Рішення
від 23.01.2023 по справі 400/241/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 січня 2023 р. Справа № 400/241/22 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідача:Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради, вул. Адміральська, 14, м. Миколаїв, 54001, про:визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі також позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради (далі також відповідач, Управління), в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльності Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 різниці в посадових окладах за виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи протягом 2017 року;

- зобов`язати Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 різницю в посадових окладах за виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи у періоди з 06 по 19 червня, з 03 липня по 01 серпня, з 11 по 25 вересня 2017 року за у загальній сумі 1151,55 грн.

Ухвалою від 24.01.2022 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами загального позовного провадження (головуючий суддя Лебедєва Г.В.).

21.10.2022 року було здійснено повторний автоматичний розподіл справи. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу, головуючим у справі визначено суддю Малих О.В.

Ухвалою від 31.10.2022 року суд прийняв справу до свого провадження та ухвалив здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що у періоди 2017 року, коли він виконував обов`язків тимчасово відсутнього завідувача сектором, різниця між посадовими окладами спеціаліста 1 категорії та завідувача сектору з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення в Заводському районі Управління складала 700,00 грн., загальна кількість робочих днів, в які я виконував обов`язки завідувача сектором, складає 42 дні, відповідно сума перерахування складає 1151,55 грн. Але дана різниця відповідачем сплачена не була, що порушує права позивача.

Відповідач надав відзив, в якому у задоволенні вимог просив відмовити. Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що Управління в межах своїх дискреційних повноважень має право на власний розсуд визначати доцільність встановлення доплати за виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», при цьому позивач виконував обов`язки завідувача сектора за власною згодою, що підтверджується його підписами у відповідних наказах.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Позивач 20.02.2013 року був прийнятий на посаду спеціаліста 1 категорії відділу з питань НС та ЦЗН в Заводському районі міста Миколаєва Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради. 04.04.2017 року цей відділ був реформований у сектор. 25.07.2019 року позивач звільнений з посади спеціаліста 1 категорії відділу з питань НС та ЦЗН в Заводському районі.

У періоди з 06.06.2017 року по 19.06.2017 року, з 03.07.2017 року по 01.08.2017 року та з 11.09.2017 року по 25.09.2017 року, на підставі наказів керівництва Управління від 02.06.2017 року № 20-к, від 22.06.2017 року № 27-к, від 05.09.2017 № 56-к, позивач неодноразово виконував обов`язки завідувача сектору з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення в Заводському районі, як це і передбачено в положенні про сектор та посадовій інструкції спеціаліста 1 категорії. Тимчасове виконання обов`язків за посадою завідувача сектору здійснювалось поряд з виконанням основних обов`язків за посадою спеціаліста 1 категорії сектору.

Але за вказані періоди різниця в окладах позивачеві сплачена не була.

Не погоджуючись з зазначеним, позивач звернувся до Державної служби України з питань праці про проведення відповідної перевірки.

У період з 05.08.2020 року по 17.08.2020 року інспектором праці Управління Держпраці України у Миколаївській області проведено позаплановий захід з питання додержання законодавства про працю в Управлінні, викладеного у зверненні позивача, а саме: щодо можливого порушення вимог законодавства про оплату праці.

За результатами інспекційного відвідування інспектором праці складено акт інспекційного відвідування від 17.08.2020 року № МК 14449/435/АВ та внесено припис про усунення виявлених порушень від 17.08.2020 року № МК 14449/435/АВ/П, відповідно до якого начальника Управління зобов`язано у строк до 14.09.2020 року усунити виявлені порушення.

Припис виконано не було, різницю не сплачено, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Управління підзвітне і підконтрольне міській раді, підпорядковане виконавчому комітету міської ради, міському голові, заступнику міського голови відповідно до розподілу обов`язків.

У своїй діяльності управління керується Конституцією України, законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів виконавчої влади, рішеннями міської ради, рішеннями виконавчого комітету міської ради, розпорядженнями міського голови, цим Положенням, іншими нормативними актами.

Рекомендації постійних комісій міської ради підлягають обов`язковому розгляду. Про результати розгляду і вжиті заходи повинно бути повідомлено комісіям у встановлений ними строк.

Управління є юридичною особою, укладає від свого імені угоди в межах чинного законодавства, може бути позивачем та відповідачем у судах. Управління має самостійний баланс, печатку із зображенням Державного Герба України, штампи, іранки із своїм найменуванням розрахункові рахунки в установах банків та рахунки в органах Державної казначейської служби України.

Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оплату праці» форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевими (міжгалузевими) і територіальними угодами.

Згідно ст. 21 Закону України «Про оплату праці» працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.

У відповідності до ст. 105 КЗпП України працівникам, які виконують на тому ж підприємстві, в установі, організації поряд з своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою) або обов`язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, провадиться доплата за суміщення професій (посад) або виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника.

Розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника встановлюються на умовах, передбачених у колективному договорі.

Положення про умови оплати праці працівників Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради, розроблено згідно ст. 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та відповідно до п. 1 Постанови № 268.

Абзацом 2 пп. 1 «г» п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» встановлено, що керівникам органів, зазначених у пункті 1 цієї постанови, надано право у межах затвердженого фонду оплати праці установлювати спеціалістам і службовцям (крім заступників керівників органів виконавчої влади, прокуратури, судів та інших органів, керівників структурних підрозділів та їх заступників) доплату за виконання обов`язків тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу - у розмірі різниці між фактичним посадовим окладом тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу (без урахування надбавок та доплати) і посадовим окладом працівника, який виконує обов`язки тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу, у разі, коли працівник, що виконує обов`язки тимчасово відсутнього керівника структурного підрозділу, не є його заступником.

Пунктом 5.1.5 Колективного договору між керівником та трудовим колективом управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради на 2017-2022 роки передбачено, що до обов`язків управління належить здійснювати оплату за виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника за умови, що працівник, який заміщає, не є штатним заступником відсутнього працівника (за відсутності посади заступника) у розмірі різниці між його посадовим оклад окладом працівника, якого він заміщає.

При цьому, відповідно до п. 5.1.1 Колективного договору між керівником та трудовим колективом управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради на 2017-2022 роки оплату праці працівників здійснювати у межах бюджетних асигнувань згідно розробленим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 268 від 09.03.2006 (зі змінами та доповненнями), наказу Міністерства прані та соціальної політики України від 02.10.1996 року № 77 (із змінами та доповненнями'). Оплата праці складається з посадового окладу, доплат за ранг і вислугу років, премій та фінансується з міського бюджету.

Також, відповідно до п. 1.5 Положення управління утримується за рахунок коштів міського бюджету, є головним розпорядником бюджетних коштів.

Згідно з абз. 4 п. 2 розділу І Порядку розроблення посадових інструкцій державних службовців категорій «Б» та «В», затвердженого наказом Національного агентства України з питань державної служби 11.09.2019 року № 172-19 посадова інструкція документ, що містить інформацію про посаду державної служби, мету посади, визначає основні посадові обов`язки, права державного службовця, перелік суб`єктів зовнішньої службової комунікації та умови служби на відповідній посаді.

Посадовою інструкцією спеціаліста 1 категорії сектору з питань НС та ЦЗН в Заводському районі міста Миколаєва управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради, з якою ознайомлений позивач під підпис, визначено, що у разі відсутності завідувача сектором (відпустка, відрядження, хвороба, тощо) його посадові обов`язки виконує спеціаліст 1 категорії сектору, який призначається у встановленому порядку (п. 7.2).

Тобто, законодавством визначено встановлення доплати за виконання обов`язків тимчасово відсутнього керівника як дискреційні повноваження керівника органу.

Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду від 23.04.2020 у справі 219/5775/17.

що наказами керівництва № 34-к від 25.09.2014 року кореспондента ОСОБА_1 Суд зауважує, що згідно наукового висновку Верховного Суду «Щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією», дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи бездіяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язанні поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції, принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог.

Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з декількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає кращим за даних обставин.

Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Судом встановлено, що наказами керівництва Управління від 02.06.2017 року № 20-к, від 22.06.2017 року № 27-к, від 05.09.2017 № 56-к на спеціаліста 1 категорії ОСОБА_1 під час надання відпустки завідувачу сектором з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення в Заводському Управлінні, за його згодою, покладено виконанні обов`язків завідуюча сектором, з якими останній ознайомлений без зауважень. Указаними актами не встановлено розміру доплати за виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи. Доказів зміни зазначених актів, скасування тощо суду не представлено.

Суд наголошує, що суд не може підміняти, державний орган (орган місцевого самоврядування), рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке: визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 139, 241 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради, вул. Адміральська, 14, м. Миколаїв, 54001, код ЄДПРОУ 25696764) про: визнання протиправною бездіяльності Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 різниці в посадових окладах за виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи протягом 2017 року; зобов`язання Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 різницю в посадових окладах за виконання обов`язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи у періоди з 06 по 19 червня, з 03 липня по 01 серпня, з 11 по 25 вересня 2017 року за у загальній сумі 1151,55 грн. відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 23.01.2023 року.

Суддя О.В. Малих

Дата ухвалення рішення23.01.2023
Оприлюднено26.01.2023
Номер документу108561111
СудочинствоАдміністративне
Суть:визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —400/241/22

Постанова від 11.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 23.01.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні