Рішення
від 30.01.2023 по справі 580/5181/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2023 року справа № 580/5181/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В. Трофімової? ? розглянув за? правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу №580/5181/22

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (вул. Смілянська 23, м. Черкаси, 18000, ЄДРПОУ 21366538)

про визнання? ? протиправним і скасування індивідуального акта та зобов`язання вчинити дії, ухвалив рішення.

28.10.2022 вх. №33043/22 позивач ОСОБА_1 (представник - адвокатське об`єднання «юридична компанія?«ЛОЙЄРЗ БРАЗЕРЗ» ЄДРПОУ 43460149 в особі керуючого партнера Чакалова Р.К.) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, просить (позовна заява в редакції від 09.11.2022 вх.35303/22, 14.12.2022):

- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області?від 25.03.2022 про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до довідки Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області» від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 про розмір грошового забезпечення;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2022 на підставі довідки про зміну грошового забезпечення від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 виданою Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області» з урахуванням основних і додаткових видів грошового забезпечення з урахуванням виплачених коштів.

Додатково просить стягнути з відповідача судові витрати зі сплати судового збору у сумі 992,40 грн.

23.12.2022 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).

В обґрунтуванні позовних вимог зазначається, що 18.03.2022 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області із заявою про перерахунок пенсії на підставі довідки Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області» від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 про розмір грошового забезпечення. Відповідач рішенням від 25.03.2022 (індивідуальний акт) відмовив у перерахунку пенсії позивачу, де зазначив що відсутні законодавчі підстави для здійснення перерахунку пенсії позивача на підставі оновленої довідки. Зазначена відмова (на думку позивача) є протиправною, позаяк зі скасуванням пункту 3 рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі № 826/12704/18 (об`єднаній із справою №826/16198/18 про визнання нечинними пунктів 2,3,5,6 Постанови № 103), що набрало чинності 19.11.2019 згідно з постановою Шостого апеляційного адміністративного суду, позивач має право на перерахунок пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення з 01.12.2019.

Відповідач позов не визнав, 11.01.2023 вх. №1023/23 подав до суду відзив на позовну заяву. Відповідач здійснив перерахунок пенсії позивача у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення з виплатою у 2018 році, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України №988, проте з моменту здійснення перерахунку пенсії позивача збільшення розміру грошового забезпечення не відбувалось та постанови про перерахунок пенсій особам, що отримують пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ, позаяк на момент звернення позивача до суду Кабінет Міністрів України не ухвалював, тому підстави для проведення перерахунку пенсії позивача повторно відсутні згідно довідки для перерахунку пенсії від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637. Відповідач зазначив, що позивач пропустив шестимісячний строк звернення для захисту порушеного права з довідкою станом на листопад 2019, позаяк звернувся до відповідача із заявою про здійснення перерахунку пенсії лише у 2022 році.

Згідно з частиною 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі під час розгляду справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи і матеріали, перевіривши аргументи щодо обставин справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити частково з огляду на таке.

Згідно з частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів. Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Позивач стверджує, що у зв`язку зі скасуванням (19.11.2019) пункту 3 Постанови №103, підвищення грошового забезпечення поліцейським відбулося в листопаді 2019, тому відмова є проявом протиправної бездіяльності відповідача.

У справі № 580/2153/22 ЄДРСР 107899228 та у справі № 580/1972/22 ЄДРСР 106544891 щодо здійснення перерахунку з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії суд апеляційної інстанції висловив різну позицію (і на користь особи - і на користь ГУПФУ).

Сторони мають різні позиції щодо тлумачення підвищення розміру складових грошового забезпечення, підвищення пенсії за рахунок структури складових за оновленою довідкою, підвищення грошового забезпечення поліцейським з підстав нових видів грошового забезпечення, зміну розміру пенсії - підвищення пенсії через обчислення з підстав зміни розрахункових величин.

Принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі, закріплений частиною четвертою статті 9 КАС України, розуміється у виявленні та дослідженні доказів судом за власною ініціативою.

Суд бере до уваги, що у справі № 580/2970/22 ЄДРСР 108319243 зазначається: Кабінету Міністрів України делеговано право встановлювати умови і порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для його проведення. Алгоритм дій, що повинні вчинити органи у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2, 3 Постанови № 103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 не змінився. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії. Відповідно до пункту 4 Порядку № 45, перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ. З урахуванням приписів ст. 63 Закону № 2262-ХІІ, перерахунок пенсії військовослужбовцям можливий лише у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення. У разі незгоди з довідкою для нарахування пенсії під час звільнення, особа не позбавлена права оскаржити її до суду.

Початок перебігу строків звернення до суду починається з часу, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Тривалість і правила обчислення строку звернення особи до суду визначаються за тими правилами, які були чинними на момент початку перебігу відповідного строку. Тривалість строку звернення до суду не змінюється в разі подальших змін законодавства, яке регулює відповідні відносини. Строк звернення до суду розпочинається і закінчується з урахуванням тієї тривалості, що передбачалася на момент початку перебігу відповідного строку. Тривалість строку звернення до суду не змінюється залежно від того, коли було реалізоване право на позов.

Загальна концепція справедливого судового розгляду охоплює фундаментальний принцип змагальності процесу. Принцип рівності сторін вимагає надання кожній стороні розумної можливості представляти свою справу за таких умов, що не ставлять її в явно гірше становище порівняно з протилежною стороною.

12.01.2023 вх. 1220/23 представник відповідача надіслав до суду клопотання про долучення доказів, а саме копію заяви ОСОБА_1 про перерахунок пенсії від 18.03.2022

27.01.2023 вх. 3116/23 представник відповідача надіслав до суду клопотання про долучення доказів: докази отримання від Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області» та позивача, оновленої довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 (від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637).

Відповідно до статті 46 Конституції України пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Конституцією України передбачено (частина 2 статті 19), що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області є територіальним органом Пенсійного фонду України. Постановою Правління ПФУ від 22.12.2014 № 28-2 затверджені Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, де передбачено: Головне управління Фонду у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також постановами правління Фонду, у тому числі цим Положенням, та наказами Фонду.

Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-ХІІ (далі Закон №2011) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення.

Згідно зі статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-XII (далі Закон №2262) визначено підстави перерахунку раніше призначених пенсій, що провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Відповідно до частини 4 статті 63 Закону №2262 усі призначені за цим Законом пенсії належать перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 51 «строки перерахунку призначених пенсій» Закону №2262 передбачено: перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців (частина 2); перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком (частина 3).

Позивач переконаний, що пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, що дають право на підвищення пенсії і виплату без обмеження строком, проте відповідач наполягає, що позивач пропустив строк звернення за захистом права, після оприлюденого рішення щодо Постанови №103.

Суд встановив, що позивач отримує пенсію відповідно до Закону №2262 за вислугою років (від 03.08.2004 №126/7715), пенсія призначена ОСОБА_1 з 31.03.2001.

Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області» підготувало на адресу позивача і Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області довідку від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637, про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом за листопад 2019 року, що отримана відповідачем - вхідний від 10.03.2022 вх. №293.

Згідно з пунктом 1.5 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління ПФУ 07.07.2014 № 13-1 передбачено, що заява разом із додатками до неї про перерахунок пенсії подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (сервісний центр).

Суд встановив, що 18.03.2022 позивач звернувся до відповідача із заявою, де просив здійснити перерахунок пенсії на підставі довідки від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637, відповідач відмовив у перерахунку пенсії позивачу, де зазначив про відсутність підстав для перерахунку, позаяк після дати набрання рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.05.2019 у справі 826/12704/18 законної сили, Кабінет Міністрів України не прийняв нормативно-правового акту щодо умов та порядку проведення перерахунку пенсії, визначення складових грошового забезпечення, згідно з якими має відбуватися перерахунок пенсій, призначених згідно з Законом №2262.

Відповідно до п.4.3 постанови Правління ПФУ 07.07.2014 № 13-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Суд встановив, що відповідно до розрахунку пенсії позивача за вислугу років від 24.10.2022 основний розмір пенсії: 70% грошового забезпечення (вислуга 30 років) з урахуванням індексації та доплат.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 25.07.2022 відкрив провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1, ухвалою від 30.11.2022 на підставі частини четвертої статті 346 Кодексу адміністративного судочинства України передав справу за цим позовом на розгляд Великої Палати Верховного Суду. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, обґрунтовуючи ухвалу про передачу цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, зазначив таке. З 01.04.2014 востаннє змінився відсоток грошового забезпечення, з якого розраховується розмір пенсії, що обчислюється відповідно до статті 13 Закону № 2262, та станом на момент здійснення останнього перерахунку пенсії позивача такий становив 70. Суд касаційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для відступу від зазначеної правової позиції Великої Палати Верховного Суду з огляду на таке. На думку колегії суддів суду касаційної інстанції, сформована Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 16.10.2019 у зразковій справі № 240/5401/18 правова позиція вже зараз призводить до того, що особи, які мають право на пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, виходячи на пенсію у теперішній час, отримують виплати нижчі, порівняно з особами, яким пенсія виплачується на рівні 80-90 %, але з оновленого грошового забезпечення. ВПВС у справі №380/24477/21ЄДРСР 108480610 зазначає, що не може погодитися з тим, що існують достатні, переконливі й об`єктивно спроможні чинники для прийняття справи до розгляду Великою Палатою Верховного Суду із запропонованих колегією суддів касаційного суду підстав. Надана судам роль в ухваленні судових рішень якраз і полягає в розвіюванні тих сумнівів щодо тлумачення, що існують, оскільки завжди існуватиме потреба в з`ясуванні неоднозначних моментів і адаптації до обставин, які змінюються.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Суд апеляційної інстанції у справі №580/3359/22 ЄДРСР 108345790 наголосив про мету для витребування довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (за формою, встановленою чинним законодавством України).

Відповідач не мотивував для позивача підстав розмежування: підвищення розміру складових грошового забезпечення, зміну розміру пенсії - підвищення пенсії через обчислення з підстав зміни розрахункових величин; підвищення пенсії за рахунок структури складових за оновленою довідкою, підвищення грошового забезпечення поліцейським з підстав нових видів грошового забезпечення у контексті дії у часі нормативно-правового акта за результатом розгляду справи №826/12704/18.

Суд встановив, що відповідач вважає, що законодавчі підстави для перерахунку пенсії ОСОБА_1 відсутні на підставі довідки за станом за листопад 2019 року від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637, проте таке твердження не свідчить про спростуваня твердження позивача про право на перерахунок у зв`язку із обов`язком відповідача реагувати на заяви (встановленої, належної, довільної форми), здійснення перевірки змісту отриманої довідки та сприяння позивачеві у реалізації прав особи під час звернення до суб`єкта публічної адміністрації, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача у контексті критеріїв частини 2 статті 2 КАС України щодо настання обставин, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії, позаяк позивач не був почутий, надавши довідку за прирівняною посадою: начальник управління поліції охорони ГУНП, на день звільнення: начальник управління ДСО при УМВС в Черкаській області встановлено: посадовий оклад 3550,00 грн; оклад за спеціальним званням (полковник поліції)? 2400,00 грн; надбавка за стаж в поліції (відсотків з посадового окладу з урахуванням посадового окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби) 50 % - 2975,00; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (відсотків з посадового окладу з урахуванням посадового окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби) 85,52% 7632,66 грн; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (відсотків) 15% - 532,50; премія 82,55 % - 14107,93 грн, усього 31 198, 09 грн, позаяк відсутності порівняння встановлених надбавок під час служби з огляду на відомості довідки для призначення пенсії та мотивів невідповідності заяви пенсіонера від 18.03.2022 та/або реагування на отриману довідку від Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області» від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 (лист від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637), позаяк таких доводів, мотивів, аргументів щодо відмови у перерахунку індивідуальний акт-рішення від 25.03.2022 не містить.

Верховний Суд у пункті 40 у справі №160/8324/19 наголосив: до моменту отримання належної довідки від уповноваженого органу у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії відповідача (ЄДРСР 86432492).

До повноважень Кабінету Міністрів України не входить зміна структури грошового забезпечення, а підставою для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення, бо саме розмір якого, а не складові, можуть змінюватись Кабінетом Міністрів України, тому до отримання належної довідки у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.

Відповідно до пункту 23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 3-1 (далі Порядок №3-1), перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, у порядку, установленому статтею 63 Закону 2262. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, що дають право на підвищення пенсії.

Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України. Аналогічний висновок сформований у постанові ВС від 10.10.2019 у справі 553/3619/16-а.

11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 988 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2015-п#Text), що набрала чинності 02.12.2015 та якою затверджені схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 - 10. Відповідно до статті 94 Закону України від 02.07.2015 №580-VIII «Про Національну поліцію», Постанови №988 з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських наказом МВС України від 06.04.2016 №260 затверджений Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі Порядок №260). Згідно з пунктом 3 Порядку №260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення. Згідно з пунктами 4-10 розділу ІІ Порядку №260 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0669-16#Text) установлено додаткові види грошового забезпечення.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі №826/12704/18 від 14.05.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, визнано протиправним та скасовано пункт 3 Постанови №103. З 19.11.2019 з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі 826/12704/18 пункт 3 Постанови №103 втратив чинність, а інші нормативні акти, що би надалі обмежували склад грошового забезпечення осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) для перерахунку пенсії, відсутні.

З 19.11.2019 з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/12704/18 виникли підстави для перерахунку пенсій з 01.12.2019, призначених згідно із Законом № 2262, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, позаяк з цієї дати позивач дійсно має право на отримання пенсії, виходячи із розміру складових, розрахованих згідно з постановою №988 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262, проте з урахуваням строків згідно статті 51 Закону №2262 та отриманням оновленої довідки відповідачем.

Постановою КМУ від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» затверджені: схема окладів за спеціальним званням поліцейських у розмірах згідно з додатком 1; схема посадових окладів курсантів закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, із числа осіб, які не перебували на службі в поліції перед зарахуванням на навчання, у розмірах згідно з додатком 2; схема тарифних коефіцієнтів за посадами курсантів закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських із числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у розмірах згідно з додатком 2-1; схема посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 - 10.

Верховний Суд у справі № 552/3407/17 дійшов висновку, що під «підвищенням пенсії» розуміється тільки таке збільшення суми нарахування, яке здійснюється відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, тобто випадки, коли пенсія була неправомірно недонарахована і у подальшому на підставі рішення суду нарахована в належному обсязі, не належать до «підвищення пенсії».

Матеріали справи не містять доказів щодо рішень КМУ про зміну розміру грошового забезпечення позивача у зв`язку із підвищенням пенсії, не йдеться про списки і роль ПФУ у дотриманні та/або відсутності підстав виконання процеду в алгоритмі взаємодії під час забезпечення перерахунку пенсії.

«Належною особі» пенсією у розумінні майнового права розуміється нарахована уповноваженим суб`єктом владних повноважень за матеріалами пенсійної справи на підставі закону, проте не виплачена сума, або у контексті легітимного очікування за не здійснений перерахунок з вини відповідача/іншого суб`єкта публічної адміністрації, що має бути доказаною, тоді йдеться про виплату без обмеження строком.

Законодавець встановлює строк звернення до адміністративного суду з дня, коли особа дізналася або мала б дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. З дня отримання пенсійної виплати особою, якій призначена пенсія, вона вважається такою, що повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи законних інтересів. Винятком з цього правила є випадок, коли така особа без зайвих зволікань, в розумний строк після отримання пенсійної виплати, демонструючи свою необізнаність щодо видів та розміру складових призначеної (перерахованої) їй пенсії, звернулась до пенсійного органу із заявою про надання їй відповідної інформації. Пенсія є щомісячним періодичним платежем, а тому, в будь-якому разі її сума відома особі, яка її отримує.

Встановлені процесуальним законом строки не можуть слугувати меті відмови у захисті порушеного права, легалізації триваючого правопорушення.

Матеріали справи не місять доказів звернення позивача до відповідача, ПФУ, роботодавця про перерахунок, починаючи з моменту обізнаності оприлюднення інформації щодо дії у часі нормативно-правового акта згідно загальновідомого рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.05.2019, що набрало законної сили у справі №826/12704/18 ЄДРСР 82368814 та/або доказів щодо поважності причин несвоєчасного звернення за довідкою (щодо доказів і доводів у контексті вини Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області» та/або неналежності оновленої довідки).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 24.12.2020 у справі № 510/1286/16-а (ЄДРСР 94345945) дійшла висновку щодо не обмеження будь-яким строком невиплаченої пенсіонерові суми пенсії, належать застосуванню у справах за позовами про оскарження бездіяльності, дій та/або рішень суб`єкта владних повноважень про обчислення, призначення, перерахунку пенсійних виплат виключно за наявності таких умов: 1) ці суми мають бути нараховані пенсійним органом; 2) ці суми мають бути не виплаченими саме з вини держави в особі пенсійного органу.

Застосовуючи строки у сфері пенсійного забезпечення, варто враховувати право особи на соціальний захист та право особи на судовий захист.

Матеріали справи не містять доказів, а доводи позивача аргументів щодо бездіяльності відповідача та/або його вини, починаючи з 01.12.2019 у зв`язку зі зверненням позивача 18.03.2022 про перерахунок, пов`язаний із додатковими складовими грошового забезпечення відповідно до довідки від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 порівняно з попередніми довідками, проте не йдеться у позові і про обгрунтування протиправної бездіяльності у нездійсненні перерахунку, починаючи з 01.03.2022 ( у контексті другої вимоги).

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Верховний Суд у справі №240/12017/19 зазначив (ЄДРСР 95946021), що реалізація позивачем права на звернення до суду з позовною заявою у межах строку звернення до суду залежить виключно від нього самого, а не від дій чи бездіяльності посадових осіб відповідача. Позивач, необґрунтовано не дотримуючись такого порядку, позбавляє себе можливості реалізовувати своє право на звернення до суду в межах строків звернення до суду, не реалізація цього права зумовлена його власною пасивною поведінкою.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

У триваючих правовідносинах суб`єкт владних повноважень протягом певного проміжку часу після отримання довідки від 23.02.2022 та звернення 18.03.2022 позивача ухилився від виконання обов`язків (триваюча протиправна бездіяльність, починаючи з дати звернення позивача) щодо врахування/мотивованого неврахування складових за довідкою від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 для перерахунку пенсії позивача суб`єктом публічної адміністрації.

Суд за наявними у матерілах справи доказами не встановив добросовісності дій відповідача щодо розгляду/причин не розгляду отриманої інформації згідно з листом від 24.02.2022 №33/44/1-458 (Державної установи «Територіальне медичне об`днання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області») у контексті оцінки порушеного майнового права позивача з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини - від моменту надходження оновленої довідки від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 до матеріалів пенсійної справи.

Оцінюючи доводи і докази щодо не здійснення перерахунку пенсії позивачеві, за критеріями частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що бездіяльність є частково протиправною з дня звернення позивача до відповідача з 18.03.2022, позаяк відповідач, відмовляючи у здійсненні перерахунку пенсії без зазначення мотивів відмови за наявного судового рішення у справі №826/12704/18, довідки Державної установи «Територіальне медичне об`днання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області», без аналізу і реагування на наявну судову практику з огляду на вимоги позивача з 01.03.2022 (у т.ч. розбіжну за рішеннями суду апеляційної інстанції у справі № 580/2153/22 ЄДРСР 107899228 та у справі № 580/1972/22 ЄДРСР 106544891) діяв протиправно - не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України, необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно/несправедливо, без врахування необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав позивача і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), без мотивів відмови здійснити перерахунок у контексті обов`язків належного врядування для надання можливості позивачеві моделювати власну поведінку.

Оцінюючи прийняте відповідачем рішення від 25.03.2022, суд не встановив мотивів і аргументів щодо зв`язку звернення від 18.03.2022 та рішення у справі №826/12704/18 без окреслення у часі дії постанови КМУ №988 у спірних правовідносинах з складовими оновленої довідки та попередніх розпоряджень відповідача за довідками (у довідці від 22.03.2018 №7715 у графі інші надбавки визначені постановою КМУ від 11.11.2015 №988 - сума не зазначена, доказів оскарженя такої довідки матеріали справи не містять; у довідці від 07.06.2012 №7715 крім посадового окладу, окладу за званням, надбавки за вислугу років вказані суми щодо надбавки за виконання особливо важливих завдань та надбавку дільничним, проте доказів встановлення позивачеві надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та за стаж в поліції немає), тому визнає індивідуальний акт відповідача від 25.03.2022 щодо результатів розгляду звернення позивача протиправним, що належить скасувати.

Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно із ст.3 Закону України 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян» заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів. Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення (ст.15 Закону № 393/96-ВР).

Відповідно до постанови КМУ від 22.12.2014 № 28-2 «Про затвердження положень про територіальні органи Пенсійного фонду України та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов правління Пенсійного фонду України» Головне управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань: здійснює розгляд звернень, заяв та скарг підприємств, установ, організацій і громадян з питань діяльності Фонду, виявляє та усуває причини, що призводять до подання громадянами скарг (пп.14 п.4).

Обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд визнав протиправним індивідуальний акт Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області з підстав немотивованої відмови під час розгляду заяви-звернення позивача від 18.03.2022 щодо довідки від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 через не сприяння позивачеві у реалізації майнового права у сфері пенсійного забезпечення із розмежуванням підстав підвищення за законодавством про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, дотримання порядку, умов, зміни розміру пенсії, алгоритму перерахунку, тому позовні вимоги належить задовольнити частково, скасувавши рішення Головного Управління Пенсійного Фонду України в Черкаській області від 25.03.2022 про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 та зобов`язавши Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області повторно розглянути заяву позивача від 18.032022 з урахуванням листа від 24.02.2022 №33/44/1-458 Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області» та висновків суду.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає про таке.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України у разі часткового задоволення позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. Суд не включає до складу судових витрат, що належать розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. Враховуючи, що позивачем сплачено судовий збір у сумі 992,40 грн (квитанція від 25.10.2022 №10), позовні вимоги задоволено частково, наявні підстави для стягнення витрат зі сплати судового збору у сумі 496,20 грн.

Керуючись статтями 2, 5-16, 19, 73-78, 90, 139, 242-246, 255, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного Управління Пенсійного Фонду України в Черкаській області від 25.03.2022 про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області повторно розглянути заяву від 18.03.2022 ОСОБА_1 щодо довідки Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області від 23.02.2022 №33/44/1-Ф-2267/08-1637 з урахуванням висновків мотивувальної частини рішення суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (вул. Смілянська, 23, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 21366538) на користь? ? ОСОБА_1 [ АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ] витрати зі сплати судового збору у сумі 496,20 грн.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».

Копію рішення направити учасникам справи.

Учасники справи:

позивач: ОСОБА_1 [ АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ];

відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області [вул. Смілянська 23, м.Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 21366538].

Судове рішення складене 30.01.2023.

Суддя Лариса ТРОФІМОВА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2023
Оприлюднено03.02.2023
Номер документу108721594
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —580/5181/22

Рішення від 30.01.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 23.12.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 28.10.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні