Постанова
від 27.09.2023 по справі 320/2527/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/2527/22 Суддя (судді) першої інстанції: Панова Г. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 вересня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача: Кузьмишиної О.М.,

суддів: Вівдиченко Т.Р., Епель О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківач» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 січня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківач» до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України про визнання протиправним та скасування наказу,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Ківач» звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 08.12.2021 № 807 про анулювання ліцензії ТОВ «Ківач».

Позивач не погоджується з правовою кваліфікацією уповноважених осіб дій з розміщення відпрацьованих люмінесцентних ламп під час перевірки у грудні 2021 року, оскільки на момент проведення планового заходу державного нагляду, як стверджує позивач, Товариство не здійснювало приймання та зберігання відпрацьованих люмінесцентних ламп, що підтверджується актом про знешкодження відходів від 25.11.2021, актом списання товарів № 68 тієї ж дати. Відносно встановленого порушення щодо розміщення небезпечних (клінічних) відходів поза межами складського приміщення, передбаченого для їх зберігання, то позивач повідомляв Міндовкілля, що на момент проведення планового заходу державного нагляду отримані небезпечні (клінічна та подібні їм) відходи не були розміщені в межах складу у зв`язку з фактичним проведенням процесу їх переміщення після розвантаження у відведений нормований час, оскільки лише 03.12.2021 отримані підприємством ТОВ "Ківач" з метою їх подальшого знешкодження, що підтверджується товарно-транспортною накладною від 03.12.2021.

Позивач заперечує й інші порушення, встановлені перевіркою та зафіксовані в акті перевірки від 08.12.2020, зазначивши, що на момент прийняття оскаржуваного наказу про анулювання ліцензії жодного порушення Ліцензійних умов, у тому числі повторного, не допускалося, а деякі неточності та розбіжності, які намагалися встановити працівники органу контролю, пояснені з наданням відповідних підтверджуючих документів.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 19 січня 2023 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ТОВ «Ківач» подано апеляційну скаргу, у якій зазначається, що судом допущено неповне з`ясування обставин справи, що потягло прийняття необґрунтованого рішення, а окрім того допущено порушення норм процесуального права, оскільки не надано оцінки усім наявним у справі та фактичним доказам.

Зокрема, апелянт наполягає на тому, що жодних змін до організації розташування небезпечних відходів, схеми розташування будівель та споруд у місці провадження господарської діяльності не вносилося, а різна оцінка контролюючого органу однієї і тієї ж обставини свідчить про хибність встановлених фактів. Зазначає, що відходи І-ІІ класів небезпеки дозволяється зберігати на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) у відокремлених приміщеннях, звертає увагу, що в матеріалах справи містяться відеозаписи, які свідчать, що порожні металеві контейнери, призначені для зберігання відпрацьованих люмінесцентних ламп, знаходяться у відокремленому приміщенні, захищеному від атмосферних опадів, на бетонованій підлозі у ящиках, розташованих на стелажах.

У підсумку апелянт зауважує, що жодного порушення у поводженні з відпрацьованими люмінесцентними лампами не допускав ані у 2020, ані у 2021 роках.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 серпня 2023 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківач», призначено справу до апеляційного розгляду у відкритому судовому засіданні.

Від Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу.

В судове засідання 27.09.2023 представники сторін не з`явилися, про розгляд справи повідомлені належним чином, причини неявки суду невідомі, у зв`язку з чим колегія суддів вважала можливим продовжувати розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, представників позивача та відповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції слід залишити без змін з наступних підстав.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ «Ківач» зареєстровано як юридична особа, що підтверджується відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Видами господарської діяльності позивача відповідно до КВЕД є зокрема, 38.11. Збирання безпечних відходів; 38.12. Збирання небезпечних відходів; 38.22. Оброблення та видалення небезпечних відходів; 38.32. Відновлення відсортованих відходів; 39.00. Інша діяльність щодо поводження з відходами. Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.03.2015 №96 ТОВ «Ківач» видано ліцензію на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження) серії АЕ №460726, від 31.03.2015, якою наділено правом поводження збирання, зберігання, оброблення, знешкодження) з наступними небезпечними відходами: 1. Відпрацьовані нафтопродукти, не придатні для використання за призначенням (у тому числі відпрацьовані моторні, індустріальні масла та їх суміші). Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 26.11.2020 № 312 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами на 2021 рік, у переліку якого зазначено найменування суб`єктів господарювання, які підлягають перевірці, зокрема ТОВ «Ківач» код ЄДРПОУ 37402095. На виконання наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 04.12.2020 №337 «Про утворення комісії з проведення позапланової перевірки та проведення позапланової перевірки ТОВ «Ківач» Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України з 07.12.2020 по 08.12.2020 проведено позапланову перевірку ТОВ «Ківач».

Міністерством екології та природних ресурсів України 08.12.2020 оформлено акт №36/20 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами ТОВ «Ківач» за місцем провадження діяльності: 07100, Київська область м. Славутич, вул. Індустріальна, буд.1.

Актом № 36/20 від 08.12.2020 встановлено порушення ТОВ «Ківач» ліцензійних умов, а саме: абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року № 446, зокрема ліцензіатом розміщено небезпечні клінічні і подібні їм відходи, за межами складського приміщення, 5.12.2020 прийнято розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов від 15.12.2020 №23/20 за результатами проведення позапланової перевірки додержання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності ТОВ «Ківач» згідно з актом перевірки від 08.12.2020 № 36/20, яким ТОВ «Ківач» у термін до 14.01.2021 зобов`язано усунути виявлені порушення Ліцензійних умов та подати у письмовій формі до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України інформацію про їх усунення, попереджено, що у разі невиконання цього розпорядження дію ліцензії буде зупинено.

ТОВ «Ківач» 09.12.2020 направлено вих. листом від 09.12.2020 № 39/12-20 на адресу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України Міндовкілля інформаційний лист про усунення ліцензійних умов, в якому повідомлено, що порушення, виявлене за результатами проведення позапланової перевірки, ТОВ «Ківач» усунено повністю, на підтвердження чого надано матеріали фото фіксації.

З метою перевірки виконання суб`єктом господарювання розпорядження №36/20 від 25.11.2020 про усунення порушень Ліцензійних умов, 25.11.2021 видано наказ №777 «Про утворення комісії з проведення позапланової перевірки та проведення позапланової перевірки ТОВ «Ківач», на підставі якого видано посвідчення (направлення) від 26.11.2021 № 122/21 та з 29.11.2021 по 03.12.2021 проведено позапланову перевірку ТОВ «Ківач».

Надалі Міністерством 03.12.2021 оформлено акт №122/21, яким встановлено ряд порушень ліцензійних умов, а саме: абз. 11 пункту 11 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року №446; абз. 1, п. 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року №446; абз. 10 п.16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року №446; ч.3 ст. 21 Закону України від 14.10.1992 № 2694-ХІІ, додаток 6 до Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13.07.2016 № 446.

Відповідно до графи пояснення, зауваження або заперечення щодо проведення заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки заповненої присутнім під час перевірки директором ТОВ «Ківач», останній до перевірки зауважень не мав, виявленими порушеннями погодився, зобов`язався їх в короткий термін усунути.

Міністерством 03.12.2021 оформлено акт № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, згідно з яким Комісія Міндовкілля здійснила виїзд за фактичною адресою провадження господарської діяльності ТОВ «Ківач»: вул. Індустріальна, буд. 1, м. Славутич, Київська обл., вручено директору товариства Плаксенко І.А.: наказ Міндовкілля від 26.11.2020 № 312 «Про затвердження річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами на 2021 рік» наказ Міндовкілля від 25.11.2021 № 771 «Про утворення Комісії з проведення планової перевірки та проведення планової перевірки ТОВ «Ківач»; посвідчення (направлення) від 26.11.2021 №122/ 21 на проведення перевірки, письмову вимогу та перелік питань щодо проведення планового заходу державного нагляду (контролю), оглянуто орендовані ТОВ «Ківач» виробничі площі (приміщення) та матеріально-технічну базу (далі - МТБ) необхідні для провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Під час планової перевірки Комісією Міндовкілля встановлено, що ліцензіатом ТОВ «Ківач» допущено порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України 13.07.2016 № 446 (надалі - Ліцензійні умови), а саме:

- ліцензіат провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами виключно в межах місць провадження господарської діяльності згідно з отриманою ліцензією відповідно до вимог Ліцензійних умов у межах місць провадження господарської діяльності, які належать ТОВ ВК «Полігран» та використовуються ліцензіатом на підставі договору оренди від 01.11.2021, проте предмет цього договору оренди не відповідає відомостям зазначених у відомості про наявність власних або орендованих виробничих площ (приміщень). Зокрема, на складському приміщені відсутні ідентифікуючі ознаки (інвентарний номер 45) при цьому площа приміщення не співпадає з заявленою. Аналогічно з земельною ділянкою (інвентарний №17) у наданому договорі відсутній предмет оренди - земельна ділянка площею 7407,5 кв.м.

- ліцензіат провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами виключно з використанням засобів їх провадження, що зазначені у відомостях про них, які подані органу ліцензування згідно з вимогами Ліцензійних умов.

- ліцензіат провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами виключно з використанням засобів їх провадження, які зазначенні у відомості ліцензіата за формою додатку 2, проте заявлений насос NDP158U-10 (інвентарний № 261) відсутній у наданому договорі оренди обладнання від 01.02.2018. Замість заявленого у відомості насоса у договорі зазначено лише насос діафрагменний повітряний NDP-15 BPH-Z-T-1.

- ліцензіатом розміщено небезпечні (клінічні) відходи поза межами складського приміщення, передбаченого для їх зберігання. Небезпечні відходи (відпрацьовані люмінесцентні лампи) усупереч вимог спеціального паспорту місць зберігання, зберігаються під навісом на виробничому майданчику без відповідного захисту на дільниці для знешкодження відпрацьованих ламп.

- відходи III класів небезпеки зберігаються на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) не у відокремлених приміщеннях. Відходи, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті (відпрацьовані люмінесцентні лампи і т.і.) зберігаються на ділянці для знешкодження відпрацьованих люмінесцентних ртутних ламп під навісом у металевому контейнері (без забезпечення окремим приміщенням).

- ліцензіатом надано дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) частини машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Надано лише дозвіл на експлуатацію теплогенератора модульного ТМ-Т-3000 «OVK-KZOT» - t-3000+0, на решту обладнання дозвіл відсутній.

Наведенні порушення зафіксовані актом складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов - провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами № 122/21 від 03.12.2021.

Також у вказаному акті № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами зазначено про те, що відповідно до пункту 6 частини 12 статті 16 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» підставою для прийняття органом ліцензування рішення про анулювання ліцензії повністю або частково є: акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов. Повторним порушенням ліцензіатом ліцензійних умов вважається вчинення таким ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення однієї або більше вимог ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження. Зазначено, що враховуючи що за результатами попередньої позапланової перевірки видавалось розпорядження № 23/20 від 15.12.2020 про усунення ТОВ «Ківач» порушень ліцензійних вимог, зокрема, абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов про усунення яких ліцензіат повідомив Міндовкілля своїм листом від 14.12.2020, проте під час вже планової перевірки проведеної по завершенню майже одинадцяти місяців 2021 року, результати якої зафіксовані актом від 03.12.2021 № 122/21, встановлено нове порушення тих самих пунктів Ліцензійних умов, щодо яких видавалось розпорядження № 23/20 від 15.12.2020.

На підставі акта від 03.12.2021 №122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України видано наказ від 08.12.2021 №807 «Про анулювання ліцензії ТОВ «Ківач», анульовано ліцензію на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами ТОВ «Ківач» (ідентифікаційний код 37402095), видану на підставі наказу Мінприпроди від 03.12.2013 № 496.

Відповідно до витягу з Розпорядження Державної регуляторної служби України від 22.12.2021 № 82 «Про розгляд скарги» зобов`язано повідомити ТОВ «Ківач» і Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України про прийняття Експертно-апеляційною радою з питань ліцензування рішення від 16.12.2021 №1.2, яким залишено скаргу ТОВ «Ківач» від 10.12.2021 № 96/12-21 без задоволення (відхилено).

Такі обставини зумовили звернення позивача до суду з адміністративним позовом.

Колегія суддів, переглядаючи рішення суду першої інстанції від 19 січня 2023 року зазначає наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до статті 11 Закону № 877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний, зокрема, виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, надавати документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону.

Положеннями частини четвертої статті 2 Закону України № 877-V встановлено, що контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов здійснюється органами ліцензування у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222- VIII (далі по тексту - Закон № 222-VIII) регулює суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначає виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлює уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальності за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності.

Відповідно до вимог частини першої статті 19 Закону № 222-VIII державний нагляд за додержанням органами ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування здійснює спеціально уповноважений орган з питань ліцензування шляхом проведення планових та позапланових перевірок у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Спеціально уповноважений орган з питань ліцензування може проводити позапланові перевірки додержання органами ліцензування вимог законодавства у сфері ліцензування.

Для проведення перевірки органом ліцензування створюється комісія, до складу якої можуть входити виключно працівники такого органу та працівники його територіальних органів.

Позапланові перевірки додержання ліцензіатами ліцензійних умов проводяться на підставах, зокрема 3) розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, виданого за результатами проведення заходу державного нагляду (контролю), - з метою перевірки його виконання.

Акт перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних умов складається в останній день проведення перевірки.

В акті відображаються питання, що перевірялися, та встановлений стан додержання ліцензіатом ліцензійних умов.

Розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов видається органом ліцензування протягом п`яти робочих днів з останнього дня проведення перевірки у разі виявлення за результатами її проведення порушень ліцензіатом ліцензійних умов.

У разі складення за результатом проведення перевірки акта, що є підставою для зупинення дії ліцензії повністю або частково, розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов не видається.

Ліцензіат, який одержав розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, зобов`язаний в установлений у розпорядженні строк усунути зазначені порушення та подати до органу ліцензування інформацію про виконання вимог такого розпорядження.

Порядок зупинення, відновлення дії ліцензії та анулювання ліцензії регламентовано положеннями статті 16 Закону № 222-VIII.

Частиною дванадцятою статті 16 Закону № 222-VIII визначено підстави для прийняття органом ліцензування рішення про анулювання ліцензії повністю або частково.

Анулювання ліцензії може бути застосовано як санкція до ліцензіатів відповідно до Законів України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про санкції".

У цій справі підставою для прийняття оскаржуваного наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 08.12.2021 № 807 про анулювання ліцензії ТОВ «Ківач» зазначено акт від 03.12.2021 № 122/21-21 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

В акті № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами зазначено про те, що відповідно до пункту 6 частини дванадцятої статті 16 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» підставою для прийняття органом ліцензування рішення про анулювання ліцензії повністю або частково є: акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов. Повторним порушенням ліцензіатом ліцензійних умов вважається вчинення таким ліцензіатом протягом року з дня видання органом ліцензування розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення однієї або більше вимог ліцензійних умов, щодо яких видавалося таке розпорядження.

З матеріалів справи вбачається, що за результатами проведеної позапланової перевірки ТОВ «Ківач» відповідачем складено акт від 08.12.2020 акт № 36/20 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами ТОВ «Ківач» (код ЄДРПОУ 37402095) за місцем провадження діяльності: 07100, Київська область м. Славутич, вул. Індустріальна, буд.1, у якому відображено порушення ТОВ «Ківач» ліцензійних умов, а саме: абзацу першого пункту 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13 липня 2016 року № 446, зокрема ліцензіатом розміщено небезпечні відходи, а саме: клінічні і подібні їм відходи, за межами складського приміщення.

Також, за результатами проведеної позапланової перевірки ТОВ «Ківач» відповідачем оформлено акт № 122/21-1 про повторне порушення ТОВ «Ківач» Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Відповідно до відомостей вказаного акту від 03.12.2021 № 122/21-129.11.2021, встановлено, що ліцензіатом ТОВ «Ківач» допущено порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження небезпечними відходами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України 13.07.2016 № 446.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 446 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами» затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами (далі по тексту Ліцензійні умови), які встановлюють вичерпний перелік документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами (далі - ліцензія), а також визначають вичерпний перелік організаційних, кадрових, технологічних вимог, обов`язкових для виконання під час провадження зазначеної діяльності.

Приписами пунктів 13-15 Ліцензійних умов визначено, що суб`єкти господарювання для здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами повинні мати матеріально-технічну базу (разом з документами, що дають можливість її ідентифікувати), власні або орендовані виробничі площі, приміщення, у тому числі схему розташування спеціально відведених, відповідно обладнаних місць (майданчики, складські приміщення) та споруд, обладнання, устаткування для оброблення, знешкодження, захоронення, утилізації небезпечних відходів, а також окреме приміщення для розміщення персоналу, що обслуговує зазначені об`єкти. Матеріально-технічна база на праві власності або відповідно до договору оренди використовується лише одним суб`єктом господарювання, що провадить господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами.

Місця зберігання (майданчики та складські приміщення), виробничі приміщення мають забезпечувати запобігання забрудненню відходами навколишнього природного середовища.

На кожне місце чи об`єкт зберігання відходів у визначеному законодавством порядку складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місця чи об`єкта зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів (у разі одночасної оренди двома і більше суб`єктами, що провадять господарську діяльність з поводження з небезпечними відходами, складських приміщень, майданчиків тощо обов`язковою умовою є зазначення власника відходів та місць їх розташування).

Відповідно до пункту 16 Ліцензійних умов розміщувати небезпечні відходи дозволено лише у спеціально обладнаному місці чи об`єкті. Проводити інші види діяльності, не пов`язані з небезпечними відходами на території, відведеній для їх розміщення, заборонено.

Промислові майданчики для тимчасового зберігання відходів повинні бути покриті неруйнівним та непроникним для небезпечних відходів матеріалом з автономним зливовідводом. При цьому попадання поверхневого стоку з майданчиків у загальний зливовідвід не допускається. Необхідно передбачити ефективний захист відходів від дії атмосферних опадів та вітру.

Відходи I - II класів небезпеки дозволяється зберігати на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) у відокремлених приміщеннях.

Відповідно до обставин справи, на підставі договору оренди нежитлових приміщень від 01.11.2021 укладеного між ТОВ «ВКФ «Полігран» та ТОВ «Ківач», ТОВ «Ківач» прийняло в строкове платне володіння та користування об`єкт «Дільниця зі знешкодження промислових та побутових відходів», розташований за адресою: Київська область, м. Славутич (с. Лісне), вул. Індустріальна, 1, що складається з: тимчасова господарча споруда «Склад для зберігання небезпечних відходів» розташована за адресою: Київська область, м. Славутич, (с. Лісне), вул. Індустріальна, 1, площею 198,5 кв.м.; тимчасова господарча споруда «Споруда для знищення небезпечних відходів» розташована за адресою: Київська область, м. Славутич, (с. Лісне), вул. Індустріальна, 1, площею 112,4 кв.м; відкритий майданчик для знешкодження ламп, відкритий майданчик для знешкодження полімерних відходів, відкритий майданчик для зберігання сировини, відкритий майданчик знешкодження відходів кислот, відкритий майданчик для розміщення техобладнання спалювання рідких горючих відходів, розташовані за адресою: Київська область, м. Славутич, (с. Лісне), вул. Індустріальна, 1 загальною площею 1153,6 кв.м. Строк дії договору встановлено у період з 01.11.2021 по 30.09.2024 року.

02.11.2021 ТОВ «ВКФ «Полігран» та ТОВ «Ківач» підписано додаткову угоду до договору оренди нежитлових приміщень та акт прийому-передачі в оренду приміщень та об`єктів від 01.11.2021, яким підтверджено отримання орендарем ТОВ «Ківач» в належному стані об`єкта приміщень.

Після виявлення порушень ліцензійних умов ТОВ «Ківач» та під час перевірки з 29.11.2021 року по 03 грудня 2021, у порівнянні їх з порушеннями, які були виявлені під час попередньої перевірки з 07.12.2020 по 08.12.2020, за результатами якого видано розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов від 15.12.2020 року № 23/20, встановлено повторне порушення ліцензіатом абзаців першого, десятого пункту 16 Ліцензійних умов.

Під час перевірки встановлено, що відходи, що виникають у результаті медичного огляду, ветеринарної чи подібної практики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконанні дослідницьких робіт, зберігаються поза межами складського приміщення.

Як зазначає суд першої інстанції, під час розгляду справи досліджено в якості доказу відеозапис, здійснений в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження небезпечним відходами з якого вбачається, що клінічні відходи зберігаються поза межами складського приміщення на піддоні під дією атмосферних опадів, що суперечить приписам пункту 4.3. Спеціального паспорта на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів клінічні та подібні відходи, а саме: відходів, що виникають у результаті медичного догляду, ветеринарної чи подібної практики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконанні дослідницьких робіт, затверджений директором ТОВ «Ківач», яким обумовлено, що відходи зберігаються в виробничих приміщеннях об`єкта поводження з відходами, що захищають від дії атмосферних опадів, на бетонованій підлозі.

Згідно з матеріалами Оцінки впливів на навколишнє середовище діяльність ТОВ «Ківач» по збиранню, зберіганню, обробленню, знешкодженню небезпечних відходів на території складського комплексу за адресою: Україна, Київська область, м. Славутич, с. Лісне, вул.. Індустріальна, 1, затверджених 10.03.2017 директором ТОВ «Ківач» Плаксенком І.А., клінічні та подібні їм відходи будуть надходити на проммайданчик переважно автомобільним транспортом та вивантажуватись в існуючий критий склад на території приміщення, площею 50 м2.

Проте, матеріалами справи та іншими доказами доведено, що клінічні відходи зберігалися Товариством поза межами складського приміщення під дощем, чого не заперечує й сам позивач.

При цьому, не беруться до уваги посилання позивача на герметичність упаковки клінічних відходів, оскільки у пункті 4.3 Спеціального паспорту не обрано герметичну тару у переліку тари для зберігання

Щодо доводів позивача стосовно того, що на час проведення перевірки були відсутні небезпечні відходи - клінічні відходи, які були розміщені поза межами складського приміщення, судова колегія зазначає, що жодна з Ліцензійних умов не містить зазначення шкоди, як обов`язкової умови для кваліфікації порушення вимог, тому порушення Ліцензійних умов містять формальний склад, оскільки об`єктивна сторона не передбачає настання шкідливих наслідків, зокрема, потрапляння відходів у навколишнє середовище.

Обставини повторності порушень підтверджує сам позивач, зазначаючи, що письмовим листом поінформував Міністерство про усунення повторно виявлених порушень та причини їх виникнення, пов`язаних із отриманням 29.11.2021 року небезпечних (клінічних та подібних їм) відходів, з метою подальшого оброблення та знешкодження.

Також, за фактом виникнення порушення проведено внутрішнє службове розслідування, за результатами якого службовим особам та працівникам ТОВ «Ківач» оголошено догану та протягом 2 (двох) днів вжито всіх заходів з усунення порушення ліцензіатом вимог законодавства, пов`язаних із розміщенням в межах складського приміщення отриманих 29.11.2021 року небезпечних (клінічних та подібних їм) відходів.

Позивач додав, що станом на 06.12.2021 року просить врахувати усунення порушення абзацу першого, пункту 16 Ліцензійних умов, затверджених ПКМУ від 13.07.2016 № 446.

При цьому, відходи отримані позивачем 03.12.2021, оскільки відповідно до акту від 03.12.2021 № №122/21-1 та відеозапису перевірки комісія прибула за місцем провадження господарської діяльності ТОВ «Ківач» та проводила огляд і відеозйомку в перший день перевірки - 29.11.2021.

Окрім цього, розміщення металевих контейнерів поза межами складського приміщення позивачем не заперечується та додатково підтверджується відеозаписом перевірки, з якого вбачається, що металевий контейнер для зберігання відходів, зокрема відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті зберігаються поза межами складського приміщення, під навісом, який не можна вважати складським приміщенням яке захищає відходи від дії атмосферних опадів.

Відповідно до акту про знешкодження відходів від 25.11.2021, оформленого за підписом директора ТОВ «Ківач» та двох працівників, представники Товариства склали акт згідно ліцензії на операції у сфері поводження з небезпечними відходами серії АЕ № 460726 від 31.03.2015 про те, що ними отримано від замовників відпрацьовані люмінесцентні лампи на подальше знешкодження, проведена демеркуризація: відпрацьовані люмінесцентні лампи, світильники у кількості 1361 шт.

Згідно із відомостями акту списання товарів № 68 від 25.11.2021 зі складу позивача списано товар лампи у кількості 1361 шт.

Відходи, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті ( у т.ч. відпрацьовані люмінесцентні лампи та прилади, що містять ртуть), дійсно були відсутні на об`єкті ТОВ «Ківач», однак, незважаючи на відсутність відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті, місце для їх зберігання не відповідають вимогам Ліцензійних умов та зазначеному Спеціальному паспорту.

Колегія суддів зауважує, що абзац перший пункту 16 Ліцензійних умов містить загальну вимогу щодо розміщення небезпечних відходів. Відходи І-ІІ класів небезпеки дозволяється зберігати на промислових майданчиках (в межах території суб`єкта господарювання) у відокремлених приміщеннях.

Водночас, відеозапис перевірки вказує на те, що місце для зберігання люмінесцентних ламп не може вважатися відокремленим приміщенням, оскільки не є частиною внутрішньої будівлі, не має окремого входу з будівлі та стін.

Відтак, незважаючи на відсутність відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті, місце для їх зберігання не відповідає вимогам Ліцензійних умов та Спеціальному паспорту.

Згідно з частиною першою статті 9 Закону 222-VІІІ ліцензіат зобов`язаний виконувати вимоги ліцензійних умов відповідного виду господарської діяльності.

Порушення зафіксовані в актах № 36/20 від 08.12.2020, № 122/21 від 03.12.2021, судова колегія вважає повторними в розумінні пункту 6 частини дванадцятої статті 16 Закону №222-VIII.

Колегія суддів зауважує також, що доводи апеляційної скарги не спростовують обставин наявності підстав для винесення оскаржуваного рішення.

Отже, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, судом першої інстанції при розгляді справи правильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, та дотримано норм процесуального права.

Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки суд залишає рішення суду першої інстанції без змін, підстави для перерозподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 243, 244, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківач» залишити без задоволення. Рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 січня 2023 року у справі №320/2527/22 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у строки та з підстав, визначених пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя - доповідач О.М. Кузьмишина

Судді Т.Р. Вівдиченко

О.В. Епель

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2023
Оприлюднено29.09.2023
Номер документу113766879
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —320/2527/22

Постанова від 27.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 19.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Рішення від 19.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Постанова від 11.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні