Рішення
від 18.01.2023 по справі 904/3115/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.01.2023м. ДніпроСправа № 904/3115/22

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Батової Р.Р.

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрест", м. Запоріжжя

до Акціонерного товариства "Акціонерний банк "Радабанк", Дніпропетровська область, м. Дніпро

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Публічне акціонерне товариство «Дніпроважмаш», Дніпропетровська область, м. Дніпро

про стягнення 3 000 000,00 грн.

Представники:

від позивача: Желтобрюхов В.В.,

від відповідача: Вдовін М.В.,

від третьої особи: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрест" звернулося до господарського суду з позовною заявою до Акціонерного товариства "Акціонерний банк "Радабанк" про стягнення 3 000 000,00 грн.

Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договору банківської гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020.

Позивач в позовній заяві просить суд залучити Публічне акціонерне товариство «Дніпроважмаш» в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

Суд ухвалою від 23.09.2022 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі. Залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Публічне акціонерне товариство «Дніпроважмаш». Постановив розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначив підготовче засідання на 17.10.2022.

07.10.2022 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що доказів ненадходження грошових коштів за спірними накладними позивачем не надано. Виходячи з тексту умов договору поставки, реквізитів та тексту банківської гарантії відповідача, а також визначеного у специфікаціях порядку проведення розрахунку між позивачем та третьою особою, можливо з`ясувати що, надані позивачем копії 16 Специфікацій до договору поставки з АТ «Дніпроважмаш» містять тотожні умови оплати поставки товару за специфікацією - 30 календарних днів після отримання продукції. З урахуванням п. 3.2 договору поставки та умов специфікації оплата всіх зазначених поставок здійснюється за рахунок грошових коштів покупця. Жодна з наданих специфікацій не містить умову про те, що у випадку не оплати партії товару за відповідною специфікацією оплата буде здійснена на підставі банківської гарантії, що видана АТ «АБ «Радабанк». Зазначив, що додаткова угода № 6 до договору поставки була укладена 04.11.2021, банківська гарантія відповідача № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 була змінена сторонами 19.11.2021 та діє в редакції від 19.11.2021. Тобто з урахуванням змін гарантія платежу надана для випадків, що виникли після 19.11.2021. Поставки за специфікаціями № 405 від 20.09.2021, № 406 від 11.10.2021, № 407 від 21.10.2021 № 408 від 21.10.2021, № 409 від 29.10.2021, № 410 від 02.11.2021, № 411 від 04.11.2021, № 412 від 10.11.2021, № 413 від 15.11.2021, № 414 від 17.11.2021, № 415 від 18.11.2021, відбулись у період з 20.09.2021 по 18.11.2021. Тобто з наданих 16 Специфікацій постачання товару за 11 Специфікаціями відбувались до 19.11.2021 та у будь-якому випадку не забезпечуються гарантією від 19.11.2021. У зв`язку із чим відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

17.10.2022 позивач подав до суду відповідь на відзив.

В підготовче засідання 17.10.2022 з`явився представник позивача. Представники відповідача та третьої особи в підготовче засідання не з`явились.

Суд ухвалою від 17.10.2022 відклав підготовче засідання на 07.11.2022.

В підготовче засідання 07.11.2022 з`явились представники позивача та відповідача. Представник третьої особи в підготовче засідання не з`явився.

13.10.2022 відповідач подав до суду клопотання про витребування доказів, в якій просить суд витребувати у позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрест» докази проведення розрахунку та отримання грошових коштів від Акціонерного товариства «Дніпроважмаш» в оплату за товар за договором поставки № 0102-СМ від 01.02.2017 за період з 11.10.2021 по 15.09.2022.

У підготовчому засіданні 07.11.2022 оголошено перерву до 21.11.2022.

Суд ухвалою від 07.11.2022 клопотання Акціонерного товариства "Акціонерний банк "Радабанк" про витребування доказів - задовольнив. Витребував у Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрест» докази проведення розрахунку та отримання грошових коштів від Акціонерного товариства «Дніпроважмаш» в оплату за товар за договором поставки № 0102-СМ від 01.02.2017 за період з 11.10.2021 по 15.09.2022, а саме:

- копії платіжних доручень від Акціонерного товариства «Дніпроважмаш» про оплату товару за договором поставки № 0102-СМ від 01.02.2017 за період з 11.10.2021 по 15.09.2022;

- виписку (виписки) по рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрест» про зарахування грошових коштів від Акціонерного товариства «Дніпроважмаш» в якості оплати за договором поставки № 0102-СМ від 01.02.2017 за період з 11.10.2021 по 15.09.2022;

- обґрунтований розрахунок сум, що стягуються за договором поставки № 0102-СМ від 01.02.2017, в межах справи № 904/3115/22.

21.11.2022 позивач подав до суду клопотання про долучення до матеріалів справи доказів на виконання вимог ухвали суду від 07.11.2022.

У підготовче засідання 21.11.2022 з`явився представник позивача. Представники відповідача та третьої особи в підготовче засідання не з`явились.

Суд ухвалою від 21.11.2022 закрив підготовче провадження та призначив справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 05.12.2022.

У судове засідання 05.12.2022 з`явились представники позивача та відповідача, представник третьої особи не з`явився.

У судовому засіданні 05.12.2022 оголошено перерву до 15.12.202.

В судове засідання 15.12.2022 представники позивача, відповідача та третьої особи не з`явились, 15.12.2022 позивач подав клопотання, в якому просив причину неявки (складні погодні умови) визнати поважною та відкласти судове засідання.

Відповідно до п.1 ч.2 ст.202 Господарського процесуального кодексу України суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з таких підстав: неявка в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про направлення йому ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання.

Суд звертає увагу на те, що згідно з приписами статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід уважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.

При цьому, Європейський суд з прав людини зазначає, що розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського Суду з прав людини у справах Савенкова проти України від 02.05.2013, Папазова та інші проти України від 15.03.2012).

Європейський суд щодо тлумачення положення розумний строк в рішенні у справі Броуган (Brogan) та інші проти Сполученого Королівства роз`яснив, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ, і було б неприродно встановлювати один строк в конкретному цифровому виразі для усіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин.

Враховуючи необхідність забезпечення участі сторін в засіданні та право на належний захист своїх прав в суді першої інстанції, для повного, об`єктивного та всебічного розгляду справи, а також з огляду на положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини, суд вважав за необхідне розглянути позовну заяву у розумний строк. З метою надання можливості всім учасникам справи прийняти участь в судовому засіданні і реалізувати свої процесуальні права відкладено розгляд справи по суті на 18.01.2023.

У судове засідання 18.01.2023 з`явились представники позивача та відповідача, представник третьої особи не з`явився.

В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

01.02.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрест» (продавець) та Публічним акціонерним товариством «Дніпроважмаш» (покупець) було укладено договір поставки № 0102-СМ (далі договір поставки).

На умовах даного договору продавець зобов`язується передати покупцеві у власність товар, найменування, кількість та ціна якого вказана в рахунках на оплату та специфікаціях, які є невід`ємною частиною даного договору (п. 1.1. договору поставки).

Покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах даного договору (п. 1.2 договору поставки).

Ціна за одиницю товару та загальна сума за товар, що поставляється, вказується в рахунках та специфікаціях, які є невід`ємною частиною даного договору (п. 3.1. договору поставки).

Покупець здійснює оплату вартості товару шляхом 100 % оплати протягом тридцяти календарних днів з моменту поставки (якщо інше не вказано в специфікації) в безготівковому порядку через перерахування грошових коштів на поточний рахунок покупця, на підставі рахунку на оплату (п. 3.2 договору поставки).

Даний договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2018, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами прийнятих на себе зобов`язань (п. 9.4 договору поставки).

03.09.2018 сторони уклали додаткову угоду № 2 до договору поставки (а.с. 28), в якій дійшли згоди п. 9.4. договору викласти в наступній редакції: «9.4. Даний договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2018, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами прийнятих на себе зобов`язань. Якщо за 30 днів до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін письмово не заявить про бажання його припинити, термін дії цього договору вважається продовженим на кожний наступний календарний рік і на тих самих умовах».

15.04.2019 сторони підписали додаткову угоду № 3 до договору поставки (а.с. 29), в якій дійшли згоди доповнити договір поставки пунктом 3.5. в наступній редакції:

« 3.5. З метою забезпечення виконання зобов`язань за цим договором та специфікаціям покупець зобов`язується оформити та надати постачальнику банківську гарантію платежу та надати її постачальнику протягом 30 календарних днів з дати підписання сторонами додаткової угоди № 3 від 15.04.2019.

3.5.1. Банком гарантом виступає АТ "АБ "Радабанк".

3.5.2. Розмір банківської гарантії платежу складає 2 000 000,00 (два мільйони гривень).

3.5.3. Термін дії банківської гарантії платежу - до повного виконання зобов`язань по специфікаціям, але не пізніше 31.12.2019.

3.5.4. В банківській гарантії платежу повинно бути посилання на цей договір.

3.5.5. В разі внесення змін в договір, таких як продовження терміну дії договору, збільшення суми договору, оформлених належним чином додаткових угод до договору, покупець зобов`язаний внести ці зміні в діючу банківську гарантію платежу та надати її в порядку, узгодженому в п.3.5 цього договору.

3.5.6. Підставою для сплати грошових зобов`язань згідно банківської гарантії платежу є факт порушення зобов`язань покупцем по сплаті вартості продукції згідно з цим договором, який підтверджується ненадходженням грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця у строк, встановлений в п. 3.2. цього договору.

3.5.7. Факт порушення зобов`язань з боку покупця підтверджують наступні документи: первинні документи, що підтверджують отримання товару покупцем згідно з цим договором (специфікація, видаткова накладна, довіреність на отримання ТМЦ, товарно-транспортна накладна).

3.5.8 Всі банківські витрати, пов`язані з випуском та обслуговуванням банківської гарантії платежу, включаючи внесення змін в цю банківську гарантію несе покупець.

3.5.9. У разі ненадання покупцем оригіналів вказаних документів у пункті 3.5.7 продавцю протягом 7 (семи) робочих днів з моменту відвантаження товару постачальником, товар вважається прийнятим покупцем і підлягає оплаті.".

08.11.2019 сторони уклали додаткову угоду № 4 до договору поставки (а.с. 30), в якій вирішили викласти п. 3.5. договору поставки в наступній редакції: « 3.5. З метою забезпечення виконання зобов`язань за цим договором та специфікаціям покупець зобов`язується оформити банківську гарантію платежу та надати її продавцю протягом 30 календарних днів з дати підписання сторонами додаткової угоди № 4 від 08.11.2019.»; викласти п. 3.5.2. договору поставки в наступній редакції: « 3.5.2. Розмір банківської гарантії платежу складає 2 000 000,00 грн.» та викласти п. 3.5.3. договору поставки в наступній редакції: « 3.5.3. Термін дії банківської гарантії платежу до повного виконання зобов`язань по специфікаціям, але не пізніше 10.12.2020.»

Позивач зазначає, що свої зобов`язання перед ПАТ «Дніпроважмаш» за договором поставки виконав належним чином, а саме поставив покупцю у товар на загальну суму 3 718 150,20 грн з ПДВ.

Так, зокрема, відповідно до Специфікації № 406 від 11.10.2021 (т. 1 а.с. 31) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 529 098,60 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками: видатковою накладною № 452 від 12.10.2021 (т. 1 а.с. 32), товарно - транспортною накладною № Р452 від 12.10.2021 (т. 1 а.с. 33), довіреністю № 3420 від 12.10.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 34), податковою накладною № 25 від 12.10.2021 (т. 1 а.с. 35-37).

Відповідно до Специфікації № 407 від 12.10.2021 (т. 1 а.с. 39) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 8532,72 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками: видатковою накладною № 454 від 12.10.2021 (т. 1 а.с. 40), товарно - транспортною накладною № Р454 від 12.10.2021 (т. 1 а.с. 41), довіреністю № 3420 від 12.10.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 42), податковою накладною № 26 від 12.10.2021 (т. 1 а.с. 43-45).

Відповідно до Специфікації № 408 від 21.10.2021 (т. 1 а.с. 46) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 66 960,00 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 466 від 21.10.2021 (т. 1 а.с. 47), товарно - транспортною накладною № Р466 від 21.10.2021 (а.с. 48), довіреністю № 3505 від 21.10.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 49), податковою накладною № 36 від 21.10.2021 (т. 1 а.с. 50-52).

Відповідно до Специфікації № 409 від 29.10.2021 (т. 1 а.с. 53) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 131 130,00 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 487 від 01.11.2021 (т. 1 а.с. 54), товарно - транспортною накладною № Р487 від 01.11.2021 (т. 1 а.с. 55), довіреністю № 3629 від 01.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 56), податковою накладною № 15 від 01.11.2021 (т. 1 а.с. 57-59).

Відповідно до Специфікації № 410 від 02.11.2021 (т. 1 а.с. 60) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 356 811,48 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 490 від 03.11.2021 (т. 1 а.с. 61), товарно - транспортною накладною № Р490 від 03.11.2021 (т. 1 а.с. 62), довіреністю № 3651 від 03.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 63), податковою накладною № 16 від 03.11.2021 (т. 1 а.с. 64-66).

Відповідно до Специфікації № 411 від 04.11.2021 (т. 1 а.с. 67) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 122 760,00 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 498 від 08.11.2021 (т. 1 а.с. 68), товарно - транспортною накладною № Р498 від 08.11.2021 (т. 1 а.с. 69), довіреністю № 3737 від 08.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 70), податковою накладною № 5 від 08.11.2021 (т. 1 а.с. 71-73).

Відповідно до Специфікації № 412 від 10.11.2021 (т. 1 а.с. 74) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 14 097,60 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 513 від 12.11.2021 (т. 1 а.с. 75), товарно - транспортною накладною № Р513 від 12.11.2021 (т. 1 а.с. 76), довіреністю № 3793 від 12.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 77), податковою накладною № 37 від 12.11.2021 (т. 1 а.с. 78-80).

Відповідно до Специфікації № 413 від 15.11.2021 (т. 1 а.с. 81) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 245 520,00 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 521 від 15.11.2021 (т. 1 а.с. 82), товарно - транспортною накладною № Р521 від 15.11.2021 (т. 1 а.с. 83), довіреністю № 3807 від 15.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 84), податковою накладною № 30 від 15.11.2021 (т. 1 а.с. 85-87).

Відповідно до Специфікації № 414 від 17.11.2021 (т. 1 а.с. 88) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 265 547,52 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 528 від 18.11.2021 (т. 1 а.с. 89), товарно - транспортною накладною № Р528 від 18.11.2021 (т. 1 а.с. 90), довіреністю № 3883 від 18.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 91), податковою накладною № 33 від 18.11.2021 (т. 1 а.с. 92-94).

Відповідно до Специфікації № 415 від 18.11.2021 (т. 1 а.с. 95) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 111 600,00 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 529 від 18.11.2021 (т. 1 а.с. 96), товарно - транспортною накладною № Р529 від 18.11.2021 (т. 1 а.с. 97), довіреністю № 3885 від 18.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 98), податковою накладною № 34 від 18.11.2021 (т. 1 а.с. 99-101).

Відповідно до Специфікації № 416 від 26.11.2021 (т. 1 а.с. 102) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 425 902,92 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 542 від 26.11.2021 (т. 1 а.с. 103), товарно - транспортною накладною № Р542 від 26.11.2021 (т. 1 а.с. 104), довіреністю № 3980 від 26.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 105), податковою накладною № 54 від 18.11.2021 (т. 1 а.с. 106-108).

Відповідно до Специфікації № 417 від 30.11.2021 (т. 1 а.с. 109) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 69 750,00 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 558 від 01.12.2021 (т. 1 а.с. 110), товарно - транспортною накладною № Р558 від 01.12.2021 (т. 1 а.с. 111), довіреністю № 4025 від 30.11.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 112), податковою накладною № 1 від 01.12.2021 (т. 1 а.с. 113-115).

Відповідно до Специфікації № 418 від 30.11.2021 (т. 1 а.с. 116) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 458 141,04 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 562 від 01.12.2021 (т. 1 а.с. 117), товарно - транспортною накладною № Р562 від 01.12.2021 (т. 1 а.с. 118), довіреністю № 4055 від 01.12.2021 на отримання товару (т. 1 а.с. 119), податковою накладною № 4 від 01.12.2021 (т. 1 а.с. 120-122).

Відповідно до Специфікації № 419 від 04.02.2022 (т. 1 а.с. 123) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 215 807,76 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 56 від 04.02.2022 (т. 1 а.с. 124), товарно - транспортною накладною № Р56 від 04.02.2022 (т. 1 а.с. 125), довіреністю № 174 від 04.02.2022 на отримання товару (т. 1 а.с. 126), податковою накладною № 10 від 04.02.2022 (т. 1 а.с. 127-129).

Відповідно до Специфікації № 420 від 31.05.2022 (т. 1 а.с. 130) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 338 307,84 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 127 від 31.05.2022 на суму 225 538,56 грн (т. 1 а.с. 131), товарно - транспортною накладною № Р127 від 31.05.2022 (т. 1 а.с. 132), довіреністю № 294 від 31.05.2022 на отримання товару (т. 1 а.с. 133), податковою накладною № 17 від 31.05.2022 (т. 1 а.с. 134-136); видатковою накладною № 145 від 24.06.2022 на суму 112 769,28 грн (т. 1 а.с. 137), товарно - транспортною накладною № Р145 від 24.06.2022 (т. 1 а.с. 138), довіреністю № 333 від 24.06.2022 на отримання товару (т. 1 а.с. 139), податковою накладною № 17 від 24.06.2022 (т. 1 а.с. 140-142).

Відповідно до Специфікації № 421 від 23.06.2022 (т. 1 а.с. 143) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 112 769,28 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 147 від 29.06.2022 (т. 1 а.с. 144), товарно - транспортною накладною № Р147 від 29.06.2022 (т. 1 а.с. 145), довіреністю № 354 від 28.06.2022 на отримання товару (т. 1 а.с. 146), податковою накладною № 19 від 29.06.2022 (т. 1 а.с. 147-149).

Відповідно до Специфікації № 422 від 04.07.2022 (т. 1 а.с. 150) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 7 146,00 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 149 від 04.07.2022 (т. 1 а.с. 151), товарно - транспортною накладною № Р149 від 04.07.2022 (т. 1 а.с. 152), довіреністю № 370 від 04.07.2022 на отримання товару (т. 1 а.с. 153), податковою накладною № 1 від 04.07.2022 (т. 1 а.с. 154-156).

Відповідно до Специфікації № 423 від 15.07.2022 (т. 1 а.с. 157) ТОВ «Укрест» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 112 769,28 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 161 від 18.07.2022 (т. 1 а.с. 158), товарно - транспортною накладною № Р161 від 15.07.2022 (т. 1 а.с. 159), довіреністю № 396 від 15.07.2022 на отримання товару (т. 1 а.с. 160), податковою накладною № 11 від 18.07.2022 (т. 1 а.с. 161-163).

Відповідно до Специфікації № 424 від 18.07.2022 (т. 1 а.с. 164) ТОВ «УКРЕСТ» було поставлено ПАТ «Дніпроважмаш» продукцію на загальну суму 125 498,16 грн з ПДВ, що підтверджується підписаними сторонами та скріпленими їх печатками видатковою накладною № 167 від 21.07.2022 (т. 1 а.с. 165), товарно - транспортною накладною № Р167 від 21.07.2022 (т. 1 а.с. 166), довіреністю № 412 від 20.07.2022 на отримання товару (т. 1 а.с. 167), податковою накладною № 14 від 21.07.2022 (т. 1 а.с. 168-170).

Відповідно до п. 3.2 договору поставки покупець здійснює оплату вартості товару шляхом 100 % оплати протягом тридцяти календарних днів з моменту поставки (якщо інше не вказано в специфікації) в безготівковому порядку через перерахування грошових коштів на поточний рахунок покупця, на підставі рахунку на оплату.

Однак, як зазначає позивач, ВАТ «Дніпроважмаш» в порушення умов договору поставки за поставлений товар сплатило не в повному обсязі та з порушенням встановленого договором строку оплати.

Як зазначає позивач, відповідно до п. 3.2 договору поставки строк оплати вартості поставленого товару:

- за Специфікацією № 406 від 11.10.2021 настав 11.11.2021, частково в розмірі 212 537,22 грн з ПДВ поставка товару була сплачена згідно платіжного доручення № 3056 від 19.07.2022 (а.с. 38). Заборгованість за Специфікацією № 406 від 12.10.2021 становить 316 561,30 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 407 від 12.10.2021 настав 11.11.2021, заборгованість становить становить 8532,72 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 408 від 21.10.2021 настав 20.11.2021, заборгованість становить 66 960,00 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 409 від 29.10.2021 настав 01.12.2021, заборгованість становить 131 130, 00 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 410 від 02.11.2021 настав 04.12.2021, заборгованість становить 356 811,48 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 411 від 04.11.2021 настав 07.12.2021, заборгованість становить 122 760,00 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 412 від 10.11.2021 настав 13.12.2021, заборгованість становить 14 097,60 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 413 від 15.11.2021 настав 15.12.2021, заборгованість становить 245 520,00 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 414 від 17.11.2021 настав 17.12.2021, заборгованість становить 265 547,52 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 415 від 18.11.2021 настав 18.12.2021, заборгованість становить 111 600,00 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 416 від 26.11.2021 настав 26.12.2021, заборгованість становить 425 902,92 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 417 від 30.11.2021 настав 30.12.2021, заборгованість становить 69 750,00 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 418 від 30.11.2021 настав 30.12.2021, заборгованість становить 458 141,04 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 419 від 04.02.2022 настав 06.03.2022, заборгованість становить 215 807,76 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 420 від 31.05.2022 настав 30.06.2022 за видатковою накладною № 127 від 31.05.2022 та 24.07.2022 за видатковою накладною № 145 від 24.06.2022, загальна сума заборгованості становить 338 307,84 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 421 від 23.06.2022 настав 29.07.2022, заборгованість становить 112 769,28 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 422 від 04.07.2022 настав 03.08.2022, заборгованість становить 7 146,00 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 423 від 15.07.2022 настав 17.08.2022, заборгованість становить 112 769,28 грн з ПДВ;

- за Специфікацією № 424 від 18.07.2022 настав 20.08.2022, заборгованість становить 125 498,16 грн з ПДВ.

Позивач вказав, що загальна сума невиконаного грошового зобов`язання ВАТ «Дніпроважмаш» перед ТОВ «Укрест» станом на 01.09.2022 за період з 11.11.2021 по 20.08.2022 становить 3 505 615,98 грн з ПДВ.

Господарський суд зазначає, що з урахування зазначеної позивачем часткової оплати розмір заборгованості з оплати поставленого спірного товару становить 3 505 612,98 грн.

01.12.2020 сторони підписали додаткову угоду № 5 до договору поставки (т. 1 а.с. 171), в якій вирішили п. 3.5 договору поставки викласти в наступній редакції: « 3.5. З метою забезпечення виконання зобов`язань за цим договором та специфікаціями до нього, покупець зобов`язується оформити банківську гарантію платежу та надати її Продавцю протягом 15 календарних днів з дати підписання сторонами додаткової угоди № 5 від 01.12.2020 р. Розмір банківської гарантії платежу має складати 3 000 000,00 (три мільйона гривень). Строк дії банківської гарантії платежу - до 10.10.2021 або до повного виконання зобов`язань по специфікаціям, якщо ця подія наступить раніше.».

11.12.2020 Акціонерним товариством «Акціонерний банк «Радабанк» була оформлена Банківська гарантія № 20920/15Г-П/0 (т. 1 а.с. 172), відповідно до якої АТ «АБ» «Радабанк», далі іменується гарант, проінформований про те, що АТ «Дніпроважмаш», далі іменується принципал, та ТОВ «Укрест», далі іменується бенефіціар, уклали договір поставки № 0102-СМ від 01.02.2017 з додатковими договорами, в тому числі додаткову угоду № 5 від 01.12.2020 до цього договору (що далі іменується договір) на поставку продукції (що далі іменується - продукція), а також те, що в забезпечення виконання принципалом зобов`язань по сплаті за продукцію за договором має бути надана безумовна, безвідклична банківська гарантія платежу на користь бенефіціара (що далі іменується гарантія).

Перелік випадків порушення умов договору принципалом: порушення покупцем передбачених договором строків оплати за поставлений товар.

На підставі викладеного Гарант бере на себе безвідкличне безумовне зобов`язання сплатити бенефіціару на його першу письмову вимогу протягом п`яти банківських днів з дати отримання належним чином оформленої вимоги, суму у межах 3 000 000,00 грн.

Ця гарантія не може бути відкликана гарантом.

Бенефіціар не може поступатися права вимоги за цією банківською гарантією третім особам.

Строк дії цієї гарантії до 10.12.2021 (включно).

Умови щодо збільшення/зменшення суми гарантії: сума гарантії може бути зменшена після отримання від бенефіціара повідомлення про прийняття відповідних змін.

Виплата по гарантії здійснюється на користь ТОВ «Укрест», код ЄДРПОУ 30958391, ПАТ «Банк Восток», ІВАN UА523071230000026005010337196, 49051, м. Дніпро, вул. Курсантська, 24, код банку 307123, код ЄДРПОУ 26237202.

Заява з вимогою платежу по даній гарантії може бути спрямована гаранту до закінчення строку дії даної гарантії.

Передбачене цією гарантією зобов`язання гаранта перед бенефіціаром обмежується сумою, на яку видана ця гарантія.

Зобов`язання гаранта по виплаті суми гарантії вважається виконаними належним чином з дати зарахування грошових коштів на рахунок бенефіціара.

Дія гарантії припиняється:

1) сплатою бенефіціару суми, на яку видана гарантія;

2) після закінчення строку, на яку видана гарантія;

3) унаслідок відмови бенефіціара від своїх прав за гарантією шляхом повернення оригіналу гарантії або шляхом подання гаранту письмового підтвердження або повідомлення про звільнення гаранта від зобов`язань за цією гарантією.

04.11.2021 позивач та ПАТ «Дніпроважмаш» підписали додаткову угоду № 6 до договору поставки (т. 1 а.с. 173), в якій вирішили п. 3.5 договору поставки викласти в наступній редакції: « 3.5. З метою забезпечення виконання зобов`язань за цим договором та специфікаціями до нього, покупець зобов`язується оформити банківську гарантію платежу та надати її продавцю протягом 15 календарних днів з дати підписання сторонами додаткової угоди № 6 від 04.11.2021. Розмір банківської гарантії платежу має складати 3 000 000,00 грн. Строк дії банківської гарантії платежу - до 07.12.2022».

19.11.2021 змінами № 1 (т. 1 а.с. 174) Банківську гарантію № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 викладено у новій редакції: «АТ «АБ» «Радабанк», далі іменується гарант, проінформоване про те, що АТ «Дніпроважмаш», далі іменується принципал, та ТОВ «Укрест», далі іменується бенефіціар, уклали договір поставки № 0102-СМ від 01.02.2017 з додатковою угодою № 5 від 01.12.2020, додатковою угодою № 6 від 04.11.2021 до нього (що далі іменується договір) на поставку продукції (що далі іменується - продукція), а також те, що в забезпечення виконання принципалом зобов`язань по сплаті за продукцію за договором має бути надана безумовна, безвідклична банківська гарантія платежу на користь бенефіціара (що далі іменується гарантія).

Перелік випадків порушення умов договору принципалом: порушення покупцем передбачених договором строків оплати за поставлений товар.

На підставі викладеного гарант бере на себе безвідкличне безумовне зобов`язання сплатити бенефіціару на його першу письмову вимогу протягом п`яти банківських днів з дати отримання належним чином оформленої вимоги, суму у межах 3 000 000,00 грн.

Ця гарантія не може бути відкликана гарантом.

Бенефіціар не може поступатися права вимоги за цією банківською гарантією третім особам.

Строк дії цієї гарантії до 07.12.2022 (включно).

Умови щодо збільшення/зменшення суми гарантії: сума гарантії може бути зменшена після отримання від бенефіціара повідомлення про прийняття відповідних змін.

Виплата по гарантії здійснюється на користь ТОВ «Укрест», код ЄДРПОУ 30958391, ПАТ «Банк Восток», ІВАN UА523071230000026005010337196, 49051, м. Дніпро, вул. Курсантська, 24, код банку 307123, код ЄДРПОУ 26237202.

Заява з вимогою платежу по даній гарантії може бути спрямована гаранту до закінчення строку дії даної гарантії.

Передбачене цією гарантією зобов`язання гаранта перед бенефіціаром обмежується сумою, на яку видана ця гарантія.

Зобов`язання гаранта по виплаті суми гарантії вважається виконаними належним чином з дати зарахування грошових коштів на рахунок бенефіціара.

Дія гарантії припиняється:

1) сплатою бенефіціару суми, на яку видана гарантія;

2) після закінчення строку, на яку видана гарантія;

3) унаслідок відмови бенефіціара від своїх прав за гарантією шляхом повернення оригіналу Гарантії або шляхом подання гаранту письмового підтвердження або повідомлення про звільнення гаранта від зобов`язань за цією гарантією.».

Позивач зазначає, що ВАТ «Дніпроважмаш» не виконує свої зобов`язання перед ТОВ «Укрест» щодо своєчасної оплати за договором поставки № 0102-СМ від 01.02.2017 з додатковими угодами та специфікаціями до нього, покупцем порушені передбачені договором поставки строки оплати за поставлений товар, що є порушення умов договору принципалом, в забезпечення виконання якого була надана безумовна, безвідклична банківська гарантія платежу на користь бенефіціара - банківська гарантія АТ «АБ`Радабанк» № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 зі змінами № 1 від 19.11.2021.

Листом № 61/119 від 24.03.2022 (т. 1 а.с. 175) АТ «Дніпроважмаш» повідомило ТОВ «Укрест» про неможливість виконання наявних зобов`язань за договором поставки № 0102-СМ від 01.02.2017 внаслідок виникнення обставин непереборної сили: військової агресії російської федерації проти України (воєнні дії).

З огляду на викладене, позивач звернувся до відповідача з вимогою беніфіціара № 1 від 15.03.2022 (т. 1 а.с. 176), в якій повідомив, що станом на 15.03.2022 заборгованість принципала за договором поставки на користь бенефіціара становить 4 000 490,86 грн. У зв`язку із чим позивач вимагав здійснити виплату на повну суму 3 000 000,00 грн відповідно до наданої гарантії №20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 зі змінами № 1 від 19.11.2021.

Листом № 945 від 30.03.2022 (т. 1 а.с. 177-178) АТ «АБ «Радабанк» зазначило, що вимога бенефіціара містить інформацію про наявність порушення принципалом строків оплати за поставлений товар та зазначено розмір заборгованості 4 000 490,86 грн. Однак жодного доказу порушення принципалом умов договору постачання товару бенефіціаром та відсутності оплати за поставлений товар від принципала банку не надано. У зв`язку із чим банк відмовив бенефіціару в задоволенні вимоги бенефіціара № 1.

В подальшому позивач звернувся до відповідача з письмовою вимогою від 05.07.2022 про сплату за Банківською гарантією № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 зі змінами № 1 від 19.11.2021 (т. 1 а.с. 179-185), в якій повідомив, що загальна сума невиконаного грошового зобов`язання ВАТ «Дніпроважмаш» перед ТОВ «Укрест» станом на 01.07.2022 за період з 20.09.2021 по 31.05.2022 становить 3 525 490,86 грн з ПДВ. У зв`язку із чим позивач вимагав здійснити виплату на повну суму 3 000 000,00 грн відповідно до наданої гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 зі змінами №1 від 19.11.2021.

До вказаної вимоги позивачем додано: специфікації, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, довіреності на отримання товару, податкові накладні.

Листом № 226-1/02/2022 від 19.07.2022 (т. 1 а.с. 186-190) відповідач повідомив позивача, що письмова вимога № б/н від 05.07.2022 не підлягає задоволенню, оскільки видаткові накладні містять посилання на договір, але не містять посилання на специфікації, товарно-транспортні накладні не містять посилання на видаткові накладні, специфікації та договір. Поставки за специфікаціями № 405 від 20.09.2021, № 406 від 12.10.2021, № 407 від 12.10.2021, № 408 від 21.10.2021, № 409 від 29.10.2021, № 410 від 02.11.2021, № 411 від 04.11.2021, № 412 від 10.11.2021, № 413 від 15.11.2021, № 414 від 17.11.2021, № 415 від 18.11.2021 відбулись у період з 20.09.2021 по 18.11.2021. Тобто з наданих 16 специфікацій постачання товару за 11 специфікаціями відбувались до 19.11.2021 та у будь-якому випадку не забезпечуються гарантією від 19.11.2021.

Позивач зазначає, що банківська гарантія № 20920/15Г-П/0 була видана 11.12.2020, відповідно до умов додаткової угоди № 5 від 01.12.2020 до договору поставки. А вже зміни № 1 від 19.11.2021 до банківської гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020, за якими вона викладена в новій редакції, були внесені згідно умов додаткової угоди № 6 від 04.11.2021 до договору поставки № 0102-СМ від 01.02.2017. Вищевказаними документами сторони не погоджували, що з урахуванням змін безумовна, безвідклична банківська гарантія платежу на користь бенефіціара надана для випадків порушення умов договору принципалом, які виникли після 19.11.2021, як помилково та необґрунтовано вказує відповідач у листі № 226-1/02/2022 від 19.07.2022. Навпаки, змінами № 1 від 19.11.2021 строк дії Банківської гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 визначений до 07.12.2022 (включно).

Позивач зазначає, що відповідач банківську гарантію у розмірі 3 000 000,00 грн не сплатив, що і стало причиною звернення до суду.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).

За договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму (ч.1 ст.712 Цивільного кодексу України)

За договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму (ч.1 ст. 265 Господарського кодексу України).

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 2 ст. 712 Цивільного кодексу України).

За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму (ч. 1 ст. 655 Цивільного кодексу України).

Виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком, правом довірчої власності (ч. 1 ст. 546 Цивільного кодексу України).

За гарантією банк, інша фінансова установа, страхова організація (гарант) гарантує перед кредитором (бенефіціаром) виконання боржником (принципалом) свого обов`язку. Гарант відповідає перед кредитором за порушення зобов`язання боржником (ст. 560 Цивільного кодексу України).

Гарантія діє протягом строку, на який вона видана (ч. 1 ст. 561 Цивільного кодексу України).

Гарантія є чинною від дня її видачі, якщо в ній не встановлено інше (ч. 2 ст. 561 Цивільного кодексу України).

У разі порушення боржником зобов`язання, забезпеченого гарантією, гарант зобов`язаний сплатити кредиторові грошову суму відповідно до умов гарантії (ч. 1 ст. 563 Цивільного кодексу України).

Вимога кредитора до гаранта про сплату грошової суми відповідно до виданої ним гарантії пред`являється у письмовій формі. До вимоги додаються документи, вказані в гарантії (ч. 2 ст. 563 Цивільного кодексу України).

У вимозі до гаранта або у доданих до неї документах кредитор повинен вказати, у чому полягає порушення боржником основного зобов`язання, забезпеченого гарантією (ч. 3 ст. 563 Цивільного кодексу України).

Після одержання вимоги кредитора гарант повинен негайно повідомити про це боржника і передати йому копії вимоги разом з доданими до неї документами (ч. 1 ст. 564 Цивільного кодексу України).

Гарант повинен розглянути вимогу кредитора разом з доданими до неї документами в установлений у гарантії строк, а у разі його відсутності - в розумний строк і встановити відповідність вимоги та доданих до неї документів умовам гарантії (ч. 2 ст. 564 Цивільного кодексу України).

Гарант має право відмовитися від задоволення вимоги кредитора, якщо вимога або додані до неї документи не відповідають умовам гарантії або якщо вони подані гарантові після закінчення строку дії гарантії (ч. 1 ст. 565 Цивільного кодексу України).

Гарант повинен негайно повідомити кредитора про відмову від задоволення його вимоги (ч. 2 ст. 565 Цивільного кодексу України).

Обов`язок гаранта перед кредитором обмежується сплатою суми, на яку видано гарантію. У разі порушення гарантом свого обов`язку його відповідальність перед кредитором не обмежується сумою, на яку видано гарантію, якщо інше не встановлено у гарантії (ч. 1 ст. 566 Цивільного кодексу України).

Зобов`язання гаранта перед кредитором припиняється у разі:

1) сплати кредиторові суми, на яку видано гарантію;

2) закінчення строку дії гарантії;

3) відмови кредитора від своїх прав за гарантією шляхом повернення її гарантові або шляхом подання гаранту письмової заяви про звільнення його від обов`язків за гарантією (ч. 1 ст. 568 Цивільного кодексу України).

Відповідно до банківської гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 заява з вимогою платежу по даній гарантії може бути спрямована гаранту до закінчення строку дії даної гарантії; на підставі викладеного гарант бере на себе безвідкличне безумовне зобов`язання сплатити бенефіціару на його першу письмову вимогу протягом п`яти банківських днів з дати отримання належним чином оформленої вимоги, суму у межах 3 000 000,00 грн.

Господарський суд зазначає, що банківська гарантія № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 не містить переліку документів, які повинні додаватись до вимоги про сплату грошової суми відповідно до виданої гарантії.

В той же час відповідно до п. 3.5 договору (в редакції додаткової угоди № 5 від 01.12.2020 до договору поставки) з метою забезпечення виконання зобов`язань за цим договором та специфікаціями до нього, покупець зобов`язується оформити банківську гарантію платежу та надати її продавцю протягом 15 календарних днів з дати підписання сторонами додаткової угоди № 5 від 01.12.2020. Розмір банківської гарантії платежу має складати 3 000 000,00 (три мільйона гривень). Строк дії банківської гарантії платежу - до 10.10.2021 або до повного виконання зобов`язань по специфікаціям, якщо ця подія наступить раніше.».

Банком гарантом виступає АТ "АБ "Радабанк" (п. 3.5.1. договору поставки).

В банківській гарантії платежу повинно бути посилання на цей договір (п. 3.5.4. договору поставки).

Підставою для сплати грошових зобов`язань згідно банківської гарантії платежу є факт порушення зобов`язань покупцем по сплаті вартості продукції згідно з цим договором, який підтверджується ненадходженням грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця у строк, встановлений в п. 3.2. цього договору (п. 3.5.6. договору поставки).

Факт порушення зобов`язань з боку покупця підтверджують наступні документи: первинні документи, що підтверджують отримання товару покупцем згідно з цим договором (специфікація, видаткова накладна, довіреність на отримання ТМЦ, товарно-транспортна накладна) (п. 3.5.7. договору поставки).

Господарський суд зазначає, що матеріалами справи підтверджується факт здійснення поставки АТ «Дніпроважмаш» товару на загальну суму 3 718 150,20 грн з ПДВ.

Позивач вказав, що загальна сума невиконаного грошового зобов`язання ВАТ «Дніпроважмаш» перед ТОВ «Укрест» станом на 01.09.2022 за період з 11.11.2021 по 20.08.2022 становить 3 505 615,98 грн з ПДВ.

Позивач в межах строку дії гарантії звернувся до відповідача із письмовою вимогою від 05.07.2022 про сплату за Банківською гарантією № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 зі змінами № 1 від 19.11.2021 (т. 1 а.с. 179-185), в якій повідомив, що загальна сума невиконаного грошового зобов`язання ВАТ «Дніпроважмаш» перед ТОВ «Укрест» станом на 01.07.2022 за період з 20.09.2021 по 31.05.2022 становить 3 525 490,86 грн з ПДВ. У зв`язку із чим позивач вимагав здійснити виплату на повну суму 3 000 000,00 грн відповідно до наданої гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 зі змінами № 1 від 19.11.2021.

До вказаної вимоги позивачем додано: специфікації, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, довіреності на отримання товару, податкові накладні.

Господарський суд вважає за доцільне зазначити, що в матеріалах справи відсутні зазначені в якості додатків до вимоги: специфікація № 405 від 20.09.2021, видаткова накладна № 411 від 20.09.2021, товарно - транспортна накладна № Р411 від 20.09.2021, довіреність № 3183 від 20.09.2021 на отримання товару, податкова накладна № 34 від 20.09.2021.

Однак навіть не зважаючи на це, загальна вартість поставленого за видатковою накладною № 452 від 12.10.2021, видатковою накладною № 454 від 12.10.2021, видатковою накладною № 466 від 21.10.2021, видатковою накладною № 487 від 01.11.2021, видатковою накладною № 490 від 03.11.2021, видатковою накладною № 498 від 08.11.2021, видатковою накладною № 513 від 12.11.2021, видатковою накладною № 521 від 15.11.2021, видатковою накладною № 528 від 18.11.2021, видатковою накладною № 529 від 18.11.2021, видатковою накладною № 542 від 26.11.2021, видатковою накладною № 558 від 01.12.2021, видатковою накладною № 562 від 01.12.2021, видатковою накладною № 56 від 04.02.2022, видатковою накладною № 127 від 31.05.2022, які додані до направленої відповідачу вимоги, становить 3 247 198,20 грн.

За твердженням позивача з оплата оплати на суму 250 996,32 грн в рахунок погашення спірної заборгованості зараховано 212 537,22 грн. вказана оплата здійснена лише 19.07.2022, тобто вже після звернення до відповідача із вказаною вимогою.

Господарський суд зазначає, що письмова вимога позивача від 05.07.2022 про сплату за Банківською гарантією № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 зі змінами № 1 від 19.11.2021 оформлена належним чином та подана в межах строку дії гарантії. Також до вимоги додані документи, які підтверджують факт постачання товару АТ «Дніпроважмаш», передбачені п. 3.5.7. договору поставки.

Таким чином, відповідач повинен був розглянути вимогу разом з доданими до неї документами в установлений у гарантії строк та за результатами розгляду сплатити позивачу грошову суму відповідно до умов гарантії.

Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України).

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України).

Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ч. 1 ст. 599 Цивільного кодексу України).

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).

У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).

Доказів сплати банківської гарантії в сумі 3 000 000,00 грн відповідач не надав.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що доказів ненадходження грошових коштів за спірними накладними позивачем не надано. Виходячи з тексту умов договору поставки, реквізитів та тексту банківської гарантії відповідача, а також визначеного у специфікаціях порядку проведення розрахунку між позивачем та третьою особою, можливо з`ясувати що, надані позивачем копії 16 Специфікацій до договору поставки з АТ «Дніпроважмаш» містять тотожні умови оплати поставки товару за специфікацією - 30 календарних днів після отримання продукції. З урахуванням п. 3.2 договору поставки та умов специфікації оплата всіх зазначених поставок здійснюється за рахунок грошових коштів покупця. Жодна з наданих специфікацій не містить умову про те, що у випадку не оплати партії товару за відповідною специфікацією оплата буде здійснена на підставі банківської гарантії, що видана АТ «АБ «Радабанк». Зазначив, що додаткова угода № 6 до договору поставки була укладена 04.11.2021, банківська гарантія відповідача № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 була змінена сторонами 19.11.2021 та діє в редакції від 19.11.2021. Тобто з урахуванням змін гарантія платежу надана для випадків, що виникли після 19.11.2021. Поставки за специфікаціями № 405 від 20.09.2021, № 406 від 11.10.2021, № 407 від 21.10.2021 № 408 від 21.10.2021, № 409 від 29.10.2021, № 410 від 02.11.2021, № 411 від 04.11.2021, № 412 від 10.11.2021, № 413 від 15.11.2021, № 414 від 17.11.2021, № 415 від 18.11.2021, відбулись у період з 20.09.2021 по 18.11.2021. Тобто з наданих 16 Специфікацій постачання товару за 11 Специфікаціями відбувались до 19.11.2021 та у будь-якому випадку не забезпечуються гарантією від 19.11.2021. У зв`язку із чим відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Господарський суд зазначає, що Акціонерним товариством «Акціонерний банк «Радабанк» була оформлена лише одна Банківська гарантія № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 (т.1 а.с.172), а в подальшому 19.11.2021 змінами № 1 (т. 1 а.с. 174) Банківську гарантію № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 викладено у новій редакції.

Фактично Змінами № 1 до Банківської гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 змінено строк дії цієї гарантії (до 07.12.2022 (включно), а також відображено факт укладання додаткової угоди № 6 від 04.11.2021 до договору поставки. Всі інші положення Банківської гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 залишились незмінними.

Також господарський суд звертає увагу, що Зміни № 1 до Банківської гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 не передбачають втрати чинності Банківської гарантії № 20920/15Г-П/0 від 11.12.2020 після підписання Змін № 1 від 19.11.2021.

Як вказано вище, матеріалами справи підтверджується факт здійснення поставки АТ «Дніпроважмаш» товару на загальну суму 3 718 150,20 грн з ПДВ. Разом з тим матеріали справи не містять доказів оплати АТ «Дніпроважмаш» товару на суму 3 505 612,98 грн.

Також, господарський суд зазначає, що враховуючи положення ч.1 ст.9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до пункту 58 рішення Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994, пункт 29).

У рішенні Суду у справі "Трофимчук проти України" від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини також зазначено, що вимога щодо обґрунтованості рішень не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

Тому суд вважає за необхідне відзначити, що інші доводи та міркування учасників справи судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.

Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення 3 000 000,00 грн є правомірними та підлягають задоволенню.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в розмірі 45 000,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Акціонерного товариства "Акціонерний банк "Радабанк" (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. В. Мономаха, буд. 5, ідентифікаційний код 21322127) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрест" (69037, м. Запоріжжя, вул. Л. Жаботинського, буд. 12, офіс 30, ідентифікаційний код 30958391) 3 000 000,00 грн, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 45 000,00 грн, про що видати наказ.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 19.01.2023

Суддя І.В. Мілєва

Дата ухвалення рішення18.01.2023
Оприлюднено20.01.2023
Номер документу108479325
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 3 000 000,00 грн

Судовий реєстр по справі —904/3115/22

Ухвала від 20.04.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 07.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 02.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 18.01.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Рішення від 18.01.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 15.12.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 07.11.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 17.10.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні