ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 листопада 2022 року м. Дніпросправа № 160/8616/19
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Олефіренко Н.А., за участі секретар судового засідання Соловей Л.О., представника позивача Кривошейної І.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.06.2022 року в адміністративній справі №160/8616/19 (суддя у 1 інстанції Олійник В.М.) за позовом Приватного акціонерного товариство "Дніпровський металургійний завод" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний завод" звернулося з позовом до суду до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просило зобов`язати Офіс великих платників податків ДФС (правонаступник - Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків) відобразити на особовому рахунку приватного акціонерного товариства «Дніпровський металургійний завод» суми переплати з земельного податку в розмірі 241 103,17 грн., орендної плати за землю в розмірі 21 111 768, 52 грн., податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на загальну суму 79 434, 69 грн.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.06.2022 року позов задоволено. Зобов`язано Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків відобразити на особовому рахунку приватного акціонерного товариства Дніпровський металургійний завод переплати з земельного податку в розмірі 241 103,17 грн.; орендної плати за землю в розмірі 21 111 768,52 грн.; податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в розмірі 79 434,69 грн. Присуджено на користь приватного акціонерного товариства Дніпровський металургійний завод за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків судові витрати у розмірі 1921,00 грн.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволені позову.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначено, що під час проведення планової документальної виїзної перевірки позивача останнім не було доведено, що нежитлову будівлю по вулиці Тиверська, 4 підприємство використовує виключно як медичний заклад, з урахуванням того, що під час перевірки підприємством були надані договори оренди власного нерухомого майна. Також в даному випадку позивач, як орендар земельної ділянки здійснює обчислення розміру орендної плати за землю виключно на підставі розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка вказана у відповідному витягу з технічної документації, виданому територіальним органом Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки. Так, з урахуванням Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.01.2017 № 33/17117/03-07, ПрАТ ДМЗ 22.05.2017 року було надано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю за 2017 рік № 9094073920, якою було враховано коефіцієнт функціонального використання - 2 та збільшено орендну плату по земельній ділянці по вул. Ударників, 31, кадастровий номер 1210100000:08:726:0008, на 16 960 482,53 грн. (за 9 місяців 2017 - на суму 12 720 361,91 грн.). Усього по вищезазначеному договору оренди було задекларовано орендну плату за 2017 рік у сумі 42 401 206,35 грн. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 по справі № 804/6303/17 скасовано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.01.2017 № 33/17117/03-07, одночасно не зобов`язано Відділ у м. Дніпро Головного правління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надати ПрАТ ДМЗ новий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:08:726:0008. З огляду на вищенаведене, враховуючи вимоги пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру орендної плати Дніпропетровським управлінням в ході проведення перевірки були зроблені запити до Держгеокадастру. Листами від 27.02.2019 року № 11-4-0.10-1476/2-19 (Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області) від 14.06.2018 № 8-4-0.38-1229/107-18, від 06.04.2018 року № 9/040418/03-07, від 14.03.2018 року № 8-4-0.38-439/107-18 (Відділ у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області) відмовлено у наданні інформації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:08:726:0008 за 2017 рік. Зважаючи на викладене, на дату складання акту у контролюючого органу відсутні підстави для розрахунку суми орендної плати за 2017 рік по Договору № 5161. Також, листом від 14.02.2019 року № 106/781 (вхідний № 13656/10 від 20.02.2019 року) ПрАТ ДМЗ" повідомляє про невідповідність задекларованих показників фактичним обставинам, яке призвело до завищення податкових зобов`язань з орендної плати за 9 місяців 2017 - на суму 8 391 406,61 грн. Між ПрАТ ДМЗ та Дніпропетровською міською радою 30.10.2013 року укладено договір оренди землі № 998 (далі - Договір № 998), державна реєстрація якого відбулась 30.10.2013 року. Строк дії договору до 19.06.2021 року. Відповідно до Договору № 998 міська рада як орендодавець передала у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,2349 га, яка знаходиться за адресою: пр. С.Нігояна, 75, м. Дніпро, зареєстрована за кадастровим номером 1210100000:08:648:0076. Цільове призначення: землі зв`язку (земельні ділянки, надані під повітряні і кабельні телефонно-телеграфні лінії та супутникові засоби зв`язку). У 2017 році ПрАТ ДМЗ отримало від Держгеокадастру два Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку вищезазначеної земельної ділянки, а саме: від 07.02.2017 № 392/86-17 (коефіцієнт функціонального використання (Кф) дорівнює - 2); від 28.07.2017 № 10/270717/03-07 (коефіцієнт функціонального використання (Кф) дорівнює - 1,2). Так, позивач подав уточнюючу податкову декларацію з плати за землю від 01.11.2017 року № 9227689684, якою скоригувало суму орендної плати по Договору № 998. З 01.01.2017 по 27.07.2017 року сума орендної плати розрахована на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 07.02.2017 року № 392/86-17, а з 28.07.2017 по 31.12.2017 року сума орендної плати розрахована на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 28.07.2017 року № 10/270717/03-07. Таким чином, за даними уточнюючої податкової декларації з плати за землю від 01.11.2017 року № 9227689684, річна сума орендної плати склала 236 329,55 грн., в тому числі за 9 місяців 2017 року - 193 569,55 грн. Між ПрАТ ДМЗ та Дніпропетровською міською радою 30.01.2006 року укладено договір оренди землі № 137 (далі - Договір № 137), державна реєстрація якого відбулась 09.06.2006 № 040610400672. Строк дії договору до 10.06.2026 року. Відповідно до Договору № 137 міська рада як орендодавець передала у строкове платне користування земельну ділянку площею 37,3144 га, яка знаходиться за адресою: вул. Ударників, 44. м. Дніпро, зареєстрована за кадастровим номером 1210100000:08:792:0013. Цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. У 2017 році ПрАТ ДМЗ отримало від Держгеокадастру два Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку вищезазначеної земельної ділянки, а саме: від 14.02.2017 року № 43/86-17 (коефіцієнт функціонального використання (Кф) дорівнює - 2); від 05.07.2017 № 13/030717/03-07 (коефіцієнт функціонального використання (Кф дорівнює - 1,2). Виходячи з вищенаведеного, підприємство подало уточнюючу податкову декларацію з плати за землю від 01.11.2017 року № 9227689684, якою скоригувало суму орендної плати по Договору № 137. З 01.01.2017 по 04.07.2017 року сума орендної плати розрахована на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 14.02.2017 року № 43/86-17, а з 05.07.2017 по 31.12.2017 року сума орендної плати розрахована на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 05.07.2017 року № 13/030717/03-07. Таким чином, за даними уточнюючої податкової декларації з плати за землю від 01.11.2017 року № 9227689684, річна сума орендної плати склала 32 666 382,18 грн., в тому числі за 9 місяців 2017 року - 26 574 189,27 грн. На теперішній час відсутні судові рішення щодо скасування Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.02.2017 № 392/86-17 та від 14.02.2017 № 43/86-17, якими визначено коефіцієнт функціонального використання (Кф) у розмірі - 2. Тому у контролюючого органу відсутні підстави щодо перерахунку орендної плати по вищевказаним договорам оренди. На дату складання акту перевірки листами від 27.02.2019 року № 11-4-0.10-1476/2-19 (Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області), від 14.06.2018 року № 8-4-0.38-1229/107-18, від 06.04.2018 року № 11/040418/03-07, від 06.04.2018 року № 7/040418/03-07, від 14.03.2018 року № 8-4-0.38-439/107-18 (Відділ у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області) відмовлено у наданні Дніпропетровському управлінню інформації щодо нормативної грошової оцінки за 2017 рік земельних ділянок кадастровий номер 1210100000:08:792:0014 (м. Дніпро, вул. Ударників, 44, площа земельної ділянки 22,9029 га) та кадастровий номер 1210100000:08:648:0027 0014 (м. Дніпро, вул. Марата, 16, площа земельної ділянки 12,7539 га). Зважаючи на викладене, на дату складання акту у контролюючого органу відсутні підстави для розрахунку суми орендної плати за 2017 рік по Договору №998 та Договору №137. Щодо листа від 05.03.2018 року № 106/1193 (вхідний № 16029/10 від 06.03.2018), в якому ПрАТ ДМЗ повідомляє про невідповідність задекларованих показників фактичним обставинам, яке призвело до завищення податкових зобов`язань по земельному податку з 01.10.2014 по 30.09.2017 року - на суму 241 103,17грн., то ПрАТ ДМЗ протягом 2014-2017 роках самостійно декларувало суму земельного податку, за використання земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Дніпро, пр. С.Нігояна, 72, загальна площа 0,2048 га. За твердженням платника - право власності на земельну ділянку ПрАТ ДМЗ не оформлено. На земельній ділянці була розташована художня майстерня, об`єкт основних засобів підприємства - Художня майстерня (пр. Калиніна, 72, інвентарний номер 302, підрозділ ЦХО АХУ, дільниця затрат 05511). Станом на 29.09.2014 художню майстерню демонтовано, об`єкт основних засобів ліквідовано. Так, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15. Для з`ясування нормативних грошових оцінок земельних ділянок Дніпропетровським управлінням були зроблені запити до Держгеокадастру. На дату складання акту перевірки листами від 27.02.2019 року № 11-4-0.10-1476/2-19 (Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області), від 15.05.2018 № 8-4-0.38-1049/107-18, від 14.03.2018 № 8-4-0.38-439/107-18 (Відділ у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області) відмовлено у наданні Дніпропетровському управлінню інформації щодо нормативної грошової оцінки вищенаведених земельних ділянок. Уточнююча податкова декларація по земельному податку за 2014 рік була надана ПрАТ ДМЗ 19.12.2014 №9073702580. Тому на дату звернення підприємства, лист ПрАТ ДМЗ від 05.03.2018 року № 106/1193, Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДФС сплинув термін визначення податкового зобов`язання за 2014 рік по земельному податку, а саме: сума за 4 квартал 2014 року в розмірі 5279,18 грн. З огляду на наведене відсутні правові підстави для задоволення позову.
В відзиві на апеляційну скаргу позивач просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла таких висновків.
З матеріалів справи слідує, що на підставі наказу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 13.12.2017 року №2823 відповідачем проведено документальну планову виїзну перевірку приватного акціонерного товариства Дніпровський металургійний завод з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 30.09.2017 року (з урахуванням норм статті 102 Податкового кодексу України).
На підставі наказу Офісу великих платників ДФС від 02.01.2018 № 2 з 03.01.2018 року зупинено проведення перевірки. Наказом № 215 від 01.02.2019 відповідачем поновлено термін проведення перевірки з 07.02.2019 по 15.02.2019 року на невикористаний строк. Наказом від 12.02.2019 №288 відповідачем продовжено термін проведення документальної планової виїзної перевірки на 15 робочих днів, з 18 лютого 2019 року. Наказом від 06.03.2019 р. № 481 перевірку зупинено з 07.03.2019 на 7 робочих днів, поновлено перевірку з 19.03.2019 р. на 2 робочих днів. Отже, на підставі зазначених наказів, перевірка проводилася з 29.12.2017 р. по 20.03.2019 р.
За результатами даної перевірки відповідачем складено акт від 27.03.2019 р. Про результати документальної планової виїзної перевірки приватного акціонерного товариства Дніпровський металургійний завод (код ЄДРПОУ 05393056) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 р. по 30.09.2017 р. (з урахуванням норм ст. 102 Податкового кодексу України).
Згідно з висновками акту від 27.03.2019 р. № 48/28-10-46-17-05393056 контролюючим органом встановлено порушення приватним акціонерним товариством Дніпровський металургійний завод податкового законодавства, а саме:
1) п. 44.1 ст. 44, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, п. 135.1, п. 135.2, п.п. 135.5.4 п. 135.5 ст. 135, п. 137.10 ст. 137, п. 138.2 ст. 138, п.п. 139.1.1, п.п. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139, п.п. 140.4.2 п. 140.4, п.п. 140.5.3 п. 140.5 ст. 140 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент порушення, зі змінами та доповненнями), з урахуванням положень п.п. 14.1.13 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, п. 7, 10 Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку 18 Дохід, ст. ст. 1, 3, 8, 9, 11 Закону України від 16.07.1999 № 996-ХІV Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, зі змінами та доповненнями, п. 1, 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зі змінами та доповненнями, розділу І Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 21.12.1999 за № 893/4186, п. 3.10, п. 3.20 Методичних рекомендацій щодо заповнення форм фінансової звітності, затверджених наказом Мінфіну від 28.03.2013 № 433, в результаті чого встановлено завищення від`ємного значення об`єкта оподаткування з податку на прибуток за три квартали 2017 року на суму 299 089 012 грн., в тому числі, за рахунок встановлених порушень за наступні (минулі) періоди (на підставі п.п. 140.4.2 Податкового кодексу України): 2014 рік 157352862 грн., 2015 рік 4531787 грн., 2016 рік 42064510 грн., в т.ч. І квартал 2016 року 424814 грн., півріччя 2016 року - 804 476 грн., три квартали 2016 року 23 764 842 грн., три квартали 2017 року 95139853 грн., в т.ч. І квартал 2017 року 8629424 грн., півріччя 2017 року 53095076 грн.;
2) п. 188.1 ст. 188, з урахуванням п. 14.1.71 Податкового кодексу України, п. 15 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307, з урахуванням змін та доповнень в редакціях, що відповідають звітному періоду, п. 198.5 ст. 198, п. 20.1.1, п. 201.3 ст. 201, пунктів 44 та 45 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.6 ст. 198 ПК України в результаті чого, встановлено:
- заниження суми ПДВ, що сплачується до державного бюджету всього у сумі 1486714 грн., у тому числі за липень 2014 року в сумі 670696 грн., серпень 2014 року в сумі 147942 грн., вересень 2014 року в сумі 70917 грн., червень 2015 року в сумі 573759 грн.;
- завищення суми бюджетного відшкодування всього в сумі 112 495 102 грн., в т.ч. по періодам:
- 02-2016 6 867 777 грн.,
- 03-2016 5 025 821 грн.,
- 05-2016 7 363 434 грн.,
- 06-2016 2 530 953 грн.,
- 07-2016 3 555 958 грн.,
- 09-2016 36 973 470 грн.,
- 10-2016 5 145 140 грн.,
- 11-2016 1 481 623 грн.,
- 12-2016 11 085 277 грн.,
- 01-2017 2 124 656 грн.,
- 02-2017 3 984 191 грн.,
- 03-2017 21 144 194 грн.,
- 04-2017 4 673 286 грн.,
- 08-2017 256 384 грн.,
- 09-2017 282 938 грн.,
- завищення суми від`ємного значення за вересень 2017 у розмірі 27556056 грн.;
3) п. 201.1, п. 201.3, п. 201.10 ст. 201 ПК України відсутня реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму 222 291 697,32грн., в тому числі по періодам: січень 2016 року -12214028,60 грн.; лютий 2016 року- 10146079,80 грн.; березень 2016 року -9953808,20 грн.; квітень 2016 року - 6200867,00 грн.; травень 2016 року - 22341595,00 грн.; вересень 2016 року - 41380181,00 грн.; жовтень 2016 року - 3620103,86 грн.; листопад 2015 року - 17401161,05 грн.; грудень 2016 року - 15323690,98 грн.; січень 2017 року - 30184804,28 грн.; лютий 2017 року - 19465269,33 грн.; березень 2017 року - 20673054,89 грн.; квітень 2017 року-13322168,96 грн.; травень 2017 року - 64884,38 грн.;
4) п.п. 213.1.2 п. 213.1 ст. 213, п. 216.6 ст. 216, ст. 231 та ст. 232 Податкового кодексу України не були складені та зареєстровані у Єдиному реєстрі акцизних накладних, акцизні накладні за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД на обсяги пального, використаного для власного споживання;
п.п. 46.1 п. 46, п.п. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49 та ст. 212 Податкового кодексу України та Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 №14, зі змінами та доповненнями, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 105/26550, підприємством порушено встановлений порядок ведення податкового обліку в частині не надання обов`язкових Додатків 1 прим. 1 до податкових декларацій акцизного податку за період з грудня 2016 року по вересень 2017 року, які є їх невід`ємною частиною.;
5) п.п. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 п.п. 266.3.1, 266.3.3 п. 266.3 ст. 266 Податкового кодексу України занижено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 72132,44 грн., в тому числі: за І квартал 2016 року 9639,11 грн.; за ІІ квартал 2016 року 9639,11 грн.; за ІІІ квартал 2016 року 9639,11 грн.; за ІV квартал 2016 року 9639,11 грн.; за І квартал 2017 року 11192,00 грн.; за ІІ квартал 2017 року 11192,00 грн.; за ІІІ квартал 2017 року 11192,00 грн.;
п.п. 129.1.2 п. 129.1 та абзацу 2 п. 129.4 ст. 129, з урахуванням вимог частини а) підпункту 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України (редакція 2016 року) занижено пеню за січень 2016 року на суму 314,54 грн. по уточнюючій декларації з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік від 14.06.2016 № 9097297108;
6) п. 51.1 ст. 51, п.п. б п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України та п. 3.1 Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, в результаті чого підприємством надано податкову звітність про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку (за формою № 1 ДФ) у періоді з 01.01.2014 по 30.09.2017 р.р. з недостовірними даними про платника податку, які призвели до зміни платника податку;
7) п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16, абзацу а п. 160.1, п. 160.2 ст. 160 Податкового кодексу України, із змінами та доповненнями (у періоді з 01.01.2014 по 31.12.2014) та п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16, абзацу а п.п. 141.4.1, п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Податкового кодексу України, із змінами та доповненнями (у періоді з 01.01.2015 по 31.12.2015), в результаті чого несвоєчасно перераховано до бюджету податки з доходів нерезидентів (проценти), не під час виплати доходів нерезидентам за 2014 рік у суму 52007,69 грн., за 2015 рік у сумі 45312,65грн.;
8) ст. 2 Закону України від 23.09.1994 №185/94-ВР Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті, із змінами та доповненнями, в результаті чого порушено строк розрахунку іноземній валюті від 10.02.2014 у сумі 267721,14 дол. США (2313 244,51грн.) за контрактом № TP-DMZ- 2013/1150/2013 від 22.05.2013, укладеним з компанією Top Profit (Asia) Limited, HongKong.;
9) п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України щодо недекларування у звітах про контрольовані операції за 2015-2016 роки господарських операцій на загальну суму 19 570 009,0грн., у тому числі 2015 рік 19 502 455,00 грн., 2016 рік 67 554,00грн.
10 квітня 2019 року позивачем було надано заперечення від 10.04.2019 №106/1741 на акт перевірки №48/28-10-46-17-05393056 від 27.03.2019 року.
24 квітня 2019 року позивачем отримано лист відповідача №20096/10/28-10-46-17 від 18.04.2019 року Про розгляд заперечень, в якому зазначено, що висновки акту є обґрунтованими та такими, що відповідають нормам чинного податкового законодавства.
ПрАТ ДМЗ в період проведення перевірки листами №106/1193 від 05.03.18 року, №106/1592 від 28.03.18 року та №106/781 від 14.02.19 року просило при складанні акту документальної планової виїзної перевірки врахувати вищезазначені порушення податкового законодавства України, які призвели до завищення податкових зобов`язань, а саме: з земельного податку за період з 01.10.2014 по 30.09.2017 року на суму 241103,17 грн, у тому числі: за 4 квартал 2014 - 5 279,18 грн., за 2015 - 26 374,14 грн., за 2016 -116 685,03 грн., за 9 місяців 2017 - 92 764,82 грн.; суми орендної плати за 2017 рік по земельній ділянці, яка розташована за адресою вул. Ударників, 31 розміром 36,9369 га (кадастровий номер 1210100000:08:726:0008) за 9 місяців 2017 - на 12 720 361,91 грн.; по земельній ділянці, яка розташована за адресою пр. Нігояна (Калініна), 75 розміром 0,2349 га (кадастровий номер 1210100000:08:648:0076) за період січень -липень 2017 на 93 796,16 грн.; по земельній ділянці, яка розташована за адресою вул. Ударників, 44 розміром 37,3144 га (кадастровий номер 1210100000:08:792:0013) за період січень - липень 2017 на 8 297 610,45 грн.; з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на загальну суму 79 434,69 грн., у тому числі за 2016 - 31 166,76 грн., за 9 місяців 2017 - 48 267,93 грн.
Відповідачем вищевказані порушення не враховані у висновках акту № 48/28-10-46-17-05393056 від 27.03.2019 р., оскільки на час складання акту листами Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 27.02.19 №11-4-0.10-1476/2-19, Відділу у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 15.05.2018 №8-4-0.38-1049/107-18, 14.06.2018 №8-4-0.38-1229/107-18, від 06.04.2018 №11/040418/03-07, від 06.04.2018 №7/0040418/03-07, від 14.03.18 №8-4-0.38-439/107-18 відмовлено у наданні відповідачу інформації щодо нормативної грошової оцінки вищенаведених земельних ділянок.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно з пп.75.1.3 п.75.1 ст.71 Податкового кодексу України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Фактична перевірка проводиться двома і більше посадовими особами контролюючого органу у присутності посадових осіб суб`єкта господарювання або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції (п.80.7 ст.80 ПК України).
Під час проведення перевірки посадовими особами, які здійснюють таку перевірку, може проводитися хронометраж господарських операцій. За результатами хронометражу складається довідка, яка підписується посадовими особами контролюючого органу та посадовими особами суб`єкта господарювання або його представника та/або особами, що фактично здійснюють господарські операції (п.80.8 ст.80 ПК України).
За приписами п.86.1 ст.86 ПК України, результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.
Строк складення акта (довідки) про результати перевірки не зараховується до строку проведення перевірки, встановленого цим Кодексом (з урахуванням його продовження).
У разі незгоди платника податків з висновками акта (довідки) такий платник зобов`язаний підписати такий акт (довідку) перевірки із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.
За змістом п.86.5 ст.86 Податкового кодексу України акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначених статтею 80цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).
Відповідно до п. 86.10 ст. 86 Податкового кодексу України в акті перевірки зазначаються як факти заниження, так і факти завищення податкових зобов`язань платника.
Так, в акті № 48/28-10-46-17-05393056 від 27.03.2019 року «Про результати документальної планової виїзної перевірки приватного акціонерного товариства «Дніпровський металургійний завод» (код ЄДРПОУ 05393056) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 30.09.2017 (з урахуванням норм ст. 102 Податкового кодексу України)» (аркуш 233 акту) відповідачем зазначено, що у 2016 - 2017 роках у місті Дніпрі ставка податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за нерухомість, що використовується у сфері освіти, охорони здоров 'я, становить 0,1% від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 квадратний метр бази оподаткування.
ПрАТ «ДМЗ» було самостійно віднесено нежитлову будівлю медико - санітарної частини до «Іншої нерухомості» та для розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у 2016-2017 роках застосовано ставку податку 0,5% від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Процедура коригування суми податкового зобов`язання платника податків передбачена Податковим кодексом України, в тому числі статтею 50.
На підтвердження нарахування позивачем податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, по ставці 0,5% замість 0,1%, надавалися в ході проведення перевірки посадовим особам відповідача документи, які підтверджують фактичне використання нежитлової будівлі по вулиці Тиверська, 4, як медичний заклад та який належить на праві власності позивачу, що підтверджується актами приймання - передачі документів, які містяться в матеріалах справи.
Так, у матеріалах справи наявні первинні документи, які підтверджують розміщення в будівлі по вул. Тиверська, 4, медико - санітарної частини, а саме: перелік нерухомого майна, що передається у власність відкритому акціонерному товариству «Дніпропетровський металургійний завод ім. Петровського» та наказ № 12-АТ від 03.04.1997; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності; договір оренди землі від 22.11.2017 відповідно до п. 1 орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку по фактичному розміщенню нежитлової будівлі медико - санітарної частини, яка розташована: по вул. Тиверській (вул. Сериківська), 4 (Новокодацький (Ленінський) район); договори оренди нерухомого майна № 1576/2015 від 01.12.2015 (укладено з ПрАТ «Страхова Компанія «ДНЕПРІНМЕД») та № 1656/2017 від 01.09.2017 (укладено з ПрАТ «Страхова Компанія «ІНГРУП») для надання працівникам підприємства страхових послуг.
З огляду на наведене, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що відповідачем в порушення п. 86.10 ст. 86 Податкового кодексу України, при встановлені в ході проведення планової документальної виїзної перевірки завищення позивачем податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 9 місяців 2017 - на 79 434,69 грн., не відображено в акті перевірки таке завищення та відповідно не збільшено на особовому рахунку позивача суму такого завищення.
Щодо збільшення суми переплати з орендної плати за землю по вул. Ударників, 31 (кадастровий номер - 1210100000:08:726:0008) на суму -12 720 361,90 грн., суд враховує наступне, то ПрАТ "ДМЗ" 15.02.2017 року задекларовано суму орендної плати за землю в податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по орендній платі за землю за 2017 рік (звітна) по земельній ділянці розташованій за адресою вул. Ударників, 31, відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 03-07/150216/68 від 17.02.2016 (кадастровий номер 1210100000:08:726:008) встановлено коеф. 1,2 в розмірі - 25 440 723,82грн. (копія податкової декларації міститься в матеріалах справи, том 2 арк. справи 60-65).
В подальшому, позивачем отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 33/170117/03-07 від 26.01.2017 року (кадастровий номер 1210100000:08:726:008) яким встановлено коеф. 2,0.
22.05.2017 року позивачем подано (уточнюючу) податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по орендній платі за землю за 2017 рік з декларуванням суми орендної плати в розмірі - 42 401 206,35 грн. (копія податкової декларації міститься в матеріалах справи, том 2 арк. справи 66-71).
ПрАТ "ДМЗ" отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 33/030717/03-07 від 05.07.2017 (кадастровий номер 1210100000:08:726:008) яким встановлено коеф. 1,2. При цьому, позивачем не подано декларації з уточненими показниками, оскільки останній звернувся до суду про скасування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 33/170117/03-07 від 26.01.2017 (кадастровий номер 1210100000:08:726:008), яким встановлено коеф. 2,0.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 року у справі № 804/6303/17 визнано протиправними дії Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування при формуванні станом на 26.01.2017 витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 36,9369га, розташованої по вул. Ударників, 31 у м. Дніпропетровську (нині м. Дніпро), кадастровий номер 1210100000:08:726:0008, коефіцієнту Кф, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, значення 2,0. Суд скасував витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянка площею 36,9369га, розташованої по вул. Ударників, 31 у м. Дніпропетровську (нині м Дніпро), кадастровий номер 1210100000:08:726:0008, сформований станом на 26.01.2017.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03.03.2018 року у справі № 804/6303/17 відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року у справі № 804/6303/17 за позовом приватного акціонерного товариства ЄВРАЗ Дніпровський металургійний комбінат до відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій, скасування витягу з технічної документації.
Таким чином, постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 року у справі № 804/6303/17 набрала законної сили 03.03.2018 року.
В акті перевірки № 48/28-10-46-17-05393056 від 27.03.2019 року відповідачем зазначено, що постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 року по справі № 804/6303/17 скасовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.01.2017 № 33/170117/03-07, одночасно не зобов 'язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надати ПрАТ ДМЗ новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:08:726:0008..
Проте, відповідач не посилається на норми законодавства України, якими встановлено отримувати витяги з нормативно грошової оцінки земельної ділянки в судовому порядку.
Крім того, Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було видано новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 33/030717/03-07 від 05.07.2017 з коеф. 1,2 та відповідно до вказаного витягу відповідач зобов`язаний був збільшити на особовому рахунку позивача переплату в розмірі - 12 720 361,90 грн.
Отже, на підставі п. 86.10. ст. 86 Податкового кодексу України, з урахуванням п. 50.2 ст. 50 Податкового кодексу України, посадові особи відповідача зобов`язані були зазначити про це в акті перевірки та відповідно за результатами проведення збільшити на особовому рахунку позивача на суму такого завищення.
Стосовно вимог позивача щодо збільшення суми переплати з орендної плати за землю по вул. Ударників, 44 (кадастровий номер - 1210100000:08:792:0013) на суму - 8 297 610,46 грн., то ПрАТ "ДМЗ "15.02.2017 року подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по орендній платі за землю за 2017 рік (основна) та задекларовано показники по земельній ділянці, яка розташована по вул. Ударників, 44, відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 433/86-17 від 14.02.2017 (кадастровий номер 1210100000:08:792:0013) за встановленим коеф. 2,0 суму орендної плати в розмірі - 24 368 771,72 грн.
У зв`язку з виявленням помилки в розрахунку (сума розрахована по коеф. 1,2), 22.05.2017 року позивачем подано (уточнюючу) податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по орендній платі за землю за 2017 рік з декларуванням показників по земельній ділянці, яка розташована за адресою вул. Ударників, 44, відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 433/86-17 від 14.02.2017 (кадастровий номер 1210100000:08:792:0013) встановлено коеф. 2,0 та нарахував суму орендної плати в розмірі 40 614 619,54 грн.
Позивачем отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 13/030717/03-07 від 05.07.2017 (кадастровий номер 1210100000:08:792:0013) яким встановлено коеф. 1,2.
01.11.2017 року позивачем подано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по орендній платі за землю за 2017 рік, в якій зменшено податкові зобов`язання з плати за землю частково на суму 7 978 237,36 грн.
Отже, задекларована сума податкових зобов`язань за 2017 рік з урахуванням уточнюючого розрахунку від 01.11.2017 року по земельній ділянці за адресою вул. Ударників, 44 (кадастровий номер 1210100000:08:792:0013) складає 32 666 382,18 грн.
Сума завищення податкових зобов`язань з орендної плати за землю за 2017 рік по земельній ділянці за адресою вул. Ударників, 44 (кадастровий номер 1210100000:08:792:0013) за 2017 рік складає 8 297 610,46грн. (32 666 382,18 грн. - 24 368 771,72 грн.).
Таким чином, на підставі п. 86.10. ст. 86 Податкового кодексу України, з урахуванням п. 50.2 ст. 50 Податкового кодексу України, посадові особи відповідача зобов`язані були зазначити про це в акті перевірки та відповідно за результатами її проведення збільшити на особовому рахунку позивача на суму такого завищення, про що вірно зазначив суду першої інстанції.
Крім того, як вбачається з акту перевірки № 48/28-10-46-17-05393056 від 27.03.2019 року (аркуш 220-221 акту) відповідачем зазначено, що на теперішній час відсутні судові рішення щодо скасування Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.02.2017 № 392/86-17 та від 14.02.2017 № 43/86-17, яким визначено коефіцієнт функціонального використання (Кф) у розмірі - 2. Тому у контролюючого органу відсутні підстави щодо перерахунку орендної плати по вищевказаним договорам оренди.
Разом з тим, 30.01.2006 року між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та позивачем (орендар) укладено договір оренди землі № 137.
Так, згідно з п. 1.1, п. 1.2 договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Ударників, 44 (Ленінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:792:0013.
Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.10.2 (металургія та оброблення металу).
Згідно з п. 2.1, 3.1 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 37,3144 га. Договір укладено на 10 (десять) років.
15.12.2009 року між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та позивачем (орендар) укладено додатковий договір, яким внесено зміни до договору оренди від 30.01.2006, зокрема пункт 5.2 розділу 5 викладено в наступній редакції: "Цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Довідкою про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 202 від 21.01.2009, яка є невід`ємною частиною додаткового договору від 15.12.2009, Кф встановлено 1,2.
02.10.2017 року між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та позивачем (орендар) укладено додатковий договір, яким внесено зміни до договору оренди від 30.01.2006 року, зокрема пункт 5.2 розділу 5 викладено в наступній редакції: "Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Довідкою про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 13/030717/03-07 від 05.07.2017 року, яка є невід`ємною частиною додаткового договору від 02.10.2017, Кф встановлено 1,2.
Згідно з п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Положеннями ст. 18 Закону України Про оцінку земель встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі Порядок № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року), чинний на час виникнення спірних відносин (втрата чинності 17.02.2017 року).
Пунктом 3.1 Порядку № 18/15/21/11 від 27.01.2006 встановлено, що в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Згідно з п. 3.2 Порядку населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.
Відповідно до п. 3.3 вищевказаного Порядку нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою:
Цн = (В х Нп /Нк) х Кф х Км (8), де:
Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Пунктом 3.6 Порядку встановлено, що коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Кмі х Км2 х КмЗ, (9) де Кмі - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); КмЗ - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони. Вихідними даними для обчислення Км є генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, плани їх земельно-господарського устрою, матеріали економічної оцінки їх територій. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.
Згідно з Додатком № 1 до Порядку № 18/15/21/11 від 27.01.2006 р. визначені наступні категорії земель за функцією використання та відповідні коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф):
- землі житлової забудови - Кф 1,0;
- землі промисловості - Кф 1,2;
- землі транспорту та зв`язку - Кф 1,0;
- землі технічної інфраструктури - Кф 0,65;
- землі комерційного призначення - Кф 2,5;
- землі громадського призначення - Кф 0,7;
- землі гірничої промисловості і гірничих розробок - Кф від 0,1 до 1,0;
- інші землі - Кф від 0,1 до 0,5.
Відповідно до п. 4 Порядку за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, згідно з додатком 2.
Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" № 1378-ІV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська та нормативно грошова оцінка земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв. м землі 306,35 грн., яку введено в дію з 01.01.2016 року.
Зі вступної частини та розділу 2 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська встановлено, що правовою підставою для визначення коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки був Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 № 18/15/21/11.
У пункті 6.1 Грошова оцінка земель несільськогосподарського використання розділу 6 Грошова оцінка земель різного функціонального призначення в таблиці № 4 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська вказані конкретні значення коефіцієнтів, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф).
Для земель промисловості та технічної інфраструктури значення Кф - визначені від 0,65 до 1,2.
Таким чином, коефіцієнт функціонального використання визначався Порядком № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року.
Слід врахувати, що протиправність дій щодо зазначення Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кф до земельної ділянки, віднесеної до категорії землі промисловості на рівні 2.0, замість 1.2 встановлено Дніпропетровським окружним адміністративним судом у постанові від 24.11.2017 року у справі № 804/6303/17.
З матеріалів справи також слідує, що ПрАТ "ДМЗ" 15.02.2017 року подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по орендній платі за землю за 2017 рік (основна) та задекларовано показники по земельній ділянці, яка розташована по пр. Сергія Нігояна, 75, відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 392/86-17 від 07.02.2017 (кадастровий номер 1210100000:08:648:0076) встановлено коеф. 2,0 та нараховано суму орендної плати - 142 533,38грн. (помилково застосувавши коеф. 1,2).
22.05.2017 року позивач подав (уточнюючу) податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по орендній платі за землю за 2017 рік з декларуванням показників по земельній ділянці, яка розташована за адресою пр. Сергія Нігояна, 75, відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 392/86-17 від 07.02.2017 (кадастровий номер 1210100000:08:648:0076) встановлено коеф. 2,0 та нараховано суму орендної плати - 285 066,77грн.
Позивачем отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 10/270717/03-07 від 28.07.2017 (кадастровий номер 1210100000:08:648:0076) яким встановлено коеф. 1,2.
01.11.2017 року позивачем подано уточнюючу податкову декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по орендній платі за землю за 2017 рік, в якій зменшено суму податкових зобов`язань на 48 737,22 грн.
Задекларована сума податкових зобов`язань за 2017 рік з урахуванням уточнюючого розрахунку від 01.11.2017 по земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:08:648:0076 складає 236 329,55 грн.
Таким чином, сума завищення податкових зобов`язань з орендної плати за землю за 2017 рік по земельній ділянці за адресою пр. Сергія Нігояна, 75 (кадастровий номер 1210100000:08:648:0076) за 2017 рік складає: 93 796,17грн. (236 329,55 грн. - 142 533,38 грн.).
Відповідно до п. 86.10. ст. 86 Податкового кодексу України, з урахуванням п. 50.2 ст. 50 Податкового кодексу України, посадові особи відповідача зобов`язані були зазначити про це в акті перевірки та відповідно за результатами проведення перевірки збільшити на особовому рахунку позивача на суму такого завищення.
Також, у акті перевірки № 48/28-10-46-17-05393056 від 27.03.2019 року (аркуш 220-221 акту) відповідачем зазначено, що на теперішній час відсутні судові рішення щодо скасування Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.02.2017 № 392/86-17 та від 14.02.2017 № 43/86-17, яким визначено коефіцієнт функціонального використання (Кф) у розмірі - 2. Тому у контролюючого органу відсутні підстави щодо перерахунку орендної плати по вищевказаним договорам оренди..
Разом з тим, 30.10.2013 року між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та позивачем (орендар) укладено Договір оренди землі № 998.
Згідно з п. 1.1, п. 1.2 договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: пр. Калініна, 75 (Ленінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:08:648:0076 по фактичному розміщенню будівлі АТС, гаража та складу.
Цільове використання земельної ділянки за цим договором (КВЦПЗ) 13.03 (для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій).
Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2349 га. Договір укладено до 09.06.2021 року (п. 8 договору).
Довідкою про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 400 від 20.02.2013, яка є невід`ємною частиною Додаткового договору від 30.10.2013 року, Кф встановлено 1,0.
20.11.2017 року між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та позивачем (орендар) укладено додатковий договір, яким внесено зміни до договору оренди від 30.10.2013 року, зокрема пункт 16 розділу Умови використання земельної ділянки викладено в наступній редакції: "Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації інших технічних засобів зв`язку.
Довідкою про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 22/031017/03-07 від 05.10.2017 року, яка є невід`ємною частиною Додаткового договору від 20.11.2017, Кф встановлено 1,2.
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська та нормативно грошова оцінка земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв. м землі 306,35 грн., яку введено в дію з 01.01.2016 року.
Зі вступної частини та розділу 2 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська встановлено, що правовою підставою для визначення коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки був Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 № 18/15/21/11.
У пункті 6.1 Грошова оцінка земель несільськогосподарського використання розділу 6 Грошова оцінка земель різного функціонального призначення в таблиці № 4 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська вказані конкретні значення коефіцієнтів, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф).
Для земель промисловості та технічної інфраструктури значення Кф - визначені від 0,65 до 1,2.
Таким чином, коефіцієнт функціонального використання визначався Порядком № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року.
Стосовно вимог позивача щодо збільшення суми переплати з плати за землю (земельний податок) по пр. Сергія Нігояна, 72 (кадастровий номер земельної ділянки відсутній) на суму 241 103,79 грн., то земельна ділянка за адресою пр. Сергія Нігояна, 72 є комунальною власністю Територіальної громади м. Дніпро, в особі Дніпровської міської ради, та позивач сплачував земельний податок.
За адресою пр. Сергія Нігояна, 72 (колишня назва - пр. Калініна, 72) була розташована художня майстерня.
В 2014 році даний об`єкт, як основний засіб було ліквідовано (будівлю розібрано), що підтверджується актом на списання основних засобів від 29.09.2014 року та експертизою об`єкту основних засобів, який буде ліквідовано, який складено 08.09.2014 року.
У зв`язку з ліквідацією основного засобу позивач не використовував земельну ділянку за адресою пр. Сергія Нігояна, 72.
З поданих податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) по земельному податку позивачем було задекларовано та сплачено земельного податку за 2014 рік в розмірі - 21 116,72 грн., за 2015 рік - 26 374,76 грн., за 2016 рік - 116 685,03 грн., за 2017 рік - 123 686,43 грн.
З урахуванням ліквідації основного засобу в вересні 2014 року, переплата склала - 5 279,18 грн., за 2015 рік - 26 374,76 грн., за 2016 рік - 116 685,03 грн., та враховуючи охоплений період перевірки до 30.09.2019 року переплата за 2017 рік склала 92 764,82 грн.
Всього завищення земельного податку по пр. Сергія Нігояна, 72, (кадастровий номер земельної ділянки відсутній), складає 241 103,79 грн.
У акті перевірки № 48/28-10-46-17-05393056 від 27.03.2019 року (аркуш 227-228 акту) відповідачем зазначено, що на дату складання акту перевірки листами від 27.02.2019 № 11-4-0.10-1476/2-19 (Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області), від 15.05.2018 № 8-4-0.38-1049/107-18, від 14.03.2018 № 8-4-0,38-439/107-18 (Відділ ум. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області) відмовлено у наданні Дніпропетровському управлінню інформації щодо нормативної грошової оцінки вищенаведених земельних ділянок".
При цьому, необґрунтованим є звернення відповідача до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області для отримання нормативної грошової оцінки землі для здійснення розрахунку земельного податку з огляду на наступне.
Відповідно до п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є: а) дані державного земельного кадастру.
Згідно ч. 1 ст. 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
За змістом ч.ч. 1-4 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до розділу 4 Документація з нормативної грошової оцінки Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджено наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за № 388/12262, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2.
Таким чином, оскільки земельна ділянка за адресою пр. Сергія Нігояна, 72 є комунальною власністю Територіальної громади м. Дніпро, в особі Дніпровської міської ради, то саме Дніпровська міська рада здійснює розробку технічної документації для формування земельної ділянки, присвоєння їй кадастрового номеру та проведення нормативної грошової оцінки.
Також колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що суми переплати з земельного податку в розмірі 241 103,17 грн., орендної плати за землю в розмірі 21 111 768,52 грн., податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на загальну суму 79 434,69 грн. підтверджені як висновком від 20.07.2020 року експертів за результатами проведення комісійної судово-економічної експертизи № 892/893-20 по адміністративній справі № 160/4001/19, так і рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.09.2020 року у справі № 160/4001/19, яке набрало законної сили 14.12.2021 року.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційних скарг та скасування рішення.
Крім того колегія суддів зазначає, що доводи відповідача в апеляційній скарзі тотожні доводам останнього у відзиві на позов, та таким доводам надано оцінку судом першої інстанції, з чим погоджується і суд апеляційної інстанції.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.06.2022 року в адміністративній справі №160/8616/19 залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.06.2022 року в адміністративній справі №160/8616/19 залишити без змін.
Вступна та резолютивна частини постанови складені в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 09.11.2022 року, в повному обсязі постанова складена відповідно до ст. 243 КАС України.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддяС.В. Білак
суддяВ.А. Шальєва
суддяН.А. Олефіренко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2022 |
Оприлюднено | 26.01.2023 |
Номер документу | 108564263 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні