ПОСТАНОВА
іменем України
07 лютого 2023 року справа 340/1357/21
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Ясенова Т.І., Бишевська Н.А.,
розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28.05.2021 (суддя Казанчук Г.П.) в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області про поновлення виплати соціальної допомоги
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 20.03.2021 звернулась до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області, в якому просить:
- визнати протиправними дії щодо припинення з 01.08.2020 виплати соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та соціальної допомоги на дітей одиноким матерям;
- зобов`язати поновити з 01.08.2020 виплати соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та соціальної допомоги на дітей одиноким матерям, з виплатою недоотриманих сум
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28.05.2021, прийнятому в спрощеному провадженні, відмовлено у задоволенні позову.
В апеляційній скарзі позивача просить рішення суду скасувати та задовольнити позовні вимоги. Посилається на те, що відповідно до змін внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» до Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» відповідач був зобов`язаний продовжити виплати соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та соціальної допомоги на дітей одиноким матерям.
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:
ОСОБА_1 з 12.02.2014 перебуває на обліку в органах Пенсійного фонду України та отримує пенсію за віком у розмірі 2100 грн, що підтверджується пенсійним посвідченням та довідкою про доходи.
Позивач є одинокою матір`ю та виховує сама сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 який за договором про надання освітніх послуг є студентом денної форми навчання Національного університету «Львівська політехніка».
До 01.08.2020 позивач перебувала на обліку у відповідача та отримувала соціальну допомогу на дітей одиноким матерям та соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям.
Зазначене сторонами не заперечувалось.
У зв`язку із закінченням шестимісячного строку виплата державної соціальної допомоги припинена. 11.08.2020 ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою до якої було додано пакет документів для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям на наступний період.
За результатом розгляду даної заяви, 30.09.2020 відповідачем прийнято рішення:
- про призначення допомоги сім`ям з дітьми, яким встановлено, що позивач не має права на допомогу одиноким матерям тому що середньомісячний сукупний дохід перевищує або дорівнює рівню прожиткового мінімуму для сім`ї;
- про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, з підстави, що середньомісячний сукупний дохід перевищує або дорівнює рівню прожиткового мінімуму для сім`ї.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо припинення виплат, позивач звернулась до суду з цим позовом.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї;
малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний дохід нижчий, ніж прожитковий мінімум для сім`ї;
прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом.
До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» державна соціальна допомога призначається на шість місяців.
Постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 затверджений Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Відповідно до пунку 1 Постанови №250 цей Порядок визначає умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати.
Відповідно до абз. 1-4 пункту 7 Постанови №250 розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім`ї.
Розмір прожиткового мінімуму для сім`ї залежить від її складу і визначається як сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення.
До стабілізації економічного становища в Україні прожитковий мінімум для сім`ї та розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей державного бюджету і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та не заперечується сторонами, для призначення допомоги малозабезпеченій сім`ї враховано доходи за період з 01.01.2020 по 30.06.2020, зокрема:
- пенсія, що за вказаний період склала 12200 грн;
- державна соціальна допомога на дітей одиноким матерям - у розмірі 1736,75 грн;
- житлова субсидія - у розмірі 11051,92 грн;
- стипендія сина - у розмірі 7084,50 грн.
Отже середньомісячний дохід сім`ї склав 5345,53 грн, а рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям у 2020 році становили: для працездатних осіб 25% прожиткового мінімуму для працездатних осіб - 549,25 грн; для дітей з 1 липня - 130 % віком від 6 до 18 років 3013,40 грн.
Таким чином, підстави для отримання допомоги малозабезпеченій сім`ї з 01.08.2020 відсутні.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: 1) допомога у зв`язку з вагітністю та пологами; 2) допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка"; 2-1) допомога при усиновленні дитини; 4) допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; 5) допомога на дітей одиноким матерям; 5-1) допомога на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність.
Відповідно до ст. 18-2 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» встановлено, що допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.
Допомога на дітей одиноким матерям призначається незалежно від одержання на дітей інших видів допомоги, передбачених цим Законом.
Для призначення, виплати та припинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям додатково застосовуються умови призначення, виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 18-3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків призначається на кожну дитину.
Отже, право на отримання державної допомоги одинокій матері безпосередньо залежить від її майнового стану.
Як вірно встановлено судом та не заперечується сторонами, для призначення допомоги на дітей одиноким матерям враховано доходи за період з 01.01.2020 по 30.06.2020. А для розрахунку середньомісячного сукупного доходу члена сім`ї для призначення допомоги було взято доходи сім`ї, зокрема:
- пенсія, що за вказаний період склала 12200 грн;
- державна соціальна малозабезпеченій сім`ї - у розмірі 10533,43 грн;
- житлова субсидія - у розмірі 11051,92 грн;
- стипендія сина - у розмірі 7084,50 грн.
Таким чином, сукупний дохід сім`ї за 6 місяців, що передують місяцю звернення за допомогою складає 40869,85 грн, відповідно середньомісячний дохід сім`ї склав 6811,64 грн, а середньомісячний дохід члена сім`ї склав 3405,82 грн.
При цьому, прожитковий мінімум для дітей віком від 6 до 18 років з 01 липня 2020 року становив 2318 грн, у зв`язку із чим сума допомоги має від`ємне значення, а тому підстави для призначення допомоги одинокій матері були відсутні.
Стосовно доводів апеляційної скарги суд зазначає наступне.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» статтю 15 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" доповнено пунктом 1-2 такого змісту:
«Установити, що визначений частиною першою статті 6 цього Закону строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, яким вона була призначена раніше, продовжується без подання необхідних документів на період здійснення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, з подальшим проведенням перерахунку розміру виплаченої державної соціальної допомоги на підставі заяви та необхідних документів, поданих після закінчення терміну дії зазначених заходів"».
Дійсно, згідно наведеної норми виплати допомоги малозабезпеченим сім`ям продовжуються на період карантинних заходів. Проте, цією нормою також передбачено перерахунок виплаченої допомоги на підставі поданих документів, і хоча на час звернення позивача із заявою про призначення допомоги термін дії карантинних заходів не закінчився, відповідач був зобов`язаний розглянути подані позивачем документи.
Оскільки, на підставі поданих позивачем документів Управлінням соціального захисту населення встановлено відсутність у позивач права на отримання допомоги малозабезпеченим сім`ям, підстави для визнання протиправними дій щодо припинення такої виплати та її поновлення відсутні.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» Розділ VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" доповнено пунктом 1-1 такого змісту:
«Установити, що визначені статтею 6 цього Закону строки звернення щодо призначення державної допомоги сім`ям з дітьми продовжуються на період здійснення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, та один місяць після дати його завершення"».
Наведена норма не породжує для відповідача обов`язку продовження виплати допомоги на дитину, за наявності факту подання позивачем відповідної заяви.
Враховуючи викладене, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що підстави для виплати ОСОБА_1 допомоги малозабезпеченим сім`ям та соціальної допомоги на дітей одиноким матерям з 01.08.2020 в Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації Кіровоградської області були відсутні а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.
З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28.05.2021 - без змін.
Постанова набирає законної сили з 07.02.2023 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України..
Головуючий А.В. Суховаров
суддя Т.І. Ясенова
суддя Н.А. Бишевська
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2023 |
Оприлюднено | 10.02.2023 |
Номер документу | 108855177 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні