Постанова
від 09.02.2023 по справі 200/6226/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2023 року справа №200/6226/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В.,

за участю секретаря судового засідання Усенко Т.І.,

представника відповідача Болотіна М.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2022 року по справі №200/6226/21 (суддя І інстанції Волгіна Н.П.) за позовом Приватного підприємства Науково-виробниче підприємство Квазар до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 1 лютого 2021 року за № 3032 про відповідність позивача як платника ПДВ критеріям ризиковості платника податків;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області виключити позивача з переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2022 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі Головного управління ДПС у Донецькій області № 3032 від 1 лютого 2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків. Зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області виключити Приватне підприємство Науково-виробниче підприємство Квазар з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Не погодившись з таким рішенням, Головне управління ДПС у Донецькій області подало апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Відповідач зазначає, що ним правомірно прийнято спірне рішення, оскільки за результатами перевірки відповідності ПП «НВП «КВАЗАР» критеріям ризиковості, аналітичною робочою групою комісії Головного управління ДПС Донецької області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в інформаційно-аналітичній довідці від 1 лютого 2021 року зроблено висновок, що ПП «НВП «КВАЗАР» відповідає критеріям ризиковості платника ПДВ згідно з пунктом 8 критеріїв ризиковості додатку 1 до Порядку зупинення №1165». Підставою такого висновку стало невідповідність номенклатури послуг по ланцюгу постачання у листопаді 2020 року між контрагентами ТОВ «ТОРНАДО 2020», ТОВ «ІНТЕРАГРО ГРУП» та ПП «НВП «КВАЗАР» на суму ПДВ 683,8 тис.грн, з ТОВ «АСАП ТРЕЙД» на суму ПДВ 273,5 тис.грн та з ПП «АЛІС» на суму ПДВ 170,9 тис.грн..

На адресу суду апеляційної інстанції надіслано відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі.

Апеляційний суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на скаргу, дійшов висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що Приватне підприємство «Науково-виробниче підприємство» Квазар», є юридичною особою, код ЄДРПОУ 30952583, зареєстроване місцезнаходження: 84116, Донецька область м. Слов`янськ, вул. Олімпійська, буд. 9, кв. 117; основний вид діяльності - 43.29 інші будівельно-монтажні роботи; перебуває на обліку у відповідача та є платником ПДВ з 7 червня 2000 року.

На засіданні комісії ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 01 лютого 2021 року було з`ясовано, що ПП «НВП «КВАЗАР» відповідає п. 8 наведених у додатку 1 до Порядку № 1165 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Висновки про відповідність ПП «НВП «КВАЗАР» Критеріям ризиковості платника податків зроблені на підставі розгляду на засіданні комісії ГУ ДПС у Донецькій області Інформаційно-аналітичної довідки Аналітичної робочої групи комісії Головного управління ДПС Донецької області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо виявлення платника з ознаками ризиковості ПП «НВП «КВАЗАР».

Відповідно змісту зазначеної інформаційно-аналітичної довідки, ПП «НВП «КВАЗАР» визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості з описом: «у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування» .

У зазначеній довідці роз`яснено зміст ризикової операції, що відтворює сутність її ризиковості та зазначено: «Придбання у листопаді 2020 року:

- «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску згідно договору № 1208-001/20 від 12 серпня 2020 року» на суму ПДВ 683,8 тис.грн, постачальник - ТОВ «ІНТЕРАГРО ГРУП» (код за ЄДРПОУ 39429003, код ДПІ 1350);

- «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску згідно договору № 1208-001/20 від 12 серпня 2020 року» на суму ПДВ 273,5 тис.грн, постачальник - ТОВ «АСАП ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 39452205, код ДПІ 1350);

- «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску у кількості 15 шт згідно договору №1208-001/20 від 12 серпня 2020 року» на суму ПДВ 170,9 тис.грн, постачальник - ПП «АЛІС» (код за ЄДРПОУ 22047344, код ДПІ 1304);

- «Смартфон Samsung Galaxy, Електробензонасос погружного типу для систем розподіленого уприскування палива, Мотор омивана вітрового скла, Щіткотримач, Датчик положення, Датчик швидкості, Реле, Активатор замка дверей, Модуль управління світлотехнікою, Блок перемикачів скло підйомників, Тримач запобіжника, Щітки, Рукав відвідний, шланги системи опалення та охолодження, Ремні приводу, прокладки, ущільнювачі, опора верхня підвіски, та інші автозапчастини» на суму ПДВ 1034,0 тис.грн, постачальник - ТОВ «ГРОУТ» (код за ЄДРПОУ 35073748, код ДПІ 2031);

- «Бампери передні та задні, Панель переднього бампера» на суму ПДВ 52,4 тис грн, постачальник - ТОВ «КОМПАНІ ПЛАЗМА» (код за ЄДРПОУ 36226451, код ДПІ 2031);

-«Автозапчастини» на суму ПДВ 190,3 тис.грн, постачальник - ПРИВАТНА ФІРМА «ГАСПІК» (код за ЄДРПОУ 32029455, код ДПІ 2031).

Постачання у листопаді 2020 року:

- «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску згідно договору №50/2-ЗМ/20 від 29 липня 2020 року» на суму ПДВ 998,7 тис.грн, покупець - ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО З ВИРОБНИЦТВА ТА РОЗРОБКИ ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ВИМІРЮВАННЯ ТИСКУ «ЗАВОД МАНОМЕТР» (код за ЄДРПОУ 40826029, код ДПІ 3500»;

- «Комплекс робіт з організації «СТЗ» із конфігуруванням устаткування, Комплекс робіт з корегування технічних рішень» на суму ПДВ 19,5 тис.грн, покупець - ТОВ «УКРАЇНСЬКА КОМПАНІЯ ЕЛЕКТРОПРОМАВТОМАТИКА» (41052081, код ДПІ 2038);

- «Автозапчастини» на суму ПДВ 507,7 тис.грн, покупець - ТОВ «МЕХАТРОН-2021» (43819297, код ДПІ 1306).

- Інше: У листопаді 2020 року ТОВ «ІНТРАГРО ГРУП» на адресу ПП «НАУКОВО- ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «КВАЗАР» зареєстровані податкові накладні з номенклатурою «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску згідно договору №1208-001/20 від 12 серпня 2020 року». Податкові накладні з вказаною номенклатурою на адресу ТОВ «ІНТЕРАГРО ГРУП» були зареєстровані ТОВ «ТОРНАДО 2020» (код за ЄДРПОУ 37452622, код ДПІ 3200).

ТОВ «АСАП ТРЕЙД» на адресу ПП «Науково-виробниче підприємство «КВАЗАР» зареєстрував податкові накладні з номенклатурою «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску згідно договору №1208-001/20 від 12 серпня 2020 року». Податкові накладні з вказаною номенклатурою на адресу ТОВ «АСАП ТРЕЙД» були зареєстровані ТОВ «ТОРНАДО 2020».

ПП «АЛІС» на адресу ПП «Науково-виробниче підприємство «КВАЗАР» зареєстрував податкові накладні з номенклатурою «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску згідно договору № 1208-001/20 від 12 серпня 2020 року». Податкові накладні з вказаною номенклатурою на адресу ПП «АЛІС» були зареєстровані ТОВ «ТОРНАДО 2020».

ПП «АЛІС» до контролюючого органу надав податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад 2020 року без декларування показників. За даними ЄРПН ПП «АЛІС» зареєстрував податкові накладні з періодом виписки - листопад 2020 року на суму ПДВ 414,6 тис грн..

ТОВ «ТОРНАДО 2020» з 3 січня 2021 року перебуває на обліку Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з Великими платниками податків.

З 19 жовтня 2020 року засновником платника податків є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації АДРЕСА_1 ).Керівником підприємства з 20 жовтня 2020 року є ОСОБА_1 . Головним бухгалтером ТОВ «ТОРНАДО 2020» з 14 грудня 2020 року є ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ), а з 11 січня 2021 року - ОСОБА_1 . Особою, що має право підпису є ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3 , місце реєстрації АДРЕСА_2 ). Розмір статутного капіталу становить 2,8 тис.грн.. Відповідно до балансу за 2020 рік залишкова вартість основних засобів - 2,6 тис.грн..

Згідно звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за грудень 2020 року облікова кількість штатних працівників - 14 осіб, загальна сума нарахованої заробітної плати 19 750 грн, середня заробітна плата 1 411 грн..

У Звіті про фінансовий результат за 2020 рік задекларований загальний дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) в сумі 104 014 тис.грн, при цьому Фінансовий результат до оподаткування (прибуток) в сумі - 8 тис.грн..

Податкова декларація з податку на прибуток підприємств за 2020 рік ТОВ «ТОРНАДО 20220», надана до контролюючого органу, не визнана податковою звітністю. Податкова декларація з податку на додану вартість підприємств за грудень 2020 року ТОВ «ТОРНАДО 2020», надана до контролюючого органу, не визнана податковою звітністю.

На адресу ТОВ «ТОРНАДО 2020» у листопаді 2020 в ЄРПН не реєстрували податкові накладні з номенклатурою «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску згідно договору № 1208-001/20 від 12 серпня 2020 року», які в подальшому були вказані в податкових накладних, виписаних на адресу ПП «Науково-виробниче підприємство «КВАЗАР». За даними ЄРПН на адресу ТОВ «ТОРНАДО 2020» у листопаді 2020 року зареєстровані податкові накладні з номенклатурою товару: «Чай, кофе, сік та безалкогольні напої в широкому асортименті».

Листом ДПС України від 21 січня 2020 року № 3/7д/99-00-18-01-02-07 доведено до відпрацювання за листопад 2020 року ТОВ «ТОРНАДО 2020» як вигодо формуючий суб`єкт.

Всупереч пп. 16.1.5, 16.1.7 і 16.1.15 п. 16.1 ст. 16, пп. 78.1.1, 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України ПП «Науково-виробниче підприємство «КВАЗАР» на запити від 20 листопада 2020 року № 85245/10/05-99-04-20-12, від 11 листопада 2020 року № 83210/10/09-99-04-20-12, від 16 листопада 2020 року № 83975/10/05-99-04-20-12, від 25 серпня 2020 року № 67516/10/05-99-55-04, від 13 серпня 2020 року № 64757/10/05-99-55-04 не надало пояснень та їх документальних підтверджень.

Щодо встановлення реальності фінансово-господарських операцій з ризиковими контрагентами-постачальниками.

Сплата до бюджету ПДВ: 2020 рік дорівнює 111 990 грн, в т.ч. за рахунок нарахування за деклараціями 104 209 грн, за рахунок штрафних санкцій 7 781 грн».

За результатами перевірки відповідності ПП «НВП «КВАЗАР» критеріям ризиковості, Аналітичною робочою групою комісії Головного управління ДПС Донецької області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в інформаційно-аналітичній довідці від 1 лютого 2021 року зроблено висновок, що ПП «НВП «КВАЗАР» відповідає критеріям ризиковості платника ПДВ згідно з пунктом 8 критеріїв ризиковості додатку 1 до Порядку зупинення №1165».

За поясненнями відповідача, підставою такого висновку стало невідповідність номенклатури послуг по ланцюгу постачання у листопаді 2020 року між контрагентами ТОВ «ТОРНАДО 2020», ТОВ «ІНТЕРАГРО ГРУП» та ПП «НВП «КВАЗАР» на суму ПДВ 683,8 тис.грн, з ТОВ «АСАП ТРЕЙД» на суму ПДВ 273,5 тис.грн та з ПП «АЛІС» на суму ПДВ 170,9 тис.грн..

На адресу ТОВ «ТОРНАДО 2020» у листопаді 2020 року в ЄРПН не реєструвались податкові накладні з номенклатурою товарів/послуг «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску згідно договору №1208-001/20 від 12 серпня 2020 року», які в подальшому були вказані в податкових накладних, виписаних на адресу ПП «НВП «КВАЗАР».

Висновок: Приватне підприємство «Науково-виробниче підприємство» Квазар» відповідає критерію ризиковості платника ПДВ згідно п. 8 критеріїв ризиковості додатку 1 до Порядку зупинення № 1165».

Також, за поясненням відповідача, під час аналізу господарських операцій ПП «НВП «КВАЗАР» в ЄРПН комісією ГУ ДПС враховані наступні обставини:

- відповідно до відомостей з востаннє наданого Звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за грудень 2020 року, а також даних з таблиць та додатків до нього, облікова кількість штатних працівників на підприємстві - 3 особи;

- інформація про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткування або через які провадиться діяльність відповідно до форми 20-ОПП відсутня, у зв`язку з неподанням відповідних повідомлень;

- інформація про наявні земельні ресурси відсутня.

Також з пояснень податкового органу виплаває, що враховуючи, що ПП «НВП «КВАЗАР» на запити контролюючого органу не надало пояснень та їх документальних підтверджень щодо встановлення реальності фінансово-господарських операцій з ризиковими контрагентами-постачальниками, а також враховуючи факт відсутності відомостей щодо наявності у підприємства власних складських приміщень, виробничих потужностей, інформації щодо рівня освіти, кваліфікації, професійних знань, фахової належності робітників підприємства, виникає сумнів про можливість підприємства (його посадових осіб) здійснювати господарську діяльність, зокрема здійснювати «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску».

Оскільки ПП «НВП «КВАЗАР» відображає реалізацію придбаних послуг «Складальні роботи по виготовленню комплектів основних елементів для виробництва панелей датчиків тиску» на адресу ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО З ВИРОБНИЦТВА ТА РОЗРОБКИ ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ВИМІРЮВАННЯ ТИСКУ «ЗАВОД МАНОМЕТР», який за даними інформаційних баз даних ДПС (ДФС), має ознаки вигодонабувача та не відображає на теперішній час подальшу реалізацію придбаних зазначених послуг, то ПП «НВП «КВАЗАР» як ланка ланцюга постачання таких послуг за сукупністю ознак, як і його контрагенти-постачальники, характеризується як вигодотранспортуючий суб`єкт господарювання.

1 лютого 2021 року за результатами обговорення вказаної інформації, шляхом відкритого голосування комісії ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних остаточно визначено, що ПП «НВП «КВАЗАР» відповідає Критеріям ризиковості платника податку та підлягає внесенню до Переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, про що свідчить витяг з протоколу засідання комісії від 1 лютого 2021 року № 15.

Підставою для віднесення платника податку на додану вартість критеріям ризиковості визначено п. 8 Критеріїв ризиковості платника (податкова інформація).

Як вбачається із встановленої форми відповідного Рішення у разі відповідності п. 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується - яка саме податкова інформація.

Спірне Рішення від 1 лютого 2021року № 3032 не містить відповідного розшифрування.

Наведені обставини сторонами не оспорюються.

Відповідно до пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Така податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг. Податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту.

Реєстрація податкових накладних/розрахунків про коригування може бути зупинена, зокрема через віднесення платника податків до категорії ризикових. Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної у податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 (в редакції, чинної у спірний період) платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема, п. 8 У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Аналіз наведених норм дозволяє дійти висновку про те, що Порядком №1165 встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/ розрахунку коригування. Встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Аналогічний правовий висновок викладений Верховним судом у постанові від 30 листопада 2021 року у справі №340/1098/20.

Проте, відповідачем не надано доказів на підтвердження тих обставин, що рішенню Комісії передували дії позивача щодо реєстрації у реєстрі податкової накладної чи розрахунку про коригування.

Як вбачається з матеріалів справи, спірне Рішення прийнято у зв`язку з наявною податковою інформацією, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, а не за наслідками подання останнім податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що рішення Комісії не містить мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

У формі Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, в оскаржуваному рішенні відповідачем не вказано, на підставі чого було прийнято таке рішення.

Також, відповідачем в рядку «Податкова інформація» не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість контролюючим органом лише процитовано зміст п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Отже, оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому судом першої інстанції правомірно задоволено позов.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування рішення є порушення судом норм матеріального чи процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про те, що при розгляді справи судом першої інстанції було допущено неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційних скарг та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2022 року по справі №200/6226/21 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2022 року по справі №200/6226/21 - залишити без змін.

Повне судове рішення 09 лютого 2023 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: Т.Г. Гаврищук

Судді: А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

Дата ухвалення рішення09.02.2023
Оприлюднено13.02.2023
Номер документу108880610
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/6226/21

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 09.02.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 09.02.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 08.02.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 30.11.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні