РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2023 року справа № 580/5555/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гараня С.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якій позивач просить визнати протиправним та скасувати:
- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від
24.03.2021 №0021691805, яким товариству з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес, збільшено грошове зобов`язання за платежем ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 14060100, на загальну суму 27348,20 грн, у тому числі 24862 грн основного платежу та 2486,20 грн штраф (штрафна санкція);
- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від
24.03.2021 №0021681805, яким товариству з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес, зменшено розмір від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, по декларації за грудень 2020 року, номер реєстрації в контролюючому органі 9369538621, на загальну суму 435138,00 грн;
- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 17.09.2021 №0071971805, яким товариству з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес, зменшено розмір від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, по декларації за травень 2021 року, номер реєстрації в контролюючому органі 9164665456, на загальну суму 15151,00 грн;
- податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від
17.09.2021 №0071981805, яким товариству з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес, збільшено грошове зобов`язання за платежем ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 14060100, на загальну суму 524983,75 грн, у тому числі 419987,00 грн основного платежу та 104996,75 грн штраф (штрафна санкція).
В обґрунтування позову позивач зазначає, що оскаржувані рішення прийняті через помилки у податковому обліку, про які булу відомо відповідачу, проте не врахована ним при проведенні камеральної перевірки декларації з ПДВ позивача за грудень 2020 року. За висновками даної перевірки, позивач неправомірно задекларував у декларації з ПДВ за грудень 2020 року суму від`ємного значення з ПДВ попереднього періоду листопада 2020 року у сумі 463183 грн, яке у такій попередній декларації з ПДВ не відображалось. Разом з тим, відповідачем не враховано, що в порядку ст.50 ПК України, 02.11.2020 ТОВ «Чистий бізнес» подало уточнений розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ за вересень 2020 року. Вказаний розрахунок поданий у звітному податковому періоді у листопаді 2020 року. За уточненим розрахунком за вересень 2020 року позивачем задекларовано суму від`ємного значення, яке зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, тобто листопад 2020 року в сумі 460000 грн. Порушень при складанні такого уточнюючого розрахунку відповідачем не виявлено. Разом з тим, відповідачем не враховано даних такого уточнюючого розрахунку, тим самим викривлено показники декларацій з ПДВ за періоди жовтень - листопад 2020 року, а отже і показники декларації за грудень 2020 року. Внаслідок неврахування даних про залишок від`ємного значення за листопад 2020 року, відповідачем помилково винесені податкове повідомлення-рішення від 24.03.2021 №0021691805 та №0021681805. Після того, як позивач дізнався про те, що відповідачем не визнається від`ємне значення з ПДВ за листопад 2020 року, позивач 21.10.2022 подав уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань за листопад 2020 року, відповідно до якого задекларував залишок від`ємного значення за вказаний період в сумі 453 482,00 грн, який зараховується до складу податкового кредиту грудня 2020 року. Поданим уточнюючим розрахунком за листопад 2020 року, позивачем виправлено дані податкового обліку. Оскільки на переконання позивача податкові повідомлення-рішення від 24.03.2021 №0021691805 та №0021681805 винесені помилково, то відповідно помилковими є і податкові повідомлення-рішення від 17.09.2021 №0071971805 та №0071981805.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач проти задоволення позову заперечив та додатково зазначив, що відповідно п. 75.1 ст. 75 ПКУ контролюючи органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. В ході камеральної перевірки встановлено, що згідно баз даних платником подано декларацію за попередній звітний період за листопад 2020 року, в якій не задеклароване від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового і періоду (р. 21). Таким чином платником в податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2020 безпідставно завищено р.16.1 (значення рядка попереднього звітного (податкового) періоду) на суму 463183,00 грн. Відповідно до п.п.5 п.4 (Податковий кредит) розділу V (порядок заповнення податкової декларації) Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №21 від 28.01.2016, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 №159/28289 (далі Порядок) встановлено, що у рядку 16.3 вказується сума збільшення/зменшення від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу, що узгоджена протягом звітного (податкового) періоду. При перевірці показників розділу II «Податковий кредит» податкової звітності з податку на додану вартість за травень 2021 року встановлено, що позивачем не задекларовано р.16.3 (збільшення/зменшення від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу, що узгоджена протягом звітногоого (податкового) періоду) в сумі мінус 435138 грн. Виходячи з вище наведеного суб`єктом господарювання не задекларовано в декларації за травень 2021 року р.16.3 (збільшення/зменшення від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу, що узгоджена протягом звітного (податкового) періоду) в сумі мінус 435138,00 грн, що призвело до завищення податкового кредиту. Отже, вважає, що перевіркою достовірно та в повному обсязі встановлено обставини, які існували на момент проведення перевірки, а податкові повідомлення-рішення, винесені у відповідності до вимог Податкового кодексу України.
У відповіді на відзив позивач не погодився з доводами відповідача, вказавши про їх безпідставність та наполягав на задоволенні позову.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю «Чистий бізнес», (далі також ТОВ «Чистий бізнес», Підприємство, Товариство) є юридичною особою з 01.11.2011, про що включені відповідні відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідачем проведено камеральну перевірку податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2020 року ТОВ «Чистий бізнес», про що складено акт перевірки від 19.02.2021 №1255/23-00-18-0507/37930241. При перевірці показників розділу ІІ «Податковий кредит» податкової звітності з податку на додану вартість за грудень 2020 року встановлено, що ТОВ «Чистий бізнес» задекларовано р.16.1 (значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду в сумі 463183,00 грн. Згідно баз даних подано декларацію за попередній звітний період за листопад 2020 року (вх. 9338745645 від 18.12.2020), в якій не задеклароване від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р.21). Таким чином платником в податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2020 року безпідставно завищено р.16.1 (значення рядка попереднього звітного (податкового) періоду на суму 463183,00 грн.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 24.03.2021 №0021691805, яким товариству з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес, збільшено грошове зобов`язання за платежем ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 14060100, на загальну суму 27348,20 грн, у тому числі 24862,00 грн основного платежу та 2486,20 грн штраф (штрафна санкція) та податкове повідомлення-рішення №0021681805, яким товариству з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес, зменшено розмір від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, по декларації за грудень 2020 року, номер реєстрації в контролюючому органі 9369538621, на загальну суму 435138,00 грн.
Також відповідачем проведено камеральну перевірку податкової декларації з податку на додану вартість за травень 2021 року ТОВ «Чистий бізнес», про що складено акт перевірки від 22.07.2021 №5195/23-00-18-0507/37930241. При перевірці показників розділу ІІ «Податковий кредит» податкової звітності з податку на додану вартість за травень 2021 року встановлено, що ТОВ «Чистий бізнес» не задекларовано р.16.3 (збільшення/зменшення від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу, що узгоджена протягом звітного (податкового) періоду) в сумі мінус 435138,00 грн. Таким чином, ТОВ «Чистий бізнес» не задекларовано в декларації за травень 2021 року р.16.3 (збільшення/зменшення від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу, що узгоджена протягом звітного (податкового) періоду) в сумі мінус 435138,00 грн, що призвело до завищення податкового кредиту.
За результатами проведено перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.09.2021 №0071971805, яким товариству з обмеженою відповідальністю «Чистий бізнес», зменшено розмір від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, по декларації за травень 2021 року, номер реєстрації в контролюючому органі 9164665456, на загальну суму 15151,00 грн та податкове повідомлення-рішення №0071981805, яким товариству з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес, збільшено грошове зобов`язання за платежем ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 14060100, на загальну суму 524983,75 грн, у тому числі 419987,00 грн основного платежу та 104996,75 грн штраф (штрафна санкція).
Не погоджуючись із вказаним рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до пунктів 200.1, 200.2 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Згідно пункту 200.4 статті 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу; б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Відповідно до пунктів 200.7-200.9 статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
До податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.
Форма заяви про відшкодування та форма розрахунку суми бюджетного відшкодування визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Згідно пункту 200.10 статті 200 ПК України у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).
Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.
Відповідно пункту 200.14 статті 200 ПК України, якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій податковій декларації, то такий орган: б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування; в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.
Пунктом 46.1 статті 46 ПК України визначено, що податкова декларація, розрахунок - це документ, що подається платником податків контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання.
Податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків (пункт 49.1 статті 49 ПК України).
Відповідно до пункту 4 розділу І Порядку №21 усі платники податку на додану вартість подають податкову декларацію, у якій відображаються розрахунки з бюджетом.
Згідно пункту 10 розділу ІІІ Порядку №21 Додатками до декларації є, зокрема:
- розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3) (додаток 3);
- заяви про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4) (додаток 4).
Пункт 4 розділу V Порядку №21 передбачає наступні правила заповнення розділу II "Податковий кредит" податкової декларації з ПДВ: 1) до розділу II "Податковий кредит" (рядки 10, 11 та 13 декларації) включаються обсяги придбання (виготовлення, будівництва, спорудження, створення) з податком на додану вартість (рядки 10.1 та 10.2) або без податку на додану вартість (рядок 10.3) товарів/послуг, необоротних активів на митній території України, ввезених на митну територію України товарів, необоротних активів (рядки 11.1 та 11.2), отриманих на митній території України від нерезидента послуг (рядок 13).
У рядку 13 також відображаються коригування податкового кредиту за отриманими на митній території України від нерезидента послугами;
2) у рядку 12 вказується обсяг ввезення на митну територію України товарів, при митному оформленні яких сплату податку на додану вартість було відстрочено шляхом видачі податкового векселя відповідно до підрозділу 3 розділу XX Кодексу. Цей рядок заповнюється у звітному (податковому) періоді, у якому податкові векселі погашені;
3) коригування податкового кредиту відображається у рядку 14.
При заповненні рядка 14 обов`язковим є подання (Д1) (додаток 1), що заповнюється в розрізі контрагентів; 4) у рядку 15 відображається коригування податкового кредиту у зв`язку з перерахунком частки використання необоротних активів, придбаних до 01 липня 2015 року, в оподатковуваних операціях, виходячи з фактичних обсягів проведених протягом року оподатковуваних та неоподатковуваних операцій.
Перерахунок частки використання необоротних активів, придбаних до 01 липня 2015 року, в оподатковуваних операціях здійснюється за підсумками одного, двох і трьох календарних років, що настають за роком, в якому вони почали використовуватись (введені в експлуатацію), у порядку і за формою відповідно до таблиці 3 "Перерахунок частки використання необоротних активів в оподатковуваних операціях" (Д6) (додаток 6).
Результати перерахунку сум податкового кредиту відображаються у податковій декларації за останній звітний (податковий) період року. У разі зняття з обліку платника податку, у тому числі за рішенням суду, коригування відображається платником податку у податковій декларації останнього податкового періоду, коли відбулося зняття з обліку.
При заповненні рядка 15 обов`язковим є подання (Д6) (додаток 6); 5) у рядку 16 відображається від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду.
У рядок 16.1 переноситься значення рядка 21 декларації за попередній звітний (податковий) період.
У рядку 16.2 вказуються суми збільшення/зменшення залишку від`ємного значення за результатами уточнюючих розрахунків, поданих протягом звітного (податкового) періоду.
У рядку 16.3 вказується сума збільшення/зменшення від`ємного значення, узгоджена за результатами перевірки контролюючого органу, у звітному (податковому) періоді, на який припадає день узгодження податкового повідомлення-рішення, враховуючи процедури адміністративного оскарження відповідно до статті 56 розділу II Кодексу.
У рядку 16.3 також вказується узгоджена за результатами документальної перевірки контролюючого органу сума від`ємного значення реорганізованого платника податку, що переноситься до податкового кредиту правонаступника (за умови подання таким правонаступником заяви (таблиця 3 додатка 2) у складі податкової декларації за звітний (податковий) період), на який припадає день узгодження, враховуючи процедури адміністративного оскарження відповідно до статті 56 розділу II Кодексу.
У разі заповнення рядків 16.2 та/або 16.3 обов`язковим є заповнення таблиці "Збільшено/зменшено залишок від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу на підставі податкового повідомлення-рішення та/або уточнюючого розрахунку".
Пунктом 5 розділу V Порядку №21 визначені наступні правила заповнення розділу
III "Розрахунки за звітний період" податкової декларації з ПДВ: 1) якщо в результаті розрахунку різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано позитивне значення, то заповнюється рядок 18 декларації.
У рядку 18 вказується сума податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню за підсумками поточного звітного (податкового) періоду та сплачується до загального фонду державного бюджету у порядку, визначеному у статті 200 Кодексу 2) якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано від`ємне значення, то заповнюється рядок 19 декларації.
З рядка 19 визначається сума перевищення від`ємного значення над сумою, обчисленою відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації. Визначена сума вказується у рядку 19.1 та зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21).
У разі якщо сума від`ємного значення (рядок 19) менша або дорівнює сумі, обчисленій відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, рядок 19.1 не заповнюється.
Сума, обчислена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, зазначається у відповідному службовому полі у рядку 19.1; 3) сума від`ємного значення, що не перевищує суми, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), зазначається у рядку 20; 4) сума від`ємного значення (рядок 20 у декларації): зараховується у зменшення суми податкового боргу, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до Кодексу) (відображається у рядку 20.1); підлягає бюджетному відшкодуванню (відображається у рядку 20.2): на рахунок платника у банку (відображається у рядку 20.2.1) та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України (відображається у рядку 20.2.2).
Платники податку, які відповідно до статті 200 розділу V Кодексу мають право на бюджетне відшкодування податку на додану вартість, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та додають до декларації (Д3) (додаток 3) та (Д4) (додаток 4).
Розрахунок суми бюджетного відшкодування здійснюється в межах суми, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, за вирахуванням від`ємного значення поточного звітного (податкового) періоду, зарахованого у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість.
Значення рядка 3 таблиці 1 (Д3) (додаток 3) переноситься до рядка 20.2 декларації; зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
При заповненні рядка 20.2 обов`язковим є подання (Д3) (додаток 3) та (Д4) (додаток 4).
Залишок від`ємного значення після вирахування суми податкового боргу та суми бюджетного відшкодування (рядок 20 - рядок 20.1 - рядок 20.2) відображається у рядку 20.3;
5) сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3), відображається у рядку 21 та переноситься до рядка 16.1 наступного звітного (податкового) періоду.
Відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Згідно пункту 123.1 статті 123 ПК України у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов`язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Так, податкові повідомлення-рішення від 24.03.2021 №0021681805 та №0021681805 прийняті на підставі акту камеральної перевірки від 19.02.2021 №1255/23-00-18-0507/37930241 декларації з ПДВ за грудень 2020 року.
В акті перевірки від 19.02.2021 №1255/23-00-18-0507/37930241 при перевірці показників розділу ІІ «Податковий кредит» податкової звітності з податку на додану вартість за грудень 2020 року встановлено, що ТОВ «Чистий бізнес» задекларовано р.16.1 (значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду в сумі 463183,00 грн. Згідно баз даних подано декларацію за попередній звітний період за листопад 2020 року (вх. 9338745645 від 18.12.2020), в якій не задеклароване від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р.21). Таким чином платником в податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2020 року безпідставно завищено р.16.1 (значення рядка попереднього звітного (податкового) періоду на суму 463183,00 грн.
Суд зазначає, що згідно із п.86.10 ст. 86 ПК України, в акті перевірки зазначаються як факти заниження, так і факти завищення податкових зобов`язань платника.
Відповідачем не враховано, що в порядку ст.50 ПК України, 02.11.2020 ТОВ «Чистий бізнес» подало уточнений розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ за вересень 2020 року. Вказаний розрахунок поданий у звітному податковому періоді у листопаді 2020 року.
За уточненим розрахунком за вересень 2020 року позивачем задекларовано суму від`ємного значення, яке зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, тобто листопада 2020 року в сумі 460000 грн.
Порушень при складанні такого уточнюючого розрахунку відповідачем не виявлено.
Разом з тим, відповідачем не враховано даних такого уточнюючого розрахунку, тим самим викривлено показники декларацій з ПДВ за періоди жовтень - листопад 2020 року, а отже і показники декларації за грудень 2020 року, яка була предметом камеральної перевірки за актом від 19.02.2021 №1255/23-00-18-0507/37930241.
Тому, внаслідок неврахування даних про залишок від`ємного значення за листопад 2020 року, відповідачем помилково винесені оскаржувані рішення від 24.03.2021 №0021681805 та №0021681805.
Також актом перевірки від 22.07.2021 №5195/23-00-18-0507/37930241, встановлено, при перевірці показників розділу ІІ «Податковий кредит» податкової звітності з податку на додану вартість за травень 2021 року, що ТОВ «Чистий бізнес» не задекларовано р.16.3 (збільшення/зменшення від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу, що узгоджена протягом звітного (податкового) періоду) в сумі мінус 435138,00 грн. Таким чином, ТОВ «Чистий бізнес» не задекларовано в декларації за травень 2021 року р.16.3 (збільшення/зменшення від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу, що узгоджена протягом звітного (податкового) періоду) в сумі мінус 435138,00 грн, що призвело до завищення податкового кредиту.
Як зазначено позивачем, про податкові повідомлення-рішення він дізнався лише в листопаді 2022 року.
Після чого, позивач 21.10.2022 подав уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань за листопад 2020 року, відповідно до якого задекларував залишок від`ємного значення за вказаний період в сумі 453 482 грн, який зараховується до складу податкового кредиту грудня 2020 року.
Суд вважає, що вказана помилка, якої припустився позивач при заповненні податкової декларації з ПДВ за грудень 2020 року, не повинна призводити до позбавлення позивача права на отримання бюджетного відшкодування, оскільки під час перевірки контролюючим органом не встановлено та в ході розгляду даної справи не доведено, що вказана помилка вплинула на розмір заявленої позивачем суми бюджетного відшкодування, а відповідач у ході перевірки міг встановити невідповідність дійсним обставинам як показників рядка 16.1, так і рядка 16.3.
Тому, не є обґрунтованим висновок відповідача про завищення позивачем суми податкового кредиту при перевірці декларації.
Отже, у даному випадку відсутня необхідність самостійного визначення відповідачем суми зменшення суми бюджетного відшкодування та зменшення від`ємного значення суми ПДВ позивача відповідно до підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК України.
Главою 11 розділу II ПК України не передбачена відповідальність у вигляді штрафних (фінансових) санкцій за допущення платником податку на додану вартість описок (помилок), арифметичних та/або методологічних помилок у податковій звітності з податку на додану вартість, якщо такі помилки не стали причиною заниження сум податкових зобов`язань.
З урахуванням наведеного суд вважає безпідставним зменшення розміру від`ємного значення суми ПДВ на 435138,00 грн згідно податкового повідомлення-рішення від 24.03.2021 №0021681805, а також збільшення грошового зобов`язання з ПДВ на суму 24862,00 грн та застосування до позивача штрафних санкцій у розмірі 2486,20 грн згідно податкового повідомлення-рішення від 24.03.2021 №0021691805.
Таким чином, суд дійшов висновку про протиправність та необхідність скасування податкових повідомлень-рішень від 24.03.2021 №0021681805 та №0021691805.
Оскільки, саме з узгодженням сум зменшеного від`ємного значення за грудень 2020 року та донарахуванням податкових зобов`язань за наслідками перевірки декларації за грудень 2020 року, відповідач пов`язує нарахування податкових зобов`язань і зменшення суми від`ємного значення з ПДВ за травень 2021 року, суд дійшов висновку про протиправність та необхідність скасування податкових повідомлень-рішень від 17.09.2021 №0071971805 та №0071981805, як похідних від податкових повідомлень-рішень від 24.03.2021.
Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Такий підхід узгоджується з практикою Європейського Суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та «Вуліч проти Швеції» визначив, що адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки, за результатом судового розгляду даної справи суд дійшов висновку про задоволення позову, позивачу підлягає повернення за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень судовий збір в сумі 15039,31 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 90, 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 24.03.2021 №0021691805, №0021681805 та від 17.09.2021 №0071971805, №0071981805.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Чистий бізнес (код ЄДРПОУ 37930241) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 15039 (п`ятнадцять тисяч тридцять дев`ять) грн 31 коп.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту.
Суддя Сергій ГАРАНЬ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2023 |
Оприлюднено | 23.01.2023 |
Номер документу | 108511955 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій ГАРАНЬ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні