Рішення
від 02.02.2023 по справі 620/8815/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 лютого 2023 року Чернігів Справа № 620/8815/22

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом В.о. керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Липівський заклад дошкільної освіти ''Малятко'' Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом в.о. керівника Прилуцької окружної прокуратури (далі також Прокуратура, позивач 1) в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (далі також ГУДСНС, позивач 2) до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради (далі також Відділ освіти, відповідач), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Липівський заклад дошкільної освіти ''Малятко'' Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (далі також третя особа) про визнання протиправною бездіяльність Відділу освіти щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту населення із обліковим номером 94853 у належний для експлуатації стан, зобов`язання Відділ освіти привести захисну споруду цивільного населення із обліковим номером 94853, яка знаходяться за адресою: вул. Центральна, 22а, с. Липове, Прилуцького району, Чернігівської області у придатний, для використання за цільовим призначення, стан (готовності укриття) за Приписом про усунення порушень вимог законодавства у техногенної та пожежної безпеки № 314 від 05.11.2021.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виходячи з положень Кодексу цивільного захисту України, Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення обліку, затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017 № 138, відповідач допустив бездіяльність щодо утримання захисної споруди № 94853у належному стані, що, у свою чергу, створює загрозу для життя та здоров`я працівників та вихованцям навчального закладу через неможливість їх укриття в умовах реальної загрози в особливий період, зокрема у воєнний час

Ухвалою суду від 09.12.2022 провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач подав відзив на позов, в якому позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні, оскільки відповідачем, на виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 314 від 05.11.2021, здійснено ряд заходів з усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме: захисну споруду №94853 забезпечено місцями для сидіння; для захисної споруди №94853 придбано лікарські та медичні засоби на суму: 1005,15 грн., (що відповідає переліку лікарських засобів та медичних виробів для укомплектування запасів медичного майна у захисних спорудах (опис №1 орієнтовний перелік на 100-150 осіб); 17.02.2022 укладено договір на виконання проектних робіт №60-02/22 (копія договору додається), яким передбачалося проведення капітального ремонту системи пожежної сигналізації в будівлі Липівського закладу дошкільної освіти «Малятко» (за рахунок коштів місцевого бюджету). Однак постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 року № 590, якою встановлено порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режиму в умовах воєнного стану, даний вид робіт відповідно до п.19 відноситься до другої черги проплат, що на переконання відповідача, є обставиною непереборної сили, яка не залежать від волі сторони по справі та сукупно призводять до несвоєчасного та неповного виконання припису № 314 від 05.11.2021. Враховуючи викладене вважає, що припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №314 від 05.11.2021 не виконано з поважних причин - внаслідок непереборної сили. Крім того просить врахувати, що рішенням Чернігівського Окружного адміністративного суду від 11 серпня 2022 року у справі № 620/16803/21 за позовом Головного Управління Державної Служби України з Надзвичайних Ситуацій у Чернігівській області (далі ДСНС) про застосування заходів реагування (Акт №465 від 05 листопада 2021 року) припинено експлуатації будівлі закладу дошкільної освіти Липівського закладу дошкільної освіти «Малятко» Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за адресою: вул. Центральна, 22А, с Липове, Прилуцький район Чернігівська область - функціонування Липівського закладу дошкільної освіти «Малятко» до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Згідно акту № 465 від 05.11. 2021, п. 6,7,8 стосуються захисної споруди №94853.

Третьою особою пояснення по справі не надано.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

05.11.2021, за результатами проведення у Липівському закладі дошкільної освіти ''Малятко'' Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю), Прилуцьким районним відділом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області складено акт щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 465, в якому зафіксовано ряд порушень вимог законодавства, зокрема у пункті 7 вказано, що захисна споруда цивільного захисту (цивільної оборони), обліковий № 94853 не забезпечена необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю (а.с. 60).

05.11.2021 Липівському закладу дошкільної освіти ''Малятко'' Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області видано припис № 314 про усунення порушень, встановлених в акті від 05.11.2021 №465, у пункті 6 якого вказано: приміщення захисної споруди № 94853 обладнати системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (а.с. 64-65).

Відповідно до технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) та інвентарної картки № 1, протирадіаційне укриття, обліковий № 94853 знаходиться за адресою: вул.вул. Центральна, 22а, с. Липове, Прилуцького району, Чернігівської області (а.с. 29-37).

Відділ освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради є виконавчим органом Талалаївської селищної ради Чернігівської області, створюється Талалаївською селищною радою Чернігівської області та підпорядкований Талалаївському селищному голові (пункт 1.1. Положення про Відділ освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області) та юридичною особою (пункт 7.1 Положення).

Фінансування Відділу освіти здійснюється згідно з бюджетним законодавством ( п.6.1. Положення про Відділ освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (а.с. 83).

На звернення заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури від 14.10.2022 до Відділу освіти про надання інформації щодо перебування об`єкта цивільного захисту № 94853 на балансі Відділу освіти та вжиті заходи стосовно усунення порушень, встановлених в акті від 05.11.2021 №465, відповідач листом від 27.10.2022 №422 повідомив, що протирадіаційне укриття №94853 Липівського закладу дошкільної освіти «Малятко» перебуває на балансі Відділу освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області у складі закладу освіти (не виокремлюється як об`єкт). Липівський ЗДО «Малятко» підпорядкований відділу освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області з 01.01.2021 відповідно до пункту 5 рішення тридцять другої (позачергової) сесії сьомого скликання Талалаївської селищної ради від 12 листопада 2020 року №7-32/VII, як заклад дошкільної освіти, який знаходиться на території Талалаївської селищної ради (а.с.21).

Вважаючи, що відповідач є балансоутримувачем захисної споруди № 94853 та ним не вжито заходи щодо приведення її у належний для експлуатації стан, прокурор звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який діє станом на день розгляду справи.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991№1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Згідно з частиною восьмою статті 32 Кодексу цивільного захисту (далі- КЦЗ) утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням; балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Зі змісту пункту 10 Порядку видно, що балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Як вже встановив суд, балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття № 94853, який знаходиться за адресою: вул.вул. Центральна, 22а, с. Липове, Прилуцького району, Чернігівської області, є Відділ освіти.

Прокурор у позові зазначає, що на час звернення до суду, відповідачем не вжито відповідні заходи щодо приведення вказаної захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

Водночас відповідач у відзиві посилається на те, що певний обсяг робіт за приписом від 05.11.2021 №314 виконаний, а саме: захисну споруду №94853 забезпечено місцями для сидіння; для захисної споруди №94853 придбано лікарські та медичні засоби на суму: 1005,15 грн., що відповідає переліку лікарських засобів та медичних виробів для укомплектування запасів медичного майна у захисних спорудах (опис №1 орієнтовний перелік на 100-150 осіб; 17.02.2022 укладено договір на виконання проектних робіт №60-02/22, яким передбачається проведення капітального ремонту системи пожежної сигналізації в будівлі Липівського закладу дошкільної освіти «Малятко» (за рахунок коштів місцевого бюджету), копія якого та протокол погодження договірної ціни на виконання проектних робіт додані до відзиву..

Тобто відповідач визнає обставини, визначені у пункті 6 припису від 05.11.2021 № 314 про усунення порушень, встановлених в акті від 05.11.2021 №465, що відповідно до частини першої статті 78 КАС України не підлягає доказуванню.

Разом з тим, посилається на існування обставин непереборної сили, в обґрунтування якої зазначає, шо постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 року № 590 встановлено порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режиму в умовах воєнного стану, у пункті 19 якого визначено, що платежі за ремонт та облаштування споруд цивільного захисту відносено до другої черги, що призводять до не приведення вказаної захисної споруди в готовність до використання за призначенням з незалежних від нього причин.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який станом на дату розгляду справи не закінчений.

Дійсно, відповідно до положень підпункту 2 пункту 19 постанови КМУ від 09.06.2021 № 590із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ№ 613 від 20.05.2022,№ 831 від 22.07.2022,№ 978 від 27.08.2022, передбачено черговість здійснення платежів Казначейством та органами Казначейства, зокрема в період воєнного стану за рахунок спеціального фонду в другу чергу можуть бути здійсненні такі видатки: на ремонт та облаштування споруд цивільного захисту (укриття, бомбосховища тощо).

У свою чергу, за загальним правилом, неможливість виконати зобов`язання внаслідок дії обставин непереборної сили відповідно до вимог законодавства є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання (частина перша статті 617Цивільного кодексу України). Тобто, можна звільнити від відповідальності за невиконання, а не від виконання в цілому. В будь-якому разі сторона зобов`язання, яка його не виконує, повинна довести, що в кожному окремому випадку саме ці конкретні обставини мали непереборний характер саме для цієї конкретної особи.

При цьому суд зазначає, що форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер, а зацікавленій стороні необхідно довести (1) факт їх виникнення; (2) те, що обставини є форс-мажорними (3) для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність.

Отже, форс-мажор не є автоматичною підставою для звільнення від виконання зобов`язань, відповідачем має бути підтверджено не факт настання таких обставин, а саме їхня здатність впливати на реальну можливість виконання зобов`язання.

Аналізуючи обставини справи, суд дійшов висновку, що віднесення до другої черги платежів за виконання робіт щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням, відповідно до пункту 19 постанови КМУ від 09.06.2021 № 590 зі змінами, впливає на реальну можливість виконання зобов`язань за пунктом 6 Припису від 05.11.2021 № 314 в період воєнного стану, тому позовні вимоги є безпідставними.

Згідно з пунктом 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач довів ті обставини, на яких ґрунтується його відзив, тому суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити повністю.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Позивач: В.о. керівника Прилуцької окружної прокуратури вул.1-го Травня, буд.50А,м.Прилуки,Чернігівська область,17500 код ЄДРПОУ 02910114.

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області проспект Миру,190-а, м. Чернігів,14037 код ЄДРПОУ 38590042.

Відповідач: Відділ освіти, культури, молоді та спорту Талалаївської селищної ради вул.Вокзальна, буд.3,смт Талалаївка,Чернігівська область,17200 код ЄДРПОУ 44055284.

Третя особа: Липівський заклад дошкільної освіти ''Малятко'' Талалаївської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, вул. Центральна,22а, смт. Талалаївка, 17222 код ЄДРПОУ 25571815.

Повний текст рішення виготовлено 02 лютого 2023 року.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.02.2023
Оприлюднено06.02.2023
Номер документу108777062
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —620/8815/22

Постанова від 11.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 08.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 02.02.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 09.12.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні