Постанова
від 25.01.2023 по справі 240/22951/21
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/22951/21

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Липа В.А.

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

25 січня 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 19 липня 2022 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Ю Фармінг Груп" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

У вересні 2021 року позивач звернувся до суду з позовом до відповідачів, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Житомирській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області від 24.05.2021р. №2682090/44081878, яким ТОВ «Ю Фармінг Груп» було відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 02.03.2021р, №1 на суму 275650,00 грн., в т.ч. ПДВ 45941,67 грн.; зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Ю Фармінг Груп» від 02.03.2021р. №1 датою її фактичного подання.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 19 липня 2022 року позов задоволено.

Визнано протиправними та скасовано рішення Головного управління ДПС у Житомирській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області від 24.05.2021 №2682090/44081878, яким ТОВ "Ю Фармінг Груп" відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 02.03.2021 №1 на суму 275650,00 грн., в т.ч. ПДВ 45941,67 грн.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Ю Фармінг Груп" від 02.03.2021 №1 датою її фактичного подання.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, ТОВ «Ю Фармінг Груп» перебуває на обліку в ГУ ДПС у Житомирській області та є платником податку на додану вартість. Основним видом діяльності товариства є розведення свійської птиці (КВЕД 01.47).

Між позивачем та ТОВ «ПоліссяАгрокорм» (Постачальник) 06.01.2021 було укладено договори:

- поставки №В-06/01/2021, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язався передавати в погоджені строки, а Покупець приймати та оплачувати на умовах, викладених в договорі комбікорм та інший товар, найменування, кількість, ціна якого вказується в Специфікаціях, які оформляються на кожну окрему партію товару;

- надання послуг по перевезенню вантажу №НК 06/01, відповідно до якого ТОВ «ПоліссяАгрокорм» зобов`язалося доставляти автомобільним транспортом ввірений йому замовником, тобто позивачем, вантаж, згідно із транспортною накладною з місця відправлення до пункту призначення, і видати вантаж уповноважений на одержання вантажу особі, а замовник взяв на себе зобов`язання сплатити плату за перевезення вантажу.

11.01.2021 між позивачем та ТОВ «Хайчікен (Постачальник) було укладено договір поставки №11/01-21, відповідно до предмету якого Постачальник зобов`язався поставляти покупцеві добові курчата ванциновані «Ross-308», а покупець зобов`язався приймати цей товар та своєчасно оплачувати його в порядку та на умовах, передбачених даним договором.

Між позивачем та ТОВ «Квест НВ» (Постачальник) 12.01.2021 укладено договір поставки №02 на поставку ветеринарних препаратів, деззасобів, інструментів, обладнання та іншого товару згідно переліку, вказаного у накладних.

18.01.2021 між позивачем та ТОВ «Біохем Україна» (Продавець) було укладено договір купівлі-продажу №БС-30-6380121, відповідно до якого продавець зобов`язався передати у власність покупця, а покупець зобов`язався прийняти та оплатити на умовах, вказаних в договорі, кормові добавки, премікси, комбікорми та кормові матеріали, одиниця виміру, кількість, асортимент, ціна якого вказується в рахунках-фактурах та видаткових накладних, які є невід`ємною частиною даного Договору.

Між позивачем та ТОВ «Украгро Полісся» (Покупець) 01.03.2021 було укладено договір купівлі-продажу №01-03/21, відповідно до п.п.1.1 якого Продавець зобов`язався в порядку і на умовах, визначених цим договором, передати у власність покупця продукцію - кури-бройлери. а покупець зобов`язався прийняти та оплатити цей товар, перелік, кількість, ціна та вартість якого визначаються сторонами у виписаних накладних.

На виконання Договору поставки №11/01-21 від 11.01.2021р. позивач закупив у ТОВ «Хайчікен» 19600 добових курчат вакцинованих «Ross-308» (ВН від 19.01.2021р. №19), від 19.01.2021р. №20). За вказаний товар позивачем, згідно платіжного доручення №1 від 15.01.2021р. перераховано кошти на рахунок постачальнику на всю суму покупки - 243362,88 грн.

З метою відгодівлі курчат та на виконання договору поставки №К-06/01/2021 від 06.01.2021р. позивач закупив у ТОВ «Полісся Агрокорм»:

- згідно видаткової накладної від 17.01.2021р. №52 -12т комбікорму Престартер на суму 183120,00 грн. та 14,04 т комбікорму Стартер на суму 206949,60 грн. Доставка товару була здійснена автомобільним транспортом ТОВ «Украгрополісся», що підтверджується товарно-транспортною накладною №ПА000000052 від 17.01.2021;

- згідно видаткової накладної від 10.02.2021р. №136 - 26,24т комбікорму Ріст на суму 398585.00 грн., доставка якого була здійснена автомобільним транспортом ТОВ «Украгрополісся», що підтверджується ТТН №ПА000000136 від 10.02.2021;

- згідно видаткової накладної від 19.02.2021р. №173 - 26,04т комбікорму Ріст на суму 392422,80грн., доставка якого була здійснена автомобільним транспортом ТОВ «Украгрополісся», що підтверджується ТТН №ПА000000173 від 19.02.2021;

В межах договору поставки від 12.01.2021р. №02, позивачем отримано від ТОВ «Квест НВ» ветеринарних препаратів в січні 2021р. на загальну суму 33299,61 грн., що підтверджується видатковою накладною від 26.01.2021р. №94.

Крім того, 18.01.2021 ТОВ «Біохем Україна» поставило для ТОВ «Ю Фармінг Груп» кормів на суму 19452, грн., що підтверджується рахунком на оплату по замовленню №68 від 18.01.2021р., видатковою накладною №67 від 19.01.2021р. та ТТН №Р67 від 19.01.2021р.

На виконання договору про надання послуг по перевезенню вантажу від 06.01.2021р. №НК 06/01 ТОВ «ПоліссяАгрокорм» поставило позивачу закуплені товари, підтвердженням чого є акти виконаних робіт від 10.02.2021р. №165, від 19.02.2021р. №30, від 19.02.2021р. №205, від 26.02.2021р. № 231.

03.03.2021p. позивач поставив ТОВ «Украгро Полісся» продукції (курей- бройлерів) в кількості 7450 кг на суму 275650,00 грн., що підтверджується видатковою накладною від 02.03.2021р. №2, рахунком на оплату від 03.03.2021р. №1, ТТН від 02.03.2021р. №2.

Згідно платіжного доручення № 93 від 03.03.2021р. ТОВ «Украгро Полісся» здійснило оплату ТОВ «Ю Фармінг Груп» за продукцію на загальну суму 1026380,00 грн., в т.ч. на суму 275650,00 грн. (в т.ч. ПДВ 45941,67 грн.).

На виконання вимог ст.187, ПКУ ст. 201 ПКУ 02.03.2021 позивачем було видано ТОВ «Украгро Полісся» податкову накладу №1 на суму 275650,0 грн., в т.ч. ПДВ 45941,67 грн., яка була направлена на реєстрацію до ДПС України.

Згідно квитанції від 30.04.2021 про реєстрацію податкової накладної від 02.03.2021р. №1, її реєстрація відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних.

На вимогу контролюючого органу, на виконання п. 201.16 ст. 201 ПК України, для підтвердження господарських операцій з контрагентом ТОВ «Украгро Полісся» позивачем 20.05.2021 ГУ ДПС у Житомирській області було надане повідомлення про подання пояснення та копій документів щодо податкової накладної від 02.03.2021р. №1, реєстрацію якої зупинено.

Рішенням ГУ ДПС у Житомирській області від 24.05.2021р. №2682090/44081878 ТОВ «Ю Фармінг Груп» було відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 02.03.2021р. №1 на суму 275650,0грн., в т.ч. ПДВ 45941,67 грн. через ненадання копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Позивачем подано до ДПС України скаргу, за результатами розгляду якої прийнято рішення №27024/44081878/2 від 10.06.2021 про залишення скарги без задоволення.

Позивач, вважаючи оскаржені рішення протиправними, звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, п. 187.1 ст. 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Нормами п. 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Абзацом першим пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 року, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 204 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Нормами пункту 13 Порядку №1246 встановлено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).

Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Як зазначено у пункті 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (далі - Порядок №117, у редакції, чинній на час реєстрації податкової накладної).

Пунктом 2 Порядку №117 визначено, зокрема, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної / розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - це сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 18з, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній / розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Нормами пункту 3 Порядку № 117 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Згідно пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній і ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.

На вимогу контролюючого органу позивачем було направлено повідомлення з поясненнями та копіями документів щодо поданих на реєстрацію накладних/розрахунків коригування реєстрацію якої зупинено, зокрема: Договір оренди від 11.01.2021р., укладеного між ОСОБА_1 (Орендодавець) та ТОВ «Ю Фармінг Груп» (Орендар) щодо оренди виробничого приміщення загальною площею 1043,0 кв.м, по вул. Центральній,80 в с. Іванкові, Черняхівського району, Житомирської області, для організації вирощування птиці; штатний розпис ТОВ « Ю Фарм Груп», введений в дію з 01.02.2021р.; договір купівлі-продажу №01-03/21 від 03.03.2021р., ВН від 02.03.2021р. №2, рахунок на оплату від 03.03.2021р. №1, ТТН від 02.03.2021р. №2, ветеринарне свідоцтво від 02.03.2021р., договір поставки №11/01-21 від 11.01.2021р. з додатками, рахунок на оплату від 13.01.2021р. №2, ВН від 19.01.2021р. №19, ВН від 19.01.2021р. №20, платіжне доручення від 15.01.2021р. №1, ветеринарне свідоцтво від 19.01.2021р., договір поставки від 06.01.2021р. №К-06/01/2021 з додатками, рахунок на оплату від 14.01.2021р. №9, ВН від 17.01.2021р. №52, ТТН від 17.01.2021р. №ПА 000000052, рахунок на оплату від 08.02.2021р. №23, ВН від 10.02.2021р. №136, ТТН від 10.02.2021р. № ПА 000000136, рахунок на оплату від 19.02.2021р. №29, ВН від 19.02.2021р. №173, ТТН від 19.02.2021р. №ПА000000173, ВН від 26.02.2021р. №196, ТТН від 26.02.2021р. №ПА000000196, договір поставки від 12.01.2021р. №02, ВН від 26.01.2021р. №94, договір купівлі-продажу від 18.01.2021р. №БС-30-6380121, рахунок на оплату від 18.01.2021р. №68, ВН від 19.01.2021р.№67, ТТН від 19.01.2021р. №Р67, договір надання послуг по перевезення вантажу від 06.01,2021р. №НК 06/01, рахунок на оплату від 08.02.2021р. №24, акт виконаних робіт (надання послуг) від 10.02.2021р.№165, рахунок від 19.02.2021р. №30, акти виконаних робіт від 19.02.2021р. №205, від 26.02.2021р. №231, рахунок на оплату від 26,02.2021р. №32.

Однак, в матеріалах справи відсутні докази на спростування того, що відповідачем була надана оцінка поданим позивачем поясненням та документам при прийнятті оскаржуваного рішення.

Також, суд не приймає до уваги посилання відповідача у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних на відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0105 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсяги його постачання, оскільки подання такої таблиці є правом платника податків, при цьому, у вказаній квитанції не визначено, коли позивачем була подана відповідна таблиця даних платника податку на додану вартість, коли вона була врахована або неврахована податковим органом та взагалі не вказано щодо якої таблиці даних податковим органом здійснювалось співставлення даних з даними поданої на реєстрацію податкової накладної.

Оскільки позивачем надано документи, яких на його думку, достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відтак доводи відповідача про ненадання позивачем необхідних первинних документів є необґрунтованими.

Крім того, посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Таким чином, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної чи розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.

Згідно вимог п. 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 14 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Вказаний перелік документів є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Згідно з положеннями Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

У рішенні ГУ ДПС у Житомирській області зазначено про ненадання платником податку, копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, копій документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком №117.

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Однак, на порушення наведених вимог законодавства оскаржуване рішення ГУ ДПС у Житомирській області містить лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення, і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, не містить.

Слід зазначити, що документи, які не надано, в спірному рішенні не підкреслені, як того вимагає форма додатку до п. 10 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Отже, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості, оскільки вимоги контролюючого органу про надання документів є некоректними.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності та скасування.

Таким чином, зважаючи на наявність у позивача, передбачених чинним законодавством України, документів, які свідчать про реальність проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також на ту обставину, що такі документи були надані позивачем контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, нормами ПК України та Порядку № 1246 чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідних податкових накладних та зазначення дат їх реєстрації.

Відтак, повноваження з реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі покладені на Державну податкову службу України.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 19 липня 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108592200
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —240/22951/21

Постанова від 25.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 19.09.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 19.07.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 22.09.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні