ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" січня 2023 р. Cправа № 902/794/22
Господарський суд Вінницької області у складі судді Маслія І.В. при секретарі судового засідання Глобі А.С.
за участю представників сторін:
позивача Олексюк Т.С.,
відповідача Пастушенко Є.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду матеріали справи
за позовом: Виконавчого комітету Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)
до: Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" (вул. Івана Миколайчука, 6, кв. 55, м. Вінниця, 21100)
про визнання договору укладеним
ВСТАНОВИВ :
Виконавчий комітет Вінницької міської ради звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" про визнання укладеним договору про забудову території, затвердженого рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 №1219, в редакції позивача.
Ухвалою суду від 29.08.2022 за вказаним позовом відкрито провадження у справі №902/794/22 в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 26.09.2022.
19.09.2022 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову.
26.09.2022 до суду від представника відповідача надійшла заява про відкладення розгляду справи, в зв`язку з перебуванням в іншому судовому процесі, заздалегідь призначеному на ту саму дату та час.
Ухвалою суду від 26.09.2022 продовжено строк підготовчого провадження по справі №902/794/22 на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 24.10.2022.
На визначену судом дату в судове засідання 24.10.2022 з`явились представники сторін.
За наслідками судового засідання суд протокольною ухвалою відклав підготовче засідання на 16.11.2022.
01.11.2022 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив.
Підготовче судове засідання у справі №902/794/22 призначене на 16.11.2022 о 10:00 год. не відбулось у зв`язку з оголошеною повітряною тривогою на території Вінницької області та знеструмленням електромережі суду, що підтверджується актом відповідальних працівників суду, наявним в матеріалах справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, враховуючи те що судове засідання не відбулось, з незалежних від суду та сторін обставин, ухвалою від 17.11.2022 призначив підготовче судове засідання на 12.12.2022.
21.11.2022 до суду від відповідача надійшли заперечення.
02.12.2022 від відповідача до суду надійшла заява про долучення доказів, до якої долучено рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18.10.2022 у справі №120/4962/22.
На визначену судом дату в судове засідання 12.12.2022 з`явились представники сторін.
За наслідками судового засідання суд протокольною ухвалою закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 28.12.2022.
Судове засідання з розгляду справи №902/794/22 по суті призначене на 28.12.2022 о 12:00 год. не відбулось у зв`язку з оголошеною повітряною тривогою на території Вінницької області, що підтверджується службовою запискою секретаря судового засідання №364/2022 від 28.12.2022.
Суд, дослідивши матеріали справи, враховуючи те що судове засідання не відбулось, з незалежних від суду та сторін обставин призначив розгляд справи по суті на 25.01.2023 о 12:00 год, про що повідомив сторін телефонограмами наявними в матеріалах справи.
На визначену судом дату в судове засідання 25.01.2023 з`явились представники сторін.
Представник позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги у повному обсязі та просила їх задовольнити.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечив та просив у задоволенні позову відмовити.
Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті.
Після виходу суду з нарадчої кімнати, у судовому засіданні 25.01.2023 судом проголошено вступну та резолютивну частину рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено у термін, передбачений ч. 6 ст. 233 ГПК України.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті судом встановлено наступне.
Як зазначено позивачем в позовній заяві рішенням Вінницької міської рад від 27.12.2019 року №2083 затверджено «Порядок забудови території Вінницької міської територіальної громади». Рішення прийняте на підставі Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
На виконання Порядку, виконавчим комітетом Вінницької міської ради 16.06.2022 року прийняте рішення № 1219 «Про затвердження договору про забудову території з ТОВ «ЮКОМБУД», визнання департаменту капітального будівництва міської ради замовником робіт та укладання договорів, скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки».
Даним рішенням затверджено договір про забудову території між виконавчим комітетом міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю «ЮКОМБУД».
Примірник договору про забудову території по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці об`єктами житлово громадської забудови направлявся на адресу ТОВ «ЮКОМБУД» супровідним листом від 24.06.2022 року за вихідним № 01/00/013/130298 для ознайомлення та підписання. Проте ТОВ «ЮКОМБУД» відповідний договір не підписаний.
Невиконання відповідачем вимоги рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 № 1219 та не підписання договору про забудову території зумовило звернення позивача з відповідним позовом до суду.
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що 05.07.2022 р. ТОВ «Юкомбуд» отримало лист від 24.06.22 р. №01/00/013/130298, яким виконавчий комітет Вінницької міської ради повідомив про необхідність підписати проект Договору на забудову території на вулиці Архітектора Артинова б/н в м. Вінниця об`єктами житлово-громадської забудови та про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20.12.2019 р. №158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019 р. № 265.
Зі змісту запропонованого до підписання договору вбачається, що в рамках реалізації Проекту за даним договором передбачається здійснення будівництва:
1) Об`єкту-1: багатоквартирних житлових будинків (3 будинки; поверховість - 9; загальна кількість квартир - 145; загальна площа квартир - 10,7 тис. кв. м.; площа технічних приміщень - 0,2 тис. кв. м.; площа громадських приміщень - 1,0 тис. кв. м.; площа підземного паркінгу - 2,9 тис. кв. м.; кількість машино-місць в підземній автостоянці - 99; кількість зовнішніх машино-місць - 29. На будівництво Об`єкту-1 і були отримані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019 р. №158, скасовані оскаржуваним пунктом 2 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради№1219 від 16.06.2022 р.
2) Об`єкту -2: спортивного ядра комунального закладу «Вінницький ліцей №7 ім. Олександра Сухомовського» на вул. В.Городецького 21 в м. Вінниці (спортивний майданчик на чотири зони; футбольне поле 45x18 обладнане глядацькими трибунами під укриттям; волейбольне 18x10; баскетбольне 26x18; атлетичні майданчики: атлетична зона для стрибків у довжину з розбігу (доріжка довжиною 15м); накрита яма з піском для стрибків 6х2,75м; захисна огорожа заввишки 3-4м навколо футбольної та баскетбольної зон; гімнастичні турніки поруч з атлетичною зоною; бігові доріжки; гумове покриття на волейбольному та баскетбольному майданчиках; на футбольному полі - штучна трава; майданчики освітлені та оснащені камерами спостереження; блискавкозахист - 1 черга Об`єкту-2).
Пунктами 1.3 -2.4. Договору про забудову на відповідача покладено зобов`язання в повному обсязі за рахунок власних коштів на замовлення позивача або уповноваженого останнім виконавчого органу міської ради здійснити фінансування проектування та реконструкцію Обєкту-2.
Одночасно, пунктом 1.2.1 Договору передбачено, що техніко-економічні показники Обєкту -1 підлягають уточненню містобудівними нормами і обмеженнями - вихідними даними на проектування Обєкту-1 та відповідною технічною документацією.
Однак, відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 19.12.2019р. №3230 ТОВ «ЮКОМБУД» вже отримало Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці, реєстраційний №МК-МП-0158/2019 містобудівного кадастру.
13.04.2020 р. наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради №75/1 затверджено зміни та доповнення до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 20.12.2019 р. за №158, які є невід`ємною частиною містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки № 158 від 20.12.2019 р.
Відповідно до вихідних даних (містобудівних умов та обмежень) ТОВ «ЮКОМБУД» отримало всі необхідні технічні умови, уклало договір з проектувальними організаціями та виготовило проектну документацію. Проектна документація на будівництво за проектом «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці» ( 1-а черга) пройшла експертизу, за результатами якої Державним підприємством «Західний експертно-технічний центр держпраці» складено Експертний звіт (позитивний) № 741.5935.20/6615.
В додатку до експертного звіту № 741.5935.20/6615 щодо розгляду проектної документації за проектом «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці» зазначено, що проект «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці» розроблено згідно вихідних даних на проектування з дотриманням вимог щодо міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки, у тому числі щодо створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення, та інженерного забезпечення; санітарного і епідеміологічного благополуччя населення; охорони екології; пожежної безпеки; техногенної безпеки; енергозбереження.
27.11.2020 р. відповідач отримав дозвіл на виконання будівельних робіт, об`єкт будівництва - Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул.Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці ( 1-а черга), зареєстрований за номером ВН012201127452 .
На підставі отриманого дозволу на будівництво, згідно містобудівних умов та обмежень та відповідно до проектної документації відповідач приступив до будівельних робіт.
ТОВ «Юкомбуд» розробив проектну документацію на будівництво 3-ї черги будівництва , отримав Експертний звіт (позитивний) щодо розгляду проектної документації на будівництво за проектом Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці» , 3-тя черга будівництва №840.8614.21 та Дозвіл на будівництво проект «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці (3-я черга будівництва), реєстраційний номер ВН 12211231423.
У відповідь на пропозицію, оформлену листом Виконавчого комітету від 24.06.22 р. №01/00/013/130298, про необхідність підписати проект Договору на забудову території на вулиці Архітектора Артинова б/н в м. Вінниця об`єктами житлово-громадської забудови та про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20.12.2019 р. №158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019 р. № 265 ТОВ «Юкомбуд» надіслав лист № 04 від 02.08.2022 з вимогою надати роз`яснення щодо правових підстав скасування діючих Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул.Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці, реєстраційний №МК-МП-0158/2019 містобудівного кадастру зі змінами та доповненнями , затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020р. №75/1 та звернув увагу на те, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 07.07.2022 р. відкрито провадження у справі № 120/4962/22 за позовом ТОВ «ЮКОМБУД» до виконавчого комітету Вінницької міської ради з вимогою визнати протиправним та скасувати пункт 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради №1219 від 16.06.2022 р., яким скасовані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019р. №158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019р. №265, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020р. №75/1. За таких обставин до ухвалення адміністративним судом рішення за наслідками розгляду справи укладання договору про забудову території є передчасним.
Відповіді на цей лист відповідач не отримав, натомість позивач звернувся до господарського суду.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №3230 від 19.12.2019 року, товариству з обмеженою відповідальністю «ЮКОМБУД» надано вихідні дані - містобудівні умови та обмеження на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м.Вінниці.
Уповноваженим органом містобудування та архітектури - департаментом архітектури та містобудування міської ради видані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки №158 від 20.12.2022 року, які затверджені наказом №265 від 20.12.2020року.
Наказом департаменту архітектури та містобудування №75/1 від 13.04.2020 року затверджені зміни та доповнення до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №158 від 20.12.2019 року.
Пунктом 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1216 від 16.06.2022 року скасовано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019 р. № 158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019 р. № 265, зі змінамита доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020 р. № 75/1.
За твердженням позивача видача або ж скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, являється реалізацією виконавчим комітетом Вінницької міської ради своїх публічно - владних управлінських функцій на підставі законодавства, а саме, повноважень передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Таким чином, містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки №158 від 20.12.2022 року (зі змінами), на які посилається Відповідач у відзиві, скасовані на підставі рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради №1219 від 16.06.2022року.
Рішенням Вінницької міської ради № 2083 від 27.12.2019 року затверджено «Порядок забудови території Вінницької міської територіальної громади». На підставі вказаного порядку та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» прийнято рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради №1219 від 16.06.2022 року, яким затверджено договір про забудову території між виконавчим комітетом Вінницької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю « ЮКОМБУД».
Предметом даного Договору є спільна реалізація Сторонами на засадах збалансованості приватних та громадських інтересів Проекту житлової та громадської забудови земельних ділянок: кадастровий номер: 0510136600:02:055:0055; форма власності: комунальна; площа 0,6554 га; цільове призначення: « 02.10. Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово- розважальної та ринкової інфраструктури», що розташована за адресою: вул.Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці і перебуває в користуванні ТОВ «ЮКОМБУД» на підставі договору оренди земельної ділянки від 09.09.2019 р. кадастровий номер: 0510100000:02:055:0097; форма власності: комунальна; площа 0,8422 га; цільове призначення: « 03.02. Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти», що розташована за адресою: вул. Владислава Городецького, 21 в м. Вінниці і перебуває в постійному користуванні комунального закладу «Вінницький ліцей № 7 ім. Олександра Сухомовського».
Відповідно до умов договору на замовлення ТОВ «ЮКОМБУД» здійснюється будівництво Обсєкту-1: багатоквартирних житлових будинків (З будинки; поверховість - 9; загальна кількість квартир - 145; загальна площа квартир - 10,7 тис.кв.м.; площа технічних приміщень - 0,2 тис.кв.м.; площа громадських приміщень - 1,0 тис.кв.м.; площа підземного паркінгу - 2,9 тис.кв.м.; кількість машино-місць в підземній автостоянці - 99; кількість зовнішніх машино-місць - 29.
На замовлення виконавчого комітету Вінницької міської ради або уповноваженого останньою виконавчого органу міської ради здійснюється реконструкція Об`єкту-2: спортивного ядра комунального закладу «Вінницький ліцей № 7 ім. Олександра Сухомовського» на вул. В. Городецького, 21 в м. Вінниці (спортивний майданчик на чотири зони: футбольне поле 45x18, обладнане глядацькими трибунами під укриттям; волейбольне 18x10; баскетбольне 26x18; атлетичні майданчики; атлетична зона для стрибків у довжину з розбігу (доріжка довжиною 15м); накрита ями з піском для стрибків 6x2,75м; захисна огорожа заввишки 3 - 4 м навколо футбольної та баскетбольної зон; гімнастичні турніки поруч з атлетичною зоною; бігові доріжки; гумове покриття на волейбольному та баскетбольному майданчиках; на футбольному полі - штучна трава; майданчики освітлені та оснащені камерами спостереження; блискавкозахист - І черга Об`єкту-2), забезпеченого нормативним проїздом загального користування (II черга Об`єкту-2).
Таким чином, за твердженням позивача, з метою збалансованості приватних та громадських інтересів, виконавчим комітетом затверджено відповідний договір. Враховуючи те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ЮКОМБУД» не виконало вимоги рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1219 від 16.06.2022 року та не підписало договір про забудову території, порушило права позивача, як уповноваженого органу на здійснення заходів щодо забудови території.
З огляду на викладене позивач просить суду відхилити доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву виконавчого комітету Вінницької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮКОМБУД» про визнання укладеним договору про забудову території.
У запереченнях відповідач зазначає, що скасувавши містобудівні умови та обмеження від 20.12.2019 р., виконавчий комітет грубо порушив норми закону, зокрема ч.8. ст. 29 «Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , ТОВ «Юкомбуд» звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до виконавчого комітету Вінницької міської ради про визнання протиправним та скасування пункту 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1216 від 16.06.2022 р. « Про затвердження договору про забудову території з ТОВ «Юкомбуд», визнання департаменту капітального будівництва міської ради замовником робіт з укладання договорів, скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки». За наслідками розгляду справи Вінницьким окружним адміністративним судом винесене рішення від 18.10.2022 р., яким адміністративний позов задоволено, визнано протиправним та скасовано пункт 4 рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 №1219.
Із наявних у справі та досліджених судом доказів слідує наступне.
ТОВ "ЮКОМБУД" зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 43137266 (код ЄДРПОУ), види економічної діяльності:41.10 організація будівництва будівель.
Рішенням Вінницької міської ради від 27.12.2019 №2083 затверджено "Порядок забудови території Вінницької міської територіальної громади".
Пунктом 1.1. даного Порядку визначено, що Порядок забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Порядок) встановлює основні організаційно-правові принципи реалізації фізичними та юридичними особами намірів забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Вінницької міської ОТГ) на засадах збалансованості громадських та приватних інтересів з метою формування на територіях повноцінного життєвого середовища, забезпечення його економічного, соціального розвитку, запровадження прозорих і ефективних економічних методів залучення на добровільних договірних засадах додаткових інвестиційних ресурсів відповідно до особливостей і потреб економічного та соціального розвитку громади.
Даний Порядок застосовується до фізичних та юридичних осіб, які мають намір щодо забудови (в тому числі комплексної) територій Вінницької міської ТГ (за виключенням індивідуальної садибної житлової забудови) (п. 1.4. Порядку).
Рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 19.12.2019 №3230 "Про надання ТОВ "ЮКОМБУД" вихідних даних - містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці", Товариству з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" надано вихідні дані - містобудівні умови та обмеження на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці та зобов`язано замовника:
2.1.Отримати вихідні дані на проектування відповідно до статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";
2.2. Розробити проектну документацію та затвердити її у встановленому законодавством порядку;
2.3. До прийняття об`єкта до експлуатації укласти договір про сплату пайової участі у розвитку інфраструктури міста.
2.4. До виконання підготовчих та будівельних робіт приступити після отримання документу, що надає право на виконання вищезазначених робіт в департаменті архітектурно-будівельного контролю Вінницької міської ради відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466 (зі змінами від 26 серпня 2015 р. №747) з наступним прийняттям об`єкта до експлуатації в установленому законодавством порядку;
3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови С. Матусяка.
На виконання зазначеного рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" отримало Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019 за №158 (реєстраційний №МК-МП-0158/2019 містобудівного кадастру), затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019 №265.
13.04.2020 р. наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради №75/1 затверджено зміни та доповнення до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 20.12.2019 р. за №158, які є невід`ємною частиною містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки № 158 від 20.12.2019 р.
Відповідно до вихідних даних (містобудівних умов та обмежень) ТОВ "ЮКОМБУД" отримало всі необхідні технічні умови, уклало договір з проектувальними організаціями та виготовило проектну документацію.
Проектна документація будівництво за проектом "Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці. (1-а черга будівництва)" пройшла державну експертизу, за результатами якої Державним підприємством "Західний експертно-технічний центр держпраці" складений Експертний звіт (позитивний) № 741.5935.20/6615 від 17.11.2020.
В додатку до експертного звіту № 741.5935.20/6615 щодо розгляду проектної документації за проектом «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці» зазначено, що проект «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці» розроблено згідно вихідних даних на проектування з дотриманням вимог щодо міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки, у тому числі щодо створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення, та інженерного забезпечення; санітарного і епідеміологічного благополуччя населення; охорони екології; пожежної безпеки; техногенної безпеки; енергозбереження.
27.11.2020 р. позивач отримав дозвіл на виконання будівельних робіт, об`єкт будівництва - Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці ( 1-а черга), зареєстрований за номером ВН012201127452 .
На підставі отриманого дозволу на будівництво , згідно містобудівних умов та обмежень та відповідно до проектної документації позивач приступив до будівельних робіт.
Проектна документація на будівництво за проектом "Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці. ІІІ-тя черга будівництва" пройшла державну експертизу, за результатами якої Державним підприємством "Західний експертно-технічний центр держпраці" складений Експертний звіт (позитивний) № 840.8614.21 від 26.11.2021.
Позивач отримав дозвіл на виконання будівельних робіт, об`єкт будівництва - Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом татрансформаторною підстанцією по вул.Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці ( 3-я черга будівництва), реєстраційний номер ВН 12211231423.
Виконавчим комітетом Вінницької міської ради 16.06.2022 прийнято рішення № 1219 «Про затвердження договору про забудову території з ТОВ «ЮКОМБУД», визнання департаменту капітального будівництва міської ради замовником робіт та укладання договорів, скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки» яким вирішено:
1. Затвердити договір про забудову території між виконавчим комітетом міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю «ЮКОМБУД» згідно з додатком.
2. Департаменту комунального майна міської ради:
2.1. Не пізніше 5 (п`яти) робочих днів з моменту прийняття виконавчим комітетом міської ради рішення про затвердження відповідного договору про забудову території, направити його ТОВ «ЮКОМБУД» рекомендованим листом з пропозицією щодо розглядута підписання в термін, що не перевищує ЗО (тридцяти) робочих днів з моменту отримання такої пропозиції.
2.2. Після підписання ТОВ «ЮКОМБУД» відповідного договору про забудову території та укладання з департаментом капітального будівництва міської ради договору на фінансування проектування об`єкту, зазначеного в п. 3. рішення, ініціювати (шляхом підготовки відповідної доповідної записки) розгляд департаментом архітектури та містобудування міської ради питання видачі ТОВ «ЮКОМБУД» містобудівних умов і обмежень - вихідних даних на проектування житлово-громадської забудови на вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці.
3. Визнати департамент капітального будівництва міської ради замовником проектування та реконструкції спортивного ядра комунального закладу «Вінницький ліцей № 7 ім. Олександра Сухомовського» по вул. В. Городецького, 21 в м. Вінниці з нормативним проїздом загального користування.
4. Скасувати містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019 р. № 158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019 р. № 265, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020 р. № 75/1.
5. Департаменту капітального будівництва міської ради не пізніше 10 (десяти) робочих днів з моменту підписання сторонами договору, зазначеного в п. 1. рішення, звернутись до ТОВ «ЮКОМБУД» щодо укладання договорів на фінансування робіт, зазначених в п. 3. рішення.
6. Контроль за виконанням п.п. 1., 2., 4. рішення покласти на заступника міського голови С. Матусяка.
7. Контроль за виконанням п. 5. рішення покласти на заступника міського голови М. Форманюка.
Примірник договору про забудову території по вул. Архітектора Артинова, б/н в м.Вінниці об`єктами житлово громадської забудови направлявся на адресу ТОВ «ЮКОМБУД» супровідним листом від 24.06.2022 року за вихідним № 01/00/013/130298 для ознайомлення та підписання.
Як зазначає відповідач, отримавши лист Вінницької міської ради від 24.06.2022 за вих. №01/00/013/130298, надіслав позивачу лист № 04 від 02.08.2022 з вимогою надати роз`яснення щодо правових підстав скасування діючих Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці, реєстраційний №МК-МП-0158/2019 містобудівного кадастру зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020р. №75/1. Одночасно відповідачем повідомлено про те, що Вінницького окружного адміністративного суду від 07.07.2022 р. відкрито провадження у справі № 120/4962/22 за позовом ТОВ «ЮКОМБУД» до виконавчого комітету Вінницької міської ради з вимогою визнати протиправним та скасувати пункт 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради №1219 від 16.06.2022 р. , яким скасовані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019р. №158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019р. №265, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020р. №75/1.
Як свідчать матеріали справи, позивачем не надано відповідачу роз`яснень з приводу правових підстав скасування діючих Містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці, реєстраційний №МК-МП-0158/2019 містобудівного кадастру зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020р. №75/1.
Поряд з цим, відповідачем не підписано примірник договору про забудову території, в редакції позивача, що і слугувало підставою звернення позивача з даним позовом до суду.
З огляду на встановлені обставини справи, суд враховує наступне.
Цивільним законодавством визначено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини (ст. 11 Цивільного кодексу України) (надалі ЦК України).
Господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (ст. 174 Господарського кодексу України) (надалі ГК України).
Статтею 638 ЦК України визначено порядок укладення договору, згідно якого договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Відповідно до ч. 1 ст. 640 ЦК України договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняті цієї пропозиції.
Пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття. (ч. 1 ст. 641 ЦК України).
В силу положень статті 642 Цивільного кодексу України відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повного і безумовною.
Якщо особа, яка одержала пропозицію укласти договір, у межах строку для відповіді вчинила дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажила товари, надала послуги, виконала роботи, сплатила відповідну суму грошей тощо), яка засвідчує її бажання укласти договір, ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказане в пропозиції укласти договір або не встановлено законом.
Особа, яка прийняла пропозицію, може відкликати свою відповідь про її прийняття, повідомивши про це особу, яка зробила пропозицію укласти договір, до моменту або в момент одержання нею відповіді про прийняття пропозиції.
Відповідно до ст.180 ГК України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті. що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).
Статтями 6, 627 ЦК України передбачено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв діловою обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до частини другої статті 14 ЦК України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.
Необхідною умовою для укладення договору за рішенням суду є наявність відповідної вказівки закону на обов`язковість укладення певного договору, а застосуванню до таких спорів підлягає законодавство, яке є чинним на момент виникнення переддоговірного спору та його вирішення в судовому порядку.
Як встановлено судом, Департамент комунального майна Вінницької міської ради, на виконання рішень виконавчого комітету Вінницької міської ради №1219 від 16.06.2022 листом №01/00/013/130298 від 24.06.2022, направив на адресу відповідача проект договору про забудову території на вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці.
У відповідь на пропозицію, відповідач, в листі № 04 від 02.08.2022, просив надати роз`яснення щодо правових підстав скасування діючих Містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці, реєстраційний №МК-МП-0158/2019 містобудівного кадастру зі змінами та доповненнями, затверджених наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020 №75/1. Одночасно відповідач повідомив про те, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 07.07.2022 відкрито провадження у справі 120/4962/22 за позовом ТОВ «ЮКОМБУД» до виконавчого комітету Вінницької міської ради з вимогою визнати протиправним та скасувати пункт 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради №1219 від 16.06.2022 р. , яким скасовані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019р. №158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019р. №265, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020р. №75/1. Тому відповідач вказав, що до ухвалення адміністративним судом рішення за наслідками розгляду справи, укладання договору про забудову території є передчасним.
Як слідує з мотивів позовної заяви, волевиявлення позивача з укладення Договору про забудову території базується на прийнятому виконавчим комітетом Вінницької міської ради рішенні. Водночас, таке рішення не узгоджуються з правовим порядком.
Так, за змістом позовної заяви, рішення «Про затвердження договору про забудову території з ТОВ «ЮКОМБУД», визнання департаменту капітального будівництва міської ради замовником робіт та укладання договорів, скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки» № 1219 від 16.06.2022 прийняте виконавчим комітетом Вінницької міської ради на виконання Порядку забудови території Вінницької міської територіальної громади, затвердженого рішенням Вінницької міської ради № 2083 від 27.12.2019.
Порядок забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Порядок) встановлює основні організаційно-правові принципи реалізації фізичними та юридичними особами намірів забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Вінницької міської ОТГ) на засадах збалансованості громадських та приватних інтересів з метою формування на територіях повноцінного життєвого середовища, забезпечення його економічного, соціального розвитку, запровадження прозорих і ефективних економічних методів залучення на добровільних договірних засадах додаткових інвестиційних ресурсів відповідно до особливостей і потреб економічного та соціального розвитку громади ( п. 1.1. Порядку).
Відповідно до п. 1.4. Порядку даний Порядок застосовується до фізичних та юридичних осіб, які мають намір щодо забудови (в тому числі комплексної) територій Вінницької міської ОТГ (за виключенням індивідуальної садибної житлової забудови).
За змістом п. 2.1. Порядку Договір про забудову території це договір, який укладається між виконавчим комітетом міської ради та фізичною/юридичною особою щодо забудови та раціонального використання для містобудівних потреб земель та територій Вінницької міської ОТГ (в т.ч. щодо оформлення землекористування під містобудівні потреби; видачі містобудівних умов і обмежень - вихідних даних на проектування будівництва об`єктів; розбудови за рахунок залученого інвестиційного ресурсу або на умовах співфінансування з бюджетом Вінницької міської ОТГ інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури з об`єктами благоустрою виходячи з містобудівних потреб, тощо).
Обсяг зобов`язань за Договором про забудову території визначається виходячи з містобудівної та проектно-кошторисної документації, розробленої згідно з вихідними даними (містобудівні умови і обмеження, технічні умови), з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Відповідно до п. 6.2. Положення підготовка проектів Договорів про забудову територій здійснюється на підставі звернень фізичних/юридичних осіб, що мають намір здійснити забудову (з відповідними документами), за пропозиціями виконавчих органів - департаментів міської ради: капітального будівництва; комунального господарства та благоустрою; міського господарства; енергетики, транспорту та зв`язку; житлового господарства; земельних ресурсів; архітектури та містобудування; економіки і інвестицій; освіти; охорони здоров`я.
Водночас, матеріали справи не містять та позивачем не надано відповідного звернення відповідача щодо підготовки проекту Договору про забудову території. Заперечення факту такого звернення зі сторони відповідача прослідковується з листа № 04 від 02.08.2022, де наголошується про передчасність підняття питання укладення договору.
Відсутні у справі відповідні пропозиції виконавчих органів - департаментів міської ради з питання підготовки проекту Договору про забудову території.
Наведеним стверджується, що проект Договору про забудову території не узгоджується з приписами Положення.
Відповідно до п. 3.2. Положення проектування та будівництво об`єктів здійснюється на замовлення власників чи користувачів земельних ділянок відповідно до отриманих містобудівних умов та обмежень - вихідних даних на проектування, що містять планувальні та архітектурні вимоги до забудови та благоустрою території.
Використання земель для містобудівних потреб здійснюється відповідно до генерального плану, плану зонування міста, детального плану території, вихідних даних на проектування будівництва, з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і правил (п. 4.1. Правил).
Рішення про організацію комплексної забудови території у визначених межах та рішення про розміщення об`єктів будівництва на території Вінницької міської ОТГ під час комплексної забудови території приймає виконавчий орган міської ради в межах повноважень в порядку, передбаченому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності". Рішення про розроблення детального плану певної території одночасно є рішенням про комплексну забудову цієї території (п. 4.3. Правил).
Пунктом 1 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 №1219 вирішено затвердити договір про забудову території між виконавчим комітетом міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" згідно з додатком. Підпунктами 2.1, 2.2 пункту 2 цього ж рішення вказано Департаменту комунального майна міської ради не пізніше 5 робочих днів з моменту прийняття виконавчим комітетом міської ради рішення про затвердження відповідного договору про забудову території, направити його ТОВ "ЮКОМБУД" рекомендованим листом з пропозицією щодо розгляду та підписання в термін, що не перевищує 30 робочих днів з моменту отримання такої пропозиції. Після підписання ТОВ "ЮКОМБУД" відповідного договору про забудову території та укладання з департаментом капітального будівництва міської ради договору на фінансування проектування об`єкту, зазначеного в п.3 рішення, ініціювати (шляхом підготовки відповідної доповідної записки) розгляд департаментом архітектури та містобудування міської ради питання видачі ТОВ "ЮКОМБУД" містобудівних умов і обмежень - вихідних даних на проектування житлово-громадської забудови на вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці. Пунктом 3 цього ж рішення визнано департамент капітального будівництва міської ради замовником проектування та реконструкції спортивного ядра комунального закладу «Вінницький ліцей №7 ім. Олександра Сухомовського» по вул. В. Городецького, 21 в м. Вінниці з нормативним проїздом загального користування.
Поряд з цим судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 19.12.2019 №3230 "Про надання ТОВ "ЮКОМБУД" вихідних даних - містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці", Товариству з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" надано вихідні дані - містобудівні умови та обмеження на проектування багатоквартирних житлових будинків з підземним паркінгом та трансформаторною підстанцією по вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці. Згідно з пунктом 2 вказаного рішення зобов`язано замовника, серед іншого, отримати вихідні дані на проектування відповідно до ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (п.2.1); розробити проектну документацію та затвердити її у встановленому законодавством порядку (п.2.2); до прийняття об`єкта до експлуатації укласти договір про сплату пайової участі у розвитку інфраструктури міста (п.2.3).
На виконання вищевказаного рішення ТОВ "ЮКОМБУД" отримало Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019 №158, які затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради від 20.12.2019 №265., в які 13.04.2020 наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради №75/1 затверджено зміни та доповнення до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 20.12.2019 за №158, які є невід`ємною частиною містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №158 від 20.12.2019р., чим дотримано положення Порядку забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади та Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
В силу частини 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції чинній на момент надання містобудівних умов та обмежень) містобудівні умови та обмеження містять:
1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта;
2) інформацію про замовника;
3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;
4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах;
5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;
6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону);
7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд;
8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони);
9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.
Перелік зазначених умов є вичерпним.
Положення частини 8 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлюють, що Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду.
Водночас, пунктом 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1219 від 16.06.2022 скасовано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019 № 158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019 № 265, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020 №75/1.
Не погоджуючись з вказаним пунктом рішення Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" звернулось до Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просив визнати протиправним та скасувати пункт 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 №1219, яким скасовані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 20.12.2019 №158, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 20.12.2019 №265, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 13.04.2020 №75/1.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18.10.2022 у справі № 120/4962/22 адміністративний позов задоволено, визнано протиправним та скасовано пункт 4 рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 №1219.
Задовольняючи позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" Вінницький окружний адміністративний суд виходив з того, що на підставі містобудівних умов у Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД", на час прийняття рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1219 від 16.06.2022, вже виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.
Імперативні положення частини 8 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначають можливість скасування попередньо наданих містобудівних умов та обмежень, лише за заявою замовника або за рішенням суду.
При цьому, як встановлено під час розгляду адміністративної справи, замовник такої заяви про скасування містобудівних умов та обмежень не подавав, а рішення суду з цього питання - відсутнє.
В той же час, рішення органу місцевого самоврядування від 16.06.2022 №1219 в частині скасування наданих містобудівних умов та обмежень суперечить положенням статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та у спірному рішенні не міститься посилання на конкретно визначену норму нормативно-правового акта та обставини, що слугували підставою для скасування наданих містобудівних умов і обмежень.
Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18.10.2022 у справі № 120/4962/22 набрало законної сили 25.11.2022.
Дане рішення оскаржується в апеляційному порядку, однак апеляційним судом не зупинено дію рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18.10.2022, крім того матеріали справи не містять доказів що дане рішення скасовано чи змінено.
Відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, в якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Відтак, станом на день ухвалення рішення в даній справі, пункт 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 №1219 скасовано.
За наведеного, зважаючи на скасування судом пункту 4 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 №1219, вирішення питання видачі ТОВ "ЮКОМБУД" містобудівних умов і обмежень - вихідних даних на проектування житлово-громадської забудови на вул. Архітектора Артинова, б/н в м. Вінниці, про яке йдеться в п.2.2. рішення міської ради (додаток до рішення виконавчого комітету міської ради №1219 від 16.06.2022) не є правомірним.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
Цей принцип знайшов своє відображення у статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування", згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.
У рішенні Конституційного Суду України від 27 лютого 2018 року №1-р/208 (справа № 1-6/2018) зазначено, що основними елементами конституційного принципу верховенства права є справедливість, рівність, правова визначеність. Конституційні та конвенційні принципи, на яких базується гарантія кожному прав і свобод осіб та їх реалізація, передбачають правові гарантії, правову визначеність і пов`язану з ними передбачуваність законодавчої політики, необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (абзац третій пункту 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року №8-рп/2005). Принцип правової визначеності вимагає від законодавця чіткості, зрозумілості, однозначності правових норм, їх передбачуваності (прогнозованості) для забезпечення стабільного правового становища.
Наведене узгоджується із сталою практикою ЄСПЛ, яка знайшла своє відображення у справі "Звежинський проти Польщі", в якій Суд підкреслив, що, розглядаючи питання, які мають загальний інтерес, органи державної влади повинні діяти конкретно і дуже послідовно (рішення у справі "Беєлер проти Італії"). Крім того, як охоронець громадського порядку держава має моральне зобов`язання бути взірцевою, вона повинна стежити за тим, щоб такими були й державні органи, що захищають публічний порядок (пункт 73).
Враховуючи наведене, судом не встановлено жодних підстав, в силу яких у відповідача виникає обов`язок укласти договір з позивачем на запропонованих ним умовах, тому, з огляду на законодавчо встановлений принцип свободи договору та в силу приписів ст. 638 ЦК України, відсутні правові підстави для задоволенню позову.
У п. 58 рішення Європейського суду з прав людини від 10.02.2010 "Справа "Серявін та інші проти України"" (Заява N 4909/04) зазначено, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії", №37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії", № 49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року).
Окрім того, господарський суд, при вирішення даної справи враховує висновки, наведені Європейським судом з прав людини у справі "Проніна проти України", яким було вказано, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
З урахуванням висновків, до яких дійшов суд при вирішенні даного спору, суду не вбачається за необхідне надавати правову оцінку кожному із доводів наведених позивачем в обґрунтування заявлених позовних вимог, а також заперечень відповідача, оскільки їх оцінка не може мати наслідком спростування висновків, до яких дійшов господарський суд під час вирішення даного спору.
Статтею 129 Конституції України визначено принципи рівності усіх учасників процесу перед законом і судом, змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, як одні з основних засад судочинства.
Отже, будь-яке рішення господарського суду повинно прийматися з дотриманням цих принципів, які виражені також у статтях Господарського процесуального кодексу України.
Згідно статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (частина 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України).
За частиною 2 статті 74 Господарського процесуального кодексу України у разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (частина 4 статті 74 Господарського процесуального кодексу України).
Обов`язок доказування, а отже, і подання доказів відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України покладено на сторони та інших учасників справи, однак, не позбавляє суд, у випадку, передбаченому статтею 74 Господарського процесуального кодексу України, витребувати у сторони ті чи інші докази.
На підставі статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, оцінюючи наявні в матеріалах справи докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги виконавчого комітету Вінницької міської ради про визнання укладеним договору про забудову території, затвердженого рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.06.2022 № 1219 між виконавчим комітетом Вінницької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЮКОМБУД" є необґрунтованими та недоведеними, а тому не підлягають задоволенню.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог витрати зі сплати судового збору залишаються за позивачем відповідно до ч.1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись статтями 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд,
УХВАЛИВ:
В позові відмовити повністю.
Понесені позивачем судові витрати залишити за позивачем.
Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення та на відомі суду електронні адреси: позивача - org@vmr.gov.ua , відповідача - evgenpastushenko@ukr.net, advocat.vin@gmail.com .
Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення (ч.1 ст.256 ГПК України).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано (ч.1 ст.241 ГПК України).
Апеляційна скарга подається у порядку, визначеному ст. 256, 257 ГПК
Повне рішення складено 03 лютого 2023 р.
Суддя Маслій І.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - позивачу (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)
3 - відповідачу (вул. Івана Миколайчука, 6, кв. 55, м. Вінниця, 21100)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2023 |
Оприлюднено | 06.02.2023 |
Номер документу | 108762073 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Укладення договорів (правочинів) спільної діяльності |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Маслій І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні