, що "... Підприємством порушено п.201.10 ст.201. За зазначене порушення донараховано штрафну санкцію згідно п. 120-1.1 ст. 120.1 Кодексу в розмірі 17485,38 грн. (п.п 3.1.4,4. п. 3.1.4 розділу III Акту (арк. 16) та п.3 розділу IV Акту (арк.27), питання, що були предметом камеральної перевірки, були охоплені під час попередньої перевірки платника податків", колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з п.п. 75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Отже, камеральна перевірка є одним з видів податкових перевірок, встановлених пунктом 75.1 статті 75 ПК України, та за своєю правовою сутністю є формою поточного документального контролю за дотриманням платником вимог податкового законодавства на підставі декларацій та інших документів податкової звітності, одержаних від платника. При цьому, предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Тобто, самостійним предметом камеральної перевірки може бути своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

З матеріалів справи вбачається, що Головним управлінням ДПС у Харківській області 10.03.2021 проведено камеральну перевірку ТОВ «ХАРПРОД» з питань дотримання граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за травень, червень, серпень, вересень 2019, січень - лютий 2020, за результатами перевірки були встановлено порушення несвоєчасної реєстрації вищезазначених податкових накладних, які не були предметом дослідження та відповідно до яких не встановлювались порушення Актом документальної планової перевірки податкового, валютного та іншого законодавства №9336/20-40-05-01-08/39611822 від 23.03.2020, а тому твердження відповідача не відповідають фактичним обставинам справи.

Згідно з п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, абз.1 п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України запроваджено загальне правило, в силу якого протягом дії карантину не застосовуються штрафи за вчинення особами податкових правопорушень за винятком, зокрема, порушень у сфері нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, порушень у сфері нарахування, декларування та сплати акцизного податку, порушень у сфері нарахування, декларування та сплати рентної плати.

Так, позивач вказує на неправомірність дій контролюючого органу щодо проведення камеральної перевірки в період дії карантину.

Так, постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 р. "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2" на всій території України установлено карантин з 12 березня 2020 року до 22 травня 2020 року.

У зв`язку з цим, абз. 1 п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Камеральна перевірка податкової декларації (крім податкової декларації з податку на додану вартість) за звітні (податкові) періоди березень - травень 2020 року, або уточнюючих розрахунків (крім уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість), що були подані платниками податків протягом березня - травня 2020 року, може бути проведена лише протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Отже, абз. 1 п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України запроваджено загальне правило, у силу якого протягом дії карантину не призначаються документальні та фактичні перевірки за окремими винятками. Однак, підстав для поширення цього застереження на камеральні перевірки закон не містить. Між тим, відносно позивача контролюючим органом було проведено саме камеральну перевірку з питань дотримання граничних строків сплати, визначених ПК України, при здійсненні сплати узгоджених сум грошових зобов`язань, визначених в податкових деклараціях з податку на додану вартість за січень 2020 року, за лютий 2020 року та за березень 2020 року.

Інших застережень чи заборон стосовно проведення камеральної перевірки згадана норма п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України не містить, а тому доводи позивача про протиправність проведення камеральної перевірки під час дії карантину є необґрунтованими.

Аналізуючи наведені нормативно - правові акти, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції відмовляючи в задоволенні позовних вимог у повному обсязі, зробив передчасні висновки.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

У відповідності до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Таким чином, з огляду на викладене вище, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2021 року по справі №520/12997/21, в частині відмови у задоволенні позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17 в частині застосування штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних в розмірі 6901,03 грн, винесеного ГУ ДПС у Харківській області прийнято з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення в цій частині про задоволення позовних вимог.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення

Відповідно до п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підстави для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Відповідно до ч. 6 ст. 139 КАС України, якщо суд апеляційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд ухвалить нове рішення, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

З матеріалів справи встановлено, що позивачем при зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачено судовий збір в сумі 2270 грн. 00 коп. згідно з платіжними дорученнями № 3672 від 15.07.2021 року, № 3670 від 14.07.2021 року та при зверненні з апеляційною скаргою сплачено судовий збір в сумі 3405 грн. 00 коп. згідно з платіжного доручення № 4100 від 17.11.2021 року.

Враховуючи те, що апеляційна скарга судом задоволена частково, тому відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача підлягають стягненню судові витрати зі сплати судового збору пропорційно задоволеним позовним вимогам в загальному розмірі 2767,70 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" задовольнити частково.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2021 по справі № 520/12997/21 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17 в частині застосування штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних в розмірі 6901,03 грн, винесеного ГУ ДПС у Харківській області.

Прийняти в цій частині постанову, якою позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 09.08.2021 року №0/16149/18-17 в частині застосування штрафних санкцій за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних в розмірі 6901,03 грн., винесеного ГУ ДПС у Харківській області.

В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2021 року по справі № 520/12997/21 залишити без змін.

Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ: 43983495) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРПРОД" (61124, м. Харків, вул. Каштанова, 10, код ЄДРПОУ: 39611822) сплачений судовий збір за подання позовної заяви та апеляційної скарги в загальному розмірі 2767 (дві тисячі сімсот шісдесят сім) грн. 70 коп.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя (підпис)З.О. КононенкоСудді(підпис) (підпис) О.М. Мінаєва Я.М. Макаренко Повний текст постанови складено 11.01.2023 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2023
Оприлюднено13.01.2023
Номер документу108347634
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/12997/21

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 11.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Постанова від 11.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 06.07.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 19.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 20.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні