Рішення
від 27.01.2023 по справі 380/3459/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№ 380/3459/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 січня 2023 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого-судді Мартинюка В.Я., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без виклику учасників справи у м.Львові справу за позовом Першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави до Красненської селищної ради Золочівського району Львівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій, -

В С Т А Н О В И В :

Перший заступник керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області звернувся в суд в інтересах держави з позовом до Красненської селищної ради Золочівського району Львівської області, в якому просить визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 4620682800:05:000:0042, площею 2,7742 га, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що оскільки право державної власності на загадану земельну ділянку станом на 27.05.2021 року зареєстровано за Львівською обласною державною адміністрацією, право комунальної власності на неї переходить до об`єднаної територіальної громади з моменту його державної реєстрації. Водночас, Львівська обласна державна адміністрація як орган державної власності з 27.05.2021 року втратила повноваження щодо реалізації функцій власника вказаної земельної ділянки, а відповідач досі не набув таких повноважень, хоча з 27.05.2021 року має достатні правові підстави для їх набуття. Вказує, що незважаючи на те, що підстава для набуття права комунальної власності на земельну ділянку у відповідача виникла ще 27.05.2021 року, ним досі не вжито заходів до реєстрації права комунальної власності. Стверджує, що у даних правовідносинах відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції, а бездіяльність відповідача призводить до позбавлення дійсного власника територіальну громаду можливості вільно володіти, користуватись і розпоряджатись своїм майном, що спричинює недонадходження коштів до місцевого бюджету.

Відповідач належним чином повідомлений (довідка про доставку електронного листа від 07.12.2022 року, яка міститься в матеріалах справи), проте у встановлений судом строк відзив на позов не подав.

Ухвалою суду від 15.02.2022 року повернуто позовну заяву.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.04.2022 року апеляційну скаргу керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області задоволено; ухвалу Львівського окружного адміністративного суду 15 лютого 2022 року про повернення позовної заяви у справі № 380/3459/22 скасовано та направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Ухвалою суду від 09.05.2022 року відкрито спрощене позовне провадження.

Ухвалою суду від 07.07.2022 року адміністративний позов Першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави до Красненської селищної ради Золочівського району Львівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій залишено без розгляду.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.10.2022 року апеляційну скаргу Першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури Львівської області задоволено; ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 07 липня 2022 року про залишення позовної заяви без розгляду у справі № 380/3459/22 скасовано та направлено справу на продовження розгляду до суду першої інстанції

Ухвалою суду від 30.11.2022 року відкрито спрощене позовне провадження у справі.

Дослідивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Позивач звернувся до відповідача із запитом, в якому не пізніше 23.12.2021 року просив надати наступну інформацію: скільки з 27.05.2021 року ним було зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки водного фонду за межами населених пунктів із цільовим призначенням 10.07 для рибогосподарських потреб; яка кількість земельних ділянок водного фонду за межами населених пунктів із цільовим призначенням 10.07 для рибогосподарських потреб на даний час перебуває на державній реєстрації; про вжиті заходи щодо проведення державної реєстрації земельних ділянок водного фонду із цільовим призначенням 10.07 для рибогосподарських потреб за межами населеного пункту та передачу таких у комунальну власність.

Відповідач листом №1842 від 23.12.2021 року повідомив позивача, що, серед іншого, на даний час на державній реєстрації земельні ділянки водного фонду за межами населених пунктів із цільовим призначенням 10.07 для рибогосподарських потреб не перебувають; ближчим часом на державну реєстрацію буде надана земельна ділянка кадастровий номер 4620682800:05:000:0042, площею 2,7742 га, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб.

Як вбачається із інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 15.12.2021 року, інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 20.12.2021 року, які містяться в матеріалах справи, згадана земельна ділянка знаходиться у власності Львівської обласної державної адміністрації.

Змістом спірних правовідносин є нездійснення відповідачем реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 4620682800:05:000:0042 площею 2,7742 га, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч.1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі Закон №280/97-ВР), сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (ч.3 ст. 16 Закону №280/97-ВР).

Згідно із п.34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.1 ст.327 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року №435-IV (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі ЦК України), у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді.

Частиною другою цієї ж норми передбачено, що управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно із ст.125 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року № 2768-III (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі ЗК України), право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У відповідності до ч.2 ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 року №1952-IV(у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі Закон №1952-IV), речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення (ч.1 ст.5 Закон №1952-IV).

При цьому абзацом першим п.24 розділу X «Перехідні положення» ЗК України передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021 року) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

Абзацом другим цієї ж норми встановлено, що земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Абзацом п`ятим п.24 розділу X «Перехідні положення» ЗК України передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021 року) до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Судом встановлено, що земельна ділянка із кадастровим номером 4620682800:05:000:0042 знаходиться на території Красненської селищної ради.

При цьому, з урахуванням наведених норм, оскільки право державної власності на вказану ділянку станом на 27.05.2021 року було зареєстровано за Львівською обласною державною адміністрацією, право комунальної власності на цю земельну ділянку повинне перейти до об`єднаної територіальної громади лише з моменту його державної реєстрації.

Суд звертає увагу, що в матеріалах справи відсутні будь-які відомості щодо державної реєстрації відповідачем права комунальної власності земельної ділянки площею 25,6045 га кадастровий номер 4620682800:05:000:0042.

Вказане підтверджується як його відповіддю від 23.12.2021 року, так і інформаціями з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.

Встановлені судом обставини свідчать про бездіяльність відповідача у забезпеченні реєстрації права комунальної власності згаданої земельної ділянки.

Беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку, що позивачем доведено бездіяльність відповідача щодо невжиття вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку.

Відтак, суд вважає, що позовні вимоги щодо визнання протиправною вказаної бездіяльності відповідача є підставними та обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Що стосується другої позовної вимоги, суд зазначає, що вона є похідною від першої позовної вимоги, а тому підлягає задоволенню шляхом зобов`язання відповідача вжити вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 4620682800:05:000:0042, площею 2,7742 га, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб.

Окрім того, судом береться до уваги ч.4 ст.159 КАС України, відповідно до якої неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

З огляду на викладене, бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 4620682800:05:000:0042 не відповідає критерію правомірності, передбаченому пунктами 1, 10 ч.2 ст.2 КАС України, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Що стосується судових витрат, то, у відповідності до вимог ч.2 ст.139 КАС України, такі не підлягають стягненню, оскільки в даній справі не залучалися свідки та не проводились експертизи.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Красненської селищної ради Золочівського району Львівської області щодо невжиття вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 4620682800:05:000:0042 площею 2,7742 га із цільовим призначенням 10.07 (для рибогосподарських потреб).

Зобов`язати Красненську селищну раду Золочівського району Львівської області (адреса: Львівська область, Золочівський район, смт.Красне, вул.І.Франка, 2а; код ЄДРПОУ 04372773) вжити вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 4620682800:05:000:0042 площею 2,7742 га із цільовим призначенням 10.07 (для рибогосподарських потреб) відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський оружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Мартинюк В.Я.

Дата ухвалення рішення27.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108638040
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій

Судовий реєстр по справі —380/3459/22

Рішення від 27.01.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Постанова від 27.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 12.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 17.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 25.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 06.07.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 31.05.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 22.05.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні