Рішення
від 11.01.2023 по справі 909/845/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/845/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11.01.2023 м. Івано-Франківськ

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Михайлишина В. В., секретаря судового засідання Шутки О.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом: Акціонерного товариства "Українська залізниця"

(вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03150)

в особі її регіональної філії "Львівська залізниця"

(вул. Гоголя, буд. 1, м. Львів, Львівської області, 79007)

до відповідача: Товариства з додатковою відповідальністю "ІВАНО-

ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН"

(вул. Височана, буд 34, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська

область, 76014)

про стягнення заборгованості в розмірі 216 736, 92 гривень,

за участю:

від позивача: представник в судове засідання не з`явився,

від відповідача: Шунтова Олександра Михайловича,

В С Т А Н О В И В:

1. Під час судового розгляду справи здійснювалося фіксування судових засідань за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

2. Рішення у даній справі ухвалено у нарадчій кімнаті за результатами оцінки поданих доказів.

3. За результатами розгляду справи суд бере до уваги таке.

І. СУТЬ СПОРУ

4. У жовтні 2022 року до Господарського суду Івано-Франківської області звернулося Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" із позовною заявою до Товариства з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" про стягнення заборгованості за договором про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом в сумі 216 736, 92 гривень.

ІІ. ВИРІШЕННЯ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ ПИТАНЬ ПІД ЧАС РОЗГЛЯДУ СПРАВИ

5. 20.10.2022 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; постановив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи; розгляд справи по суті призначив на 16.11.2022; зобов`язав сторони подати заяви по суті спору, зокрема: відповідачу встановив 15-денний строк з моменту вручення ухвали суду для подачі відзиву на позов.

6. 15.11.2022 за вх. № 15583/22 через підсистему "Електронний суд" до суду надійшла заява представника Товариства з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" - адвоката Шунтова О. М. про надання доступу до електронної справи.

7. В судовому засіданні 16.11.2022 представник відповідача - адвокат Шунтов О. М. заявив усне клопотання про відкладення розгляду справи та заяву про продовження процесуального строку для подання відзиву на позов. У тому ж судовому засіданні суд задовольнив означені клопотання адвоката Шунтова О. М., поновив відповідачу процесуальний строк для надання відзиву, розгляд справи по суті відклав на 24.11.2022.

8. 21.11.2022 за вх. № 15881/22 до канцелярії суду від Товариства з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" надійшов відзив на позовну заяву.

9. 23.11.2022 за вх. № 16017/22 на електронну адресу суду від Акціонерного товариства "Українська залізниця" поступила відповідь на відзив.

10. 24.11.2022 протокольною ухвалою суд оголосив перерву в судовому засіданні до 16.12.2022.

11. 06.12.2022 за вх. № 16625/22 на електронну адресу суду від представника Товариства з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" - адвоката Шунтова О. М. надійшли письмові пояснення по справі.

12. Судове засідання призначене на 16.12.2022 не відбулося, у зв`язку із повітряною тривогою на території Івано-Франківської області. Так, ухвалою від 16.12.2022 суд відклав судове засідання у справі на 30.12.2022.

13. Судове засідання призначене на 30.12.2022 не відбулося, у зв`язку із повітряною тривогою на території Івано-Франківської області. Так, ухвалою від 30.12.2022 суд відклав судове засідання у справі на 11.01.2023.

14. За наслідком судового засідання 11.01.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ІIІ. ПОЗИЦІЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

15. Позиція позивача. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що взаємовідносини позивача з відповідачем щодо подачі та забирання вагонів регулюються Статутом залізниць України та договором про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом № 5730910 від 12.03.2020 та договором про подачу та забирання вагонів від 02.02.2020 № ДН-4/20/154/м/п. Так, Товариство з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" виступало одержувачем вантажу "щебінь гранітний по ст. Івано-Франківськ" за перевізними документами (накладними) від 23.02.2022 № 34575423, від 24.02.2022 № 34588822 та № 34588087.

16. Позивач зазначає, що після вивантаження вагонів, відповідальним працівником відповідача повідомлено позивача про необхідність забирання порожніх вагонів з під`їзної колії. Фактичне забирання позивачем від відповідача вагонів відбулось - 27.02.2022 о 15:00 год - вагони № № 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 (пам`ятка про забирання № 9) та 04.03.2022 о 14:20 год - вагони № № 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 (пам`ятки про забирання № № 10, 11). При цьому, оформлення накладної на відправлення всіх вказаних вагонів проведено 24.03.2022 о 16:40 год. Відтак, за затримку вагонів на колії через ненадання відповідачем перевізних документів позивачем нараховано останньому плату за користування вагонами в розмірі 216 736, 92 гривень.

17. Позиція відповідача. У задоволенні позову просить відмовити, позовні вимоги позивача вважає безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення, з огляду на наступне. На підставі перевізних документів, а саме накладних № 34575423 від 23.02.2022, № 34588822 та № 34588087 від 24.02.2022 відповідач отримав вантаж щебінь гранітний від ТОВ "Щебторг". Поставка вантажу відбувалася на виконання умов договору поставки № 15/21 від 19.01.2021, укладеного між ТДВ "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" (Покупець) та ТОВ "Щебторг" (Продавець), копія договору долучається.

18. Згідно накладних та відомостей вагонів, відправником вантажу було ТОВ "Граніт", перевезення вантажу відбувалось у власних (орендованих) вагонах № № 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 (власниками вагонів є ТОВ "Релат", ТОВ "Такарди", ТОВ "СТЛ" та ТОВ "ІПМ"), а оператором перевезення вантажу виступало ТОВ "УНТТ".

19. Відповідач вказує, що відповідно умов Договору про подачу та забирання вагонів № ДН-4/20/154/м/п від 02.02.2020 видача вагонів та вивантаження вантажу проводилось на вантажних фронтах під`їзної колії вантажоодержувача - відповідача. Так, після вивантаження вагонів, порожні вагони були передані позивачу відповідно до пам`яток про забирання вагонів № 9 від 27.02.2022 в 15:00 год вагони № № 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 та № № 10, 11 від 04.03.2022 в 14:20 год - вагони № № 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136. Відтак, відповідач зазначає, що після вивантаження товару Товариство з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" вчасно передало позивачу порожні вагони, чого останній не заперечує, тому нарахування плати за користування вагонами є безпідставним та необґрунтованим, а також безпідставними є твердження позивача, що саме відповідач мав оформити накладні на порожні вагони.

IV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

20. Відповідно до п. 1.1. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (редакцію оприлюднено 27.01.2022, вводиться в дію з 01.02.2022) від 25.02.2020, укладеного між перевізником - Акціонерне товариство "Українська залізниця" та замовником (вантажовласник, вантажовідправник, вантажоодержувач, платник), предметом договору про надання послуг з організації перевезень є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання (користування) власного вагона перевізника не є орендною платою.

21. Надання послуг за цим договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами (п. 1.4. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

22. Договір є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги (п. 1.5. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

23. Договір з урахуванням змін до нього оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (п. 1.6. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

24. Договір укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами договору (п. 1.7. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

25. Перевізник за результатом розгляду заяви (акцепту) направляє другій стороні у власній інформаційній системі повідомлення з накладенням КЕП:

- або про мотивоване повернення без розгляду заяви (акцепту) із зазначенням причин

для такого повернення;

- або про дату укладення договору, присвоєння замовнику коду замовника як платника, коду вантажовідправника/вантажоодержувача. Код платника є номером договору з замовником (п. 1.9. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

26. Договір є укладеним з дня надання замовнику перевізником Інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п. 12.1. договору (п. 1.10. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

27. Пунктом 2.1.5. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом визначено, що замовник зобов`язаний відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

28. Згідно з п. 2.2.1. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, замовник має право на власний розсуд укладати договори з третіми особами (вантажовідправниками, вантажоодержувачами, платниками, експедиторами, митними брокерами, особами, що володіють транспортними засобами, портовими операторами та іншими) відповідаючи за їх дії або бездіяльність, перед Перевізником як за власні, а також виступати платником в інтересах третіх осіб за Договором.

29. Відповідно до пунктів 2.3.4. та 2.3.5. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, Перевізник зобов`язаний: вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу та надавати Замовнику відповідні розрахункові документи в електронній формі. Паперові копії таких документів надаються за зверненням Замовника за цінами встановленими в Додатку 1-1 до Договору через станцію або через один з підрозділів філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця", що вказано у такому зверненні Замовника. В разі, оформлення первинних документів із зауваженнями, їх паперові копії надаються Замовнику безоплатно. Складати документи, передбачені п. 1.3., 1.4. та розд. 4 Договору, щодо нарахування сум платежів.

30. Замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному Договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від перевізника (п. 3.4. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

31. Розмір плати за користування власними вагонами перевізника встановлюється відповідно до п. 3.4.2. договору та визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за зазначеною в цьому пункті формулою (п. 3.4.1. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

32. Пунктом 3.4.3. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом визначено, що моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами Перевізника, визначеної в п. 3.4. Договору, є момент передачі Замовнику власних вагонів Перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами. Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п. 3.4. Договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена Договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.

33. Також плата за користування власними вагонами Перевізника нараховується та сплачується Замовником у випадку їх затримки під час перевезення з причин, що не залежать від Перевізника. В таких випадках кількість годин затримки обліковується окремо по кожній станції затримки на підставі актів загальної форми ГУ23 (п. 3.4.4. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

34. Збір за зберігання порожнього власного вагону Перевізника на місцях загального користування не нараховується (п. 3.4.5. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

35. Згідно із п. 4.4. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, по мірі виконання перевезень та надання послуг, Перевізником відображається в особовому рахунку використання Замовником коштів за добу для оплати: - провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних; - суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами; - плати за використання власних вагонів Перевізника за межами України, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях; - штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; - неустойки, нарахованої, згідно з додатками до Договору та відображеної в інформаційному повідомленні; - пені.

36. Щодобово, упродовж періоду виконання Договору, Перевізник надає Замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді (далі щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання Договору за звітну добу. На підставі переліків перевізних документів формуються виписки з особового рахунку, що відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання Договору за звітний місяць. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована неустойка (штраф, пеня). Виписка з особового рахунку направляється Перевізником на електронну адресу Замовника, вказану в Додатку 2-1 Договору, не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним (п. 4.5. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

37. Відповідно до п. 4.6. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, зведена відомість формується Перевізником на підставі інформаційних повідомлень передбачених умовами Договору, та направляється для підписання Замовником не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним.

38. Пунктом 5.3. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом визначено, що сторона, що залучила третю особу до виконання свого зобов`язання за Договором, несе перед іншою Стороною відповідальність за невиконання чи неналежне виконання зобов`язань цією третьою особою, як за свої власні.

39. Укладенням Договору Сторони визнають припинення Попередньо укладених договорів про надання послуг, але не раніше дати введення Договору в дію відповідно до п. 12.1. Договору (п. 9.2. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

40. Договір укладається в електронній формі. У виняткових випадках, обумовлених правовим статусом Замовника допускається укладення Договору в паперовій формі. Умови Договору мають пріоритет (вищу силу) над іншими правочинами укладеними між Сторонами. У випадку наявності суперечностей між Договором та такими іншими правочинами, виконанню підлягатимуть умови встановлені Договором (пункти 9.5., 9.6. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

41. Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Перевізником в повідомленні про оприлюднення Договору здійсненого на вебсайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору. На звернення Замовника умови Договору застосовуються до відносин з Замовником, які виникли між Сторонами до його укладення та введення в дію. Договір припиняється: - у зв`язку з розірванням Договору за взаємною згодою Сторін, або - у зв`язку з односторонньою відмовою від Договору, у випадках та в порядку прямо передбачених Договором, або - з підстав визначених законодавством (пункти 12.1., 12.2. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом).

42. Відповідач у встановленому порядку звернувся до Позивача з заявою про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (а. с. 97).

43. Так, відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 05526020/2020-002 від 12.03.2020 Акціонерним товариством "Українська залізниця" засвідчило прийняття від Товариства з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомило останньому про присвоєні йому коди:

1. відправника/одержувача 1110;

2. платника 5730910 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.

44. Означене повідомлення підписано електронним підписом провідного економіста відділу договорів та тарифі служби комерційної роботи та маркетингу регіональної філії "Львівська залізниця" Романяк Орестою Григорівною 12.03.2020 о 13:12 год.

45. Таким чином, 12.03.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" та Товариством з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" було укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, що знаходиться у публічному доступі.

46. Також з матеріалів справи встановлено, що 05.02.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" та Товариством з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" було укладено договір № ДН-4/20/154/м/п про подачу та збирання вагонів ТДВ "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" при станції Івано-Франківськ Львівської залізниці.

47. Відповідно до п. 1. означеного договору № ДН-4/20/154/м/п, згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить Користувачу і Залізниці та примикає стр.№227, стр.№323 під`їзної колії АТ "Прикарпаттяобленерго", стр.№243 до під`їзної колії ТОВ "Мітал Транс" станції Івано-Франківськ Львівської залізниці і обслуговується локомотивом залізниці.

48. У відповідності до п. 5 договору № ДН-4/20/154/м/п, вагони на під`їзну колію подаються після повідомлення, яке передається за 2 години до подачі вагонів агентом комерційним станції охороннику підприємства тел.: 3-15-65 із записом в книгу повідомлень.

49. Пунктом 6 договору № ДН-4/20/154/м/п визначено, що вагони на під`їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням вагонів на місцях завантаження, вивантаження. Здача вагонів проводиться: на фронтах навантаження або вивантаження.

50. Згідно із пунктами 7, 8 договору № ДН-4/20/154/м/п, про готовність вагонів до забирання користувач під`їзної колії передає залізниці повідомлення, за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами відповідальний працівник підприємства агенту комерційному станції письмово. Приймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється: на фронтах навантаження або вивантаження в кількості, що були подані.

51. Відповідно до п. 10 договору № ДН-4/20/154/м/п, час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту подачі вагонів на під`їзну колію до моменту отримання Залізницею повідомлення Користувача про готовність вагонів до забирання.

52. У пункті 20. договору № ДН-4/20/154/м/п зазначено, що цей договір укладається терміном на 5 років з 05.02.2020 до 04.02.2025 включно.

53. З долучених до матеріалів справи перевізних документів, а саме накладних № 34575423 від 23.02.2022, № 34588822 та № 34588087 від 24.02.2022, встановлено, що відповідач отримав вантаж щебінь гранітний від ТОВ "Щебторг" (а. с. 7 - 14).

54. Так, згідно накладної № 34575423 від 23.02.2022 та відомості вагонів, відправником вказано ТОВ "Граніт", Платником ТОВ "АС-Граніт", власником вантажу ТОВ "Щебторг", власниками вагонів ТОВ "ІПМ", ТОВ "Такарди", ТОВ "СТЛ", оператором ТОВ "УНТТ".

55. У накладній № 34588822 від 24.02.2022 та відомості вагонів, відправником вказано ТОВ "Граніт", Платником ТОВ "Віва Транс Груп", власником вантажу ТОВ "Щебторг", власниками вагонів ТОВ "ІПМ", ТОВ "СТЛ", оператором ТОВ "УНТТ".

56. У накладній № 34588087 від 24.02.2022 та відомості вагонів, відправником вказано ТОВ "Граніт", Платником ТОВ "АС-Граніт", власником вантажу ТОВ "Щебторг", власниками вагонів ТОВ "Релат", ТОВ "Такарди", ТОВ "СТЛ", оператором ТОВ "УНТТ".

57. Як зазначає позивач на виконання умов Договору від 02.02.2020 № ДН-4/20/154/м/п про подачу та забирання вагонів ТДВ "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН", видача вагонів та вивантаження вантажу проводилось на вантажних фронтах під`їзної колії вантажоодержувача ТДВ "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН", що підтверджується пам`ятками про подавання вагонів № 9 від 27.02.2022, № 10 від 03.03.2022 та № 11 від 03.03.2022 (а. с. 18 - 20).

58. Поряд із цим, згідно із повідомленнями про закінчення вантажних операцій № 9 від 27.02.2022 о 14:40 год, № № 10, 11 від 04.03.2022 о 14:00 год. відповідальним працівником відповідача повідомлено позивача про необхідність забирання порожніх вагонів з під`їзної колії (а. с. 24 - 26).

59. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 9 забирання позивачем вагонів № № 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 відбулося 27.02.2022 о 15:00 год (а. с. 23).

60. Відповідно до пам`яток про забирання вагонів № 10 та № 11 забирання позивачем вагонів № № 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 відбулося 04.03.2022 о 14:20 год (а. с. 21 - 22).

61. Позивачем складено акт загальної форми ГУ-23 № 321 від 11.04.2022 без зазначення відповідальності, згідно з яким на вагони вантажоодержувача ТДВ "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН", які простоювали після вивантаження на коліях станції без перевізних документів: № № 63480305, 64225022, 64244924, 64244940, 64244957, 64244973/ дата вивантаження - 27.02.2022 (15:00); вагони № № 62949052, 62949110, 62949136, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967/ дата вивантаження - 04.03.2022 (14:20) оформлено залізничні накладні 24.03.2022 (16:40) (а. с. 17).

62. У відомості № 24039007 плати за користування вагонами зазначено, що вагони № № 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 перебували на під`їзній колії 9898 - Місце загального користування, після забирання вагонів залізницею - 27.02.2022 о 15:00 год на протязі 601 год 40 хв, у зв`язку із чим позивачем нараховано плату за користування кожним із зазначених вагонів у розмірі 13 782, 20 гривень.

63. У тій же відомості вказано, що вагони № № 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 перебували на під`їзній колії 9898 - Місце загального користування, після забирання вагонів залізницею - 04.03.2022 о 14:20 год на протязі 482 год 20 хв, у зв`язку із чим позивачем нараховано плату за користування кожним із зазначених вагонів у розмірі 10 880, 10 гривень.

64. Водночас, у позовній заяві позивач вказує, що оформлення накладної на відправлення всіх зазначених вагонів проведено 24.03.2022 о 16:40 год згідно накладної № 37173523, за якою відправником виступало ТОВ "ВІВА ТРАНС ГРУП". На підставі наведеного Акціонерне товариство "Українська залізниця" нарахувало відповідачу плату за користування вагонами за час простою кожного вагону на загальну суму 216 736, 92 гривень.

65. 22.04.2022 позивач звернувся до відповідача з претензією № ДН-4-2/984, щодо сплати означеної заборгованості за користування вагонами в сумі 216 736, 92 гривень.

66. 05.05.2022 за вих. № 138 ТДВ "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" надало відповідь на вказану претензію позивача, в якій відповідач зазначає, що претензійні вимоги не визнає та вважає, що ним виконані всі зобов`язання перед залізницею.

67. Враховуючи відмову відповідача у сплаті вказаної заборгованості позивач звернувся за захистом свого порушеного права до суду.

V. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

68. Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України, статті 173 Господарського кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

69. Зобов`язання згідно із статтями 11, 509 Цивільного кодексу України, статтею 174 Господарського кодексу України виникають, зокрема, з договору та інших правочинів.

70. Відповідно до частин 1, 2 статті 908 Цивільного кодексу України, частини 5 статті 307 Господарського кодексу України, перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

71. У відповідності до частини 1 статті 307 Господарського кодексу України, положення якої кореспондуються із положеннями частини 1 статті 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

72. Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами (ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України).

73. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу (ч. ч. 3, 4 ст. 909 Цивільного кодексу України).

74. Статтею 71 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 (далі - Статут), передбачено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

75. Так, відповідно до абзацу 1 статті 76 Статуту, час перебування вагонів під навантаженням і вивантаженням у разі обслуговування залізничної під`їзної колії локомотивом залізниці визначається з моменту фактичної подачі вагонів на місце навантаження або вивантаження до моменту одержання станцією від підприємства повідомлення про готовність вагонів до забирання.

76. Згідно зі статтею 120 Статуту, за затримку вагонів і контейнерів через недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших адміністративних правил або неналежне їх оформлення, вантажовідправник вносить плату, встановлену відповідно до статті 119 цього Статуту, і несе відповідальність перед залізницею за наслідки затримки вагонів і контейнерів.

77. Статтею 119 Статуту визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

78. Порядок та умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999 (далі - Правила користування вагонами і контейнерами).

79. Відповідно до абзаців 5 - 7 пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами, час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій. Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника.

80. Про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію (форма повідомлення наведена у додатку 12). Спосіб повідомлення встановлюється в договорі про експлуатацію під`їзної колії (договором про подавання та забирання вагонів) (абзац 8 пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами).

81. Поряд із цим, згідно з пунктами 7, 8 договору № ДН-4/20/154/м/п, про готовність вагонів до забирання користувач під`їзної колії передає залізниці повідомлення, за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами відповідальний працівник підприємства агенту комерційному станції письмово. Приймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється: на фронтах навантаження або вивантаження в кількості, що були подані.

82. Так із матеріалів справи встановлено, та не заперечується позивачем, що на виконання вказаних пунктів договору, після вивантаження вагонів, відповідальним працівником відповідача було повідомлено позивача про необхідність забирання порожніх вагонів з під`їзної колії (повідомлення про закінчення вантажних операцій № 9 від 27.02.2022 о 14:40 год, № № 10, 11 від 04.03.2022 о 14:00 год).

83. Відповідно до пункту 11 Правил користування вагонами та контейнерами, не прийняті залізницею від вантажовласника вагони (неочищені, неправильно навантажені або неправильно запломбовані та з іншими комерційними та технічними несправностями, що виникли з вини вантажовласника) залишаються в користуванні вантажовласника до усунення недоліків.

84. Пунктом 12 Правил користування вагонами та контейнерами визначено, що загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника.

85. Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 24 Статуту залізниць України (далі - Статут), вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

86. Таким чином, зазначеними положеннями передбачена відповідальність вантажовласника за належне оформлення перевізних документів, а також право залізниці перевірити правильність таких відомостей.

87. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 9 забирання позивачем вагонів № № 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 відбулося 27.02.2022 о 15:00 год. Згідно з інформацією зазначеною у пам`ятках про забирання вагонів № 10 та № 11 забирання позивачем вагонів № № 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 відбулося 04.03.2022 о 14:20 год.

88. Означені пам`ятки про забирання вагонів підписані працівником позивача без зауважень, про наявність недоліків у оформленні перевізних документів останнім не зазначено.

89. За наведеного вбачається, що відповідач належним чином виконав умови договору № ДН-4/20/154/м/п, а також вимоги Правил користування вагонами і контейнерами щодо належного повідомлення про готовність вагонів до забирання та своєчасної передачі вагонів позивачу.

90. Згідно із пунктом 8 Правил користування вагонами та контейнерами, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

91. Абзацом 4 пункту 10 Правил користування вагонами та контейнерами визначено, що станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником.

92. Згідно із пунктом 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002 (далі - Правила складання актів), акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил; в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами. Один примірник акта загальної форми, складеного під час перевезення, додається до перевізних документів, другий залишається на станції, яка його склала.

93. Так, судом встановлено, що 11.04.2022 позивачем складено акт загальної форми ГУ-23 № 321 без зазначення відповідальності, згідно з яким на вагони вантажоодержувача ТДВ "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН", які простоювали після вивантаження на коліях станції без перевізних документів: № № 63480305, 64225022, 64244924, 64244940, 64244957, 64244973/ дата вивантаження - 27.02.2022 (15:00); вагони № № 62949052, 62949110, 62949136, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967/ дата вивантаження - 04.03.2022 (14:20) оформлено залізничні накладні 24.03.2022 (16:40).

94. Відтак, із зазначеного вбачається, що на спірні вагони залізничні накладні оформлено 24.03.2022, однак акт загальної форми ГУ-23 № 321 про затримку вказаних вагонів складено позивачем тільки 11.04.2022.

95. Підпис представника відповідача на вказаному акті відсутній, доказів виклику останнього для складання означеного акта до суду не надано.

96. Також в матеріалах справи відсутні будь-які докази повідомлення позивачем відповідача про необхідність усунення виявлених порушень перевізних документів (необхідності складання накладної).

97. Облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23 (пункт 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами).

98. За змістом абзаців 1 - 4 пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами, відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями. Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів.

99. Отже облік часу й нарахування плати провадиться виключно за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46.

100. Поряд із тим, у відомості № 24039007 плати за користування вагонами зазначено, що вагони № № 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 перебували на під`їзній колії 9898 - Місце загального користування, після забирання вагонів залізницею - 27.02.2022 о 15:00 год. на протязі 601 год. 40 хв., у зв`язку із чим позивачем нараховано плату за користування кожним із зазначених вагонів у розмірі 13 782, 20 гривень, вагони № № 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 перебували на під`їзній колії 9898 - Місце загального користування, після забирання вагонів залізницею - 04.03.2022 о 14:20 год. на протязі 482 год. 20 хв., у зв`язку із чим позивачем нараховано плату за користування кожним із зазначених вагонів у розмірі 10 880, 10 гривень.

101. Однак графи час передачі вагона при подаванні та час приймання вагона залізницею у вказаній відомості є незаповненими, підпис працівника вантажовласника відсутній, дату складання означеної відомості встановити неможливо.

102. Поряд із тим, суд критично оцінює твердження позивача про те, що оскільки згідно картотечних даних про вагони вантажного парку (Додаток 1) всі вказані вище вагони є власними (орендованими), подальше їх перевезення в порожньому стані зі станції Івано-Франківськ повинно було відбуватись виключно за перевізними документами (накладними), обов`язок надання яких покладено саме на відповідача (відправника), згідно пунктами 1.1, 1.5. Правил оформлення перевізних документів, з урахуванням наступного.

103. Так, позивач зазначає, що відповідно до пункту 6 Правил, усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

104. При цьому, позивач стверджує, що відправлення вказаних вагонів відбулося згідно залізничної накладної № 37173523 від 24.03.2022, відправником за якою виступало ТОВ "ВІВА ТРАНС ГРУП".

105. Відповідно до абзацу 8 пункту 6 розділу 1 Статуту, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

106. Згідно із положеннями абзаців 1, 2 та 4 пункту 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.

107. Як визначено абзацом 1 пункту 1.2. Правил оформлення перевізних документів, накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

108. Водночас, абзацом 6 пункту 1.2. вказаних Правил визначено, що заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил.

109. Відповідно до пунктом 1.5. Правил оформлення перевізних документів, перевезення власних (орендованих) локомотивів і вагонів у завантаженому та порожньому стані оформлюються перевізними документами, в яких у графі 20 "Найменування вантажу" відправником зазначається: для локомотивів і завантажених вагонів - "Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар) (найменування власника, державної вагонної компанії, оператора, орендаря)"; для порожніх вагонів - "Порожній власний (орендований) вагон. З-під... (найменування вантажу). Власник (орендар) (найменування власника, вагонної компанії або орендаря). Направляється до пункту навантаження (в ремонт тощо)".

110. Згідно п. 3.1. Правил експлуатації власних вантажних вагонів (далі - ПЕВВВ), курсування власних вантажних вагонів на коліях загального користування здійснюється на підставі договору між власником (орендарем, оператором) та залізницею.

111. Перевезення вантажів залізничним транспортом у власних вантажних вагонах здійснюється на договірних засадах згідно із затвердженими залізницею планами перевезень. Власники, оператори, орендарі вагонів на підставі договорів з відправниками, одержувачами, експедиторами та перевізником організовують ефективне використання рухомого складу для перевезення вантажів (п. 5.1. ПЕВВВ).

112. Так, з наявних у матеріалах справи накладних № 34575423 від 23.02.2022, № 34588822 та № 34588087 від 24.02.2022, встановлено, що відправником вантажу було ТОВ "Граніт", перевезення вантажу відбувалось у власних (орендованих) вагонах № № 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 (власниками вагонів є ТОВ "Релат", ТОВ "Такарди", ТОВ "СТЛ" та ТОВ "ІПМ"), а оператором перевезення вантажу виступало ТОВ "УНТТ".

113. Поряд із цим, доказів наявності укладеного ТДВ "ІВАНО-ФАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" договору оренди на вказані вагони до суду не надано.

114. Водночас суд вважає за необхідне зазначити, що згідно пункту 5.1. Договору поставки № 15/21 від 19.01.2021, укладеного між ТДВ "ІВАНО-ФАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" та ТОВ "ЩЕБТОРГ" (а. с. 138 - 144), Товар поставляється на умовах FCA залізнична станція відправлення відповідно до Офіційних правил тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати "Інкотермс" в редакції 2010 року, якщо інше не обумовлено в додатковій угоді до Договору. Якщо конкретний тип вагонів, в яких має поставлятися Товар, письмово не узгоджений Сторонами, Постачальник відвантажує Товар у вагони того типу, які є в наявності. Вантажовідправником та вантажоодержувачем у залізничних накладних на доставку Товару за цим Договором можуть бути треті особи. По зобов`язаннях вантажоодержувача відповідає Покупець. Покупець зобов`язаний компенсувати Постачальнику витрати на доставку Товару залізницею на підставі рахунку Постачальника. Після доставки Товару на станцію призначення всі подальші витрати, пов`язані з прийняттям, розвантаженням вагонів з Товаром, подальшим перевезенням Товару тощо несе Покупець.

115. Із зазначених умов договору вбачається, що витрати на доставку товару залізницею мав понести саме ТОВ "ЩЕБТОРГ" як постачальник, натомість ТДВ "ІВАНО-ФАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" як покупець зобов`язаний відшкодувати зазначені витрати постачальника на підставі наданого ним рахунку.

116. Відповідно до частини 1 статті 73, та частин 1, 4 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.

117. Стандарт доказування "вірогідності доказів" підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто необхідним є не надання доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. Подібний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 927/645/19.

118. Тлумачення змісту статті 79 Господарського процесуального кодексу України свідчить про те, що ця стаття покладає на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

119. Зазначений підхід узгоджується з судовою практикою Європейського суду з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Так, зокрема, у рішенні 23.08.2016 у справі "Дж. К. та Інші проти Швеції" ("J.K. AND OTHERS v. SWEDEN") Европейський суд наголошує, що "у країнах загального права у кримінальних справах діє стандарт доказування "поза розумним сумнівом ("beyond reasonable doubt"). Натомість у цивільних справах закон не вимагає такого високого стандарту; скоріше цивільна справа повинна бути вирішена з урахуванням "балансу вірогідностей". Суд повинен вирішити, чи являється вірогідність того, що на підставі наданих доказів, а також правдивості тверджень заявника, вимога цього заявника заслуговує довіри".

120. Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

121. Виходячи з наведеного, суд зазначає про те, що суд зобов`язаний надати оцінку кожному належному, допустимому та достовірному доказу, який міститься в матеріалах справи, а також визначити певну сукупність доказів, з урахуванням їх належності, допустимості, достовірності, вірогідності та взаємного зв`язку, що дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Рішення може ґрунтуватись лише на тих доказах, які були предметом дослідження і оцінки судом.

122. Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 цього Кодексу передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. (Аналогічна норма права закріплена статтею 20 Господарського кодексу України).

123. За змістом положень указаних норм права суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист осіб, права й охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються. Розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає в наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

124. Установивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту їх порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та (або) необґрунтованість заявлених вимог (правова позиція Великої Палати Верховного Суду, викладена у постанові від 16.10.2019 року у справі № 525/505/16-ц).

125. Так, звертаючись з позовом про стягнення заборгованості за користування власними (орендованими) вагонами, позивач використав передбачений статтею 16 Цивільного кодексу України та статтею 20 Господарського кодексу України спосіб захисту прав, але без врахування конкретних обставин справи.

126. Суд зазначає, що Акціонерне товариство "Українська Залізниця", в особі її регіональної філії "Львівська залізниця", як особа, яка надавала послуги з перевезення, наділена правом на звернення до суду з метою захисту порушеного права.

127. Проте позивач не довів, що саме відповідач порушив його право, оскільки свій обов`язок згідно Договору від 02.02.2020 № ДН-4/20/154/м/п про подачу та забирання вагонів ТДВ "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" щодо повернення порожніх вагонів виконав, що також не заперечується позивачем.

128. Водночас позивачем не наведено інших належних та допустимих доказів того, що саме на відповідача покладено обов`язок оформлення перевізних документів на спірні вагони та перебування їх у користуванні останнього протягом часу затримки вагонів на коліях станції Івано-Франківськ в очікуванні оформлення перевізних документів.

129. За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову та стягнення з Товариства з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" заборгованості в розмірі 216 736, 92 гривень.

130. Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

131. Суди здійснюють правосуддя на основі Конституції і законів України та на засадах верховенства права (частина 1 статті 6 Закону України "Про судоустрій і статус суддів").

132. Аналіз практики Європейського суду з прав людини щодо застосування статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (див. рішення від 21 січня 1999 року в справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22 лютого 2007 року в справі "Красуля проти Росії", від 5 травня 2011 року в справі "Ільяді проти Росії", від 28 жовтня 2010 року в справі "Трофимчук проти України", від 9 грудня 1994 року в справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 1 липня 2003 року в справі "Суомінен проти Фінляндії", від 7 червня 2008 року в справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") свідчить, що право на мотивоване (обґрунтоване) судове рішення є частиною загального права людини на справедливий і публічний розгляд справи та поширюється як на цивільний, так і на кримінальний процес.

133. Вимога пункту 1 статті 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітись як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь умотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.

134. Відповідно до пункту 58 рішення ЄСПЛ Справа "Серявін та інші проти України" (Заява № 4909/04) від 10.02.2010, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

135. При цьому суд наголошує, що усі інші доводи та міркування сторін, окрім зазначених у мотивувальній частині рішення, взяті судом до уваги, однак не спростовують висновків суду та не суперечать дійсним обставинам справи і положенням чинного законодавства.

Висновок суду.

136. Враховуючи викладене, в позові належить відмовити.

Судові витрати.

137. Відповідно до частини 1 статті 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

138. Відповідно до приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи відмову в задоволенні позову, судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись статтями 73, 86, 123, 129, 231, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1. В позові Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" до Товариства з додатковою відповідальністю "ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЗАЛІЗОБЕТОН" про стягнення заборгованості в розмірі 216 736, 92 гривень відмовити.

2. Судові витрати покласти на позивача.

3. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

4. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

5. Повний текст рішення складено - 17.01.2023.

Суддя В. В. Михайлишин

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення11.01.2023
Оприлюднено20.01.2023
Номер документу108479609
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —909/845/22

Постанова від 17.04.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 14.02.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Рішення від 11.01.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 16.12.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 16.11.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні