Рішення
від 08.02.2023 по справі 380/15329/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/15329/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 лютого 2023 року м.Львів

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Коморного О.І.,

за участю:

секретар судового засідання Марець В.В.

представника позивача Івашко Р.М.

представника позивача Вовк У.Я.

представника відповідачаВинницький В.В.

представника відповідачаНаумець А.Г.

розглянув у відкритому судовому засіданні у м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Підприємства громадської організації Асоціація інвалідів захисників вітчизни Львівська здравниця про визнання протиправними дій та скасування рішення Львівської міської ради, Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради, Міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, за участю третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні відповідача Управління екології та природніх ресурсів Львівської міської ради, Львівське комунальне підприємство Муніципальна варта, Департамент житлового господарства та архітектури Львівської міської ради, Департамент міської агломерації Львівської міської ради.

Обставини справи.

До Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Підприємства громадської організації «Асоціація інвалідів захисників вітчизни «Львівська здравниця» з вимогами:

- визнати незаконним та скасувати рішення Львівської міської ради в особі комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, оформлене протоколом №21 від 26.10.2022 p., щодо встановлення обмежувальних конструкцій для перешкоджання заїзду на ділянку по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади, щодо призупинення встановлення огорожі вказаної території та демонтажу встановлених елементів огорожі;

- визнати дії Львівської міської ради в особі комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій щодо прийняття рішення, оформленого протоколом №21 від 26.10.2022 p., щодо встановлення обмежувальних конструкцій для перешкоджання заїзду на ділянку по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади, щодо призупинення встановлення огорожі вказаної території та демонтажу встановлених елементів огорожі протиправними;

- визнати дії Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради щодо призупинення встановлення огорожі ділянки по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади та демонтажу встановлених елементів огорожі протиправними.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 26.10.2022 на позаплановому засіданні міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, яке оформлено протоколом №21, прийнято рішення щодо проведення будівельних робіт за адресою смт. Брюховичі, вул. Широка, 2. Вважає, що 27.10.2022 на виконання вказаного рішення за адресою розташування ділянки прибули представники Шевченківської районної адміністрації, які призупинили встановлення огорожі на території, а також здійснили демонтаж встановлених елементів огорожі.

Позивач вважає, що рішення прийнято поза межами компетенції комісії ТЕБ і НС, оскільки відповідно до Положення про міську комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, затвердженого розпорядженням Львівського міського голови №275 від 30.07.2015 р., комісія є постійно діючим органом для координації діяльності, пов`язаної з забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них. В оскаржуваному рішенні комісії вказано, що ситуацію, що виникла щодо проведення будівельних робіт за адресою вул. Широка, 2 в смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади, слід визнати небезпечною та такою, потребує вжиття невідкладних заходів реагування. Вказує, що підстав для усунення будівельного майданчика та знесення огорожі у відповідача-2 не було, в позивача наявні всі дозвільні документи, які необхідні для початку виконання будівельних робіт. Жодних інших документів законодавством не вимагається. Зазначає, що вказане рішення стосується обмеження права приватної власності позивача на ділянку. Водночас відповідно до ст. 41 Конституції України та п. 2 ч.1 ст. 3, ст. 321 Цивільного кодексу України ніхто не може бути позбавлений права власності чи обмежений у його здійсненні, крім випадків, встановлених Конституцією та законом. Ураховуючи, що згідно зі статтею 92 Конституції України правовий режим власності визначається виключно законами України, то інші нормативно-правові акти, які обмежують права власника і не мають ознак закону, не підлягають застосуванню. Просить суд задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою від 02.11.2022 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач 1, Львівська міська рада, проти позову заперечив повністю з підстав, викладених у відзиві поданому 29.11.2022 (а.с.94-96). Зазначив, що розпорядженням Львівського міського голови від 30.07.2015 № 275 «Про міську комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій» затверджено «Положення про міську комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій». У відповідності до Положення міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій є постійно діючим органом, яку утворює Львівський міський голова для координації діяльності виконавчих органів міської ради, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, зв`язаної з забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них. У відповідності до протоколу № 21 від 26.10.2022 міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій вирішила визнати небезпечною та такою, що потребує вжиття невідкладних заходів реагування ситуацію щодо проведення будівельних робіт у смт. Брюховичі на вул. Широкій, 2 у зв`язку з: проведенням підготовчих будівельних робіт із встановлення огорожі земельної ділянки без відповідного дозволу з порушенням об`єктів благоустрою для влаштування будівельного майданчика, незаконною зрізкою зелених насаджень на земельній ділянці, відсутністю погодженого в`їзду та виїзду на земельну ділянку та дорожніх знаків, які попереджають про виїзд транспортних засобів.

Вказує, що 26.10.2022 приймаючи протокол № 21 міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, щоб запобігти надзвичайній ситуації, діяла в межах в спосіб і в межах повноважень передбачених в положенні про міську комісію з ТЕБ і НС. Наголошує, що повноваження міської комісії з ТЕБ і НС щодо організації дій виконавчих органів Львівської міської ради пов`язані з координацією дій саме органів, і не пов`язані з реалізацією комісії чи ради визначених законом владних управлінських функцій. По своєму характеру рішення комісії носить розпорядчий характер. Враховуючи, що міська комісія з ТЕБ та НС не наділена управлінськими повноваженнями, за своїм змістом протоколи комісії не створюють для третіх осіб (в даному випадку - для позивача) таких відносин взаємних прав та обов`язків, не відповідають поняттю нормативного чи індивідуального акту і відповідно не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України.

Зазначає, що рішення комісії ТЕБ і НС стосуються саме виконавчих органів Львівської міської ради, інших підприємств, по характеру є розпорядчим документом та не створюють взаємних прав та обов`язків по відношенню, у даному випадку, до позивача. Окрім того, жодних обмежень щодо проведення будівельних робіт, як зазначено у позовній заяві, зазначеним рішенням не встановлювалося.

Також вказує, що відповідно до постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 № 795-ІХ на 25 жовтня 2020 року було призначено чергові місцеві вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, які проводились, серед іншого, на території Львівської територіальної громади. 29 листопада 2020 року відбулась перша сесія депутатів Львівської міської ради. З огляду на зазначене, з цього моменту закінчились повноваження усіх місцевих рад, які були обрані на попередніх місцевих виборах, у тому числі Брюховицької селищної ради. Слідуючи із норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій», правонаступником прав та обов`язків Брюховицької селищної ради стала Львівська міська рада. Однак вважає, що Брюховицька селищна рада, достеменно знаючи, що її повноваження невдовзі будуть припинені, прийняла ряд незаконних рішень. Вказує, що 08.10.2020 рішенням Брюховицької селищної ради № 1921 було списано з балансу Брюховицької селищної ради шляхом ліквідації у зв`язку з аварійністю та непридатністю для подальшого використання об`єкт незавершеного будівництва загальноосвітньої середньої школи, загальною площею 10390,5 кв.м. за адресою: вул. Широка, 2 смт. Брюховичі, м. Львів. Вирішено провести демонтаж об`єкта права комунальної власності. Також рішенням Брюховицької селищної ради від 15.10.2020 року № 2046 було змінено вид використання земельної ділянки по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі (кадастровий номер 4610166300:05:004:0002) площею 3,46 га «для будівництва та обслуговування будівель закладів совіти» на вид використання «Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови». Зазначає, що 20.10.2020 рішенням Брюховицької селищної ради № 2088 було припинено право постійного користування земельною ділянкою Брюховицької селищної ради та надано підприємству громадської організації «Асоціація інвалідів захисників вітчизни «Львівська здравниця» в постійне користування земельну ділянку площею 3,46 га кадастровий номер 4610166300:05:004:0002 для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови, яка розташована за адресою: смт. Брюховичі, вул. Широка, 2. Львівська міська рада вважає зазначені рішення незаконними. Повідомляє, що у відповідності до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4610166300:05:004:0002 площею 3,46 га власником земельної ділянки є Львівська міська рада. Просить суд відмовити в позовних вимогах.

29.11.2022 позивач подав до суду додаткові пояснення (а.с.49-56) де зазначив зокрема, що рішення Львівської міської ради оформлене Протоколом Міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій №21 від 16.10.2022 є неправомірними, так як прийняті не в межах наданих повноважень. Вказує, що позивач проводив підготовчі роботи із влаштування огородження будівельного майданчика на земельній ділянці наданій йому в постійне користування та на підставі зареєстрованого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, тому дозвіл на порушення об`єктів благоустрою законодавством не вимагається, а вимога Львівської міської ради на його отримання позивачем є незаконною та не ґрунтується на нормах чинного законодавства.

Вказує, що рішенням виконкому Брюховицької селищної ради №2078 від 23.10.2020 позивачу затверджено звіт про визначення вартості деревини зелених насаджень в сумі 247621,47 грн. Дана сума сплачена позивачем до міського бюджету в повному обсязі 21 жовтня 2022 року. Таким чином, видалення зелених насаджень позивачем на земельній ділянці наданій йому в постійне користування, яке проводиться в рамках виконання підготовчих робіт на підставі реєстрованого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт не потребує тримання окремого дозволу від Львівської міської ради та її структурних підрозділів. Враховуючи вказане, вимога Львівської міської ради про отримання позивачем ордеру як і будь-яких інших дозвільних документів на видалення зелених насаджень є незаконною. Вважає, що встановлення наявності чи відсутності порушень позивачем законодавства з сфері дорожнього руху є компетенцією підрозділів Національної поліції і не відноситься до повноважень Львівської міської ради та Міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки надзвичайних ситуацій.

Також зазначає, що повноваження Брюховицької селищної ради припинено тільки 29 листопада 2020 року, в той час як рішення про надання в користування земельної ділянки позивачу прийнято 20 жовтня 2020 року, тобто ще в період дії повноважень Брюховицької селищної ради. Щодо об`єкту незавершеного будівництва, який знаходиться на даній ділянці, то 17 вересня 2020 року на замовлення Брюховицької селищної ради було проведено експертизу, за результатами якої встановлено, що даний об`єкт відноситься до категорії технічного стану - аварійний, тобто не придатний для подальшого використання.

Вважає, що дії відповідачів з вчиненням перешкод по демонтажу вказаної будівлі навпаки створює небезпеку виникнення надзвичайної ситуації, а не запобігає їй.

29.11.2022 представник третіх осіб, Управління екології та природніх ресурсів Львівської міської ради, Департаменту житлового господарства та архітектури Львівської міської ради, Департаменту міської агломерації Львівської міської ради, подав до суду пояснення (а.с.117-119) в яких вважає, позов безпідставним, у зв`язку з чим просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Обґрунтовує заперечення проти позову з аналогічних підстав що і відповідач у відзиві на позов, зокрема, що з 29.11.2020 повноваження Брюховицької селищної ради закінчились, а її правонаступником стала Львівська міська рада.

Ухвалою суду від 05.12.2022 справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

07.12.2022 відповідач 2, Шевченківська районна адміністрація Львівської міської ради,подала суду відзив (а.с.141-143) на позов в якому заперечує в повному обсязі проти позовних вимог, вважає такі безпідставними та просять відмовити у задоволенні позову з аналогічних підстав викладених у відзиві відповідача 1.

Ухвалою суду від 14.12.2022 судом залучено співвідповідачем Міську комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій.

04.01.2023 відповідач 3, Міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, подав відзив на позовну заяву (а.с.199-201) в якому вважає, позов безпідставним, у зв`язку з чим просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Обґрунтовує заперечення проти позову з аналогічних підстав що і відповідач1 у відзиві на позов.

Ухвалою суду від 01.02.2023 відмовлено в клопотанні про зупинення провадження у справі.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, просять позов задовольнити повністю.

Представники відповідачів в судовому засіданні проти позову заперечили та просять суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Суд заслухав пояснення представника позивача та відповідача, повно, всебічно та об`єктивно оцінив подані докази у їх сукупності та

Встановив:

20.10.2020 Брюховицькою селищною радою №2088 прийнято рішення про надання підприємству громадської організації «Асоціація інвалідів захисників вітчизни «Львівська здравниця» (код ЄДРПОУ 39764394) у постійне користування земельну ділянку площею 3,46 га кадастровий номер 4610166300:05:004:0002 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, яка розташована за адресою смт. Брюховичі, вул. Широка, 2 (а.с.9).

21.10.2020 інформацію про речові права на вказану земельну ділянку внесено до Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно. В подальшому позивачем до Державної інспекції архітектури та містобудування подано повідомлення про початок будівельних робіт, який зареєстровано 22.09.2022 та що підтверджується Витягом з реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва №ІУ020220921576 (а.с.7-8).

26.10.2022 на позаплановому засіданні міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій (далі комісія ТЕБ і НС), яке оформлено протоколом №21 (а.с.13-14), прийнято наступні рішення щодо проведення будівельних робіт за адресою смт. Брюховичі, вул. Широка, 2:

« 1. Ситуацію, яка виникла, щодо проведення будівельних робіт за адресою вул. Широка, 2 смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади визнати небезпечною та такою, що потребує вжиття невідкладних заходів реагування зважаючи на;

1.1 проведення підготовчих будівельних робіт із встановлення огорожі земельної ділянки без відповідного дозволу і порушенням об`єктів благоустрою для влаштування будівельного майданчика;

1.2 незаконну зрізку зелених насаджень на земельній ділянці;

1.3 відсутність погодженого в`їзду та виїзду на земельну ділянку та дорожче знаків, які попереджають про виїзд транспортних засобів.

2. Голові Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради :

2.1 убезпечити доступ до тротуару та проїжджої частини дороги від незаконного облаштування заїзду шляхом встановлення обмежувальних конструкцій;

2.2 вжити ряд заходів щодо призупинення встановлення огорожі території, а також здійснити демонтаж встановлених елементів огорожі.

3. Управлінню екології та природних ресурсів Львівської міської ради утриматись від видачі будь-яких документів щодо зрізки дерев та зелених насаджень.

4. В.о. директора ЛКП «Муніципальна варта» забезпечити громадський порядок та унеможливити проведення незаконних дій на території.

5. Департаменту житлового господарства та архітектури Львівської міської ради звернутися в ПАТ «Львівобленерго» щодо перевірки законності підключення до мереж енергопостачання даної території.

6. Департаменту міської агломерації Львівської міської ради забезпечити доступ до приміщень Офісу Львівської громади смт. Брюховичі для можливості цілодобового перебування представників ЛКП «Муніціпальна варта».

7. Департаменту міської агломерації Львівської міської ради звернутися до поліції для забезпечення громадського порядку на час проведення вищезазначених заходів.»

27.10.2022 на виконання вказаного рішення за адресою розташування ділянки прибули представники Шевченківської районної адміністрації, які призупинили встановлення огорожі на території, а також здійснили демонтаж встановлених елементів огорожі про що свідчить акт від 27.10.2022 (а.с.11, 15).

Позивач вважаючи такі дії відповідачів, щодо прийнятого рішення та його реалізації, незаконними і такими, що перешкоджають господарській діяльності позивача, звернувся до суд

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч.1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.4 ч.3 ст. 2 КАС України є змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справі.

Доказами в адміністративному судочинстві є відповідно до ч.1 ст.72 КАС України будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Докази суду надають відповідно до ч.3 ст.77 КАС України учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Статтею 73 КАС України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі. в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Закон № 280) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 2 Закону № 280 місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

У відповідності до ст. 25 Закону № 280 сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Приписами пункту "а" ст. 30 Закону № 280 визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, серед іншого: 1) управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; 7) організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян; 9) встановлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 409 затверджено Типове положення про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій (далі Типове положення).

Відповідно до пункту 1 Типового положення Комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (далі - комісія) є постійно діючим органом, який утворюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (далі - регіональна комісія), райдержадміністрацією, виконавчим органом міської ради, районною у місті та селищною радою (далі - місцева комісія) для координації діяльності райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, пов`язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них.

Відповідно до п. 3 Типового положення основними завданнями комісії на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці є:

1) координація діяльності райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, пов`язаної із: функціонуванням територіальної підсистеми єдиної системи цивільного захисту; здійсненням оповіщення органів управління та сил цивільного захисту, а також населення про виникнення надзвичайної ситуації та інформування його про дії в умовах такої ситуації; залученням сил цивільного захисту до проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, надання гуманітарної допомоги; забезпеченням реалізації вимог техногенної та пожежної безпеки; навчанням населення діям у надзвичайній ситуації; визначенням меж зони надзвичайної ситуації; здійсненням постійного прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих наслідків; організацією робіт із локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил і засобів; організацією та здійсненням: - заходів щодо життєзабезпечення населення, що постраждало внаслідок виникнення надзвичайної ситуації; - заходів з евакуації (у разі потреби); - радіаційного, хімічного, біологічного, інженерного та медичного захисту населення і територій від наслідків надзвичайної ситуації; вжиттям заходів до забезпечення готовності територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту до дій в умовах надзвичайної ситуації та в особливий період; здійсненням безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації та обстановкою на аварійних об`єктах і прилеглих до них територіях; інформуванням органів управління цивільного захисту та населення про розвиток надзвичайної ситуації та заходи, що здійснюються; забезпеченням: живучості об`єктів національної економіки та державного управління під час реагування на надзвичайну ситуацію; стабільного функціонування об`єктів паливно-енергетичного комплексу під час виникнення надзвичайної ситуації, злагодженої роботи підприємств, установ та організацій для забезпечення сталої і безперебійної роботи об`єктів Єдиної газотранспортної та об`єднаної енергетичної систем України; безпеки та сталої роботи транспортної інфраструктури, послуг поштового зв`язку та всіх видів електричного зв`язку; санітарного та епідемічного благополуччя населення; організацією та керівництвом за проведенням робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій регіонального і місцевого рівня; встановленням кількісних та якісних показників виведення з ладу транспортних засобів, промислових, громадських і житлових будинків та споруд, комунальних і енергетичних мереж, засобів зв`язку, магістральних газо-, нафто- або інших трубопроводів, залізничних вузлів, портів, мостів, шляхопроводів тощо;

2) визначення шляхів та способів вирішення проблемних питань, що виникають під час: функціонування територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту та її ланок; здійснення заходів: щодо соціального захисту населення, що постраждало внаслідок виникнення надзвичайної ситуації; щодо медичного та біологічного захисту населення у разі виникнення надзвичайної ситуації; порушення умов належного функціонування об`єктів інфраструктури та безпеки життєдіяльності населення, зокрема у сферах національної безпеки і оборони, енергетики, фінансів, соціального захисту, охорони здоров`я та навколишнього природного середовища;

4) підвищення ефективності діяльності Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій під час реагування на надзвичайну ситуацію.

Розпорядженням Львівського міського голови від 30.07.2015 № 275 "Про міську комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій" затверджено Типове положення про міську комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, яке за змістом відповідає Типовому положенню.

Міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської міської ради діє на підставі Положення затв. Розпорядженням ЛМР №275 від 30.07.2015.

Відтак, повноваження Комісії визначені в Положенні ЛМР та Типовому Положенні про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, що затв. Постановою КМУ №409 від 17.06.2015.

Як встановлено судом, позивач на земельній ділянці яка належить йому на праві постійного користування проводив роботи по влаштуванню огородження будівельного майданчика, які входять до переліку підготовчих робіт.

Суд встановив, що підготовчі роботи проводились позивачем на підставі зареєстрованого Державною інспекцією архітектури та містобудування України 22.09.2022 за №ІУ020220921576 повідомлення про початок виконання підготовчих робіт (а.с.7-8).

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється, зокрема, шляхом контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування (далі - вихідні дані), проектної документації.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать:

1) структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;

2) виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом. Підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання, підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Отже, міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської міської ради не наділена повноваженням здійснювати функції архітектурно-будівельного контролю в тому числі заходи спрямовані на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Здійснювати функції архітектурно-будівельного контролю в тому числі заходи спрямовані на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт мають право виключно органи архітектуро-будівельного контролю визначені законом.

Міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської міської ради до таких органів не належить та не наділена такими повноваженнями.

Таким чином, судом встановлено, що дії Львівської міської ради в особі комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій щодо прийняття рішення та рішення Львівської міської ради оформлене Протоколом Міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій №21 від 26.10.2022 є неправомірними, так як прийняті не в межах наданих повноважень.

Щодо законності проведення робіт, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом, земельна ділянка по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі кадастровий номер 4610166300:05:004:0002, площею 3, 46 га, належить позивачу на праві постійного користування на підставі Рішення Брюховицької селищної ради №2088 від 20.10.2020. Право постійного користування на земельну ділянку за позивачем зареєстровано в Державному реєстрі речових прав 21.10.2020 за номером 38799260 (а.с.12).

Суд встановив, що рішенням Брюховицької селищної ради №2067 від 23.10.2020 «про надання вихідних даних для проектування об`єктів будівництва по вул. Широка, 2 в, смт. Брюховичі», позивачу затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (а.с.58)

Відповідно, як вже зазначалося судом, 22.09.2022 за №ІУ020220921576 Державною інспекцією архітектури та містобудування України зареєстровано подане позивачем повідомлення про початок виконання підготовчих робіт.

Суд встановив, що 20.10.2022 Державною інспекцією архітектури та містобудування України видано дозвіл на виконання будівельних роби (І черга) (а.с.60).

Відповідно до ч. 1 ст. 35 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» після набуття права на земельну ділянку та відповідно до її цільового призначення замовник може виконувати підготовчі роботи, визначені будівельними нормами і правилами, з повідомленням органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Відповідно до п. 2 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт затвердженого Постановою КМУ №466 від 13.04.2011 підготовчі роботи - роботи з підготовки земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки, вишукувальні роботи, роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, улаштування під`їзних шляхів, складування будівельних матеріалів, підведення тимчасових інженерних мереж, а також з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень.

Відповідно до п. 4 Порядку, підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, стандартами і правилами, можуть виконуватися замовником після набуття права на земельну ділянку відповідного цільового призначення та подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Виконання підготовчих робіт може здійснюватися на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - дозвіл).

Таким чином, судом встановлено, що позивач виконав усі передбачені законодавством вимоги для виконання підготовчих та будівельних робіт на земельній ділянці по вул. Широка,2 в смт. Брюховичі.

Висновки Львівської міської ради в п. 1.1. Протоколу №21 про проведення позивачем підготовчих будівельних робіт із встановлення огорожі земельної ділянки без відповідного дозволу з порушенням об`єктів благоустрою є неправомірними з огляду на наступне.

Питання благоустрою населених пунктів в тому числі й порядок та умови видачі дозволу на порушення об`єктів благоустрою регулюється Законом України «Про благоустрій населених пунктів».

Відповідно до ч. 1 ст. 26-1 цього Закону, порушення об`єктів благоустрою, пов`язане з виконанням суб`єктами господарювання земляних та ремонтних робіт, здійснюється на підставі дозволу на порушення об`єктів благоустрою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - дозвіл), крім випадків, встановлених абзацами другим - п`ятим частини першої цієї статті.

При цьому, абзацами другим-четвертим частини 1 статті 26-1 цього Закону передбачено, що дозвіл на порушення об`єктів благоустрою не вимагається, якщо земляні та ремонтні роботи здійснюються:

особами, які мають документ, що посвідчує право власності або право користування земельною ділянкою, у тому числі право земельного сервітуту;

у складі підготовчих або будівельних робіт, право на виконання яких оформлене у встановленому законодавством порядку.

Судом встановлено, що позивач проводив підготовчі роботи із влаштування огородження будівельного майданчика на земельній ділянці наданій йому в постійне користування та на підставі зареєстрованого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт. Тому дозвіл на порушення об`єктів благоустрою для позивача не вимагається, а вимога Львівської міської ради на його отримання позивачем є незаконною.

Суд зазначає, що 25.10.2022 щодо керівника позивача ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення стосовно самовільно встановленої огорожі за адресою АДРЕСА_1 . (а.с.153) однак Галицькою адміністрацією Львівської міської ради постановою №203 від 24.11.2022 провадження у справі про адміністративне правопорушення передбачене ст. 152 КУпАП щодо ОСОБА_1 закрито, у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Щодо висновків Львівської міської ради в п. 1.2. Протоколу №21 про незаконну зрізку зелених насаджень на земельній ділянці, суд зазначає наступне.

Процедура видалення дерев, кущів, газонів і квітників (далі - зелені насадження) на території населеного пункту регулюється Порядком видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах затвердженою Постановою КМУ №1045 від 01.09.2006.

Відповідно до пункту 3 цього Порядку, видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється:

за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - компетентний орган) на підставі ордера (крім випадків, передбачених пунктами 7-10 цього Порядку);

на підставі документів, визначених статтями 35-37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

За наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання інших документів дозвільного характеру для видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.

Такий же порядок видалення зелених насаджень передбачено й іншими нормативними актами в сфері містобудування та благоустрою населених пунктів.

Відповідно до ч. 3 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, отримані відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", є підставою для видалення зелених насаджень після обстеження земельної ділянки та складання акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню. У цьому разі видалення зелених насаджень не потребує дозволу (ордера). Відновна вартість визначається на підставі акта обстеження зелених насаджень, що піддягають видаленню, та сплачується до прийняття об`єкта в експлуатацію. Розмір відновної вартості видалених зелених насаджень зменшується на суму, передбачену проектною документацією на озеленення території.

Згідно ч. 2 ст. 37 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» за наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.

Таким чином, видалення зелених насаджень позивачем на земельній ділянці наданій йому в постійне користування, яке проводиться в рамках виконання підготовчих робіт на підставі зареєстрованого повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, не потребує отримання ордеру від Львівської міської ради та її структурних підрозділів.

Крім того, як встановлено судом, рішенням виконкому Брюховицької селищної ради №2078 від 23.10.2020 позивачу затверджено звіт про визначення вартості деревини зелених насаджень в сумі 247 621,47 грн (а.с.61). Дана сума була сплачена Позивачем до міського бюджету в повному обсязі 21 жовтня 2022 року, що підтверджується платіжним дорученням №33 від 21.10.2022 (а.с.62).

Враховуючи вказане, суд дійшов висновку, що вимога Львівської міської ради про отримання позивачем ордеру як і будь-яких інших дозвільних документів на видалення зелених насаджень є незаконною.

Щодо пункту 1.3 Протоколу №21, про відсутності в`їзду та виїзду на земельну ділянку та дорожніх знаків, які попереджають про виїзд транспортних засобів, суд зазначає наступне.

Як передбачено статтею 52-3 Закону України «Про дорожній рух» до повноважень Національної поліції у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху зокрема погодження у встановленому порядку проектів та схем організації дорожнього руху.

Відповідальність за порушення визначеного законодавством порядку погодження з уповноваженим підрозділом Національної поліції технічних засобів організації дорожнього руху передбачене ч. 2 ст. 140 КУпАП.

Відповідно до ст. 222 КУпАП справи про адміністративні правопорушення передбачені ст. 140 КУпАП розглядають органи Національної поліції.

Таким чином, встановлення наявності чи відсутності порушень позивачем законодавства в сфері дорожнього руху є компетенцією підрозділів Національної поліції, і не відноситься до повноважень Львівської міської ради та Міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій.

Щодо демонтажу встановлених елементів огорожі, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 317 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Відповідно до ст. 319 ЦК України, держава не втручається у здійснення власником права власності.

Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Відповідно до ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом встановлено, що позивачем з дотриманням вимог законодавства проводились підготовчі роботи на належній йому на праві постійного користування земельній ділянці по влаштуванню огородження будівельного майданчика. Також судом встановлено, що Міською комісією з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської міської ради прийнято незаконні рішення оформлені Протоколом №21 від 26.10.2022 про встановлення обмежувальних конструкції, призупинення встановлення огорожі та демонтажу встановлених позивачем елементів огорожі будівельного майданчика, які 27.10.2022 виконані Шевченківською районною адміністрацією Львівської міської ради.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, про підставність задоволення позовних вимог в частині визнання дій Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради щодо призупинення встановлення огорожі ділянки по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади та демонтажу встановлених елементів огорожі протиправними.

Згідно з ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оскільки у даній справі оспорюється рішення прийняте відповідачем, суб`єктом владних повноважень, суд відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України, перевіряє чи прийнято (вчинено) воно: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Матеріали справи свідчать, що відповідні положення відповідачем дотримані не були, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду. З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Оскільки позивачем документально підтверджено сплату судового збору в сумі 7443, 00 грн, то судові витрати відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Львівської міської ради.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 241-246, 250, 251, 255, 295, КАС України, суд

у х в а л и в :

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Львівської міської ради в особі комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, оформлене протоколом №21 від 26.10.2022 p., щодо встановлення обмежувальних конструкцій для перешкоджання заїзду на ділянку по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади, щодо призупинення встановлення огорожі вказаної території та демонтажу встановлених елементів огорожі.

3. Визнати протиправними дії Львівської міської ради в особі комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій щодо прийняття рішення, оформленого протоколом №21 від 26.10.2022 p., щодо встановлення обмежувальних конструкцій для перешкоджання заїзду на ділянку по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади, щодо призупинення встановлення огорожі вказаної території та демонтажу встановлених елементів огорожі.

4. Визнати протиправними дії Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради щодо призупинення встановлення огорожі ділянки по вул. Широкій, 2 в смт. Брюховичі Львівської міської територіальної громади та демонтажу встановлених елементів огорожі.

5. Стягнути на користь Підприємства громадської організації Асоціація інвалідів захисників вітчизни Львівська здравниця (79000, м. Львів, вул. Вербицького, 12, кв. 2, ЄДРПОУ 39764394) за рахунок бюджетних асигнувань Львівської міської ради (79008, м. Львів, пл. Ринок, 1, ЄДРПОУ 04055896) 7443 (сім тисяч чотириста сорок три) грн 00 коп. сплаченого судового збору.

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 13.02.2023.

Суддя Коморний О.І.

Дата ухвалення рішення08.02.2023
Оприлюднено16.02.2023
Номер документу108964082
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —380/15329/22

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 29.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 18.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 08.02.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 01.02.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні