Постанова
від 09.02.2023 по справі 420/17324/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 лютого 2023 р.м.ОдесаСправа № 420/17324/21Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С.О.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді-доповідача Скрипченка В.О.,

суддів Косцової І.П. та Осіпова Ю.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2022 року (суддя Стефанов С.О., м. Одеса, повний текст рішення складений 26.05.2022) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

21 вересня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, в якому просив:

1. визнати бездіяльність відповідача протиправною, що полягає у не приведенні відомостей про юридичну особу, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в актуальний стан;

2. зобов`язати відповідача виконати рішення Господарського суду Одеської області від 2 жовтня 2020 року по справі №916/1240/20 шляхом приведення відомостей СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761) в актуальний стан, а саме:

- виключити відомості СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761), що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про ОСОБА_2 , як бенефіціарного власника СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761);

- виключити відомості СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761), що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , як учасників СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761);

- включити до відомостей СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761), що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань ОСОБА_16 (паспорт № НОМЕР_1 , виданий 09.08.2019 року, орган що видав 5133, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_2 , Країна громадянства: Україна, Місцезнаходження: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_17 (паспорт НОМЕР_3 , виданий 15.06.2012 року, Кілійським РВ ГУ МВС України в Одеській області, реєстраційний номер облікової картки платників податків № НОМЕР_4 , країна громадянства: Україна, місцезнаходження: АДРЕСА_1 ) та ОСОБА_18 (паспорт НОМЕР_5 , виданий 14.11.2008 року, Кілійським РВ ГУ МВС України в Одеській області, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_6 , країна громадянства: Україна, місцезнаходження: АДРЕСА_1 ), як учасників СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761);

- включити до відомостей СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761) ОСОБА_1 (паспорт № НОМЕР_7 виданий 17.07.2017 року, орган що видав 5133, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_8 , країна громадянства: Україна, місцезнаходження: АДРЕСА_1 ) як керівника СОК "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761).

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2022 року у задоволенні адміністративного позову було відмовлено.

Не погоджуючись із постановленим у справі судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на неповне з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким повністю задовольнити його позов.

На думку апелянта, суд першої інстанції не надав належної оцінки його доводам про те, що одним із питання у зазначеному незаконному протоколі, який був складений неповноважними особами, що визнаний незаконним рішенням Господарського суду Одеської області від 2 жовтня 2020 року по справі №916/1240/20, було питання щодо обрання голови правління СОК "ТРОЯНДА", тому висновки суду про те, що відомості щодо включення/поновлення ОСОБА_1 на посаді керівника не були предметом спору у оправі №916/1240/20 не відповідають обставинам справи.

Крім того, апелянт зазначив, що на сьогоднішній день відкрито ряд кримінальних проваджень щодо осіб, які вчиняли незаконні дії з реєстрації неправдивих відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, складання незаконних протоколів, їх підписання та подання.

Відповідач своїм правом подати відзив на апеляційну скаргу не скористався, що відповідно до частини четвертої статті 304 КАС України не перешкоджає апеляційному перегляду справи.

Справа розглянута судом першої інстанції за правилами загального позовного провадження.

Апеляційним судом справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до статті 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів у разі, в тому числі, відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів і вимог апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов таких висновків.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 25 травня 2001 року Протоколом загальних зборів №1 СОК "ТРОЯНДА" затверджено статут СОК "ТРОЯНДА" та обрано ОСОБА_1 головою правління сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу.

Статут СОК "ТРОЯНДА" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 25.06.2001 року.

Згідно статті 19 Статуту СОК "ТРОЯНДА" від 2001р. засновниками кооперативу є: ОСОБА_1 , ОСОБА_11 та ОСОБА_13 .

20 квітня 2017 року було проведено позачергові загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", яким відповідно до протоколу було вирішено наступні питання:

1. Зняти з посади голову СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_1 ;

2. Прийняти до членів СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_12 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_9 , ОСОБА_9 , ОСОБА_14 , ОСОБА_10 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 ;

3. Затвердити Статут СОК "ТРОЯНДА" у новій редакції;

4. Обрати правління СОК "ТРОЯНДА" у складі голови правління Кананихіна М.В. заступника голови правління ОСОБА_15 та члена правління ОСОБА_5 ;

5. Обрати Ревізійну комісію у складі Голови Ревізійної комісії Колесніченко Р.В., заступника голови Ревізійної комісії Архірій С.М., члена Ревізійної комісії Апруда В.М.;

6. При вступі до Кооперативу визначено вступний внесок у розмірі 100 грн.;

7. Доручено підписання Статуту СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_11 та ОСОБА_13 .

В подальшому, 11 травня 2017 року державним реєстратором Кілійської районної державної адміністрації Ногай В.П. внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповіді зміни до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", в тому числі, щодо керівника та членів Кооперативу.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 1 листопада 2017 року у справі №916/1499/17, за позов ОСОБА_1 визнано недійсним рішення позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 20.04.2017 року, що оформлене протоколом №1. Скасовано державну реєстрацію змін до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", здійснену на підставі протоколу №1 позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 20.04.2017 року.

14 листопада 2017 року державним реєстратором Кілійської районної державної адміністрації ОСОБА_25 скасовано реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведені на підставі рішення позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" оформлених протоколами №1 від 20.04.2017 року.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 8 лютого 2018 року рішення Господарського суду Одеської області від 1 листопада 2017 року залишено без змін.

9 грудня 2017 року було проведено загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", оформлені протоколом №1, відповідно до якого зборами було вирішено наступні питання:

1. Обрати головою зборів ОСОБА_11 , а секретарем зборів ОСОБА_13 ;

2. Прийняти звіт роботи СОК "ТРОЯНДА" за 2017 рік;

3. Прийняти до членів СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_9 , ОСОБА_14 , ОСОБА_10 , ОСОБА_24 , ОСОБА_6 ;

4. Прийняти статут СОК "ТРОЯНДА" в новій редакції;

5. Уповноважити ОСОБА_11 та ОСОБА_13 підписати цей протокол та Статут кооперативу у новій редакції;

6. Уповноважити голову правління ОСОБА_4 зареєструвати зміни в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.

15 грудня 2017 року було проведено загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", які були оформлені протоколом №2, відповідного до протоколу зборами було вирішено наступні питання:

1. Обрати головою зборів ОСОБА_14 , а секретарем зборів ОСОБА_4 ;

2. Вибрати Головою правління ОСОБА_4 , членами правління: ОСОБА_14 та ОСОБА_10 ;

3. Обрати ревізійну комісію кооперативу наступних осіб: ОСОБА_3 , ОСОБА_24 , ОСОБА_6 ;

4. Прийняти та затвердити основні напрямки діяльності кооперативу на 2018 рік:

5. Розглянути питання про припинення ОСОБА_1 у членстві в кооперативі у наступних зборах. Про дату, місце, час проведення та порядок денний загальних зборів повідомити ОСОБА_1 не пізніше ніж за 10 днів до визначеного строку їх проведення кур`єрською поштою Укрпошта.

26 грудня 2017 року було проведено загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", які оформлені протоколом №3, відповідно до якого зборами вирішено:

1. Обрати головою зборів ОСОБА_14 , а секретарем зборів ОСОБА_4 ;

2. Припинити членство у кооперативі ОСОБА_1 у зв`язку із припиненням участі в господарській діяльності Кооперативу протягом 2 років поспіль несплати внесків у порядку, визначеному Статутом кооперативу, та нанесенням збитків Кооперативу згідно п.п. 5.10.2,5.10.5,6.2;

3. Уповноважити ОСОБА_4 та ОСОБА_14 підписати цей протокол та Статут кооперативу в новій редакції;

4. Уповноважити голову правління ОСОБА_4 зареєструвати зміни в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 9 липня 2018 року у справі №916/400/18 позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано недійсним рішення загальних зборів СОК "ТРОЯНДА" від 15.12.2017 року, оформлене протоколом №2 зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 15.12.2017 року. Визнано недійсним рішення загальних зборів СОК "ТРОЯНДА" від 26.12.2017 року, оформлене протоколом №3 зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 26.12.2017 року.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 20 вересня 2018 по справі №916/400/18 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , резолютивну частину рішення Господарського суду Одеської області від 9 липня 2018 року викладено в наступній редакції:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА" про визнання недійсними та скасування рішень загальних зборів, скасування державної реєстрації змін до установчих документів задовольнити частково. Визнано недійсними протоколи загальних зборів СОК "ТРОЯНДА" №2 від 15.12.2017 року, №3 від 26.12.2017 року та скасовано державну реєстрацію змін до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", здійснених на підставі рішення позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлених протоколами за №2 від 15.12.2017 року та за №3 від 26.12.2017 року. 05.10.2018 року державним реєстратором Кенійської районної державної адміністрації ОСОБА_25 скасовано реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведені на підставі рішень позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" оформлених протоколами за №2 від 15.12.2017 року та за №3 від 26.12.2017 року.

8 грудня 2018 року було проведено загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", оформлені протоколом №1 від 08.12.2018, в якому вказано, що загальні збори скликано за ініціативою членів Кооперативу на яких були розглянуті наступні питання:

1. Обрання голови та секретаря чергових загальних зборів членів Кооперативу;

2. Розгляд питання про обрання голови Кооперативу та встановлення строку його повноважень;

3. Розгляд питання про обрання членів правління Кооперативу та встановлення строку повноважень членів правління Кооперативу;

4. Розгляд питання про припинення членства осіб, які виявили бажання добровільно і вийти зі складу Кооперативу;

5. Розгляд питання про прийняття статуту СОК "ТРОЯНДА" в новій редакції;

6. Розгляд питання про створення спеціального фонду та встановлення цільового внеску для членів Кооперативу зі строком сплати.

На відповідних зборах було вирішено:

- по першому питанню: обрати головою зборів ОСОБА_14 , а секретарем зборів ОСОБА_4 ;

- по другому питанню: вибрати Головою правління ОСОБА_4 , строком на п`ять років до 08.12.2023 року включно;

- по третьому питанню: обрати правління із наступних осіб: ОСОБА_14 , ОСОБА_10 та встановити строк їх повноважень п`ять років, до 08.12.2023 року включно;

- по четвертому питанню: припинити членство у СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_24 за власним бажанням;

- по п`ятому питанню: затвердити та прийняти статут СОК "ТРОЯНДА" в новій редакції. Уповноважити голову правління ОСОБА_4 підписати цей статут та зареєструвати зміни в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

- по шостому питанню: створити спеціальний фонд кооперативу та встановити цільовий внесок члена кооперативу у сумі 10000,00 грн. Встановити строк внеску до 1 лютого 2019 року.

Зазначені рішення зборів були оформлені протоколом загальних зборів №1 від 08.12.2018 року.

11.12.2018 року та 12.12.2018 року державним реєстратором Ізмаїльської районної державної адміністрації Кравченко Н.С. проведено державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи СОК "ТРОЯНДА" на підставі вказаного протоколу.

Постановою Верховного Суду від 12 грудня 018 року касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Судові рішення у справі №916/400/18 в частині вирішення позову ОСОБА_1 до СОК "ТРОЯНДА" про визнання недійсними рішень загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлених протоколом №1 від 09.12.2017 року, та скасування державної реєстрації змін до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", здійсненої на підставі рішень загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлених протоколом №1 від 09.12.2017 року скасовано і справу в цій частині передано на новий розгляд до суду першої інстанції в іншому складі суду.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 07.05.2019 року у справі №916/400/18 позов ОСОБА_1 в цій частині задоволено повністю. Визнано недійсними рішення загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлені протоколом від 09.12.2017 року №1 та скасовано державну реєстрацію змін проведених на підставі вказаного протоколу.

Рішення суду набрало законної сили 07.06.2019 року.

З метою виконання вказаного рішення суду ОСОБА_1 звернувся до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради.

Листом від 03.12.2019 року №785-19 його було повідомлено, що державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу СОК "ТРОЯНДА", що проводилась на підставі протоколу загальних зборів №1 від 09.12.2017 скасовано 19.02.2018 державним реєстратором Ногай В.П. на підставі постанови Одеського апеляційного господарського суду від 08.02.2018 року по справі №916/1499/19.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 2 жовтня 2020 року по справі №916/1240/20 за позовом ОСОБА_1 до СОК "ТРОЯНДА" визнано недійсним рішення загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 08.12.2018 року, що оформлене протоколом №1 зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 08.12.2018 року, скасовано державну реєстрацію змін до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", здійснених на підставі протоколу загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 08.12.2018 року, що оформлене протоколом №1 зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 08.12.2018 року.

З метою виконання вищезазначеного рішення суду та приведення відомостей про СОК "ТРОЯНДА" в актуальний стан, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, ОСОБА_1 звернувся до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради.

Листом від 19.11.2020 року за №з750-20 заявника було повідомлено, що рішення Господарського суду Одеської області від 01.11.2017 року по справі №916/1499/17 та рішення Господарського суду Одеської області від 02.10.2020 року по справі №916/1240/20 виконано у повному обсязі.

В свою чергу, ОСОБА_1 , отримавши відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань побачив, що в реєстрі досі міститься інформація про осіб, яких було включено до реєстру на підставі незаконних протоколів.

2 грудня 2020 року ОСОБА_1 звернувся з заявою до Господарського суду Одеської області про роз`яснення судового рішення, в якій просив суд надати роз`яснення щодо способу виконання рішення суду у справі №916/1240/20 в частині п. 3 резолютивної частини, а саме: чи має право державний реєстратор скасовувати включення відомостей про юридичну особу від 11.12.2018 року №15361200021000936 включених на підставі протоколу №1 від 08.12.2018 року в ЄДР.

21 грудня 2020 року Господарським судом Одеської області винесено ухвалу по справі №916/1240/20, якою відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про роз`яснення судового рішення з підстав його зрозумілості.

У червні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради, з метою виконання рішення Господарського суду Одеської області від 02.10.2020 року по справі №916/1240/20 та приведення відомостей про СОК "ТРОЯНДА" в актуальний стан, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Проте, жодної відповіді від Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради не отримав.

Вважаючи бездіяльність, що полягає у не приведенні відомостей про юридичну особу, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в актуальний стан протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з необґрунтованості позовних вимог ОСОБА_1 .

Рішення суду мотивовано тим, що зміни, які були внесені до ЄДР на підставі протоколів загальних зборів СОК "ТРОЯНДА" були скасовані відповідними записами державних реєстраторів, що підтверджується даними про хронологію реєстраційних дій згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань СОК "ТРОЯНДА" (код ЄДРПОУ 31388761), що свідчить про фактичне виконання рішень судів (а.с. 141-150).

При цьому, щодо вимоги позивача про включення до відомостей про юридичну особу СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_1 як керівника, суд зазначив, що по-перше, відомості щодо включення/поновлення ОСОБА_1 на посаді керівника не були предметом спору у справі №916/1240/20, відповідно дана вимога є безпідставною та такою, що виходить за межі даного рішення суду; по-друге, обов`язковим документом для здійснення такої реєстраційної дії, як внесення відомостей до ЄДР про органи управління юридичної особи, а саме керівника (в тому числі, у випадку поновлення його на посаді на підставі рішення суду), є рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначеної особи та/або про її призначення. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року у справі №826/15796/15.

Щодо решти позовних вимог ОСОБА_1 , а саме виключення відомостей про ОСОБА_2 як бенефіціарного власника СОК "ТРОЯНДА", включення та виключення відомостей щодо кола осіб як учасників СОК "ТРОЯНДА" суд вважав, що такі позовні вимоги не були предметом розгляду справи №916/1240/20, оскільки не містились серед переліку питань порядку денного, а відтак і не були затверджені протоколом загальних зборів №1 від 08.12.2018 року. Отже, така позовна вимога є безпідставною, оскільки державний реєстратор проводив державну реєстрацію щодо скасування запису на підставі судового рішення, а тому і не вправі виходити за межі останнього. Крім цього, питання про припинення членства ОСОБА_1 було розглянуто і затверджено протоколом загальних зборів №3 від 26.12.2017 року; про обрання ОСОБА_4 головою правління - протоколом №2 від 15.12.2017 року, про прийняття до членів СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_9 , ОСОБА_14 , ОСОБА_10 , ОСОБА_24 , ОСОБА_6 протоколом №1 від 09.12.2017 року. Однак, вищевказані протоколи не були предметом розгляду справи №916/1240/20 від 02.10.2020 року.

При цьому, інформація, яка зазначена в протоколі №1, не належить до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи. Такі відомості містяться у внутрішній документації юридичної особи.

Крі цього, щодо позовної вимоги про визнання бездіяльності Департаменту протиправною суд звернув увагу, що вона є безпідставною, оскільки рішення Господарського суду Одеської області від 02.10.2020 року у справі №916/1240/20 виконано в повному обсязі, що в свою чергу підтверджується листом-відповіддю відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради та відомостями, які містяться в ЄДР.

Надаючи правову оцінку законності і обґрунтованості рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Так, частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України від 15.05.2003 № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі Закон №755-IV).

Згідно частини першої статті 4 цього Закону державна реєстрація базується на таких основних принципах: 1) обов`язковості державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі; 2) публічності державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі та документів, що стали підставою для її проведення; 3) врегулювання відносин, пов`язаних з державною реєстрацією, та особливостей державної реєстрації виключно цим Законом; 4) державної реєстрації за заявницьким принципом; 6) єдності методології державної реєстрації; 7) об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі; 8) внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; 9) відкритості та доступності відомостей Єдиного державного реєстру.

Відповідно до частини другої статті 6 Закону Закон №755-IV державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно зі статтею 9 Закону Закон №755-IV відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

Положеннями статті 25 Закону №755-IV передбачено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:

1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;

2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо: визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу; визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи; заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій; накладення/зняття арешту корпоративних прав; зобов`язання вчинення реєстраційних дій; скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі; виділу юридичної особи; провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; припинення юридичної особи, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення юридичної особи; припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження судового рішення, на підставі якого вчинено реєстраційну дію;

3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.

Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів; 10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.

Суб`єкт державної реєстрації не пізніше наступного робочого дня з дати отримання судового рішення, передбаченого пунктом 2 частини першої цієї статті: 1) звертається до суду за роз`ясненням судового рішення - у разі якщо судове рішення є незрозумілим для суб`єкта державної реєстрації; 2) повідомляє суд або державну виконавчу службу про неможливість виконання рішення із зазначенням підстав - у разі неможливості виконання судового рішення; 3) проводить відповідну реєстраційну дію шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру (крім випадків, передбачених пунктами 1 та 2 цієї частини); 4) формує виписку для її оприлюднення на порталі електронних сервісів - у разі зміни відомостей, що містяться у виписці.

Зі наведених правових норм вбачається, що внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань здійснюється державним реєстратором, зокрема на підставі поданих заявником документів або на підставі визначеного переліку судових рішень, які набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі.

Як вбачається з матеріалів справи, 25 травня 2001 року Протоколом загальних зборів №1 СОК "ТРОЯНДА" затверджено статут СОК "ТРОЯНДА" та обрано ОСОБА_1 головою правління сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу.

Статут СОК "ТРОЯНДА" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 25.06.2001 року.

Згідно статті 19 Статуту СОК "ТРОЯНДА" від 2001р. засновниками кооперативу є: ОСОБА_1 , ОСОБА_11 та ОСОБА_13 .

20 квітня 2017 року було проведено позачергові загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", яким відповідно до протоколу було вирішено наступні питання:

1. Зняти з посади голову СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_1 ;

2. Прийняти до членів СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_12 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_9 , ОСОБА_9 , ОСОБА_14 , ОСОБА_10 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 ;

3. Затвердити Статут СОК "ТРОЯНДА" у новій редакції;

4. Обрати правління СОК "ТРОЯНДА" у складі голови правління Кананихіна М.В. заступника голови правління ОСОБА_15 та члена правління ОСОБА_5 ;

5. Обрати Ревізійну комісію у складі Голови Ревізійної комісії Колесніченко Р.В., заступника голови Ревізійної комісії Архірій С.М., члена Ревізійної комісії Апруда В.М.;

6. При вступі до Кооперативу визначено вступний внесок у розмірі 100 грн.;

7. Доручено підписання Статуту СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_11 та ОСОБА_13 .

В подальшому, 11 травня 2017 року державним реєстратором Кілійської районної державної адміністрації Ногай В.П. внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповіді зміни до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", в тому числі, щодо керівника та членів Кооперативу.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 1 листопада 2017 року у справі №916/1499/17, за позовом ОСОБА_1 визнано недійсним рішення позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 20.04.2017 року, що оформлене протоколом №1. Скасовано державну реєстрацію змін до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", здійснену на підставі протоколу №1 позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 20.04.2017 року.

14 листопада 2017 року державним реєстратором Кілійської районної державної адміністрації ОСОБА_25 скасовано реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведені на підставі рішення позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" оформлених протоколами №1 від 20.04.2017 року.

9 грудня 2017 року було проведено загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", оформлені протоколом №1, відповідно до якого зборами було вирішено наступні питання:

1. Обрати головою зборів ОСОБА_11 , а секретарем зборів ОСОБА_13 ;

2. Прийняти звіт роботи СОК "ТРОЯНДА" за 2017 рік;

3. Прийняти до членів СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_9 , ОСОБА_14 , ОСОБА_10 , ОСОБА_24 , ОСОБА_6 ;

4. Прийняти статут СОК "ТРОЯНДА" в новій редакції;

5. Уповноважити ОСОБА_11 та ОСОБА_13 підписати цей протокол та Статут кооперативу у новій редакції;

6. Уповноважити голову правління ОСОБА_4 зареєструвати зміни в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.

15 грудня 2017 року було проведено загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", які були оформлені протоколом №2, відповідного до протоколу зборами було вирішено наступні питання:

1. Обрати головою зборів ОСОБА_14 , а секретарем зборів ОСОБА_4 ;

2. Вибрати Головою правління ОСОБА_4 , членами правління: ОСОБА_14 та ОСОБА_10 ;

3. Обрати ревізійну комісію кооперативу наступних осіб: ОСОБА_3 , ОСОБА_24 , ОСОБА_6 ;

4. Прийняти та затвердити основні напрямки діяльності кооперативу на 2018 рік:

5. Розглянути питання про припинення ОСОБА_1 у членстві в кооперативі у наступних зборах. Про дату, місце, час проведення та порядок денний загальних зборів повідомити ОСОБА_1 не пізніше ніж за 10 днів до визначеного строку їх проведення кур`єрською поштою Укрпошта.

26 грудня 2017 року було проведено загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", які оформлені протоколом №3, відповідно до якого зборами вирішено:

1. Обрати головою зборів ОСОБА_14 , а секретарем зборів ОСОБА_4 ;

2. Припинити членство у кооперативі ОСОБА_1 у зв`язку із припиненням участі в господарській діяльності Кооперативу протягом 2 років поспіль несплати внесків у порядку, визначеному Статутом кооперативу, та нанесенням збитків Кооперативу згідно п.п. 5.10.2,5.10.5,6.2;

3. Уповноважити ОСОБА_4 та ОСОБА_14 підписати цей протокол та Статут кооперативу в новій редакції;

4. Уповноважити голову правління ОСОБА_4 зареєструвати зміни в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 9 липня 2018 року у справі №916/400/18 за позовом ОСОБА_1 визнано недійсним рішення загальних зборів СОК "ТРОЯНДА" від 15.12.2017 року, оформлене протоколом №2 зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 15.12.2017 року. Визнано недійсним рішення загальних зборів СОК "ТРОЯНДА" від 26.12.2017 року, оформлене протоколом №3 зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 26.12.2017 року.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 20 вересня 2018 року по справі №916/400/18 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 визнано недійсними протоколи загальних зборів СОК "ТРОЯНДА" №2 від 15.12.2017 року, №3 від 26.12.2017 року та скасовано державну реєстрацію змін до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", здійснених на підставі рішення позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлених протоколами за №2 від 15.12.2017 року та за №3 від 26.12.2017 року. 05.10.2018 року державним реєстратором Келійської районної державної адміністрації ОСОБА_25 скасовано реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведені на підставі рішень позачергових загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" оформлених протоколами за №2 від 15.12.2017 року та за №3 від 26.12.2017 року.

8 грудня 2018 року було проведено загальні збори членів СОК "ТРОЯНДА", оформлені протоколом №1 від 08.12.2018, в якому вказано, що загальні збори скликано за ініціативою членів Кооперативу на яких були розглянуті наступні питання:

1. Обрання голови та секретаря чергових загальних зборів членів Кооперативу;

2. Розгляд питання про обрання голови Кооперативу та встановлення строку його повноважень;

3. Розгляд питання про обрання членів правління Кооперативу та встановлення строку повноважень членів правління Кооперативу;

4. Розгляд питання про припинення членства осіб, які виявили бажання добровільно і вийти зі складу Кооперативу;

5. Розгляд питання про прийняття статуту СОК "ТРОЯНДА" в новій редакції;

6. Розгляд питання про створення спеціального фонду та встановлення цільового внеску для членів Кооперативу зі строком сплати.

На відповідних зборах було вирішено:

- по першому питанню: обрати головою зборів ОСОБА_14 , а секретарем зборів ОСОБА_4 ;

- по другому питанню: вибрати головою правління ОСОБА_4 , строком на п`ять років до 08.12.2023 року включно;

- по третьому питанню: обрати правління із наступних осіб: ОСОБА_14 , ОСОБА_10 та встановити строк їх повноважень п`ять років, до 08.12.2023 року включно;

- по четвертому питанню: припинити членство у СОК "ТРОЯНДА" ОСОБА_24 за власним бажанням;

- по п`ятому питанню: затвердити та прийняти статут СОК "ТРОЯНДА" в новій редакції. Уповноважити голову правління ОСОБА_4 підписати цей статут та зареєструвати зміни в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

- по шостому питанню: створити спеціальний фонд кооперативу та встановити цільовий внесок члена кооперативу у сумі 10000,00 грн. Встановити строк внеску до 1 лютого 2019 року.

Зазначені рішення зборів були оформлені протоколом загальних зборів №1 від 08.12.2018 року.

11 та 12 грудня 2018 року державним реєстратором Ізмаїльської районної державної адміністрації Кравченко Н.С. проведено державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи СОК "ТРОЯНДА" на підставі вказаного протоколу.

Постановою Верховного Суду від 12 грудня 2018 року судові рішення у справі №916/400/18 в частині вирішення позову ОСОБА_1 до СОК "ТРОЯНДА" про визнання недійсними рішень загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлених протоколом №1 від 09.12.2017 року, та скасування державної реєстрації змін до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", здійсненої на підставі рішень загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлених протоколом №1 від 09.12.2017 року скасовано і справу в цій частині передано на новий розгляд до суду першої інстанції в іншому складі суду.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 7 травня 2019 року у справі №916/400/18 визнано недійсними рішення загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлені протоколом від 09.12.2017 року №1 та скасовано державну реєстрацію змін проведених на підставі вказаного протоколу.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 2 жовтня 2020 року по справі №916/1240/20 визнано недійсним рішення загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 08.12.2018 року, що оформлене протоколом №1 зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 08.12.2018 року, скасовано державну реєстрацію змін до установчих документів СОК "ТРОЯНДА", здійснених на підставі протоколу загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 08.12.2018 року, що оформлене протоколом №1 зборів членів СОК "ТРОЯНДА" від 08.12.2018 року.

Незважаючи на те, що Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради стверджує, що вищезгадані судові рішення ним виконано у повному обсязі та державні реєстрації змін до відомостей про юридичну особу СОК "ТРОЯНДА", що проводилась на підставі протоколів загальних зборів СОК "ТРОЯНДА", що були скасовано в судовому порядку, з Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо СОК "ТРОЯНДА", що міститься в матеріалах справи, вбачається, що до переліку засновники (учасники) юридичної особи входять:

кінцевий бенефіціарний власник (контролер) юридичної особи - ОСОБА_4 .

ОСОБА_3 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_4 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_5 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_6 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_7 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_8 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_9 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_10 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_1 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_11 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_12 , Розмір частки засновника учасника): 0,00.

ОСОБА_13 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_14 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

ОСОБА_15 , Розмір частки засновника (учасника): 0,00.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 5 січня 2023 року від Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради було витребувано відомості (дату, час та підставу для внесення відомостей), що стали підставою для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості щодо засновників СОК "ТРОЯНДА" вищезазначених осіб.

Згідно Довідки про доставку електронного листа від 10 січня 2023 року згадана ухвала доставлена до електронного кабінету (дата та час): 09.01.23 13:36.

Проте станом на сьогодення ухвала суду про витребування доказів виконана не була.

При розгляді спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суди повинні перевіряти їх на відповідність того, чи прийняті (вчинені) вони з дотриманням усіх вимог, визначених частиною другою статті 2 КАС України.

Згідно до положень статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частин першої та другої статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Як визначено частиною другою статті 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування

У справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03, 20 вересня 2012 року, п.53) Європейський суд з прав людини висловив позицію, відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумними сумнівом", тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

Отже, один з основних принципів забезпечення вирішення спорів у публічно-правовій сфері між суб`єктом приватного права і суб`єктом владних повноважень є те, що останній зобов`язаний забезпечити доведення в суді правомірності свого рішення, дії або бездіяльності, оскільки, в протилежному випадку, презюмується, що вони є протиправними.

Так, судовими рішеннями у справах №№916/1499/17, 916/1499/17, 916/400/18, що набрали законної сили та є обов`язковими для сторін по даній справі, визнані недійсним рішення загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА".

Верховний Суд у постанові від 22 серпня 2018 року у справі №925/715/17 зазначив, що визнання рішення загальних зборів недійсним означає, що воно не породило правових наслідків з дня його прийняття (аналогічна позиція також викладена у постанові Верховного Суду від 17 липня 2018 року у справі №916/2386/17).

За змістом абзацу першого частини першої статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює для сторін тих прав та обов`язків, які зумовлені його вчиненням, а породжує лише передбачені законом наслідки, пов`язані з його недійсністю. Одним із таких наслідків є реституція. Вона спрямована на відновлення status quo у фактичному та правовому становищі сторін, яке існувало до вчинення недійсного правочину, шляхом нівелювання юридичного значення будь-яких дій, які сторони вчинили на виконання цього правочину.

Тобто, недійсність означає, що правове становище підлягає поверненню до того ж самого становища, що існувало до прийняття таких рішень загальних зборів.

Між тим, відповідачем ухвала апеляційного суду про витребування доказів не виконана, що унеможливлює з`ясувати всі обставини, зокрема, на підставі яких документів була проведене реєстрація змін до відомостей про юридичну особу СОК "ТРОЯНДА" стосовно кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи та його засновників (учасників) юридичної особи.

Водночас з матеріалів справи вбачається, що до внесення, визнаних в подальшому недійсними рішень загальних зборів СОК "ТРОЯНДА", його засновниками були: ОСОБА_1 , ОСОБА_11 та ОСОБА_13 .

Таким чином можливо дійти висновку, що судові рішення від 01.11.2017 у справі №916/1499/17, від 20.09.2018 у справі №916/400/18, від 07.05.2019 у справі №916/400/18, від 02.10.2020 року у справі №916/1240/20 належним чином Відділом державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради виконані не були, що призвело до порушення прав ОСОБА_1 , як засновника СОК.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Метою адміністративного судочинства у силу приписів частини першої статті 2 КАС України є ефективний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Ця мета перекликається зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі Конвенція). Відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб правового захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Європейський Суд з прав людини у своїх численних рішеннях сформував сталу практику оцінки ефективності засобу юридичного захисту. Засіб юридичного захисту, якого вимагає стаття 13 Конвенції, має бути "ефективним" як з практичної, так і з правової точки зору, тобто таким, що запобігає стверджуваному порушенню чи його повторенню в подальшому, або забезпечує адекватне відшкодування за те чи інше порушення, яке вже відбулося. Навіть якщо якийсь окремий засіб юридичного захисту сам по собі не задовольняє вимоги статті 13 Конвенції, задоволення її вимог може забезпечуватися за допомогою сукупності засобів юридичного захисту, передбачених національним законодавством. Засіб юридичного захисту має бути "ефективним" у теорії права та на практиці.

При оцінці ефективності необхідно враховувати не тільки формальні засоби правового захисту, а й загальний правовий і політичний контекст, в якому вони діють, й особисті обставини заявника. Отже, ефективність засобу захисту оцінюється не абстрактно, а з урахуванням обставин конкретної справи та ситуації, в якій опинився позивач після порушення.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Ефективний спосіб захисту має бути таким, що відповідає змісту порушеного права, та таким, що забезпечує реальне поновлення прав особи, за захистом яких вона звернулася до суду, відповідно до вимог законодавства.

Адміністративний суд здійснює правосуддя у порядку, встановленому процесуальним законом, і не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, та вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права.

Суд зазначає, що "ефективний засіб правового захисту" повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату. Ухвалення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав і забезпечення їхньої примусової реалізації, не відповідає положенням Конвенції та, відповідно, завданню адміністративного судочинства.

З урахуванням встановленого судом апеляційної інстанції порушення відповідачем вимог чинного законодавства в частині неналежного виконання судових рішень, колегія суддів, з метою ефективного захисту прав позивача, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та у відповідності до частини першої статті 9 КАС України визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у не приведенні відомостей про СОК "ТРОЯНДА", що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в актуальний стан; та зобов`язати привести відомості СОК в актуальний стан, що існували до проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА" на підставі:

1. позачергових загальних зборів членів СОК від 20.04.2017р., що оформлене протоколом №1 позачергових загальних зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Троянда" від 20.07.2017, що визнані нечинним рішенням Господарського суду Одеської області від 1 листопада 2017 року у справі №916/1499/17, та скасовано державну реєстрацію змін проведених на підставі вказаного протоколу;

2. позачергових загальних зборів СОК від 15 грудня 2017 року, оформлене протоколом №2 зборів членів СОК від 15 грудня 2017 року, що визнані нечинним постановою Одеського апеляційного господарського суду від 20.09.2018 по справі №916/400/18, та скасовано державну реєстрацію змін проведених на підставі вказаного протоколу;

3. позачергових загальних зборів СОК від 26 грудня 2017 року, оформлене протоколом №3 зборів членів СОК від 26 грудня 2017 року, шо визнані нечинними постановою Одеського апеляційного господарського суду від 20.09.2018 по справі №916/400/18, та скасовано державну реєстрацію змін проведених на підставі вказаного протоколу;

4. загальних зборів членів СОК, оформлені протоколом від 09.12.2017 р. № 1, що визнані недійсними рішенням Господарського суду Одеської області від 07.05.2019 року у справі №916/400/18 визнано недійсними рішення загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлені протоколом від 09.12.2017 року №1 та скасовано державну реєстрацію змін проведених на підставі вказаного протоколу;

5. загальних зборів членів СОК від 08.12.2018, що оформлене протоколом № 1 зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Троянда" від 08.12.2018, та скасовано державну реєстрацію змін проведених на підставі вказаного протоколу.

Таким чином доводи апеляційної скарги знайшли своє підтвердження під час перегляду справи судом апеляційної інстанції та є підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

За приписами частини першої та частини другої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Відтак апеляційна скарга позивача підлягає задоволенню.

У відповідності до статті 139 КАС України, судові витрати, понесені позивачем по сплаті судового за подачу позовної заяви (908 грн. х 2) та апеляційної скарги (1362 грн.) підлягає відшкодуванню йому за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі

Керуючись статтями 292, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2022 року скасувати та прийняти нове рішення суду, яким адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради, що полягає у не приведенні відомостей про юридичну особу Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА"(Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761), що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в актуальний стан.

Зобов`язати Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради привести відомості Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА" (Одеська область, Кілійський район, с. Червоний Яр, вул. Шкільна, 21, код ЄДРПОУ 31388761) в актуальний стан, що існували до проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА" на підставі:

- позачергових загальних зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Троянда" від 20.04.2017р., що оформлене протоколом №1 позачергових загальних зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Троянда" від 20.07.2017, що визнані нечинним рішенням Господарського суду Одеської області від 1 листопада 2017 року у справі №916/1499/17, та скасовано державну реєстрацію змін проведених на підставі вказаного протоколу;

- позачергових загальних зборів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА" від 15 грудня 2017 року, оформлене протоколом №2 зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА" від 15 грудня 2017 року, що визнані нечинним постановою Одеського апеляційного господарського суду від 20.09.2018 по справі №916/400/18, та скасовано державну реєстрацію змін, проведених на підставі вказаного протоколу;

- позачергових загальних зборів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА" від 26 грудня 2017 року, оформлене протоколом №3 зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "ТРОЯНДА" від 26 грудня 2017 року, що визнані нечинними постановою Одеського апеляційного господарського суду від 20.09.2018 по справі №916/400/18, та скасовано державну реєстрацію змін, проведених на підставі вказаного протоколу;

- загальних зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Троянда", оформлені протоколом від 09.12.2017 р. № 1, що визнані недійсними рішенням Господарського суду Одеської області від 07.05.2019 року у справі №916/400/18 визнано недійсними рішення загальних зборів членів СОК "ТРОЯНДА", оформлені протоколом від 09.12.2017 року №1 та скасовано державну реєстрацію змін, проведених на підставі вказаного протоколу;

- загальних зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Троянда" від 08.12.2018, що оформлене протоколом № 1 зборів членів Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Троянда" від 08.12.2018, рішенням Господарського суду Одеської області від 2 жовтня 2020 року у справі №916/1240/20 що визнані недійсними та скасовано державну реєстрацію змін, проведених на підставі вказаного протоколу.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3178,00 грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення апеляційного суду, або з дня вручення учаснику справи повного судового рішення.

Головуючий суддя-доповідачВ.О.Скрипченко

СуддяІ.П.Косцова

СуддяЮ.В.Осіпов

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2023
Оприлюднено13.02.2023
Номер документу108914711
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —420/17324/21

Постанова від 09.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 05.01.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 19.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 19.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 25.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 26.04.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні