Постанова
від 13.02.2023 по справі 280/2288/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 лютого 2023 року м. Дніпросправа № 280/2288/22

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

судді - доповідача Чумака С.Ю.,

суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в місті Дніпро апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 6 вересня 2022 року в адміністративній справі № 280/2288/22 (суддя І інстанції Татаринов Д.В.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Лакітрейдгрупп» до Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною і скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу,

В С Т А Н О В И В:

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ, РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ, ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

-визнати протиправною і скасувати постанову відповідача від 28.12.2021 № 308415 про стягнення адміністративно-господарського штрафу у сумі 17 000 грн. (а.с. 2-7)

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 6 вересня 2022 року позов задоволений. (а.с. 35-37)

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржене рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

В обґрунтування скарги зазначив, що посадовими особами відповідача проведена перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. За наслідками проведення вказаної перевірки встановлені порушення, які зафіксовані у відповідному акті, а саме вказано що товарно-транспортна накладна від 30.11.2021 № 16638, яка була надана водієм позивача уповноваженим особам, не оформлена, відсутній код платника податків в автомобільного перевізника, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, відсутня марка, модель, тип, напівпричепу, відсутня модель, тип автомобіля, відсутній підпис водія. Отже, документ, в якому міститься неповна інформація або зовсім відсутня, унеможливлює встановлення певних фактів та обставин, і виключає можливість їх швидкої ідентифікації під час здійснення заходів контролю тощо. Таким чином, відповідачем правомірно винесено оскаржену постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення вимог ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Від позивача відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив, що не перешкоджає розгляду справи.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВИЗНАЧЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ

Відповідно до виписки є Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЛАКІТРЕЙДГРУПП" зареєстровано за адресою: Україна, 69083, Запорізька обл., місто Запоріжжя, ВУЛИЦЯ ЖАСМИННА, будинок 5 та має код ЄДРПОУ 42519856. Основним видом економічної діяльності ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЛАКІТРЕЙДГРУПП" є: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

3 грудня 2021 року уповноваженими особами Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведено перевірку транспортного засобу DAF ET AF 105.410/SCMITZ S 01, державний номер НОМЕР_1 , який належить автомобільному перевізнику Товариству з обмеженою відповідальністю «Лакітрейдгрупп», на додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

За результатами проведення перевірки уповноваженими особами відповідача у присутності водія ОСОБА_1 , який керував вищезазначеним транспортним засобом та який є працівником ТОВ «ЛАКІТРЕЙДГРУПП» складено Акт перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 3 грудня 2021 року № 283663. В акті перевірки вказано, що товарно-транспортна накладна від 30 листопада 2021 року № 16638 не оформлена, а саме відсутній код платника податків в автомобільного перевізника, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, відсутня марка, модель, тип напівпричепу, відсутній підпис водія в товарно-транспортній накладній. (а.с. 8)

28 грудня 2021 року Придніпровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки відносно ТОВ «ЛАКІТРЕЙДГРУПП» винесено постанову № 308415, якою визначено, що позивачем допущено порушення вимог ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» та якою до позивача застосовано штраф у розмірі 17 000 грн за порушення вимог 48 Закону України «Про автомобільний транспорт». (а.с. 9)

Вважаючи постанову від 28.12.2021 № 308415 протиправною, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до абз. 2 п. 11.1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні замовник на власний розсуд може зазначати в товарно-транспортній накладній інформацію щодо найменування або Перевізника та експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, або інформацію щодо найменування лише однієї з вище перелічених осіб. Оскільки судом встановлено, що товарно-транспортна накладна від 30.11.2021 № 16638 містить назву та реєстраційний номер автомобіля перевізника, реєстраційний номер причіпу, назву перевізника, відправника, одержувача, пункт навантаження та пункт розвантаження, відомості про вантаж та інше, то відповідачем у справі не доведено факту вчинення позивачем порушення вимог Закону № 2344, а тому постанову № 308415, винесену Придніпровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки 28 грудня 2021 року відносно ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЛАКІТРЕЙДГРУПП" про стягнення адміністративно-господарського штрафу у сумі 17 000 гривень, прийнято не на підставі та не у спосіб, що визначені законами України. Отже постанова підлягає скасуванню.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, врегульовано Законом України «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001 року № 2344-ІІІ (далі Закон № 2344).

Відповідно до статті 1 Закону № 2344 автомобільний перевізник це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; а водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Замовник транспортних послуг юридична або фізична особа, яка замовляє транспортні послуги з перевезення пасажирів чи/та вантажів.

Вантажні перевезення перевезення вантажів вантажними автомобілями.

Документи на вантаж документи, визначені відповідно до Митного кодексу України, законів України «Про транспортно-експедиторську діяльність», «Про транзит вантажів", інших актів законодавства, в тому числі міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, які необхідні для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом.

Послуга з перевезення пасажирів чи вантажів перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Відповідно до статті 47 Закону № 2344 до внутрішніх перевезень вантажів відносяться перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, пов`язаних з цими перевезеннями, а також технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого об`єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування. До комплексу допоміжних операцій, пов`язаних із внутрішніми перевезеннями вантажів автомобільним транспортом, належать: завантаження та розвантаження автомобільних транспортних засобів, перевантаження вантажів на інший вид транспорту чи транспортний засіб, сортування, пакування, обмірювання та маркування вантажу, накопичення, формування або дроблення партій вантажу, зберігання вантажу, транспортно-експедиційні послуги.

Правила перевезень вантажів транспортними засобами затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

Правила технологічних перевезень вантажів транспортними засобами затверджуються керівництвом виробничого об`єкта.

Згідно з ч. ч. 1, 2 статті 48 Закону № 2344 автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством, для водія посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 затверджено Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (далі Правила).

Відповідно до пункту 1 Правил товарно-транспортна накладна єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Згідно з пунктом 11.1 Правил основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

Судом зазначалось вище, що за результатами проведення перевірки уповноваженими особами відповідача складено Акт перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 3 грудня 2021 року № 283663. В акті перевірки зазначено, що товарно-транспортна накладна від 30 листопада 2021 року № 16638 не оформлена, а саме відсутній код платника податків в автомобільного перевізника, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, відсутня марка, модель, тип напівпричепу, відсутній підпис водія в товарно-транспортній накладній та винесено постанову № 308415, якою визначено, що позивачем допущено порушення вимог ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» та якою до позивача застосовано штраф у розмірі 17000 грн. за порушення вимог 48 Закону України «Про автомобільний транспорт».

За унормуванням абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, за змістом абзацу 3 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 відповідальність за вказаною нормою наступає виключно у разі відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 Закону № 2344-III, а саме посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційних документів на транспортний засіб, товарно-транспортної накладної або інших визначених законодавством документів на вантаж, інших документів, передбачених законодавством. Водночас в акті перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 03.12.2021 № 283663 відповідачем зазначено, що товарно-транспортна накладна від 30 листопада 2021 року № 16638 не оформлена, а саме відсутній код платника податків в автомобільного перевізника, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, відсутня марка, модель, тип напівпричепу, відсутня модель, відсутній підпис водія в товарно-транспортній накладній.

Отже, водієм надані до перевірки встановлені законодавством документи, але, зокрема товарно-транспортна накладна містить певні недоліки, а саме не заповнені певні відомості, тобто є підстави вважати, що цей документ оформлений неналежним чином.

Натомість, як зазначалось вище, абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлено відповідальність за відсутність на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 Закону № 2344-III, а не за складення цих документів з помилками чи недоліками. Тобто, законодавство не ототожнює «неналежним чином оформлений документ на вантаж» із «відсутнім документом на вантаж», як правильно в позові зазначав і позивач.

З огляду на вказане вище у відповідача були відсутні правові підстави для притягнення позивача до відповідальності на підставі абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», оскільки товарно-транспортна накладна була в наявності у водія та надана для перевірки. Отже, постанова відповідача від 28.12.2021 № 308415 про стягнення адміністративно-господарського штрафу у сумі 17 000 гривень є протиправною і підлягає скасуванню про що правильно зазначено судом першої інстанції.

Разом з тим, суд першої інстанції не звернув уваги на ці обставини, дослідив товарно-транспортну накладну від 30.11.2021 № 16638 на наявність необхідних Порядком реквізитів і зробив висновок про визнання протиправною і скасування оскарженої постанови із зовсім інших підстав, а саме, що наявні у товарно-транспортній накладній відомості дають можливість ідентифікувати перевізника, відправника, одержувача, пункти навантаження та розвантаження, а також автомобіль та причіп, якими здійснюється перевезення.

ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову.

Отже, судом першої інстанції правильно задоволено позов, проте частково помилково зазначені підстави для його задоволення.

Відповідно до частини 4 статті 317 КАС України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції підлягає зміні в частині мотивування висновків суду, які підлягають викладенню в редакції цієї постанови.

В іншій частині рішення суду першої інстанції постановлене з додержанням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Оскільки справа віднесена до категорії незначної складності, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242, 243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті задовольнити частково.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 6 вересня 2022 року в адміністративній справі № 280/2288/22 змінити в частині мотивування висновків суду.

В іншій частині рішення суду залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає.

Суддя - доповідачС.Ю. Чумак

суддяС.В. Чабаненко

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2023
Оприлюднено15.02.2023
Номер документу108939022
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —280/2288/22

Ухвала від 04.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Постанова від 13.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 04.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 02.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 05.09.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні