ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
19 січня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/5120/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши у порядку письмового провадження матеріали адміністративної справи в частині виконання судового рішення в справі за позовом ОСОБА_1 до Чернівецької обласної державної адміністрації, Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, про визнання рішення протиправним, його скасування та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
До суду надійшло клопотання представника позивача, зі змісту якого фактично вбачається, що відповідачем не виконано рішення суду. Разом з тим, позивач просить:
- встановити новий строк Кельменецькій селищній раді Дністровського району Чернівецької області для подання звіту про виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30.12.2021 року по справі № 600/5120/21-а, зобов`язавши подати новий звіт;
- накласти на посадових осіб Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області (депутатів, які брали участь у голосуванні по клопотанню ОСОБА_1 ) відповідальних за невиконання судового рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 грудня 2021 року по справі № 600/5120/21-а, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, половину з якого стягнути на користь ОСОБА_1 , іншу половину до Державного бюджету України.
Ухвалою суду від 04.01.2023 року призначено до розгляду справу № 600/5120/21-а, в частині щодо виконання рішення суду.
Судове засідання призначено на 17.01.2023 року о 11:00 год., з викликом сторін у справі.
Учасниками справи подано до сулу клопотання про розгляд і прийняття рішення в порядку письмового провадження.
Розглянувши заявлене клопотання, з`ясувавши фактичні обставини справи, суд зазначає наступне.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 30.12.2021 року адміністративний позов ОСОБА_1 до Чернівецької обласної державної адміністрації, Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет - задоволено повністю.
Визнано протиправним і скасовано розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №1002-р від 01 вересня 2021 року, про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 .
Зобов`язано Кельменецьку селищну раду Дністровського району Чернівецької області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду терміном на 49 років, орієнтовною площею 2 га, з цільовим призначенням - для сінокосіння (код 10.06), в с. Грушівці Дністровського району, за межами населеного пункту, між землями що перебувають у постійному користуванні Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет та територією земель садівничого товариства.
Стягнуто на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 908,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької обласної державної адміністрації.
Зобов`язано Кельменецького селищного голову Дністровського району Чернівецької області подати Чернівецькому окружному адміністративному суду звіт про виконання рішення суду у цій справі протягом 35 днів з дня набрання рішенням законної сили.
Рішення набрало законної сили 01.02.2022 року.
Статтею 382 КАС України передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Суд зазначає, що положення частини 1 статті 382 КАС України кореспондуються з положеннями частити 6 статті 246 КАС України, згідно з якими у резолютивній частині рішення суду зазначається встановлений судом порядок та строк виконання рішення.
Такий контроль здійснюється судом,шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту на виконання рішення суду першої, апеляційної чи касаційної інстанцій, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту із накладенням штрафу.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Європейський Суд з прав людини звертав увагу, що судове та виконавче провадження є першою та другою стадіями у загальному провадженні (рішення у справі Скордіно проти Італії (Scordino v. Italy). Таким чином, виконання рішення не відокремлюється від судового розгляду і провадження повинно розглядатися загалом (рішення у справі Сіка проти Словаччини (Sika v. Slovaki), № 2132/02, пп. 24-27, від 13.06.2006, пп. 18 рішення Ліпісвіцька проти України №11944/05 від 12.05.2011).
Крім того, у рішеннях Європейського Суду з прав людини у справах Бурдов проти Росії від 07.05.2002, Ромашов проти України від 27.07.2004, Шаренок проти України від 22.02.2004 зазначається, що право на судовий захист було б ілюзорним, якби правова система держави дозволяла щоб остаточне зобов`язувальне рішення залишалося бездієвим на шкоду одній із сторін; виконання рішення, винесеного будь-яким судом, має вважатися невід`ємною частиною судового процесу.
Держава несе відповідальність за виконання остаточних рішень, якщо чинники, які затримують чи перешкоджають їх повному й вчасному виконанню, перебувають у межах контролю органів влади (рішення у справі Сокур проти України (Sokur v. Ukraine), №29439/02, від 26.04.2005, та у справі Крищук проти України (Kryshchuk v. Ukraine), №1811/06, від 19.02.2009).
Аналіз зазначених вище рішень Європейського Суду з прав людини свідчить про те, що з метою забезпечення права особи на ефективний судовий захист в адміністративному судочинстві існує інститут судового контролю за виконанням судового рішення. Судовий контроль - це спеціальний вид провадження в адміністративному судочинстві, відмінний від позовного, що має спеціальну мету та полягає не у вирішенні нового публічно-правового спору, а у перевірці всіх обставин, що перешкоджають виконанню такої постанови суду та відновленню порушених прав особи-позивача.
Згідно статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Відповідно до частини 3 статті 129-1 Конституції України, контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Одним із способів судового контролю за виконанням судового рішення є зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Норми Кодексу адміністративного судочинства України не містять обмеження щодо стадій процесу на яких може бути вирішено питання про застосування заходів судового контролю, передбачених частиною 1 статті 382 КАС України. Тобто, зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення, суд може й після ухвалення такого рішення за наслідком розгляду клопотання позивача.
Вказана позиція узгоджується із правовою позицією Великої Палати Верховного Суду викладеною в ухвалі від 20.06.2018 у справі № 800/592/17, та правовою позицію Верховного Суду, викладеною в постанові від 18.04.2019 у справі № 286/766/17 та в ухвалі від 05.07.2018 у справі № 206/3911/17.
У справі № 800/592/17 Велика Палата Верховного Суду змінила підхід до правил застосування судового контролю, роз`ясненого у Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України № 3 від 13.03.2017 "Про огляд практики застосування адміністративними судами статті 267 Кодексу адміністративного судочинства". Вищий адміністративний суд України вважав, що суд першої чи апеляційної інстанції може застосовувати судовий контроль за виконанням рішення суб`єкта владних повноважень відповідачем у справі під час прийняття рішення у справі. Натомість, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що клопотання про встановлення судового контролю може бути подане й після ухвалення судового рішення у справі.
Крім того, в Рішенні від 30.06.2009 у справі № 16-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової (абз. 1 пп. 3.2 п. 3, абз. 2 п. 4 мотивувальної частини).
Виконання рішення, винесеного будь - яким судом, має розглядатись як невід`ємна частина "судового процесу" для цілей статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 19.03.1997 у справі "Горнсбі проти Греції" суд підкреслив, що виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватись як невід`ємна частина судового розгляду. Здійснення права на звернення до суду з позовом стосовно його прав та обов`язків цивільного характеру було б ілюзорним, якби внутрішня правова система допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося б на шкоду однієї зі сторін (п.40).
Як зазначалось вище, рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 30.12.2021 року зобов`язано Кельменецького селищного голову Дністровського району Чернівецької області подати до Чернівецького окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду у цій справі протягом 35 днів з дня набрання рішенням законної сили. Зазначене рішення набрало законної сили - 01.02.2022 року.
Разом з тим, зі змісту заявленого клопотання та матеріалів справи судом встановлено, що рішення суду в даній справі фактично не виконане.
Відповідно до частини 2 статті 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Суд звертає увагу на те, що законодавець в статті 382 КАС України визначив не тільки обов`язок подати звіт у вигляді повідомлення суду та учасників справи, а і імперативно виклав норми, які саме зобов`язують відповідача суб`єкта владних повноважень виконати рішення суду, яке набрало законної сили. Іншими словами, подання до суду звіту, ще не означає його виконання. Звіт має містити інформацію про повне виконання рішення суду, інакше б втрачалась мета такого заходу процесуального примусу.
Проаналізувавши наведене вище в контексті встановлених обставин справи, суд вважає за необхідне встановити новий строк для подання звіту, щодо виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду у справі № 600/5120/21-а від 30.12.2021 року та зобов`язати Кельменецьку селищну раду в особі Кельменецького селищного голови Дністровського району Чернівецької області подати до Чернівецького окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду, в строк до 01.03.2023 року.
На підставі наведеного та керуючись статтями 241, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Встановити новий строк подання звіту, про виконання судового рішення в справі №600/5120/21- а.
Зобов`язати Кельменецьку селищну раду Дністровського району Чернівецької області в особі депутатів та Кельменецького селищного голови подати до Чернівецького окружного адміністративного суду в строк до 01 березня 2023 року звіт про виконання судового рішення від 30.12.2021 року в справі №600/5120/21- а.
Згідно статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України ухвали суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку окремо від рішення суду повністю або частково. Апеляційна скарга на ухвалу подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (складання).
Суддя О.В. Боднарюк
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2023 |
Оприлюднено | 23.01.2023 |
Номер документу | 108485027 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні