РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
13 лютого 2023 р. Справа № 280/3955/21
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, до товариства з обмеженою відповідальністю "Валікс" про стягнення штрафних санкцій та пені в дохід Державного бюджету України,
ВСТАНОВИВ:
18 травня 2021 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, до товариства з обмеженою відповідальністю "Протон Інвест".
Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача зазначив, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 2605 від 23 грудня 2020 року на товариство з обмеженою відповідальністю "Протон Інвест" накладено штраф у розмірі 85000 гривень за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання.
Окрім того, у зв`язку із несплатою відповідачем 85000 гривень штрафних санкцій у встановлений чинним законодавством строк нараховано ще й пеню в розмірі 85000 гривень.
Оскільки товариством не сплачено суми штрафних санкцій та пені, тому на виконання приписів статті 13 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" представником позивача подано до суду позов із вимогою щодо стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Протон Інвест" до Державного бюджету України штраф та пеню в загальному розмірі 170000 гривень.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 31 травня 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено її розгляд здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження. Справу призначено до судового розгляду на 22 червня 2021 року.
Іншою ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2021 року замінено відповідача в особі товариства з обмеженою відповідальністю "Протон Інвест" його правонаступником в особі товариства з обмеженою відповідальністю "Валікс".
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2021 року задоволено клопотання представника позивача про передачу адміністративної справи до іншого адміністративного суду та передано адміністративну справу № 280/3955/21 до Вінницького окружного адміністративного суду.
Вказана адміністративна справа надійшла до Вінницького окружного адміністративного суду 12 серпня 2022 року.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 17 серпня 2022 року адміністративну справу прийнято до провадження та призначено її до судового розгляду на 15 вересня 2022 року. Цією ж ухвалою витребувано у позивача належним чином засвідчену копію акта позапланової невиїзної перевірки № 492, що складений 24 листопада 2020 року.
26 серпня 2022 року представником позивача подано до суду витребуваний доказ.
В ході судового засідання, що відбулося 15 вересня 2022 року, судом постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати, якою відкладено розгляд справи на 11 жовтня 2022 року.
11 жовтня 2022 року судове засідання не відбулося у зв`язку з перебуванням головуючого судді Яремчука К.О. у щорічній відпустці. Датою наступного судового засідання визначено 15 листопада 2022 року.
Проте під час судового засідання 15 листопада 2022 року судом постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати, якою оголошено перерву в судовому засіданні до 20 грудня 2022 року.
В ході судового засідання 20 грудня 2022 року судом постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про відкладення розгляду справи на 27 січня 2023 року.
В судове засідання, призначене на 27 січня 2023 року, представники сторін не з`явилися, незважаючи на те, що про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Доказом повідомлення представника позивача є наявна в матеріалах справи розписка про отримання ним повістки про виклик в приміщенні суду.
Водночас на адресу відповідача також надсилалася повістка про виклик, проте до суду повернувся поштовий конверт із зазначенням причин невручення поштової кореспонденції "адресат відсутній за вказаною адресою".
Відповідно до частини 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Відтак, оскільки повістка про виклик представника відповідача у судове засідання надсилалася йому за адресою місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю «Валікс», тому з урахуванням наведеної норми слід вважати, що товариству повістка про виклик вручена належним чином.
При цьому згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Таким чином, суд дійшов висновку розгляд справи здійснювати в письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані позивачем докази, суд встановив наступне.
Посадовими особами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, протягом періоду з 23 по 24 листопада 2020 року здійснено позапланову невиїзну перевірку щодо дотримання товариством з обмеженою відповідальністю Протон Інвест вимог законодавства та ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, за результатами якої 24 листопада 2020 року складено акт № 492.
В ході проведеної перевірки виявлено порушення товариством наступних вимог чинного законодавства: пункту 2.2 глави 2 Інструкції № 3а-НКРЕКП в частині подання форми звітності № 3а-НКРЕКП до НКРЕКП та її територіальному органу у відповідному регіоні за місцезнаходженням ліцензіата щомісячно до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом; пункту 2.3 глави 2 Інструкції № 3а-НКРЕКП в частині направлення форми звітності № 3а-НКРЕКП ліцензіатом до НКРЕКП на паперових носіях за адресою: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, буд. 19 та в електронному вигляді, а також на паперових носіях до територіального органу НКРЕКП у відповідному регіоні за місцезнаходженням ліцензіата або через онлайн сервіс подання звітності НКРЕКП на Єдиному державному порталі адміністративних послуг; пункту 2.1 глави 2 Інструкції № 3-НКРЕКП-моніторинг щодо обов`язку електропостачальника подавати до НКРЕКП щомісяця до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом, форму звітності № 3-НКРЕКП-моніторинг; пункту 2.3 глави 2 Інструкції № 3-НКРЕКП-моніторинг щодо направлення форми звітності № 3-НКРЕКП-моніторинг на паперових носіях на адресу: м. Київ, вул. Смоленська, буд. 19 та в електронному вигляді (у форматі "xls" або "xlsx") на електронну адресу.
З огляду на виявлені порушення Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, 23 грудня 2020 року прийнято постанову № 2605, якою на товариство з обмеженою відповідальністю "Протон Інвест" накладено штраф у розмірі 85000 гривень.
Копію вказаної постанови відповідач отримав 01 лютого 2021 року, про що свідчить наявна в матеріалах справи копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідно до інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 14 серпня 2021 року змінилася назва відповідача та адреса місцезнаходження товариства; зокрема юридичну особу перейменовано у товариство з обмеженою відповідальністю "Валікс", адреса місцезнаходження - м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, буд. 82.
Визначаючись з приводу позовних вимог, суд зважає на таке.
Відповідно до частин 1-3 статті 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22 вересня 2016 року № 1540-VIII (далі - Закон № 1540-VIII; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.
Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.
Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Регулятор є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, що є державною власністю, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Роботу Регулятора забезпечують його центральний апарат і територіальні органи.
Згідно з частиною 1 статті 3 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Відповідно до частини 2 цієї ж статті Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.
Частиною 3 статті 3 Закону № 1540-VIII передбачено, що основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.
Відповідно до частини 2 статті 22 Закону № 1540-VIII за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати адміністративні стягнення.
У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив (частина 3 статті 22 Закону № 1540-VIII).
За приписами частини 4 статті 22 Закону № 1540-VIII Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України "Про ринок електричної енергії", "Про природні монополії", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про ринок природного газу", "Про теплопостачання".
Адміністративні стягнення застосовуються до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Згідно з частиною 5 статті 22 Закону № 1540-VIII суб`єкти господарювання, на яких накладено штраф, зобов`язані сплатити його у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу, крім випадків, встановлених частиною п`ятою статті 13 цього Закону. За кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі 1,5 відсотка суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням Регулятора. Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до Державного бюджету України. Протягом п`яти робочих днів з дня сплати штрафу суб`єкт господарювання зобов`язаний надіслати Регулятору документи, що підтверджують сплату штрафу. У разі відмови від сплати штрафу та пені їх примусове стягнення здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом Регулятора, крім випадків, встановлених частиною п`ятою статті 13 цього Закону.
Так, судом установлено, що станом на час розгляду справи штраф, застосований пунктом 1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 2605 від 23 грудня 2020 року відповідачем, не сплачений.
При цьому встановлено відповідність розрахунку пені, нарахованої відповідачу згідно з нормами статті 22 Закону № 1540-VIII.
Докази, які б підтверджували сплату штрафу в сумі 85000 гривень та пені в сумі 85000 гривень на момент вирішення спору у справі відсутні.
Водночас наявність у товариства з обмеженою відповідальністю "Валікс" обов`язку зі сплати штрафу та пені підтверджено зібраними у справі письмовими доказами у їх сукупності.
З огляду на те, що обставини, наведені позивачем у позові, знайшли підтвердження в ході судового розгляду, тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги належить задовольнити.
З урахуванням положень частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з огляду на відсутність витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, відсутні підстави для відшкодування таких витрат.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, задовольнити.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Валікс" 170 000 (сто сімдесят тисяч) гривень в дохід Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції").
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.
Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (місцезнаходження: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, буд. 19; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 39369133)
Відповідач: товариство з обмеженою відповідальністю "Валікс" (місцезнаходження: 21036, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, буд. 82; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 42776918)
Повний текст рішення суду складено 13.02.2023
Суддя Яремчук Костянтин Олександрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2023 |
Оприлюднено | 15.02.2023 |
Номер документу | 108933792 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Яремчук Костянтин Олександрович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Яремчук Костянтин Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні