ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/4304/22
01 лютого 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Подлісної І.М.
за участю:
секретаря судового засідання Паряк Тетяни Дмитрівни
представника позивача Мартинюк Т.Б.
представника відповідача Ковальова Н.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного агропромислового підприємства "Явір" до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання дій протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Приватне агропромислове підприємство "Явір" з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання дій протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наслідками перевірки складено акт від 29.04.22р. № 1221/19-00-09-01/30916257.
Згідно висновків акту перевірки, встановлено порушення вимог ч.1 ст. 15 Закону України від 19.12.95р. № 482/95 «Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального».
На підставі зазначеного акту та матеріалів перевірки Головним управлінням ДПС у Тернопільській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 30.05.22р. № 00012650901, згідно якого до підприємства застосовано штрафні санкції у розмірі 500 000 грн.
Представник позивача вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 30.05.22р. № 00012650901 протиправним та просить його скасувати.
Ухвалою суду від 05.12.2022 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін та призначено судове засідання на 28.12.2022 о 10:00 год. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 19.12.2022. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.
Контролюючим органом до ПАП була застосована ст.17 Закону №481, а саме: за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
До суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: оптової торгівлі пивом виробниками пива, які виробили понад 3000 гектолітрів пива на рік, за наявності ліцензії, річна плата за яку встановлена в розмірі 30000 гривень, - 200 відсотків вартості реалізованої партії товару, але не менше 500000 гривень.
В адміністративному позові платник стверджує, що все отримане ним дизельне пальне використовувалось у власній господарській діяльності для вирощування та збору сільськогосподарської продукції. І, що все, отримане дизельне пальне відвантажувалось у пересувну паливо цистерну орендовану в ТОВ «Галичстар». У якості доказу такого твердження позивачем надано Договір суборенди транспортного засобу від 01.02.2020 №1 відповідно до якого ТОВ «Галичстар» в особі директора Ваньчука Б.М. передає у платне користування позивача транспортний засіб ГАЗ 53 (паливоцистерна), реєстраційний номер НОМЕР_1 . Проте, ні до адміністративного позову, ні під час проведення перевірки не було надано документів, які б підтверджували перебуванн в оренді вказаного транспортного засобу у ТОВ «Галичстар», оскільки його власником відповідно до реєстраційного посвідчення є фізична особа ОСОБА_1 . Також, слід звернути увагу, що в договорі суборенди не зафіксовано місткість встановленої паливоцистерни, відповідно до реєстраційного посвідчення маса без навантаження цього транспортного засобу 3750 кг, повна маса 7400 кг.
Представник відповідача вважає, що фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 500 000,00 грн. застосовано правомірно, а тому просила в задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 28.12.2022, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, відкладено розгляд справи на 24.01.2023 о 10:45 год. для надання часу представнику позивача на ознайомлення із відзивом на позов.
Представник позивача 24.01.2023 подав додаткові пояснення.
Ухвалою суду від 24.01.2023, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) оголошено перерву до 01.02.2023 о 11:00 год. для підготовки до надання нових пояснень по справі.
Представник відповідача 27.01.2023 подала додаткові пояснення по справі.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, просив задовольнити його в повному обсязі з мотивів викладених в позовній заяві, додаткових поясненнях.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечила проти позовних вимог, просила в задоволенні позову відмовити.
Суд, заслухавши сторін, розглянувши адміністративну справу, вивчивши зміст відзиву на позов, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
На підставі наказу ГУ ДПС у Тернопільській області від 17 лютого 2022 року № 441-17 посадовими особами контролюючого органу проведено фактичну перевірку приватного агропромислового підприємства «Явір»
За наслідками перевірки складено акт від 29.04.22р. № 1221/19-00-09-01/30916257.
Згідно висновків акту перевірки, встановлено: порушення вимог ч.1 ст. 15 Закону України від 19.12.95р. № 482/95 «Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» (далі по тексту Закон № 482/95).
На підставі зазначеного акту та матеріалів перевірки Головним управлінням ДПС у Тернопільській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 30.05.22р. № 00012650901, згідно якого до підприємства застосовано штрафні санкції у розмірі 500 000 грн.
Фактичною підставою застосування штрафних санкцій є те, що платником податків ніби то здійснювалась діяльність із зберігання пального без ліцензії.
Приватне агропромислове підприємство «Явір» є сільськогосподарським товаровиробником та платником єдиного податку четвертої групи.
У власності підприємства є транспортні засоби, а саме два трактори марки «Білорус» та один комбайн. Також у своїй господарській діяльності підприємство «Явір», на правах оренди (договір від 01.02.2020р.) використовує пересувну паливоцистерну (Марки ГАЗ 53) об`ємом 4 785 літрів. У 2019 році та 2021 році приватним агропромисловим підприємством «Явір» укладено із Товариством з обмеженою відповідальністю «Магістр-Д» договори купівлі-продажу нафтопродуктів від 01.02.2019р. № 89 та від 01.02.2021р. № 162. На підставі цих договорів підприємством «Явір» отримано пальне за період з 01.04.2020р. по 28.09.2021 р. на підставі наступних видаткових накладних:від 12.08.20р. №3403-3 060 л.; від 19.08.20р. № 3571 - 3 060 л.; від 24.10.20р. № 5021 - 3 080 л.; від 19.03.21р. № 1104-3 060 л.; від 13.07.21р. № 3716-5 010 л.;від 15.09.2021р. №5629-3 700 л.
Усе отримане дизельне пальне підприємством «Явір» використано у власній господарській діяльності для вирощування та збору сільськогосподарської продукції.
Представник позивача зазначив що усе, отримане від ТОВ «Магістр-Д», пальне відвантажувалось у пересувну паливоцистерну, орендовану в ТОВ «Галичстар» та у транспортні засоби наявні в підприємства.
Не погодившись із оскаржуваним податковим повідомлення-рішенням від 30.05.22р. № 00012650901 представник позивача звернувся до суду із позовом про його скасування.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
На підставі наказу від 17.02.2022 №441-п Головним управлінням ДПС у Тернопільській області та направлень на перевірку від 21.02.2022 №411/09-001, №373/09-01, №374/09-01 проведено фактичну перевірку ПАП «Явір» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контролю за виконанням якого покладений на органи ДПС .
У пункті 2 вищезазначеного наказу зазначено, що перевірку слід розпочати 17 лютого 2022 року тривалістю 10 діб у відповідності до вимог статей 80, 81, 82 Податкового кодексу України. Період перевірки з 01.04.2020 по 26.02.2022.
Наказом ДПС України від 24.02.2022 №243-о «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах», виданого на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 №2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», встановлено простій у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органів. У зв`язку із зазначеним та з врахуванням вимог пп. 102.3.2 п. 102.3 ст.102 ПК України було зупинено проведення документальних, фактичних та камеральних перевірок, що були розпочаті до 24.02.2022 та не були завершеними, на період по останній день календарного місяця (включно) у якому завершиться дія воєнного стану, введеного Указом. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.
Відповідно до Закону України від 15.03.2022 №2120-ІХ «Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» в період дії воєнного стану серед іншого передбачено припинення мораторію на проведення фактичних перевірок (п.69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК України), у тому числі перевірок щодо дотримання вимог законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, зокрема, Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
ГУ ДПС у Тернопільській області видав наказ 680-п від 27.04.2022 «Про поновлення фактичної перевірки ПАП «Явір», у якому поновив на 3 доби з 28.04.2022 по 30.04.2022 включно проведення фактичної перевірки ПАП «Явір».
Відповідно до п. 75.1 ст.75 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно з підпункту 75.1.3 п. 75.1 ст.75 ПК України, фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Відповідно до ст. 80 ПК України, фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з підстав, передбачених цією статтею:
у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій, та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів (гш.80.2.2 п.80.2 ст. 80 ПК України);
у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального (пп.80.2.5 п.80.2 ст. 80 ПК України).
Таким чином, перевірка була проведена на підставі Наказу Головного управління ДПС у Тернопільській області №441-п від 17.02.2022 «Про проведення фактичної перевірки» і здійснена на законних підставах та у встановленому законом порядку.
Згідно із ст.81 ПК України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Наказ про проведення фактичної перевірки №441-п від 17.02.2022 був вручений платнику податку 17.02.2022, про що свідчить підпис директора ОСОБА_2 на примірнику контролюючого органу. Окрім того, направлення на перевірку видані ревізорам-інспекторам ГУ ДПС у Тернопільській області ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 та службові посвідчення пред`явлено платнику 17.02.2022, що підтверджується підписом про ознайомлення ОСОБА_2 в направленнях.
Згідно з п.86.1 ст.86 ПК України результати перевірок оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками. У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.
У разі незгоди платника податків з висновками акта такий платник зобов`язаний підписати такий акт перевірки із зауваженнями, які вій має право надати разом з підписаним примірником акта або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.
Відповідно до п.86.5 ст.86 ПК України, акт про результати фактичних перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).
ГУ ДПС у Тернопільській області на підставі наказу від 17.02.2022 №441-п проведена фактична перевірка паливного складу, що належить ПАП «Явір», розташованого за адресою: Тернопільська область, Бережанський район, с.Нараїв, вул. Сонячна, 20, за результатами якої складено акт від 29.04.2022 №1221/19-00-09-01/30916257. Також були складені акт відмови від підпису акту фактичної перевірки від 29.04.2022 №74/19-00-09-01/30916257 та акт відмови від отримання примірника акту фактичної перевірки.
Під час проведення перевірки було з`ясовано, що ПАП «Явір» отримана ліцензія на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 29.09.2021 №19010414202100129 з терміном дії з 29.09.2021 по 29.09.2026, на місце зберігання, розташоване за адресою: Тернопільська область, Бережанський район, с.Нараїв, вул. Сонячна, 20.
Перевіркою встановлено, що ПАП «Явір» в період з 01.04.2020 по 28.09.2021 за адресою: Тернопільська область, Бережанський район, с.Нараїв, вул. Сонячна, 20 зберігало пальне без наявної ліцензії на право зберігання пального або ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки), чим порушено вимоги ст.15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального».
Зазначене порушення підтверджується видатковими накладними, товарно- транспортними накладними (ТТН) та акцизними накладними на пальне, які зареєстровані в Єдиному реєстрі акцизних накладних, а саме:
-акцизна накладна №7896 від 12.08.2020, видаткова накладна №3403 від 12.08.2020, товарно-транспортна накладна №200812/21 від 12.08.2020 в кількості 3060,00 літрів пального;
-акцизна накладна №8277 від 19.08.2020, видаткова накладна №3571 від 19.08.2020, товарно-транспортна накладна №200819/20 від 19.08.2020 в кількості 3060 літрів пального;
-акцизна накладна №11452 від 24.10.2020, видаткова накладна №5021 від 24.10.2020, товарно-транспортна накладна №201024/4 від 24.10.2020 в кількості 3060,00 літрів пального;
-акцизна накладна №2700 від 19.03.2021, видаткова накладна №1104 від 19.03.2021, товарно-транспортна накладна №210319/10 від 19.03.2021 в кількості 3060,00 літрів пального;
-акцизна накладна №8331 від 13.07.2021, видаткова накладна №3716 від 13.07.2021, товарно-транспортна накладна №210713/11 від 13.07.2021 в кількості 5010,00 літрів пального.
Окрім цього, отримання та зберігання пального (дизель) за період з 01.04.2020 по 28.09.2021 підтверджується книгою складського обліку ПАП «Явір».
Використання та зберігання пального (дизель) проводилось згідно лімітно-забірних карток на отримання матеріальних цінностей та облікових листів.
З огляду на вищезазначене, представником відповідача було прийнято податкове повідомлення-рішення від 30.05.2022 №00012650901, яким застосовані штрафні санкції у сумі 500 000 грн. за зберігання пального без наявності ліцензії на право зберігання пального.
Відповідно до етапі 1 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон №481) ліцензія (спеціальний дозвіл) документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування; зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.
Керуючись ст.15 Закону №481 суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років.
Ліцензія на право зберігання пального не отримується на місця зберігання пального, що використовуються:
-підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;
-підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву;
-суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі.
Суб`єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують.
Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
-документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
-акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
-дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.
Суб`єкти господарювання, що здійснюють зберігання пального, яке не реалізовується іншим особам і використовується виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки, у заяві зазначають про використання пального для потреб власного споживання чи переробки, загальну місткість резервуарів та ємностей, що використовуються для зберігання пального, та їх фактичне місцезнаходження.
Суб`єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують.
Наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв`язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 №281/171/578/155, зі змінами та доповненнями, затверджено Інструкцію про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (далі - Інструкція №281).
Згідно Загальних положень Інструкції №281 вимоги цієї Інструкції є обов`язковими для всіх суб`єктів господарювання (підприємств, установ, організацій та фізичних осіб- підприємців), що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України.
Згідно пп.6.3 п.6 Інструкції №281 нафта та нафтопродукти мають зберігатись відповідно до вимог ДСТУ 4454.
ДСТУ 4454:2005 «Нафта і нафтопродукти. Маркування, пакування, транспортування та зберігання» (далі - ДСТУ 4454) установлює вимоги до пакування в тару, види тари, сховищ і транспортних засобів для товарної нафти (далі за текстом - нафти) і нафтопродуктів (у тому числі вуглеводневих скраплених газів), вимоги до їх готування, заповнення і маркування, умови транспортування і зберігання.
Згідно додатку А до ДСТУ 4454 для зберігання палива дизельного застосовуються:
-сховища: підземні сховища у відкладах кам`яної солі, гіпсу, ангідриту, доломіту, мергелю, вапняку, глини, магматичної і вічномерзлих породах; резервуар стаціонарний і пересувний: металевий горизонтальний низького тиску, металевий вертикальний без понтону або газової обв`язки, або інші, гумо тканинний;
-тара: транспортна: металева бочка, металева каністра, спожиткові, металевий бідон, (додаток А до ДСТУ 4454).
Крім того, згідно п.9.2 ДСТУ 4454 палива у т.ч. палива дизельні, вакуумний газойль, зберігають в металевих резервуарах із внутрішнім антикорозійним покриттям, види яких визначають під час проектування.
Таким чином, з огляду на викладене вище, контролюючим органом до ПАП була застосована ст.17 Закону №481, а саме: за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
До суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: оптової торгівлі пивом виробниками пива, які виробили понад 3000 гектолітрів пива на рік, за наявності ліцензії, річна плата за яку встановлена в розмірі 30000 гривень, - 200 відсотків вартості реалізованої партії товару, але не менше 500000 гривень.
В адміністративному позові позивач стверджує, що все отримане ним дизельне пальне використовувалось у власній господарській діяльності для вирощування та збору сільськогосподарської продукції. І, що все, отримане дизельне пальне відвантажувалось у пересувну паливо цистерну орендовану в ТОВ «Галичстар». У якості доказу такого твердження позивачем надано Договір суборенди транспортного засобу від 01.02.2020 №1 відповідно до якого ТОВ «Галичстар» в особі директора Ваньчука Б.М. передає у платне користування позивача транспортний засіб ГАЗ 53 (паливоцистерна), реєстраційний номер НОМЕР_1 . Проте, ні до адміністративного позову, ні під час проведення перевірки не було надано документів, які б підтверджували перебування в оренді вказаного транспортного засобу у ТОВ «Галичстар», оскільки його власником відповідно до реєстраційного посвідчення є фізична особа ОСОБА_1 . Також, суд звертає увагу, що в договорі суборенди не зафіксовано місткість встановленої паливоцистерни, відповідно до реєстраційного посвідчення маса без навантаження цього транспортного засобу 3750 кг, повна маса 7400 кг.
Окремо необхідно зазначити, що ПАП «Явір» скористався правом, що передбачене ст.56 ПК України на адміністративне оскарження, а саме подав до Державної податкової служби України скаргу від 28.06.2022 б/н (вх. ДПС №10062/6 від 04.07.2022) на податкове повідомлення-рішення від 30.05.2022 №00012650901. Рішенням про результати розгляду скарги Державна податкова служба України від 29.08.2022 №9874/6/99-00-06-03-01-06 залишила без змін оскаржуване податкове повідомлення-рішення, а скаргу без задоволення.
Отримання та зберігання пального у зазначеному періоді підтверджується книгою складського обліку ПАП «Явір».
Як встановлено судом, що в користуванні підприємства знаходяться транспортні засоби, а саме, два трактори Беларус-892(об`єм баків по 135 л) та комбайн зернозбиральний MF-530 (об`єм баку 190 л), а тому виникає питання, як ПАП «Явір» мало усі можливості для відвантаження дизельного пального об`ємом 5010л.
Проте, інформація, що міститься у зазначеній вище книзі складського обліку ПАП «Явір» свідчить про те, що враховуючи об`єм паливних баків двох тракторів та комбайну (загальний об`єм складав 460 л), неможливо фактично помістити вказане дизельне паливо (обумовленою датою відвантаження) до баків транспортних засобів.
Окрім цього, відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюється суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії. «...».
Суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії. «...».
Ліцензія на право зберігання пального не отримується на місця зберігання пального, що використовуються:
-підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;
-підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву;
-суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі. «...».
Суб`єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують. «...».
Як вбачається із викладеного вище, законодавець встановив деякі виключення з вимоги отримання суб`єктами господарювання ліцензії для зберігання пального, проте, під жодний з цих пунктів виключення зберігання пального ПАП «Явір» за період з 01.04.2020 по 28.09.2021 не підпадає.
Також суд звертає увагу на те, що позивач у позові та додаткових поясненнях стверджує, що до отримання ліцензії (до 29.09.2021) зберігав пальне у паливо цистерні (автомобіль ГАЗ), проте, у контексті ст. 15 Закону України №481/95-ВР, якщо Товариство має у власності або у користуванні місце (територію) де перебуватиме ємність, що використовується для зберігання пального, у розумінні Закону №481, в такому випадку, Товариству необхідно було отримати ліцензію на зберігання пального.
Відтак, податкове повідомлення-рішення від 30.05.2022р. №00012650901 Головним управлінням ДПС у Тернопільській області винесено у відповідності до чинного законодавства, а застосовані до позивача фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 500 000,00 грн. є правомірними.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судовому засіданні докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідача позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.
Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Приватного агропромислового підприємства "Явір"до Головного управління ДПС у Тернопільській областіпро скасування податкового повідомлення рішення Головного управління ДПС у Тернопільській області від 30.05.2022 року №00012650901 відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 06 лютого 2023 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Приватне агропромислове підприємство "Явір" (місцезнаходження/місце проживання: с. Нараїв,Бережанський район, Тернопільська область,47513, код ЄДРПОУ/РНОКПП 30916257);
відповідач:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,46003, код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637).
Головуючий суддяПодлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2023 |
Оприлюднено | 13.02.2023 |
Номер документу | 108880174 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні