Постанова
від 23.01.2023 по справі 640/7427/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2023 року

м. Київ

справа № 640/7427/20

провадження № К/9901/780/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Про Едюкейшн Груп» до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Про Едюкейшн Груп» на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Кузьменка В.А. від 01 вересня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Єгорової Н.М., Сорочка Є.О., Федотова І.В. від 09 грудня 2020 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Судами попередніх інстанцій установлено, що позивачу видано сертифікат про державну акредитацію, який дає право на здійснення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв. У зв`язку із зміною матеріально-технічної бази та чисельності спеціалістів закладу, що унеможливлює виконання робочих програм і планів підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв за заявленою максимальною кількістю осіб для одночасної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів на засіданні акредитаційної комісії регіонального сервісного центру МВС в м. Києві вирішено тимчасово припинити дію сертифікату про державну акредитацію закладу позивача. Наказом відповідача затверджено прийняте на засіданні Акредитаційної комісії рішення щодо тимчасового припинення дії сертифіката. Уважаючи рішення Акредитаційної комісії в частині припинення дії сертифікату протиправним, позивач звернувся до суду з позовом.

Зважаючи на встановлені обставини, доводи учасників справи, вирішуючи справу, Суду слід дати відповідь на такі питання: 1) чи є зміна матеріально-технічної бази, що унеможливлює виконання робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв є підставою тимчасового припиняється дія сертифіката про державну акредитацію? 2) чи надано позивачем докази на підтвердження того, що за умови зміни матеріально-технічної бази у нього зберіглась можливість виконання робочих програм за категоріями «С» та «СЕ»? 3) чи правильно редакцію пункту 15 Порядку № 490 застосовано відповідачем у спірних правовідносинах?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ТОВ «Про Едюкейшн Груп» звернулось до суду з позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, у якому просило:

- визнання протиправним та скасування рішення Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві, відображеного у протоколі № 3, що затверджений наказом РСЦ МВС в м. Києві від 20 березня 2020 року № 244 в частині припинення дії сертифікату ТОВ «Про Едюкейшн Груп»;

- зобов`язання Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві поновити дію сертифіката ТОВ «Про Едюкейшн Груп».

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року позовні вимоги ТОВ «Про Едюкейшн Груп» було задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Акредитаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві, відображене у протоколі № 3, затвердженому наказом Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві від 20 березня 2020 року № 244 в частині припинення дії сертифікату ТОВ «Про Едюкейшн Груп».

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем порушено вимоги Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 490, під час тимчасового припинення дії сертифікату про державну акредитацію позивача, оскільки оскаржуване рішення прийняте відповідачем на підставі положень Інструкція про порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України щодо державної акредитації закладів, які проходять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та атестації їх спеціалістів, яка не підлягає застосуванню в межах спірних правовідносин.

4. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві поновити дію сертифіката ТОВ «Про Едюкейшн Груп», суд першої інстанції виходив з того, що оскільки під час розгляду справи судом встановлено порушення позивачем Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 490, що є підставою для тимчасового припинення дії сертифіката.

5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2020 року рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року скасовано в частині задоволення позовних вимог та ухвалено в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовної вимоги ТОВ «Про Едюкейшн Груп» про визнання протиправним та скасування рішення Акредитаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві, відображеного у протоколі № 3, затвердженому наказом Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві від 20 березня 2020 року в частині припинення дії сертифікату ТОВ «Про Едюкейшн Груп» відмовлено.

В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року залишено без змін.

6. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги ТОВ «Про Едюкейшн Груп» про визнання протиправним та скасування рішення Акредитаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві, відображеного у протоколі № 3, затвердженому наказом Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві від 20 березня 2020 року в частині припинення дії сертифікату ТОВ «Про Едюкейшн Груп». Суд апеляційної інстанції виходив з того, що приймаючи оскаржуване рішення відповідач діяв у спосіб та в межах визначених законом повноважень.

7. Суд апеляційної інстанцій вказав на помилковість висновку суду першої інстанції про те, що відповідачем порушено вимоги Порядку № 490 під час тимчасового припинення дії сертифікату про державну акредитацію позивача, оскільки оскаржуване рішення прийняте відповідачем на підставі положень Інструкції № 1084, зазначивши що зі змісту наказу Регіонального сервісного центру МВС в м. Києві № 244 від 20 березня 2020 року про затвердження рішення акредитаційної комісії вбачається, що останній було прийнято відповідно до Закону України «Про дорожній рух», Порядку № 490, Положення про акредитаційну комісію з державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та згідно протоколу № 3 засідання акредитаційної комісії регіонального сервісного центру МВС в м. Києві від 19 березня 2020 року.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ТОВ «Про Едюкейшн Груп» звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2020 року, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Судами попередніх інстанцій установлено, що 15 грудня 2016 року ТОВ «Про Едюкейшн Груп» видано сертифікат про державну акредитацію.

10. Згідно протоколу засідання акредитаційної комісії регіонального сервісного центру МВС в м. Києві від 19 березня 2020 року № 3 підставою для тимчасового припинення дії сертифікату про державну акредитацію закладу ТОВ «Про Едюкейшн Груп» є зміна матеріально-технічної бази та чисельності спеціалістів закладу, що унеможливлює виконання робочих програм і планів підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв за заявленою максимальною кількістю осіб для одночасної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів в частині припинення права закладу на транспортні засоби, заявлені під час акредитації.

11. Наказом від 20 березня 2020 року № 244 «Про затвердження рішення акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві», зокрема затверджено прийняте на засіданні акредитаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС в м. Києві від 19 березня 2020 року рішення щодо тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію закладу ТОВ «Про Едюкейшн Груп» строком на 30 днів.

12. Уважаючи рішення Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві, відображеного у протоколі № 3, що затверджений наказом РСЦ МВС в м. Києві від 20 березня 2020 року № 244 в частині припинення дії сертифікату ТОВ «Про Едюкейшн Груп» протиправним, ТОВ «Про Едюкейшн Груп» звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відсутній висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

14. Скаржник зазначає, що Верховний Суд не здійснював розгляд справ у спорах між закладами з підготовки водіїв та сервісними центрами (контролюючого органу) з питань припинення дії сертифікату державної акредитації.

15. Позивач зазначає, що судами попередніх інстанцій при розгляді справи порушено норми процесуального права, а саме: встановлено обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів, а також не досліджено всі докази у справі. Також звертає увагу суду на те, що суди попередніх інстанцій при розгляді справи дійшли неправильного висновку щодо дотримання відповідачем принципу незворотності дії закону в часі, тобто невірно застосували норми статті 58 Конституції України. Суди попередніх інстанцій вийшли за межі позовних вимог та фактично розглянули вимоги, які не були заявлені, перебрали на себе повноваження суб`єкта владних повноважень щодо оцінки його дій на предмет наявності в них складу порушення Порядку № 490, чим порушили його становище.

16. Регіональний сервісний центр МВС в м. Києві подав відзив на касаційну скаргу ТОВ «Про Едюкейшн Груп» на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2020 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін, посилаючись на те, що виявлення відсутності транспортних засобів заявлених категорій у матеріально-технічній базі, які були подані під час проходження акредитації закладом, є порушенням вимог Порядку № 490, що є підставою для тимчасового припинення дії сертифікату про державну акредитацію.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

17. Відповідно до частини шостої статті 15 Закону України «Про дорожній рух» Міністерство внутрішніх справ України створює та веде реєстр закладів, які здійснюють підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та здійснює державний контроль за додержанням ними вимог законодавства у цій сфері. Основною формою державного контролю у сфері безпеки дорожнього руху за діяльністю закладів незалежно від форми власності і підпорядкування є державна акредитація закладу та атестація його викладачів, яка проводиться не рідше одного разу на п`ять років у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

18. На виконання вимог частини шостої статті 15 Закону України «Про дорожній рух», Кабінет Міністрів України постановою від 20 травня 2009 року № 490 затвердив Порядок державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів (далі - Порядок № 490).

19. Згідно із пунктом 1 Порядку № 490 цей Порядок визначає процедуру державної акредитації закладів незалежно від форми власності та їх філій, що проводитимуть підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів.

20. Пунктом 7 Порядку № 490 визначено, що державна акредитація закладу проводиться комісією, склад якої призначається регіональним сервісним центром МВС. До складу акредитаційної комісії залучаються представники місцевих органів управління освітою та територіальних органів Держпраці. Положення про акредитаційну комісію затверджує МВС.

21. Відповідно до пункт 8 Порядку № 490 для державної акредитації заклад подає до Головного сервісного центру МВС: заяву; сертифікат про державну акредитацію (у разі проходження чергової акредитації); засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують право закладу на користування транспортними засобами, приміщеннями та земельними ділянками для підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв; відомості про склад спеціалістів закладу, копії документів про їх освіту, кваліфікацію, атестацію, а також відомості про матеріально-технічну базу закладу; робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв; маршрути з практичного керування транспортним засобом; висновок про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам, затверджений керівником територіального органу з надання сервісних послуг МВС за місцезнаходженням закладу.

22. Пунктами 8, 8-1 9 Порядку № 490 встановлено, що для державної акредитації заклад подає до Головного сервісного центру МВС: заяву; сертифікат про державну акредитацію (у разі проходження чергової акредитації); засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують право закладу на користування транспортними засобами, приміщеннями та земельними ділянками для підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв; відомості про склад спеціалістів закладу, копії документів про їх освіту, кваліфікацію, атестацію, а також відомості про матеріально-технічну базу закладу; робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв; маршрути з практичного керування транспортним засобом; висновок про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам, затверджений керівником територіального органу з надання сервісних послуг МВС за місцезнаходженням закладу.

Заклади, що мають відповідну ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, для державної акредитації подають до регіонального сервісного центру МВС за своїм місцезнаходженням: 1) заяву із зазначенням відомостей про матеріально-технічну базу; 2) відомості про склад спеціалістів закладу, копії документів про їх атестацію; 3) копії їх установчих документів, завірені в установленому порядку. Під час перевірки документів, що подані для державної акредитації, працівник регіонального сервісного центру МВС перевіряє інформацію щодо наявності в закладу ліцензії на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти за Єдиною державною електронною базою з питань освіти, функціонування якої забезпечує МОН.

За результатами аналізу поданих відповідно до пунктів 8, 8-1 цього Порядку документів акредитаційна комісія приймає в місячний строк з дня їх реєстрації рішення про державну акредитацію закладу або про відмову в його акредитації. Акредитованому закладові видається сертифікат за зразком згідно з додатком 1 протягом п`яти робочих днів з дня прийняття рішення або вмотивована відмова в акредитації у письмовій формі.

23. Згідно із пунктом 15 Порядку № 490 дія сертифіката про державну акредитацію тимчасово припиняється згідно з рішенням акредитаційної комісії в разі:

установлення документально підтвердженого факту порушення закладом вимог законодавства у сфері підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів;

виявлення факту акредитації закладу з порушенням вимог цього Порядку;

зміни матеріально-технічної бази або чисельності спеціалістів, що унеможливлює виконання робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв.

24. Відповідно до пунктів 2, 3, 4 Положенням про акредитаційну комісію з державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затверджену наказом МВС України від 18 лютого 2016 року № 115, (далі - Положення № 115), акредитаційна комісія є постійно діючим колегіальним органом, що створений регіональним сервісним центром МВС. Така комісія створюється з метою проведення державної акредитації закладів (юридичних осіб (їх філій та інших відокремлених підрозділів) або фізичних осіб - підприємців), що проводитимуть підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів.

У своїй діяльності акредитаційна комісія керується Конституцією, законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами МВС, а також цим Положенням.

До основних завдань акредитаційної комісії належить визначення: стану матеріально-технічної бази закладу; рівня організації та проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та професійного рівня спеціалістів; дотримання закладом вимог законодавства у сфері підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів.

25. Розділом ІІІ Положення № 115 передбачено, що до повноважень акредитаційної комісії належать:

розгляд заяв і матеріалів та прийняття рішення про державну акредитацію закладу з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів відповідних категорій або відмову в акредитації;

видача сертифіката про державну акредитацію закладу;

видача дубліката сертифіката про державну акредитацію закладу;

здійснення аналізу якості проведення закладом підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів шляхом звірки інформації, наявної в базах даних, якими користуються територіальні органи з надання сервісних послуг МВС, а також відкритої інформації, що міститься в державних реєстрах та базах даних, з поданими суб`єктами господарювання документами;

розгляд заяв і матеріалів про зміну матеріально-технічної бази закладу або складу його спеціалістів;

тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитацію;

анулювання сертифіката про державну акредитацію.

26. Згідно із пунктами 1, 3, 5, 8 розділу ІV Положення № 115 основною формою роботи акредитаційної комісії є засідання, що проводяться за рішенням голови комісії не рідше ніж один раз на місяць.

Розгляд заяв та матеріалів з питань державної акредитації закладів, зміни їх матеріально-технічної бази, а також тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію або його анулювання акредитаційна комісія здійснює протягом одного місяця з дня їх реєстрації.

Рішення акредитаційної комісії приймаються відкритим поіменним голосуванням та відображаються у протоколах відповідних засідань. Засідання акредитаційної комісії є повноважним, якщо в ньому бере участь не менше 2/3 її членів.

Результати голосування визначаються простою більшістю голосів присутніх членів.

Результати засідання акредитаційної комісії оформляються протоколом, який підписують голова та секретар акредитаційної комісії. Рішення акредитаційної комісії затверджується наказом РСЦ МВС.

27. Порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України з проведення державної акредитації закладів незалежно від форми власності (юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців), їх філій чи інших відокремлених підрозділів (для юридичних осіб), які проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, тимчасового припинення дії, поновлення і анулювання сертифіката про державну акредитацію та атестації спеціалістів для таких закладів визначено Інструкцією про порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України щодо державної акредитації закладів, які проходять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та атестації їх спеціалістів, затвердженою наказом МВС України від 07 грудня 2009 року № 515, в редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 23 грудня 2019 року № 1084 (далі - Інструкція № 1084).

28. Відповідно до пункту 2 розділу IV Інструкції № 1084 дія Сертифіката тимчасово припиняється в разі зміни матеріально-технічної бази та чисельності спеціалістів, що унеможливлює виконання робочих програм і планів підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв за заявленою максимальною кількістю осіб для одночасної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів: закінчення строку дії документів, що підтверджують право користування матеріально-технічною базою закладу, якщо до закінчення строку дії такого права до РСЦ МВС не подано оновлених документів;

припинення права закладу на транспортні засоби, заявлені під час акредитації (якщо до цього до РСЦ МВС не надано відомостей про зміну матеріально-технічної бази та відповідних документів, що підтверджують право користування новими транспортними засобами);

відсутності облаштування для потреб осіб з інвалідністю або маломобільних груп населення у кабінетах (класах) та на майданчиках у разі проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів з ручним керуванням;

зменшення кількості спеціалістів у закладі більше ніж на двадцять відсотків на термін понад п`ятнадцять робочих днів (у тому числі в разі позбавлення спеціаліста, який здійснює навчання керуванню транспортними засобами, права на керування ними, тимчасове обмеження його в такому праві або закінчення терміну дії медичної довідки встановленого зразка), що унеможливлює виконання робочих програм і планів підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв у повному обсязі,- відповідно до кількості слухачів (учнів), зареєстрованих у складі груп на момент настання таких обставин.

Документальним підтвердженням фактів таких порушень можуть бути витяги з баз даних державних реєстрів, якими користуються ТСЦ МВС, процесуальні документи, листи і повідомлення відповідних державних органів, матеріали розгляду звернень і скарг, складені працівниками ТСЦ МВС / РСЦ МВС / ГСЦ МВС.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

29. Зміни матеріально-технічної бази, що унеможливлює виконання робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв є самостійною підставою тимчасового припиняється дія сертифіката про державну акредитацію.

30. До повноважень акредитаційної комісії належать, зокрема: здійснення аналізу якості проведення закладом підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів шляхом звірки інформації, наявної в базах даних, якими користуються територіальні органи з надання сервісних послуг МВС, а також відкритої інформації, що міститься в державних реєстрах та базах даних, з поданими суб`єктами господарювання документами; розгляд заяв і матеріалів про зміну матеріально-технічної бази закладу або складу його спеціалістів; тимчасове припинення дії сертифіката про державну акредитацію.

31. Розгляд матеріалів з питань тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію здійснюється акредитаційною комісією. Результати засідання акредитаційної комісії оформляються протоколом, який підписують голова та секретар акредитаційної комісії, яке затверджується наказом РСЦ МВС.

32. Як установлено судами попередніх інстанцій, за наслідками моніторингу шляхом аналізу правильності та повноти відомостей у наданих закладом та враховуючи інформацію, викладену в доповідній записці начальника територіального сервісного центру № 8042 виявлено недоліки, які відповідно до Інструкції № 1084 є підставою для тимчасового припинення дії сертифікату про держану акредитацію закладу ТОВ «Про Едюкейшн Груп», а саме: згідно з Єдиним державним реєстром транспортних засобів ТОВ «Про Едюкейшн Груп» має затверджений ліцензійний обсяг перепідготовки водіїв транспортних засобів категорії «С» 5 осіб та затверджений ліцензійний обсяг перепідготовки водіїв транспортних засобів категорії «СЕ» 5 осіб, однак, відповідно до існуючої матеріально-технічної бази закладу відсутні транспортні засоби відповідних категорій для проведення практичних занять.

33. 02 квітня 2019 року ТОВ «Про Едюкейшн Груп» звернулось до відповідача із заявою, у якій просив внести зміни в матеріально-технічну базу закладу ТОВ «Про Едюкейшн Груп», зокрема, видалити транспортні засоби: Mercedes-Benz державний номер НОМЕР_1 , Nissan X-TRAIL державний номер НОМЕР_2 , DAF FT XF105 державний номер НОМЕР_3 , Renault Master державний номер НОМЕР_4 , Renault Trafic державний номер НОМЕР_5 , Bodex KIS 3WA державний номер (спеціалізований напівпричіп Н/ПР - самоскид) державний номер НОМЕР_6 , Богдан державний номер НОМЕР_7 .

34. Відносини із зміни матеріально-технічної бази ТОВ «Про Едюкейшн Груп» почались 02 квітня 2019 року. За результатами розгляду заяви, відповідач 18 квітня 2019 року виключив транспортні засоби з бази матеріально-технічної бази ТОВ «Про Едюкейшн Груп».

35. Позивачем не надано доказів на підтвердження того, що за умови зміни матеріально-технічної бази у ТОВ «Про Едюкейшн Груп» зберігається можливість виконання робочих програм за категоріями «С» та «СЕ».

36. Зважаючи на те, що у результаті зміни матеріально-технічної бази ТОВ «Про Едюкейшн Груп» унеможливлено виконання робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, що є підставою тимчасового припиняється дія сертифіката про державну акредитацію, суд апеляційної інстанції, дійшов правильного висновку, що приймаючи оскаржуване рішення відповідач діяв у спосіб та в межах визначених законом повноважень.

37. Посилання позивача на те, що суди попередніх інстанцій вийшли за межі позовних вимог та фактично розглянули вимоги, які не були заявлені, перебрали на себе повноваження суб`єкта владних повноважень щодо оцінки його дій на предмет наявності в них складу порушення Порядку № 490, посилаючись на те, що звертаючись з позовною заявою, він вказував, що відповідач неправильно кваліфікував дії відповідно до Інструкції № 1084, є безпідставними, з огляду на таке.

38. Зважаючи на те, що зі змісту наказу РСЦ МВС в м. Києві від 20 березня 2020 року № 244 вбачається, що його прийнято, зокрема на підставі Порядку № 490, суд при розгляді вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві, відображеного у протоколі № 3, що затверджений наказом РСЦ МВС в м. Києві від 20 березня 2020 року № 244, в частині припинення дії сертифікату ТОВ «Про Едюкейшн Груп», правомірно дослідив відповідність оскаржуваного рішення відповідача на предмет відповідності його Порядку № 490.

39. Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

40. Конституційний Суд України у рішенні від 09 лютого 1999 року N 1-рп/99 у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначив, що за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

41. Зважаючи на те, що обставин, які є підставою для тимчасового припинення дії сертифікату про держану акредитацію закладу ТОВ «Про Едюкейшн Груп», було виявлено у період дії Порядку № 490 (у редакції чинній з 19 жовтня 2019 року), пунктом 15 якого передбачено, що дія сертифіката про державну акредитацію тимчасово припиняється згідно з рішенням акредитаційної комісії в разі зміни матеріально-технічної бази, що унеможливлює виконання робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, твердження позивача про те, що суди попередніх інстанцій при розгляді справи дійшли неправильного висновку щодо дотримання відповідачем принципу незворотності дії закону в часі, тобто невірно застосували норми статті 58 Конституції України, є помилковим.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

42. За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин, при дотриманні норм процесуального права; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Про Едюкейшн Груп» залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року, змінене рішенням суду апеляційної інстанції, та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2020 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді Я.О. Берназюк

С.М. Чиркін

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення23.01.2023
Оприлюднено24.01.2023
Номер документу108541013
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —640/7427/20

Постанова від 23.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 29.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 29.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 09.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Постанова від 09.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Постанова від 09.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Постанова від 09.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні