Рішення
від 30.01.2023 по справі 320/17174/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 січня 2023 року № 320/17174/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., при секретарі судового засідання Ставничому Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження у м. Києві адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Громадсько-політична газета "Життя і слово" до Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області про визнання протиправним та скасування,

встановив:

ТОВ «Громадсько політична газета «Життя і слово» звернулось до суду з позовом до Виконавчого комітету Васильківської міської ради в якому просило визнання протиправним та скасувати рішення Відповідача №428 від 16.09.2021 року «Про внесення до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 року № 04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання».

28.09.2022 представником позивача подано заяву про зміну предмету позову, в якій він зазначив, що предметом позову є вимоги до суду:

- визнати протиправним та скасувати рішення Відповідача №428 від 16.09.2021 року Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 року № 04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання в частині внесення змін в пункт 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання»;

- визнати протиправним дії посадових осіб Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області щодо перешкоджання журналістській діяльності головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю Громадсько-політична газета Життя і слово (головного редактора ОСОБА_1 , журналіста ОСОБА_2 , журналіста ОСОБА_3 ) під час проведення наради (закритої наради), яку проводив Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області 20 вересня 2021 року в Міському будинку культури за адресою: м. Васильків, вул. Володимирська, 2 у приміщенні, в якому проводить засідання Васильківська міська рада та зобов`язати Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності головної редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю Громадсько політична газета Життя і слово.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 28.12.2021 відкрито провадження по даній справі та визначено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.07.2022 вирішено подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.

Під час розгляду справи судом встановлено, що рішення Виконавчого комітету Васильківської міської ради №428 від 16.09.2021 року «Про внесення до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 року № 04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання» є нормативно-правовим актом у зв`язку з чим ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.09.2022 вирішено перейти до розгляду адміністративної справи №320/17174/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Громадсько-політична газета "Життя і слово" до Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області №428 від 16.09.2021 "Про внесення до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 №04 "Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VII скликання" за правилами загального позовного провадження, а також зобов`язано Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області опублікувати оголошення про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений.

20.09.2022 у громадсько-політичній газеті «Моя Васильківщина» оприлюднено оголошення про те, що 12 вересня 2022 року Київський окружний адміністративний суд ухвалив перейти до розгляду адміністративної справи №320/17174/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Громадсько-політична газета "Життя і слово" до Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області №428 від 16.09.2021 "Про внесення до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 №04 "Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VII скликання". Підготовче судове засідання, призначено на 28.09.2022 о 11.00, відбуватиметеся у приміщенні Київського окружного адміністративного суду (адреса м.Київ, бульвар Лесі Українки 26, 2-підїзд, 10-й поверх).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.11.2022 закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до розгляду по суті.

В обґрунтування свої вимог позивач вказує, що він, відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України «Про друковані засоби масової інформації» від 16.11.1992 №2782-XII (далі Закон №2782-XII), є засновником друкованого засобу масової інформації «Громадсько-політична газета «Життя і Слово».

Вказує, що відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону №2782-XII, свобода слова і вільне вираження у друкованій формі своїх поглядів і переконань гарантуються Конституцією України і відповідно до цього Закону означають право кожного вільно і незалежно шукати, одержувати, фіксувати, зберігати, використовувати та поширювати будь-яку інформацію за допомогою друкованих засобів масової інформації, крім випадків, визначених законом, коли обмеження цього права необхідно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Зазначає, що 16.09.2021 відповідачем прийнято рішення №428 від 16.09.2021 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 року № 04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання» (далі Оскаржуване рішення).

Пояснює, що Оскаржуваним рішенням внесенні зміни до п. 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання (далі - Регламент), які в свою чергу посадові особи відповідача використовують для обмеження доступу журналістів та головного редактора друкованого засобу масової інформації (далі - ЗМІ) Політичної газети «Життя і Слово» посилаючись на положення п.п. 7.1. п. 7 Регламенту якими встановлено проведення закритих нара у міського голови.

Зазначає, що відповідно до п.п. 7.1. п. 7 Регламенту (у новій редакції), закриті наради у міського голови проводяться:

-із першим заступником, секретарем ради, заступниками міського голови, керуючим справами виконавчого комітету кожного робочого дня о 10.00 год;

-із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради та з керівниками комунальних підприємств щотижнево, в понеділок о 9.00 год.;

-із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради, керівниками підприємств, установ, територіальних органів виконавчих органів влади щомісячно у третій понеділок о 9.00 год.

Пункт 7 Регламенту передбачає порядок підготовки і проведення нарад (закритих нарад) семінарів та інших заходів у виконавчому комітеті. У відповідності до п.п. 7.1. п. 7 Регламенту наради (закриті наради) семінари та інші заходи у виконавчому комітеті проводяться відповідно до планів роботи виконавчих органів міської ради або за вказівкою визначеного кола посадових осіб Відповідача і лише з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету.

Вказує, що аналізуючи п.п. 7.1., 7.2, 7.3 п. 7 Регламенту, можливо встановити, що наради (закриті наради) семінари та інші заходи у виконавчому комітеті проводяться з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету, тобто розглядаються питання діяльності виконавчих органів ради, комунальних підприємств, керуючого справами виконавчого комітету, підприємств, установ, територіальних органів виконавчих органів влади, аналіз та пропозиції щодо покращення стану справ, і в разі необхідності проекти доручення міського голови.

Зазначає, що Регламент не містить не тільки визначень понять кожного із заходів які проводяться Відповідачем у виконавчому комітеті проводяться, не містить місця проведення таких заходів, а також обмежень щодо присутності журналістів та головних редакторів друкованих ЗМІ. Тобто, п. 7 Регламенту не містить визначення наради та закритої наради у міського голови, умов проведення закритої наради у міського голови, не містить місця проведення наради та закритої наради у міського голови, а також не містить жодних обмежень щодо, присутності та допуску представників друкованих ЗМІ під час таких заходів, не містить жодних обмежень щодо збирання, творення, редагування, підготовки інформації про наради (закриті наради) семінари та інші заходи у виконавчому комітеті конкретно та діяльності Відповідача в цілому до друку та видання в друкованих засобів масової інформації з метою її поширення серед читачів.

Пояснює, що 20.09.2021, не зважаючи на професійний статусу головного редактора друкованого ЗМІ ОСОБА_1 та статусу журналіста ОСОБА_2 і ОСОБА_3 , а також на професійні права журналіста, конституційні права та свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань посадовими особами відповідача спільно з Васильківським міським головою ОСОБА_4 та Громадським формуванням з охорони громадського порядку і державного кордону "Спецпідрозділ муніципальна варта" Васильківської міської територіальної громади перешкоджали діяльності «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» під час збирання інформації про нараду у виконавчому комітеті Васильківської міської ради. Ці перешкоджання обґрунтовані Оскаржуваним рішенням, отже саме Оскаржуване рішення, на думку позивача, а не протиправна діяльність певних посадових осіб органів місцевого самоврядування порушує права Позивача.

У судових засіданнях представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити. Також 13.07.2022 подав заяву у якій просив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.

Відповідач Виконавчий комітет Васильківської міської ради проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні.

В обґрунтування своєї правової позиції вказує, що у зв`язку з обранням нового складу Васильківської міської ради VIII скликання, рішенням виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.12.2020 № 4 затверджено Регламент роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VIII скликання.

Вказує, що зміни та доповнення до Регламенту приймаються по мірі необхідності в разі зміни законодавства, внутрішньо-організаційних змін в роботі виконавчого комітету, необхідності удосконалення роботи тощо. Внесення змін та доповнень до Регламенту затверджується рішенням виконавчого комітету (п.1.11 Регламенту).

Пояснює, що у зв`язку зі змінами внутрішньо-організаційного характеру, які відбулися у 2021 році у структурі виконавчого комітету та необхідності удосконалення деяких напрямків роботи, було прийнято Оскаржуване рішення. Даним рішенням змінено в тексті Регламенту назву загального відділу апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради на нову назву «організаційно - загальний відділ апарату виконавчою комітету Васильківської міської ради», а також викладено в новій редакції п. 7 Регламенту «Порядок підготовки і проведення нарад (закритих нарад), семінарів та інших заходів у виконавчому комітеті».

Вказує, що зміни до п.7 Регламенту пов`язані насамперед з тим, що попередня редакція Регламенту не дозволяла міському голові проводити наради у закритому режимі в разі розгляду питань конфіденційного характеру. До цих питань відносяться питання захисту прав дітей, обговорення питань які містять персональні дані громадян. дозволу на розповсюдження яких надано не було та інше.

Зазначає, що Васильківська міська рада та її виконавчі органи здійснюють висвітлення діяльності на підставі Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органи» місцевого самоврядування в Україні». Офіційна інформація створена в процесі діяльності міської ради доводиться до відома населення в порядку, встановленому Конституцією України, Законами України "Про інформацію" та "Про доступ до публічної інформації",

Вказує, ст. 25 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 №2657-XII (далі Закон №2657-XII), встановлено, що журналіст має право безперешкодно відвідувати приміщення суб`єктів владних повноважень, відкриті заходи, які ними проводяться, та бути особисто прийнятим у розумні строки їх посадовими і службовими особами, крім випадків, визначених законодавством.

Вважає, що з огляду на вищевказану норму Закону, міський голова може проводити як закриті так і відкриті заходи на які запрошується визначене коло працівників виконавчих органів ради та інших осіб. Інформацію про такі заходи (перелік питань, надані доручення, прийняті рішення за результатами обговорення) засоби масової інформації отримують у встановленому порядку через інформаційно - технічний відділ виконавчого комітету. Крім того, інформація про такі заходи висвітлюється на офіційному сайті міської ради та на сторінці міської ради у мережі Фейсбук.

Зазначає, що ч.17 ст.46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) встановлено, що сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою. Навпаки, закон не встановлює обов`язкових вимог щодо гласності засідання виконавчого комітету ради. Так, відповідно до Регламенту виконавчого комітету Васильківської міської ради на засідання виконавчого комітету запрошуються депутати міської ради, керівники виконавчих органів міської ради та структурних підрозділів, організацій та установ міста, громадських організацій відповідно до внесених на розгляд питань.

Представник відповідача у судове засідання не прибув. До суду надіслав заяву в якій просив здійснювати розглядати справу без участі представника виконавчого комітету Васильківської міської ради. При вирішенні справи по суті відмовити позивачу в задоволенні позову повністю.

У запереченні щодо заяви про зміну предмету позову від 10.10.2022 відповідач зазначив, що Оскаржуване рішення є організаційно-розпорядчим актом, адже встановлює конкретні індивідуальні правові приписи, які породжують певні права та обов`язки лише щодо суб`єктів, яким такі індивідуально-правові акти адресовані, до яких позивач не належить, тому, положення статті 264 КАС України, не розповсюджується на спірні правовідносини. Зміст Оскаржуваного рішення врегульовує правовідносини, що виникають у роботі Васильківської міської ради, а саме, як під час засідань (як основної форми його роботи) так і під час проведення нарад (закритих нарад), семінарів та інших заходів у Виконавчому комітеті Васильківської міської ради.

Вважає, що Оскаржуване рішення прийняте у межах повноважень виконавчого комітету Васильківської міської ради, визначеним ст.40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та не належать до органу місцевого самоврядування, які встановлюють, змінюють або припиняють безпосередньо правовідносини для позивача, а тому не можуть порушувати його права та інтереси і не призводить до виникнення у останнього будь-яких прав та обов`язків.

Крім того представником позивача до суду було надано електронний доказ відеозапис від 20.09.2021, який міститься у файлі під назвою 10000000_561659515048332_5605720579885890573_n.mp4. Вказаний електронний доказ містить інформацію про обставини, які мали місце 20.09.2021 у приміщенні будинку культури за адресою м. Васильків, вул. Володимирська, 2. Вказаний відеозапис був зроблений журналістами газети «Життя і Слово».

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, оглянувши наданий представником позивача відеозапис суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.

Судом встановлено, що позивач відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону Закон №2782-XII є засновником друкованого засобу масової інформації "Громадсько-політичної газети «Життя і Слово", що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації серії КІ №1796 від 28.09.2020, а також відомостями з Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності.

Судом встановлено, що наказом директора ТОВ «Громадсько-політична газета «Життя і Слово» №8 від 11.06.2021 ОСОБА_1 прийняла на себе обов`язки головного редактора на безоплатній основі з 11.06.2021.

Головним редактором Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» 16.09.2021 (вих.№42) видано Редакційне завдання позаштатному оператору ОСОБА_5 та кореспонденту ОСОБА_2 яким доручено підготувати відеоматеріал з приводу проведення щотижневої наради з керівниками структурних підрозділів, старостами сіл Васильківської ОТГ. Матеріал потрібно надати редакції газети до 21.09.2021.

Як вбачається з матеріалів справи, в т.ч. з відеозапису який наданий представником позивача, 20.09.2021 приблизно о 09:00 відбувалась нарада у виконавчому комітеті нарада Васильківського міського голови в будинку культури за адресою м. Васильків, вул. Володимирська, 2 в якому проводить засідання Васильківська міська рада.

Однак, головного редактора Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» ОСОБА_1 , журналістів ОСОБА_2 і ОСОБА_3 посадовими особами відповідача спільно з Васильківським міським головою ОСОБА_4 та Громадським формуванням з охорони громадського порядку і державного кордону "Спецпідрозділ Муніципальна варта" Васильківської міської територіальної громади не було допущено на вказану нараду.

Недопуск на нараду представників «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» вищевказаними особами обґрунтовані Оскаржуваним рішенням, а саме тим, що проходить закрита нарада.

Вказані обставини підтверджується наданим представником позивача (носій якого долучено до матеріалів справи) електронним доказом відеозаписом від 20.09.2021, який міститься у файлі під назвою 10000000_561659515048332_5605720579885890573_n.mp4.

Позивач не допуск представників «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» на вказану нараду вважає протиправним перешкоджанням журналістській діяльності, а також відповідно вважає протиправним Оскаржуване рішення Відповідача.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Закон №280/97-ВР відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.2 ст.2 вказаного закону місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Стаття 5 вказаного закону зазначає, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Судом встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.12.2020 №4 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VIII скликання».

Пункт 19 частини 1 статті 4 КАС України визначає, що нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування;

Регламент роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради визначає організаційно-процедурні питання діяльності виконавчого комітету Ради, є нормативним актом, розробленим на основі чинного законодавства України, який визначає зокрема порядок організації діяльності виконавчого комітету та його структурних підрозділів, порядок підготовки і проведення засідань виконавчого комітету, порядок роботи зі зверненнями громадян, організацією прийому громадян міським головою та його заступниками, взаємодію виконавчого комітету та його структурних підрозділів з органами виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями, порядок висвітлення його діяльності та взаємодії із засобами масової інформації тощо.

Отже Регламент регулює не лише відносини пов`язані з внутрішньою організацією роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради, а також його відносини з членам громади міста Василькова, представниками ЗМІ, підприємствами, установами, організаціями та іншими суб`єктами, коло яких є невизначеним.

За таких обставин суд вважає, що Регламент роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради є нормативно-правовим актом, а твердження представників відповідача, що Регламент є лише організаційно-розпорядчим актом, який встановлює конкретні індивідуальні правові приписи, які породжують певні права та обов`язки лише щодо суб`єктів, яким такі індивідуально-правові акти адресовані, до яких позивач не належить є хибним.

Судом встановлено, що пункт 7 Регламенту у редакції рішення Виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.12.2020 №4 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VIII скликання» був викладений у наступній редакції.

7. «Порядок підготовки і проведення нарад (закритих нарад), семінарів та інших заходів у виконавчому комітеті

7.1. Наради, семінари та інші заходи у виконавчому комітеті проводяться відповідно до планів роботи виконавчих органів міської ради або за вказівкою міського голови, секретаря ради, першого заступника міського голови, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету.

Наради у міського голови проводяться:

-із першим заступником, секретарем ради, заступниками міського голови, керуючим справами виконавчого комітету - кожного робочого дня о 10.00 год.;

-із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради та з керівниками комунальних підприємств - щотижнево, в понеділок о 9.00 год.;

-із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради, керівниками підприємств, установ, територіальних органів виконавчої влади - щомісячно у третій понеділок о 9.00 год.

7.2. Порядок денний для розгляду на нарадах у міського голови складає організаційно-загальний відділ апарату виконавчого комітету, в якому визначає перелік посадових осіб, запрошених на нараду.

7.3. Керівник структурного підрозділу виконавчого комітету, який готує питання, не пізніше ніж за 3 дні до його розгляду на нараді, надає загальному відділу довідку, яка відображає суть питання, містить його аналіз та пропозиції щодо покращення стану справ, і в разі необхідності - проект доручення міського голови, а також список осіб, яких доцільно запросити для участі в нараді.

7.4. Документи повинні бути стислими і ретельно відредагованими. Відповідальність за якість підготовки документів, дотримання термінів їх надання, явку запрошених на розгляд планового питання покладається на осіб, які готують його для розгляду на нараді, згідно із затвердженим планом,

7.5. Ведення протоколів нарад забезпечує загальний відділ апарату виконавчого комітету. Протокол складається з дотриманням вимог встановлених Інструкцією з діловодства.

7.6. Загальний відділ за підсумками нарад складає перелік доручень міського голови та передає їх невідкладно для виконання. Реєстрацію учасників наради (закритої наради) та підготовку приміщення забезпечує загальний відділ апарату виконавчого комітету.

7.7. Розроблення планів проведення галузевих нарад, семінарів та інших заходів, визначення й узгодження часу та місця проведення, оповіщення учасників проводить відповідний структурний підрозділ виконавчого комітету, що відповідає за його підготовку.

7.8. Повідомлення про виклик на наради у виконавчому комітеті підписуються керуючим справами виконавчого комітету.

7.9. Повідомлення про проведення заходів культурно - масового характеру здійснюється відділом культури управління культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради.

7.10. Телефонограмиреєструються у Журналі реєстрації телефонограм, який знаходиться в приймальні міського голови.

7.11. Навчання з керівниками та працівниками апарату міської ради і виконавчого комітету та інших виконавчих органів міської ради проводяться один раз в квартал відповідно до плану роботи виконавчого комітету.

У подальшому відповідачем винесено Рішенням №428 від 16.09.2021 «Про внесення до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 №04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання», яким внесено зміни до Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VIIІ скликання (далі Регламент), затвердженого рішенням виконавчого комітету від 24.12.2020 №4, а саме:

-в тексті Регламенту змінено назву загального відділу апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради на нову назву організаційно-загальний відділ апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради;

-внесено зміни в пункт 7 Регламенту, викладено його в нової редакції:

7. «Порядок підготовки і проведення нарад (закритих нарад), семінарів та інших заходів у виконавчому комітеті

7.1. Наради (закриті наради), семінари та інші заходи у виконавчому комітеті проводяться відповідно до планів роботи виконавчих органів міської ради або за вказівкою міського голови, секретаря ради, першого заступника міського голови, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету.

Закриті наради у міського голови проводяться:

-із першим заступником, секретарем ради, заступниками міського голови, керуючим справами виконавчого комітету - кожного робочого дня о 10.00 год.;

-із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради та з керівниками комунальних підприємств - щотижнево, в понеділок о 9.00 год.;

-із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради, керівниками підприємств, установ, територіальних органів виконавчої влади - щомісячно у третій понеділок о 9.00 год.

7.2. Порядок денний для розгляду на нарадах (закритих нарадах )у міського голови складає організаційно - загальний відділ апарату виконавчого комітету, в якому визначає перелік посадових осіб, запрошених на нараду.

7.3. Керівник структурного підрозділу виконавчого комітету, який готує питання, не пізніше ніж за 3 дні до його розгляду на нараді (закритій нараді), надає організаційно - загальному відділу довідку, яка відображає суть питання, містить його аналіз та пропозиції щодо покращення стану справ, і в разі необхідності - проект доручення міського голови, а також список осіб, яких доцільно запросити для участі в нараді (закритій нараді).

7.4. Документи повинні бути стислими і ретельно відредагованими. Відповідальність за якість підготовки документів, дотримання термінів їх надання, явку запрошених на розгляд планового питання покладається на осіб, які готують його для розгляду на нараді (закритій нараді), згідно із затвердженим планом,

7.5. Ведення протоколів нарад (закритих нарад) забезпечує організаційно - загальний відділ апарату виконавчого комітету. Протокол складається з дотриманням вимог встановлених Інструкцією з діловодства.

7.6. Організаційно-загальний відділ за підсумками нарад (закритих нарад) складає перелік доручень міського голови та передає їх невідкладно для виконання. Реєстрацію учасників наради (закритої наради) та підготовку приміщення забезпечує організаційцно - загальний відділ апарату виконавчого комітету.

7.7. Розроблення планів проведення галузевих нарад, семінарів та інших заходів, визначення й узгодження часу та місця проведення, оповіщення учасників проводить відповідний структурний підрозділ виконавчого комітету, що відповідає за його підготовку.

7.8. Повідомлення про виклик на наради (закриті наради) у виконавчому комітеті підписуються керуючим справами виконавчого комітету.

7.9. Повідомлення про проведення заходів культурно - масового характеру здійснюється відділом культури управління культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради.

7.10. Телефонограмиреєструються у Журналі реєстрації телефонограм, який знаходиться в приймальні міського голови.

7.11. Навчання з керівниками та працівниками апарату міської ради і виконавчого комітету та інших виконавчих органів міської ради проводяться один раз в квартал відповідно до плану роботи виконавчого комітету.

Безпосередній аналіз змісту Оскаржуваного рішення свідчить, що зміни у п.7 Регламенту полягали виключно в тому, що міським головою замість нарад з:

- із першим заступником, секретарем ради, заступниками міського голови, керуючим справами виконавчого комітету - кожного робочого дня о 10.00 год.;

-із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради та з керівниками комунальних підприємств - щотижнево, в понеділок о 9.00 год.;

-із керівниками структурних підрозділів виконавчих органів ради, керівниками підприємств, установ, територіальних органів виконавчої влади - щомісячно у третій понеділок о 9.00 год. будуть проводитись виключно закриті наради, а також у п.7 Регламенту змінено назву загального відділу апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради на нову назву організаційно-загальний відділ апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради.

Частинами 1 та 2 ст. 34 Конституції України, встановлено, що кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Статтею 4 Закону №280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

Стаття 3 Закону №2657-XII визначає, що одним основних напрямів державної інформаційної політики є забезпечення відкритості та прозорості діяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Законі №2782-XII, свобода слова і вільне вираження у друкованій формі своїх поглядів і переконань гарантуються Конституцією України і відповідно до цього Закону означають право кожного вільно і незалежно шукати, одержувати, фіксувати, зберігати, використовувати та поширювати будь-яку інформацію за допомогою друкованих засобів масової інформації, крім випадків, визначених законом, коли обмеження цього права необхідно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону №2782-XII, діяльність друкованих засобів масової інформації - це збирання, творення, редагування, підготовка інформації до друку та видання друкованих засобів масової інформації з метою її поширення серед читачів. Тобто діяльність «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» полягає у збиранні, творенні, редагуванні, підготовки інформації до друку та видання «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» з метою її поширення серед читачів.

Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону №2782-XII діяльність друкованих засобів масової інформації забезпечується самостійністю її суб`єктів у всіх видах відносин, пов`язаних із здійсненням їх прав і обов`язків. Втручання в діяльність друкованих засобів масової інформації поза межами, визначеними цим Законом, забороняється.

Статтею 25 Закону №2657-XII визначаються гарантії діяльності засобів масової інформації та журналістів до яких належать права працівників засобів масової інформації. Зокрема: під час виконання професійних обов`язків журналіст має право здійснювати письмові, аудіо- та відеозаписи із застосуванням необхідних технічних засобів, за винятком випадків, передбачених законом; журналіст має право безперешкодно відвідувати приміщення суб`єктів владних повноважень, відкриті заходи, які ними проводяться, та бути особисто прийнятим у розумні строки їх посадовими і службовими особами, крім випадків, визначених законодавством; журналіст має право не розкривати джерело інформації або інформацію, яка дозволяє встановити джерела інформації, крім випадків, коли його зобов`язано до цього рішенням суду на основі закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону №2782-XII, здійснюючи свою діяльність на засадах професійної самостійності, журналіст використовує права та виконує обов`язки, передбачені Законом України "Про інформацію" та цим Законом.

Відповідно до п.1, п. 2 та п. 3 ч. 2 ст. 26 Закону №2782-XII, журналіст має право на вільне одержання, використання, поширення (публікацію) та зберігання інформації; відвідувати державні органи, органи місцевого самоврядування, а також підприємства, установи і організації та бути прийнятим їх посадовими особами; відкрито здійснювати записи, в тому числі із застосуванням будь-яких технічних засобів, за винятком випадків, передбачених законом.

Зважаючи на вищевказані положення законодавства, на думку суду, повноцінна реалізація принципу гласності здійснення місцевого самоврядування в Україні, реалізується, в тому числі, через забезпечення можливостей працівникам засобів масової інформації здійснювати свою професійну діяльність щодо збирання та поширення інформації про діяльність органів місцевого самоврядування, в тому числі бути присутніми при проведенні нарад у виконавчих органах місцевого самоврядування. Обмеження такої діяльності представників засобів масової інформації можливе виключно у випадках встановлених законом.

Відповідно органами місцевого самоврядування (радами та їх виконавчими органами) має бути застосований принцип відкритості усіх нарад, зборів, засідань, тощо, за виключенням тих на яких буде обговорюватись інформація з обмеженим доступом, перелік якої встановлюється законом. При цьому органи місцевого самоврядування повинні обґрунтувати причини обмеження доступу до висвітлення своєї діяльності.

Такого підходу організації своєї діяльності дотримуються і вищі органи державної влади України зокрема:

Стаття 3 Регламенту України затвердженого Законом України від 10.02.2010 №1861-VI вказує, що засідання Верховної Ради є відкритими і гласними, крім випадків, установлених Конституцією України та цим Регламентом. Відкритість засідань Верховної Ради забезпечується шляхом доступу до них будь-яких осіб, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до відкритих засідань визначається розпорядженням Голови Верховної Ради України. Представники засобів масової інформації, журналісти акредитуються при Верховній Раді на певний строк або на весь строк поточного скликання Верховної Ради відповідно до Закону України "Про інформацію" в порядку, визначеному відповідним Положенням, яке затверджується Головою Верховної Ради України. Акредитація проводиться відповідним структурним підрозділом Апарату Верховної Ради. Апарат Верховної Ради може надавати акредитованим представникам засобів масової інформації матеріали, які надаються народним депутатам, крім тих, про нерозголошення чи ненадання яких у встановленому порядку прийнято відповідне рішення на підставі закону.

Відповідно до ч.3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Обґрунтовуючи правомірність Оскаржуваного рішення представником відповідача у відзиві зазначається, що Зміни до п.7 Регламенту були пов`язані насамперед з тим, що попередня редакція Регламенту не дозволяла міському голові проводити наради в закритому режимі в разі розгляду питань конфіденційного характеру. До цих питань відносяться питання захисту прав дітей, обговорення питань які містять персональні дані громадян, дозволу на розповсюдження яких надано не було та інше.

Аналізуючи зміст п.п. 7.1., 7.2, 7.3 п. 7 Регламенту, вбачається, що наради (закриті наради), семінари та інші заходи у виконавчому комітеті Васильківської міської ради проводяться з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами виконавчого комітету, тобто розглядаються питання діяльності виконавчих органів ради, комунальних підприємств, керуючого справами виконавчого комітету, підприємств, установ, територіальних органів виконавчих органів влади, аналіз та пропозиції щодо покращення стану справ, і в разі необхідності проекти доручення міського голови.

Водночас Регламент не містить не тільки визначень понять кожного із заходів які проводяться відповідачем у виконавчому комітеті, не містить місця проведення таких заходів, а також обмежень щодо присутності журналістів та головних редакторів друкованих ЗМІ.

В тому числі п. 7 Регламенту не містить визначення наради та закритої наради у міського голови, умов проведення закритої наради у міського голови, не містить місця проведення наради та закритої наради у міського голови, а також не містить жодних обмежень щодо, присутності та допуску представників друкованих ЗМІ під час таких заходів, не містить жодних обмежень щодо збирання, творення, редагування, підготовки інформації про наради (закриті наради) семінари та інші заходи у виконавчому комітеті конкретно та діяльності Відповідача в цілому до друку та видання в друкованих засобів масової інформації з метою її поширення серед читачів.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Вказане судове рішення судом застосовується як джерело права відповідно до Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 №3477-IV.

Як вбачається з офіційного вебсайту Васильківської міської ради (https://vasylkivrada.gov.ua/gromada/splata-komunalnix-poslug) на даний час комунальними підприємствами Васильківської міської ради є КП «Комбінат комунальних підприємств м. Василькова»; КП «Васильківтепломережа»; КП «Васильківміськпарктранс»; КП «Васильківкомунікаціясервіс»; КП «Васильківське спеціалізоване підприємство комунально-побутового обслуговування».

Водночас відповідачем не обґрунтовано, яким чином нарада міського голови, зокрема з керівниками комунальних підприємств - щотижнево, в понеділок о 9.00 год. стосується розгляду питань конфіденційного характеру чи питань захисту дітей.

Судом не заперечується право відповідача на проведення закритих нарад. Однак, закриті наради мають проводитись лише у передбачені законом випадках.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Частина 2 статті 71 КАС України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На думку суду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності Оскаржуваного рішення в частині внесення змін до п.7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання щодо проведення закритих нарад у виконавчому комітеті.

За таких обставин суд вважає, що Оскаржуване рішення відповідачем в цій частині прийнято не обґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), не обґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) та непропорційно, тобто без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія). Тому рішення Відповідача №428 від 16.09.2021 «Про внесення до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 №04 «Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання» в частині внесення змін до пункту 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання щодо проведення закритих нарад у виконавчому комітеті є протиправним та підлягає скасуванню в цій частині.

Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Водночас позивачем жодним чином не обґрунтовано протиправність Оскаржуваного рішення в частині зміни назви загального відділу апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради на нову назву - організаційнозагальний відділ апарату виконавчого комітету Васильківської міської ради, тому в цій частині у задоволенні позову слід відмовити.

Щодо вимоги позивача визнати протиправним дії посадових осіб Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області щодо перешкоджання журналістській діяльності головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю Громадсько політична газета Життя і слово (головного редактора ОСОБА_1 , журналіста ОСОБА_2 , журналіста ОСОБА_3 ) під проведення наради (закритої наради) яку проводив Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області 20 вересня 2021 року у Міському будинку культури за адресою: м. Васильків, вул. Володимирська, 2 у приміщенні в якому проводить засідання Васильківська міська рада суд зазначає наступне.

Як зазначалось вище, судом встановлено, що головного редактора Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» ОСОБА_1 , журналістів ОСОБА_2 і ОСОБА_3 посадовими особами відповідача спільно з Васильківським міським головою ОСОБА_4 та Громадським формуванням з охорони громадського порядку і державного кордону "Спецпідрозділ Муніципальна варта" Васильківської міської територіальної громади не було допущено на вказану нараду.

Недопуск на нараду представників «Громадсько-політичної газети «Життя і Слово» вищевказаними особами обґрунтовані Оскаржуваним рішенням, а саме тим, що проходить закрита нарада.

Зважаючи на те, що недопуск представників позивача здійснено на підставі протиправного рішення відповідача, то вказані дії відповідно є також протиправними.

Відновити порушені права позивача слід шляхом зобов`язання Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності головної редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю Громадсько-політична газета Життя і слово.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною 3 ст.139 КАС України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем при зверненні до суду з даним адміністративним позовом сплачено судовий збір у сумі 4751,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №151 від 19.10.2021 на суму 2270,00 грн. та квитанцією ID 3713-6191-8788-4802 від 27.09.2022 на суму 2481,00 грн.

Оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, сума сплаченого позивачем судового збору у розмірі 4751,00 грн. підлягає присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань виконавчого комітету Васильківської міської ради.

Керуючись статтями 2, 4, 8, 9, 73,77, 78, 105, 143, 242-246, 250, 255, 264, 382 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради №428 від 16.09.2021 року Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Васильківської міської ради від 24.10.2020 року № 04 Про затвердження Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання в частині внесення змін в пункт 7 Регламенту роботи виконавчого комітету Васильківської міської ради VІІІ скликання щодо проведення закритих нарад у виконавчому комітеті.

3. Визнати протиправним дії посадових осіб виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області щодо перешкоджання журналістській діяльності головного редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю Громадсько-політична газета Життя і слово (головного редактора ОСОБА_1 , журналіста ОСОБА_2 , журналіста ОСОБА_3 ) під час проведення наради (закритої наради) яку проводив Виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області 20 вересня 2021 року у Міському будинку культури за адресою: м. Васильків, вул. Володимирська, 2 у приміщенні, в якому проводить засідання Васильківська міська рада.

4. Зобов`язати виконавчий комітет Васильківської міської ради Київської області утриматися від перешкоджання журналістській діяльності головної редактора та трудового колективу Товариства з обмеженою відповідальністю Громадсько-політична газета Життя і слово.

5. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

6. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Громадсько- політична газета Життя і слово (ЄДРПОУ 02473352) судовий збір у сумі 4751,00 грн. (чотири тисячі сімсот п`ятдесят одна грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Виконавчого комітету Васильківської міської ради Київської області (код ЄДРПОУ 04054857).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Щавінський В.Р.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 01 лютого 2023 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2023
Оприлюднено06.02.2023
Номер документу108747577
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них

Судовий реєстр по справі —320/17174/21

Постанова від 30.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Постанова від 30.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 24.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 24.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Рішення від 24.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Рішення від 30.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Рішення від 30.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні