Рішення
від 16.01.2023 по справі 560/11059/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/11059/22

РІШЕННЯ

іменем України

16 січня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Зільона Ґура" до Державної податкової служби України , Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Позивач звернувся до суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6977151/42818470 від 29.06.2022.

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ФГ "Зільона Ґура" №9 від 21.10.2021 датою набрання законної сили судовим рішенням.

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що ним сформовано та подано на реєстрацію у ЄРПН податкову накладну №9 від 21.10.2021, однак отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1701, 1703 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вказує, що ним було подано до податкового органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №9 від 21.10.2021 на підтвердження реальності господарської операції. Однак, рішенням комісії ГУ ДПС у Хмельницькій області від 29.06.2022 №6977151/42818470 відмовлено у реєстрації податкової накладної №9 від 21.10.2021. Підставою для відмови зазначено, що платником не надано не надано акт приймання - передачі цукрових буряків, акт про відбирання аналізу та проби цукрових буряків, калькуляція виробництва цукру, розрахунок фактичного виходу цукру, документи щодо підтвердження відповідності продукції. Крім того, не надано первинні документи щодо договору оренди комбайна, та договорів позички трактора та склада, а також розрахункові документи. Вважає таке рішення протиправним, оскільки позивачем було надано копії всіх первинних документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції.

До суду надійшов відзив, в якому представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що на порушення пункту 5 Порядку №520 позивач до повідомлення про надання пояснень не надав первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні. В додатковій інформації рішення деталізовано перелік документів, яких не було надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №9 від 21.10.2021 в ЄРПН. Вказує, що необхідність подання вказаних документів передбачена пунктом 5 Порядку №520, та відповідно неподання таких документів слугує підставою для підмови в реєстрації податкової накладної, про що у зазначено в оскаржуваному рішенні.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 24.10.2022 суд відкрив провадження в цій справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Суд встановив, що Фермерське господарство "Зільона Ґура" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Основними видами діяльності ФГ "Зільона Ґура" є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння (код КВЕД 01.11), допоміжна діяльність у рослинництві (код КВЕД 01.61); післяурожайна діяльність (код КВЕД 01.63); виробництво цукру (код КВЕД 10.81).

З 01.04.2019 по даний час ФГ "Зільона Ґура" зареєстровано як платник ПДВ.

Для здійснення господарської діяльності ФГ "Зільона Ґура" використовує на правах оренди земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 82,48 га, які знаходяться на території Війтовецької об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області.

21.02.2019 ФГ "Зільона Ґура" (Користувач) уклало з ОСОБА_1 (Позичкодавець) договір позички транспортних засобів №1, згідно якого Позичкодавець передав Користувачу у безоплатне користування на строк, обумовлений цим Договором, транспортні засоби та сільськогосподарське обладнання, а саме:

- трактор колісний марки Т-150К, 1992 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 ;

- трактор колісний марки ХТЗ 17021, 1999 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2 ;

- фронтальний навантажувач, 2019 року випуску;

- розсіював добрив JARMET 1000 л, 2019 року випуску.

10.04.2019 ФГ "Зільона Ґура" (Користувач) уклало з ОСОБА_1 (Позичкодавець) договір позички транспортних засобів №2, згідно якого Позичкодавець передав Користувачу у безоплатне користування на строк, обумовлений цим Договором, сільськогосподарське обладнання, а саме: коток КЗП-6У, 2019 року випуску, та культиватор передпосівного обробітку ґрунту КПГ-4, 2019 року випуску.

З 12.04.2019 ФГ "Зільона Ґура" на праві власності належать трактор колісний "Беларус 892", 2019 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_3 , та агрегат ґрунтообробний АПМ-4.2.

01.03.2019 ФГ "Зільона Ґура" (Користувач) уклало з ОСОБА_2 (Позичкодавець) договір позички нерухомості №1, згідно якого Позичкодавець передав Користувачу у безоплатне користування на строк, обумовлений цим Договором, склади, загальною площею 2788,0 м кв., розташовані за адресою АДРЕСА_1 .

08.10.2021 між ФОП ОСОБА_3 (Орендодавець) та ФГ "Зільона Ґура" (Орендар) укладено договір №08-10/2021 оренди транспортних засобів з екіпажем, відповідно до якого Орендодавець передає Орендарю в строкове платне користування техніку, а саме комбайн бурякозбиральний марки HOLMER TERRA DOS ТЗ, 2010 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_4 .

ФГ "Зільона Ґура" посіяло у квітні 2021 35 га цукрового буряка, насінням, придбаним у ТОВ "СПЕКТР-АГРО" згідно видаткової накладної №7631 від 31.03.2021.

Згідно акту приймання-передачі техніки від 09.10.2021, ФОП ОСОБА_3 передав, а ФГ "Зільона Ґура" прийняло комбайн бурякозбиральний марки HOLMER TERRA DOS ТЗ, 2010 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_4 .

На виконання умов вказаного договору ФОП ОСОБА_3 надало ФГ "Зільона Ґура" послуги з оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем на загальну суму 128000,25 грн., що підтверджується актом виконання робіт (надання послуг) №1 від 12.10.2021.

ФГ "Зільона Ґура" у жовтні 2021 зібрало 25024,6 ц цукрового буряка.

07.10.2021 між ТОВ "Наркевицький цукровий завод" (Сторона 1) та ФГ "Зільона Ґура" (Сторона 2) укладено договір №07/10/-21 переробки цукрових буряків урожаю 2021 на давальницьких умовах для виробництва цукру (фіксований цукор), відповідно до якого в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Сторона 2 зобов`язується на Земельних ділянках виростити сільськогосподарську продукцію - ОСОБА_4 , зібрати Урожай та передати весь зібраний Урожай Стороні 2 для переробки на Цукор на умовах цього Договору, а Сторона 1 зобов`язується прийняти Урожай та здійснити його переробку на Цукор.

Згідно пункту 3.1 цього Договору, розрахунок по даному Договору за переробку Цукрових буряків на давальницьких умовах проводиться наступним чином:

По закінченню переробки Цукрових буряків, прийнятих від Сторони 2, Сторона 1 зобов`язана надати Стороні 2 75 (сімдесят п`ять) кг Цукру (який по якості відповідає ДСТУ 4623:2006) за кожну здану (отриману Стороною 1) тонну залікової ваги Цукрового буряка (з перерахунком на цукристість), вказану у видатковій накладній (п. 3.1.1).

Решта виробленого Цукру (за виключенням кількості Цукру, зазначеної у п, 3.1.1 Договору) та Продуктів переробки Цукрового буряку (меляса та жом) передається Стороною 2 у власність Сторони 1 в рахунок плати за переробку Цукрового буряку на Цукор за цінами, погодженими Сторонами в додатковій угоді до даного Договору (п. 3.1.2).

Згідно акту приймання-передачі давальницької сировини в переробку №50/69 від 11.10.2021, ФГ "Зільона Ґура" передало ТОВ "Наркевицький цукровий завод" 1000000,00 кг цукрового буряка.

Відповідно до Акту №НАЦ00000050/69 від 11.10.2021 прийому - передачі готової продукції з виробництва згідно договору №07/10/-21 від 08.10.2021, ТОВ "Наркевицький цукровий завод" передав ФГ "Зільона Ґура" 27999 кг меляси, 600000 кг жому сирого та 125534 кг цукру.

ТОВ "Наркевицький цукровий завод" надало ФГ "Зільона Ґура" послуги з переробки 1000 т цукрових буряків, на загальну суму 955644,00 грн., в тому числі 159274,00 гри. ПДВ, що підтверджується актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) №69 від 21.10.2021.

21.10.2021, на виконання умов вказаного договору, ФГ "Зільона Ґура" поставило ТОВ "Наркевицький цукровий завод" 47,865 т цукру, 600 т жому сирого придбаного та 27,999 т меляси, на загальну суму 955647,00 грн., в тому числі 159274,50 грн. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №6 від 21.10.2021.

За результатами даної господарської операції ФГ "Зільона Ґура" за правилом першої події (дата відвантаження товарів) склало податкову накладну №9 від 21.10.2021 на загальну суму 955647,00 грн., в т. ч. 159274,50 грн. ПДВ, яку 11.11.2021 надіслано на реєстрацію до ЄРПН.

Згідно з квитанцією №9341095789 від 11.11.2021 зупинено реєстрацію податкової накладної №9 від 21.10.2021. Зазначено, що "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1701, 1703 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=3.6012%, "Р"=183.36".

27.06.2022 позивачем подано Повідомлення №1 про подання пояснень та копії документів щодо податкової накладної №9 від 21.10.2021, реєстрацію якої зупинено, та скановані копії наступних документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній:

- Договір №08-10/2021 від 08.10.2021, де ФОП ОСОБА_3 - орендодавець, предмет - комбайн бурякозбиральний;

- Договір переробки цукрових буряків №07/10/21 від 07.10.2021, де ТОВ "Наркевицький цукровий завод" - переробник;

- Договір позички ТЗ від 21.02.2019, де ОСОБА_1 - позичкодавець, предмет - трактор колісний, навантажувач, розсіювач;

- Договір позички №1 від 01.03.2019, де ОСОБА_2 - позичкодавець, предмет - склад площею 2788,0м2;

- Видаткова накладна №6 від 21.10.2021 покупець ТОВ "Наркевицький цукровий завод", предмет - цукор, жом, меляса на суму 955 647,0 грн.;

- ТТН, де замовник, одержувач - ТОВ "Наркевицький цукровий завод", товар - цукрові буряки;

- Акт здачі прийняття робіт №69 від 21.10.2021 послуги з переробки цукрових буряків на суму 955 644,0 грн.;

- Акт витрат ПММ, ЗЗР;

- Акт сортування та сушки продукції;

- Акт витрат насіння та садивного матеріалу;

- Видаткова накладна, де постачальник - ТОВ "Спектр Агро", предмет - насіння цукрових буряків;

- Звіт 4 СГ за 2021 під цукровий буряк 35 га. всього 82 га.;

- Звіт 29 СГ за 2021 зібрано цукрових буряків 25024,6 ц. (714 цз 1 га);

- Картка рах.361 з ТОВ "Наркевицький цукровий завод";

- Платіжне доручення №269 від 20.10.2021, де отримувач - ФОП ОСОБА_3 , сума - 128 000,2 грн.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Головного управління ДПС у Хмельницькій області прийнято рішення №6977151/42818470 від 29.06.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 21.10.2021.

Відповідно до оскаржуваного рішення, у реєстрації податкової накладної було відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податку письмових пояснень стосовного підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі "Додаткова інформація" зазначено: Позивачем не надано акт приймання-передачі цукрових буряків, акт про відбирання аналізу та проби цукрових буряків, калькуляція виробництва цукру, розрахунок фактичного виходу цукру, документи щодо підтвердження відповідності продукції. Крім того, не надано первинні документи щодо договору оренди комбайна, та договорів позички трактора та склада, а також розрахункові документи..

Не погоджуючись з прийнятим рішення, позивач оскаржив його в адміністративному порядку.

Рішенням ДПС України від 14.07.2022 №22871/42818470/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Вважаючи протиправним рішення поро відмову в реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з цим позовом.

IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

За правилами пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до отриманих платником податків квитанцій, реєстрація податкової накладної №9 від 21.10.20212 зупинена у зв`язку з їх відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку №3 до Порядку №1165.

Згідно з пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Як зазначалося вище, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №9 від 21.10.20221 в ЄРПН запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач надав пояснення та копії ряду первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджується контролюючим органом.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.

Суд вважає за необхідне зазначити, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Посилання відповідача на ненадання окремих документів, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Також суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути саме по собі підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.

Таким чином, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.06.2022 №6977151/42818470 є протиправним та його необхідно скасувати.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9/2 від 21.10.20212, подану ФГ "Зільона Ґура", суд зазначає наступне.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №9 від 21.10.20212 в ЄРПН. У зв`язку з цим, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, та, як наслідок, наявність підстав для задоволення позовних вимог зобов`язального характеру.

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Наведене свідчить про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання про розподіл відповідно до пункту 5 частини 1статті 244 КАС Україниміж сторонами судових витрат, суд виходить з того, що відповідно до частини першоїстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Статтею 132 КАС Українивизначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат пов`язаних з розглядом справи, належать, в тому числі, витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до частини другоїстатті 134 КАС Україниза результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

За змістом частини 3статті 134 КАС Українидля цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Відповідно до частини 4статті 134 КАС Українидля визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Частиною 5статті 134 КАС Українивизначено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути спів розмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Аналіз наведених положень процесуального законодавства дає підстави для висновку про те, що за результатами розгляду справи, документально підтверджені судові витрати на правничу допомогу адвоката підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Таким чином, при визначенні суми компенсації витрат, понесених на правничу допомогу, до предмета доказування у питанні компенсації понесених у зв`язку з розглядом справи витрат на правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченого адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціни позову та (або) значенню справи.

Вказана правова позиція також відповідає правовим висновкам Верховного Суду, викладеним в постанові від 15.03.2019 по справі № 826/7778/17.

У постанові від 24.01.2019 у справі № 910/15944/17 Верховний Суд зауважив, що при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.

На підтвердження витрат на правову допомогу представник позивача надав: Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії ХМ №000145 видане адвокату Щербатюку О.Д., ордер серії ВО №1042006 від 12.10.2022; договір про надання правової допомоги від 22.07.2022; платіжне доручення №371 від 26.07.2022 про здійснення оплати на суму 8000,00 грн.

За даним Договором надаються наступні юридичні послуги:

- консультації по правовій позиції в необхідних межах;

- підготовка та подання необхідних процесуальних документів;

- представництво інтересів Клієнта у Державній податковій службі України (її територіальних та структурних підрозділах);

- підготовка та надіслання адвокатських запитів;

- вивчення матеріалів Справи;

- участь у розгляді справи Хмельницьким окружним адміністративним судом;

- участь у розгляді справи Сьомим апеляційним адміністративним судом.

3. За роботу у справі Клієнт сплачує Адвокату гонорар, розмір та порядок сплати якого вказано у цьому Договорі.

3.1. Сторони домовилися, що вартість послуг (гонорар) адвоката, згідно даного Договору про надання правової допомоги, становить фіксовану суму - 8 000,00 (восьми тисяч) грн.

3.2. Клієнт зобов`язаний підписати акт приймання-передачі адвокатських послуг протягом трьох днів з моменту отримання. Якщо протягом цього строку зауважень по вказаному акту не надійшло, він вважається підписаним.

Підписання Акта приймання-передачі наданих послуг Клієнтом є: підтвердженням факту достовірності надання вказаних послуг без будь-якого іншого документального підтвердження та підтвердженням відсутності будь-якого виду претензій з його боку.

3.3 Клієнт зобов`язується оплатити послуги Адвоката не пізніше 30 (тридцяти) календарних днів з дня складення Акта про прийняття-передачі наданих послуг.

Суд встановив, що позивачем до матеріалів справи не додано детальний опис робіт (наданих послуг), який би містив: інформацію із зазначенням часу витраченого адвокатом на виконання робіт (надання послуг) зазначених в описі робіт та наданих послуг, погодинної вартості правової допомоги за надані послуги, а також не надав Акт приймання-передачі наданих послуг Клієнтом, що є невід`ємною частиною договору.

Розрахунок платної правової допомоги повинен відображати вартість години за певний вид послуги та час витрачений на: участь у судових засіданнях; вчинення окремих процесуальних дій поза судовим засіданням; ознайомлення з матеріалами справи в суді тощо. Водночас, за відсутності належних та допустимих доказів про обсяг фактично наданих певним адвокатом послуг і виконаних робіт, кількості витраченого часу, розміру гонорару є неможливим надати належну оцінку, визначити співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи, що у свою чергу є підставою для відмови у задоволенні вимоги про відшкодування таких витрат.

Враховуючи встановлене, суд вважає, що у задоволенні вимог про відшкодування витрат на правничу допомогу необхідно відмовити.

Разом з тим, суд встановив, що при зверненні до суду з даним адміністративним позовом, позивач сплатив судовий збір в розмірі 2481,00 грн., відтак понесені судові витрати (судовий збір) необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов фермерського господарства "Зільона Ґура" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6977151/42818470 від 29.06.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ФГ "Зільона Ґура" №9 від 21.10.2021 датою набрання законної сили судовим рішенням.

Стягнути на користь фермерського господарства "Зільона Ґура" судові витрати (судовий збір) в розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 16 січня 2023 року

Позивач:Фермерське господарство "Зільона Ґура" (вул. Миру, буд. 4, с.Зелена, Хмельницький район, Хмельницька область, 31251 , код ЄДРПОУ - 42818470) Відповідач:Державна податкова служба України (Львівська пл., 8, м.Київ 53, 04053 , код ЄДРПОУ - 43005393) Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2023
Оприлюднено19.01.2023
Номер документу108439477
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —560/11059/22

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 25.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 16.01.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні