ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
06 лютого 2023 року м. ПолтаваСправа №440/10065/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Кукоби О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркет Екопродукт" про стягнення штрафу,
В С Т А Н О В И В:
1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.
Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (надалі також позивач) звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркет Екопродукт" (надалі - відповідач, ТОВ "Маркет Екопродукт") про стягнення штрафних санкцій у розмірі 34000,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на несплату відповідачем штрафних санкцій, застосованих до нього рішенням від 25.07.2022 №72 відповідно до пункту 4 частини першої статті 20 Закону України "Про ціни і ціноутворення" за створення перешкод для виконання покладених на Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області функцій.
2. Позиція відповідача.
Копія ухвали суду від 07.12.2022 про відкриття провадження у цій справі надіслана на адресу ТОВ "Маркет Екопродукт", зазначену у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Проте поштове відправлення повернулось до суду з відміткою поштової організації від 29.12.2022 про причину невручення "адресат відсутній за вказаною адресою".
Відповідно до пункту 5 частини шостої статті 251 КАС України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Тож, ухвала суду від 07.12.2022 вважається врученою відповідачу 29.12.2022.
Також суд неодноразово здійснював виклик за номерами телефону відповідача, повідомленими позивачем, а також внесеними до Єдиного державного реєстрю юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про що секретарем судового засідання складений акт.
Окрім того, оголошення про розгляд цієї адміністративної справи розміщене судом на офіційному веб-порталі судової влади України (https://court.gov.ua/fair/sud1670/).
Відзив на позов у строк, визначений частиною першою статті 261 КАС України, відповідач не надав.
За змістом частини четвертої статті 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
А відповідно до частини шостої статті 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
3. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.12.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у цій справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
За відсутності клопотань учасників справи про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Обставини справи
На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 13.07.2022 №645-ОД "Про проведення позапланової перевірки", за погодженням з Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів відповідно до звернення гр. ОСОБА_1 (лист від 22.06.2022 №П-242-17/01/15.2.1/02/298) та відповідно до направлення від 13.07.2022 №514 позивач у період з 14.07.2022 по 19.07.2022 здійснив позапланову перевірку ТОВ "Маркет Екопродукт" з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на товари, які мають істотну соціальну значущість за адресою: 39600, Полтавська область, м. Кременчук, вул. Сердюка Івана, 47 /а.с. 16-17, 18-19, 20/.
Направлення на перевірку 14.07.2022 вручене уповноваженій особі суб`єкта господарювання, що підтверджено підписом на примірнику направлення /а.с. 20/.
14.07.2022 посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області здійснено вихід за адресою фактичного розташування магазину ТОВ "Маркет Екопродукт" (вул. Європейська, 106, м. Полтава) та вручено завідувачу магазину Гордон А.А. вимогу від 14.07.2022 №1 щодо надання інформації, необхідної для проведення перевірки /а.с. 63-64/.
З огляду на невиконання приписів вимоги від 14.07.2022 №1 про надання документів посадовою особою Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області 18.07.2022 повторно здійснено вихід за адресою фактичного розташування магазину ТОВ "Маркет Екопродукт" (вул. Європейська, 106, м. Полтава) з метою вручення уповноваженій особі суб`єкта господарювання вимоги від 18.07.2022 №2 /а.с. 65-66/.
Однак, вимогу від 18.07.2022 №2 не вручено з огляду на відсутність на робочому місці завідувача магазину ОСОБА_2 та відмову касира від отримання вимоги.
За результатами перевірки складено акт від 19.07.2022 №74, у якому вказано на порушення відповідачем вимог пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення" та абзацу четвертого частини першої статті 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме: створення перешкод посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області у виконанні покладених на них функцій в частині проведення державного нагляду (контролю) з питання дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін /а.с. 21-62/.
Листом від 20.07.2022 за вих.№01-27/07.3/1979 позивач надіслав ТОВ "Маркет Екопродукт" копію акта від 19.07.2022 №74 /а.с. 67-68/.
25.07.2022 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області прийняте рішення №72 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення, яким до ТОВ "Маркет Екопродукт" застосований штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 34000,00 грн /а.с. 69-71/.
26.07.2022 зазначене рішення надіслане відповідачу на адресу реєстрації, що підтверджено копією фіскального чека /а.с. 73/.
Однак, поштове відправлення повернуто позивачу з відміткою поштової організації від 24.08.2022 про його невручення /а.с. 74-75/.
Посилаючись на те, що відповідач штрафні санкції у добровільному порядку не сплатив, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Норми права, якими урегульовані спірні відносини
Закон України від 21.06.2012 №5007-VI "Про ціни і ціноутворення" (надалі - Закон №5007-VI) визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.
Частиною першою статті 16 Закону №5007-VI встановлено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.
Згідно з частиною другою статті 16 Закону №5007-VI повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та іншими законами.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
За змістом частин шостої, сьомої статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №667 (надалі - Положення), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки та який реалізує державну політику (...) з контролю за цінами, (...), державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів (...).
Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 №160, Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.
У силу вимог абзацу четвертого підпункту 11 пункту 4 цього Положення, Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Права уповноважених органів встановлені статтею 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення", відповідно до якої уповноважені органи, окрім іншого, мають право:
1) проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки: достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін; наявності виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також документів, що посвідчують особу, в посадових осіб;
2) одержувати відповідно до законодавства у письмовій формі пояснення, довідки і відомості з питань, що виникають під час проведення перевірки;
3) одержувати безоплатно від суб`єктів господарювання, що перевіряються, копії документів та інші відомості, необхідні для здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, документів, що можуть підтверджувати їх порушення, платіжних доручень, квитанцій, що підтверджують факт перерахування до бюджету коштів у разі застосування адміністративно-господарських санкцій, а також довідки, підготовлені суб`єктами господарювання на їх вимогу;
4) робити запити та одержувати від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в повному обсязі інформацію та документи, необхідні для виконання покладених на них функцій;
5) вимагати від суб`єктів господарювання, що перевіряються, усунення виявлених порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
6) приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовуватись до суб`єктів господарювання адміністративно-господарські санкції, серед яких і адміністративно-господарський штраф (статті 239 Господарського кодексу України).
Адміністративно-господарський штраф визначається законом як грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету в разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності (частина перша статті 241 Господарського кодексу України).
Частиною другою статті 241 Господарського кодексу України визначний перелік порушень, за які з суб`єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.
У силу пункту 4 частини першої статті 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за невиконання приписів уповноважених органів або створення перешкод для виконання покладених на них функцій - штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до частини третьої статті 20 Закону №5007-VI порядок стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, передбачених цією статтею, визначається Господарським кодексом України.
А відповідно до пункту 8 частини першої статті 18 Закону №5007-VI уповноважені органи мають право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Оцінка судом обставин справи
Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
З огляду на зміст наведеної норми процесуального права та зважаючи на те, що вимогами заявленого позову є стягнення штрафу, предметом доказування у цій справі мають бути обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість стягнення штрафу у судовому порядку, встановлення факту його сплати у добровільному порядку або встановлення відсутності такого факту тощо.
Водночас, питання правомірності застосування адміністративно-господарських санкцій не може бути предметом доказування у цій справі, оскільки рішення суб`єкта владних повноважень, яким такі санкції застосовані, не є предметом спору, а отже суд не має процесуальних повноважень у межах розгляду цієї справи здійснювати його правовий аналіз.
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду від 18.11.2021 у справі №420/1255/20, від 18.10.2022 у справі №1640/2446/18.
Суд враховує, що рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 25.07.2022 №72 про застосування до ТОВ "Маркет Екопродукт" адміністративно-господарських санкцій у розмірі 34000,00 грн за порушення законодавства про ціни і ціноутворення надіслане відповідачу на адресу реєстрації, зазначену у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Незабезпечення відповідачем отримання поштової кореспонденції за адресою реєстрації свідчить про його недобросовісну поведінку та не звільняє ТОВ "Маркет Екопродукт" від обов`язку сплатити штраф, застосований рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 25.07.2022 №72.
У силу частини першої статті 21 Закону №877-V суб`єкт господарювання має право звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю).
Проте суд з відкритих даних Єдиного державного реєстру судових рішень, веб-порталу судової влади України, а також комп`ютерної програми "Діловодство спеціалізованого суду" встановив, що відповідач рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 25.07.2022 №72 до суду не оскаржив.
Так само відповідач не звертався до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів зі скаргою на згадане рішення позивача.
Правом на оскарження до суду дій Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області щодо проведення державного нагляду (контролю), гарантованим у силу приписів абзацу вісімнадцятого статті 10 Закону №877-V, відповідач теж не скористався.
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідач відзив на позов, доказів, що свідчили б про сплату суми штрафних санкцій або ж спростовували доводи позивача, суду не надав.
Разом з тим, наявність у відповідача обов`язку зі сплати штрафних санкцій у розмірі 34000,00 грн підтверджена матеріалами справи.
З огляду на викладене, вимоги позивача є правомірними і обґрунтованими.
Отже, позов належить задовольнити у повному обсязі.
Розподіл судових витрат
Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2481,00 грн, що зарахований до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 87-88/.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відповідні витрати у справі відсутні.
Тож, підстав для розподілу судових витрат немає.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркет Екопродукт" про стягнення штрафу задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркет Екопродукт" до Державного бюджету України (21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106, отримувач - ГУК у Полт.обл./тг м. Полтава/21081100, код ЄДРПОУ 37959255, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), р/р UA768999980313010106000016712) штраф у розмірі 34000,00 грн (тридцять чотири тисячі гривень).
Судові витрати не розподіляються.
Позивач: Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 40358617; вул. Воскресенський узвіз, 7, м. Полтава, Полтавська область, 36020).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркет Екопродукт" (унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 42811428; вул. Сердюка Івана, 47, м. Кременчук, Полтавська область, 39600).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
СуддяО.О. Кукоба
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2023 |
Оприлюднено | 09.02.2023 |
Номер документу | 108829864 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.О. Кукоба
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні