ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2023 року м. Житомир справа № 240/19101/22
категорія 114000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління національно-патріотичного виховання, молоді та спорту Житомирської обласної держаної адміністрації про визнання незаконним та скасування рішення та стягнення заборгованості та моральної шкоди,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ,) із позовом, в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просить:
- визнати незаконним та скасувати рішенням № 2 порядку денного засідання організаційного комітету з підготовки та проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, оформлене Протоколом №6 від 15.12.2021;
- стягнути з Департаменту культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації на її користь заборгованість згідно договору в розмірі 90 000,00 грy та моральну шкоду в розмірі 50 000,00 грн;
- стягнути з Департаменту культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації на її користь понесені судові витрати.
Свої позовні вимоги позивачка обґрунтовує тим, що перемогла у конкурсі з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, який спрямований на створення концептуальної ідеї туристичної Житомирщини, про що рішенням засідання організаційного комітету Департаменту культури, молоді та спорту була зроблена відповідна публікація на офіційному сайті. Як відмічає позивачка, у такій публікації зазначалося про отримання переможцем конкурсу грошової винагороди та статусу автора туристичного бренду Житомирщини.
Пояснює, що на виконання п.1 "Положення про відкритий творчий конкурс з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області" 10.12.2021 відповідач запросив її до Департаменту культури, молоді та спорту Житомирської облдержадміністрації з метою підписання договору про передачу виключних майнових авторських та суміжних прав на логотип, який вона підписала та передала для підписання Департаментом. Однак, як зазначає позивачка, 16.12.2021 отримала лист, яким повідомлено про прийняте організаційним комітетом рішення щодо відміни результатів конкурсу, які встановлені протоколу №5 від 01.12.2021, у зв`язку із надходженням до голови Житомирської обладміністрації численних звернень громадськості щодо результатів відкритого творчого конкурсу. Наголошує, що 15.12.2021 відбулося засідання організаційного комітету, за результатами розгляду якого вирішено відмінити результати конкурсу та провести його повторно з ухваленням пропозицій та побажань громадськості.
Прийняте рішення позивачка вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 19.09.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрите провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Після відкриття провадження у справі та у зв`язку із надходженням до суду клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду, у зв`язку із пропуском строку звернення до суду, ухвалою суду від 21.11.2022 позовну заяву залишено без руху.
На виконання вимог ухвали суду про залишення позовної заяви без руху, представник позивача подав до суду клопотання про поновлення строку звернення до суду, яке ухвалою від 30.11.2022 задоволено та продовжено розгляд адміністративної справи.
Ухвалою суду від 08.02.2023 змінено найменування відповідача - Департамент культури, молоді та спорту Житомирської обласної держаної адміністрації на Управління національно-патріотичного виховання, молоді та спорту Житомирської обласної держаної адміністрації.
01.02.2023 від представника Управління національно-патріотичного виховання, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації (далі - відповідач) надійшов відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Відповідач наголошує, що після встановлення результатів проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, які зафіксовані у протоколі № 5 засідання організаційного комітету 01.12.2021, до відповідача почали надходити звернення громадськості щодо непогодження із результатами проведеного конкурсу та обраним його переможцем, у зв`язку із чим відповідачем на засіданні організаційного комітету вирішено провести повторний відкритий творчий конкурс.
Позивач вважаючи рішення, ухвалене за результатом розгляду питання №2 порядку денного засідання оргкомітету конкурсу, оформлене протоколом №6 від 15.12.2021 незаконним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки постановлене не на підставі повноважень та безпідставно, а тому звернулася до суду із даним позовом за захистом порушених прав.
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, оцінивши наведені сторонами доводи, суд дійшов наступного висновку.
Встановлено, що 25.08.2021 Департаментом культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації видано наказ № 612 «Про створення організаційного комітету з підготовки та проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області» та директором Департаменту культури молоді та спорту Житомирської облдержадміністрації затверджено Положення про організаційний комітет із проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області (далі по тексту - Положення).
Як свідчить зміст протоколу №2 від 08.09.2021, відбулося засідання організаційного комітету з підготовки та проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області (далі по тексту - організаційний комітет), на якому вирішувалися організаційні питання та визначення критеріїв оцінювання конкурсних робіт учасників відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області.
Наступне засідання організаційного комітету, відбулося12.10.2021, результати якого оформлені протоколом №3. На вказаному засіданні вирішувались організаційні питання, щодо обговорення та затвердження Положення про відкритий творчий конкурс з розробки туристичного логотипа та брендбуку Житомирської області та обговорення пропозицій щодо членів журі з визначення переможця відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипа та брендбуку Житомирської області.
15.11.2021 на засідання організаційного комітету розглядалися питання щодо продовження терміну подання робіт на відкритий творчий конкурс з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області. Результати засідання оформлені протоколом № 4 від 15.11.2021. На вказаному засіданні, вирішено продовжити термін подання робіт на відкритий творчий конкурс з розробки туристичного логотипу та брендубку Житомирської області до 21 листопада 2021 року включно. Також вказаним наказом встановлені наступні строки проведення етапів конкурсу:
- 1 етап ( 25.10.2021 по 21.11.2021 - прийом конкурсних робіт);
- 2 етап (22.11.2021-23.11.2021 - розгляд журі конкурсу конкурсних робіт та відбір чотирьох учасників, які проходять до наступного етапу);
- 3 етап (24.11.2021-25.11.2021 - відбір журі конкурсу в рамках відкритої бренд-сесії, двох основних концептуальних ідей (з логотипом та брендбуком включно);
- 4 етап (26.11.2021 - 30.11.2021 - оприлюднення конкурсних робіт двох фіналістів (презентація логотипів за участю засобів масової інформації) та онлайн голосування за найкращий туристичний логотип та брендбук Житомирської області протягом 5 днів);
- 5 етап (01.12.2021) визначення переможця і оприлюднення результатів.
23.11.2021 відбулося перше засідання журі, відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, склад якого затверджено наказом директора Департаменту культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації «Положення про відкритий творчий конкурс з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області» №695 від 25.10.2021. На такому засіданні були присутні 13 осіб та вирішувалися організаційні питання, а також визначено 4 півфіналісти відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, про що свідчить протокол №1.
25.11.2021 під час другого засідання журі, відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, ставились на обговорення організаційні питання, проведено відкриті бренд-сесії з 4-ма півфіналістами, а також обговорено та оцінено конкурсні роботи півфіналістів та визначено 2 фіналісти ( ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ) відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області.
01.12.2021 відбулося третє засідання журі, яке оформлене протоколом №3. На вказаному засіданні вирішувались організаційні питання та визначено позивачку переможцем громадського голосування та відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області ("за" - 10, "проти"- 0 та "утримались" - 2).
Крім того, 01.12.2021 відбулося засідання організаційного комітету, оформлене протоколом №5, на якому вирішувалися організаційні питання, питання щодо встановлення результатів проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендубку та інші питання.
У той час, 15.12.2021 проведено ще одне засідання організаційного комітету, про що свідчить протокол № 6. На вказаному засіданні, членами організаційного комітету вирішувалися організаційні питання, та розглядалися звернення, які надійшли на адресу Житомирської обласної державної адміністрації щодо проведеного творчого конкурсу. За результатами проведеного засідання, прийнято рішення, яким вирішено: відмінити результати конкурсу, що були встановлені відповідно до протоколу організаційного комітету відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області №5 від 01.12.2021; провести повторно відкритий творчий конкурс з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області; доручено Департаменту культури, молоді та спорту облдержадміністрації опрацювати питання проведення повторного відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області з урахуванням пропозицій та побажань громадськості щодо проведення конкурсу.
У даному випадку, як слідує з встановлених судом обставин цієї справи спірним є рішенням порядку денного засідання організаційного комітету з підготовки та проведення повторного відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, оформлене протоколом №6 від 15.12.2021.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне відмітити наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).
Статтею 2 вищевказаного Закону визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до ч.1 ст.5 Закону №280/97-ВР, система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
Частинами 1, 2 ст.11 Закону №280/97-ВР передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Відповідно до п.15 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР, питання щодо скасування актів органів виконавчої влади, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням ради, прийнятим у межах її повноважень, вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Згідно з приписами чч. 1, 10 ст.59 вищеназваного Закону, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Водночас у ст.3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність. Цей принцип знайшов своє відображення й у статті 74 Закону №280/97-ВР, згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.
Так, як свідчать матеріали справи, рішенням другої сесії Житомирської обласної ради №23 від 24.12.2020 затверджено обласну цільову Програму розвитку і туризму в Житомирській області на 2021-2023 роки. Головним виконавцем та розпорядником коштів Програми визначено Департамент культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації. Контроль за виконанням рішення покладено на постійну комісію обласної ради з гуманітарних питань.
Відповідно до заходів обласної цільової програми розвитку туризму в Житомирській області на 2021 рік та з метою популяризації туристичного потенціалу Житомирщини, та створення туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області Департаментом культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації оголошено конкурс на розробку туристичного логотипу та брендбуку Житомирщини.
Наказом Департамента культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації від 25.08.2021 № 612, створено організаційний комітет з підготовки та проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області та затверджено кількісний та якісний склад організаційного комітету конкурсу та в який внесено зміни наказом №672 від 06.10.2021 щодо затвердження оновленого складу організаційного комітету з підготовки та проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області.
"Положення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області" затверджене наказом Департамента культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації №687 від 13.10.2021 (далі - Положення № 687).
Наказом Департамента культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації від 25.10.2021 № 695 затверджено кількісний та персональний склад журі відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області.
02.11.2021 на офіційному сайті Житомирської обласної державної адміністрації розміщено оголошення про старт відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, до участі якого запрошувалися усі талановиті особистості, креативні та дизайнерські студії, а також оголошено про головний приз - всеукраїнське визнання, як творця бренду Житомирщини та винагороду у розмірі 90000 грн.
Так, як вже зазначалося судом, конкурс в якому брала участь позивачка, передбачав 5 етапів проведення. Зазначені етапи конкурсу ОСОБА_1 пройшла та 01.12.2021 відповідно до протоколу № 5 від 01.12.2021 визнана його переможцем. Також, вказаним протоколом доручено відповідачу повідомити учасників конкурсу про його результати та виконати п.п.6-7 Положення.
У свою чергу, пунктом 6 Положення передбачено, що Оргкомітет відповідно до покладених на нього завдань:
- розробляє положення про проведення Конкурсу;
- забезпечує прийняття рішення про визначення переможця Конкурсу;
- сприяє в установленому порядку висвітленню у засобах масової інформації ходу проведення Конкурсу та оприлюдненню його результатів;
- підбиває підсумки Конкурсу;
- здійснює інші функції, передбачені умовами проведення Конкурсу.
Пунктом 7 вказаного Положення передбачено, що Оргкомітет має право:
- ознайомлюватися з усіма матеріалами, поданими на Конкурс, а також на відображення своєї окремої думки у протоколі засідання;
- відхиляти конкурсну роботу, якщо вона не відповідає вимогам та суперечить основним засадам і принципам Житомирської області та чинному законодавству України;
- отримувати в установленому порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на нього завдань;
- залучати до участі у своїй роботі представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), а також незалежних експертів (за згодою).
Разом з тим, п.19 Положення визначено, що рішення Оргкомітету оформляється протоколом, який підписують голова та секретар Оргкомітету, у випадку їх відсутності протокол засідання підписують особи, які їх заміняють. Думка незалежних експертів у разі їх залучення викладена у письмовому вигляді, додається в обов`язковому порядку до протоколу засідання Оргкомітету.
Таким чином, основним завданням організаційного комітету є забезпечення прийняття рішення про визначення переможця ОСОБА_3 , підбиття підсумків конкурсу та прийняття рішення, оформленого протоколом.
За матеріалами даної справи, 01.12.2021 організаційним комітетом прийнято рішення, оформлене протоколом №3 від 01.12.2021, яким визначено переможницею громадського голосування та відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області позивачку.
Крім того, 01.12.2021 відбулося засідання організаційного комітету, на якому вирішувалися організаційні питання, питання щодо встановлення результатів проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендубку та інші питання. За змістом протоколу № 5 від 01.12.2021 на проведеному засіданні організаційного комітету, встановлено результати проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, за результатами якого переможницею стала позивачка. За відомостями реєстрації на засідання журі відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області таке рішення підтримало 10 членів журі, "проти" - 0 осіб та "утримались" - 2.
Отже, слід відмітити, що позивачка стала переможницею конкурсу за результатами громадського голосування та голосування членів журі.
Як вказує, у позовній заяві представник позивачки, що 10.01.2021 ОСОБА_1 запрошена до відповідача для підписання договору про передання (відчуження) авторських прав від 10.12.2021, підготовленого відповідачем та надано позивачу на підпис. Після підписання якого, позивачка передала договір відповідачу.
Проте, не зважаючи на здобуття позивачкою перемоги у конкурсі, 16.12.2021 листом відповідача № 3936-1.22/01-21 її повідомлено, щодо відміни результатів конкурсу, що були встановлені відповідно до протоколу організаційного комітету та повторне проведення такого конкурсу, з підстав численних звернень громадськості до голови Житомирської облдержадміністрації щодо результатів конкурсу.
Під час судового розгляду спірних правовідносин встановлено, що 15.12.2021 відбулось засідання у зв`язку із необхідністю вирішити питання щодо звернень, які надійшли на адресу Житомирської обласної державної адміністрації за результатами проведеного конкурсу.
За змістом протоколу №6 від 15.12.2021 ОСОБА_4 , виконував під час вказаного засідання повноваження голови організаційного комітету, у зв`язку із його відсутністю та повідомив присутніх про наявність звернень, які надійшли на адресу Житомирської обласної державної адміністрації за результатами проведеного конкурсу та численні звернення громадськості на сторінках у соціальних мережах щодо обраного переможця відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області. Загальна суть звернень, полягала в необхідності оголосити повторний конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області.
Під час обговорення на засіданні, поставлених на порядок денний питань (15.12.2021), ОСОБА_5 , звертався до присутніх за дорученням голови ОДА з проханням провести повторний конкурс, з метою уникнення більшого резонансу та ескалації конфлікту у громадськості з вказаного питання та необхідністю враховувати побажання громадськості у частині проведення онлайн-голосування та вважав за необхідне, під час проведення конкурсу більшу увагу приділяти інформуванню населення про етапи його проведення.
У свою чергу, ОСОБА_6 , зачитала окрему думку члена комітету - ОСОБА_7 , яка полягала у відсутності підстав для скасування рішення про визначення переможця конкурсу логотипа туристична Житомирщина, оскільки зводить нанівець всю пророблену роботу комітету та журі конкурсу, яка, на її думку, проведена з дотриманням передбаченої Положенням процедури.
ОСОБА_8 , теж дотрималася, позиції щодо проведення конкурсу згідно з затвердженого Положення. На думку, ОСОБА_8 , результат конкурсу отримано відкритим голосуванням, а тому слід поважати думку осіб, які безпосередньо голосували саме за переможця. Вважала, рішення щодо повторно проведення конкурсу неправомірним, оскільки переможець професіонал, а її логотип дозволить популяризувати туристичні ресурси Житомирщини.
Як відслідковується за змістом протоколу №6 від 15.12.2021, присутніми на засіданні були 11 членів, з яких питання про повторне проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області та відміну результатів попереднього підтримали 6 членів, 1 член голосував проти та 4 - "утрималися". Тобто рішення про відміну результатів конкурсу та призначення повторного з урахуванням пропозицій та побажань громадськості щодо проведення конкурсу, за результатами обговорених питань, прийняте організаційним комітетом не одноголосно.
Рішення організаційного комітету, оформлене протоколу №6 від 15.12.2021, суд вважає протиправним, з наступних підстав.
Так, рішення, яким визнано позивачку переможницею конкурсу (в тому числі за результатами громадського голосування), прийняте із дотриманням усіх передбачених пунктів Положення. Проведення етапів конкурсу здійснено у встановлені протоколом №4 від 15.11.2021 строки та із дотриманням вимог визначених у Положенні. Департаменту культури, молоді та спорту облдержадміністрації доручалося про визначені організаційним комітетом етапи та строки проведення конкурсу довести до відома учасників конкурсу та громадськості.
Крім того, слід відмітити, що сам по собі організаційний комітет є тимчасовим консультативно-дорадчим органом Департаменту культури, молоді та спорту Житомирської облдержадміністрації створений з метою забезпечення організації, підготовки та проведення відкритого творчого конкурс з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, а також оголошення та висвітлення його результатів. У той час, повноваження (передбачені Положенням) щодо прийняття рішення про відміну результатів конкурсу, який проведений із дотриманням Положень про відкритий творчий конкурс з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області затверджений наказом Департаменту культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації № 687 від 13.10.2021, у організаційного комітету відсутні.
Разом з тим, як свідчать матеріали справи, що про початок конкурсу та його результати Департаментом культури, молоді та спорту Житомирської обласної державної адміністрації належним чином висвітлювалось на офіційному сайті, в тому числі мережі «Фейсбук». За результатами голосування 52% набрав брендбук "Житомирщина дивовижна", тобто позивачка перемогла також і за результатами голосування громадськості.
До того ж, представником відповідача не підтверджено факт численних звернень до голови облдержадміністрації громадськості, що у свою чергу, які слугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення. Вказані доводи відповідача, підтверджено лише зверненнями двох депутатів Житомирської обласної ради Руслана Годованого та Тетяни Парфентієвої, а також голови громадської організації "Житомир Дій" М.В.Хренова. Численні звернення громадськості щодо обраного переможця відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, матеріали справи не містять, а тому, суд вважає, що відповідачем, у порушення положень ст.77 КАС України, не доведено правомірності прийнятого організаційним комітетом оскаржуваного рішення.
При цьому, як свідчать матеріали справи, на підтримку позивачки до голови Житомирської ОДА подане звернення Комп`ютерної Академії «Шаг» № 22/12 від 14.12.2021, яким висловлено думку експертів вказаної академії та її викладачів, стосовно професійних тонкощів дизайну логотипу позивачки, який має нестандартні та креативні рішення, зокрема: вдале поєднання кольорів та ліній, насиченість кольорової гами; криві лінії наштовхують на думки про подорож - вона не завжди гладка та рівна, що відображає різноманітний ландшафт Житомирщини; доречний підбір шрифту; гармонійний композиційний прийом з використанням різних форм: лінії окреслюють незавершене коло, дає простір фантазії. Втім, таке звернення, не було взяте організаційним комітетом до уваги, під час прийняття оскаржуваного рішення.
Як наслідок, слід врахувати, що із поданих робіт на конкурс журі обрало кращих, які і були представлені громадськості. Робота під назвою "Житомирщина туристична", яка належала позивачці, за результатами громадського голосування отримала більшість голосів (52%). Організаційним комітетом проведено тривалу, складну та затратну роботу щодо організації проведеного конкурсу, етапи конкурсу та встановлені Положенням строки, організаційним комітетом дотримані, а тому, суд вважає, що рішення прийняте за результатами конкурсу 01.12.2021 (щодо визначення його переможця) правомірно та із дотриманням відповідної процедури.
Враховуючи встановлені обставини справи, які підтверджені відповідними доказами, суд дійшов висновку про порушення з боку організаційного комітету гарантії стабільності суспільних відносин між особою та державним органами, до яких призвело прийняття оскаржуваного рішення, а тому таке, на думку суду ухвалене незаконно, протиправно та безпідставно, у зв`язку із чим підлягає скасуванню.
Разом з тим, виходячи з встановлених у справі фактичних обставин, суд вважає за необхідне зазначити про наявність "законних сподівань" на отримання позивачем винагороди за участь у конкурсі, натомість, відповідач, допустивши протиправні дії та прийнявши оскаржуване рішення, фактично відняв право позивача на отримання гарантованої виплати. Відтак, враховуючи відсутність будь-яких ефективних засобів правового захисту порушеного права позивача, окрім судового, суд дійшов висновку, що для ефективного захисту у цій справі суду слід позовні вимоги задовольнити.
Щодо стягнення з відповідача на користь позивачки заборгованість згідно договору в розмірі 90 000,00 грн суд вважає, що така позовна вимога не підлягає до задоволення, оскільки матеріали справи не містять відомості про підписання між позивачем та відповідачем Договору про передання (відчуження) авторських прав передбачав, а тому будь-які зобов`язання по такому договору у сторін відсутні.
Щодо моральної шкоди в розмірі 50 000,00 грн, суд вказує наступне.
Статтею 56 Конституції України передбачено, що кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.
Загальні підстави відшкодування моральної шкоди визначені Цивільним кодексом України.
Частинами 1 та 2 ст. 22 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) визначено, що особа, якій завдано збитків (майнової шкоди) у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Так, відповідно до ч. 2 ст. 23 ЦК України, моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
Згідно зі ст. 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Моральна шкода відшкодовується незалежно від вини органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, фізичної або юридичної особи, яка її завдала: 1) якщо шкоди завдано каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки; 2) якщо шкоди завдано фізичній особі внаслідок її незаконного засудження, незаконного притягнення до кримінальної відповідальності, незаконного застосування як запобіжного заходу тримання під вартою або підписки про невиїзд, незаконного затримання, незаконного накладення адміністративного стягнення у вигляді арешту або виправних робіт; 3) в інших випадках, встановлених законом.
Відповідно до п. 9 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 № 4 "Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди" розмір відшкодування моральної шкоди суд повинен визначати залежно від характеру та обсягу страждань, немайнових витрат, які зазнав позивач.
Під моральною шкодою необхідно розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб (п. 3 вказаної постанови).
У позовній заяві про відшкодування моральної (немайнової) шкоди має бути зазначено, в чому полягає ця шкода, якими неправомірними діями чи бездіяльністю її заподіяно позивачеві, з яких міркувань він виходив, визначаючи розмір шкоди, та якими доказами це підтверджується.
Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану, добровільне - власною ініціативою чи за зверненням потерпілого - спростування інформації редакцією засобу масової інформації. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.
В обґрунтування вказаної позовної вимоги, позивачка стверджуючи про те, що відповідачем завдано їй моральну шкоду, не довела факту завдання немайнових втрат, спричинених моральними та фізичними стражданнями, які спричинили негативні зміни у її житті, як і не довела, самі негативні зміни у житті.
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
А тому, суд погоджується із доводами представника відповідача, що позивачем не обґрунтовано усіх визначених складових, які є необхідними для стягнення шкоди та не підтверджено її документально.
Отже, суд зазначає, що позовна вимога про відшкодування моральної шкоди позивачем не доведена з передбачених ст. ст. 23, 1166, 1167 ЦК України обставин і підстав, які зумовлюють наявність такої шкоди. Зокрема, не надано обґрунтованих доказів, які б підтверджували факт заподіяння їй моральної шкоди саме неправомірними діями та рішеннями відповідача.
За сукупністю наведених обставин, суд вважає, що підстави для задоволення позову в частині стягнення моральної шкоди на користь позивачки відсутні, тому в цій частині позовні вимоги до задоволення не підлягають.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню.
Питання про розподіл судових витрат вирішується судом відповідно до ст.139 КАС України, пропорційно до задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Управління національно-патріотичного виховання, молоді та спорту Житомирської обласної держаної адміністрації (вул. Мала Бердичівська, 25, м.Житомир,10014. ЄДРПОУ: 43257766) про визнання незаконним та скасування рішення, визнати укладеним договір, стягнення заборгованості та моральної шкоди, задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати рішенням № 2 порядку денного засідання організаційного комітету з підготовки та проведення відкритого творчого конкурсу з розробки туристичного логотипу та брендбуку Житомирської області, оформлене Протоколом №6 від 15.12.2021.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління національно-патріотичного виховання, молоді та спорту Житомирської обласної держаної адміністрації на користь ОСОБА_1 документально підтверджені судові витрати у сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн. 40 коп.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Єфіменко
Повний текст складено: 09 лютого 2023 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.02.2023 |
Оприлюднено | 13.02.2023 |
Номер документу | 108877938 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні