ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
31.01.2023м. СумиСправа № 920/806/22
Господарський суд Сумської області у складі судді Вдовенко Д.В.,
за участю секретаря судового засідання Кириченко-Шелест А.Г.,
Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/806/22
за позовомКерівника Охтирської окружної прокуратури Сумської області (вул. Сумська, буд. 12, м. Охтирка, Сумська область, 42700) в інтересах держави в особі позивача Відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Охтирського району Сумської області (смт. Кириківка, Охтирський район, Сумська область, 42830)
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Сумигаз збут (вул. О. Береста, буд. 21, м. Суми, Сумська область, 40000)
про стягнення 154740 грн 17 коп.,
представники учасників справи:
прокурор Луцик О.О.;
від позивача не з`явився;
від відповідача Коробейник А.В.;
УСТАНОВИВ:
Прокурор в інтересах держави в особі позивача подав позовну заяву, в якій просить суд стягнути з відповідача 154 740 грн 17 коп. безпідставно сплачених коштів, вказуючи на нікчемність додаткових угод № 2-8, 11 до договору № 41СВ407-19-20 на постачання природного газу від 15.01.2020 щодо збільшення ціни за одиницю товару.
09.11.2022 відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. №5359 від 09.11.2022), в якому зазначає, що прокурор звернувся до суду в інтересах неналежного позивача, оскільки у прокуратури відсутні повноваження щодо представництва органів місцевого самоврядування; прокурор не довів порушення або загрозу порушення інтересів держави, оскільки в результаті задоволення позову держава не одержує ніякого конкретного матеріального чи нематеріального блага; в матеріалах справи відсутні належні докази (первинні документи), які б підтверджували перерахування відповідачу грошових коштів за договором саме з державного бюджету. Відносини у справі, що розглядається складаються у сфері пов`язаній із застосуванням законодавства про публічні закупівлі. Належним органом, уповноваженим державою здійснювати функції щодо реалізації державної політики у сфері закупівель є Держаудитслужби; порушень законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії, відповідним контролюючим органом не виявлено та не встановлено.
28.11.2022 прокурор подав відповідь на відзив (вх. №5734 від 28.11.2022), в якій зазначає, що позов в інтересах держави в особі Відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Охтирського району Сумської області заявлено з дотриманням усіх вимог чинного законодавства. Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Охтирського району Сумської області у розумінні ст. 22 Бюджетного кодексу України є розпорядником бюджетних коштів (за рахунок яких здійснювалася закупівля природного газу за договором), що уповноважений на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов`язань, здійснення видатків бюджету та зобов`язаний ефективно та раціонально використовувати бюджетні кошти, чим сприяти недопущенню порушень інтересів держави у бюджетній сфері та у сфері публічних закупівель. Не дивлячись на наявність повноважень щодо захисту інтересів держави, а також, враховуючи, що прокуратура повідомила про виявлені порушення, Відділ освіти Кириківської селищної ради Сумської області до суду з позовом не звернувся, посилаючись на відсутність бюджетних коштів. Наведене вказує на порушення економічних (майнових) інтересів держави у бюджетній сфері та у сфері публічних закупівель внаслідок дій Відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Сумської області, яким перераховано на підставі оскаржуваних угод бюджетних коштів у надмірному розмірі, чим завдано шкоду державним інтересам.
06.12.2022 відповідач подав заперечення на відповідь на відзив (вх. № 3076 від 06.12.2022), в якому просить суд позовну заяву залишити без розгляду, а у разі розгляду справи по суті - відмовити в задоволені позовних вимог. Відповідач зазначає, що Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Охтирського району Сумської області як комунальна установа не є суб`єктом владних повноважень, прокурор не може звертатися з позовом в інтересах держави в особі Відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Охтирського району Сумської області, а позивач, у свою чергу, не позбавлений права самостійно звертатися з позовом до суду за захистом порушених прав; прокурор не довів факту використання коштів державного бюджету за договором № 41СВ407-19-20 на постачання природного газу від 15.01.2020.
04.01.2023 прокурор подав письмові пояснення по справі (вх. № 82 від 04.01.2023), в яких підтримує позовні вимоги. Прокурор зазначає, що Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради є виконавчим органом місцевого самоврядування, створеним для реалізації державної політики в галузі освіти на відповідній території з двійним підпорядкуванням раді та центральним органам виконавчої влади у сфері освіти, тобто органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах в контексті ст. 23 Закону України Про прокуратуру. Відповідно до Положення про Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради (нова редакція), затвердженого рішенням 9 сесії селищної ради 8 скликання від 12.10.2021, Відділ є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки. Пунктом 7.1. Положення передбачено, що Відділ фінансується за рахунок коштів селищного бюджету, які виділені на його утримання, та з інших незаборонених джерел. Відповідно до п. 7.2. Положення, джерелами фінансування Відділу є: кошти селищного бюджету; інші кошти, передані Відділу згідно з чинним законодавством. Одним з основних завдань Відділу, відповідно до п. 2.3.1. Положення, є організація фінансового та матеріально-технічного забезпечення підпорядкованих закладів освіти. Згідно з п. 4.5. Положення, до сфери управління Відділу входять також заклади освіти Кириківської селищної ради щодо яких Відділ є розпорядником коштів. Відповідно до п. 3.4.11., Відділ має право самостійно виступати позивачем, відповідачем та третьою особою у судових інстанціях усіх рівнів. Згідно з розділом V Положення, Відділ очолює начальник, який здійснює керівництво діяльністю Відділу та реалізує його повноваження, діє без доручення від імені Відділу, представляє його інтереси перед органами державної влади та місцевого самоврядування, у відносинах з фізичними та юридичними особами всіх форм власності, у судових органах всіх інстанцій. Також, начальник вирішує питання фінансово-господарської діяльності Відділу, відкриває рахунки у банках України, має право першого підпису на договорах та розпорядчих документах та організовує проведення тендерних закупівель. Відповідно до частини 1 статті 22 Бюджетного кодексу України для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів. Порушення законодавства про публічні закупівлі при укладенні додаткових угод про збільшення ціни товару за природний газ після укладення договору про закупівлю, не сприяє раціональному та ефективному використанню бюджетних коштів і створює загрозу порушення економічних інтересів держави, призводить до зайвої сплати бюджетних коштів, виділених на потреби в галузі освіти. Таким чином, прокурор вважає, що Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради є належним позивачем у справі, а підстави для застосування положень ст. 226 ГПК України щодо залишення позовної заяви без розгляду відсутні.
У судовому засіданні 31.01.2023 відповідач зазначив, що підтримує клопотання про залишення позову без розгляду; прокурор зазначив, що заперечує проти задоволення такого клопотання.
Розглянувши клопотання ТОВ «Сумигаз збут» про залишення позову без розгляду, що викладене у запереченні на відповідь на відзив (вх. № 3076 від 06.12.2022), суд зазначає таке.
Згідно зі ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Відповідно до частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру, представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва, суд не повинен установлювати саме протиправність бездіяльності компетентного органу чи його посадової особи.
Прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України Про прокуратуру, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові.
Вказаної правової позиції дотримується Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 по справі №912/2385/18.
Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Охтирського району Сумської області.
Відповідно до ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Згідно зі ст. 1 цього Закону виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради є виконавчим органом місцевого самоврядування, створеним для реалізації державної політики в галузі освіти на відповідній території.
Відповідно до Положення про Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради, він утворений Кириківською селищною радою, підзвітний і підконтрольний Кириківській селищній раді, підпорядкований Виконавчому комітету Кириківської селищної ради, Кириківському селищному голові, а з питань здійснення делегованих повноважень підконтрольний відповідним органам виконавчої влади. Відділ є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.
Пунктом 7.1. Положення передбачено, що Відділ фінансується за рахунок коштів селищного бюджету, які виділені на його утримання, та з інших незаборонених джерел. Відповідно до п. 7.2. джерелами фінансування Відділу є: кошти селищного бюджету; інші кошти, передані Відділу згідно з чинним законодавством.
Одним з основних завдань Відділу, відповідно до п. 2.3.1. Положення, є організація фінансового та матеріально-технічного забезпечення підпорядкованих закладів освіти.
Згідно з п. 4.5. Положення, до сфери управління Відділу входять також заклади освіти Кириківської селищної ради щодо яких Відділ є розпорядником коштів.
Відділ координує господарську діяльність навчальних, спортивних, молодіжних і дитячих закладів Кириківської селищної ради до нового навчального року, до роботи в осінньо-зимовий період, проведення поточного та капітального ремонту приміщень. Також Відділ сприяє фінансовому забезпеченню існуючої мережі закладів освіти та закладів молодіжного і спортивного спрямування, сприяє матеріально-технічному забезпеченню закладів освіти, вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування навчальних закладів, закладів спортивного та молодіжного спрямування, які перебувають у комунальній власності, аналізує фінансові звіти (п. 3.3.26., п. 3.3.28., п. 3.3.29.).
Відповідно до п. 3.4.11. Положення Відділ має право самостійно виступати позивачем, відповідачем та третьою особою у судових інстанціях усіх рівнів.
В силу положень ст. 22 Бюджетного кодексу України, Відділ освіти є розпорядником бюджетних коштів, що уповноважений на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов`язань та здійснення видатків бюджету, який зобов`язаний ефективно та раціонально використовувати бюджетні кошти, сприяти недопущенню порушень інтересів держави у бюджетній сфері.
З урахуванням зазначеного, враховуючи предмет спору у справі, суд дійшов висновку, що прокурор правильно визначив позивача, адже Відділ освіти є стороною договору № 41СВ407-19-20 на постачання природного газу від 15.01.2020 на нікчемність додаткових угод до якого вказує прокурор, є юридичною особою, розпорядником бюджетних коштів, що здійснює процедуру закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок бюджетних коштів згідно з законодавством України.
Суд зазначає, що відповідно до ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі" рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України. Органи, уповноважені здійснювати контроль у сфері закупівель, не мають права втручатися в проведення закупівель.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні унормовано положеннями Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" та приписами Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43.
Згідно з ч. 2 ст. 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до п. 10 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надано право звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 затверджено Положення про державну аудиторську службу України, згідно з яким Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за дотриманням законодавства про закупівлі; вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (пп. 4, 9 п. 4 Положення).
Враховуючи наведене, Держаудитслужба може бути позивачем у випадках, коли вона здійснювала державний фінансовий контроль.
Водночас в матеріалах справи відсутні докази здійснення Держаудитслужбою моніторингу закупівлі за договором № 41СВ407-19-20 на постачання природного газу від 15.01.2020, перевірки Відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Охтирського району Сумської області, відповідно, відсутні передбачені законом підстави для звернення Держаудитслужби з позовом до суду в даному випадку.
Суд також враховує, що закон не зобов`язує прокурора подавати позов в особі усіх органів, які можуть здійснювати захист інтересів держави у спірних відносинах і звертатися з позовом до суду. Належним є звернення в особі хоча б одного з них. Такий правовий висновок міститься в постановах Верховного Суду від 25.02.2021 у справі № 912/9/20, від 19.08.2020 у справі № 923/449/18, від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.
У постанові Верховного Суду від 18.11.2022 у справі № 914/2656/21, на яку вказує відповідач, зроблено висновок про відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі театру, який не є органом державної влади чи місцевого самоврядування і не є суб`єктом владних повноважень. Натомість, як вже зазначене судом, у цій справі прокурор звернувся з позовом до суду в інтересах держави в особі Відділу освіти, який є виконавчим органом місцевого самоврядування, юридичною особою, розпорядником бюджетних коштів, що здійснює процедуру закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок бюджетних коштів, стороною договору № 41СВ407-19-20 на постачання природного газу від 15.01.2020 на нікчемність додаткових угод до якого вказує прокурор.
Відповідно до матеріалів справи, листом № 52/1-1924 вих-22 від 11.08.2022 та листом № 52-2445вих-22 від 27.09.2022 прокурор повідомив позивача про виявлення порушень законодавства під час укладення додаткових угод до договору № 41СВ407-19-20 на постачання природного газу від 15.01.2020, запропонував позивачу звернутися з позовом до суду.
Листами від 22.08.2022 та від 29.09.2022 Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради повідомив прокурора, що позовні заяви до суду щодо оскарження додаткових угод до договору не подавались, у зв`язку із запровадженням карантину, відсутністю фахівця з юриспруденції, а також через відсутність кошторисних призначень на оплату послуг юриста та інших судових витрат. Відділ не має ні кадрової, ні фінансової можливості оскаржити додаткові угоди.
На виконання ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор 30.09.2022 повідомив позивача про намір реалізувати представницькі повноваження прокуратури шляхом звернення до суду з позовом.
Порушення інтересів держави прокурор обґрунтував тим, що укладення між позивачем та відповідачем додаткових угод до договору № 41СВ407-19-20 на постачання природного газу від 15.01.2020 з порушенням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» призводить до нераціонального та неефективного використання бюджетних коштів, створює загрозу порушення економічних інтересів держави, зокрема призводить до зайвої сплати бюджетних коштів, виділених на потреби в галузі освіти, порушує економічні (майнові) інтереси держави у бюджетній сфері та у сфері публічних закупівель.
За викладених обставин суд дійшов висновку, що прокурор подав позовну заяву з дотриманням вимог ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», що виключає можливість залишення позовної заяви без розгляду, у зв`язку з чим суд відмовляє у задоволенні відповідного клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Сумигаз збут (викладене у запереченні на відповідь на відзив вх. №3076 від 06.12.2022).
Керуючись ст. 2, 182, 226, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд,
УХВАЛИВ:
1.У задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Сумигаз збут про залишення позову без розгляду (викладене у запереченні на відповідь на відзив вх. №3076 від 06.12.2022) - відмовити.
2.Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та оскарженню окремо від рішення суду не підлягає.
Повний текст ухвали складений 03.02.2023.
СуддяД. В. Вдовенко
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2023 |
Оприлюднено | 06.02.2023 |
Номер документу | 108763881 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Вдовенко Дар'я Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні