ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2023 рокум. ОдесаСправа № 916/2064/20м. Одеса, проспект Шевченка, 29, зал судових засідань Південно-західного апеляційного господарського суду №6
Південно-західний апеляційний господарський суд у складі:
головуючого судді Савицького Я.Ф.,
суддів: Богацької Н.С.,
Поліщук Л.В.,
секретар судового засідання Кратковський Р.О.,
за участю представників учасників судового процесу:
від позивача: Аббасалієв Р.Р., за довіреністю; Тварковський В.Д., у порядку самопредставництва;
від відповідача-1: Неплій І.А., у порядку самопредставництва;
від відповідача-2: Ситнюк Д.Є., у порядку самопредставництва;
від третьої особи: не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області та Товариства з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ
на рішення Господарського суду Одеської області
від 20 вересня 2022 року (повний текст складено 30.09.2022)
по справі № 916/2064/20
за позовом: Приватного підприємства Агрофірми Промінь
до відповідачів:
1. Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області
2. Товариства з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Біляївської районної державної адміністрації Одеської області
про: визнання протиправним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди землі, -
суддя суду першої інстанції: Рога Н.В.,
час та місце винесення рішення: 20.09.2022, м. Одеса, проспект Шевченка, 29, Господарський суд Одеської області
Сторони належним чином повідомлені про час і місце засідання суду.
В судовому засіданні 07.02.2023 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
В С Т А Н О В И В:
У липні 2020 року Приватне підприємство Агрофірма Промінь (позивач, ПП Агрофірма «Промінь») звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області (відповідач-1, Біляївська міська рада) про:
- визнання протиправним та скасувати рішення Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду від 28.11.2019 №1077-51/VII;
- визнання недійсним Договору оренди землі від 28.11.2019, укладеного між Біляївською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ щодо оренди земельної ділянки загальною площею 40,00 га (кадастровий номер 5121010100:02:009:0146).
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що земельна ділянка загальною площею 40,00 га (кадастровий номер 5121010100:02:009:0146), яка передана Товариству з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ в довгострокову оренду на 35 років на підставі рішення Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду від 28.11.2019 №1077-51/VII і Договору оренди землі від 28.11.2019, входить до складу земель, які орендує позивач за Договором оренди землі від 10.07.2006 року, який належним чином зареєстрований відповідно до вимог діючого на момент його укладення законодавства і є чинним, що свідчить про те, що наведені вище рішення та договір оренди землі прийняті із порушенням чинного законодавства.
В процесі розгляду справи, Господарським судом Одеської області до участі у справі №916/2064/20 залучено в якості співвідповідача Товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ) ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ (відповідач-2) та в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Біляївську районну державну адміністрацію Одеської області (третя особа, Біляївська РДА).
Рішенням Господарського суду Одеської області від 30.03.2021 у справі №916/2064/20 (суддя Шаратов Ю.А.) позовні вимоги задоволені повністю.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 02.09.2021 рішення Господарського суду Одеської області від 30.03.2021 у справі №916/2064/20 залишено без змін
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 07.12.2021 Постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 02.09.2021 та рішення Господарського суду Одеської області від 30.03.2021 у справі №916/2064/20 скасовано. Справу направлено до Господарського суду Одеської області на новий розгляд.
При цьому, у своєї постанові Верховним Судом зазначено, що під час нового розгляду цієї справи необхідно установити правові підстави передачі земельної ділянки в оренду та укладення договору оренди між ПП Агрофірма Промінь і Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області, а також слід з`ясувати, чи діяла Біляївська районна державна адміністрація Одеської області у межах визначених законодавством повноважень, укладаючи договір оренди від 10.07.2006.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 20.09.2022 у справі №916/2064/20 (суддя Рога Н.В.) позов Приватного підприємства Агрофірма Промінь до Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області та Товариства з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ задоволено у повному обсязі. Визнано незаконним та скасовано рішення Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області від 28.11.2019 №1077-51/VII Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду; визнано недійсним Договір оренди землі від 28.11.2019, укладений між Біляївською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ, щодо оренди земельної ділянки загальною площею 40,00 га (кадастровий номер 5121010100:02:009:0146). Крім того, з обох відповідачів на користь Приватного підприємства Агрофірми "Промінь" стягнуто по 3 153 грн. витрат по сплаті судового збору.
Місцевий господарський суд дійшов висновку, що рішення від 28.11.2019 № 1077-51/VІI Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду було прийнято Біляївською міською радою з порушенням прав та інтересів ПП Агрофірма Промінь та відносно земельної ділянки, яка вже знаходиться у орендному користуванні, що свідчить про наявність підстав для визнання цього рішення незаконним та його скасування. Разом з цим, враховуючи похідний характер позовних вимог щодо визнання недійсним Договору оренди землі від 28.11.2019, укладеного між Біляївською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ, щодо оренди земельної ділянки загальною площею 40,00 га (кадастровий номер 5121010100:02:009:0146), суд дійшов висновку про наявність підстав також для задоволення цієї вимоги позивача.
При цьому, судом першої інстанції було досліджено обставини стосовно правових підстав передачі земельної ділянки в оренду та укладення договору оренди між ПП Агрофірма Промінь і Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області, наявності повноважень у Біляївської районної державної адміністрації Одеської області на передачу в оренду спірної земельної ділянки на момент укладення договору оренди від 10.07.2006.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Біляївська міська рада Біляївського району Одеської області звернулась безпосередньо до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 20.09.2022 у справі №916/2064/20 та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позову Приватного підприємства Агрофірми Промінь відмовити у повному обсязі.
Апелянт вважає, що оскаржуване рішення винесено з неправильним застосуванням норм матеріального права, а висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам справи та суперечать правовим позиціям Верховного Суду.
Так, узагальнені доводи апеляційної скарги Біляївської міської ради полягають у тому, що:
- місцевий господарський суд не дотримався приписів Верховного Суду, наведених п.5.19 постанови від 07.12.2021 у справі №916/2064/20 та не установив при новому розгляді даної справи правові підстави передачі земельної ділянки в оренду та укладення Договору оренди між ПП Агрофірма «Промінь» і Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області;
- судом першої інстанції не з`ясовано, чи діяла Біляївська районна державна адміністрація Одеської області у межах визначених законодавством повноважень, укладаючи Договір оренди від 10.07.2006;
- Договір оренди землі від 10.07.2006, є неукладений та нікчемний, оскільки у 2006 році юридично не можливо було укласти договір оренди землі без виготовлення землевпорядної документації та без присвоєння кадастрового номеру. Відсутність кадастрового номеру та не визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) за спірним Договором оренди виключає можливість передати таку ділянку в оренду. Крім того, відсутня державна реєстрація Договору оренди землі від 10.07.2006, а тому, він є невчинений, тобто, ПП Агрофірма Промінь не набуло жодних прав на спірну земельну ділянку. Водночас, Договір від 10.07.2006 є таким, що порушує публічний порядок, що у відповідності до ч.2 ст. 228 Цивільного кодексу України, свідчить про його нікчемність;
- суд першої інстанції встановивши, що Договір оренди землі від 10.07.2006, укладений між ПП Агрофірма «Промінь» та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області з порушенням положень діючого на той час законодавства, незаконно не визнав Договір оренди землі від 10.07.2006 нікчемним, що призвело до прийняття незаконного рішення. При цьому, апелянт, обґрунтовуючи свої твердження, посилається на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду України від 13.04.2016 у справі №6-1528цс15, постанові Великої Палати Верховного суду від 29.09.2020 у справі №688/2908/16-ц; постанові Верховного Суду від 02.06.2021 у справі №152/671/19.
Більш детально доводи Біляївської міської ради викладені в апеляційній скарзі.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 02.11.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 20.09.2022 у справі №916/2064/20 та призначено розгляд даної справи на 19.12.2022 о 14:00 год.
Водночас, до суду апеляційної інстанції звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ, яке також не погодилось з рішенням Господарського суду Одеської області від 20.09.2022 у справі №916/2064/20, у зв`язку з чим просить скасувати останнє та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позову Приватного підприємства Агрофірми Промінь відмовити у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ є аналогічними доводам апеляційної скарги Біляївської міської ради.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 14.11.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ на рішення Господарського суду Одеської області від 20.09.2022 у справі №916/2064/20 та об`єднано до сумісного розгляду апеляційну скаргу ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ з апеляційною скаргою Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області у справі №916/2064/20.
15.12.2022 до Південно-західного апеляційного господарського суду від ПП Агрофірма "Промінь" надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому позивач не погоджується з її доводами та просить у задоволенні останньої відмовити повністю.
Зокрема, позивач послався на справу №420/3397/20, в рамках якої адміністративним судом з`ясовувались повноваження Біляївської РДА на укладення Договору оренди землі від 10.07.2006, та зазначив, що представник Біляївської РДА у своїх поясненнях суду зазначила, що спірний Договір укладений відповідно до повноважень, встановлених Земельним кодексом України, Законом України «Про місцеві державні адміністрації», а також вказала, що даний Договір зареєстрований відповідно до вимог (станом на той час) діючого законодавства. Крім того, Біляївська РДА здивована, що Біляївська міська рада всупереч своїм твердженням щодо нікчемності Договору продовжує отримувати від позивача оренду плату за користування земельною ділянкою. Крім того, ПП Агрофірма "Промінь" звернуло увагу на правову позицію Європейського суду з прав людини, викладену у справі "Стретч проти Об`єднаного Королівства Великобританії і Північної Ірландії" від 24.06.2003.
У зв`язку з відпусткою судді члена колегії Богацької Н.С. у період з 19.12.2022 по 30.12.2022, судове засідання призначене на 19.12.2022 у справі №916/2064/20 не відбулось, про що складена відповідна довідка судового засідання.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 16.01.2023 учасників справи №916/2064/20 повідомлено про те, що розгляд апеляційних скарг Біляївської міської ради та ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ на рішення Господарського суду Одеської області від 20.09.2022 у даній справі відбудеться 07.02.2023 року о 14:00 год.
У судовому засіданні 07.02.2023 представники Біляївської міської ради та ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ підтримали доводи своїх апеляційних скарг та просили скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції від 20.09.2022 у даній справі. Представники ПП Агрофірма "Промінь", виклавши свою правову позицію, заперечували проти доводів апеляційних скарг та просили суд апеляційної інстанції відмовити у задоволенні останніх. Представник третьої особи - Біляївської районної державної адміністрації Одеської області у судове засідання не з`явився. Про день, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлений належним чином.
Згідно з ч. 12 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Суд апеляційної інстанції з метою дотримання процесуальних строків розгляду апеляційної скарги на рішення суду, враховуючи те, що явка представників сторін судом обов`язковою не визнавалась, а участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком учасника справи, зважаючи на відсутність обґрунтованих клопотань про відкладення розгляду справи, дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представника третьої особи, яка належним чином повідомлялись про судовий розгляд справи апеляційним господарським судом.
У судовому засіданні 07.02.2023 у справі №916/2034/20 було оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Згідно зі ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, розглянувши доводи та вимоги апеляційної скарги, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду встановила наступне.
04.05.2006 комісією в складі заступника начальника управління агропромислового розвитку райдержадміністрації, заступника начальника управління районного відділу земельних ресурсів, землевпорядника Біляївської міської ради та заступника директора ПП Агрофірма Промінь було проведено обстеження земельної ділянки загальною площею 149,2 га, яка розташована на території Біляївської міської ради Одеської області і знаходиться в тимчасовому користуванні ПП Агрофірма Промінь, за результатами якої було складено акт від 04.05.2006, яким рекомендовано результати обстеження земельної ділянки загальною площею 149,2 га розглянути на засіданні районної земельної комісії.
Відповідно до Витягу з протоколу засідання комісії з питань регулювання земельних відносин від 01.06.2006 №7 ухвалено зобов`язати ПП Агрофірма Промінь укласти договір оренди землі з Біляївською райдержадміністрацією на земельні ділянки, які розташовані на території Біляївської міської ради та встановити орендну плату згідно уточнених розрахунків грошової оцінки орних земель резервного фонду по ПП Агрофірма Промінь з урахуванням коефіцієнта індексації на 2006 рік.
10.07.2006 між ПП Агрофірма Промінь (Орендар) та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області (Орендодавець) був укладений Договір оренди землі (далі Договір), відповідно до якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в довгострокове, платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які знаходяться за адресою: територія Біляївської міської ради (за межами населеного пункту) Одеської області, загальною площею 149,2 га з них: 1-й масив - 4,00 га (при фермерська сівозміна) - сміттєзвалище; 2-й масив - 32,6 га, 4-поле овочевої сівозміни, землі малопродуктивні, знаходяться в межах населеного пункту; 3-й масив - 31,00 га 1-2 поле овочевої сівозміни; 4-й масив - 38,5 га, 5 - поле польової сівозміни; 5-й масив - 43,00 га, 7- поле польової сівозміни (п.п. 1, 2 Договору).
Пунктом 7 Договору визначено, що він укладений на 25 років.
Договір підписано та скріплено печатками сторін. Також договір містить відомості про його реєстрацію в Книзі реєстрації договорів оренди землі в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс 17.07.2006 року за №6.
Але, відповідно до листа відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 12.03.2019 №568/105-19 в Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою відсутній такий запис.
Відповідно до п.18 Договору передача земельних ділянок Орендарю здійснюється за актом приймання-передачі, у тижневий строк після державної реєстрації цього Договору.
Згідно Договору оренди, невід`ємною частиною останнього є, зокрема, Акт приймання-передачі об`єкту оренди.
У матеріалах справи наявний Акт приймання-передачі об`єкта оренди, відповідно до якого власник землі (орендодавець) Біляївська районна державна адміністрація в особі голови, передає згідно Договору оренди землі та плану землекористування земельну ділянку загальною площею 149,2 га, з них: 1-й масив - 4,00 га (фермерська сівозміна) - сміттєзвалище; 2-й масив - 32,6 га, 4-поле овочевої сівозміни, землі малопродуктивні, знаходяться в межах населеного пункту; 3-й масив - 31,00 га 1-2 поле овочевої сівозміни; 4-й масив - 38,5 га, 5 - поле польової сівозміни; 5-й масив - 43,00 га, 7- поле польової сівозміни, сільськогосподарського призначення, територія Біляївської міської ради, а землекористувач (орендар) ПП Агрофірма Промінь приймає в оренду вищезгадану земельну ділянку строком на 25 років, згідно Договору оренди землі, для ведення сільськогосподарського товарного виробництва.
Даний Акт містить підписи голови Біляївської районної державної адміністрації, голови Біляївської міської ради, начальника Біляївського районного відділу земельних ресурсів Одеського обласного управління земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах, землевпорядника Біляївської міської ради та директора ПП Агрофірма Промінь. Також, вказаний Акт приймання-передачі скріплений печатками наведених юридичних осіб.
Листи відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 27.01.2012 №6-6-03/22407, від 29.01.2013 №6-6-10/180, від 06.02.2014 №01-05-14/651, від 13.02.2015р. №27-1502-05-870/215, від 02.02.2016р. №250/86-16, від 14.02.2017р. №493/86-17 (т.1 а.с. 24-29) свідчать, що ПП Агрофірма Промінь використовує земельні ділянки на підставі договорів оренди, в тому числі, на підставі Договору оренди землі №6 від 10.07.2006.
Як встановлено судом першої інстанції, 27.09.2018 за Актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність Головне управління Держгеокадастру в Одеській області передало із державної власності, а Біляївська міська рада Біляївського району Одеської області прийняла у комунальну власність Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області земельні ділянки згідно з додатком.
13.09.2019 Біляївська міська рада направила на адресу ПП Агрофірма Промінь лист №07-16/982, яким, як власник земельної ділянки, вимагала припинити фактичне використання земельної ділянки, що розміщена за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого.
У відповідь на цей лист ПП Агрофірма Промінь листом від 22.10.2019 №212 повідомило Біляївську міську раду про те, що вимога про невикористання ПП Агрофірма Промінь земельної ділянки є незаконною, оскільки підприємство використовує зазначену земельну ділянку на підставі діючого договору оренди від 10.07.2006.
На підтвердження свого користування спірною земельною ділянкою та належного виконання орендарем своїх зобов`язань за Договором оренди від 10.07.2006, у матеріалах справи наявні:
- Лист Головного управління ДФС в Одеській області від 14.06.2019 №13046/10/15-32-53-06-06, згідно з яким Біляївська міська рада і Біляївська районна державна адміністрація, на виконання вимог пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України, з 2006 по 2019 подавали звіти до фіскального органу про перелік орендарів земельних ділянок, які розташовані в межах підпорядкованої їм території. Відповідно до цих переліків орендарів, з якими укладено договори оренди державної або комунальної власності, у користуванні ПП Агрофірма Промінь (код ЄДРПОУ 05539318) на території Біляївської міської ради на умовах оренди рахуються наступні земельні ділянки: площею 34,595 га згідно Договору оренди від 03.04.2003; площею 149,20 га згідно Договору від 10.07.2006;
- Лист Управління Державної казначейської служби України у Біляївському районі Одеської області від 17.05.2019 №02-28-1186, відповідно до якого орендна плата, сплачена ПП Агрофірма Промінь протягом 2016-2018 років, зараховувалась в бюджет Біляївської ОТГ;
- рішення Біляївської міської ради від 28.02.2019 №813-41/VII Про Програму соціально-економічного та культурного розвитку Біляївської об`єднаної територіальної громади на 2019 рік, у якому вказано, що ПП Агрофірма Промінь займає площу 1772 га.
Як зазначено судом першої інстанції, ця площа повністю співпадає з загальною площею земель, які використовує ПП Агрофірма Промінь, що підтверджується Звітом про зміни, які сталися у складі земель, що знаходяться в користуванні сільськогосподарських підприємств станом на 01.01.2018, який був поданий підприємством до Біляївської міської ради і підписаний її головою Бухтіяровим М.П. та начальником управління Малодід Т.В.
Більш того, на орендованій позивачем земельній ділянці наявні системи меліорації, що підтверджується Актом від 04.05.2006 обстеження земельної ділянки, загальною площею 149,2 га, з якого вбачається, що на обстежуваних земельних ділянках знаходяться водогони й колодязі для їх обслуговування (т.1 а.с. 43-44) та Технічним звітом № 07/19-ТЗ обстеження системи гідромеліорації ПП Агрофірма Промінь на основі дощувальних машин кругової дії Фрегат ДМУ-Бим 463-72 на території Біляївської міської ради Одеської області (т.1 а.с. 47-73).
Водночас, місцевим господарським судом вказано, що правомірність Договору оренди землі від 10.07.2006, укладеного між ПП Агрофірма Промінь та Біляївською районною державною адміністрацією встановлена Верховним Судом у постанові від 05.10.2020 у справі №420/6054/19.
Разом з цим, матеріали справи свідчать, що Рішенням від 04.04.2019 №867-43/VI Біляївська міська рада вирішила надати Товариству з обмеженою відповідальністю ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 40,0 га у довгострокову оренду строком на 35 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого.
30.07.2019 Управлінням контролю за використанням та охороною земельною Головного управління Держгеокадастру в Одеській області було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельна ділянка орієнтованою площею 99,5 га, що розташована на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, за результатом проведення якої було складено акт від 30.07.2019 №458/ДК/495/АП/08/01/-19, з якого вбачається, що земельну ділянку сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 99,5 га, що розташована на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, Приватне підприємство Агрофірма Промінь використовує без належних чином оформлених правовстановлюючих документів, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України.
15.08.2019 Управлінням контролю за використанням та охороною земельною Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Приватному підприємству Агрофірма Промінь було видано припис №458/ДК/0173Пр/03/01/-19 на усунення порушень земельного законодавства щодо земельної ділянки, яка розташована на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, орієнтовною площею 99,5 га.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.02.2020 у справі №420/6054/19 вищевказаний припис було скасовано. Рішення суду в цій частині було залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.06.2020 та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 05.10.2020.
18.11.2019 в Державний земельний кадастр України було внесено відомості щодо земельної ділянки площею 40 га, цільове призначення: для розміщення будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, що розміщена за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого, б/н (кадастровий номер 5121010100:02:009:0146).
Рішенням Біляївської міської ради від 28.11.2019 №1077-51/VІI Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду вирішено затвердити ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 40,0 га у довгострокову оренду строком на 35 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого; передати ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ земельну ділянку орієнтовною площею 40,0 га у довгострокову оренду строком на 35 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за адресою: м. Біляївка, вул. Отамана Головатого.
На підставі зазначеного рішення Біляївської міської ради 28.11.2019 між ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ (орендар) та Біляївською міською радою (орендодавець) області було укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, яка розташована за адресою м. Біляївка, вул. Отамана Головатого, (кадастровий номер 5121010100:02:009:0146).
Відповідно до п.2 цього Договору в оренду передається земельна ділянка площею 40 га.
На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури (п.3 Договору).
Пунктом 7 Договору встановлено, що строк його дії складає 35 років.
У той же день, 28.11.2019 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було внесено запис про реєстрацію іншого речового права щодо вказаної земельної ділянки, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
Враховуючи наведені обставини, позивач вважає, що земельна ділянка загальною площею 40,00 га (кадастровий номер 5121010100:02:009:0146), яка передана Біляївською міською радою ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ в оренду на 35 років на підставі рішення Біляївської міської ради від 28.11.2019 №1077-51/VII Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду і Договору оренди землі від 28.11.2019, укладеного між відповідачами у даній справі, входить до складу земель, які орендує ПП Агрофірма Промінь за Договором оренди землі від 10.07.2006, що свідчить про порушення прав ПП Агрофірма Промінь.
Повторно проаналізувавши доводи апеляційних скарг, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин справи, застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при винесені рішення, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду дійшла наступних висновків.
Згідно із статтями 18, 20 Закону України Про оренду землі (в редакції, що діяла на момент укладення договору оренди землі від 10.07.2006) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.
Статтею 1 Указу Президента України Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру від 17.02.2003 № 134/2003 на Державний комітет України по земельних ресурсах було покладено функції з державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру.
Пунктами 1, 2 наказу Державного комітету України по земельних ресурсах Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру та удосконалення структури державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах від 23.05.2003 №135, установлено, що реєстрацію земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорів оренди землі здійснює державне підприємство Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах (Центр ДЗК). Доручено Центру ДЗК створення та ведення автоматизованої системи державного земельного кадастру та Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно.
Станом на момент укладання Договору оренди землі від 10.07.2006 порядок державної реєстрації договорів оренди землі визначався постановою Кабінету міністрів України від 25.12.1998 №2073 Про затвердження Порядку державної реєстрації договорів оренди землі (далі Порядок).
Відповідно до пункту 2 вказаного Порядку державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.
Державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки. Забезпечення реєстрації договорів оренди покладається на відповідні державні органи земельних ресурсів: районні відділи земельних ресурсів; управління (відділи) земельних ресурсів у містах обласного і районного підпорядкування; Київське і Севастопольське міське управління земельних ресурсів (пункти 3, 4 Порядку).
Згідно із пунктом 12 Порядку факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди).
Після засвідчення факту державної реєстрації, договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками (пункту 13 Порядку).
Пунктом 14 Порядку визначено, що датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації.
Судова колегія звертає увагу на те, що Договір оренди від 10.07.2006 був підписаний та скріплений печатками сторін. Також, Договір містить відомості про його реєстрацію в Книзі реєстрації договорів оренди землі в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс 17.07.2006 року за №6, містить на собі гербову печатку Біляївської районної державної адміністрації Одеської області та підпис її голови Тарлева І.М.
Також, на спірному Дговорі наявний підпис начальника Біляївського районного відділу земельних ресурсів Валюха В.О. та печатка цієї установи. /т. І а.с. 12-18/.
Отже, вказане підтверджує засвідчення факту державної реєстрації Договору оренди землі від 10.07.2006.
До посилання відповідачів на лист Відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 12.03.2019 року за № 568/105-19 (т. І а.с. 151), відповідно до якого в Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою запис про реєстрацію вищевказаного договору відсутній, судова колія ставиться критично, оскільки Книги реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, як документа суворого обліку, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, розпочалось з 2009 року і питання її ведення визначалися Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021.
Відтак, у Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі запис про державну реєстрацію Договору оренди від 10.07.2006, вчинений 17.07.2006 за №6, не міг бути.
Крім того, факт належної реєстрації Договору оренди землі від 10.07.2006 було підтверджено у справі №420/6054/19 (постанова Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 05.10.2020), яка є преюдиційною для розгляду даної справи.
Більш того, судова колегія звертає увагу на те, що обґрунтовуючи свої апеляційні скарги, апелянти посилаються, зокрема, на постанову Верховного Суду від 07.12.2021 у справі №916/2064/20, якою дана справа була направлена на новий розгляд.
Дослідивши вказану постанову суду касаційної інстанції, апеляційна колегія зауважує, що саме у вищезазначеній постанові Верховним Судом не зазначено про порушення судом першої інстанції норм матеріального права щодо правових аспектів неукладеності спірного Договору оренди.
Так, Біляївською міською радою в суді касаційної інстанції також зазначалось про недоведеність обставин щодо правомірності Договору оренди та його державної реєстрації.
Проте, розглянувши такі доводи скаржника, Верховний Суд у п. 5.14 постанови від 07.12.2021 у справі №916/2064/20 зазначив, що оскаржувані рішення господарських судів попередніх інстанцій ухвалені з урахуванням висновків Верховного Суду у справах, які були наведені самим скаржником (зокрема, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.01.2020 у справі №322/1178/17, у постановах Верховного Суду України від 13.06.2016 у справі №570/3056/15-ц, постанові від 19.02.2014 у справі №0426/14068/2012, у постанові від 07.12.2021 у справі №916/2064/20), та зазначив наступне: «Зокрема, у оскаржуваній постанові у цій справі апеляційний господарський суд зазначив, що договір оренди від 10.07.2006 підписано та скріплено печатками сторін; також договір містить відомості про його реєстрацію в Книзі реєстрації договорів оренди землі в ДП «ЦДЗК» ОРФ Біляївський реєстраційний офіс 17.07.2006 року за № 6, містить на собі гербову печатку Біляївської районної державної адміністрації Одеської області та підпис її голови Тарлева І.М.; на договорі наявний підпис начальника Біляївського районного відділу земельних ресурсів Валюха В.О. та печатка цієї установи. /т. І а.с. 12-18/. На підставі таких установлених обставин суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що вказане підтверджує засвідчення факту державної реєстрації Договору оренди землі від 10.07.2006».
Отже, чергове твердження апелянтів стосовно не вчинення Договору оренди землі від 10.07.2006, помилковість якого вже зазначена у постанові Верховного Суду від 07.12.2021 у справі №916/2064/20, є хибними; Договір оренди землі від 10.07.2006 на час його укладення було зареєстровано належним чином, що в свою чергу виключає можливість стверджувати, що такий договір є неукладеним, а відповідно - нікчемним.
Разом з тим, посилаючись на відсутність розпорядження Біляївської РДА про укладання Договору оренди з ПП Агрофірмою «Промінь», апелянти наполягають на тому, що Договір від 10.07.2006 є таким, що порушує публічний порядок, що у відповідності до ч.2 ст. 228 Цивільного кодексу України, свідчить про його нікчемність.
Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 228 Цивільного кодексу України, правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.
Отже, при кваліфікації правочину за ст. 228 Цивільного кодексу України має враховуватися вина, яка виражається в намірі порушити публічний порядок сторонами правочину або однією зі сторін. Доказом вини може бути вирок суду, постановлений у кримінальній справі, щодо знищення, пошкодження майна чи незаконного заволодіння ним тощо (вказане узгоджується з п. 18 постанови Пленуму Верховного Суду України Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними від 06.11.2009 №9).
Відтак, за відсутності доказів наявності наміру порушити публічний порядок сторонами Договору оренди землі від 10.07.2006 або однією із його сторін, цей правочин не можна кваліфікувати як такий, що порушує публічний порядок відповідно до норм ч.1 ст.228 Цивільного кодексу України.
Таким чином, правочин з укладення Договору оренди землі від 10.07.2006 не може бути визнаний нікчемним на підставі приписів ст. 228 Цивільного кодексу України.
Також, судова колегія не погоджується з доводами апелянтів про те, що місцевий господарський суд не дотримався приписів Верховного Суду, наведених п.5.19 постанови від 07.12.2021 у справі №916/2064/20 щодо встановлення правових підстав передачі земельної ділянки в оренду та укладення Договору оренди між ПП Агрофірма Промінь і Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області, наявності повноважень у Біляївської районної державної адміністрації Одеської області на передачу в оренду спірної земельної ділянки на момент укладення договору оренди від 10.07.2006.
Так, проаналізувавши приписі відповідного законодавства та матеріали справи, суд першої інстанції встановив, що Договір оренди землі від 10.07.2006, укладений між ПП Агрофірма Промінь та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області з порушенням положень діючого на той час законодавства.
При цьому, суд першої інстанції врахував наявний у матеріалах справи лист архівного відділу Біляївської РДА від 26.06.2019 №67, як доказ про відсутність прийнятого рішення з боку Біляївської РДА.
Однак, апеляційна колегія вказує, що вказаний лист архіву Біляївської РДА не є беззаперечним доказом, а є тільки інформацією з обліку документів архіву. Водночас, таку обставину як ухвалення розпорядження, може підтвердити голова районної адміністрації або його заступник, а не архіваріус.
Разом з цим, листом від 02.05.2019 №22/пі-2019/22 Виконуючий обов`язки голови Біляївської районної державної адміністрації - Іванов Ю. А. на запит позивача надав копію Договору оренди землі від 10.07.2006, який перебуває на обліку Біляївської районної державної адміністрації, як укладений.
Тому, застосувавши вимоги ст. 79 Господарського процесуального кодексу України та правові позиції Верховного Суду щодо реалізації стандарту більшої переконливості, викладені у постановах від 25.06.2020 у справі№924/233/18, від 30.09.2021 у справі №922/3928/20, пославшись на судову практику ЄСПЛ, зазначив, що з урахуванням Акту обстеження від 04.05.2006, складеного комісією у складі заступника начальника управління агропромислового розвитку райдержадміністрації, заступника начальника управління районного відділу земельних ресурсів, землевпорядника Біляївської міської ради та заступника директора ПП Агрофірма Промінь; протоколу засідання комісії з питань регулювання земельних відносин №7 від 01.06.2006, якою ухвалено зобов`язати ПП Агрофірма Промінь укласти договір оренди землі з Біляївською райдержадміністрацією на земельні ділянки, які розташовані на території Біляївської міської ради; Договору оренди землі від 10.07.2006, що був підписаний від імені орендодавця головою Біляївської районної державної адміністрації Одеської області Тарлєвим І.М. та посвідчений печаткою райадміністрації; Акта приймання-передачі об`єкта оренди в користування ПП Агрофірма Промінь, що був підписаний головою Біляївської районної державної адміністрації, головою Біляївської міської ради, начальником Біляївського райвідділу земресурсів, землевпорядником Біляївської міської ради, підписи яких засвідчено відповідними печатками; вчинення на Договорі оренди начальником Біляївського районного відділу земельних ресурсів напису щодо реєстрації його у книзі записів реєстрації договорів оренди землі із посвідченням підпису печаткою установи, найбільш вірогідним є те, що ПП Агрофірма Промінь мало повне право вважати та розраховувати на те, що зазначеними посадовими особами вчинено всі встановлені законодавством дії щодо передачі земельної ділянки в орендне користування ПП Агрофірма Промінь.
При цьому, відсутність розпорядження Біляївської РДА не слід використовувати, як порушення норм закону саме ПП Агрофірмою «Промінь», оскільки, як правильно зазначив суд першої інстанції, позивач не може відповідати за дії державного органу, а тим більше, нести за це юридичні наслідки.
Наведене цілком кореспондується з аналогічною правовою позицією Європейського суду з прав людини, викладену у справі "Стретч проти Об`єднаного Королівства Великобританії і Північної Ірландії" від 24.06.2003, відповідно до якої «особа-суб`єкт приватного права, не може відповідати за помилки державних органів при виконанні ними своїх повноважень, а державні органи не можуть вимагати повернення в попередній стан, посилаючись на те, що вони при виконанні своїх повноважень припустилися помилки».
Вказане рішення ЄСПЛ прямо стосується даних правовідносин, оскільки суть такого рішення Європейського суду, полягає у тому, що визнання недійсним або нікчемним договору, згідно якого покупець отримав майно від держави, та подальше позбавлення його цього майна (на підставі того, що державний орган порушив закон при укладенні договору) є неприпустимим.
Апеляційна колегія звертає увагу на те, що ПП Агрофірма Промінь, укладаючи Договір оренди від 10.07.2006 та отримуючи земельну ділянку на підставі відповідного акту приймання-передачі, здійснив з свого боку всі необхідні дії для вчинення правочину, які перевірялись на відповідність законодавству, у тому числі Біляївською міською радою.
В свою чергу, підписуючи Акт приймання-передачі, Біляївська міська рада виразила волевиявлення на передачу відповідної земельної ділянки. Водночас, відповідач, передаючи об`єкт оренди у користування ПП Агрофірми «Промінь», ознайомлювався з положеннями Договору оренди від 10.07.2006, проаналізував його на відповідність законодавству та виразив волю на передачу земельної ділянки у користування позивачу.
Таким чином, наразі твердження Біляївської міської ради про нікчемність Договору оренди від 10.07.2006 суперечить вищенаведеним діям позивача щодо укладення цього Договору та є поведінкою, яка не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, з огляду на те, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них. Отже, Біляївська міська рада порушує принцип добросовісності, який лежить в основі доктрини venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), яка базується ще на римській максимі - "non concedit venire contra factum proprium" (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці).
На підтвердження вищенаведеного, апеляційна колегія додатково наголошує, що Біляївською міською радою не спростовано отримання від позивача орендної плати за користування земельною ділянкою, незважаючи на свої твердження щодо нікчемності Договору оренди.
Разом з цим, апеляційний суд звертає увагу, що з 2006 по 2019 (до моменту укладення правочину з ТОВ ТОВ ЕР ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ) у Біляївської міської ради жодного разу не виникло будь-яких питань стосовно укладення Договору оренди від 10.07.2006.
Крім того, апеляційна колегія погоджується з доводами позивача, що сам факт передачі земельної ділянки залежав не від Біляївської РДА, а безпосередньо від Біляївської міської ради, яка у колегіальному складі, особисто надала згоду на передачу відповідної земельної ділянки згідно з Договором оренди землі між ПП Агрофірма «Промінь» та Біляївської РДА.
Звідси доводи апелянтів, що Біляївська РДА під час укладання Договору оренди від 10.07.2006, вийшла за рамки повноважень є неспроможними, оскільки передача об`єкту оренди відбулась за резолюцією міського голови Біляївської міської ради, що підтверджується особистим підписом апелянта на акті приймання-передачі.
Водночас, Верховний Суд, переглядаючи справу №916/2064/20 у касаційному порядку, не знайшов юридичних підстав для застосування ст. 228 Цивільного кодексу України, не зафіксував порушень чинного законодавства з боку ПП Агрофірми «Промінь», у тому числі щодо відсутності кадастрового номеру земельної ділянки, обов`язок присвоювання якого, покладається виключно на уповноважених осіб з питань земельних ресурсів.
Тому, суд першої інстанції правильно застосував частину 4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр», у якому встановлено, що у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
Посилання апелянтів на постанову Великої Палати Верховного суду від 29.09.2020 у справі №688/2908/16-ц судова колегія оцінює критично, оскільки остання стосується земельних спорів за участю органів Держгеокадастру, а відтак, має інший суб`єктний склад, а сам суб`єкт має специфічні повноваження і завдання, а також відмінне нормативно-правове регулювання, що притаманне таким спорам.
Постанова Верховного Суду від 02.06.2021 у справі №152/671/19 стосовно нікчемності правочину на підставі ст.. 228 Цивільного кодексу України є невідповідною правовідносинам у даній справі №916/2064/20, оскільки стосувалась порушення дотримання конкурентних засад (продажу) для повторного (додаткового) отримання особою земельної ділянки для ведення фермерського господарства. Водночас, у справі №152/671/19 позивачем є прокурор, що також утворює інший суб`єктний склад, який відрізняється від цієї справи.
Щодо посилання апелянтів на постанову Верховного Суду України від 13.04.2016 у справі №6-1528цс15, то судова колегія звертає увагу на недоцільність такого посилання, оскільки Верховний Суд у відповідній справі висловив позицію про обов`язковість при кваліфікації правочину за статтею 228 Цивільного кодексу України врахування вини, яка виражається в намірі порушити публічний порядок сторонами правочину або однією зі сторін. При цьому суд касаційної інстанції зауважив, що доказом вини може бути вирок суду, постановлений у кримінальній справі, щодо знищення, пошкодження майна чи незаконного заволодіння ним тощо.
Тобто, з аналізу правових позицій Верховного Суду, на які посилаються апелянти, вбачається, що жодна з цих справ не має таких обставин, які присутні у справі №916/2064/20, зокрема, очевидно вираженого волевиявлення на утворення договірних орендних відносин з ПП Агрофірмою «Промінь» як з боку Біляївської РДА, так і Біляївської міської ради.
Підсумовуючи викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційних скарг щодо нікчемності та неукладеності правочину за Договором оренди від 10.07.2006 не знайшли свого підтвердження в процесі апеляційного перегляду справи №916/2064/20, їм вже було надано належну оцінку судом першої інстанції, вони не спростовують зроблених судом висновків, а тому, не можуть бути підставами для скасування оскаржуваного у даній справі судового рішення.
Апеляційний суд зазначає, що в Україні основоположним принципом судочинства згідно Конституції України та Закону України Про судоустрій і статус суддів є принцип верховенства права.
Як вказано у рішенні Конституційного Суду України від 02.11.2004 №15-рп/2004, верховенство права - це панування права в суспільстві. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.
Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003).
Завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Частинами ч.ч.1, 2, 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Водночас, в обґрунтованому рішенні суд повинен продемонструвати сторонам, що вони були почуті (див. рішення у справі Гірвісаарі проти Фінляндії (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п.30, від 27 вересня 2001 року).
При цьому, суд звертає увагу сторін на те, що згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини (ЄСПЧ), яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. І хоча п.1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суду обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Саме такі висновки викладені у рішенні ЕСПЧ від 10.02.2010р.у справі "Серявін та інші проти України".
Згідно ст. 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції було повно та всебічно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, надано їм належну правову оцінку та постановлено рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави для залишення останнього без змін.
З огляду на те, що апеляційні скарги задоволенню не підлягає, в порядку ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору за подання та розгляд апеляційної скарги покладаються на апелянтів.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,
П О С Т А Н О В И В:
Рішення Господарського суду Одеської області від 20.09.2022 у справі №916/2064/20 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
Постанова відповідно до вимог ст. 284 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у 20-денний строк.
Повний текст постанови складено 13.02.2023.
Головуючий суддяСавицький Я.Ф.
СуддяБогацька Н.С.
СуддяПоліщук Л.В.
Суд | Південно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2023 |
Оприлюднено | 14.02.2023 |
Номер документу | 108924711 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди |
Господарське
Південно-західний апеляційний господарський суд
Савицький Я.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні