Постанова
від 17.04.2023 по справі 909/845/22
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" квітня 2023 р. Справа №909/845/22

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого суддіО.В. Зварич

суддіВ.М. Гриців

І.Б. Малех,

розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" за № НЮ-1/320 від 03.02.2023 року (вх. № 01-05/411/23 від 09.02.2023 року)

на рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.01.2023 року (суддя В.В. Михайлишин; повний текст рішення складено 17.01.2023 року)

у справі № 909/845/22

за позовом: Акціонерного товариства "Українська залізниця" (надалі АТ "Українська залізниця") в особі її регіональної філії "Львівська залізниця"

до відповідача: Товариства з додатковою відповідальністю "Івано-Франківськзалізобетон"</a> (надалі ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон")

про стягнення заборгованості в розмірі 216736,92 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

17.10.2022 року АТ «Українська залізниця» звернулась до господарського суду Івано-Франківської області з позовом в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" до ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" про стягнення заборгованості в розмірі 216736,92 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до укладеного договору № 5730910 від 12.03.2020 про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" виступало одержувачем вантажу "щебінь гранітний по ст. Івано-Франківськ" за перевізними документами (накладними) від 23.02.2022 № 34575423, від 24.02.2022 № 34588822 та № 34588087. Позивач зазначає, що після вивантаження вагонів, відповідальним працівником відповідача повідомлено позивача про необхідність забирання порожніх вагонів з під`їзної колії. Фактичне забирання позивачем від відповідача вагонів відбулось - 27.02.2022 о 15:00 год. - вагони № №: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 (пам`ятка про забирання № 9) та 04.03.2022 о 14:20 год. - вагони № №: 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 (пам`ятки про забирання №№ 10, 11). При цьому, оформлення накладної на відправлення всіх вказаних вагонів проведено 24.03.2022 о 16:40 год. Відтак, за затримку вагонів на колії через ненадання відповідачем перевізних документів позивачем нараховано останньому плату за користування вагонами в розмірі 216736,92 грн.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 11.01.2023 року у справі №909/845/22 відмовлено у задоволенні позову (а.с. 171-186).

В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що 05.02.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" та ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" укладено договір № ДН-4/20/154/м/п про подачу та збирання вагонів ТДВ "Івано-Франківськзалізобетон" при станції Івано-Франківськ Львівської залізниці. На виконання умов даного договору після вивантаження вагонів, відповідальним працівником відповідача було повідомлено позивача про необхідність забирання порожніх вагонів з під`їзної колії (повідомлення про закінчення вантажних операцій № 9 від 27.02.2022 о 14:40 год., № № 10, 11 від 04.03.2022 о 14:00 год.). Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 9 забирання позивачем вагонів № №: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 відбулося 27.02.2022 о 15:00 год. Згідно з інформацією зазначеною у пам`ятках про забирання вагонів № 10 та № 11 забирання позивачем вагонів №№ 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 відбулося 04.03.2022 о 14:20 год. Зазначені пам`ятки про забирання вагонів підписані працівником позивача без зауважень, про наявність недоліків у оформленні перевізних документів останнім не зазначено. Відтак, суд дійшов висновку, що відповідач належним чином виконав умови договору № ДН-4/20/154/м/п, а також вимоги Правил користування вагонами і контейнерами щодо належного повідомлення про готовність вагонів до забирання та своєчасної передачі вагонів позивачу. Суд зазначив, що з наявних у матеріалах справи накладних № 34575423 від 23.02.2022, № 34588822 та № 34588087 від 24.02.2022, встановлено, що відправником вантажу було ТзОВ "Граніт", перевезення вантажу відбувалось у власних (орендованих) вагонах №№: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 (власниками вагонів є ТзОВ "Релат", ТзОВ "Такарди", ТзОВ "СТЛ" та ТзОВ "ІПМ"), а оператором перевезення вантажу виступало ТзОВ "УНТТ". Поряд з тим, доказів наявності укладеного ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" договору оренди на вказані вагони до суду не надано. Отже, суд дійшов висновку, що позивач не довів, що саме відповідач порушив його право, оскільки свій обов`язок згідно договору від 05.02.2020 № ДН-4/20/154/м/п про подачу та забирання вагонів ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" щодо повернення порожніх вагонів виконало, що також не заперечується позивачем. Водночас, позивачем не наведено інших належних та допустимих доказів того, що саме на відповідача покладено обов`язок оформлення перевізних документів на спірні вагони та перебування їх у користуванні останнього протягом часу затримки вагонів на коліях станції Івано-Франківськ в очікуванні оформлення перевізних документів.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

АТ «Українська залізниця» в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" подала апеляційну скаргу, в якій не погоджується з рішенням суду першої інстанції. Вважає його незаконним та необґрунтованим, прийнятим при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права. Зокрема зазначає, у відповідності із засадами п.6 Правил користування вагонами та контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25 лютого 1999 року № 113 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 15 березня 1999 року за № 165/3458, вагони №№: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136, які після закінчення вантажних операцій та забирання їх з під`їзної колії простоювали на коліях станції Івано-Франківськ в очікуванні оформлення перевізного документу (накладної) є такими, що перебували у користуванні вантажовласника ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон". Відповідно до перевізних документів (накладниих) від 23.02.2022 № 34575423, від 24.02.2022 №34588822 та №34588087, (графа 4 вказаних накладних), ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" виступало одержувачем вантажу «щебінь гранітний по ст. Івано-Франківськ», тобто відповідач являється вантажоодержувачем. Таким чином, у відповідності до п.6 Правил користування вагонами, п.п.5.1, 5.4, 6.2 Правил експлуатації власних вантажних вагонів, п. 2.1.5 договору про надання послуг, п.п. 1.1, 1.2, 1.5 Правил оформлення перевізних документів, та враховуючи те, що вказані вище вагони є власними (орендованими), подальше перевезення вагонів в порожньому стані зі станції Івано-Франківськ повинно було відбуватись виключно за перевізними документами (накладними), обов`язок надання яких покладено саме на ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" (відправника). При цьому, наявність підпису працівника позивача на пам`ятках, не звільняє відповідача від виконання свого обов`язку щодо оформлення подальшого перевізного документа (накладної). Просить скасувати рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.01.2023 року у справі №909/845/22 та ухвалити нове рішення, яким задоволити позовні вимоги у повному обсязі.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу безпідставною. Зокрема зазначає, що після відвантаження вагонів, на виконання ст. 7 договору № ДН-4/20/154/м/п від 05.02.2020 відповідальним працівником відповідача повідомлено позивача про необхідність забирання порожніх вагонів з під`їзної колії (повідомлення про закінчення вантажних операцій № 9 в 14:40 год. 27.02.2022, №№10, 11 в 14:00 год 04.03.2022). Факт забирання позивачем від відповідача вагонів відбулось: 27.02.2022 в 15:00 год. вагони №№: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 (пам`ятка про забирання № 9); 04.03.2022 в 14:20 год. вагони №№: 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802,64224967, 62949052,62949110, 62949136 (пам`ятки про забирання №№ 10, 11). Вказані пам`ятки про забирання вагонів підписані працівником позивача без зауважень, про наявність недоліків у оформленні перевізних документів останнім не зазначено. Отже, після вивантаження товару, відповідач вчасно передав позивачу порожні вагони. Відтак, на переконання відповідача, нарахування плати за користування вагонами є безпідставним та необґрунтованим, а також безпідставними є твердження скаржника, що саме відповідач мав оформити накладні на порожні вагони. Знідно накладних № 34575423 від 23.02.2022, № 34588822 та №34588087 від 24.02.2022 відправником вантажу було ТзОВ "Граніт", перевезення вантажу відбувалось у власних (орендованих) вагонах,, власниками яких є ТзОВ "Релат", ТзОВ "Такарди", ТзОВ "СТЛ" та ТзОВ "ІПМ", а оператором перевезення вантажу виступало ТзОВ "УНТТ". Доказів наявності укладеного ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" договору оренди на вказані вагони позивачем суду не надано. Просить рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.03.2023 у справі № 909/845/22 залишити без змін, апеляційну скаргу АТ "Українська залізниця" в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" без задоволення.

Також просить суд стягнути з позивача на користь відповідача витрати на професійну правничу допомогу в сумі 5000,00 грн. за підготовку відзиву на апеляційну скаргу.

Позивач подав відповідь на відзив на апеляційну скаргу, в якому вважає, що заявлений до стягнення розмір витрат на оплату послуг адвоката є неспівмірним із сладністю справи, обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт. Просить відмовити відповідачу у задоволенні його заяви та зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката в даній справі до співмірності із складністю справи, обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт.

Апеляційне провадження

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.02.2023 року головуючим-суддею (суддею-доповідачем) у справі №909/845/22 визначено суддю О.В. Зварич, суддів: В.М. Гриців, І.Б. Малех.

Згідно з ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 14.02.2023 року (головуючий-суддя О.В. Зварич, судді: В.М. Гриців, І.Б. Малех) відкрито апеляційне провадження у справі № 909/845/22 та ухвалено здійснити перегляд рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.01.2023 року у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи згідно з частиною 10 статті 270 Господарського процесуального кодексу України.

За вимогами частини тринадцятої статті 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

З`ясовуючи обставини про ознайомлення сторін з порядком розгляду справи №909/845/22, суд встановив таке.

15.02.2023 року ухвалу Західного апеляційного господарського суду від 14.02.2023 року надіслано позивачу на електронну адресу, повідомлену в апеляційній скарзі.

Також згідно з повідомленням про вручення рекомендованого поштового відправлення №7901011933990 відповідачу 20.02.2023 року вручено ухвалу Західного апеляційного господарського суду від 14.02.2023 року про розгляд справи № 909/845/22 у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

Вищенаведеним підтверджується те, що суд належно повідомив сторін про порядок розгляду справи №909/845/22.

На час винесення даної постанови від сторін у справі не надходило жодних заяв чи клопотань щодо порядку розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" на судове рішення у справі №909/845/22, яке є предметом оскарження.

Обставини справи

В матеріалах справи міститься копія договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (редакцію оприлюднено 27.01.2022, вводиться в дію з 01.02.2022) від 25.02.2020, укладеного між Перевізником - Акціонерне товариство "Українська залізниця"</a> та Замовником (вантажовласник, вантажовідправник, вантажоодержувач, платник). Згідно із п. 1.1 договору предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання (користування) власного вагона Перевізника не є орендною платою (а.с. 36-80).

Надання послуг за цим договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами (п. 1.4 договору).

Відповідно до п. 1.5 договір є публічним договором, за яким Перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Договір з урахуванням змін до нього оприлюднюється Перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (п. 1.6 договору).

Згідно з п. 1.7 договір укладається шляхом надання Перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами договору.

Перевізник за результатом розгляду заяви (акцепту) направляє другій стороні у власній інформаційній системі повідомлення з накладенням КЕП: - або про мотивоване повернення без розгляду заяви (акцепту) із зазначенням причин для такого повернення; - або про дату укладення договору, присвоєння Замовнику коду Замовника як платника, коду вантажовідправника/вантажоодержувача. Код платника є номером договору з Замовником (п. 1.9 договору).

У відповідності до п. 1.10 договір є укладеним з дня надання Замовнику Перевізником Інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п. 12.1 договору.

Підпунктом 2.1.5 пункту 2.1 договору визначено, що Замовник зобов`язаний відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Замовник має право на власний розсуд укладати договори з третіми особами (вантажовідправниками, вантажоодержувачами, платниками, експедиторами, митними брокерами, особами, що володіють транспортними засобами, портовими операторами та іншими), відповідаючи за їх дії або бездіяльність, перед Перевізником як за власні, а також виступати платником в інтересах третіх осіб за договором (підпункт 2.2.1 пункту 2.2 договору).

Відповідно до підпунктів 2.3.4 та 2.3.5 пункту 2.3 договору Перевізник зобов`язаний: вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу та надавати Замовнику відповідні розрахункові документи в електронній формі. Паперові копії таких документів надаються за зверненням Замовника за цінами встановленими в додатку 1-1 до договору через станцію або через один з підрозділів філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця", що вказано у такому зверненні Замовника. В разі, оформлення первинних документів із зауваженнями, їх паперові копії надаються Замовнику безоплатно. Складати документи, передбачені п. 1.3, 1.4. та розд. 4 договору, щодо нарахування сум платежів.

Замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (п. 3.4 договору).

Згідно із п. 3.4.1 договору розмір плати за користування власними вагонами Перевізника встановлюється відповідно до п. 3.4.2 договору. Плата за користування власними вагонами Перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за формулою зазначеною в пункті 3.4.2 договору.

Пунктом 3.4.3 договору визначено, що моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами Перевізника, визначеної в п. 3.4 договору, є момент передачі Замовнику власних вагонів Перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами. Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами Перевізника у випадках вказаних в п. 3.4 договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами Перевізника в частині, що не визначена договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Загальний час, за який нараховується та сплачується Замовником плата за користування власними вагонами Перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.

Також плата за користування власними вагонами Перевізника нараховується та сплачується Замовником у випадку їх затримки під час перевезення з причин, що не залежать від Перевізника. В таких випадках кількість годин затримки обліковується окремо по кожній станції затримки на підставі актів загальної форми ГУ-23 (п. 3.4.4 договору).

Збір за зберігання порожнього власного вагону Перевізника на місцях загального користування не нараховується (п. 3.4.5 договору).

У відповідності до п. 4.4 договору по мірі виконання перевезень та надання послуг, Перевізником відображається в особовому рахунку використання Замовником коштів за добу для оплати: - провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних; - суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами; - плати за використання власних вагонів Перевізника за межами України, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях; - штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; - неустойки, нарахованої, згідно з додатками до договору та відображеної в інформаційному повідомленні; - пені.

Щодобово, упродовж періоду виконання договору, Перевізник надає Замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді (далі щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання договору за звітну добу. На підставі переліків перевізних документів формуються виписки з особового рахунку, що відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання договору за звітний місяць. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована неустойка (штраф, пеня). Виписка з особового рахунку направляється Перевізником на електронну адресу Замовника, вказану в додатку 2-1 договору, не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним (п. 4.5 договору).

Відповідно до п. 4.6 договору зведена відомість формується Перевізником на підставі інформаційних повідомлень передбачених умовами договору, та направляється для підписання Замовником не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним.

Пунктом 5.3 договору визначено, що сторона, що залучила третю особу до виконання свого зобов`язання за договором, несе перед іншою стороною відповідальність за невиконання чи неналежне виконання зобов`язань цією третьою особою, як за свої власні.

Укладенням договору сторони визнають припинення попередньо укладених договорів про надання послуг, але не раніше дати введення договору в дію відповідно до п. 12.1 договору (п. 9.2 договору).

Згідно із п.п. 9.5, 9.6 договору договір укладається в електронній формі. У виняткових випадках, обумовлених правовим статусом Замовника допускається укладення договору в паперовій формі. Умови договору мають пріоритет (вищу силу) над іншими правочинами укладеними між сторонами. У випадку наявності суперечностей між договором та такими іншими правочинами, виконанню підлягатимуть умови встановлені договором.

Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на вебсайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення Замовника умови договору застосовуються до відносин з Замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію. Договір припиняється: - у зв`язку з розірванням договору за взаємною згодою сторін, або - у зв`язку з односторонньою відмовою від договору, у випадках та в порядку прямо передбачених договором, або - з підстав визначених законодавством (пункти 12.1, 12.2 договору).

Відповідач звернувся до позивача з заявою про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 05526020/2020-002 від 12.03.2020 (а.с. 97).

Відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 35-05526020/2020-002 від 12.03.2020 Акціонерне товариство "Українська залізниця"</a> засвідчило прийняття від Товариства з додатковою відповідальністю "Івано-Франківськзалізобетон"</a> заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомило Замовника про присвоєні йому коди: 1. відправника/одержувача 1110; 2. платника 5730910 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером (а.с. 96). Дане повідомлення підписано електронним підписом провідного економіста відділу договорів та тарифів служби комерційної роботи та маркетингу регіональної філії "Львівська залізниця" Романяк О.Г. 12.03.2020 о 13:12 год.

Отже, 12.03.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" та Товариством з додатковою відповідальністю "Івано-Франківськзалізобетон" було укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, що знаходиться у публічному доступі.

Також, 05.02.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (Залізниця) та Товариством з додатковою відповідальністю "Івано-Франківськзалізобетон" (Користувач) укладено договір № ДН-4/20/154/м/п про подачу та забирання вагонів ТДВ "Івано-Франківськзалізобетон" при станції Івано-Франківськ Львівської залізниці (а.с. 29-30).

Відповідно до п. 1 договору згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить Користувачу і Залізниці та примикає стр.№227, стр.№323 під`їзної колії АТ "Прикарпаттяобленерго", стр.№243 до під`їзної колії ТзОВ "Мітал Транс" станції Івано-Франківськ Львівської залізниці і обслуговується локомотивом залізниці.

Вагони на під`їзну колію подаються після повідомлення, яке передається за 2 години до подачі вагонів агентом комерційним станції охороннику підприємства тел.: 3-15-65 із записом в книгу повідомлень (п. 5 договору).

Пунктом 6 договору визначено, що вагони на під`їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням вагонів на місця завантаження, вивантаження. Здача вагонів проводиться: на фронтах навантаження або вивантаження.

Згідно із пунктами 7, 8 договору про готовність вагонів до забирання користувач під`їзної колії передає залізниці повідомлення, за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами відповідальний працівник підприємства агенту комерційному станції письмово. Приймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється: на фронтах навантаження або вивантаження в кількості, що були подані.

Відповідно до п. 10 договору час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту подачі вагонів на під`їзну колію до моменту отримання Залізницею повідомлення Користувача про готовність вагонів до забирання.

Цей договір укладається терміном на 5 років з 05.02.2020 до 04.02.2025 включно (п. 20 договору).

Згідно наявних в матеріалах справи перевізних документів, а саме копій накладних № 34575423 від 23.02.2022, № 34588087 та № 34588822 від 24.02.2022, відповідач отримав вантаж щебінь гранітний від ТзОВ "Щебторг" (а.с. 7-12).

Так, згідно накладної № 34575423 від 23.02.2022 та відомості вагонів, відправником вказано ТзОВ "Граніт", платником ТзОВ "АС-Граніт", власником вантажу ТзОВ "Щебторг" по заявці ТзОВ «Івано-Франківськзалізобетон», власниками вагонів ТзОВ "Такарди", ТзОВ "СТЛ", ТзОВ «Релат», оператором ТзОВ "УНТТ" (а.с. 7-8).

У накладній № 34588087 від 24.02.2022 та відомості вагонів, відправником вказано ТзОВ "Граніт", платником ТзОВ "АС-Граніт", власником вантажу ТзОВ "Щебторг" по заявці ТзОВ «Івано-Франківськзалізобетон», власниками вагонів ТзОВ "ІПМ", ТзОВ "Такарди", ТзОВ "СТЛ", оператором ТзОВ "УНТТ" (а.с. 9-10).

У накладній № 34588822 від 24.02.2022 та відомості вагонів, відправником вказано ТзОВ "Граніт", платником ТзОВ "Віва Транс Груп", власником вантажу ТзОВ "Щебторг" по заявці ТзОВ «Івано-Франківськзалізобетон», власниками вагонів ТзОВ "СТЛ", ТзОВ "ІПМ", оператором ТОВ "УНТТ" (а.с. 11-12).

Видача вагонів та вивантаження вантажу проводилось на вантажних фронтах під`їзної колії вантажоодержувача ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон", що підтверджується пам`ятками про подавання вагонів № 9 від 27.02.2022, № 10 від 03.03.2022 та № 11 від 03.03.2022 (а.с. 18-20).

Згідно із повідомленнями про закінчення вантажних операцій з вагонами № 9 від 27.02.2022 о 14:40 год., № № 10, 11 від 04.03.2022 о 14:00 год. відповідальним працівником відповідача повідомлено позивача про необхідність забирання порожніх вагонів з під`їзної колії 1110 ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" (а.с. 24-26).

Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 9 забирання позивачем вагонів №№:63480305, 64225022, 64244924, 64244940, 64244957, 64244973 відбулося 27.02.2022 о 15:00 год. (а.с. 23).

Відповідно до пам`яток про забирання вагонів № 10 та № 11 забирання позивачем вагонів №№: 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 відбулося 04.03.2022 о 14:20 год. (а.с. 21-22).

Позивачем складено акт загальної форми ГУ-23 № 321 від 11.04.2022 (без зазначення відповідальності), згідно з яким на вагони вантажоодержувача ТДВ "Івано-Франківськзалізобетон", які простоювали після вивантаження на коліях станції без перевізних документів: №№ 63480305, 64225022, 64244924, 64244940, 64244957, 64244973/ дата вивантаження - 27.02.2022 (15:00); вагони №№: 62949052, 62949110, 62949136, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967/ дата вивантаження - 04.03.2022 (14:20) оформлено залізничні накладні 24.03.2022 (16:40) (а.с. 17).

У відомості № 24039007 плати за користування вагонами зазначено, що вагони №№:64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 перебували на під`їзній колії 9898 - Місце загального користування, після забирання вагонів залізницею - 27.02.2022 о 15:00 год. на протязі 601 год. 40 хв., у зв`язку із чим позивачем нараховано плату за користування кожним із зазначених вагонів у розмірі 13782,20 грн. (а.с. 27).

У тій же відомості вказано, що вагони №№: 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 перебували на під`їзній колії 9898 - Місце загального користування, після забирання вагонів залізницею - 04.03.2022 о 14:20 год. на протязі 482 год. 20 хв., у зв`язку із чим позивачем нараховано плату за користування кожним із зазначених вагонів у розмірі 10880,10 грн.

Водночас, у позовній заяві позивач зазначає, що оформлення накладної на відправлення всіх зазначених вагонів проведено 24.03.2022 о 16:40 год. згідно накладної № 37173523, за якою відправником виступало ТзОВ "Віва Транс Груп" (а.с. 13-14). На підставі наведеного Акціонерне товариство "Українська залізниця"</a> нарахувало відповідачу плату за користування вагонами за час простою кожного вагону на загальну суму 216736,92 грн.

22.04.2022 позивач звернувся до відповідача з претензією № ДН-4-2/984, щодо сплати заборгованості за користування вагонами в сумі 216736,92 грн. (а.с. 31-33).

05.05.2022 ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" надало відповідь за вих. № 138 на вказану претензію позивача, в якій відповідач зазначає, що претензійні вимоги не визнає та вважає, що ним виконані всі зобов`язання перед Залізницею (а.с. 34).

У матеріалах справи наявна копія договору поставки № 15/21 від 19.01.2021, укладеного між ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" (Покупець) та ТзОВ «Щебторг» (Постачальник). Згідно із п. 1.1 договору Постачальник передає у власність Покупцю щебінь гранітний різних фракцій та відсів гранітний, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах, визначених цим договором (а.с. 138-144).

Відповідно до п. 5.1 договору товар поставляється на умовах FCA залізнична станція відправлення відповідно до Офіційних правил тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати "Інкотермс" в редакції 2010 року, якщо інше не обумовлено в додатковій угоді до договору. Якщо конкретний тип вагонів, в яких має поставлятися товар, письмово не узгоджений сторонами, Постачальник відвантажує товар у вагони того типу, які є в наявності. Вантажовідправником та вантажоодержувачем у залізничних накладних на доставку товару за цим договором можуть бути треті особи. По зобов`язаннях вантажоодержувача відповідає Покупець. Покупець зобов`язаний компенсувати Постачальнику витрати на доставку товару залізницею на підставі рахунку Постачальника. Після доставки товару на станцію призначення всі подальші витрати, пов`язані з прийняттям, розвантаженням вагонів з товаром, подальшим перевезенням товару тощо несе Покупець.

Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги

Згідно з частиною 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч.1 ст.627 Цивільного кодексу України).

Згідно з приписами частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

В силу положень статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Як встановлено судом, 12.03.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" та Товариством з додатковою відповідальністю "Івано-Франківськзалізобетон" було укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги.

За приписами частин 1, 2 статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

У відповідності до частини 1 статті 307 Господарського кодексу України, положення якої кореспондуються із положеннями частини 1 статті 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу (ч.ч. 3, 4 ст. 909 ЦК України).

З наявних в матеріалах справи перевізних документів, а саме копій накладних № 34575423 від 23.02.2022, № 34588087 та № 34588822 від 24.02.2022 встановлено, що відповідач отримав вантаж щебінь гранітний від ТзОВ "Щебторг".

Як зазначалось вище, 05.02.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (Залізниця) та Товариством з додатковою відповідальністю "Івано-Франківськзалізобетон" (Користувач) укладено договір № ДН-4/20/154/м/п про подачу та забирання вагонів ТДВ "Івано-Франківськзалізобетон" при станції Івано-Франківськ Львівської залізниці.

Статтею 71 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 (далі - Статут), передбачено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Так, відповідно до абзацу 1 статті 76 Статуту, час перебування вагонів під навантаженням і вивантаженням у разі обслуговування залізничної під`їзної колії локомотивом залізниці визначається з моменту фактичної подачі вагонів на місце навантаження або вивантаження до моменту одержання станцією від підприємства повідомлення про готовність вагонів до забирання.

Згідно із статтею 120 Статуту, за затримку вагонів і контейнерів через недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших адміністративних правил або неналежне їх оформлення, вантажовідправник вносить плату, встановлену відповідно до статті 119 цього Статуту, і несе відповідальність перед залізницею за наслідки затримки вагонів і контейнерів.

Статтею 119 Статуту визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Порядок та умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999 (із змінами) (далі - Правила користування вагонами і контейнерами).

Відповідно до абзаців 5-7 пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами, час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій. Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника.

Про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію (форма повідомлення наведена у додатку 12). Спосіб повідомлення встановлюється в договорі про експлуатацію під`їзної колії (договором про подавання та забирання вагонів) (абзац 8 пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами).

Пунктами 7, 8 договору № ДН-4/20/154/м/п про подачу та забирання вагонів від 05.02.2020 передбачено, що про готовність вагонів до забирання користувач під`їзної колії передає залізниці повідомлення, за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами відповідальний працівник підприємства агенту комерційному станції письмово. Приймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється: на фронтах навантаження або вивантаження в кількості, що були подані.

Матеріалами даної господарської справи підтверджено, що на виконання вказаних пунктів договору, після вивантаження вагонів, відповідальним працівником відповідача було повідомлено позивача про необхідність забирання порожніх вагонів з під`їзної колії (повідомлення про закінчення вантажних операцій № 9 від 27.02.2022 о 14:40 год., №№ 10, 11 від 04.03.2022 о 14:00 год.).

Відповідно до пункту 11 Правил користування вагонами та контейнерами, не прийняті залізницею від вантажовласника вагони (неочищені, неправильно навантажені або неправильно запломбовані та з іншими комерційними та технічними несправностями, що виникли з вини вантажовласника) залишаються в користуванні вантажовласника до усунення недоліків.

Пунктом 12 Правил користування вагонами та контейнерами визначено, що загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника.

Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Отже, вищенаведеними положеннями Правил користування вагонами та контейнерами і Статуту залізниць України передбачена відповідальність вантажовласника за належне оформлення перевізних документів, а також право залізниці перевірити правильність таких відомостей.

Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 9 забирання позивачем вагонів №№: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 відбулося 27.02.2022 о 15:00 год. Згідно з інформацією зазначеною у пам`ятках про забирання вагонів № 10 та № 11 забирання позивачем вагонів № №: 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 відбулося 04.03.2022 о 14:20 год. Пам`ятки про забирання вагонів підписані працівником позивача без зауважень, про наявність недоліків у оформленні перевізних документів останнім не зазначено.

З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду, що відповідач належним чином виконав умови договору № ДН-4/20/154/м/п від 05.02.2020, а також вимоги Правил користування вагонами і контейнерами щодо належного повідомлення про готовність вагонів до забирання та своєчасної передачі вагонів позивачу.

Згідно із пунктом 8 Правил користування вагонами та контейнерами, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Абзацом 4 пункту 10 Правил користування вагонами та контейнерами визначено, що станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником.

Згідно із пунктом 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002 (далі - Правила складання актів), акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил; в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами. Один примірник акта загальної форми, складеного під час перевезення, додається до перевізних документів, другий залишається на станції, яка його склала.

Судом встановлено, що 11.04.2022 позивачем складено акт загальної форми ГУ-23 № 321 без зазначення відповідальності, згідно з яким на вагони вантажоодержувача ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон", які простоювали після вивантаження на коліях станції без перевізних документів: №№ 63480305, 64225022, 64244924, 64244940, 64244957, 64244973/ дата вивантаження - 27.02.2022 (15:00); вагони №№: 62949052, 62949110, 62949136, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967/ дата вивантаження - 04.03.2022 (14:20) оформлено залізничні накладні 24.03.2022 (16:40).

З наведеного вбачається, що на вищезазначені вагони залізничні накладні оформлено 24.03.2022, однак акт загальної форми ГУ-23 № 321 про затримку вказаних вагонів складено позивачем тільки 11.04.2022. Підпис представника відповідача на вказаному акті відсутній, як і відсутні докази виклику відповідача для складання такого акта.

Також в матеріалах даної справи відсутні будь-які докази повідомлення позивачем відповідача про необхідність усунення виявлених порушень перевізних документів (необхідності складання накладної).

Облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/ приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги (пункт 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами).

За змістом абзаців 1-4 пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами, відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями. Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів.

З наведеного вбачається, що облік часу й нарахування плати провадиться виключно за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46.

Поряд з тим, у відомості № 24039007 плати за користування вагонами зазначено, що вагони № №: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305 перебували на під`їзній колії 9898 - Місце загального користування, після забирання вагонів залізницею - 27.02.2022 о 15:00 год. на протязі 601 год. 40 хв., у зв`язку із чим позивачем нараховано плату за користування кожним із зазначених вагонів у розмірі 13782,20 грн, вагони №№:62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 перебували на під`їзній колії 9898 - Місце загального користування, після забирання вагонів залізницею - 04.03.2022 о 14:20 год. на протязі 482 год. 20 хв., у зв`язку із чим позивачем нараховано плату за користування кожним із зазначених вагонів у розмірі 10880,10 грн.

Однак, як вірно зауважив суд першої інстанції, графи про час передачі вагона при подаванні та час приймання вагона залізницею у вказаній відомості є незаповненими, підпис працівника вантажовласника відсутній, дату складання означеної відомості встановити неможливо.

Щодо тверджень скаржника, про те що у відповідності до п.6 Правил користування вагонами, п.п.5.1, 5.4, 6.2 Правил експлуатації власних вантажних вагонів, п. 2.1.5 договору про надання послуг, п.п. 1.1, 1.2, 1.5 Правил оформлення перевізних документів, та враховуючи те, що вагони №№: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 є власними (орендованими), подальше перевезення вагонів в порожньому стані зі станції Івано-Франківськ повинно було відбуватись виключно за перевізними документами (накладними), обов`язок надання яких покладено саме на ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" (відправника), колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до абзацу 8 пункту 6 розділу 1 Статуту, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної

плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Згідно із положеннями пункту 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.

Водночас, абзацом 6 пункту 1.2 вказаних Правил визначено, що заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил.

Відповідно до пункту 1.5. Правил оформлення перевізних документів, перевезення власних (орендованих) локомотивів і вагонів у завантаженому та порожньому стані оформлюються перевізними документами, в яких у графі 20 "Найменування вантажу" відправником зазначається: для локомотивів і завантажених вагонів - "Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар) (найменування власника, державної вагонної компанії, оператора, орендаря)"; для порожніх вагонів - "Порожній власний (орендований) вагон. З-під... (найменування вантажу). Власник (орендар) (найменування власника, вагонної компанії або орендаря). Направляється до пункту навантаження (в ремонт тощо)".

Згідно із п. 3.1 Правил експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України № 17 від 29.01.2015 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України за № 168/26613 від 14.02.2015 курсування власних вантажних вагонів на коліях загального користування здійснюється на підставі договору між власником (орендарем, оператором) та залізницею.

Перевезення вантажів залізничним транспортом у власних вантажних вагонах здійснюється на договірних засадах згідно із затвердженими залізницею планами перевезень. Власники, оператори, орендарі вагонів на підставі договорів з відправниками, одержувачами, експедиторами та перевізником організовують ефективне використання рухомого складу для перевезення вантажів (п. 5.1 Правил експлуатації власних вантажних вагонів).

З наявних в матеріалах справи копій накладних № 34575423 від 23.02.2022, №34588822 та № 34588087 від 24.02.2022, вбачається, що відправником вантажу було ТзОВ "Граніт", перевезення вантажу відбувалось у власних (орендованих) вагонах №№: 64244973, 64244957, 64244940, 64225022, 64244924, 63480305, 62948930, 62948971, 62949045, 62949201, 63021802, 64224967, 62949052, 62949110, 62949136 (власниками вагонів є ТзОВ "Релат", ТзОВ "Такарди", ТзОВ "СТЛ" та ТзОВ "ІПМ"), а оператором перевезення вантажу виступало ТзОВ "УНТТ".

Разом з тим, доказів наявності укладеного ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" договору оренди на вказані вагони позивачем суду не надано.

Наведеним спростовуються доводи скаржника, що саме на ТзДВ "Івано-Франківськзалізобетон" покладено обов`язок оформлення перевізних документів на спірні вагони та перебування їх у користуванні останнього протягом часу затримки вагонів на коліях станції Івано-Франківськ в очікуванні оформлення перевізних документів.

Таким чином, колегія суддів вважає підставним висновок місцевого господарського суду про те, що позивач не довів, порушення його права саме відповідачем, оскільки свій обов`язок згідно договору № ДН-4/20/154/м/п від 05.02.2020 щодо повернення порожніх вагонів ТДВ "Івано-Франківськзалізобетон" виконав.

Беручи до уваги вищенаведені правові норми, умови укладеного між сторонами договору № ДН-4/20/154/м/п від 05.02.2020 про подачу та забирання вагонів ТДВ "Івано-Франківськзалізобетон" при станції Івано-Франківськ Львівської залізниці, фактичні обставини справи, колегія суддів констатує наявність правових підстав для відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення з відповідача заборгованості в розмірі 216736,92 грн.

Доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги. Ці доводи не спростовують висновків, наведених в рішенні господарського суду Івано-Франківської області від 11.01.2023 року у справі №909/845/22.

За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ч.ч. 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

У відзиві на апеляційну скаргу (вх. № 01-04/1472/23 від 02.03.2023 року) відповідач заявив клопотання про стягнення з позивача 5000,00 грн. витрат на професійну правничу допомогу за підготовку відзиву на апеляційну скаргу.

Статтею 123 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до статті 30 Закону України "Про адвокатуру і адвокатську діяльність" гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Згідно з частинами 1, 2 статті 126 Господарського процесуального кодексу України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи (ч.ч. 3, 4 статті 126 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до частин 1, 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, до яких належать витрати на професійну правничу допомогу, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

В силу частини 5 статті 129 Господарського процесуального кодексу України під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

При визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі ст. 41 Конвенції. Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір обґрунтованим.

На підтвердження понесення відповідачем витрат на правову допомогу до матеріалів справи приєднано копії наступних документів: договору № 014МТА/ІФ-22 про надання юридичних послуг та правничої допомоги від 14.11.2022, укладеного між Адвокатським об`єднанням МТА Партнери» (Об`єднання) та ТзДВ «Івано-Франківськзалізобетон» (Клієнт), замовлення № 2 на надання юридичних послуг та правничої допомоги від 24.02.2023, акту про надання правничої допомоги № 014МТА/ІФ-19 від 27.02.2023, свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, видане адвокату Тепак Лілії Петрівні, серія ІФ № 001178 від 31.05.2017, платіжної інструкції № 4474 від 27.02.2023.

В акті про надання правничої допомоги № 014МТА/ІФ-19 від 27.02.2023 зазначено, що на виконання умов договору про надання юридичних послуг та правничої допомоги №014МТА/ІФ-22 від 14.11.2022 та замовлення № 2 до даного договору, у господарській справі № 909/845/22 адвокат Тепак Л.П. (АО «МТА Партнери») надала правничу допомогу, а саме консультації з Клієнтом щодо апеляційної скарги та підготовка відзиву на апеляційну скаргу, на що було витрачено 5 год. (ставка за в грн. за годину 1000,00), сума 5000,00 грн.

В той же час, колегія суддів звертає увагу на те, що розгляд справи № 909/845/22 Західним апеляційним господарським судом відбувався в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи. Відзив на апеляційну скаргу від імені ТзДВ «Івано-Франківськзалізобетон» у даній справі підписав директор Андрій Молодовець. В тексті цього відзиву не зазначено жодних відомостей про те, що його проект складено адвокатом. При цьому, ГПК України не передбачає обов`язкової участі адвоката у справах, які розглядаються за правилами спрощеного провадження, отже, звернення позивача за правовою допомогою до адвоката у справах, де така допомога не є обов`язковою і не зумовлюється складністю справи, є вибором самого позивача.

Наведені обставини дають підстави для висновку про те, що відповідач не довів належними доказами факту понесення витрат на професійну правничу допомогу у згаданій справі.

Виходячи з аналізу вищеописаних норм права та встановлених судом обставин, колегія суддів констатує відсутність правових підстав для стягнення з позивача на користь відповідача витрат на професійну правничу допомогу в сумі 5000,00 грн., пов`язаних із розглядом справи № 909/845/22 в суді апеляційної інстанції.

Судові витрати

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 2, 86, 126, 129, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" за № НЮ-1/320 від 03.02.2023 року (вх. № 01-05/411/23 від 09.02.2023 року) залишити без задоволення, рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.01.2023 року у справі № 909/845/22 без змін.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на скаржника.

Відмовити у задоволенні клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Івано-Франківськзалізобетон"</a> про стягнення з Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі її регіональної філії "Львівська залізниця" витрат на професійну правничу допомогу в сумі 5000,00 грн., пов`язаних із розглядом справи №909/845/22 в суді апеляційної інстанції.

Справу повернути в господарський суд Івано-Франківської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.

Головуючий суддя О.В. Зварич

СуддяВ.М. Гриців

СуддяІ.Б. Малех

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110335013
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —909/845/22

Постанова від 17.04.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 14.02.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Рішення від 11.01.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 16.12.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 16.11.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні