ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" січня 2023 р. м. Житомир Справа № 906/1124/19
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Маріщенко Л.О.
секретар судового засідання: Малярчук Р.А.
за участю представників сторін:
від позивача: не з`явився
від відповідача-1: Горкуша М.А, виписка з ЄДРПОУ;
від відповідача -2: Осадчук О.В., довіреність №03 від 19.01.2023,
Чаплінська В.М. № 02 від 19.01.2023
від третьої особи: не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Житомирської обласної ради
до 1. Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області
2. Новоборівської селищної ради
Третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача
Комунальна установа "Новоборівський дитячий будинок-інтернат" Житомирської
обласної ради
про визнання незаконним наказу, визнання недійсною державної реєстрації в
Державному земельному кадастрі земельних ділянок, скасування записів в
Державному земельному кадастрі про земельні ділянки
Житомирська обласна рада звернулась до господарського суду Житомирської області з позовом в якому просить:
- визнати незаконним наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 22 грудня 2018 року № 6-5040/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Новоборівської селищної ради земельних ділянок площею 63,5553 га (кадастровий №1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий №1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий №1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий №1821186500:06:001:0545);
- визнати недійсною державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельних ділянок площею 63,5553 га (кадастровий № 1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га ( кадастровий № 1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий № 1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га ( кадастровий № 1821186500:06:001:0545), що знаходяться за адресою: Житомирська область, Хорошівський район, проведену 31.10.2018 Відділом у Хорошівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області;
- скасувати записи в Державному земельному кадастрі про земельні ділянки площею 63,5553 га (кадастровий № 1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий № 1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий № 1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий № 1821186500:06:001:0545), що знаходяться за адресою: Житомирська область, Хорошівський район, проведену 31.10.2018 Відділом у Хорошівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.
Ухвалою суду від 29.10.2019 позовну заяву було залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
11.11.2019 від позивача до суду надійшла заява про усунення недоліків на виконання вимог ухвали суду 29.10.2019.
Ухвалою суду від 18.11.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 17.12.2019.
Ухвалою суду від 18.11.2019 відмовлено Житомирській обласній раді у задоволенні заяви про забезпечення позову від 15.11.2019.
06.12.2019 до суду від Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області надійшов відзив на позовну заяву (а.с.137-142 т.1), в якому відповідач-1 заперечує проти задоволення позову, вважаючи його безпідставним, необґрунтованим та не доведеним належними та допустимими доказами. Посилається на те, що Головне управління в своїй діяльності керується Конституцією України, законами України та Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, затвердженим Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.11.2019 року № 285. Земельні відносини в Україні, відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (далі - Кодекс) регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Згідно з ч. 1, 2 ст. 2 ЗК України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. За статтями 13, 14 Конституції України, статтею 324 Цивільного кодексу України земля є об`єктом права власності Українського народу; від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України. Кабінет Міністрів України, на виконання Законів України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» та «Про місцеве самоврядування в Україні», розпорядженням від 31 січня 2018 р. № 60-р прийняв рішення щодо питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад. Розпорядженням доручається Держгеокадастру розпочати з 1 лютого 2018 року передачу усіх земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад, крім тих земельних ділянок, які не можуть бути передані у комунальну власність. У випадку якщо земельні ділянки не сформовані, Держгеокадастру доручається забезпечити їх формування шляхом інвентаризації. До передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність розпорядження землями сільськогосподарського призначення при передачі в користування (виключно шляхом проведення аукціонів) або у власність, здійснювати за погодженням з об`єднаними територіальними громадами та після прийняття ними рішення. Отже, відповідним розпорядженням Кабінету Міністрів України встановлено обов`язок Держгеокадастру формувати земельні ділянки шляхом проведення інвентаризації земель державної власності та в подальшому передавати сформовані земельні ділянки у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад.
На виконання цього розпорядження Головним управлінням 26.09.2018 року прийнято наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 22 грудня 2018 року № 6-5040/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Новоборівської селищної ради земельних ділянок площею 63,5553 га (кадастровий №1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий №1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий №1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий №1821186500:06:001:0545).
Також наголошує, що відповідачем-2 жодного рішення не приймалося про вилучення спірних земельних ділянок наданих у постійне користування Комунальній установі "Новоборівський дитячий будинок-інтернат" Житомирської обласної ради. Комунальну установу "Новоборівський дитячий будинок-інтернат" Житомирської обласної ради не позбавлено права постійного користування, вона може на свій розсуд володіти та користуватися земельними ділянками, з дотриманням вимог встановлених законодавством для землекористувачів. На даний час спірні земельні ділянки, знаходяться в постійному користуванні Комунальної Установи "Новоборівський дитячий будинок - інтернат" Житомирської обласної ради, право володіння та користування даними земельними ділянками не припинялося. Тобто, якщо Комунальна установа "Новоборівський дитячий будинок-інтернат" правомірно користується відведеними їм землями, перехід права власності на ці землі жодним чином не порушує їх права, як користувача. Тим більше, такий перехід жодним чином не порушує права Житомирської обласної ради.
09.12.2019 до суду від відповідача -2 Новоборівської селищної ради надійшов відзив на позовну заяву (а.с.152-154 т.1), в якому проти позову заперечила, посилається на те, що докази та норми права наведені в позовній заяві вказують про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, так як суперечать Конституції та законам України, що регулюють земельні відносини та які вказують про відсутність порушень закону у прийнятті рішення Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області.
Вказує, що рішення Держгеокадастру відповідає вимогам закону, оскільки, згідно з приписами ст. ст. 83, 122 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об`єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об`єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Головні управління Держгеокадастру відповідно до частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України та наказу Мінагрополітики від 29.09.2016 № 333 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру" уповноважені розпоряджатись земельними ділянками сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів.
Таким чином, видання Наказу Держгеокадастру та передача земельної ділянки державної власності у комунальну власність здійснювалась за рішенням уповноваженого органу та відповідно до законодавства.
Зазначає, що позивачем не наведено доказів в чому саме полягають незаконні дії Держгеокадастру при прийнятті оскаржуваного наказу Держгеокадастру.
Ухвалою суду від 17.12.2019 відкладено підготовче засідання на 28.01.2020.
02.01.2020 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив ГУ Держгеокадастру в Житомирській області (а.с.178-184 т.1).
13.01.2020 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив Новоборівської селищної ради (а.с.188-195 т.1).
27.01.2020 на електронну адресу суду від Новоборівської селищної ради надійшли заперечення на відповідь на відзив (а.с.218-219 т.1).
28.01.2020 до суду від Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області надійшли заперечення на відповідь на відзив Житомирської обласної ради (а.с.222-229 т.1).
Ухвалою суду від 28.01.2020 призначено у справі судову земельно-технічну експертизу, провадження у справі зупинено.
19.10.2020 до суду від судового експерта Свістунова І.С. надійшов висновок за результатами проведення судової земельно - технічної експертизи № 203/10-2020 від 06.10.2020 у господарській справі № 906/1124/19.
18.02.2020 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр будівельних та земельних експертиз" надійшло клопотання за №472/203 від 10.02.2020 про необхідність погодження строку виконання, оплати експертизи та про надання додаткових матеріалів необхідних для вирішення питань, поставлених перед експертом.
Ухвалою суду від 21.02.2020 поновлено провадження у справі, призначено засідання для розгляду клопотання експерта.
02.03.2020 до суду від відповідача-2 надійшли письмові пояснення.
06.03.2020 до суду від позивача надійшли письмові пояснення щодо клопотання експерта.
10.03.2020 до суду від відповідача-1 надійшли пояснення щодо клопотання експерта про погодження більш тривалих строків проведення експертизи.
Ухвалою суду від 10.03.2020 погоджено термін проведення судової земельно-технічної експертизи у більш тривалий строк.
19.10.2020 до суду від судового експерта Свістунова І.С. надійшов висновок за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи №203/10-2020 від 06.10.2020 (а.с.68-100 т.2).
Ухвалою суду від 16.11.2020 поновлено провадження у справі, підготовче засідання призначено на 21.12.2020.
21.12.2020 до суду від Новоборівської селищної ради надійшло клопотання про витребування доказів.
21.12.2020 від Житомирської обласної ради надійшли письмові пояснення, відповідно до яких позивач зокрема просить викликати судового експерта ТОВ "Центр будівельних та земельних експертиз" для надання усних пояснень.
Ухвалою суду від 21.12.2020 відкладено підготовче засідання на 04.02.2021, задоволено клопотання позивача про виклик експерта в судове засідання для надання пояснень щодо висновку експертів від 06.10.2020 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи.
27.01.2021 до суду від відповідача-2 надійшло клопотання про залишення позову без розгляду.
Ухвалою суду від 04.02.2021 відкладено підготовче засідання на 23.03.2021.
23.03.2021 до суду від позивача надійшли письмові заперечення проти клопотання про залишення позову без розгляду.
Протокольною ухвалою від 23.03.2021 суд відмовив у задоволенні заяви Новоборівської селищної ради про залишення позову без розгляду.
В судовому засіданні 23.03.2021 оголошено перерву до 30.03.2021.
Ухвалою суду від 30.03.2021 відкладено підготовче засідання на 29.04.2021.
В судовому засіданні 29.04.2021 оголошено перерву до 20.05.2021 на підставі ст.216 ГПК України.
Ухвалою суду від 20.05.2021 відкладено підготовче засідання на 26.08.2021 з метою підготовки представником позивача питань для судової експертизи.
28.05.2021 до суду від позивача надійшло клопотання про витребування доказів у відповідачів в порядку ст.81 ГПК України.
26.08.2021 до суду від Новоборівської селищної ради надійшли заперечення на клопотання позивача про проведення додаткової експертизи та від Житомирської обласної ради - письмові пояснення з переліком питань судовому експерту.
26.08.2021 від ФГ "Мельник" до суду надійшло клопотання про вступ у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
26.08.2021 до суду від відповідача-1 надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи компакт - диску, на якому розміщені матеріали роздержавлення території Новоборівської селищної ради.
В судовому засіданні 26.08.2021 судом протокольною ухвалою, відмовлено Фермерському господарству " Мельник" в задоволенні його заяви про вступ Фермерського господарства " Мельник" у справу № 906/1124/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-2.
Ухвалою суду від 26.08.2021 відкладено підготовче засідання на 28.09.2021, витребувано у Головного управління Держгеокадастру оригінали матеріалів роздержавлення території Новоборівської селищної ради.
28.09.2021 від позивача надійшло письмове клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових доказів.
Ухвалою суду від 28.09.2021 підготовче засідання відкладено на 04.11.2021.
На виконання вимог ухвали суду 04.11.2021 представниками відповідачів подано клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових документів та компакт-диск з запитуваною інформацією.
Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 04.11.2021 року призначено у справі № 906/1124/19 судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено ТОВ "Центр будівельних та земельних експертиз" (м.Житомир) та зупинено провадження у справі № 906/1124/19 до завершення експертного дослідження та повернення матеріалів справи до Господарського суду Житомирської області.
Поставлено перед експертом наступні питання:
- Чи накладається земельна ділянка, площею 16,0 га, що вказана у державному акті на право постійного користування землею серії Б № 079609 (ділянка № 1), яка відображена на графічних матеріалах Документації по визначенню земель, що підлягають передачі у колективну власність КСП ім. Богдана Хмельницького Фасівської сільської ради Володарсько - Волинського району Житомирської області, що позначена жовтим кольором на земельну ділянку, площею 30,7277га (кадастровий номер 1821186500:06:001:0545);
- Чи накладається земельна ділянка, площею 5,0 га, що вказана у державному акті на право постійного користування землею серії Б № 079609 (ділянка № 1), яка відображена на графічних матеріалах Документації по визначенню земель, що підлягають передачі у колективну власність Новоборівської селищної ради Володарсько -Волинського району Житомирської області, що позначена жовтим кольором на земельну ділянку, площею 26,3567 га (кадастровий номер 1821187600:06:002:0522);
- Чи накладається земельна ділянка, площею 40,58 га, що вказана у державному акті на право постійного користування землею серії I- ЖТ № 001389, або відображена як суміжний землекористувач у проектно - технічній документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельну ділянку громадянам із земель реформованого КСП ім. Б.Хмельницького Фасівської сільської ради Володарсько -Волинського району Житомирської області та проектно - технічній документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельну ділянку громадянам із земель реформованого КСП "Кам`янобрідське" Фасівської сільської ради Володарсько -Волинського району Житомирської області на земельну ділянку, площею 63,5553 га (кадастровий номер 1821186500:06:001:0510) та земельну ділянку, площею 10,2730 га (кадастровий номер 1821186500:06:001:0514).
Ухвалою суду від 23.12.2021 погоджено термін проведення судової земельно-технічної експертизи, призначеної ухвалою суду від 04.11.2021 у справі №906/1124/19 у більш тривалий строк.
31.08.2022 до суду від судового експерта Свістунова Ігоря Сергійовича надійшов висновок за результатами проведення судової земельно- технічної експертизи № 1202/429 від 25.08.2022 у господарській справі № 906/1124/19.
Ухвалою суду від 12.09.2022 провадження у справі поновлено.
12.10.2022 на електронну адресу суду від Новоборівської селищної ради надійшли письмові пояснення по суті справи з урахуванням висновку експертів за результатами проведення додаткової судової земельно-технічної експертизи (а.с.71-75 т.4).
13.10.2022 на електронну адресу суду від Житомирської обласної ради надійшли письмові пояснення по суті справи з урахуванням висновку експертів за результатами проведення додаткової судової земельно-технічної експертизи (а.с.76-88 т.4).
Ухвалою суду від 13.10.2022 закрито підготовче провадження та призначити справу №906/1124/19 до судового розгляду по суті на 06.12.2022.
Ухвалою суду від 06.12.2022 відкладено розгляд справи по суті на 19.01.2023.
06.12.2022 до суду від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із перебуванням його представника в іншому судовому засіданні.
Ухвалою суду від 06.12.2022 розгляд справи по суті відкладено на 19.01.2023.
23.01.2023 від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату, у зв`язку з неможливістю представників з`явитись у судове засідання.
Третя особа повноважного представника в судове засідання не направила, про причини неявки не повідомила, про дату, час і місце засідання суду повідомлена своєчасно та належним чином.
Представники відповідачів заперечили щодо клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи, проти позовних вимог заперечила у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві, запереченнях на відповідь на відзив та письмових поясненнях.
Суд зауважує, що відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін учасників справи, а неможливість вирішення справи у відповідному судовому засіданні (стаття 202 ГПК України).
Аналогічна правова позиція неодноразово висвітлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 09.06.2022 у справі №906/1041/19 (906/878/21), від 15.02.2022 у справі № 910/2933/13, від 16.06.2022 у справі № 918/356/20.
Також прийнято до уваги, що участь представників сторін в судовому засіданні, призначеному на 19.01.2022, обов`язковою не визнавалась.
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що це роль національних судів організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див. mutatis mutandis рішення у справі "Шульга проти України").
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи.
Заслухавши пояснення представників відповідачів, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
31 січня 2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад».
Цим розпорядженням Уряд доручив Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 01.02.2018р. забезпечити:
формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України;
передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліку земельних ділянок державної влас ності, права на які виставлені на земельні торги, в комунальну власність об`єднаних територіальних громад після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди таких земельних ділянок;
здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності під час передачі в користування (виключно шляхом проведення аукціонів) або у власність за погодженням з об`єднаними територіальними громадами (шляхом прийняття відповідною радою рішення згідно із статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Зі змісту зазначеної вище постанови Кабінету Міністрів України випливає, що передачі у комунальну власність об`єднаних територіальних громад підлягають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.
Пунктом 1 Наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 15.03.2018 №45 вирішено провести у 2018 році інвентаризацію на території об`єднаних територіальних громад згідно з додатком №1, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій (копія міститься у матеріалах справи).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.10.2018 №6-4287/14- 18-СГ затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, зокрема і спірних земельних ділянок.
Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області 22.12.2018 прийнято Наказ №6-5040/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність", яким передає Новоборівській селищній раді Хорошівського району Житомирської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3080,8941 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Новоборівської селищної об`єднаної територіальної громади Хорошівського району Житомирської області, згідно з актом приймання-передачі, в тому числі спірні земельні ділянки:
- площею 63,5553 га, кадастровий номер земельної ділянки 1821186500:06:001:0510, площею 10,2730 га, кадастровий номер земельної ділянки 1821186500:06:001:0514, площею 26,3567 га, кадастровий номер земельної ділянки 1821187600:06:002:0522 та площею 30,7277 га, кадастровий номер земельної ділянки 1821186500:06:001:0545.
На виконання вищезазначеного наказу Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області передало із державної власності, а Новоборівська селищна рада прийняла у комунальну власність Новоборівської селищної ради земельні ділянки на території Новоборівської селищної об`єднаної територіальної громади згідно з додатком, про що складено акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення від 22.12.2018 року (а.с.46-54 т.1).
Позивач вказує, що при передачі вищевказаних земельних ділянок з державної у комунальну власність відповідачем-1 не враховано, що частина земельних ділянок є землями комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області в особі Житомирської обласної ради та перебуває у постійному користуванні будинку-інтернату, згідно державних актів на право користування землею загальною площею 30,1 га для ведення підсобного сільського господарства серії Б № 079609, виданого Володарсько-Волинською районною Радою народних депутатів 08.02.1993 та на право постійного користування землею площею 40,58 га для ведення підсобного сільськогосподарського виробництва серії І-ЖТ № 001389, виданого Фасівською сільською радою 13.05.1997.
Вважає, що відповідачем-1 перевищено свої повноваження, надані розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р та наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 15.03.2018 №45, оскільки проведено інвентаризацію земельних ділянок комунальної власності. При здійсненіінвентаризації земель Головнимуправлінням Держгеокадастру у Житомирській області належним чином не забезпечено контроль за здійсненням заходів з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності. Зокрема не забезпечено надання необхідних вихідних даних, передбачених у п.7 Порядку проведення інвентаризації земель, для проведення інвентаризації земель. Внаслідок недотримання процедури проведення інвентаризації земель, у зведеному інвентаризаційному плані не відображено земельні ділянки, що перебувають у постійному користуванні третьої особи згідно з документами, що посвідчують право користування на земельні ділянки, і відповідно не враховано правовий статус спірних земельних ділянок.
Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області при проведені інвентаризації земель державної власності, які підлягали переданню у комунальну власність селищної ради, фактично сформовано нові земельні ділянки площею 63,5553 га (кадастровий №1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий №1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий №1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий №1821186500:06:001:0545) шляхом поділу та об`єднання існуючих земельних ділянок, які є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області, і відповідно є комунальною власністю Житомирської обласної ради без згоди власника - Житомирської обласної ради та землекористувача - Новоборівського дитячого будинку-інтернату, що суперечить приписам ст.186 ЗК України.
Отже, дії ГУ Держгеокадастру у Житомирській області є неправомірними, такими до порушують визначений в зазначеному Розпорядженні КМУ порядок передачі земельних ділянок до комунальної власності територіальної громади, а записи про державну реєстрацію права комунальної власності, на вищезазначені земельні ділянки, за територіальною громадою в особі Новоборівської сільської ради, підлягають скасуванню, так як записи про державну реєстрацію права власності проведено на підставі наказу та акту приймання-передачі, які в частині передачі спірних земельних ділянок є незаконними (протиправними), а у реєстратора не було законних підстав для реєстрації такого права.
При вирішенні спору суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. З ст. 17 Цивільного кодексу України, орган державної влади, орган влади Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування здійснюють захист цивільних прав та інтересів у межах, на підставах та у спосіб, що встановлені Конституцією України та законом.
Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області діє відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.11.2019 № 285, та реалізує покладені на нього повноваження згідно ч.4 ст.122 Земельного кодексу України по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у відповідності до вимог Земельного кодексу України, які знаходяться за межами населених пунктів.
Розпорядженням від 31 січня 2018 р. № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" КМ України указав Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 р. забезпечити, серед іншого, формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.
Загальний порядок передачі земель з державної у комунальну власність визначено статтею 117 Земельного кодексу України.
Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Такими суб`єктами є:
- Держгеокадастр відповідно до частини четвертої статті статі 122 Земельного кодексу України та постанови КМУ від 14 січня 2015 р. № 15 "Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру"
- міські, селищні, сільські ради, що представляють територіальні громади, відповідно до частини першої статті 12 Земельного кодексу України.
Відповідно до статті 117 Земельного кодексу України у рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність зазначаються: кадастровий номер земельної ділянки; її місце розташування; площа; цільове призначення; відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку; обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності територіальної громади на неї.
Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом інвентаризації земель державної власності (ч. 2 ст. 79-1 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст. 35 Закону України "Про землеустрій", інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
З метою проведення інвентаризації земель розробляється технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель. Вимоги до такої документації встановлюються статтею 57 Закону України "Про землеустрій" згідно якої технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: а) завдання на складання технічної документації із землеустрою; б) пояснювальну записку; в) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності); в-1) рішення органу місцевого самоврядування, органу виконавчої влади про інвентаризацію земель (у разі проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення); г) копії документів, що містять вихідні дані, які використовувалися під час інвентаризації земель; ґ) матеріали топографо-геодезичних вишукувань; д) переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини; е) пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі; є) робочий і зведений інвентаризаційні плани; ж) матеріали погодження технічної документації із землеустрою, встановлені статтею 186 Земельного кодексу України.
У разі формування земельної ділянки технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель також включає: а) відомості про обчислення площі земельної ділянки; б) кадастровий план земельної ділянки; в) перелік обмежень у використанні земельних ділянок; г) акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання; д) матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість).
Технічна документація погоджується та затверджується в порядку, встановленому статтею 186 Земельного кодексу України
Відомості, отримані в результаті інвентаризації земель, підлягають внесенню до Державного земельного кадастру відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051.
Відповідно до норм Закону України "Про Державний земельний кадастр" на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель до Державного земельного кадастру вносяться відомості: про межі земельної ділянки; про цільове призначення земельних ділянок; про угіддя земельної ділянки.
Згідно п. 1 Наказу Державної служби У країни з питань геодезії, картографії та кадастру від 15.03.2018 № 45 наказано провести у 2018 році інвентаризацію на території об`єднаних територіальних громад згідно з додатком 1, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій, що було виконано відповідачем-1.
Враховуючи, що спірні земельні ділянки, знаходяться в постійному користуванні комунальної установи (третьої особи), дане положення на них не розповсюджується.
Тому безпідставним є посилання позивача на те, що Головним управлінням було перевищено повноваження при проведенні інвентаризації земель.
Позивач звертаючись з позовом до суду, зазначає, що опрацювавши відомості, що містяться у Публічній кадастровій карті України ним було встановлено, що земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні комунальної установи "Новоборівський дитячий будинок-інтернат" Житомирської обласної ради відповідно до державних актів, входять у склад земельних ділянок, сформованих у процесі проведення відповідачем-1 інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та в подальшому передано у комунальну власність Новоборівської селищної ради. Зокрема, земельна ділянка площею 40,58 га поділена на дві земельні ділянки та відповідно входить у земельну ділянку площею 63,5553 га (кадастровий номер 1821186500:06:001:0510), та земельну ділянку площею 10,2730 га (кадастровий номер 1821186500:06:001:0514). Земельна ділянка площею 5,0 га входить в ділянку площею 26,3567 га (кадастровий номер 1821187600:06:002:0522). Земельна ділянка площею 16,0 га входить в ділянку площею 30,7277 га (кадастровий номер 1821186500:06:001:0545).
З огляду на вищевикладені обставини, з метою встановлення наявності порушення меж земельних ділянок наданих у постійне користування комунальній установі "Новоборівський дитячий будинок-інтернат" Житомирської обласної ради шляхом перетинання чи накладання земельних ділянок переданих у комунальну власність Новоборівської селищної ради, 04.11.2022 за клопотанням Житомирської обласної ради ухвалою Господарського суду Житомирської області призначено додаткову судову земельно-технічну експертизу. Проведення експертизи доручено Товариству з обмеженою відповідальністю "Центр будівельних та земельних експертиз". На вирішення експерта були поставленні питання з яких експерт має надати суду висновок.
У висновку експертів за результатами проведення додаткової судової земельно- технічної експертизи № 429/08-2022 від 25.08.2022 містяться наступні висновки:
"1. Виходячи із об`єму наданих на дослідження матеріалів провести (здійснити) порівняння просторового розташування земельної ділянки площею 16,0 га, що зазначена в Державному акті від 08 лютого 1993 року (бланк серії Б № 079609) на право користування землею для ведення підсобного сільського господарства, із земельною ділянкою з кадастровим номером 1821186500:06:001:0545 площею 30,7277 га та встановити наявність або відсутність факту накладання земельних ділянок у відповідності до наданих на дослідження матеріалів не вбачається за можливе в зв`язку із відсутністю чітких координат земельної ділянки, площею 16,0 га.
При цьому виходячи із наданих на дослідження матеріалів, шляхом проведення геометричного моделювання взаємного розташування плану території, який міститься в документації по визначенню земель, що підлягають передачі у колективну власність КСП ім. Б. Хмельницького Фасівської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, яка станом на 1995 рік із даними картографічних сервісів, в частині розташування земельної ділянки площею 16,0 га із написом "Н.Борівський дитбудинок", отримано схеми взаємного розташування, відповідно яких площа накладання земельної ділянки з кадастровим номером 1821186500:06:001:0545 площею 30,7277 га та земельної ділянки площею 16,0 га, що зазначена в Державному акті від 08 лютого 1993 року (бланк серії Б № 079609), відносно площі земельної ділянки в розмірі 16,0 га, становить понад 90%, що графічно наведено в дослідницькій частині висновку.
2. Згідно обсягу наданих на дослідження матеріалів провести (здійснити) порівняння просторового розташування земельної ділянки площею 5,0 га, що зазначена в Державному акті від 08 лютого 1993 року (бланк серії Б № 079609) на право користування землею для ведення підсобного сільського господарства, із земельною ділянкою з кадастровим номером 1821187600:06:002:0522 площею 26,3567 га та встановити наявність або відсутність факту накладання земельних ділянок у відповідності до наданих на дослідження матеріалів не вбачається за можливе в зв`язку із відсутністю чітких координат земельної ділянки, площею 5,0 га.
При цьому виходячи із наданих на дослідження матеріалів, шляхом проведення геометричного моделювання взаємного розташування плану території з документації по виготовленню державних актів на право колективної власності на землю КСП "Колос" Новоборівської селищної Ради та Яготинської сільської Ради Вол.Волинського району Житомирської області із даними картографічних сервісів, в частині розташування земельної ділянки площею 5,0 га із написом «Дит. будинок», отримано схеми взаємного розташування, відповідно яких площа накладання земельної ділянки з кадастровим номером 1821187600:06:002:0522 площею 26,3567 га та земельної ділянки площею 5,0 га, що зазначена в Державному акті від 08 лютого 1993 року (бланк серії Б № 079609), відносно площі земельної ділянки в розмірі 5,0 га, становить понад 90%, що графічно наведено в дослідницькій частині висновку.
3. Відповідно наданих на дослідження матеріалів провести (здійснити) порівняння просторового розташування земельної ділянки площею 40,58 га, що зазначена в Державному акті від 13 травня 1997 року (бланк серії І-ЖТ № 001389) на право користування землею для ведення підсобного сільськогосподарського виробництва, із земельними ділянками з кадастровими номерами: 1821186500:06:001:0510 та 1821186500:06:001:0514 із площами відповідно: 63,5553 га та 10,2730 га та встановити наявність або відсутність факту накладення земельних ділянок у відповідності до наданих на дослідження матеріалів не вбачається за можливе в зв`язку із відсутністю чітких координат земельної ділянки, площею 40,58 га.
При цьому виходячи із наданих на дослідження матеріалів, шляхом проведення геометричного моделювання взаємного розташування плану території, який міститься в документації по визначенню земель, що підлягають передачі у колективну власність КСП ім. Б. Хмельницького Фасівської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, яка складена станом на 1995 рік із даними картографічних сервісів, отримано схеми взаємного розташування відповідно яких площа накладання земельної ділянки площею 40,58 га із ділянкою з кадастровим 1821186500:06:001:0514 площею 63,5553 га відносно площі земельної ділянки в розмірі 40,58 га, становить понад 50%, при цьому із земельною ділянкою з кадастровим номером 1821186500:06:001:0514 площею 10,2730 га ділянка площею 40,58 га не перетинається в площині, що графічно наведено в дослідницькій частині висновку".
Відповідно до ст. 104 Господарського процесуального кодексу України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.
За приписами ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Матеріалами справи не підтверджено та позивачем не доведено на підставі належних, допустимих, достовірних та вірогідних доказів у розумінні статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України факту входження земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні комунальної установи "Новоборівський дитячий будинок-інтернат" Житомирської обласної ради відповідно до державних актів, у склад земельних ділянок, сформованих у процесі проведення відповідачем-1 інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та в подальшому передано у комунальну власність Новоборівської селищної ради.
Суд зауважує, що доказів припинення чи скасування державного акту на право постійного користування землею серії Б №079609 від 08.02.1993 року, матеріали справи не містять.
З огляду на викладене, суд вважає твердження позивача про порушення права КП "Новоборівський дитячий будинок-інтернат" Житомирської міської ради користування земельною ділянкою безпідставним.
Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно зі ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи викладене в позові в частині визнання незаконним наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 22 грудня 2018 року № 6-5040/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Новоборівської селищної ради земельних ділянок площею 63,5553 га (кадастровий №1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий №1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий №1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий №1821186500:06:001:0545), суд відмовляє у зв`язку з недоведеністю позовних вимог.
У частині 1 статті 174 ГПК України передбачено, що в одній позовній заяві може бути об`єднано декілька вимог, пов`язаних між собою підставою виникнення або поданими доказами, основні та похідні позовні вимоги. Похідною позовною вимогою є вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
Предмет позову у даній справі по основній позовній вимозі стосується визнання протиправним/незаконним (скасування) виданого головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області від 22 грудня 2018 року № 6-5040/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Новоборівської селищної ради земельних ділянок площею 63,5553 га (кадастровий №1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий №1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий №1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий №1821186500:06:001:0545).
Із змісту вищевказаного оскаржуваного наказу вбачається, що він став підставою для реєстрації за відповідачем 2 права комунальної власності на земельні ділянки 63,5553 га (кадастровий №1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий №1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий №1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий №1821186500:06:001:0545).
Стаття 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачає, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Із офіційним визнанням державою права пов`язується можливість матеріального об`єкта (майна) перебувати в цивільному обороті та судового захисту права власності на нього.
За змістом наведеної норми державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права, що унеможливлює ототожнення факту набуття права з фактом його державної реєстрації. При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, необхідним є перш за все встановлення підстави, на якій особа набула таке право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права, такої підстави закон не передбачає.
Таким чином, державна реєстрація права є одним з юридичних фактів у юридичному складі, необхідному для виникнення майнових прав, а самостійного значення щодо підстав виникнення такого права не має, і визначає лише момент, після якого виникає право, за наявності інших юридичних фактів, передбачених законом.
Відповідно до статті 11 зазначеного Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
З матеріалів справи вбачається, що державним реєстратором було зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 1821186500:06:001:0510, 1821186500:06:001:0514, 1821187600:06:002:0522 та 1821186500:06:001:0545 за Новоборівською селищною радою на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 22.12.2018 року № 6-5040/14-18-СГ.
Враховуючи відмову в задоволенні вимог позивача про скасування наказу головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 22 грудня 2018 року № 6-5040/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Новоборівської селищної ради земельних ділянок площею 63,5553 га (кадастровий №1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий №1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий №1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий №1821186500:06:001:0545), не підлягає і задоволенню вимога про визнання недійсною державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельних ділянок площею 63,5553 га (кадастровий № 1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га ( кадастровий № 1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий № 1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га ( кадастровий № 1821186500:06:001:0545), що знаходяться за адресою: Житомирська область, Хорошівський район, проведену 31.10.2018 Відділом у Хорошівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та скасування записів в Державному земельному кадастрі про земельні ділянки площею 63,5553 га (кадастровий № 1821186500:06:001:0510), площею 10,2730 га (кадастровий № 1821186500:06:001:0514), площею 26,3567 га (кадастровий № 1821187600:06:002:0522) та площею 30,7277 га (кадастровий № 1821186500:06:001:0545), що знаходяться за адресою: Житомирська область, Хорошівський район, проведену 31.10.2018 Відділом у Хорошівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.
На підставі викладеного, в позові належить відмовити.
Судові витрати відповідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на позивача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 02.02.23
Суддя Маріщенко Л.О.
Віддрукувати:
1 - в справу
2 - позивачу ( рек. з пов.)
3 - 4 - відповідачам ( рек. з повід.)
5 -третій особі ( рек. з пов.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2023 |
Оприлюднено | 06.02.2023 |
Номер документу | 108762757 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні