Рішення
від 06.02.2023 по справі 520/7198/22
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2023 р. Справа № 520/7198/22

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департамент з інспекційної роботи Харківської міської ради до ОСОБА_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департамент з інспекційної роботи Харківської міської ради, з адміністративним позовом до ОСОБА_1 , в якому (з урахуванням заяв про виправлення технічних помилок в тексті позову та прохальній частині позову, поданих 19.01.2023 року) просить суд припинити право на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) на об`єкті «Реконструкція магазину (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28а, 28б, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 » від 02.06.2021 №ХК051210602617 (замовник будівництва - ОСОБА_1 ), РНОКПП НОМЕР_1 ).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що наявні підстави для припинення в судовому порядку права на виконання ОСОБА_1 будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) на об`єкті «Реконструкція магазину (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28а, 28б, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 » від 02.06.2021 №ХК051210602617, чого ним не зроблено в добровільному порядку. Вказані обставини слугували підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Довідка про реєстрацію місця проживання - документ, який видається органом реєстрації особі за її вимогою та підтверджує реєстрацію місця проживання або місця перебування особи (абз. 8 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні").

На виконання вимог ч. 3 ст. 171 КАС України судом було надіслано на електронну адресу відділу обліку та моніторингу інформації про реєстрацію місця проживання ГУ ДМС в Харківській області запит про надання відомостей про реєстрацію місця проживання ОСОБА_1 .

На електронну адресу суду відділом обліку та моніторингу інформації про реєстрацію місця проживання ГУ ДМС в Харківській області надіслано відповідь на запит, в якій зазначено, що ОСОБА_1 з 19.05.2007 року зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .

Представником позивача надано до суду докази надсилання на вказану адресу відповідача позову з додатками рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення поштового відправлення.

Також, на вказану адресу реєстрації судом було направлено ухвалу про відкриття провадження по справі рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення поштового відправлення.

Ухвалу про відкриття провадження відповідач особисто отримав 22.10.2022 року, що підтверджено проставленим ним підписом в повідомленні про вручення поштового відправлення, наявного в матеріалах справи.

Проте, відзиву на позов у встановлений судом строк до канцелярії суду не надходило, причин поважності його неподання відповідачем також не повідомлено.

Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 16 січня 2023 року зобов`язано позивача - Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради: 1) повідомити, чи подавалася ОСОБА_1 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради декларація про готовність до експлуатації об`єкта («Реконструкція магазину (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28а, 28б, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 ») та чи реєструвалася позивачем така декларація в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва; 2) надати до суду відповідні документи (витяг з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, декларацію, ін.) на підтвердження такої інформації.

На виконання ухвали суду представником позивача надано витребувані документи, з яких встановлено, що 29.12.2021 року ОСОБА_1 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради було направлено поштовим відправленням декларацію про готовність до експлуатації вищевказаного об`єкта, яку розглянуто Інспекцією 07.02.2022 року. Згідно Витягу з Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, подану відповідачем декларацію про готовність до експлуатації вищевказаного об`єкта повернуто ОСОБА_1 на доопрацювання.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року введений воєнний стан на території України, який діє на теперішній час.

Оскільки на території м. Харкова з 24.02.2022 ведуться активні бойові дії, суд ухвалює рішення по справі за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна, станом на 10.03.2020 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1862839963101), нежитлові приміщення підвалу № V-X, XII-ХVIII площею 213,8 кв.м., 1-го поверху № 10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21+25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28a, 28б, 28в, 29, 29а, 40 площею 437,7 кв.м., загальна площа приміщень 651,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 , належить на праві приватної власності ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 520 від 10.03.2020 (а.с. 39 - 41).

Як встановлено судом з матеріалів справи, в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва зареєстроване повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року № ХК051210602617 (а.с. 35 - 38).

В повідомленні міститься наступна інформація:

- замовник: ОСОБА_1 , що мешкає за адресою: Харківська обл., Харківський район, Солоницівська територіальна громада, смт Солоницівка (станом на 01.01.2021) АДРЕСА_17, паспорт НОМЕР_2 , виданий Солоницівським ВМ Дергачівського РВ ГУМВС України в Харківській області 05.04.2012, ITIH НОМЕР_1 , контакти: тел. НОМЕР_3 , тел. НОМЕР_4 ;

- вид будівництва: "Реконструкція";

- об`єкт будівництва: «Магазин (нежитлові приміщення 1-го поверху № 10, 10а, 106, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 206, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25, 26, 27, 28, 28а, 286, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 »;

- спосіб будівництва: "Господарський (власними силами)";

- лист (містобудівні умови та обмеження) - відсутні. Підстава: пункт 25 Переліку об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.11.2017 № 289, який визначає, що містобудівні умови та обмеження не надаються при реконструкції житлових та нежитлових приміщень без зміни їх зовнішньої конфігурації та функціонального призначення, розміщення в існуючих житлових будинках, адміністративно-побутових та громадських будівлях вбудованих приміщень громадського призначення);

- документ, що засвідчує право власності (користування) земельною ділянкою - відсутній. Підстава: ч. 4 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», за змістом якої, зокрема, реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою;

- розробник проектної документації, головний інженер проекту - ОСОБА_2 (дата документу про призначення 19.05.2021 року);

- загальна площа (м.кв.) об`єкта відповідно до проектної документації - 538,89 кв.м.; будівельний об`єм (м.куб.) - 1617 м.куб.; кількість робочих місць - 15; поверховість - 1 пов. (1-й поверх 9-ти поверхового будинку).

Вказане підтверджено Витягом з Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (а.с. 35 - 38).

Позивач в позовній заяві зазначив, що отримавши електронне звернення гр. ОСОБА_3 від 21.12.2021 року стосовно дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм та стандартів і правил за адресою: АДРЕСА_1 , Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Департамент з інспекційної роботи ХМР було досліджено зміст повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 №ХК051210602617, розміщеному на офіційному вебсайті Портал Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (www.econstruction.gov.ua) (а.с. 35 - 38).

В результаті перевірки повідомлення Інспекцією виявлено, що в повідомленні замовником зазначені недостовірні дані, які дають підстави вважати об`єкт самочинним будівництвом, а саме:

1) щодо площі. За даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на праві власності, ОСОБА_1 належать приміщення 1-го поверху у багатоповерховому житловому будинку літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 - № 10, АДРЕСА_3 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_8 , АДРЕСА_7 в, АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 , АДРЕСА_10 , АДРЕСА_10 , АДРЕСА_11 , АДРЕСА_12 , АДРЕСА_13 , АДРЕСА_13 , АДРЕСА_14 , АДРЕСА_13 в, АДРЕСА_15 , АДРЕСА_15 , АДРЕСА_16 площею 437,7 кв.м. (договір купівлі - продажу №520 від 10.03.2020), а в повідомленні зазначається, що загальна площа об`єкта будівництва (реконструкція вказаних вище приміщень) становить 538,89 кв.м., тобто загальна площа об`єкту реконструкції збільшилась на 100 кв.м.;

2) щодо ненадання містобудівних умов та обмежень. В повідомленні вказано, що пунктом 25 Переліку об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються (реконструкція житлових та нежитлових приміщень без зміни їх зовнішньої конфігурації). Однак посилання замовника на цей пункт є очевидним порушенням оскільки площа об`єкту будівництва після реконструкції збільшилась на 100 кв.м. за рахунок влаштування прибудови та збільшення площі забудови земельної ділянки;

- щодо ненадання документа на земельну ділянку. В повідомленні зазначено, що документи на земельну ділянку не потребуються на підставі ч. 4 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (реконструкція без зміни зовнішніх геометричних розмірів їх фундаментів у плані), що є недостовірними відомостями, оскільки площа збільшується на 100 кв.м. за рахунок прибудови.

Таким чином, Інспекцією державного архітектурно - будівельного контролю виявлено, що замовником в повідомленні від 02.06.2021 №ХК051210602617 зазначено недостовірні дані (розбіжності в площі об`єкту реконструкції, ненадання необхідних документів), які є підставою вважати об`єкт реконструкції самочинним будівництвом та наявні підстави для припинення в судовому порядку права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого ним повідомлення відповідно до ч.2 ст. 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Вказані обставини стали підставою для звернення Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю до суду з даним адміністративним позовом.

По суті спірних правовідносин, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 10 Закону України «Про архітектурну діяльність», для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.

Частиною 1 ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать: 1) структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; 2) виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.

Органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Відповідно до пунктів 1.1, 2.1.2 Положення про Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 12.10.2021 № 200/21, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради (далі - Інспекція) є самостійним виконавчим органом Харківської міської ради, який утворюється Харківською міською радою, входить до складу Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради (далі - Департамент) та діє на правах відділу без права юридичної особи.

Основним завданням Інспекції є здійснення відповідно до чинного законодавства державного архітектурно - будівельного контролю, а також виконання дозвільних та реєстраційних функцій.

Таким чином, Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради є уповноваженим органом на здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Відповідно до пунктів 5, 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок №553), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема: необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. Під час проведення позапланової перевірки підлягають контролю виключно питання, які стали підставою для проведення такої перевірки. Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів.

Згідно пп.4 п.11 Порядку № 553, посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомок, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації.

Відповідно до п. 16 та 17 Порядку №553, за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - припис).

Згідно пункту 7.1 Порядку № 553, з метою розгляду отриманих звернень фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності (далі - звернення) при органі державного архітектурно-будівельного контролю утворюється комісія щодо розгляду звернень у сфері містобудівної діяльності (далі - комісія). За результатами розгляду звернення комісія шляхом голосування приймає рішення, що оформлюється відповідним висновком.

З матеріалів справи встановлено, що отримавши електронне звернення гр. ОСОБА_3 від 21.12.2021 року стосовно дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм та стандартів і правил (АДРЕСА_1), Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю досліджено зміст повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 №ХК051210602617, розміщеному на офіційному вебсайті Портал Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

Суд звертає увагу, що матеріали справи не містять документів, які б свідчили про призначення та проведення перевірки (наказ, направлення, ін.) на підставі електронного звернення гр. ОСОБА_3 від 21.12.2021 року щодо дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності (реконструкція магазину (нежитлове приміщення 1-го поверху № 10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28a, 28б, 28в, 29, 29а, 40 в житловому будинку літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 ), визначених повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 №ХК051210602617.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховний Суд в постанові від 20 січня 2021 року по справі № 420/1674/19 зазначив, що не допускається зловживання правом на перевірки, заходи, які здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю за додержанням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

В той час, в постановах від 01 листопада 2018 року у справах №826/8556/17, від 22 січня 2021 року №640/11869/20, від 27 січня 2021 року №826/10962/17 та від 19 серпня 2020 року №826/6660/16 Верховний Суд дійшов висновку, що законодавством передбачено, що достатньою та необхідною правовою підставою для подачі органом архітектурно-будівельного контролю позову щодо припинення права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення та скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об`єкта, є виявлення факту наведення у цих документах замовником недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, а по-друге жодною правовою нормою не регламентовано порядок виявлення органом архітектурно-будівельного контролю такого факту.

При цьому чинним законодавством не передбачено, що встановлення фактів наведення замовниками недостовірних даних у декларації про готовність об`єкта до експлуатації або повідомленні про початок виконання будівельних робіт відбувається виключно за результатами здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, а не в процесі їх проведення.

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 року № 755/10947/17 зазначено, що суди під час вирішення тотожних спорів мають враховувати саме останню правову позицію Верховного Суду.

Щодо виявлення Інспекцією в повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року № ХК051210602617 недостовірних відомостей, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.11 Закону України «Про будівельні норми» від 05 листопада 2009 року №1704-VI застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудування.

Відповідно до п.п. 3.2, 3.12, 3.21 Державних будівельних норм України ДБН А.2.2-3-2014 «Склад зміст проектної документації на будівництво»:

- будівництво - це нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт та технічне переоснащення об`єктів будівництва;

- об`єкт будівництва - це будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури;

- реконструкція - це перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об`єкта будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, внаслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його технікоекономічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг. Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об`єкта в цілому або його частин (за умови їх автономності).

Згідно частини 1 статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил та затверджується замовником.

У відповідності до положень частини 1 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», замовник має право виконувати будівельні роботи після:

1) подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України;

3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".

Зазначені у частині 1 цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва (частина 2 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

Відповідно до частин 1-3 статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється. Отримання замовником інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті, не вимагається.

Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт, порядок його подання, форма повідомлення про зміну даних у поданому повідомленні визначаються Кабінетом Міністрів України.

За вимогами п. 4 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466, підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, стандартами і правилами, можуть виконуватися замовником після набуття права на земельну ділянку відповідного цільового призначення та подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Пунктом 13 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністру України від 13.04.2011 № 466, встановлено, що повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) (далі - повідомлення), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет шляхом подання засобами програмного забезпечення Єдиного державного веб-порталу електронних послуг або заповнюється та надсилається рекомендованим листом з описом вкладення до центру надання адміністративних послуг.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження повідомлення забезпечує внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до реєстру згідно з цим Порядком. У випадках, встановлених у Порядку ведення першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва під час реалізації експериментального проекту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 1 липня 2020 р. № 559, у разі подання повідомлення через електронний кабінет внесення до реєстру інформації, зазначеної у повідомленні, здійснюється в день його надходження автоматично за допомогою програмних засобів ведення реєстру.

Виконання підготовчих або будівельних робіт без подання такого повідомлення забороняється (абзац пункту 15-1 Порядку № 466).

Також, згідно положень частин 7, 8 статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі: 1) подання замовником заяви про припинення права, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт; 2) отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником; 3) на підставі судового рішення, що набрало законної сили.

Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та за виконання будівельних робіт без повідомлення.

Згідно пункту 11 Порядку № 466, замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні, за виконання будівельних робіт без подання повідомлення та за порушення вимог, визначених цим Порядком, відповідно до Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Як свідчать матеріали справи, в повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року № ХК051210602617, зареєстрованому в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, міститься наступна інформація:

- вид будівництва: "Реконструкція";

- об`єкт будівництва: «Магазин (нежитлові приміщення 1-го поверху № 10, 10а, 106, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 206, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25, 26, 27, 28, 28а, 286, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 »;

- загальна площа (м.кв.) об`єкта відповідно до проектної документації - 538,89 кв.м.; будівельний об`єм (м.куб.) - 1617 м.куб.; кількість робочих місць - 15; поверховість - 1 пов. (1-й поверх 9-ти поверхового будинку) (а.с. 35 - 38).

В той час, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна, ОСОБА_1 на праві приватної власності належать нежитлові приміщення 1-го поверху № 10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28a, 28б, 28в, 29, 29а, 40 площею 437,7 кв.м., загальна площа приміщень 651,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 (підстава: договір купівлі-продажу №520 від 10.03.2020 року) (а.с. 39 - 41).

Вказана площа нежитлових приміщень 1-го поверху № 10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28a, 28б, 28в, 29, 29а, 40 в житловому будинку літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 , що складає 437,7 кв.м., також підтверджено Технічним паспортом на групу нежитлових приміщень, виготовленого ТОВ "Лімінгтон" 14.06.2019 (а.с. 44 - 49).

Отже, площа нежитлової будівлі до реконструкції складає - 437,7 кв.м., однак площа нежитлової будівлі після реконструкції складає - 538,89 кв.м., що є підтвердженням реконструкції вказаної нежитлової будівлі зі зміною геометричних розмірів фундаментів у плані.

Відповідно до абзацу 2 Порядку №466, замовник (його уповноважена особа) зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дня самостійного виявлення технічної помилки (описки, друкарської, граматичної, арифметичної помилки) у поданому повідомленні про початок виконання підготовчих робіт чи повідомленні про початок виконання будівельних робіт або отримання відомостей про виявлення недостовірних даних подати виправлені (достовірні) дані щодо інформації, яка потребує змін, для внесення їх до реєстру шляхом подання до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю через центр надання адміністративних послуг чи через електронний кабінет шляхом подання засобами програмного забезпечення Єдиного державного веб-порталу електронних послуг або рекомендованим листом з описом вкладення до центру надання адміністративних послуг заяви за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку та повідомлення про зміну даних у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт чи повідомлення про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку в одному примірнику.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю забезпечує внесення інформації, зазначеної у повідомленні про зміну даних у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт чи повідомленні про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт, до реєстру згідно з цим Порядком.

Суд звертає увагу, що законодавством визначено, що саме замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні про початок виконання будівельних робіт. При цьому в разі виявлення в такому повідомленні технічних помилок (описок, арифметичних помилок, ін.) він також зобов`язаний у визначений законодавством термін подання до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю заяву та повідомлення про зміну даних у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт.

В той час, матеріали справи не містять доказів того, що після надсилання та реєстрації в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року № ХК051210602617, замовник (відповідач) або його уповноважена особа здійснювали відповідні заходи та направляли до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департамент з інспекційної роботи Харківської міської ради заяву та повідомлення про зміну даних у повідомленні від 02.06.2021 року № ХК051210602617 про початок виконання підготовчих робіт в частині площі об`єкту реконструкції.

Відповідачем, в свою чергу, таких також не надано до суду як і не надано відзиву на позов.

Таким чином, замовником в повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року № ХК051210602617 вказано недостовірні відомості щодо площі об`єкту реконструкції «Магазин (нежитлові приміщення 1-го поверху № 10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 206, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25, 26, 27, 28, 28а, 286, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 » збільшивши її до 538,89 кв.м., оскільки за даними Реєстру прав власності на нерухоме майно, площа вказаного нежитлового приміщення, які належать на праві приватної власності відповідачу (замовнику), є значно меншою та складає 437,7 кв.м. При цьому, не вчинено жодних дій, спрямованих на виправлення таких невідповідностей.

З приводу ненадання містобудівних умов та обмежень разом з повідомленням про початок виконання будівельних робіт, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», основними складовими вихідних даних є:

1) містобудівні умови та обмеження;

2) технічні умови;

3) завдання на проектування.

Відповідно до ч.2 статті 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.

Відповідно до ч.1, 5 статті 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;

3) затвердження проектної документації;

4) виконання підготовчих та будівельних робіт;

41) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування);

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», містобудівні умови та обмеження є однією із основних складових вихідних даних, і відповідно до статті 31 цього Закону, повинні враховуватись при розробленні проектної документації на будівництво.

Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

В повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року №ХК051210602617 замовником, зокрема, зазначено, що містобудівні умови та обмеження відсутні, оскільки вони не надаються при реконструкції житлових та нежитлових приміщень без зміни їх зовнішньої конфігурації.

При цьому, замовник посилався на пункт 25 Переліку об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 06.11.2017 року № 289, за змістом яких, містобудівні умови та обмеження не надаються при реконструкції житлових та нежитлових приміщень без зміни їх зовнішньої конфігурації та функціонального призначення, розміщення в існуючих житлових будинках, адміністративно-побутових та громадських будівлях вбудованих приміщень громадського призначення.

Вказані обставини не відповідають дійсності та не приймається судом до уваги, оскільки виходячи з інформації, зазначеної в повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року №ХК051210602617, зовнішня конфігурація об`єкту реконструкції «Магазин (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 206, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25, 26, 27, 28, 28а, 286, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 » в результаті реконструкції змінюється з 437,7 кв.м. до 538,89 кв.м., тобто площа вказаних нежитлових приміщень збільшується на 100 кв.м.

Зважаючи на зміну зовнішньої конфігурації в частині збільшення загальної площі об`єкта будівництва (реконструкції) (з 437,7 кв.м. до 538,89 кв.м.), замовник повинен був отримати містобудівні умови та обмеження для проектування вказаного вище об`єкту будівництва (реконструкції). Проте, в порушення статей 26, 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» відповідачем цього зроблено не було.

Вказане також підтверджено листом Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради від 14.01.2022 № 71/0/608-22, направленого голові адміністрації Шевченківського району м. Харкова, яким повідомлено, що містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкту будівництва за адресою: АДРЕСА_1 (магазин "ІНФОРМАЦІЯ_1") Департаментом не надавались (а.с. 42).

Крім того, листом Департаменту земельних відносин Харківської міської ради вiд 05.08.2022 № 1928/0/225-22 (вх. № 136/0/249-22 від 05.08.2022) повідомлено Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департамент з інспекційної роботи Харківської міської ради, що проекти рішень щодо земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 про надання у користування (власність) для будівництва /реконструкції Департаментом не готувалися та на розгляд сесії ХМР не виносились (а.с. 43).

Так, відповідно до частини 3 статті 29 вказаного вище Закону, містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

В повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року №ХК051210602617 замовником вказано, що документ, що засвідчує право власності (користування) земельною ділянкою - відсутній.

При цьому, замовник послався на частину 4 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», в якій зазначено, що реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, а також комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

Зважаючи, що в результаті реконструкції об`єкту будівництва (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 206, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25, 26, 27, 28, 28а, 286, 28в, 29, 29а, 40), розміщеного в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 », змінюється його геометричні розміри за рахунок збільшення його площі з 437,7 кв.м. до 538,89 кв.м., замовник зобов`язаний надати документи, що засвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, чого в порушення статей 29, 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» відповідачем зроблено не було.

Відповідно до статті 376 Цивільного кодексу України, житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Самочинним також вважається будівництво, яке здійснюється хоча і на підставі проекту, але за наявності істотних порушень зазначених норм та правил як у самому проекті, так і при будівництві, за наявності рішень спеціально уповноважених органів про усунення порушень.

Частиною 7 статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на підставі судового рішення, що набрало законної сили.

Відповідно до ч.2 ст. 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.

В свою чергу, згідно пункту 15 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466, у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання наведених у надісланому повідомленні недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю звертається до суду із позовом про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, протягом двох місяців з дня закінчення строку для усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил, визначеного у приписі про зупинення підготовчих або будівельних робіт.

Право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю: у разі подання замовником заяви про припинення права, набутого на підставі повідомлення про початок виконання підготовчих або будівельних робіт; у разі отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником; на підставі судового рішення, що набрало законної сили.

Таким чином, суд дійшов висновку, що повідомлення про початок виконання будівельних робіт про початок виконання будівельних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) на об`єкті «Реконструкція магазину (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28а, 28б, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 » від 02.06.2021 №ХК051210602617 (замовник будівництва - ОСОБА_1 ), РНОКПП НОМЕР_1 ), містить недостовірні дані, що є підставою вважати вищевказаний об`єкт реконструкції самочинним будівництвом та припинення в судовому порядку права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого ним повідомлення відповідно до ч.2 ст. 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Так, згідно ч. 1 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Відповідно до ч. 5, 6 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає декларацію про готовність об`єкта до експлуатації замовникові, якщо декларація подана чи оформлена з порушенням установлених вимог, з обґрунтуванням причини у строк, передбачений для її реєстрації. Рішення про реєстрацію або повернення декларації про готовність об`єкта до експлуатації може бути розглянуто у порядку нагляду центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (без права реєстрації декларації), або оскаржено до суду.

Слід зазначити, що саме по собі повідомлення про початок виконання будівельних робіт не є дозвільним документом, а має декларативний характер. Таке повідомлення подається замовником з метою отримання права на виконання будівельних робіт.

Верховний Суд у постановах від 02.10.2018 у справі № 465/1461/16-а, від 01.10.2019 у справі № 826/9967/18, від 05.06.2019 у справі № 815/3172/18, від 23.07.2019 у справі № 826/5607/17, від 09.06.2021 у справі № 826/2123/18, від 18.06.2021 у справі №420/3572/19, від 04.08.2021 у справі № 640/20369/18 дійшов висновку, що реєстрація повідомлення про початок виконання будівельних робіт є актом одноразового застосування, що тягне за собою настання певних правових наслідків, а саме вчинення відповідних дій щодо реалізації права на проведення будівельних робіт.

Ухвалою суду від 16.01.2023 року зобов`язано Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради: 1) повідомити, чи подавалася ОСОБА_1 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради декларація про готовність до експлуатації об`єкта («Реконструкція магазину (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28а, 28б, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 ») та чи реєструвалася позивачем така декларація в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва; 2) надати до суду відповідні документи (витяг з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, декларацію, ін.) на підтвердження такої інформації.

На виконання ухвали суду представником позивача надано витребувані документи, з яких встановлено, що 29.12.2021 року ОСОБА_1 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради було направлено поштовим відправленням декларацію про готовність до експлуатації вищевказаного об`єкта, яку розглянуто Інспекцією 07.02.2022 року та автоматично присвоєно їй реєстраційний номер ХК101211230962. За результатами розгляду вказаної декларації встановлено неповноту зазначеної інформації та повернуто її на доопрацювання. Згідно Витягу з Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, подана відповідачем декларація про готовність до експлуатації об`єкта (реєстраційний номер ХК101211230962), в графі "статус документа" зазначено "повернуто на доопрацювання".

У силу ч.1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зважаючи, на те, що подану замовником (позивачем) декларацію про готовність до експлуатації вищевказаного об`єкта («Реконструкція магазину (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28а, 28б, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 ») не було зареєстровано в Реєстрі будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та повернуто на доопрацювання, доказів подання до Інспекції іншої декларації про готовність до експлуатації вищевказаного об`єкта та її реєстрації, а також реєстрації права власності на вищевказаний об`єкт реконструкції за ОСОБА_1 , матеріали справи не містять, відповідачем таких доказів також не надано, повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2021 року №ХК051210602617 не вичерпало свою дію фактом його виконання та відповідно, є чинним, зважаючи на неподання відповідачем відзиву на позов, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департамент з інспекційної роботи Харківської міської ради в повному обсязі.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до положень статті 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департамент з інспекційної роботи Харківської міської ради (майдан Павлівський, буд. 4, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 44493552) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Припинити право на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) на об`єкті «Реконструкція магазину (нежитлові приміщення 1-го поверху №10, 10а, 10б, 10в, 17, 18, 18а, 19, 20, 20а, 20б, 20в, 21-25, 25а, 25в, 25е, 26, 27, 28, 28а, 28б, 28в, 29, 29а, 40) в будівлі літ. «А-9» за адресою: АДРЕСА_1 » від 02.06.2021 №ХК051210602617 (замовник будівництва - ОСОБА_1 ), РНОКПП НОМЕР_1 ).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Шевченко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2023
Оприлюднено09.02.2023
Номер документу108830676
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —520/7198/22

Ухвала від 17.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 20.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 06.02.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні