Рішення
від 19.01.2023 по справі 320/2527/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 січня 2023 року м. Київ № 320/2527/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., при секретарі судового засідання Повх І.С.,

за участю представників сторін:

від позивача Жулідова І.С.,

від відповідача Забур`янов В.В.,

розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківач»

до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України

про визнання протиправним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Ківач» з позовом до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України в якому просить суд визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 08.12.2021 № 807 про анулювання ліцензії ТОВ «Ківач».

В обґрунтування позову позивач зазначив, що спірний наказ є протиправним та таким, що підлягає скасуванню з наступних підстав. Позивач не погоджується з правовою кваліфікацією перевіряючими дій з розміщення відпрацьованих люмінесцентних ламп під час перевірки у грудні 2021 року, оскільки на момент проведення планового заходу державного нагляду ТОВ «Ківач» не здійснювало приймання та зберігання відпрацьованих люмінесцентних ламп, зокрема дана обставина підтверджується актом про знешкодження відходів від 25.11.2021, актом списання товарів № 68 тієї ж дати, що свідчить про відсутність встановлено відповідачем порушення абз. 10 пункту 16 Ліцензійних умов. Крiм того, відносно встановленого порушення щодо розміщення небезпечних (клінічних) відходів поза межами складського приміщення, передбаченого для їх зберігання позивач повідомляв Міндовкілля, що на момент проведення планового заходу державного нагляду отримані небезпечні (клінічна та подібні їм) відходи не були розміщені в межах складу у зв`язку з фактичним проведенням процесу їх переміщення після розвантаження у відведений нормований час, оскільки лише 03.12.2021 були отримані підприємством ТОВ "Ківач" з метою їх подальшого знешкодження, що підтвердужється товарно-транспортною накладною від 03.12.2021.

Щодо інших порушень, які не були встановлені перевіркою та зафіксовані в акті перевірки від 08.12.2020 позивач зазначив, що відсутні обставини порушення вказаних пунктів Ліцензійних умов, які відображені в акті перевірки.

Позивач також зазначив, що на момент прийняття оскаржуваного наказу про анулювання ліцензії жодного порушення Ліцензійних умов, у тому числі повторного, позивачем допущено не було, а деякі неточності та розбіжності, які намагалися встановити працівники органу контролю, були пояснені з наданням відповідних підтверджуючих документів. За наведених обставин застосування до ТОВ «Ківач» такого заходу здійснення державного контролю як позбавлення ліцензії є надмірним формалізмом, поєднаним із суб`єктивізмом (вільним тлумаченням) у застосуванні органом ліцензування приписів ліцензійних умов, що безумовно порушує задекларований принцип законності здійснення державної політики у сфері ліцензування (п.3 ч.1 cт. З Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності»).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 відкрито провадження в адміністративній справі та ухвалено здійснювати розгляд справи у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.02.2022 суд відмовив у задоволенні заяви ТОВ «Ківач» про забезпечення позову.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.06.2022 суд прийняв до провадження адміністративну справу № 320/2527/22 та ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 суд ухвалив відкласти підготовче засідання у справі на 02.08.2022.

Відповідач позов не визнав та подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову ТОВ «Ківач» з наступних підстав.

Актом перевірки від 03.12.2020 № 122/21 встановлено порушення ТОВ «Ківач» вимог Ліцензійних умов, зокрема абзаців першого, десятого пункту 16. Відповідно до пункту 6 частини дванадцятої статті 16 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» підставою для прийняття органом ліцензування рішення про анулювання ліцензії повністю або частково є акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов. Повторним порушенням ліцензіатом ліцензійних умов вважається вчинення таким ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення однієї або більше вимог ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження. На підставі зазначеної норми, Комісією складено акт від 03.12.2021 № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Позивач безпідставно вважає, що порушення викладені у акті від 03.12.2021 № 122/21 не відповідають дійсності з огляду на наступне.

Відповідно до абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов розміщувати небезпечні відходи дозволено лише у спеціально обладнаному місці чи об`єкті. При цьому, в ході перевірки було встановлено,що відходи зберігаються поза складськими приміщеннями як обумовлено у спеціальних паспортах.

Відповідач пояснив, що під час проведення перевірки встановлено повторність порушень Ліцензійних умов з боку ТОВ «Ківач», а отже законно та обґрунтовано прийнято оскаржуваний наказ.

Рішенням Експертно-апеляційної ради ДРС України з питань ліцензування від 16.12.2021 № 1.2 залишено без задоволення скаргу ТОВ «Ківач» від 21.04.2021 № 165 на наказ Міндовкілля від 01.04.2021 № 226, про що повідомлено Міндовкілля та позивача розпорядженням Державної регуляторної служби України від 10.12.2021 № 96/12-21.

Додаткового відповідач зауважив, що позивач у справі № 320/2527/21 оскаржує наказ Міндовкілля від 08.12.2021 № 807, підставою для прийняття якого став саме акт від 03.12.2021 № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, інші ж порушення ж на які посилається позивач жодним чином не стосуються оскаржуваного наказу, а отже не можуть бути враховані як підстави позову.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.08.2022 суд відклав підготовче засідання у справі на 06.09.2022.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.08.2022 суд продовжив строк проведення підготовчого провадження в адміністративній справі №320/2527/22 та відклав підготовче засідання у справі на 06.09.2022.

06.09.2022 на адресу суду надійшла заява про зміну підстав позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківач», у якій позивач заявив нову підставу позову, зокрема зазначив, що нормативно-правовою підставою прийняття Наказу № 807 відповідно до його тексту є п.6 чю.12 ст. 16 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», а саме: «акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов», таким актом у наказу № 807 зазначено акт відповідача від 03.12.2021 № 122/21-1. Як вбачається з акту відповідача від 03.12.2021 № 12/21-1 контролюючим органом встановлено «..нове порушення тих самих пунктів Ліцензійних умов, щодо яких видавалось розпорядження № 23/20 від 15.12.2020».

Позивач зауважив, що детальний аналіз виявлених порушень з посиланням на відповідну вимогу законодавства, зафіксованих в акті відповідача від 03.12.2021, у логічному порівнянні з описом виявлених порушень актом відповідача від 08.12.2020 вказує на те, що жодного порушення у поводженні з відпрацьованими люмінесцентними лампами позивачем допущено не було ані в 2020, ані в 2021 року, що вказує на відсутність встановленої повторності порушення.

На думку позивача, відповідач встановив неіснуючу повторність порушення тих самих порушень Ліцензійних умов, та прийняв протиправне рішення про застосування до позивача найжорсткішої санкції анулювання ліцензії.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.09.2022 суд прийняв до розгляду заяву про зміну підстав адміністративного позову у справі № 320/2527/22 Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківач» та встановив відповідачу 15-денний строк з дня отримання копії ухвали суду для надання письмових пояснень на заяву про зміну підстав позову.

27.09.2022 на адресу суду надійшло доповнення до відзиву Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України у якому відповідач зазначив, що позивачем не заперечується зберігання клінічних відходів з порушенням вимог зазначеного Спеціального паспорта, а саме поза межами складського приміщення, під дощем на бетонній підлозі, що і становить порушення абз.1 пункту 16 Ліцензійних умов. При цьому, твердження позивача про герметичність упаковки клінічних відходів та тимчасовість зберігання відходів поза межами складського приміщення не підтверджується належними, достатніми та допустимими доказами.

Додатково, відповідач зауважив, що розміщення металевих контейнерів поза межами складського приміщення позивачем не заперечується та додатково підтверджується відеозаписом перевірки. При цьому, незважаючи на відсутність відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті, місце для їх зберігання не відповідає вимогам Ліцензійних умов та зазначеному Спеціальному паспорту.

Позивач не погоджуючись з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов подав до суду відповідь на відзив у якій зазначив. що відповідачем не приймалося розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, прийнятого за результатами перевірки позивача у 2020 році.

Крім того, на адресу суду надійшли заперечення на відповідь на відзив Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України у яких відповідачем зазначено про те, що розпорядженням від 15.12.2020 № 23/20 встановлено порушення абз. 1 пункту 16 Ліцензійних умов, отже комісією з перевірки ТОВ «Ківач» правомірно встановлено повторність порушення вимог Ліцензійних умов.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.10.2022 суд закрив підготовче засідання у справі та призначив розгляд справи по суті на 31.10.2022.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 31.10.2022 суд відклав судове засідання на 17.11.2022.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.11.2022 суд відклав розгляд справи на 12.12.2022.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.01.2023 суд оголосив перерву в судовому засіданні до 19.01.2023.

В судове засідання, призначене у справі на 19.01.2023 з`явилися уповноважені представники сторін.

Представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав викладених у позові та просив їх задовольнити.

Уповноважений представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог.

Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши доводи, викладені в адміністративному позові, додаткових поясненнях та письмових запереченнях, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Ківач» (код ЄДРПОУ 37402095, місцезнаходження: 07100, Київська область, м. Славутич, вул. Індустріальна, 1) зареєстровано юридичною особою, що підтверджується відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Видами господарської діяльності позивача відповідно до КВЕД є зокрема, 38.11. Збирання безпечних відходів; 38.12. Збирання небезпечних відходів; 38.22. Оброблення та видалення небезпечних відходів; 38.32. Відновлення відсортованих відходів; 39.00. Інша діяльність щодо поводження з відходами.

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.03.2015 №96 ТОВ «Ківач» видано ліцензію на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження) серії АЕ №460726, від 31.03.2015.

Даною ліцензією ТОВ «Ківач» наділено правом поводження збирання, зберігання, оброблення, знешкодження) з наступними небезпечними відходами: 1. Відпрацьовані нафтопродукти, не придатні для використання за призначенням (у тому числі відпрацьовані моторні, індустріальні масла та їх суміші). Відходи забруднені нафтопродуктами - промаслене ганчір`я, пісок, деревина, тирса, папір, відпрацьовані фільтри. 2. Відходи сумішей масло/вода, вуглеводні/вода, емульсії. 3. Відходи, які складаються або містять хімічні речовини, що не відповідають специфікації або мають прострочений термін придатності. 4. Відходи виробництва, одержання і застосування чорнила, барвників, пігментів, фарб, лаків, оліфи. 5. Відходи виробництва, виготовлення і застосування смол, латексів, пластифікаторів, клеїв/зв`язуючих матеріалів. 6. Відходи, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті (у т.ч. відпрацьовані люмінесцентні лампи та прилади, що містять ртуть). 7. Відходи і брухт електричних та електронних вузлів, що містять компоненти, такі, як акумуляторні батареї або інші батареї. 8. Відпрацьовані батареї свинцевих акумуляторів, цілі чи розламані. 9. Відходи розчинів кислот чи основ. 10. Гальванічний шлам. 11. Відходи виробництва, одержання і застосування фармацевтичних препаратів. 12. Клінічні та подібні їм відходи, а саме - відходи, що виникають у результаті медичного догляду, ветеринарної чи подібної тактики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконанні дослідницьких робіт. 13. Відходи, речовини або вироби, які містять, складаються або забруднені ПХБ. 14. Відходи упаковок та контейнерів, які містять сполуки, наведені у додатку 2 до Положення(3), в кількості, достатній для виявлення небезпечних властивостей, наведених у переліку(2). 15. Відходи негалогенованих органічних розчинників, за винятком відходів, зазначених у Зеленому переліку відходів. 16. Відходи галогенованих або негалогенованих залишків після операцій виселення органічних розчинників методом дистиляції. 17. Відходи хімічних речовин, отримані під час проведення науково-дослідних робіт чи навчального процесу, які ще не ідентифіковані, та/або які є новими, а їх вплив на людину та/або довкілля невідомий. 18. Відходи рідких теплоносіїв.

Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 26.11.2020 № 312 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами на 2021 рік., у переліку якого зазначено найменування суб`єктів господарювання, які підлягають перевірці, зокрема ТОВ «Ківач» код ЄДРПОУ 37402095.

На виконання наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 04.12.2020 №337 «Про утворення комісії з проведення позапланової перевірки та проведення позапланової перевірки ТОВ «Ківач» Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України з 07.12.2020 по 08.12.2020 проведено позапланову перевірку ТОВ «Ківач».

08.12.2020 року Міністерством екології та природних ресурсів України оформлено акт №36/20 складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами ТОВ «Ківач» (код ЄДРПОУ 37402095) за місцем провадження діяльності: 07100, Київська область м. Славутич, вул. Індустріальна, буд.1.

Актом № 36/20 від 08.12.2020 встановлено порушення ТОВ «Ківач» ліцензійних умов, а саме: абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року № 446, зокрема ліцензіатом розміщено небезпечні відходи, а саме клінічні і подібні їм відходи, за межами складського приміщення.

15.12.2020 Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України прийнято розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов від 15.12.2020 №23/20 за результатами проведення позапланової перевірки додержання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності ТОВ «Ківач» згідно з актом перевірки від 08.12.2020 № 36/20, яким вирішено: ТОВ «Ківач» у термін до 14.01.2021 року усунути виявлені порушення Ліцензійних умов та подати у письмовій формі до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України інформацію про їх усунення. Попереджено ТОВ «Ківач», що у разі невиконання цього розпорядження дію ліцензії буде зупинено.

09.12.2020 ТОВ «Ківач» було направлено вих. листом від 09.12.2020 № 39/12-20 на адресу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України Міндовкілля інформаційний лист про усунення ліцензійних умов, в якому повідомлено, що порушення, виявлене за результатами проведення позапланової перевірки, ТОВ «Ківач» усунено повністю на підтвердження чого надано матеріали фото фіксації факту усунення порушення ліцензіатом вимог законодавства.

25.11.2021 з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання розпорядження №36/20 від 25.11.2020 про усунення порушень Ліцензійних умов, виданого за результатами проведення попереднього заходу Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України видано наказ №777 «Про утворення комісії з проведення позапланової перевірки та проведення позапланової перевірки ТОВ «Ківач».

На підставі наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 25.11.2020 № 777, посвідчення (направлення) від 26.11.2021 № 122/21 Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України з 29.11.2021 по 03.12.2021 проведено позапланову перевірку ТОВ «Ківач».

03.12.2021 Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України оформлено акт №122/21 складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами ТОВ «Ківач» (код ЄДРПОУ 37402095) за місцем провадження діяльності: 07100, Київська область м. Славутич, вул. Індустріальна, буд.1.

Актом № 122/21 від 03.12.202 встановлено ряд порушень ТОВ «Ківач» ліцензійних умов, а саме: абз. 11 пункту 11 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року №446; абз. 1, п. 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року №446; абз. 10 п.16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року №446; ч.3 ст. 21 Закону України від 14.10.1992 № 2694-ХІІ, додаток 6 до Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13.07.2016 № 446.

Відповідно до графи пояснення, зауваження або заперечення щодо проведення заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки заповненої присутнім під час перевірки директором ТОВ «Ківач», останній до перевірки зауважень не мав, виявленими порушеннями погодився, зобов`язався їх в короткий термін усунути.

03.12.2021 Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України було оформлено акт № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Відповідно до відомостей вказаного акта від 03.12.2021 № 122/21-129.11.2021 Комісія Міндовкілля здійснила виїзд за фактичною адресою провадження господарської діяльності ТОВ «Ківач»: вул. Індустріальна, буд. 1, м. Славутич, Київська обл., де вручено директору товариства Плаксенко І.А.: наказ Міндовкілля від 26.11.2020 № 312 «Про затвердження річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами на 2021 рік» наказ Міндовкілля від 25.11.2021 № 771 «Про утворення Комісії з проведення планової перевірки та проведення планової перевірки ТОВ «Ківач»; посвідчення (направлення) від 26.11.2021 №122/ 21 на проведення перевірки, письмову вимогу та перелік питань щодо проведення планового заходу державного нагляду (контролю).

Комісією Міндовкілля були оглянуто орендовані ТОВ «Ківач» виробничі площі (приміщення) та матеріально-технічну базу (далі - МТБ) необхідну для провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Під час планової перевірки Комісією Міндовкілля встановлено, що ліцензіатом ТОВ «Ківач» допущено порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України 13.07.2016 № 446 (надалі - Ліцензійні умови), а саме:

Абзац десятий пункту 11 Ліцензійних умов - ліцензіат провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами виключно в межах місць провадження господарської діяльності згідно з отриманою ліцензією відповідно до вимог Ліцензійних умов.

Під час перевірки встановлено, що ліцензіат провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами у межах місць провадження господарської діяльності, які належать ТОВ ВК «Полігран» та використовуються ліцензіатом на підставі договору оренди від 01.11.2021, проте предмет цього договору оренди не відповідає відомостям зазначених у відомості про наявність власних або орендованих виробничих площ (приміщень). Зокрема, на складському приміщені відсутні ідентифікуючі ознаки (інвентарний номер 45) при цьому площа приміщення не співпадає з заявленою. Аналогічно з земельною ділянкою (інвентарний №17) у наданому договорі відсутній предмет оренди - земельна ділянка площею 7407,5 кв.м.

Абзац одинадцятий пункту 11 Ліцензійних умов - ліцензіат провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами виключно з використанням засобів їх провадження, що зазначені у відомостях про них, які подані органу ліцензування згідно з вимогами Ліцензійних умов.

Під час перевірки встановлено, що ліцензіат провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами виключно з використанням засобів їх провадження, які зазначенні у відомості ліцензіата за формою додатку 2 проте заявлений насос NDP158U-10 (інвентарний № 261) відсутній у наданому договорі оренди обладнання від 01.02.2018. Замість заявленого у відомості насоса у договорі зазначено лише насос діафрагменний повітряний NDP-15 BPH-Z-T-1.

Абзац перший пункту, 16 Ліцензійних умов - ліцензіатом розміщено небезпечні відходи лише у спеціально обладнаному місці чи об`єкті.

Під час перевірки встановлено, що ліцензіатом розміщено небезпечні (клінічні) відходи поза межами складського приміщення, передбаченого для їх зберігання. Небезпечні відходи (відпрацьовані люмінесцентні лампи) усупереч вимог спеціального паспорту місць зберігання, зберігаються під навісом на виробничому майданчику без відповідного захисту на дільниці для знешкодження відпрацьованих ламп.

Абзац десятий пункту 16 Ліцензійних умов відходи І-ІІ класів небезпеки зберігаються на промислових майданчиках ( в межах території суб`єкта господарювання) у відокремлених приміщеннях.

Під час перевірки встановлено, що відходи III класів небезпеки зберігаються на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) не у відокремлених приміщеннях. Відходи, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті (відпрацьовані люмінесцентні лампи і т.і.) зберігаються на ділянці для знешкодження відпрацьованих люмінесцентних ртутних ламп під навісом у металевому контейнері (без забезпечення окремим приміщенням).

Частина третя статті 21 ЗУ від 14 жовтня 1992 року № 2694-ХІІ; додаток 6 до Ліцензійних умов - ліцензіатом надано дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Під час перевірки встановлено, що ліцензіатом надано дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) частини машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Надано лише дозвіл на експлуатацію теплогенератора модульного ТМ-Т-3000 «OVK-KZOT» - t-3000+0, на решту обладнання дозвіл відсутній.

Наведенні порушення зафіксовані актом складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов - провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами № 122/21 від 03.12.2021.

Також у вказаному акті № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами зазначено про те, що відповідно до пункту 6 частини 12 статті 16 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» підставою для прийняття органом ліцензування рішення про анулювання ліцензії повністю або частково є: акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов. Повторним порушенням ліцензіатом ліцензійних умов вважається вчинення таким ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення однієї або більше вимог ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження.

Зазначено про те, що враховуючи що за результатами попередньої позапланової перевірки видавалось розпорядження № 23/20 від 15.12.2020 про усунення ТОВ «Ківач» порушень ліцензійних вимог, зокрема, абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов про усунення яких ліцензіат повідомив Міндовкілля своїм листом від 14.12.2020, проте під час вже планової перевірки проведеної по завершенню майже одинадцяти місяців 2021 року, результати якої зафіксовані актом від 03.12.2021 № 122/21, встановлено нове порушення тих самих пунктів Ліцензійних умов, щодо яких видавалось розпорядження № 23/20 від 15.12.2020.

Наведене свідчить про те, що ТОВ «Ківач» вчинило повторно протягом року з дня видання розпорядження № 23/20 від 15.12.2020 порушення абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов, зокрема, розміщено поза межами складського приміщення небезпечні (клінічні та подібні їм) відходи.

На підставі акта від 03.12.2021 №122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України видано наказ від 08.12.2021 №807 «Про анулювання ліцензії ТОВ «Ківач», яким анульовано ліцензію на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами ТОВ «Ківач» (ідентифікаційний код 37402095), видану на підставі наказу Мінприпроди від 03.12.2013 № 496 (збирання. Зберігання, оброблення, знешкодження).

Відповідно до витягу з Розпорядження Державної регуляторної служби України від 22.12.2021 № 82 «Про розгляд скарги» зобов`язано повідомити ТОВ «Ківач» і Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України про прийняття Експертно-апеляційною радою з питань ліцензування рішення від 16.12.2021 №1.2, яким залишено скаргу ТОВ «Ківач» від 10.12.2021 № 96/12-21 без задоволення (відхилено).

Не погоджуючись зі спірним наказом, вважаючи його протиправним та таким, що підлягає скасуванню позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до статті 1 цього Закону № 877-V нижчезазначені терміни у ньому вживаються в такому значенні: державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Частиною одинадцятою статті 4 Закону № 877-V обумовлено, що плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.

За загальним правилом, визначеним у частині першій статті 5 Закону № 877-V планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Відповідно до статті 11 Закону № 877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний, зокрема, виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, надавати документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону.

Норами частини четвертої статті 2 Закону України № 877-V встановлено, що контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов здійснюється органами ліцензування у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222- VIII (далі по тексту - Закон № 222-VIII) регулює суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначає виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлює уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальності за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності.

Пунктом 7 частини першої статті 1 Закону № 222-VIII визначено, що орган ліцензування - державний орган, уповноважений законом або Кабінетом Міністрів України на здійснення ліцензування господарської діяльності.

Відповідно до вимог частини першої статті 19 Закону № 222-VIII державний нагляд за додержанням органами ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування здійснює спеціально уповноважений орган з питань ліцензування шляхом проведення планових та позапланових перевірок у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Спеціально уповноважений орган з питань ліцензування може проводити позапланові перевірки додержання органами ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування на підставах:

1) наявності обґрунтованого повідомлення в письмовій формі про порушення органом ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування;

2) видання розпорядження про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування з метою перевірки його виконання органом ліцензування;

3) виявлення інформації, що вказує на порушення органом ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування (зокрема, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, листах, щорічних звітах та на офіційних інформаційних ресурсах органів ліцензування);

4) за дорученням Прем`єр-міністра України.

Частиною третьою вказаної статті обумовлено, що контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов здійснюють у межах своїх повноважень органи ліцензування, крім Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яка здійснює контроль відповідно до Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Для проведення перевірки органом ліцензування створюється комісія, до складу якої можуть входити виключно працівники такого органу та працівники його територіальних органів.

Під час проведення органом ліцензування перевірки ліцензіат зобов`язаний забезпечити присутність керівника чи його заступника або іншої уповноваженої особи.

Позапланові перевірки додержання ліцензіатами ліцензійних умов проводяться на підставах, зокрема 3) розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, виданого за результатами проведення заходу державного нагляду (контролю), - з метою перевірки його виконання.

Позапланова перевірка додержання ліцензіатом ліцензійних умов на підставах, передбачених пунктами 2, 4 і 5 частини третьої цієї статті, здійснюється лише за наявності погодження із спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування, що надається на підставі рішення Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування за зверненням органу ліцензування.

Звернення органу ліцензування має містити документальне підтвердження виявлення інформації, передбаченої пунктом 2 частини третьої цієї статті, або завірену ним копію відповідного звернення чи повідомлення, передбаченого пунктом 4 або 5 частини третьої цієї статті.

Анонімні звернення не є підставою для проведення позапланових перевірок.

Згідно із приписами частин 4-8 статті 19 Закону № 222-VIII перевірка додержання ліцензіатом ліцензійних умов проводиться органом ліцензування залежно від предмета перевірки: 1) за місцезнаходженням ліцензіата; 2) за місцями провадження ліцензіатом виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.

Про проведення позапланової перевірки ліцензіат повідомляється у день перевірки.

Акт перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов складається в останній день проведення перевірки.

В акті відображаються питання, що перевірялися, та встановлений стан додержання ліцензіатом ліцензійних умов.

У разі встановлення під час перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов підстав для складання актів, що є підставами для анулювання ліцензії, такі акти складаються як окремі документи в останній день проведення перевірки.

Розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов видається органом ліцензування протягом п`яти робочих днів з останнього дня проведення перевірки у разі виявлення за результатами її проведення порушень ліцензіатом ліцензійних умов.

У разі складення за результатом проведення перевірки акта, що є підставою для зупинення дії ліцензії повністю або частково, розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов не видається.

Ліцензіат, який одержав розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, зобов`язаний в установлений у розпорядженні строк усунути зазначені порушення та подати до органу ліцензування інформацію про виконання вимог такого розпорядження.

З викладеного вбачається, що законодавством передбачена певна послідовність дій контролюючого органу у процедурі державного нагляду за додержанням органами ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування, який здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок, за результатом проведення яких складаються відповідні акти, у яких фіксуються виявлені при проведенні тієї або іншої перевірки у процесі нагляду і контроль у сфері ліцензування порушення, а також акти, що є підставою для анулювання ліцензії, які складаються як окремі документи.

Порядок зупинення, відновлення дії ліцензії та анулювання ліцензії регламентовано положеннями статті 16 Закону № 222-VIII.

Частиною дванадцятою статті 16 Закону № 222-VIII визначено підстави для прийняття органом ліцензування рішення про анулювання ліцензії повністю або частково, зокрема:

1) заява ліцензіата про анулювання власної ліцензії повністю або частково. Не є підставою для анулювання ліцензії повністю або частково заява ліцензіата про анулювання власної ліцензії повністю або частково, поданої після видання органом ліцензування розпорядчого документа про проведення перевірки додержання цим ліцензіатом ліцензійних умов і до закінчення строку:

перевірки та усунення порушень ліцензійних умов (у разі їх наявності);

протягом 30 робочих днів після закінчення спливу строку виконання ліцензіатом розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов (крім випадку видання протягом цього строку органом ліцензування розпорядчого документа про проведення позапланової перевірки виконання ліцензіатом розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов);

2) акт про неусунення ліцензіатом протягом строку повного або часткового зупинення дії ліцензії підстав, що стали причиною для її повного або часткового зупинення;

3) наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про державну реєстрацію припинення юридичної особи (державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця), крім випадку та строку, передбачених частинами четвертою, п`ятою і сьомою статті 15 цього Закону;

4) подання копії свідоцтва про смерть фізичної особи - підприємця (у разі відсутності правонаступника);

5) наявність судового рішення про визнання фізичної особи - підприємця безвісно відсутньою у зв`язку з її смертю, визнанням її безвісно відсутньою або оголошенням померлою (у разі відсутності правонаступника);

6) акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов. Повторним порушенням ліцензіатом ліцензійних умов вважається вчинення таким ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення однієї або більше вимог ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження;

7) акт про виявлення недостовірності даних у документах, поданих суб`єктом господарювання разом із заявою про отримання ліцензії.

У разі якщо недостовірними даними в документах, поданих суб`єктом господарювання разом із заявою про отримання ліцензії, є інформація про відсутність контролю за діяльністю ліцензіата у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції", резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України", складається акт, передбачений пунктом 9 цієї частини;

8) акт про відмову ліцензіата у проведенні перевірки органом ліцензування. Відмовою ліцензіата у проведенні перевірки органом ліцензування вважається недопуск уповноважених посадових осіб органу ліцензування для здійснення перевірки додержання ліцензіатом відповідних ліцензійних умов за відсутності передбачених для цього законних підстав (відмова в доступі посадових осіб органу ліцензування до місць провадження діяльності, що підлягає ліцензуванню, об`єктів, що використовуються ліцензіатом при провадженні діяльності, що підлягає ліцензуванню, або відсутність протягом першого дня перевірки за місцезнаходженням ліцензіата особи, уповноваженої представляти інтереси ліцензіата на час проведення перевірки);

9) акт про документальне підтвердження встановлення контролю за діяльністю ліцензіата у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції", резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України";

10) акт про ненадання органу ліцензування ліцензіатом документів, інформації про предмет перевірки на письмову вимогу посадових осіб органу ліцензування під час перевірки.

Анулювання ліцензії може бути застосовано як санкція до ліцензіатів відповідно до законів України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про санкції".

Суд зауважує, що у спірних правовідносинах підставою для прийняття наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 08.12.2021 № 807 про анулювання ліцензії ТОВ «Ківач» зазначено акт від 03.12.2021 № 122/21-21 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Також суд зазначає, що в акті № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами зазначено про те, що відповідно до пункту 6 частини 12 статті 16 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» підставою для прийняття органом ліцензування рішення про анулювання ліцензії повністю або частково є: акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов. Повторним порушенням ліцензіатом ліцензійних умов вважається вчинення таким ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення однієї або більше вимог ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження.

Суд зазначає, що анулювання ліцензії є крайнім заходом, що застосовується до ліцензіата, зокрема у разі неусунення ліцензіатом протягом строку повного або часткового зупинення дії ліцензії підстав, що стали причиною для її повного або часткового зупинення, про що складається відповідний акт, а також вчинення ліцензіатом повторного порушення ліцензійних умов, а саме вчинення таким ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення однієї або більше вимог ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження, про що також складається відповідний акт.

Відповідно до правових висновків викладених у постанові Верховного Суду від 19.10.2022 у справі № 200/7428/21, «…на думку колегії суддів повторність порушення ліцензійних умов кваліфікується у тому разі, коли ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов вчиняються нове порушення однієї або декількох вимоги ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження, та які були усунуті ліцензіатом на виконання вказаного розпорядження чи у зв`язку із зупиненням ліцензії, оскільки неусунення ліцензіатом протягом строку повного або часткового зупинення дії ліцензії підстав, що стали причиною для її повного або часткового зупинення, є окремою підставою для анулювання ліцензії».

Також Верховним Судом у вказаній постанові було сформовано наступні правові висновки «…40. З урахуванням наведеного, колегія суддів дійшла таких правових висновків щодо застосування статті 16 Закону № 222-VIII у подібних правовідносинах:

(1) статтею 16 Закону № 222-VIII визначено процедури зупинення та анулювання ліцензії, які є різними за своєю суттю та застосовуються до ліцензіата за порушення ним ліцензійних умов послідовно з метою надання ліцензіату можливості усунути порушення Ліцензійних умов, що стали підставою для зупинення дії ліцензії повністю або частково.

(2) анулювання ліцензії є крайнім заходом, що застосовується до ліцензіата, зокрема у разі неусунення ліцензіатом протягом строку повного або часткового зупинення дії ліцензії підстав, що стали причиною для її повного або часткового зупинення, про що складається відповідний акт, а також вчинення ліцензіатом повторного порушення ліцензійних умов, а саме вчинення таким ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення однієї або більше вимог ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження, про що також складається відповідний акт.

(3) повторність порушення ліцензійних умов кваліфікується у тому разі, коли ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов вчиняються нове порушення однієї або більше вимоги ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження, та які були усунуті ліцензіатом на виконання вказаного розпорядження чи у зв`язку із зупиненням ліцензії, оскільки неусунення ліцензіатом протягом строку повного або часткового зупинення дії ліцензії підстав, що стали причиною для її повного або часткового зупинення, є окремою підставою для анулювання ліцензії.

41. Застосовуючи ці висновки до обставин справи, Верховний Суд не може погодитись з висновками судів попередніх інстанцій про те, що порушення позивачем ліцензійних умов, які зафіксовані в актах від 26.03.2021 № 46/21 та № 46/21-1 є повторним порушенням ліцензіатом пунктів 11, 12, 14, 16 Ліцензійних умов в розумінні пункту 6 частини дванадцятої статті 16 Закону № 222-VIII, а відтак й про правомірність наказу відповідача про анулювання виданої позивачу ліцензії, у зв`язку із чим їх рішення в цій частині ухвалені із неправильним застосуванням норм матеріального права, що є підставою для їх скасування в частині відмови у задоволенні позовної вимоги про визнання протиправним та скасування наказу від 01.04.2021 №226 «Про анулювання ліцензії» в частині анулювання ТОВ «Екологічні переробні технології» ліцензії серії АД №075541 на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, із ухваленням в цій частині нового рішення про її задоволення.».

Як зазначалося раніше, судом було встановлено, що за результатами проведеної позапланової перевірки ТОВ «Ківач» відповідачем було складено акт від 08.12.2020 акт № 36/20 складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами ТОВ «Ківач» (код ЄДРПОУ 37402095) за місцем провадження діяльності: 07100, Київська область м. Славутич, вул. Індустріальна, буд.1, у якому відображено порушення ТОВ «Ківач» ліцензійних умов, а саме: абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року № 446, зокрема ліцензіатом розміщено небезпечні відходи, а саме клінічні і подібні їм відходи, за межами складського приміщення.

Як було встановлено судом, у графі «пояснення, зауваження або заперечення» присутнім під час перевірки представником ТОВ «Ківач» здійснено відмітку не заперечую, що свідчить про відсутність заперечень відносно встановленого в ході позапланової перевірки порушення Ліцензійних умов.

Крім того, за результатами проведеної позапланової перевірки ТОВ «Ківач» відповідачем було оформлено акт № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Відповідно до відомостей вказаного акта від 03.12.2021 № 122/21-129.11.2021, перевіркою встановлено, що ліцензіатом ТОВ «Ківач» допущено порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження небезпечними відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України 13.07.2016 № 446, зокрема:

3. Абзац перший пункту, 16 Ліцензійних умов - ліцензіатом розміщено небезпечні відходи лише у спеціально обладнаному місці чи об`єкті.

Під час перевірки встановлено, що ліцензіатом розміщено небезпечні (клінічні) відходи поза межами складського приміщення, передбаченого для їх зберігання. Небезпечні відходи (відпрацьовані люмінесцентні лампи) усупереч вимог спеціального паспорту місць зберігання, зберігаються під навісом на виробничому майданчику без відповідного захисту на дільниці для знешкодження відпрацьованих ламп.

4. Абзац десятий пункту 16 Ліцензійних умов відходи І-ІІ класів небезпеки зберігаються на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) у відокремлених приміщеннях.

Під час перевірки встановлено, що відходи III класів небезпеки зберігаються на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) не у відокремлених приміщеннях. Відходи, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті (відпрацьовані люмінесцентні лампи і т.і.) зберігаються на ділянці для знешкодження відпрацьованих люмінесцентних ртутних ламп під навісом у металевому контейнері (без забезпечення окремим приміщенням).

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 446 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами» затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами (далі по тексту Ліцензійні умови), які встановлюють вичерпний перелік документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами (далі - ліцензія), а також визначають вичерпний перелік організаційних, кадрових, технологічних вимог, обов`язкових для виконання під час провадження зазначеної діяльності.

Пунктом 2, 3 Ліцензійних умов обумовлено, що ліцензіат зобов`язаний виконувати вимоги цих Ліцензійних умов, а здобувач ліцензії - їм відповідати.

У цих Ліцензійних умовах терміни вживаються в такому значенні: небезпечні відходи - відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.

Приписами пунктів 13-15 Ліцензійних умов визначено, що суб`єкти господарювання для здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами повинні мати матеріально-технічну базу (разом з документами, що дають можливість її ідентифікувати), власні або орендовані виробничі площі, приміщення, у тому числі схему розташування спеціально відведених, відповідно обладнаних місць (майданчики, складські приміщення) та споруд, обладнання, устаткування для оброблення, знешкодження, захоронення, утилізації небезпечних відходів, а також окреме приміщення для розміщення персоналу, що обслуговує зазначені об`єкти. Матеріально-технічна база на праві власності або відповідно до договору оренди використовується лише одним суб`єктом господарювання, що провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами.

Ліцензіати, які отримали ліцензії до набрання чинності Законом та орендують одночасно одну і ту саму матеріально-технічну базу, протягом двох місяців після набрання чинності постановою, якою затверджено ці Ліцензійні умови, повинні подати до органу ліцензування відомості разом з копіями підтвердних документів, завірених підписом та печаткою (у разі наявності) суб`єкта господарювання, щодо розмежування оренди матеріально-технічної бази.

Місця зберігання (майданчики та складські приміщення), виробничі приміщення мають забезпечувати запобігання забрудненню відходами навколишнього природного середовища.

На кожне місце чи об`єкт зберігання відходів у визначеному законодавством порядку складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місця чи об`єкта зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів (у разі одночасної оренди двома і більше суб`єктами, що провадять господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами, складських приміщень, майданчиків тощо обов`язковою умовою є зазначення власника відходів та місць їх розташування).

Відповідно до пункту 16 Ліцензійних умов розміщувати небезпечні відходи дозволено лише у спеціально обладнаному місці чи об`єкті. Проводити інші види діяльності, не пов`язані з небезпечними відходами на території, відведеній для їх розміщення, заборонено.

Промислові майданчики для тимчасового зберігання відходів повинні бути покриті неруйнівним та непроникним для небезпечних відходів матеріалом з автономним зливовідводом. При цьому попадання поверхневого стоку з майданчиків у загальний зливовідвід не допускається. Необхідно передбачити ефективний захист відходів від дії атмосферних опадів та вітру.

У місцях зберігання відходів повинні бути передбачені стаціонарні або пересувні вантажно-розвантажувальні механізми.

Збирання відходів забезпечується шляхом їх вилучення з місця чи об`єкта утворення.

Збирання та сортування відходів здійснюється за видами та класами небезпеки для подальшого визначення найбільш оптимальних напрямків поводження з ними. Змішування відходів, якщо це не передбачено технологічним регламентом, не допускається.

Надзвичайно небезпечні відходи (I класу) збирають у герметичну жорстку закриту тару.

Високонебезпечні відходи (II класу) збирають з урахуванням їх фізичного стану в поліетиленові мішки, пакети, діжки тощо, що запобігають поширенню шкідливих речовин у навколишнє природне середовище.

Помірно небезпечні відходи (III класу) збирають у тару, яка забезпечує їх локалізацію, що дає змогу виконувати вантажно-розвантажувальні і транспортні роботи, унеможливлює негативний вплив на здоров`я людей та поширення у навколишнє природне середовище шкідливих речовин.

Для збирання і тимчасового зберігання відходів на підприємстві повинні бути відведені і обладнані спеціальні майданчики, встановлена помаркована тара, відсіки, бункери тощо з чітким позначенням виду відходів та їх класу небезпеки. Конструкція та розміри тари повинні забезпечувати легку заповнюваність та відвантаження відходів і унеможливлювати їх змішування, а також забруднення і псування відходів.

Відходи I - II класів небезпеки дозволяється зберігати на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) у відокремлених приміщеннях.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі договору оренди нежитлових приміщень від 01.11.2021 укладеного між ТОВ «ВКФ «Полігран» та ТОВ «Ківач», Товариство з обмеженою відповідальністю «Ківач» прийняло в строкове платне володіння та користування об`єкт «Дільниця зі знешкодження промислових та побутових відходів», розташований за адресою: Київська область, м. Славутич (с. Лісне), вул. Індустріальна, 1, що складається з: тимчасова господарча споруда «Склад для зберігання небезпечних відходів» розташована за адресою: Київська область, м. Славутич, (с. Лісне), вул. Індустріальна, 1, площею 198,5 кв.м.; тимчасова господарча споруда «Споруда для знищення небезпечних відходів» розташована за адресою: Київська область, м. Славутич, (с. Лісне), вул. Індустріальна, 1, площею 112,4 кв.м; відкритий майданчик для знешкодження ламп, відкритий майданчик для знешкодження полімерних відходів, відкритий майданчик для зберігання сировини, відкритий майданчик знешкодження відходів кислот, відкритий майданчик для розміщення техобладнання спалювання рідких горючих відходів, розташовані за адресою: Київська область, м. Славутич, (с. Лісне), вул. Індустріальна, 1 загальною площею 1153,6 кв.м. Строк дії договору встановлено у період з 01.11.2021 по 30.09.2024 року.

02.11.2021 ТОВ «ВКФ «Полігран» та ТОВ «Ківач» було підписано додаткову угоду до договору оренди нежитлових приміщень та акт прийому-передачі в оренду приміщень та об`єктів від 01.11.2021, яким підтверджено отримання орендарем ТОВ «Ківач» в належному стані об`єкта приміщень.

Суд зауважує, що позивачем було додано до матеріалів справи відомості про наявність матеріально-технічної бази, необхідної для провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами та відомості про наявність власних або орендованих виробничих площ (приміщень), необхідних для провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Відповідно до відомостей спеціального паспорта на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів (відходи, що містять складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті ( у т.ч. відпрацьовані люмінесцентні лампи та прилади, що містять ртуть), який розроблено директором ТОВ «Юрлицо-2» та затвердженого директором ТОВ «Ківач» - відходи, що містять як складові забруднювачі ртуть, сполуки ртуті ( у т.ч. відпрацьовані люмінесцентні лампи та прилади, що містять ртуть) збираються та тимчасово зберігаються на підприємстві до моменту фактичної передачі іншим підприємствам для подальшого поводження мають визначені наступні умови зберігання на власній території: 4. Складське приміщення. Характеристиками місця тимчасового зберігання відходів: відходи зберігаються в виробничих приміщеннях об`єкта поводження з відходами, що захищають відходи від дії атмосферних опадів на бетонованій підлозі. Відходи зберігаються ящиках. Відходи розташовані на стелажах.

Також, відповідно до відомостей спеціального паспорта на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів (клінічні та подібні їм відходи, а саме відходи, що виникають у результаті медичного догляду, ветеринарної чи подібної практики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконані дослідницьких робіт, який розроблено директором ТОВ «Юрлицо-2» та затвердженого директором ТОВ «Ківач» - клінічні та подібні їм відходи, а саме відходи, що виникають у результаті медичного догляду, ветеринарної чи подібної практики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконані дослідницьких робіт збираються та тимчасово зберігаються на підприємстві до моменту знешкодження, оброблення, утилізації. Технічними характеристиками місця чи об`єкта зберігання чи видалення відходу визначено : складське приміщення. Характеристика місця тимчасового зберігання відходів: відходи зберігаються в виробничих приміщеннях об`єкта поводження з відходами, що захищають відходи від дії атмосферних опадів на бетонованій підлозі. Відходи зберігаються в мішках, пакетах. Відходи розташовані на піддонах, стелажах.

З аналізу виявлених порушень ліцензійних умов ТОВ «Ківач» під час перевірки 29.11.2021 року по 03 грудня 2021 та порівнявши їх з порушеннями, які були виявлені під час попередньої перевірки з 07.12.2020 по 08.12.2020, за результатами якого видано розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов від 15.12.2020 року № 23/20 встановлено повторне порушення ліцензіатом абзаців першого, десятого пункту 16 Ліцензійних умов.

Як зазначалося судом раніше, відповідно до абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов розміщувати небезпечні відходи дозволено лише у спеціально обладнаному місці чи об`єкті.

Водночас, в ході перевірки було встановлено, що відходи - клінічні та подібні їм відходи, а саме відходи, що виникають у результаті медичного огляду, ветеринарної чи подібної практики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконанні дослідницьких робіт зберігаються поза межами складського приміщення.

Судом було досліджено в якості доказу по справі відеозапис здійснений в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження небезпечним відходами з якого вбачається, що клінічні відходи зберігаються поза межами складського приміщення на піддоні під дією атмосферних опадів.

Вказане суперечить приписам пункту 4.3. Спеціального паспорта на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів клінічні та подібні відходи, а саме відходів, що виникають у результаті медичного догляду, ветеринарної чи подібної практики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконанні дослідницьких робіт, який затверджений директором ТОВ «Ківач», яким обумовлено, що відходи зберігаються в виробничих приміщеннях об`єкта поводження з відходами, що захищають від дії атмосферних опадів, на бетонованій підлозі.

Згідно з матеріалами Оцінки впливів на навколишнє середовище діяльність ТОВ «Ківач» по збиранню, зберіганню, обробленню, знешкодженню небезпечних відходів на території складського комплексу за адресою: Україна, Київська область, м. Славутич, с. Лісне, вул.. Індустріальна, 1, затверджених 10.03.2017 директором ТОВ «Ківач» Плаксенком І.А., клінічні та подібні їм відходи будуть надходити на проммайданчик переважно автомобільним транспортом та вивантажуватись в існуючий критий склад на території приміщення, площею 50 м2.

Щодо доводів позивача стосовно того, що на час проведення перевірки були відсутні небезпечні відходи - клінічні відходи, які були розміщені поза межами складського приміщення, суд зазначає наступне.

Суд зауважує, що зі змісту пояснень ТОВ «Ківач» до акту від 03.12.2021 року № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами вбачається, що ліцензіатом (ТОВ «Ківач»), щодо якого здійснена планова перевірка додержання вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, на підставі наказу Міндовкілля від 26.11.2020 № 312 «Про затвердження річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами на 2021 рік» та наказу Міндовкілля від 25.11.2021 № 771 «Про утворення Комісії з проведення планової перевірки та проведення планової перевірки ТОВ «Ківач», за посвідченням (направленням) на проведення планової перевірки від 26.11.2021 року № 122/21, підтверджує повторно виявлене порушення абзацу першого, пункту 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року № 446, пов`язаних з розміщенням небезпечних відходів, а саме клінічних та подібних їм відходів, за межами складського приміщення, за результатами попереднього позапланового заходу державного нагляду (контролю), згідно з актом від 08.12.2020 року № 36/20 та підтвердженням усунення встановлених порушень в письмовій формі, а саме вихідним листом від 09.12.2020 року № 39/12-20 з додатками, у вигляді матеріалів фотофіксації факту усунення вищевказаних порушень.

Також зазначено про те, що цим листом ліцензіат (ТОВ «Ківач») інформує міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України про усунення повторно виявлених порушень та причини їх виникнення, пов`язаних із отриманням 29.11.2021 року небезпечних (клінічних та подібних їм) відходів, з метою подальшого оброблення та знешкодження, згідно переліку видів небезпечних відходів, на поводження з якими видана ліцензія Серія АЕ № 460726 на операції у сфері поводження з небезпечними відходами (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження). На момент проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, отримані небезпечні (клінічні та подібні їм) відходи не були розміщені в межах складського приміщення, через брак нормованого часу, відведеного на процес переміщення (розміщення), з моменту виконання розвантажувальних операцій вищевказаних відходів.

За фактом виникнення порушення було проведено внутрішнє службове розслідування, з метою з`ясування причин, умов та обставин, які сприяли вчиненню неправомірних дій. За результатами внутрішнього службового розслідування причетним службовим особам та працівникам ТОВ «Ківач» оголошено догану та протягом 2 (двох) днів вжито всіх заходів з усунення порушення ліцензіатом вимог законодавства, пов`язаних із розміщенням в межах складського приміщення отриманих 29.11.2021 року небезпечних (клінічних та подібних їм) відходів.

Позивач додав, що станом на 06.12.2021 року просить врахувати усунення порушення абзацу першого, пункту 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13.07.2016 № 446.

Суд зауважує, що зі змісту вказаних пояснень вбачається, що позивач підтвердив повторно виявлене порушення абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов.

При цьому, не може братись до уваги посилання позивача на те, що зазначені відходи були отримані 03.12.2021, оскільки відповідно до акта від 03.12.2021 № №122/21-1 та відеозапису перевірки комісія прибула за місцем провадження господарської діяльності ТОВ «Ківач» та проводила огляд і відеозйомку в перший день перевірки - 29.11.2021.

Щодо встановлено в ході перевірки порушення - абзацу десятого пункту 16 Ліцензійних умов, яким обумовлено, що відходи І-ІІ класів небезпеки дозволяється зберігати на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) у відокремлених приміщеннях суд зазначає наступне.

Заперечуючи проти позову, ТОВ «Ківач» зазначило, що не здійснювало приймання та зберігання відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті, а отже розміщення порожніх металевих контейнерів за межами відокремленого приміщення не може вважатись порушенням Ліцензійних умов.

Розміщення металевих контейнерів поза межами складського приміщення позивачем не заперечується та додатково підтверджується відеозаписом перевірки, дослідженого в ході судового розгляду справи та з якого вбачається, що металевий контейнер для зберігання відходів, зокрема відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті зберігаються поза межами складського приміщення, під навісом, який не можна вважати складським приміщенням яке захищає відходи від дії атмосферних опадів.

Вказане суперечить приписам пункту 4.3. Спеціального паспорта на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті (у т.ч. відпрацьовані люмінесцентні лампи та прилади, що містять ртуть), який затверджений директором ТОВ «Ківач», яким обумовлено, що відходи зберігаються в виробничих приміщеннях об`єкта поводження з відходами, що захищають від дії атмосферних опадів, на бетонованій підлозі. Відходи зберігаються в ящиках та розташовані на стелажах.

Згідно з матеріалами Оцінки впливів на навколишнє середовище, затверджених 10.03.2017 директором ТОВ «Ківач» ОСОБА_1 , виробництво знешкодження ртутних ламп призначене для знешкодження відпрацьованих люмінесцентних ламп та інших приладів, що містять ртуть. На території підприємства обладнане спеціальне приміщення, розташоване у будівлі будинку.

Відповідно до акта про знешкодження відходів від 25.11.2021 оформлено за підписом директора ТОВ «Ківач» та двох працівників, представники Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківач» склали акт згідно ліцензії на операції у сфері поводження з небезпечними відходами Серія АЕ № 460726 від 31.03.2015 про те, що ними отримано від замовників відпрацьовані люмінесцентні лампи на подальше знешкодження. Була проведена демеркуризація: відпрацьовані люмінесцентні лампи, світильники у кількості 1361 шт.

Згідно із відомостями акту списання товарів № 68 від 25.11.2021 оформленого комісією ТОВ «Ківач» зі складу позивача було списано товар лампи у кількості 1361 шт.

Варто зазначити, що з досліджених матеріалів справи було встановлено, що відходи, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті ( у т.ч. відпрацьовані люмінесцентні лампи та прилади, що містять ртуть) були відсутні на об`єкті ТОВ «Ківач», однак, незважаючи на відсутність відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті, місце для їх зберігання не відповідає вимогам Ліцензійних умов та зазначеному Спеціальному паспорту, що також підтверджується відозаписом, який було оглянуто судом.

Згідно з частиною першою статті 9 Закону 222-VІІІ ліцензіат зобов`язаний виконувати вимоги ліцензійних умов відповідного виду господарської діяльності.

З матеріалів справи вбачається, що порушення, зафіксоване в розпорядженні № 23/20 від 15.12.2020 при проведенні перевірки ТОВ «Ківач», а саме в частині порушення: пункту 11 Ліцензійних умов повторюються та частково відповідають порушенням зафіксованим в актах позапланової перевірки № 36/20 від 08.12.2020 та № 122/21 від 03.12.2021, що підтверджується матеріалами даної адміністративної справи.

Враховуючи вищевикладене, проаналізувавши порушення зафіксовані в актах № 36/20 від 08.12.2020, № 122/21 від 03.12.2021, суд дійшов висновку що порушення встановлені в акті № 36/20 від 08.12.2020, № 122/21 від 03.12.2021, зокрема пункту 16 Ліцензійних умов є повторними в розумінні пункту 6 частини 12 статті 16 Закону № 222-VIII.

Частиною 1 статті 16 Закону 222-VIII встановлено, що анулюванням ліцензії є позбавлення ліцензіата права на провадження виду господарської.

Як вбачається з матеріалів справи, та не заперечується сторонами, за результатами проведеної перевірки відповідачем складено акт позапланової перевірки додержання позивачем ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами від 03.12.2021 року №122/21 та акт № 122/21-1.

У вказаному акті зазначено, що даний акт є актом про виявлення повторності порушення ліцензіатом ліцензійних умов.

Вимоги передбачені частиною 6статті 19 зазначеного Закону визначають, що акт перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов складається в останній день проведення перевірки. В акті відображаються питання, що перевірялися, та встановлений стан додержання ліцензіатом ліцензійних умов.

У разі встановлення під час перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов підстав для складання актів, що є підставами для анулювання ліцензії, такі акти складаються як окремі документи в останній день проведення перевірки.

Отже, прямою нормою Закону передбачено складання акту про виявлення недостовірності даних у документах, що подавалися суб`єктом господарювання для отримання ліцензії.

Враховуючи, що акт про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечним відходами від 03.12.2021 № 122/21-1 складений за результатами складання акта за результатами проведення заходу контролю, суд дійшов висновку, що посадові особи відповідача діяли в межах законодавства.

Стосовно доводів позивача щодо інших порушень Ліцензійних умов, які встановлені перевіркою та зафіксовані в акті перевірки від 03.12.2021 № 122/21 суд зазначає, що встановлення вказаних порушень не стосується оскаржуваного наказу, оскільки підставою для прийняття спірного наказу були обставини повторного порушення позивачем Ліцензійних умов ТОВ «Ківач».

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами ч. ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Перевіряючи обґрунтованість та законність дій та рішення суб`єкта владних повноважень, суд враховує наведене нормативне регулювання та вимоги частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Системний аналіз наведених правових норм при застосуванні до правовідносин, що є предметом судового дослідження, вказує на те, що відповідач - Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, при прийнятті наказу від 08.12.2021 № 807 «Про анулювання ліцензії ТОВ «Ківач», діяв обґрунтовано, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Натомість, позивачем не надано суду достатніх та беззаперечних доказів в підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги.

Враховуючи вищевикладене, системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Панова Г. В.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 02 лютого 2023 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.01.2023
Оприлюднено06.02.2023
Номер документу108747569
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —320/2527/22

Постанова від 27.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 19.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Рішення від 19.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Постанова від 11.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні