ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
з питань сплати судового збору
06 лютого 2023 року Справа № 280/683/23 м. Запоріжжя
Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Прасов О.О., розглянувши у м.Запоріжжі матеріали позовної заяви
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 )
про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд: 1) визнати протиправними дії відповідача щодо перегляду розміру пенсії за віком позивачу у бік зменшення, відмови у проведенні перерахунку пенсії, виплати пенсії з порушенням вимог чинного пенсійного законодавства, нижчою від мінімальної пенсії у розмірі прожиткового мінімуму, починаючи з 01.02.2022; 2) зобов`язати відповідача провести перерахунок і виплачувати пенсію позивачу, як непрацюючому пенсіонеру та дитині війни із застосуванням усіх підвищень, індексації, надбавок та виплат, передбачених чинним законодавством, починаючи з 01.02.2022, на визначений позивачем банківський рахунок, з урахуванням виплачених сум; 3) стягнути з відповідача на користь позивача 50000,00 грн. на відшкодування заподіяної моральної шкоди, одним платежем.
До позову представником позивача додано клопотання про звільнення позивача від сплати судового збору, відповідно до ст.133 КАС України. В обгрунтування клопотання зазначено, що з 1997 року позивач протиправно позбавлений пенсії за віком - основного джерела існування, внаслідок чого має великі матеріальні труднощі. Зважаючи на похилий вік та поганий стан здоров`я позивач не працює, не має доходів від інших видів діяльності, і не отримую пенсію за віком. Позивачу виплачується Відомством національного страхування ("Бітуах Леумі") допомога по старості, з доплатою до прожиткового мінімуму для осіб, які не мають доходів і не заробили пенсію за віком, з якої забезпечуються його життєві потреби: оплата найманого житла та комунальних послуг, медичне обслуговування, ліки, харчування, одяг та взуття. Крім того, позивач протиправно, втретє, втягнутий в черговий судовий розгляд і змушений нести значні для його бюджету витрати на складання та оформлення позовних документів. Орган ПФУ цинічно та безкарно втретє позбавив позивача пенсії: виплачує замість пенсії 49,86 грн., що значно нижче розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого законом, чим завдає позивачу моральної шкоди, глибоких моральних та фізичних страждань через усвідомлення себе жертвою такої несправедливості.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом (ч.2 ст.132 КАС України).
Суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк. (ч.1 ст.133 КАС України).
Як передбачено п.3 ч.1 ст.8 Закону України Про судовий збір, враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов: предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.
Суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті (ч.2 ст.8 Закону України Про судовий збір).
Судові витрати це передбачені законом витрати (грошові кошти) сторін, інших осіб, які беруть участь у справі, понесені ними у зв`язку з її розглядом та вирішенням, а у випадках їх звільнення від сплати - це витрати держави, які вона несе у зв`язку з вирішенням конкретної справи.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (РИМ, 4.XI.1950), Рекомендація щодо заходів, які полегшують доступ до правосуддя №R (81)7, прийнята Комітетом міністрів Ради Європи 14 травня 1981 року, та практика Європейського суду з прав людини під час застосування цієї Конвенції не визнають необхідність сплати судових витрат обмеженням права доступу до суду. Разом із тим, ураховуючи положення пункту 1 статті 6 Конвенції та прецедентну практику Європейського суду з прав людини (зокрема, рішення від 19 червня 2001 року у справі Креуз проти Польщі (Kreuz v. Poland)), сплата судових витрат не повинна перешкоджати доступу до суду, ускладнювати цей доступ таким чином і такою мірою, щоб завдати шкоди самій суті цього права, та має переслідувати законну мету.
У зв`язку із цим при здійсненні правосуддя в адміністративних справах суди повинні вирішувати питання, пов`язані з судовими витратами (зокрема, щодо відстрочення та розстрочення судових витрат, зменшення їх розміру або звільнення від їх сплати), у чіткій відповідності до ст.ст.132-133 КАС України, Закону України Про судовий збір, а також інших нормативно-правових актів України, забезпечуючи при цьому належний баланс між інтересами держави у стягненні судового збору за розгляд справ, з одного боку, та інтересами позивача (заявника) щодо можливості звернення до суду, з другого боку.
З урахуванням наведених норм права єдиною підставою для відстрочення або розстрочення сплати судового збору є врахування судом майнового стану сторони, тобто фізичної або юридичної особи (наприклад, довідка про доходи, про склад сім`ї, про наявність на утриманні непрацездатних членів сім`ї, банківські документи про відсутність на рахунку коштів, довідка податкового органу про перелік розрахункових та інших рахунків тощо). Особа, яка заявляє відповідне клопотання, згідно зі ст.133 КАС України, ст.8 Закону України Про судовий збір повинна навести доводи і подати докази на підтвердження того, що її майновий стан перешкоджав (перешкоджає) сплаті нею судового збору у встановленому законодавством порядку і розмірі.
У статті 129 Конституції України однією із засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, у тому числі й органів державної влади. У зв`язку із цим обставини, пов`язані з фінансуванням установи чи організації з Державного бюджету України та відсутністю у ньому коштів, призначених для сплати судового збору, не можуть вважатися достатньою підставою для звільнення від такої сплати.
З адміністративного позову, додатків до нього, вбачається, що основним джерелом існування позивача є пенсія, отримання якої і є предметом спору у справі. Позивач є особою похилого віку (82 роки). Отже сплата судового збору буде становити значний тягар для ОСОБА_1 , впливати на рівень її життя. Вказані факти, у сукупності надають суду можливість задовольнити вказане клопотання та звільнити позивача від сплати судового збору.
Керуючись ст.ст.132-133, 241, 243 КАС України, суддя
УХВАЛИВ:
Задовольнити клопотання представника позивача про звільнення позивача від сплати судового збору.
Звільнити ОСОБА_1 від сплати судового збору по справі.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: adm.zp.court.gov.ua/sud0870/.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2023 |
Оприлюднено | 08.02.2023 |
Номер документу | 108799722 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні