Рішення
від 20.01.2023 по справі 140/7292/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2023 року ЛуцькСправа № 140/7292/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофрукт ЛТД до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Агрофрукт ЛТД звернулось з позовом до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205050/2022/001803 від 27.10.2022 року та рішення про коригування митної вартості товарів №UA205050/2022/000096/2 від 27.10.2022 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ Агрофрукт ЛТД придбано у POLKO Piotr Polkowski 05-250 Radzymin ul.Zielona, 2, Polska PL1251432358 згідно Інвойсу 41/EX/22FV від 2022-10 22 електрогенератори: Товар 1 - Генератор електричний дизельний FOGO модель FD 300 ACG, потужність 300 kVa/240 kW, номінальний струм 432 А, напруга 400 V, 50 Hz Виробник FOGO Sp.z.o.o. Рік випуску 2015 - вартість згідно умов контракту: 11500 Євро; Генератор електричний дизельний Siltec модель P275HE, потужність 275 kVa/220 kW, номінальний струм 397 А, напруга 400 V, 50 Hz Виробник Siltec Sp.z.o.o. Рік випуску 2006 - вартість згідно умов контракту: 7200 Євро; Товар 2 - Генератор електричний дизельний Olimpian модель GEP83-3, потужність 82.5 kVa/66 kW, номінальний струм 119 А, напруга 400 V, 50 Hz Виробник CATERPILLAR OVERSEAS S.A. Рік випуску 2004 - вартість згідно умов контракту: 3500 Євро.

З метою митного оформлення вказаного товару декларантом в інтересах позивача подано до Волинської митниці митну декларацію (далі - МД) №22UA205050069030U8 від 26.10.2022 та документи, передбачені частиною другою статті 53 Митного кодексу України (далі МК України), із заявленою митною вартістю за ціною договору. Проте, відповідачем було безпідставно прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №UA205050/2022/000096/2 від 27.10.2022 року та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205050/2022/001803 від 27.10.2022, визначено вартість товару на рівні: Товар №1 - 8057,6617 Євро за шт. (МД від 26.01.2022 року №UA100160/2022/850624); Товар №2 - 7526,5998 Євро за шт. (МД від 16.11.2021 року№иА500500/2021/223353).

Позивач вважає зазначене рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки декларантом надано всі необхідні документи, що дають можливість відповідачу визначити митну вартість товару за ціною договору (за основним методом).

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 14.11.2022 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнав, просив відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що під час перевірки документів, поданих для підтвердження заявленої митної вартості товару встановлено, що митна вартість товару, який ввозиться на митну територію України, не може бути визнана у зв`язку з тим, що документи, які подані для підтвердження митної вартості,не містять усіх даних, необхідних для визначення митної вартості за методом обраним декларантом та містять розбіжності:

згідно п.3.1 Контракту від 19.10.2022 №10/22 оплата за товар здійснюється шляхом перерахування 100% передоплати відповідно до інвойсів, а товар має прибути до України протягом 180 днів з моменту здійснення такої оплати. Декларантом було надано інвойс від 22.10.2022 №41/EX/22FV та платіжне доручення від 26.10.2022 б/н. В той же час, декларантом було надано CMR від 22.10.2022 №5993673, в якій зазначено, що завантаження товарів відбувалося 22.10.2022 року, а фактично товари прибули в Україну 25.10.2022 року. Таким чином, умови передоплати, передбачені п.3.1 Контракту не було виконано.

Тобто, нормою п.3.1 Контракту від 19.10.2022 №10/22 передбачена імперативна умова щодо здійснення поставки - товар може прибути в Україну лише після отримання продавцем попередньої оплати.

Водночас, відповідно до поданих декларантом документів, оплата товару була здійсненна вже після фактичного прибуття товарів в Україну, тобто на умовах післяплати, що не було передбачено сторонами в укладеному ними договорі.

Це свідчить про порушення договірних зобов`язань ТОВ Агрофрукт ЛТД, а також викликає обґрунтовані сумніви щодо заявленої митної декларантом вартості товару.

Підтверджують сумніви митного органу також ті факти, що наданий декларантом додаток до контракту до Контракту від 27.10.2022 №1 щодо внесення змін до п.3.1 Контракту (зміни умов передоплати) був підписаний вже після перетину митного кордону оцінюваними товарами та після подання митної декларації в роботу, а також те, що в наданих декларантом фактурах на закупівлю товарів продавцем в третіх осіб від 18.10.2022 №29/10/2022 та від 09.06.2022 №07/06/22 вартість товарів є вищою, ніж їх вартість згідно інвойсу від 22.10.2022 №41/EX/22FV, згідно якого оформляються оцінювані товари.

Згідно ст.53-54 МКУ декларанту було запропоновано надати в 10-денний термін наступні додаткові документи:

за наявності - платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товарів та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезених товарів;

договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з контрактом про поставку товарів, митна вартість яких визначається;

виписку з бухгалтерської документації;

копію митної декларації країни відправлення;

висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями.

Декларантом було надано: фактури на закупівлю товарів продавцем в третіх осіб від 13.10.2022 №1/10/2022/H-GK, від 09.06.2022 №07/06/22, від 18.10.2022 №29/10/2022; підтвердження оплати по цим фактурам від 26.10.2022 року б/н, копію митної декларації країни відправлення №22PL301010E1270505 від 24.10.2022, додаток до Контракту від 27.10.2022 №1.

В наданих декларантом фактурах на закупівлю товарів продавцем в третіх осіб від 18.10.2022 №29/10/2022 та від 09.06.2022 №07/06/22 вартість товарів є вищою, ніж їх вартість згідно інвойсу від 22.10.2022 №41/EX/22FV, згідно якого оформляються оцінювані товари.

Крім того, наданий декларантом додаток до Контракту від 27.10.2022 №1 щодо внесення змін до п.3.1 Контракту (зміни умов передоплати) був підписаний після перетину митного кордону оцінюваними товарами та після подання митної декларації в роботу, отже дані зміни не можуть стосуватися даної поставки товарів.

Решту витребуваних документів декларант відмовився надати, про що зазначено в листі від 27.10.2022 №121.

Таким чином, за результатом проведеної письмової консультації щодо вибору методу визначення митної вартості товару, а також враховуючи відмову декларанта подавати інші документи, митницею прийняте рішення про коригування митної вартості товарів №UA205050/2022/000096/2 від 27.10.2022, митну вартість товару визначено на рівні: Товар №1 - 8057,6617 Євро за шт. (МД від 26.01.2022 №UA100160/2022/850624); Товар №2 - 7526,5998 Євро за шт. (МД від 16.11.2021 №UА500500/2021/223353), а також винесено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205050/2022/001803 від 27.10.2022.

В подальшому товар випущено у вільний обіг згідно МД 22UA205050069425U8 від 28.10.2022 з наданням гарантій, передбачених ч.7 ст.55 МК України.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, у задоволенні яких слід відмовити повністю, з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТОВ Агрофрукт на підставі контракту №10/22 від 19.10.2022 укладеного з контрагентом (продавцем) POLKO Piotr Polkowski 05-250 Radzymin ul.Zielona, 2, Polska PL1251432358 придбано електрогенератори:

Товар 1 - Генератор електричний дизельний FOGO модель FD 300 ACG, потужність 300 kVa/240 kW, номінальний струм 432 А, напруга 400 V, 50 Hz Виробник FOGO Sp.z.o.o. Рік випуску 2015 - вартість згідно умов контракту: 11500 Євро; Генератор електричний дизельний Siltec модель P275HE, потужність 275 kVa/220 kW, номінальний струм 397 А, напруга 400 V, 50 Hz Виробник Siltec Sp.z.o.o. Рік випуску 2006 - вартість згідно умов контракту: 7200 Євро;

Товар 2 - Генератор електричний дизельний Olimpian модель GEP83-3, потужність 82.5 kVa/66 kW, номінальний струм 119 А, напруга 400 V, 50 Hz Виробник CATERPILLAR OVERSEAS S.A. Рік випуску 2004 - вартість згідно умов контракту: 3500 Євро.

З метою митного оформлення вказаного товару декларантом в інтересах позивача подано до Волинської митниці митну декларацію (далі - МД) №22UA205050069030U8 від 26.10.2022 та документи, передбачені частиною другою статті 53 Митного кодексу України, зокрема: рахунок-фактуру №41/EX/22FV від 22.10.2022; автотранспортна накладну №5993673 від 22.10.2022; декларацію про походження товару №41/EX/22FV від 22.10.2022; банківський платіжний документ, що стосується товару Б/Н від 26.10.2022; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу товарів (крім позначеного кодом 4104), подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів №10/22 від 19.10.2022; договір про надання послуг митного брокера №71AGR від 01.04.2016.

Під час перевірки документів, поданих для підтвердження заявленої митної вартості товару встановлено, що митна вартість товару, який ввозяться на митну територію України, не може бути визнана у зв`язку з тим, що документи, які подані для підтвердження митної вартості, не містять усіх даних, необхідних для визначення митної вартості за методом обраним декларантом та містять розбіжності:

згідно п.3.1 Контракту від 19.10.2022 №10/22 оплата за товар здійснюється шляхом перерахування 100%передоплати відповідно до інвойсів, а товар має прибути до України протягом 180 днів з моменту здійснення такої оплати. Декларантом було надано інвойс від 22.10.2022 №41/EX/22FV та платіжне доручення від 26.10.2022 б/н. В той же час, декларантом було надано CMR від 22.10.2022 №5993673, в якій зазначено, що завантаження товарів відбувалося 22.10.2022 року, а фактично товари прибули в Україну 25.10.2022 року. Таким чином, умови передоплати, передбачені п.3.1 Контракту не було виконано.

Тобто, нормою п.3.1 Контракту від 19.10.2022 №10/22 передбачена імперативна умова щодо здійснення поставки - товар може прибути в Україну лише після отримання продавцем попередньої оплати.

Водночас, відповідно до поданих декларантом документів, оплата товару була здійсненна вже після фактичного прибуття товарів в Україну, тобто на умовах післяплати, що не було передбачено сторонами в укладеному ними договорі.

Це свідчить про порушення договірних зобов`язань ТОВ Агрофрукт ЛТД, а також викликає обґрунтовані сумніви щодо заявленої митної декларантом вартості товару.

Підтверджують сумніви митного органу також ті факти, що наданий декларантом додаток до контракту до Контракту від 27.10.2022 №1 щодо внесення змін до п.3.1 Контракту (зміни умов передоплати) був підписаний вже після перетину митного кордону оцінюваними товарами та після подання митної декларації в роботу, а також те, що в наданих декларантом фактурах на закупівлю товарів продавцем в третіх осіб від 18.10.2022 №29/10/2022 та від 09.06.2022 №07/06/22 вартість товарів є вищою, ніж їх вартість згідно інвойсу від 22.10.2022 №41/EX/22FV, згідно якого оформляються оцінювані товари.

Згідно ст.53-54 МКУ декларанту було запропоновано надати в 10-денний термін наступні додаткові документи:

за наявності - платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товарів та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезених товарів;

договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з контрактом про поставку товарів, митна вартість яких визначається;

виписку з бухгалтерської документації;

копію митної декларації країни відправлення;

висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями.

Декларантом було надано: фактури на закупівлю товарів продавцем в третіх осіб від 13.10.2022 №1/10/2022/H-GK, від 09.06.2022 №07/06/22, від 18.10.2022 №29/10/2022; підтвердження оплати по цим фактурам від 26.10.2022 року б/н, копію митної декларації країни відправлення №22PL301010E1270505 від 24.10.2022, додаток до Контракту від 27.10.2022 №1.

В наданих декларантом фактурах на закупівлю товарів продавцем в третіх осіб від 18.10.2022 №29/10/2022 та від 09.06.2022 №07/06/22 вартість товарів є вищою, ніж їх вартість згідно інвойсу від 22.10.2022 №41/EX/22FV, згідно якого оформляються оцінювані товари.

Крім того, наданий декларантом додаток до Контракту від 27.10.2022 №1 щодо внесення змін до п.3.1 Контракту (зміни умов передоплати) був підписаний після перетину митного кордону оцінюваними товарами та після подання митної декларації в роботу, отже дані зміни не можуть стосуватися даної поставки товарів.

Решту витребуваних документів декларант відмовився надати, про що зазначено в листі від 27.10.2022 №121.

Враховуючи вищевказані обставини, а також лист декларанта від 27.10.2022 №121, Волинською митницею прийнято рішення про коригування митної вартості товарів №UA205050/2022/000096/2 від 27.10.2022, митну вартість товару визначено на рівні: Товар №1 - 8057,6617 Євро за шт. (МД від 26.01.2022 №UA100160/2022/850624); Товар №2 - 7526,5998 Євро за шт. (МД від 16.11.2021 №UА500500/2021/223353), а також винесено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205050/2022/001803 від 27.10.2022.

В подальшому товар випущено у вільний обіг згідно МД 22UA205050069425U8 від 28.10.2022 з наданням гарантій, передбачених ч.7 ст.55 МК України.

Не погоджуючись із прийнятими Волинською митницею рішенням про коригування митної вартості товарів №UA205050/2022/000096/2 від 27.10.2022, а також карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205050/2022/001803 від 27.10.2022 позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відтак, суд, зважаючи на предмет позову, перевіряє чи оскаржуване рішення прийняте відповідачем у відповідності до зазначених вище умов.

Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаються Митним кодексом України та іншими законами України.

Розділ ІІІ МК України регулює питання митної вартості товарів та методи її визначення.

Митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, відповідно до статті 49 МК України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Згідно із частиною першою статті 51 МК України митна вартість товарів, які переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу.

Декларант або уповноважена ним особа, які заявляють митну вартість товару, зобов`язані, зокрема, подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню (частина друга статті 52 МК України).

Відповідно до статті 53 МК України у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення. Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) ліцензія, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування (частина друга статті 53 МК України).

Статтею 57 МК України встановлено, що визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.

Основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції).

Частиною першою статті 58 МК України визначено умови, за яких застосовується метод визначення митної вартості за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту. В частині другій цієї статті передбачено, коли такий метод не застосовується. А саме: метод визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, не застосовується, якщо використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не підтверджені документально або не визначені кількісно і достовірні та/або відсутня хоча б одна із складових митної вартості, яка є обов`язковою при її обчисленні.

Частинами четвертою, п`ятою статті 58 МК України передбачено, що митною вартістю товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну, скоригована в разі потреби з урахуванням положень частини десятої цієї статті. Ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, - це загальна сума всіх платежів, які були здійснені або повинні бути здійснені покупцем оцінюваних товарів продавцю або на користь продавця через третіх осіб та/або на пов`язаних із продавцем осіб для виконання зобов`язань продавця.

Як встановлено судом та уже зазначалося вище, декларант позивача надав наявні у нього документи, що підтверджують митну вартість товару і обраний ним метод її визначення - основний, а саме: рахунок-фактуру №41/EX/22FV від 22.10.2022; автотранспортна накладну №5993673 від 22.10.2022; декларацію про походження товару №41/EX/22FV від 22.10.2022; банківський платіжний документ, що стосується товару Б/Н від 26.10.2022; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу товарів (крім позначеного кодом 4104),подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів №10/22 від 19.10.2022; договір про надання послуг митного брокера №71AGR від 01.04.2016.

Як визначено частиною першою статті 54 МК України, контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.

Відповідно до пункту 1 частини 4 статті 54 МК України митний орган під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів зобов`язаний здійснювати контроль заявленої декларантом або уповноваженою ним особою митної вартості товарів шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості, наявності в поданих зазначеними особами документах усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

У частині 3 статті 53 МК України визначено, що у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.

Згідно з ч.4 ст.54 МК України у разі якщо орган доходів і зборів має обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозв`язок між продавцем і покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів, крім документів, зазначених у частинах другій та третій цієї статті, подає (за наявності) такі документи: виписку з бухгалтерських та банківських документів покупця, що стосуються відчуження оцінюваних товарів, ідентичних та/або подібних (аналогічних) товарів на території України; довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам; розрахунок ціни (калькуляцію).

Митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі: 1) невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості; 2) неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій четвертій статті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари; 3) невідповідності обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 цього Кодексу; 4) надходження до митного органу документально підтвердженої офіційної інформації митних органів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості (ч.6 ст.54 МК України).

Статтями 57, 58 МК України встановлено, що митна вартість товарів, які ввозяться на митну територію України, відповідно до митного режиму імпорту, за загальним правилом обчислюється за першим методом визначення митної вартості товарів, тобто за ціною договору.

Якщо митна вартість не може бути визначена за першим методом, проводиться процедура консультацій між митним органом та декларантом з метою обґрунтованого вибору підстав для визначення митної вартості. У ході таких консультацій митний орган та декларант можуть здійснити обмін наявною у кожного з них інформацією за умови додержання вимог щодо її конфіденційності.

У разі неможливості визначення митної вартості товарів, які імпортуються в Україну, за основу може братися ціна, за якою оцінювані ідентичні або подібні (аналогічні) товари були продані в Україні не пов`язаному з продавцем покупцю.

При цьому кожний наступний метод застосовується, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу.

Відповідно до ч.8 ст.57 МК України у разі якщо неможливо застосувати жоден із зазначених методів, митна вартість визначається за резервним методом відповідно до вимог, встановлених статтею 64 цього Кодексу.

Системний аналіз наведених норм свідчить про те, що під час здійснення митного оформлення товару обов`язок доведення заявленої митної вартості товару покладається на декларанта. При цьому митний орган у випадку наявності обґрунтованих сумнівів у достовірності поданих декларантом відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, яка була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, може витребувати додаткові документи.

Наявність обґрунтованих сумнівів у правильності визначеної декларантом митної вартості товарів є імперативною умовою, оскільки з цією обставиною закон пов`язує можливість витребування додаткових документів у декларанта та надає митниці право вчиняти наступні дії, спрямовані на визначення дійсної митної вартості товарів. При цьому в розумінні вищенаведених норм сумніви митниці є обґрунтованими, якщо надані декларантом документи містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Відтак, наведені приписи зобов`язують митний орган зазначити конкретні обставини, які викликали відповідні сумніви, причини неможливості їх перевірки на підставі наданих декларантом документів, а також обґрунтувати необхідність перевірки спірних відомостей та зазначити документи, надання яких може усунути сумніви у їх достовірності.

Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд в постанові від 11.06.2019 в справі № 804/7761/15 ( № К/9901/4756/18 ).

Як вбачається із матеріалів справи, спір між сторонами виник з приводу правильності визначення декларантом митної вартості імпортованого товару «генератори електричні дизельні…».

При цьому позиція позивача полягає у тому, що якщо вартість визначена ним за основним методом, то для митного органу є достатніми ті документи, які подані декларантом, а відповідач зазначає про наявність сумнівів у визначені митної вартості через розбіжності в документах.

Суд зазначає, що митні органи мають виключну компетенцію в питаннях перевірки та контролю правильності обчислення декларантом митної вартості. З цією метою вони мають повноваження витребувати додаткові документи для перевірки правильності зазначеної митної вартості товарів у разі наявності підстав для сумніву в правильності митної оцінки товару, що переміщується через митний кордон України.

Митниця може вимагати, а суб`єкт господарювання має надати лише належні документи для перевірки та підтвердження правильності заявленої митної вартості товару.

Надання неналежних документів не може вважатися виконанням вимог митниці щодо підтвердження митної вартості товарів.

Між документами, які були подані декларантом для підтвердження заявлених відомостей про митну вартість товару, були розбіжності, зокрема:

згідно п.3.1 Контракту від 19.10.2022 №10/22 оплата за товар здійснюється шляхом перерахування 100%передоплати відповідно до інвойсів, а товар має прибути до України протягом 180 днів з моменту здійснення такої оплати. Декларантом було надано інвойс від 22.10.2022 №41/EX/22FV та платіжне доручення від 26.10.2022 б/н. В той же час, декларантом було надано CMR від 22.10.2022 №5993673, в якій зазначено, що завантаження товарів відбувалося 22.10.2022 року, а фактично товари прибули в Україну 25.10.2022 року. Таким чином, умови передоплати, передбачені п.3.1 Контракту не було виконано.

Тобто, нормою п.3.1 Контракту від 19.10.2022 №10/22 передбачена імперативна умова щодо здійснення поставки - товар може прибути в Україну лише після отримання продавцем попередньої оплати.

Водночас, відповідно до поданих декларантом документів, оплата товару була здійсненна вже після фактичного прибуття товарів в Україну, тобто на умовах післяплати, що не було передбачено сторонами в укладеному ними договорі.

Вказане свідчить про наявність ризиків, заявлення до митного оформлення неправдивих відомостей стосовно митної вартості товарів, зокрема, її заниження.

Як наслідок у митного органу виникли обґрунтовані сумніви щодо заявленої митної вартості даного товару, на спростування яких позивачем не надано, а судом не здобуто жодних доказів.

Зважаючи на це, декларанту надіслано електронне повідомлення про надання додаткових документів для підтвердження заявленої митної вартості: за наявності - платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товарів та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезених товарів; договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з контрактом про поставку товарів, митна вартість яких визначається; виписку з бухгалтерської документації; копію митної декларації країни відправлення; висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями.

Проте, в наданих додатково декларантом фактурах на закупівлю товарів продавцем в третіх осіб від 18.10.2022 №29/10/2022 та від 09.06.2022 №07/06/22 вартість товарів є вищою, ніж їх вартість згідно інвойсу від 22.10.2022 №41/EX/22FV, згідно якого оформляються оцінювані товари.

Також, підтверджують сумніви митного органу також ті факти, що наданий декларантом додаток до Контракту від 27.10.2022 №1 щодо внесення змін до п.3.1 Контракту (зміни умов передоплати) був підписаний вже після перетину митного кордону оцінюваними товарами та після подання митної декларації в роботу, отже дані зміни не можуть стосуватися даної поставки товарів.

За таких обставин, суд вважає, що митний орган, здійснюючи контроль правильності визначення декларантом митної вартості товару, заявленого до митного оформлення, мав підстави витребувати документи, яких не вистачає згідно з частиною другою статті 53 МК України.

Наведені вище обставини у своїй сукупності вказують на наявність у митного органу обґрунтованого сумніву у правильності визначення декларантом митної вартості товару, оскільки надані митному органу документи містили розбіжності. Відповідно, з огляду на наявність обґрунтованого сумніву у правильності визначення митної вартості товару за першим методом, у відповідача були правові підстави витребувати додаткові документи для підтвердження митної вартості товару, проте декларант жодних інших документів митному органу не подав, що стало підставою для винесення оскаржуваного рішення про коригування митної вартості товарів.

За змістом пункту 5 Методичних рекомендацій щодо роботи посадових осіб органів доходів і зборів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, затверджених наказом Державної фіскальної служби України від 11.09.2015 №689, під час робіт з аналізу, виявлення та оцінки ризиків можуть використовуватися такі джерела інформації: спеціалізовані програмно-інформаційні комплекси Єдиної автоматизованої інформаційної системи ДФС; спеціалізовані видання, які містять інформацію про ціни, сформовані на світовому ринку; інформація, отримана від ДФС, про ціни на товари та/або сировину, матеріали, комплектуючі, які входять до складу товарів; інформація, отримана від митних органів іноземних держав за результатами перевірки автентичності документів, які подавалися під час митного контролю та митного оформлення товару; інформація, отримана за результатами здійснення митного контролю, в тому числі, за результатами проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи; інформація, отримана від державних органів, установ та організацій на запити територіальних органів та/або ДФС; цінова інформація, отримана в рамках домовленостей, укладених між ДФС та асоціаціями, спілками та іншими об`єднаннями імпортерів та виробників; висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, що мають відповідні повноваження згідно із законодавством; інформація отримана з мережі Інтернет.

Наявність у митного органу інформації про ціну подібних чи аналогічних товарів може призвести до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості товарів та ініціювання повної її перевірки.

Оскільки митним органом встановлено, що вартість задекларованого позивачем товару нижча ніж фактурах на закупівлю товарів продавцем в третіх осіб від 18.10.2022 №29/10/2022 та від 09.06.2022 №07/06/22, враховуючи недоліки в документах, зокрема, додаток до Контракту від 27.10.2022 №1 щодо внесення змін до п.3.1 Контракту (зміни умов передоплати) був підписаний вже після перетину митного кордону оцінюваними товарами, то у митного органу підставно виникли обґрунтовані сумніви та необхідність витребувати додаткові документи.

Водночас, декларант відмовився від надання інших додаткових документів, про що повідомив митницю листом від 27.10.2022 №121.

Запропонувавши надати додаткові документи, митний орган сприяв позивачу в обґрунтуванні застосування першого (основного) методу визначення митної вартості ввезеного на митну території України товару. Проте, позивач не усунув наявних розбіжностей та не підтвердив задекларовану митну вартість товару.

За таких обставин з огляду на суперечність поданих декларантом документів та за відсутності документів, які б пояснили чи спростували сумніви митного органу щодо задекларованої ним митної вартості товару, останній мав достатні та обґрунтовані підстави для визначення митної вартості товару не за ціною договору (контракту).

З огляду на зазначене, суд вважає, що митний орган правомірно прийняв оскаржуване рішення про коригування митної вартості товарів №UA205050/2022/000096/2 від 27.10.2022, а також картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 27.10.2022 №UA205050/2022/001803. Відповідач визначив митну вартість товару за резервним методом.

Відповідно до статті 55 МК України митний орган має право здійснювати коригування митної вартості товару, заявленої декларантом, за відповідних умов, зокрема, якщо ним у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.

Згідно з пунктом 2 частини шостої статті 54 МК України, на підставі якого відповідач прийняв рішення про коригування митної вартості товарів, митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій-четвертій статті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Частиною першою статті 55 МК України встановлено, що рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.

Прийняте митним органом письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товарів має містити: 1) обґрунтування причин, через які заявлену декларантом митну вартість не може бути визнано; 2) наявну в митного органу інформацію (у тому числі щодо числових значень складових митної вартості, митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, інших умов, що могли вплинути на ціну товарів), яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості та до прийняття рішення про коригування митної вартості, заявленої декларантом; 3) вичерпний перелік вимог щодо надання додаткових документів, передбачених частиною третьою статті 53 цього Кодексу, за умови надання яких митна вартість може бути визнана митним органом; 4) обґрунтування числового значення митної вартості товарів, скоригованої митним органом, та фактів, які вплинули на таке коригування (частина друга статті 55 МК України).

Зазначеним вимогам спірне рішення про коригування митної вартості відповідає, оскільки містить всю передбачену законом інформацію, у графі 33 вказаного рішення зазначені та обґрунтовані причини, через які заявлену декларантом митну вартість не може бути визнано на підставі вимог статей 54, 55, 57, 58, 368 МК України.

У зв`язку з неможливістю застосування методів щодо ідентичних та подібних товарів, методів віднімання та додавання, що обґрунтовано у оскарженому рішенні (з підстав відсутності у митного органу та декларанта такої інформації), митна вартість товару була скоригована відповідачем за резервним методом.

Митну вартість товару визначено за резервним методом згідно зі статтею 64 Митного кодексу України, на підставі цінової інформації ЄАІС Держмитслужби на рівні: Товар №1 - 8057,6617 Євро за шт. (МД від 26.01.2022 №UA100160/2022/850624); Товар №2 - 7526,5998 Євро за шт. (МД від 16.11.2021 №UА500500/2021/223353), митне оформлення за якою було завершене.

З огляду на встановлені судом обставини, визначення митницею митної вартості імпортованого товару за резервним методом є правомірним.

Враховуючи встановлені обставини, суд вважає, що при винесенні оскаржуваного рішення про коригування митної вартості товарів №UA205050/2022/000096/2 від 27.10.2022, а також картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 27.10.2022 №UA205050/2022/001803 Волинська митниця діяла у межах повноважень та у спосіб, передбачений законом, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач довів правомірність оскаржуваного рішення, яке прийняте з дотриманням вимог частини другої статті 2 КАС України, у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення про коригування митної вартості товарів належить відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України та на підставі Митного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофрукт ЛТД до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування рішень, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Агрофрукт ЛТД (код ЄДРПОУ 31462284, адреса: 44601, Волинська область, смт. Маневичі, вул. Луцька, 3).

Відповідач: Волинська митниця (44350, Волинська область, Ковельський район, село Римачі, вул. Призалізнична, 13, код ЄДРПОУ 43958385).

Суддя Ю.Ю. Сорока

Дата ухвалення рішення20.01.2023
Оприлюднено23.01.2023
Номер документу108508378
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішень

Судовий реєстр по справі —140/7292/22

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 21.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 09.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 20.01.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 14.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні