Постанова
від 07.02.2023 по справі 440/9795/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2023 р.Справа № 440/9795/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Русанової В.Б.,

Суддів: Перцової Т.С. , Жигилія С.П. ,

за участю секретаря судового засідання Пукшин Л.Т.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління державної податкової служби у Кіровоградській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.10.2021, (головуючий суддя І інстанції: С.О. Удовіченко, повний текст складено 27.10.21 року) по справі № 440/9795/21

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління державної податкової служби у Кіровоградській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень, просила:

- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 09.02.2021 № 00002970901 та № 00002980901.

В обґрунтування позову зазначила, що податкові повідомлення-рішення є протиправними, оскільки відповідачем під час фактичної перевірки не встановлено жодного порушення позивачем вимог податкового законодавства України при здійсненні роздрібної торгівлі тютюновими виробами, а також наявності у місці здійснення позивачем господарської діяльності фальсифікованих тютюнових виробів чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку. Зазначає, що не несе відповідальність за марки акцизного збору.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26.10.2021 позов задоволено.

ГУ ДПС у Кіровоградській області (далі - відповідач), не погодившись із судовим рішенням, подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування судом обставин справи, що призвело до неправомірного висновку, просило скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції не вірно надано оцінку доказам реалізації позивачем немаркованих тютюнових виробів - сигарил, оскільки даний факт встановлено під час проведення контрольної розрахункової операції, а отже доведеності порушення позивачем абз.3 ч.4 ст.11 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Позивач надала до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Відповідно до ч. 4 ст. 229, ч. 1 ст. 308 КАС України справа розглядається в межах доводів та вимог апеляційних скарг, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, апеляційну скаргу, відзиву на неї, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено апеляційним судом, що 14.01.2021 ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято наказ № 26-п "Про проведення фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 " а саме господарського об`єкту - магазину " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (т.1 а.с. 67).

ГУ ДПС у Кіровоградській області на підставі наказу та направлень на перевірку від 14.01.2021 проведено фактичну перевірку ФОП ОСОБА_1 за місцем фактичного провадження (здійснення) діяльності - магазину " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , за наслідками якої складено акт фактичної перевірки № 172/11-28-09-01/ НОМЕР_1 від 25.01.2021 (т.1 а.с. 71-75).

За висновками акту перевірки, під час проведення контрольної розрахункової операції 14 січня 2021 року в магазині "Оптовичок", працівниками ГУ ДПС Кіровоградській області було придбано пачку сигарил "STRONG" ROYAL (20 сигарет в пачці), МРЦ - 34,77 грн, марка акцизного податку наклеєна на пачку: 13 ААПР 183513 ТВ інші 20/2, за ціною 34,80 грн, при цьому споживачу було видано фіскальний чек № 00000000510 від 14 січня 2021 року на суму 34,80 грн.

В ході проведення перевірки в даному магазині встановлено факт зберігання з метою подальшої реалізації 70 пачок сигарил в асортименті загальною вартістю 2 165,90 грн. Виробник вищезазначених 70 пачок сигарил, згідно маркування на пачку - ТОВ "Марвел Інтернешнл Табакко Груп" (код ЄДРПОУ 40299515).

Під час проведення перевірки ГУ ДПС у Кіровоградській області направило запит від 15 січня 2021 року № 203/7/2-28-09-01-10 до ГУ ДПС у Львівській області, в якому просили повідомити на яку тютюнову продукцію видано марки акцизного податку, якими марковано сигарили, які зберігались на момент проведення перевірки та реалізовано в ході проведення контрольної розрахункової операції.

ГУ ДПС у Львівській області листом від 19 січня 2021 року № 322/4/13-01-09-06-04 повідомлено, що марки акцизного податку видавались для маркування сигарет з кількістю в пачці - 2 сигарети, виробнику тютюнових виробів - ТзОВ "Марвел Інтернешнл Групп".

Враховуючи, що вищезазначені марки акцизного податку видавались ТзОВ "Марвел Інтернешнл Групп" для виробництва та маркування сигарил з кількістю у пачці - 2 сигарили, а по факту ними було марковано сигарили з кількістю - 10 сигарил, 20 сигарил, 25 сигарил, дані тютюнові вироби вважаються такими, що немарковані.

09.02.2021 податковим органом прийняті податкові повідомлення рішення:

- № 00002970901, яким до ФОП ОСОБА_1 застосовано штраф в розмірі 17 000 грн;

- № 00002980901, яким до ФОП ОСОБА_1 застосовано штраф в розмірі 17 000 грн (т.1 а.с. 76, 78).

Не погодившись з податковими повідомленнями - рішеннями, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що факт порушення вимог законодавства позивачем під час проведення фактичної перевірки та реалізації тютюнових виробів податковим органом не доведено. Акцизні марки з відповідними реквізитами були продані суб`єктам господарювання, в тому числі ТзОВ "Марвел Інтернешнл Групп", що підтверджується інформацією із реєстру акцизних марок, отже не є підробленими/фальсифікованими, а інформації про те, що тютюнова продукція (описаних під час фактичної перевірки тютюнових виробів) маркована з відхиленням законодавчих вимог в акті фактичної перевірки не міститься.

Надаючи оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

За приписами пп. 14.1.107 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі ПК України) марка акцизного податку - це спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.

Згідно з пп. 14.1.109 п. 14.1 ст. 14 ПК України маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів - це наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою чи пачку (упаковку) тютюнового виробу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.

За правилами п. 226.1 ст. 226 ПК України у разі виробництва на митній території України алкогольних напоїв і тютюнових виробів чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов`язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару.

Наявність наклеєної в установленому порядку марки акцизного податку встановленого зразка на пляшці (упаковці) алкогольного напою та пачці (упаковці) тютюнового виробу є однією з умов для ввезення на митну територію України і продажу таких товарів споживачам, а також підтвердженням сплати податку та легальності ввезення товарів (п. 226.2 ст. 226 ПК України).

Виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюються відповідно до положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України (п. 226.3 ст. 226 ПК України).

Підпунктом 222.1.2 п. 222.1 ст. 222 ПК України встановлено, що суми податку з урахуванням мінімального акцизного податкового зобов`язання із сплати акцизного податку на тютюнові вироби та ставок податку, діючих відповідно до норм цього Кодексу, виробниками тютюнових виробів сплачуються до бюджету протягом п`ятнадцяти робочих днів після отримання марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання податкової декларації. Якщо зазначений строк припадає на день наступного бюджетного року, сума акцизного податку сплачується виробникам тютюнових виробів до закінчення бюджетного року, в якому отримані марки.

Відповідно до п. 226.8 ст. 226 ПК України кожна марка акцизного податку на тютюнові вироби повинна мати окремий номер та позначення про квартал і рік випуску марки. На марку акцизного податку на сигарети, цигарки та сигарили додатково наноситься кількість штук у пачці (упаковці).

Виробники та імпортери тютюнових виробів ведуть облік та звітують про використання марок акцизного податку за видами марок (ТІ тютюн імпортний, ТВ тютюн вітчизняний) у кількісному виразі.

Згідно з п. 226.9 ст. 226 ПК України вважаються такими, що немарковані:

- алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, з підробленими марками акцизного податку;

- алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до якого здійснюються виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції;

- вироблені в Україні алкогольні напої з марками акцизного податку, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари;

- алкогольні напої іноземного виробництва з марками акцизного податку, на яких зазначена сума акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням міцності продукції, місткості тари та розміру ставок акцизного податку, діючих на момент виробництва марки.

- сигарети, цигарки та сигарили, що вироблені після 1 січня 2021 року, в яких кількість одиниць у пачці (упаковці) не відповідає кількості одиниць, зазначеній на марках акцизного податку;

- рідини, що використовуються в електронних сигаретах, вироблених до 1 січня 2021 року.

Також, згідно з пунктом 20 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 27.12.2010 № 1251 (далі Положення № 1251), маркування алкогольних напоїв вітчизняного виробництва, тютюнових виробів, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється виробниками зазначеної продукції.

Вважаються такими, що немарковані, алкогольні напої, тютюнові вироби, тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням і рідини, що використовуються в електронних сигаретах, у випадках, визначених пунктом 226.9 статті 226 Податкового кодексу України, а також алкогольні напої з марками, що мають такі пошкодження:

пошкодження, які унеможливлюють встановлення реквізитів, передбачених абзацом сьомим пункту 5 цього Положення;

наявність відкритого надриву з краю марки, розмір якого (ширина, довжина) перевищує такі значення: вертикальний надрив - 4 х 10 міліметрів; горизонтальний - 4 х 20 міліметрів; діагональний - 4 х 18 міліметрів (довжина діагонального розриву визначається як прямокутна проекція);

пошкодження, внаслідок яких зменшилася довжина марки на 10 чи більше міліметрів або ширина марки - на 5 чи більше міліметрів;

відсутність кута марки площею більше ніж 150 кв. міліметрів, довжина меншої сторони якого становить більше ніж 10 міліметрів.

Відповідно до абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі Закон №481/95-ВР) алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного збору в порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до абз. 19 ч. 2 ст. 17 Закону №481/95-ВР у разі виробництва, зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку, - 200 відсотків вартості товару, але не менше 17000 гривень.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що законодавцем визначена міра відповідальності у вигляді штрафу, саме за виробництво, зберігання, транспортування, реалізацію фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку.

При цьому, згідно із наведеними вище положеннями законодавства немаркованими вважаються тютюнові вироби, за які не було сплачено або було сплачено не в належному розмірі акцизний податок, або кількість одиниць у пачці (упаковці) не відповідає кількості одиниць, зазначеній на марках акцизного податку.

Судом встановлено, що ГУ ДПС у Кіровоградській області накладено штраф на ФОП ОСОБА_1 на підставі абз. 19 ч. 2 ст. 17 Закону № 481/95-ВР за зберігання та реалізацію тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка.

Висновки податкового органу про порушення позивачем вимог законодавства ґрунтуються виключно на підставі податкової інформації, отриманої від ГУ ДПС у Львівській області від 19.01.2021 .

Так, на запит відповідача ГУ ДПС у Львівській області листом від 19.01.2021 повідомило, що марки акцизного податку видавались для маркування сигарет з кількістю в пачці - 2 сигарети, виробнику тютюнових виробів - ТзОВ "Марвел Інтернешнл Групп". Враховуючи, що вищезазначені марки акцизного податку видавались ТзОВ "Марвел Інтернешнл Групп" для виробництва та маркування сигарет з кількістю у пачці - 2 сигарили, а по факту ними було марковано сигарети з кількістю - 10 сигарил, 20 сигарил, 25 сигарил, дані тютюнові вироби вважаються такими, що немарковані.

Також, ГУ ДПС у Львівській області повідомлено , що відповідно до пп. 222.1.2 п. 222.1 ст. 222 ПК України суми податку з урахуванням мінімального акцизного податкового зобов`язання із сплати акцизного податку на тютюнові вироби та ставок податку, діючих відповідно до норм цього Кодексу, виробниками тютюнових виробів сплачуються до бюджету протягом п`ятнадцяти робочих днів після отримання марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання податкової декларації. Зазначено, що стосовно сплати та доплати акцизного податку необхідно звертатися по місцю перебування на обліку суб`єкта господарювання у 2020 році - Офісу великих платників податків ДПС.

Отже, відповідач для з`ясування сплати та доплати акцизного податку мав звернутися по місцю перебування на обліку суб`єкта господарювання у 2020 році до Офісу великих платників податків ДПС.

На думку відповідача, податкової інформації було достатньо для накладення на ФОП ОСОБА_1 фінансових санкцій оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями.

Проте , колегія суддів зазначає, що вказана податкова інформація не є достатнім доказом підтвердження факту вчинення позивачем правопорушення. Натомість, відповідачем не надано жодних доказів щодо сплати виробником вказаних тютюнових виробів акцизного податку, зокрема з Офісу великих платників податків ДПС.

Відтак, отримана відповідачем при проведенні фактичної перевірки податкова інформація сама по собі не є підставою для притягнення платника податків до відповідальності.

Таким чином, висновок ГУ ДПС у Кіровоградській області про порушення позивачем вимог абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону № 481/95-ВР в частині реалізації та зберігання тютюнових виробів (сигарил), які відповідно до пункту 226.9 статті 226 ПК України вважаються такими, що немарковані, зроблений без перевірки інформації щодо сплати та доплати до бюджету акцизного податку виробниками цих тютюнових виробів при використанні відповідних МАП, що має безпосереднє значення для встановлення наявності відповідного порушення.

Натомість, відповідно до листа Офісу великих платників податків ДПС від 31.12.2020 виробником за 2020 рік сплачено акцизного податку, в тому числі доплату акцизного податку від реалізації, у сумі 1 323 857 274,98 грн та станом на 28.12.2020 заборгованість ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» по акцизному податку відсутня (а.с. 133).

Судом першої інстанції з`ясовано, що акцизні марки з відповідними реквізитами були продані ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» , що підтверджується інформацією із реєстру акцизних марок, отже не є підробленими/фальсифікованими, а інформації про те, що тютюнова продукція (описана під час фактичної перевірки тютюнових виробів) маркована з відхиленням від вимог положення в акті фактичної перевірки не міститься. Доказів того, що марки акцизного збору на описаних тютюнових виробах, були пошкодженими, в акті фактичної перевірки також не зазначено.

Посилання апелянта на те, що тютюнові вироби є немаркованими, оскільки у пачках тютюнових виробів (сигарил) описаних у додатку №1 до акта перевірки кількість одиниць зазначена 10, 20 та 25 сигарил, тоді як має бути 2, є необгрунтованими.

Відповідно до статті 226.9 статті 226 ПК України вважаються такими, що немарковані сигарети, цигарки та сигарили, що вироблені саме після 1 січня 2021 року, в яких кількість одиниць у пачці (упаковці) не відповідає кількості одиниць, зазначеній на марках акцизного податку.

Проте, датою виготовлення марок акцизного податку, на тютюнових виробах, які знаходилися у позивача під час фактичної перевірки є 20/2, що вбачається з додатку № 1 до акта перевірки.

Отже, сигарили, марковані вищевказаними марками акцизного податку, були вироблені до 1 січня 2021 року, а тому вони є маркованими у розумінні ПК України та Закону № 481/95-ВР.

Доказів на спростовування вказаних обставини, матеріали справи не містять.

З огляду на викладене, судом першої інстанції зроблено правильний висновок, що відповідачем не доведено належними та достовірними доказами порушення позивачем вимог абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону №481/95-ВР, а саме реалізації тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка, що свідчить про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.

Натомість, доводи апеляційної скарги зводяться фактично до заперечення відповідачем встановлених судом першої інстанції фактичних обставин справи.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління державної податкової служби у Кіровоградській області залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.10.2021 по справі № 440/9795/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя В.Б. РусановаСудді Т.С. Перцова С.П. Жигилій Повний текст постанови складено 13.02.2023 року

Дата ухвалення рішення07.02.2023
Оприлюднено15.02.2023
Номер документу108946930
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/9795/21

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 07.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 07.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 20.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 26.10.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні