КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 лютого 2023 року № 320/10759/22
Суддя Київського окружного адміністративного суду Перепелиця А.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом колективного підприємства "Гребінківський комбінат комунальних послуг" до Гребінківської селищної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Київська обласна військова адміністрація, військова частина НОМЕР_1 (Повітряне командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 ") про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось колективне підприємство "Гребінківський комбінат комунальних послуг" з позовом до Гребінківської селищної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Київська обласна військова адміністрація, військова частина НОМЕР_1 (Повітряне командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 ") в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Гребінківської селищної ради Білоцерківського району Київської області VIII скликання від 24 травня 2022 року №394-15-VIII про закриття сміттєзвалища, яке розташоване на території Гребінківської селищної територіальної громади.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що військове командування та військові адміністрації надавали доручення та завдання саме щодо тимчасового призупинення експлуатації сміттєзвалища, однак Гребінківська селищна рада на виконання цих доручень та завдань прийняла рішення про закриття сміттєзвалища. Вказує, що рішення очевидно порушує права позивача, суттєво ускладнює та навіть унеможливлює відновлення експлуатації сміттєзвалища, є таким що не узгоджується з положеннями законодавства України, не відповідає сенсу, цілям та меті заходів правового режиму воєнного стану. Зазначає, що Гребінківська селищна рада не мала власних повноважень, які б надавали їй право закрити сміттєзвалище, вона могла діяти виключно як орган місцевого самоврядування, якого залучило військове командування разом з військовими адміністраціями здійснити заходи правового режиму воєнного стану. А тому оскаржуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 28.11.2022 відкрито провадження по даній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
10.01.2023 до Київського окружного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що на адресу відповідача надійшли лист Білоцерківської районної військової адміністрації Київської області від 09.05.2022 №06-22/606 та розпорядження Київської обласної військової адміністрації від 12.05.2022 №246 на підставі яких та враховуючи наявність військової агресії російської федерації проти України, для належного облаштування аеродрому та для унеможливлення ураження птахами дороговартісних та вкрай необхідних літаків для захисту України, відповідачем прийнято рішення від 24 травня 2022 року №394-15-8 про закриття сміттєзвалища, яке розташоване на території Гребінківської селищної територіальної громади в межах компетенції на підставі Законів України та підзаконних актів.
Від представника військової частини НОМЕР_1 (Повітряне командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 ") надійшло письмове пояснення в якому зазначає, що відновлення роботи сміттєзвалища в подальшому унеможливлює безпечну експлуатацію повітряних суден та створює умови для їх зіткнення з птахами, що безпосередньо вплине на боєздатність структурних підрозділів повітряного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 ". Просить в задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі.
Дослідивши позовну заяву, відзив на позовну заяву, а також оцінивши наявні в матеріалах належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що позивачу на праві постійного користування, згідно державного акта серія КВ-51 виданий 25 вересня 1995 року Гребінківською селищною радою народних депутатів, належить земельна ділянка з кадастровим номером: 3221455500:03:007:0014 на якій розташований полігон твердих побутових відходів.
03.05.2022 військова частина НОМЕР_1 листом №175/22/10/214/234 звернулася до голови Кивської військової адміністрації в якому просила поставити завдання керівнику Гребінківської територіальної громади щодо закриття сміттєзвалища розташованого на відстані 150 м від узбіччя дороги.
14.05.2022 позивачем отримано лист Гребінківської селищної ради №383/03-19 від 10.05.2022 про необхідність вжиття заходів із закриття сміттєзвалища, який направлено на виконання листа Білоцерківської районної військової адміністрації Київської області №06-22/606 від 09.05.2022 та листа командувача повітряного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " Міністерства оборони України №175/22/10/214/234 від 03.05.2022.
20.05.2022 позивачем отримано від начальника Білоцерківської районної військової адміністрації Протокол доручень Київської обласної військової адміністрації №1 від 19 травня 2022 року в якому, начальнику Білоцерківської районної військової адміністрації відповідно до повноважень та в установленому законом порядку, у взаємодії з органами місцевого самоврядування, тимчасово призупинити на період проведення бойових дій на території України, пов`язаних зі збройною агресією російської федерації проти України, експлуатацію полігону твердих побутових відходів, розташованого вздовж автомобільної дороги М-05 Київ - Одеса, смт. Гребінки.
Листом від 25.05.2022 №446/03-19 Гребінківська селищна рада повідомила позивача, що на виконання листа Білоцерківської районної військової адміністрації від 09.05.2022 №06-22/606 та Розпорядження Київської обласної військової адміністрації від 12.05.2022 №246, на черговому засіданні сесії Гребінківської селищної ради VIII скликання прийнято рішення про закриття сміттєзвалища з 25.05.2022.
Не погоджуючись з рішенням відповідача про закриття сміттєзвалища, вважає його протиправним позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України (далі ЗК України) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі статею 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
У частинах 1, 2 статті 83 ЗК України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до частин 1, 2 статті 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених вказаним Кодексом
Суд встановив, що колективним підприємством "Гребінківський комбінат комунальних послуг" на земельній ділянці, що має кадастровий номер 3221455500:03:007:0014 площею 10,6002 га, яка розташована за адресою: Київська область, Білоцерківський (Васильківський) район, селищна рада Гребінківська розташовано полігон твердих побутових відходів або сміттєзвалище.
Позивач надає витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №77955672 від 11.01.2017 в якому вказане цільове призначення, а саме для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Підставою для виникнення речового права у позивача на вищевказану земельну ділянку є державний акт на право постійного користування землею КВ-51 виданий 25.09.1995 Гребінківською селищною радою народних депутатів.
Також, в державному акті на право постійного користування землею КВ-51 виданий 25.09.1995 вказано, що землю надано у постійне користування для комунальних потреб.
Відповідно до статей 25, 52 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Згідно з пунктом "а" частини 1 статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку належать власні (самоврядні) повноваження зокрема: 6) вирішення питань поводження з побутовими відходами.
Відповідно до ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, здійснення контролю: за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустою.
Згідно із ст.ст. 20, 21 Закону України «Про відходи» обовязок щодо забезпечення ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів, здійснення контролю за діяльністю обєктів поводження з відходами, складання й ведення реєстру обєктів утворення відходів та видача дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами покладено на районні та обласні державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення питання збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, покладено на органи місцевого самоврядування.
Згідно із ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природнього середовища сільських, селищних, міських рад належать:
- здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення;
- здійснення контролю за діяльністю субєктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами;
- здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами.
Відповідно до постанови КМ України №606-09 «Про затвердження переліку автомобільних доріг оборонного занчення» частина ділянка дороги М-05 Київ - Одеса, що розташована на землях Гребінківської селищної ради відноситься до доріг оборони України.
Дана частина ділянки дороги М-05 Київ - Одеса, що відноситься до доріг оборони України на відстанні 150-250 метрів розташована земельна ділянка з кадастровим номером 3221455500:03:007:0014 площею 10,6002 га, яка розташована за адресою: Київська область, Білоцерківський (Васильківський) район, селищна рада Гребінківська на якій позивач розташував полігон твердих побутових відходів або сміттєзвалища.
Наказом Міністерства оборони України від 15 вересня 2016 року за №478, що зареєстрований в Міністерсті юстиції України від 06 жовтня 2016 року затверджено «Правила орнітологічного забезпечення польотів державної авіації України».
Підпунктом 1, 2 пункту 5 розділу 4 (Ліквідація умов, що приваблюють птахів на аеродром) правил орнітологічного забезпечення польотів державної авіації України вказано - до основних заходів із ліквідації або зниження впливу умов для концентрації птахів поза територією аеродрома в межах 15 км. від КТА (приаеродромна територія) належать:
- заборона створення на відстанні до 15 км. від КТА або максимальне зниження впливу існуючих господарських обєктів (смітники тощо), що спричиняють скупчення потенційно небезпечних для польотів ПС птахів;
- знищення (заборона утворення) на відстані до 15 км. від КТА звалищ харчових відходів.
Пунктом 5 розділу 4 (Ліквідація умов, що приваблюють птахів на аеродром) Правил орнітологічного забезпечення польотів державної авіації України вказано, що контроль за виконанням заходів із ліквідації або зниження впливу для концентрації птахів поза територією аеродрому в межах 15 км. від КТА (приаеродромна територія) забезпечують старші авіаційні начальники аеродромів (командири авіаційних частин) (в авіаційних комендатурах - начальники комендатур) у межах своїх повноважень згідно з чинним законодавством шляхом співпраці з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування і місцевими землевласниками.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Згідно із п.3 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: використовувати потужності та трудові ресурси підприємств, установ і організацій усіх форм власності для потреб оборони, змінювати режим їхньої роботи, проводити інші зміни виробничої діяльності, а також умов праці відповідно до законодавства про працю.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" військове командування, в межах повноважень, визначених цим Законом та Указом Президента України про введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, затвердженим Верховною Радою України, видає обов`язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
Згідно із ч. 2 ст. 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" у місцевостях, де ведуться бойові дії, запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану покладається безпосередньо на військове командування та військові адміністрації (у разі їх утворення).
Щодо доводів представника позивача, що у протоколі №1 від 19 травня 2022 року зазначено про тимчасове призупинення експлуатації полігону твердих побутових відходів, однак Гребінківською селищною радою прийнято рішення про закриття сміттєзвалища, суд зазначає наступне.
Як встановлено судом, на адресу Гребінківської селищної ради надійшли лист Білоцерківської районної військової адміністрації Київської області від 09.05.2022 №06-22/606 та розпорядження Київської обласної військової адміністрації від 12.05.2022 №246 щодо закриття сміттєзвалища.
Враховуючи вищевикладене та враховуючи наявність військової аресії російської федерації проти України, для належного облаштування аеродрому та для унеможливлення ураження птахами дороговартісних та вкрай необхідних літаків для захисту України, відповідачем правомірно прийнято рішення від 24 травня 2022 року №394-15-VIII про закриття сміттєзвалища, яке розташоване на території Гребінківської селищної територіальної громади.
Суд не приймає до уваги твердження представника відповідача, що земельна ділянка з кадастровим номером 3221455500:03:007:0014 площею 10,6002 га, яка розташована за адресою: Київська область, Білоцерківський (Васильківський) район, селищна рада Гребінківська, використовується не за цільовим призначенням, оскільки це не слугувало підставою для прийняття рішення від 24.05.2022 про закриття сміттєзвалища.
Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно із частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, в процесі судового розгляду позивач не обґрунтував протиправність прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, натомість відповідачем доведена правомірність та обґрунтованість прийняття рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 КАС України, а тому, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, в задоволенні позову необхідно відмовити.
Відповідно до ч. 1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
у задоволенні позовних вимог колективного підприємства "Гребінківський комбінат комунальних послуг" до Гребінківської селищної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Київська обласна військова адміністрація, військова частина НОМЕР_1 (Повітряне командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 ") про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Перепелиця А.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2023 |
Оприлюднено | 02.04.2024 |
Номер документу | 108747591 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Перепелиця А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні