П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 січня 2023 р.м.ОдесаСправа № 420/3026/22Головуючий в 1 інстанції: Глуханчук О.В.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі: головуючої судді Зуєвої Л.Є.,
суддів: Коваля М.П., Кравця О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДК «Альтранс» до Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «СК Автострой» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИЛА:
У лютому 2022 року позивач звернувся до суду з позовом до відповідачів та просив визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУДПС з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі накладних № 3606023/42031984 від 31.12.2021 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 1/- від 15.12.2021р. та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «ДК «Альтранс» № 1/- від 15.12.2021 р. датою її фактичного подання 15.12.2021 р.
В обґрунтування позову зазначалось, що у контролюючого органу були відсутні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, оскільки господарська операція на підставі якої сформовано податкову накладну є законною та економічно обґрунтованою, що підтверджується відповідними доказами. Контролюючим органом не було надано належної оцінки наданих позивачем документам. Крім того, відповідач не зазначив у спірному рішенні, яких саме документів позивач не надав, що стало підставою для відмови у реєстрації податкової накладної.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року, ухвалене в порядку письмового провадження у м. Одеса позов задоволено.
Не погоджуючись з таким рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області надало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Доводами апеляційної скарги зазначено, що позивачем не в повному обсязі надані документи, які підтверджують реальність господарської операції, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні. Також в апеляційній скарзі зазначається, що відсутні правові підстави для реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Позивачем та третьою особою відзиви на апеляційну скаргу до суду не надано.
Відповідно до ч. 8 ст. 262 КАС України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Згідно з ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом першої інстанції було встановлено, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, товариство з обмеженою відповідальністю «ДК «Альтранс» (надалі ТОВ «ДК «Альтранс»), код ЄДРПОУ 42031984, зареєстроване юридичною особою, дата та номер запису в ЄДР: 30.03.2018, № 1 543 102 0000 004125 (а.с. 28-29, том 1).
Місцезнаходження юридичної особи: Україна, 67801, Одеська область, смт. Овідіополь, пров. Шкільний, 14.
Основним видом економічної діяльності підприємства є: 42.11 Будівництво доріг і автострад.
01 травня 2018 року ТОВ «ДК «Альтранс», код ЄДРПОУ 42031984, зареєстроване платником податку на додану вартість (а.с. 30, том 1).
15 січня 2020 року між ТОВ «ДК «Альтранс» (Субпідрядник) та ТОВ «СК Автострой» (Підрядник) укладений Договір субпідряду №08/АТ, за умовами якого Субпідрядник зобов`язується на свій ризик, власними силами і з використанням своїх або отриманих від Підрядника матеріалів виконати роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Овідіопольського району Одеської області, а Підрядник зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи відповідно до умов цього Договору (а.с. 38-41, том 1).
Пунктом 1.3 Договору передбачено, що замовником виступає Державне підприємство «Служба місцевих автомобільних доріг».
Згідно з п.2.1 Договору, Субпідрядник зобов`язується виконати роботи в термін до 20.03.2020.
Згідно з п. 3.1 Договору вартість робіт визначається договірною ціною.
Пунктом 3.2 Договору передбачено, що оплата за цим договором здійснюється Підрядником Субпідряднику на його поточний рахунок в національній валюті України протягом 5-ти банківських днів за фактом виконання роботи, за умови отримання оплати за виконані роботи від Замовника, на підставі підписаних Сторонами актів приймання виконаних будівельних робіт та довідки про вартість виконаних будівельних робіт (форми КБ-3 та КБ-2в), за вирахуванням генпідрядного відсотка відповідно до умов п.3.4 Договору, а відповідно до п.3.4 договору - субпідрядник сплачує/повертає генпідрядний відсоток Підряднику в розмірі 6% від загальної суми виконаних робіт, за вирахуванням вартості отриманих від Підрядника матеріалів.
16 березня 2020 року сторонами Договору субпідряду №08/АТ від 15 січня 2020 року укладено та підписано Додаткову угоду №1, якою п. 2.1. Договору субпідряду викладено у новій редакції: «Субпідрядник зобов`язується виконати роботи в термін до 31.12.2021» (а.с. 42, том 1).
Сторонами Договору субпідряду №08/АТ від 15 січня 2020 року погоджений та підписаний Акт №1 приймання виконання будівельних робіт за формою КБ2в за грудень 2021 року (а.с. 43-47, том 1) та Відомість ресурсів до цього акту за формою №5а (а.с. 49-51, том 1).
15 грудня 2021 року сторонами Договору субпідряду №08/АТ від 15 січня 2020 року (ТОВ «ДК «Альтранс» та ТОВ «СК Автострой») складена та підписана Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою №КБ-3 за грудень 2021 року, відповідно до якої всього вартість виконаних будівельних робіт з ПДВ складає 334539,00 грн. (а.с. 55, том 1).
Згідно платіжного доручення №Б3103 від 28 грудня 2021 року, ТОВ «СК Автострой» перераховано на користь ТОВ «ДК «Альтранс» кошти у сумі 300000, 00 грн., призначення платежу: оплата за Договором №08/АТ від 15 січня 2020 року (а.с. 57, том 1).
На виконання вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, ТОВ «ДК «Альтранс», як постачальником послуг, складено на користь отримувача цих послуг - ТОВ «СК Автострой» податкову накладну №1/- від 15 грудня 2021 року на суму 334539, 00 грн., з них ПДВ 55756,50 грн., та направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с 70-71, том 1).
Згідно отриманої Квитанції, податкова накладна прийнята, однак її реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України.
Підстава зупинення: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 42.11 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 72, том 1).
30 грудня 2021 року з метою подальшої реєстрації податкової накладної №1 від 15 грудня 2021 року, ТОВ «ДК «Альтранс» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення №1 про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладеної, реєстрацію якої зупинено (а.с. 76- том 1, 141 том 2).
До повідомлення позивачем прикріплено 11 додатків, а у графі Пояснення надані пояснення такого змісту: « 15.12.2021р. між ТОВ "ДК "Альтранс" та TOB "СК "Автострой" був підписаний Акт приймання виконаних будівельних робіт №1 за грудень 2021р. Протягом листопада та грудня наша фірма виконувала такі роботи, як вирівнювання дорожньої поверхні (експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування державного значення Овідіопольського р-ну). Згідно Відомості ресурсів до Акту прийняття №1 за грудень, розділ б Будівельні матеріали, суміші асфальтобетонні гарячі і теплі, були придбані за рах. Замовника.».
Перелік додатків до Повідомлення №1 від 30 грудня 2021 року (а.с. 80-117, том 1), а саме: 1) довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2021 р. від 15.12.2021 р.; 2) акт приймання виконаних будівельних робіт №1 за грудень 2021 р.; 3) відомість ресурсів до Акта приймання виконаних будівельних робіт №1 за грудень 2021 р. за грудень 2021 р.; 4) акт звіряння взаємних розрахунків від 31.12.2020 р.; 5) виписка банку від 29.12.2021 р. за грудень 2021 р.; 6) договір про надання послуг ФОП ОСОБА_1 №5 від 02.01.2021 р.; 7) договір субпідряду №08/АТ від 15.01.2020 р. з додатковою угодою №1 від 16.03.2021 року до даного договору; 8) накладна ФОП ОСОБА_1 №000244 від 01.12.2021 р. та рахунок №164 від 01.12.2021 р.; 9) накладна ФОП ОСОБА_1 №000245 від 01.12.2021 р. та рахунок №165 від 01.12.2021 р.; 10) платіжне доручення №Б3103 від 28.12.2021 р.; 11) платіжне доручення №441 від 29.12.2021 р.
За результатами розгляду Повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1/- від 15 грудня 2021 року, Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 31 грудня 2021 року №3606023/42031984 про відмову в реєстрації податкової накладної №1/- від 15 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.73-74, том 1) з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано не підкреслено).
Не погоджуючись із прийнятим рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної №1/- від 15 грудня 2021 року, позивачем подано скаргу з додатками на рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.118, том 1).
Разом зі скаргою ТОВ «ДК «Альтранс» було подано до контролюючого органу вищого рівня 16 додатків (а.с. 121-183, том 1), а саме: 1) акт приймання виконаних будівельних робіт №1 від 15.02.2021 р. за грудень 2021 р.; 2) акт звіряння взаємних розрахунків від 31.12.2020 р.; 3) відомість ресурсів до Акта приймання виконаних будівельних робіт №1 за грудень 2021 р.; 4) виписка банку від 31.12.2021 р. за грудень 2021 р.; 5) довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2021 р. від 15.12.2021 р.; 6) договір субпідряду №08/АТ від 15.01.2020 р. з додатковою угодою №1 від 16.03.2021 року до даного договору; 7) платіжне доручення №441 від 29.12.2021 р.; 8) платіжне доручення №Б3103 від 28.12.2021 р.; 9) договір поставки №6 від 02.01.2021 р., укладений з ФОП ОСОБА_1 ; 10) договір про надання послуг №5 від 02.01.2021 р., укладений з ФОП ОСОБА_1 ; 11) накладна ФОП ОСОБА_1 №000243 від 25.11.2021 р.; 12) накладна ФОП ОСОБА_1 №000244 від 01.12.2021 р.; 13) рахунок №164 від 01.12.2021 р.; 14) рахунок №165 від 01.12.2021 р.; 15) виписка з ЄДР ЮО, ФОП та ГО від 30.03.2018 р.; 16) витяг з реєстру платників ПДВ №1815214500037 від 01.05.2018 р.
Однак, рішенням Комісії центрального рівня про результати розгляду скарги на рішення відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13 січня 2022 року, скаргу ТОВ «ДК «Альтранс» залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін з підстави: ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів (а.с. 75, том 1).
Не погоджуючись з вказаним рішеннями та діями відповідачів, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позову, оскільки рішення контролюючого органу щодо відмови у реєстрації податкової накладної не відповідає критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а тому підлягає скасуванню.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених статтею 308 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пп.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 201.16 ст.201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок №1246) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №341) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
З 01.02.2020 року діє новий Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165.
Відповідно до п.1 вказаного Порядку №1165, критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі,- визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Згідно з п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п.5, п.6 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком № 1 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 якого визначено: У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до п.10, п.11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу 2 п.25, п.26 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктом 27 Порядку №1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п.44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520)
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктами 3 та 4 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктами 5, 6 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:
1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п.6 Порядку №520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
1. ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
2. та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;
3. та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З наведених норм вбачається, що Комісія регіонального рівня на виконання п.44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п.11 Порядку №520.
Відповідно до п.12 Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
За таких обставин контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава як ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 Порядку №520 не може бути застосована для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Так, матеріалами справи встановлено, що позивачем, як постачальником (продавцем), складено податкову накладну №1 від 15.12.2021 р. (а.с.70).
Згідно квитанції від 22.12.2021 р про зупинення реєстрації податкової накладної, відповідно до якої: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.12.2021 р. №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 42.11, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, що відповідає п.1 Критерію ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D»=48.0013%, «Р»=0» (а.с.72).
Так, позивачем після отримання квитанцій 30 грудня 2021 року з метою подальшої реєстрації податкової накладної №1 від 15 грудня 2021 року, ТОВ «ДК «Альтранс» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення №1 про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладеної, реєстрацію якої зупинено (а.с. 76- том 1, 141 том 2).
Разом з тим, податковий орган, незважаючи на надані позивачем пояснення та документи, прийняв оскаржуване рішення № 3606023/42031984 від 31.12.2021 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 1/- від 15.12.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якому посилався на ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури,/інвойсів актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.73).
Судова колегія вважає за необхідне зазначити, що апелянтом не пояснено та не доведено, що складені та подані позивачем первинні документи та надані пояснення не є достатніми для реєстрації податкової накладної.
Також, колегія суддів стосовно наданих первинних документів, зазначає, що документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, зміст послуг, що надають тощо.
При цьому, сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податку у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Слід також зазначити, що форма рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
З наявних в матеріалах справи доказів судом встановлено, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення та наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкових накладних складені у відповідності до вимог законодавства та є достатніми для здійснення реєстрації.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативних для позивача рішень з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Отже, як вірно встановлено судом першої інстанції, враховуючи те, що апелянтом не було зазначено конкретного переліку документів, які не були подані позивачем, а тому, з огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо подання документів рішення комісії ГУДПС з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі накладних № 3606023/42031984 від 31.12.2021р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 15.12.2021 р., є протиправним та підлягає скасуванню.
Крім того, колегія суддів при прийнятті рішення по даній справі враховує, що відповідно до п.п.19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абз.10), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, судом першої інстанції вірно для належного захисту порушеного права позивача зобов`язано ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні, оскільки зазначене буде гарантією остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав позивача.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 262, 263, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року залишити без змін.
Відповідно до ст. 325-328 КАС України постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає крім випадків: а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи; в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу; г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Головуюча суддя: Л.Є. Зуєва
Суддя: М.П. Коваль
Суддя: О.О. Кравець
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108591597 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Зуєва Л.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні