Постанова
від 17.01.2023 по справі 440/9924/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2023 р. Справа № 440/9924/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Катунова В.В.

суддів: Ральченка І.М. , Чалого І.С.

за участю секретаря судового засідання Юсіфової Г.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "Гефест" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 16.02.2022 (суддя Н.І. Слободянюк, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 28.02.22) по справі № 440/9924/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "Гефест"

до Головного управління ДПС у Полтавській області

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК "ГЕФЕСТ" /далі позивач, ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області /далі відповідач, ГУ ДПС у Полтавській області/ про:

- визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №26653 від 02 березня 2021 року, № 28799 від 18 березня 2021 року, №30765 від 31 березня 2021 року, №33715 від 16 квітня 2021 року, №38325 від 30 квітня 2021 року, №49379 від 14 червня 2021 року та № 59144 від 02 серпня 2021 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "ГЕФЕСТ" критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язання Головного управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК "ГЕФЕСТ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку .

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 16.02.2022 року в задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "Гефест"відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі. Зазначив, що 02 березня 2021 року відповідачем прийнято рішення №26653, яким ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що не відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого поставною Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року, у зв`язку з тим, що товариством у 2020 році здійснено реалізацію товарів, придбання яких неможливо підтвердити по ланцюгах постачання у ТОВ «ФІНІТІ ОПТ», ТОВ «КРІАРЛОГІСТІК КОМПАНІ» та ТОВ «МАДЕСТА-ІНВЕСТ», за рахунок яких сформовано ризиковий податковий кредит. В подальшому відповідачем прийнято рішення № 28799 від 18 березня 2021 року, №30765 від 31 березня 2021 року, №33715 від 16 квітня 2021 року, №38325 від 30 квітня 2021 року, №49379 від 14 червня 2021 року та № 59144 від 02 серпня 2021 року на підставі того, що залишилася неспростованою податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту. Вказані рішення вважає протиправними, оскільки ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" не відповідає жодному з критеріїв ризиковості платника податків та в оскаржуваних рішеннях не зазначено конкретних обставин та документів, які свідчать про відповідність позивача критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого поставною Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому він, наполягаючи на законності та обгрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК "ГЕФЕСТ" пройшло передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, набуло правового статусу юридичної особи, включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 41194810 та знаходиться на обліку як платник податків, зборів (обов`язкових платежів) в Головному управлінні ДПС у Полтавській області /а.с. 24-28 т. 3/.

02 березня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення №26653 /а.с. 4 т.3/, яким ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі "підстава" зазначено: "підприємством у 2020 році здійснено реалізацію товарів, придбання яких неможливо підтвердити по ланцюгах постачання у ТОВ «ФІНІТІ ОПТ» (43386186), ТОВ «КРІАРЛОГІСТІК КОМПАНІ» (43154370) та ТОВ «МАДЕСТА-ІНВЕСТ» (42746333), за рахунок яких сформовано ризиковий податковий кредит".

10 березня 2021 року ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" подано до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку із 30 файловими додатками /а.с. 11 т.3/, яка прийнята згідно із квитанцією /а.с. 17 т.3/.

18 березня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення №28799 /а.с. 5 т.3/, яким ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі "підстава" зазначено: "неспростована податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

23 березня 2021 року ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" подано до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку із 30 файловими додатками /а.с. 12 т.3/, яка прийнята згідно із квитанцією /а.с. 18 т.3/.

31 березня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення №30765 /а.с. 6 т.3/, яким ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі "підстава" зазначено: "неспростована податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

09 квітня 2021 року ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" подано до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку із 30 файловими додатками /а.с. 13 т.3/, яка прийнята згідно із квитанцією /а.с. 19 т.3/.

16 квітня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення №33715 /а.с. 7 т. 3/, яким ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі "підстава" зазначено: "неспростована податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

26 квітня 2021 року ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" подано до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку із 30 файловими додатками /а.с. 14 т.3/, яка прийнята згідно із квитанцією /а.с. 20 т.3/.

30 квітня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення №38325 /а.с. 8 т. 3/, яким ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі "підстава" зазначено: "неспростована податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

04 червня 2021 року ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" подано до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку із 30 файловими додатками /а.с. 15 т.3/, яка прийнята згідно із квитанцією /а.с. 21 т.3/.

14 червня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення №49379 /а.с. 9 т. 3/, яким ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі "підстава" зазначено: "неспростована податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

23 липня 2021 року ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" подано до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку із 30 файловими додатками /а.с. 16 т.3/, яка прийнята згідно із квитанцією /а.с. 22 т.3/.

02 серпня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення №59144 /а.с. 10 т. 3/, яким ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. В графі "підстава" зазначено: "неспростована податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

Не погодившись із рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №26653 від 02 березня 2021 року, № 28799 від 18 березня 2021 року, №30765 від 31 березня 2021 року, №33715 від 16 квітня 2021 року, №38325 від 30 квітня 2021 року, №49379 від 14 червня 2021 року та № 59144 від 02 серпня 2021 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "ГЕФЕСТ" критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Суд першої інстанції відмовив в задоволенні позовних вимог у зв`язку з їх необґрунтованістю.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до п.п. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Згідно з п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом, зокрема, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Положеннями п. 71.1 ст. 71 Податкового кодексу України визначено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Відповідно до п. 74.1, п. 74.3 ст. 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на час виникнення спірних правовідносин був визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.

Відповідно до п. 2 зазначеного Порядку № 1165 терміни вживаються у такому значенні: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п. 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

У свою чергу, додатками № 1, 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, у рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Судовим розглядом встановлено, що рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №26653 від 02 березня 2021 року, ТОВ "ТК "ГЕФЕСТ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, передбачених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165

Підставою для прийняття інших оспорюваних рішень № 28799 від 18 березня 2021 року, №30765 від 31 березня 2021 року, №33715 від 16 квітня 2021 року, №38325 від 30 квітня 2021 року, №49379 від 14 червня 2021 року та № 59144 від 02 серпня 2021 року стало те, що "неспростована податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

Так, додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено, зокрема, п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

При цьому, у разі відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле "податкова інформація".

Як вбачається з матеріалів справи, зазначене поле оскаржуваного рішення №26653 від 02 березня 2021 року містить наступну інформацію: "Підприємством у 2020 р. здійснено реалізацію товарів, придбання яких не можливо підтвердити по ланцюгах постачання у ТОВ «ФІНІТІ ОПТ» (43386186), ТОВ «КРІАРЛОПСТІК КОМПАНІ» (43154370) та ТОВ «МАДЕСТА-ІНВЕСТ» (42746333), за рахунок яких сформовано ризиковий податковий кредит".

У свою чергу зазначені поля оскаржуваних рішень № 28799 від 18 березня 2021 року, №30765 від 31 березня 2021 року, №33715 від 16 квітня 2021 року, №38325 від 30 квітня 2021 року, №49379 від 14 червня 2021 року та № 59144 від 02 серпня 2021 року містять наступну інформацію: "неспростована податкова інформація щодо участі у формуванні, використанні та розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту".

Втім, які саме дані свідчать про відповідність позивача п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків у оскаржуваних рішеннях не зазначено.

За наведених обставин колегія суддів зазначає, що оскаржувані рішення податкового органу не містять обґрунтованих підстав віднесення ТОВ «ТК "Гефест" до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податку, доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.

Натомість з приводу наявності податкової інформації, зокрема, стосовно контрагентів платника податків, колегія суддів вважає за необхідне вказати, що наявність певної податкової інформації, на яку посилається податковий орган, одержаної від інших підрозділів податкового органу чи з інформаційних систем державної податкової служби, що не є юридичним фактом, утворює лише привід і підстави для перевірки такої інформації, може породжувати певні сумніви щодо законності господарських операцій платника податків, однак не є беззаперечним доказом того факту, що в дійсності ніякі товари (роботи, послуги) не отримувались платником податків від його контрагента.

Позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а саме, платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань.

Таким чином, платник податків не повинен зазнавати негативних наслідків за можливу неправомірну діяльність його контрагента.

Аналогічних правових висновків доходив Верховний Суд у постановах від 12.06.2018 по справі № 826/16272/13-а, від 04.06.2020 по справі № 340/422/19, від 23.07.2020 по справі № 816/1122/16.

Колегія суддів завертає увагу на те, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян та інших осіб, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Проте, відповідачем не надано жодних доказів, що у достатній мірі підтверджували б правомірність включення позивача до переліку ризикових платників податків.

Посилання відповідача на те, дії контролюючого органу щодо внесення до інформаційної системи ДПС, не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки, оскаржувані рішення є підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних і це створює перешкоди в здійсненні господарських операцій.

Також посилання відповідача на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 03.03.2020 у справі № 240/3665/19 в межах розгляду даної справи, суд апеляційної інстанції вважає помилковими, оскільки остання сформульована при застосуванні норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №117, який втратив чинність 01.02.2020 року та на час прийняття спірних рішень втратив чинність.

Крім того, колегія суддів відхиляє доводи відповідача, що віднесення платника податків до ризикових є дискреційним повноваженням податкового органу, з огляду на наступне.

Положеннями п. 6 Порядку зупинення №1165 закріплено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, саме по собі скасування у судовому порядку рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості є безумовною підставою для виключення комісією регіонального рівня платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Всупереч наведеної вище норми КАС України, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не було доказано правомірності своїх рішень, що є предметом оскарження у даній справі.

З урахуванням вищенаведеного, доводи суду першої інстанції та відповідача щодо правомірності оскаржуваних рішень є помилковими.

Відповідно до ч.1 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

За вищевказаних обставин, колегія суддів дійшла висновку про те, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, та порушено норми матеріального права, тому судове рішення - підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню .

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позову.

Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "Гефест" - задовольнити.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 16.02.2022 по справі № 440/9924/21 скасувати.

Прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №26653 від 02 березня 2021 року, № 28799 від 18 березня 2021 року, №30765 від 31 березня 2021 року, №33715 від 16 квітня 2021 року, №38325 від 30 квітня 2021 року, №49379 від 14 червня 2021 року та № 59144 від 02 серпня 2021 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "ГЕФЕСТ" критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК "ГЕФЕСТ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку .

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В.В. Катунов Судді І.М. Ральченко І.С. Чалий Постанова складена в повному обсязі 27.01.23.

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108640096
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/9924/21

Ухвала від 23.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 17.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Постанова від 17.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 15.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Рішення від 16.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 09.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 09.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні