ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 січня 2023 року
справа №380/14451/22
провадження № П/380/14563/22
Львівський окружний адміністративний суд
у складі головуючої судді Сподарик Н.І.,
за участю секретаря судового засідання Суліковської У.І.,
представника позивача Ткачук Т.А.,
представника відповідача Павліш О.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом селянсько фермерського господарства Ліщук Н.С. до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява селянсько фермерського господарства Ліщук Н.С. (81475, Львівська область, Самбірський район, с. Нагірне; код ЄДРПОУ 31318929) до Головного управління ДПС у Львівській області (79003, Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43968090), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8; код ЄДРПОУ 43005393) із вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН Головного управління ДПС у Львівській області за №7047850/31318929 від 13.07.2022, №7047849/31318929 від 13.07.2022, №7047851/31319829 від 13.07.2022; №7047854/31318929 від 13.07.2022; №7047853/31318929 від 13.07.2022 та №7047852/31318929 від 13.07.2022;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 29.03.2022 №1/2, від 31.03.2022 № 2/2; від 12.04.2022 №2/2, від 10.05.2022 №7/2, від 24.05.2022 №6/2 та від 30.05.2022 №5/2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її складання.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що оскаржуваними рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія Головного управління ДПС у Львівській області) №7047850/31318929 від 13.07.2022, №7047849/31318929 від 13.07.2022, №7047851/31319829 від 13.07.2022; №7047854/31318929 від 13.07.2022; №7047853/31318929 від 13.07.2022 та №7047852/31318929 від 13.07.2022 відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) поданих селянським фермерським господарством Ліщук Н.С. податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022. Підставою, що слугувала для прийняття таких рішень, зазначено лише загальну фразу, ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Втім, позивач не погоджується з даним рішенням, вважає таке незаконним та необґрунтованим.
Позивач зазначає, що ним в електронному вигляді було надано відповідачу всі первинні документи, які підтверджують господарські операції, на підставі яких позивачем сформовано податкові накладні №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022. Вказує, що жодних зауважень до цих первинних документів з боку відповідача не було. Крім цього, позивач вказує, що відповідачем в оскаржуваних рішеннях не наведено конкретного переліку документів, які не були подані.
Позивач зазначає, що в квитанціях та рішеннях про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідачем зазначено загальну інформацію про причини відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, відсутні конкретні підстави для відмови у реєстрації податкових накладних.
Ухвалою суду від 21.10.2022 позовну заяву залишено без руху та надано десятиденний строк на усунення її недоліків. На виконання вимог ухвали суду про залишення позовної заяви без руху, позивачем усунуто вказані недоліки.
Ухвалою суду від 31.10.2022 відкрито провадження у справі. Розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
29.11.2022 за вх. №74447 від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву. Позовні вимоги заперечує, просить відмовити у задоволенні позову. Вказав, що комісією Головного управління ДПС у Львівській області прийнято оскаржуване рішення, оскільки, надані платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію податкової накладної.
Зазначив, що відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрацію спірних податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022 зупинено, оскільки код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0401, відсутні в таблиці платника податку на додану вартість, як товару/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги або обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Зазначив, що до позовної заяви долучено більший обсяг документів, ніж був у розпорядженні комісії при розгляді питання щодо реєстрації чи відмови у реєстрації спірної податкової накладної.
Зокрема, відповідачу не було надано специфікацій, сертифіката якості, які передбачені умовами договору, а також не було надано документів щодо наявності у позивача відповідних приміщень, основних засобів, виробничих потужностей.
Вказав, що СФГ Ліщук Н.С. долучено на розгляд комісії регіонального рівня оборотно-сальдові відомості по рахунках, проте дані відомості не є належним доказом проведених розрахунків згідно норм Порядку №1165.
Також вказує, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, слід розцінювати саме як вимоги про втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Зазначив, що зареєструвати податкову накладну датою її складання неможливо, оскільки датою реєстрації може бути дата скерування (не раніше) таких накладних на реєстрацію до ЄРПН.
З огляду на наведене просить суд відмовити у задоволенні позову.
Разом із відзивом на позовну заяву подано клопотання про перехід в загальне позовне провадження (за вх.№74471) та про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (за вх.№74468).
Ухвалою суду від 01.12.2022 вирішено перейти із спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін до розгляду адміністративної справи № 380/14451/22 за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, призначено судове засідання.
08.12.2022 за вх.№77195 від представника позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву. Зазначив, що твердження представника відповідача про те, що до позовної заяви долучено більший обсяг документів, ніж був у розпорядженні комісії при розгляді питання щодо реєстрації чи відмови у реєстрації спірної податкової накладної, не відповідає дійсності і на підтвердження вказаного долучив копії пояснень до оскаржуваних податкових накладних, де вказано, які саме документи додавалися до таких пояснень. Вважає, що подані документи підтверджують господарські операції, на підставі яких позивачем сформовано податкові накладні.
12.12.2022 за вх.№77553 від представника позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Представник позивача в засіданні суду позовні вимоги підтримала в повному обсязі, просила суд позов задоволити.
Представник відповідачів щодо задоволення позову заперечив, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити.
Суд заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши зміст позовних вимог, дослідивши долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінивши їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:
Позивач селянське фермерське господарство Ліщук Н.С. зареєстроване у встановленому законодавством порядку, як юридична особа, за адресою: 81475, Львівська область, Самбірський район, с. Нагірне; код ЄДРПОУ 31318929, що підтверджується Інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що розміщена на офіційному сайті Міністерства юстиції України (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch), набуло правового статусу суб`єкта господарювання юридичної особи, як платник податків, зборів (обов`язкових платежів), знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основні види діяльності селянського фермерського господарства Ліщук Н.С.: 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід (основний); 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.46 Розведення свиней; 01.50 Змішане сільське господарство; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Між СФГ ОСОБА_1 (Продавець) та ТзОВ «Молокозавод «Самбірський» (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу від 03.01.2022 № 9, відповідно до умов якого продавець зобов`язується продати покупцеві, а покупець прийняти та оплатити товар (молоко коров`яче незбиране).
Ціна товару визначається у підписаних та узгоджених сторонами Протоколах.(п.2.1 договору).
Відповідно до п. 2.2 договору, загальна сума договору складається з суми вартості товару, що поставляється згідно із підписаними та узгодженими сторонами специфікаціями до цього договору та згідно з накладними на товар протягом терміну дії договору.
Згідно з п. 3.1 договору, поставка товару здійснюється транспортом покупця. Транспорт повинен відповідати вимогам для перевезення відповідної категорії товару. За згодою сторін можливі інші умови поставки товару.
Відповідно до п. 3.3 договору, прийняття-передача товару оформлюється шляхом підписання сторонами відповідних документів про приймання-передачу товару та наданням супровідної документації на кожну партію товару, а саме: транспортна накладна за формою 1-ТН; сертифікат якості; ветеринарне свідоцтво; податкову накладну та інші документи необхідність яких визначено законодавством України або погоджено сторонами.
Відповідно до п. 8.1. даний договір набуває чинності з моменту його підписання та скріплення печатками уповноваженими представниками сторін та діє до 31.12.2022, але в любому випадку до повного виконання всіх зобов`язань.
На виконання умов вказаного договору, позивачем поставлено ТзОВ «Молокозавод «Самбірський» молоко коров`яче незбиране на суму 42500,00 грн, 53221,30 грн 225000,00 грн, 67500,00 грн, 82500,00 грн, 41666,67 грн.
У відповідності до п.п. «б» п. 187.1 ст.187 та п.201.1 ст.201 ПКУ та на виконання податкових зобов`язань, позивачем складено податкові накладні №1/2 від 29.03.2022 на загальну суму 42500,00 грн., в тому числі ПДВ 8500 грн, № 2/2 від 31.03.2022 на загальну суму 63865,56 грн., в тому числі ПДВ 10644,26 грн; №2/2 від 12.04.2022 - 270000,00 грн., в тому числі ПДВ 45000,00 грн; №7/2 від 10.05.2022 на загальну суму 81000,00 грн., в тому числі ПДВ 13500,00 грн; №6/2 від 24.05.2022 на загальну суму 99000,00 грн., в тому числі ПДВ 16500,00 грн та №5/2 від 30.05.2022 на загальну суму 50000,00 грн., в тому числі ПДВ 8333,33 грн та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманими позивачем квитанціями від 31.05.2022, від 31.05.2022, від 02.06.2022, від 10.06.2022, від 13.06.2022, від 09.06.2022 податкові накладні №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022 прийнято, але реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Також зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0401, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідно п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відправник: Автоматизована система «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, версія 2.3.8.38.
Суд встановив, що позивач надіслав повідомлення №1, №2, №3, №4, №5, №6 від 07.07.2022 про надання пояснень та копій документів у кількості 13 шт, 13 шт, 14 шт, 19 шт, 19 шт, 19 шт відповідно, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено.
У поданих поясненнях до податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022, вказано, що позивач є юридичною особо, займається підприємницькою діяльністю відповідно до видів кодів які зареєстровані у Єдиному державному реєстрі. Одним із покупців є ТзОВ «Молокозавод «Самбірський», якому на постійній основі, згідно укладеного договору №9 від 03.01.2022 позивач постачає молоко коров`яче незбиране. Документи у підтвердження реалізації товару надаються. Для підтвердження розрахунків між покупцем та позивачем додатково долучено оборонто-сальдові відомості по рахунках. З огляду на пояснення та долучені копії документів, просить прийняти податкові накладні №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022.
Позивач зазначає, що ним було направлено на адресу ДПС копії документів, що підтверджують реальність здійснення операцій по зупинених податкових накладних, а саме: оборотно-сальдову відомість по рахунку 104 за березень 2022 року, оборотно-сальдові відомості по рахунках 103, 104, 105, 1641, 213, 361 за березень- квітень 2022 року; картку рахунку 361 «розрахунку з покупцями в національній валюті» за травень 2022 року; реєстр ідентифікації ВРХ, виписку з банку за 10, 24, 30 травня 2022, договір №9 від 03.01.2022, протокол погодження цін від 01.05.2022 до договору №9 від 03.01.2022, копію ветеринарних довідок; видаткові накладні №25 від 03.03.2022, №26 від 05.03.2022, №27 від 08.03.2022, №28 від 11.03.2022, №29 від 14.03.2022, №30 від 17.03.2022, №31 від 20.03.2022, №32 від 23.03.2022, №33 від 26.03.2022, №34 від 29.03.2022, №35 від 31.03.2022, №30 від 01.04.2022, №31 від 03.04.2022, №32 від 05.04.2022, №33 від 07.04.2022, №34 від 09.04.2022, №35 від 11.04.2022, №36 від 13.04.2022, №37 від 15.04.2022, №38 від 17.04.2022, №39 від 19.04.2022, №40 від 21.04.2022 №41 від 23.04.2022, №42 від 25.04.2022, №43 від 27.04.2022, №44 від 29.04.2022, №45 від 01.05.2022, №36 від 03.05.2022, №47 від 04.05.2022, №57 від 14.05.2022, №58 від 15.05.2022, №59 від 16.05.2022, №60 від 17.05.2022, №61 від 18.05.2022, №62 від 19.05.2022, №63 від 20.05.2022, №64 від 21.05.2022, 65 від 22.05.2022, №69 від 26.05.2022, №70 від 27.05.2022, №71 від 28.05.2022 №72 від 29.05.2022, №73 від 30.05.2022, №74 від 31.05.2022; спеціалізовані товарні накладні, подорожні листи вантажного автомобіля №272617 від 24.03.2022; №272615 від 24.03.2022; №272631 від 20.03.2022; №272620 від 30.03.2022; №272619 від 28.03.2022; №272618 від 26.03.2022; №272617 від 17.03.2022; №272629 від 14.03.2022; №272628 від 11.03.2022; №272627 від 08.03.2022; №272625 від 06.03.2022; №272624 від 02.03.2022; №272637 від 29.04.2022; №272635 від 27.04.2022; №272634 від 25.04.2022; №272633 від 23.04.2022; №272632 від 21.04.2022; №272631 від 19.04.2022; №272630 від 17.04.2022; №272629 від 15.04.2022; №272628 від 13.04.2022; №272627 від 11.04.2022; №272625 від 09.04.2022; №272624 від 07.04.2022; №272622 від 03.04.2022; №272622 від 03.04.2022; №272621 від 01.04.2022; №272638 від 01.05.2022; №272698 від 03.05.2022; №272699 від 04.05.2022; №272700 від 05.05.2022; №272701 від 06.05.2022; №272702 від 07.05.2022; №272703 від 08.05.2022; №272704 від 09.05.2022; №272705 від 10.05.2022; №272707 від 11.05.2022; №272708 від 12.05.2022; №272709 від 13.05.2022; №272710 від 14.05.2022; №272711 від 15.05.2022; №272712 від 16.05.2022; №272714 від 17.05.2022; №272715 від 18.05.2022; №272717 від 19.05.2022; №272718 від 20.05.2022; №272719 від 21.05.2022; №272720 від 22.05.2022; №272724 від 26.05.2022; №272725 від 27.05.2022; №272727 від 28.05.2022; №272721 від 23.05.2022; №272722 від 24.05.2022; №272723 від 25.05.2022; №272728 від 29.05.2022; №272729 від 30.05.2022.
Крім цього долучено журнали-ордери рахунків 103, 104,105. 105, 1641, 213, 361; карту рахунку 361 «Розрахунки з покупцями в національній валюті» за березень-травень 2022 року; реєстр ідентифікації ВРХ, виписки з банку за 15.03.2022, 22.03.2022, 29.03.2022, 05.04.2022, 12.04.2022, 10.05.2022. 24.05.2022, 30.05.2022.
Комісією Головного управління ДПС в Львівській області прийнято рішення №7047850/31318929 від 13.07.2022, №7047849/31318929 від 13.07.2022, №7047851/31319829 від 13.07.2022; №7047854/31318929 від 13.07.2022; №7047853/31318929 від 13.07.2022 та №7047852/31318929 від 13.07.2022 про відмову в реєстрації податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної в зазначених вище рішеннях вказано: «ненадання платником податку копій документів: первинних документів».
Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що на переконання позивача, вищезгадане рішення №7047850/31318929 від 13.07.2022, №7047849/31318929 від 13.07.2022, №7047851/31319829 від 13.07.2022; №7047854/31318929 від 13.07.2022; №7047853/31318929 від 13.07.2022 та №7047852/31318929 від 13.07.2022 про відмову в реєстрації податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022 прийнято за формальних підстав, без належної оцінки наданих позивачем пояснень та документів, які у своїй сукупності є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. А тому, позивач вважає, що є всі підстави для зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022. Вважаючи у зв`язку із цим свої права порушеними та такими, що потребують захисту, позивач звернувся до суду з даним позовом.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02 грудня 2010 року (тут - і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
У силу вимог підпунктів «а» та «б» підпункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податків з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Згідно із абзацами першим-третім пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно із абзацом першим пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Як установлено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацом першим пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно із абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до абзацу п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За змістом абзацу десятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Необхідно зазначити, що згідно із підпунктом 14.1.160 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
За змістом абзацу першого пункту 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 8 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 13-14 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно із пунктом 17 Порядку № 1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно з пунктом 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).
Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022 слугувало те, що податкова накладні відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0401, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідно п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Однак, відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022 зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податкових накладних, які подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість таких квитанцій.
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022 не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (їх) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до такої, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, як слідує зі змісту оскаржуваного рішення, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податків розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У рішенні в графі «додаткова інформація» не зазначено конкретних документів.
Суд звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022.
При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Суд зазначає, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02 липня 2019 року у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Своєю чергою, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
З аналізу матеріалів справи судом встановлено, що позивачем надавались відповідачу копії документів, які підтверджують здійснення господарської операції по якій складено податкову накладну. Вказані документи долучені позивачем також до матеріалів справи.
Відтак, на переконання суду, надіслані позивачем копії первинних та інших документів повністю відображають зміст господарської операції позивача із ТзОВ «Молокозавод «Самбірський» та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію податкової накладної.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно, в межах даної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022.
Суд звертає увагу на те, що всі надані позивачем як суду, так і відповідачу-1 первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, а тому підтверджують факт здійснення господарських операцій.
Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які були надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкових накладних.
При цьому, відповідачі в оскаржуваних рішеннях, а також і представник відповідача під час розгляду справи не навів доводів щодо порушень законодавства при складанні поданих документів.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у цій частині.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022, які сформовані та подані позивачем на реєстрацію суд зазначає таке.
Відповідно до вимог п.п.201.1, 201.10 ст.201 ПК України від 02.12.2010 №2755-VI, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з нормами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (надалі по тексту - Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як вже встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно ч.3 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Водночас суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. За таких обставин, суд вважає, що в даному випадку ефективним способом захисту порушених прав, свобод чи інтересів позивача буде зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні №1/2 від 29.03.2022, № 2/2 від 31.03.2022; №2/2 від 12.04.2022; №7/2 від 10.05.2022; №6/2 від 24.05.2022 та №5/2 від 30.05.2022, що складені позивачем, датою їх подання на реєстрацію.
Висновки суду у даній справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними в його постановах від 02.04.2019 (справа №822/1878/18) та від 18.07.2019 (справа №1740/2004/18).
Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача з кожного відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути судовий збір у розмірі по 7443 грн.
Керуючись ст.ст.14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов селянсько фермерського господарства Ліщук Н.С. (81475, Львівська область, Самбірський район, с. Нагірне; код ЄДРПОУ 31318929) до Головного управління ДПС у Львівській області (79003, Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43968090), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7047850/31318929 від 13.07.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №5/2 від 30.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5/2 від 30.05.2025, що складена селянським фермерським господарством Ліщук Н.С. датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7047849/31318929 від 13.07.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №6/2 від 25.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6/2 від 25.05.2022, що складена селянським фермерським господарством Ліщук Н.С. датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7047851/31318929 від 13.07.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №7/2 від 10.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7/2 від 10.05.2022, що складена селянським фермерським господарством Ліщук Н.С. датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7047854/31318929 від 13.07.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №2/2 від 12.04.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2/2 від 12.04.2022, що складена селянським фермерським господарством Ліщук Н.С. датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7047853/31318929 від 13.07.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №2/2 від 31.03.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2/2 від 31.03.2022, що складена селянським фермерським господарством Ліщук Н.С. датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №7047852/31318929 від 13.07.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1/2 від 29.03.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1/2 від 29.03.2022, що складена селянським фермерським господарством Ліщук Н.С. датою її подання на реєстрацію.
Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь селянсько фермерського господарства ОСОБА_1 судовий збір в сумі 7443 (сім тисяч чотириста сорок три) грн. 00 коп.
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь селянсько фермерського господарства ОСОБА_1 судовий збір в сумі 7443 (сім тисяч чотириста сорок три) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з для складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 16.01.2023.
Суддя Сподарик Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2023 |
Оприлюднено | 19.01.2023 |
Номер документу | 108437158 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні